عوارض ذکرها





با سلام
من مدتی بعضی از ذکرها را بصورت روزانه و با تکرار می گفتم ، تا اینکه در جایی دیدم که بعضی از ذکرها دارای عوارض می باشند ، حقیقتا ترسیدم و قطع کردم
آیا واقعا گفتن ذکر یا بعضی ذکرها برای آدمهای عادی دارای عوارض می باشد ؟
مثلا اذکار زیر
– لا حول ولا قوه الا بالله
– لا اله الا الله
– لا اله الا الله انت سبحانک انی کنت من الظالمین
– صلوات
– یا رحیم
– حسبنالله و نعم الوکیل
– افوض امری الی الله ان الله بصیربالعباد
– لا اله الا الله الملک الحق المبین
– ماشاء الله لا حول ولا قوه الا بالله

اگر پاسخ مثبت است ، از کجا باید بدانیم که کدام ذکر را بگوییم و کدام ذکر را نگوییم و به چه تعداد . یا اصلا ذکر بگوییم یا نگوییم ؟
یا اگر دارای عوارض می باشد ، چرا بعضی از اذکار را معصومین توصیه کرده اند ؟
یا چه ذکری برای افراد عامی و عادی مناسب است که فاقد عوارض بوده و دارای فوائد دنیوی و اخروی باشد
لطفا توضیح بفرمائید
با تشکر و احترام

برادر گرامی! ذکر به دو گروه تقسیم می شود:
1. اذکار خاص
برای گفتن اذکار خاص که دارای عدد و وقت مشخص می باشد، باید از استاد اهل فن و راه پیموده اجازه گرفت. علتش این است که:
أ-با گفتن این اذکار حالاتی برای انسان پیش می آید که باید این حال به استاد عرضه شود تا انسان را از آن حال عبور دهد و مانع توقف شاگرد و بروز مشکل نشود.
ب-چون این اذکار جنبۀ داروی خاص دارند، با توجه به روحیات و نیاز و نقص شاگرد تجویز می شود.از تجویز خود سرانه باید پرهیز نمود تا گرفتار عواقب آن نشود.
ج-معمولاً اذکاری که در کتب بیان شده،کامل نیست. نویسنده تمام شرایط را بیان نمی کند. گفتن آن مطابق کتاب، به جای سود، زیان آور خواهد بود.
د- بعضی اذکار اثر خود را به صورت فقر یا بیماری یا مشکل در زندگی و یا از دست دادن عزیزی نشان می دهد که ما توان تحمل آن را نداریم. چه بسا باعث از دست دادن ایمان کم ما هم بشود.
ه-چه بسا ما سرخود ذکری را شروع کنیم و وسط راه بنا به عللی(کار مهم،مسافرت، پشیمان شدن از ذکر و)ذکر قطع شود که همین عامل ضربه و ضرر برای ما باشد.
و-ممکن است انسان در اثر این اذکار به افراط و تفریط و انحراف کشیده شود. از ادامه راه باز ایستد. بسیاری از ماندگان راه،آن هایی هستند که در دام افراط و تفریط افتاده اند.
2. اذکار عمومی
این ذکرها جنبۀ داروی عمومی دارند و گفتن آن بدون تجویز استاد جایز و اثر بخش است.
معمولاً ذکرهایی که از اهل بیت (ع) در کتاب هایی مثل مفاتیح الجنان و ثواب الأعمال شیخ صدوق وارد شده، و اذکار ایام هفته، گفتنش ایرادی ندارد. اما از ذکر هایی که از علما و عرفا نقل شده با عدد خاص، باید پرهیز کنید.
برای توضیح با بخش تلفنی (964) تماس بگیرید.

عوارض ذکرها

با توجه به عدم امکان پاسخگویی در بخش نظرات لطفا سوالات خود را در سامانه «ارسال پرسش» یا بخش «پاسخگویی آنلاین» مطرح نمائید

درباره ما

کلیه حقوق متعلق به مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی می باشد ©

 

پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات (ایکس – شبهه): بدون تردید آن جوان اگر ذکر یونسیه نیز نمی‌گفت، از طریق دیگری و به بهانه‌ی دیگری کارش به همین‌جا می‌رسید، چرا که مشکل او در اعصاب و روان خودش و نیز اوهام القایی به خودش و سایر کمبودها و مشکلات علمی از یک سو و روانی از سوی دیگر بوده است، نه این که در ذکر یونسیه یا ذکر دیگری عوارض سویی وجود داشته باشد.

الف – ممکن است کسی در نماز، نماز شب، تلاوت قرآن، زیارت، عشق به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و یا هر مورد دیگری دچار اوهام شود و همین «وهم و خیال» او را تا حدّ بیماری‌هایی چون «اسکیزو فرنی» یا مرحله‌ی شدیدتری چون «شیزو فرنی» پیش ببرد و در چنین حالتی حتی گمان کند که چیزهایی می‌بیند که دیگران نمی‌بینند و آن را «باز شدن چشم برزخی» یا هر چیز دیگری بگذارد.

طبق آمار، یک درصد مردم جهان مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، در حالی که همه مسلمان نیستند و ذکر یونسیه یا دیگر اذکار را نیز نمی‌گویند، تا گفته شود علت عوارض ذکر است، بلکه هر بیماری در هر محیط و فرهنگی نسبت به آن چیزهایی که در موردش حساس می‌باشد، دچار چنین ابتلائاتی می‌گردد.

سنّ این ابتلا نیز از 15 تا 3 سالگی است و علل اصلی آن ایجاد اختلال و عملکرد طبیعی در چند سیستم بدن، مانند گردش خون، دیابت، اختلالات عصبی و روانی یا می‌باشد.

عوارض ذکرها

ب – اگر ما رابطه‌ی «علت و معلول» را درست بشناسیم و درک کنیم، دیگر برای هر امری از ناحیه‌ی خود «علت» نمی‌تراشیم و اجازه نمی‌دهیم تا یک عده نیز سوء استفاده کرده و دینداری، نماز، ذکر و را علت بروز ناهنجاری‌ها بند تا ایجاد انحراف کنند.

بدیهی است اگر ذکر یونسیه یا هر ذکر دیگری علت بروز ابتلائات یا اختلالات یا هر گونه ناهنجاری و ناخوشایندی بود، لازم می‌آمد که این اختلالات و آثار سوء (معلول) در هر عامل و ذاکری بروز نماید، در حالی که چندین قرن است که همگان از این اذکار بهره‌های مادی و معنوی برده و می‌برند.

تردید ننمایید که اگر در اذکاری که از کلام وحی یا اهل عصمت علیهم‌السلام رسیده است، کمترین اثر سوئی وجود داشت و یا مستلزم شرایط ویژه‌ای (چون استاد یا ) می‌بود، همان معلمان اصلی بیان می‌نمودند و این خود دلیل محکمی است.

ج – بهترین دلیل برای لازم و مفید بودن «ذکر و اذکار»، همان اوامر الهی در کلام وحی است که فرمود:

«فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُواْ لِي وَلاَ تَكْفُرُونِ‌« (البقره، 152)

ترجمه: پس مرا ياد كنيد [تا] شما را ياد كنم و شكرانه‏ام را به جاى آريد و با من ناسپاسى نكنيد.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا  * وَ سَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»

ترجمه: اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد خدا را ياد كنيد، يادى بسيار * و او را در هر صبح و شام تسبيح گوييد.

«الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (الرعد، 28)

ترجمه: همان كسانى كه ايمان آورده‏اند و دل‏هايشان به ياد خدا آرام مى‏يابد آگاه باشيد كه دل‏ها تنها به ياد خدا آرام مى‏يابد.

ملاحظه: همه می‌دانیم که «ذکر» یعنی «یاد» و یاد ابتدا در قلب است و به زبان نیز جاری می‌گردد. پس چون دل به یاد خدا شد، لب نیز ذاکر خدا می‌شود و دیگر اعضای بدن نیز در عبادات [از انجام واجبات و پرهیز از محرمات گرفته تا انجام مستحبات و پرهیز از مکروهات]، آن یاد قلبی را ظاهر می‌کنند. اگر یک نفر کسی را دوست داشته باشد، ابتدا در قلبش او را دوست دارد و سپس دوست داشتن را به زبان آورده و به مخاطب ابراز می‌کند: «دوستت دارم».

پس، ذکر صرفاً این نیست که انسان تسبیحی به دست بگیرد و شب چهار صد مرتبه ذکر یونسیه یا صد مرتبه ذکر شریف لا إله الاّ الله بگوید، اما یاد خدا نباشد و یا اصلاً نفهمد چه می‌کند و چه می‌گوید.

ذکر، از دل به لب می‌آید و گفتن نیز سبب تقویت آن یاد قلبی می‌گردد و رابطه‌ی بین «محب و محبوب» را متقابل و تقویت می‌نماید. مسلماً نه تنها هیچ گاه در یاد خدا  و یاد کثیر و حتی دائمی خدا، ضرری نیست، بلکه هر لحظه غفلت از او موجب ضرر، زیان و لطمات دنیوی و اخروی می‌گردد.

پس، به این دروغ‌ها که به علت دور کردن ما از ذکر و یاد خدا در قلب و زبان و سایر اعضا ترویج و شایعه می‌شود، نباید توجه نمود.

پس برای شکستن این جوّ کاذب، همه با هم بگوییم: «لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين – (اى خدا) جز تو معبودى نيست، تو (از هر عيب و نقصى) منزه و پاكى، حقّا كه من از ستمكاران بودم (زيرا عملى كه نتيجه‏اش نقص بهره من بود بدون توجه به جا آوردم)» و در معنای آن بیاندیشم تا اظهارمان واقعی باشد و بهره‌ی از «فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ – پس ما خواسته او را برآورديم و او را از اندوه (آن گرفتارى عظيم) نجات بخشيديم، و ما اين گونه مؤمنان را نجات مى‏دهيم (الأنبیاء، 87 و 88)‌« ببریم.

 

و خانوادگی


نظر


کد امنیتی

ولایت ، امامت، غدیر

کربلا ، محرم ، عزاداری

غیبت ، قیام ، انتظار

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به «پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات – ایکس شبهه – ‌x-shobhe» می باشد.
استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

انتخاب سریع یک انجمن
 

مشاهده قوانین
انجمن

خانه › انجمن ها › علوم غریبه قرآنی › بدون استاد به هیچ ذکری مداومت نکنید

این جستار شامل 1 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط  nasher در 2 سال، 9 ماه پیش بروز شده است.

سلام خدمت همه بزرگواران . دوستان عزیزم هر ذکری علاوه بر منفعتهایی که دارد مضراتی هم دارد و چون شخص بدون استاد اقدام به این اذکار کند به نا خواسته دچار عوارضی خواهد شد بعضا این عوارض بسیار سنگین خواهد بود برای همین بهتر است بدون استاد به هیچ ذکری مداومت نکنید . مثال راحت و ساده اینکه به جای درست کردن ابرو چشم را کور نکنیم . البته ذکر اسغفار و صلوات و خواندن قرآن از این قاعده مستثنی است . متاسفانه دوستان از طریق اینترنت و کتاب و .. سر خود اقدام به مداومت به ذکری خاص می کنند که بعضا به جای حل مشکل ، مشکل را بدتر هم می کنند

در اینجا برای شما مثالی را از کتاب آفتاب خوبان بیان میکنم :

سوال و جواب از آیت الله کشمیری

عوارض ذکرها


آیا زیارت عاشورا ختمی هم دارد؟

چهل روز برای روا شدن حاجات خوب است. لکن زیارت عاشورا سنگین است و برای بعضی حوائج چوب (و عوارض) دارد.

البته اذکار زیادی هستند که عوارضی ندارند که دوستان در ادامه به آنها اشاره کنند . قصد از ایجاد این تاپیک بررسی اذکار عام است و بررسی عوارض بعضی از اذکار

دوستان در انتظار نظرات گوهر بار شما هستم .

جناب ذاکر عزیز بهتر است فعلا ذکری جز صلوات و استغفار نگویید .

ذکر الله برای دیدن عجایب باید در تعداد چند هزار خوانده شود به علاوه یک سری از کارها که ممکن است اشخاص را دچار عوارض کند و از طرفی دیدن عجایب و کار هر کسی نیست و از جنبه خیلی ها خارج است .

از دادن عدد خود داری کردم که دوستان نتوانند این کار را انجام بدهند برای دیدن عجایب و .

سلام
ختم زیارت عاشورا بنا بر نظر علمای عظام سنگینی دارد . بقیه اذکاری که میخونید خیر .
در پناه حق

http://insight7th.com/Forum/images/smilies/34.gifبا سلام براى سريع اجابت شدن حاجت كدام ذكر را بايد گفت؟http://insight7th.com/Forum/images/smilies/3.gifhttp://insight7th.com/Forum/images/smilies/11.gif

جناب شیرین خواهرم دو نکته را هم باید یاد آوری کنم اول اینکه هر مثقال در حدود 5 گرم است و دوم اینکه شما باید کندر خوراکی تهیه کنید .

با سلام و ارزوی موفقیت برای همگی دوستان و استاد گرامی
برای شروع درس خواندن و این که مطالبی که مطالعه می شه در ذهن ماندگار باشه چه ذکری را توصیه می کنید .
یک ازمون درسی هم پیش رو دارم ان شا الله حدود دو ماه دیگه .برای موفقیت و حصول نتیجه مطلوب چه ذکری را بخونم.
اگر نیاز هست که به صورت شخصی ذکری خوانده شود لطفا بفرمایید تا خود و مادرم رو هم اطلاع بدم .
از راهنماییتون ممنون هستم.

دعای زیارت عاشورا رو همیشه باید همراه دعای علقمه ختم کرد تا از برکات اون استفاده کرد این دو ختم همراه هم گشایش میاره

سلام
استاد من الان 2-3 هفته ایی میشه هر روز که از خونه صبح میام بیرون برم سر کار 1 بار یا اللهو 1 بار یا غنی میگم.نمیدونستم که نباید بدون اذن استاد ذکر گفت. می خواستم بدونم عوارضی برام داره؟ و یا دیگه اصلا ادامه ندم با این تفاصیلی که شما گفته اید.؟
سپاسگذارم.

در پناه حق

سلام
ختم زیارت عاشورا بنا بر نظر علمای عظام سنگینی دارد . بقیه اذکاری که میخونید خیر .
در پناه حق

سلام
میشه سنگینی خوندن زیارت عاشورا رو برام توضیح بدین؟
ممنونم

سپاسگزارم
در پناه خدا باشین

با سلام و خسته نباشید.استاد ذکری هست ک با گفتن تعداد خاصی از اون بشه همسر رو تحت کنترل ذهنی دراورد.راستش شوهر من ادم خیلی ساده ایه ک ب راحتی هرکسی میتونه تصمیماتشو بهش تحمیل کنه و هم او همیشه از این بابت ضرر کرده هم ما.هرچیم بهش میگم باز جلوی یکی ک میرسه با سادگی و ی جورایی حماقتش زندگیشو ب باد میده.ممنون میشم کمکم کنین

براي اينكه از بركات ذكر يونسيه بي نصيب نباشيم ميتوانيم به تعداد ٤٠٠ يا كمتر ذكر بكوييم؟ ايا در ايامي كه خانمها نميتوانند نماز بخوانند و نميتوانند جهارقل و ايت الكرسي (ممنوعيت بيشتراز هفت ايه) هم بخوانند ميتوان از سي دي قران و صداي تلاوت ان براي دور كردن موجودات شرور اجنه استفاده كرد؟

باسلام

آره دقیقاً همینطوره چون باید ظرفیت روحی خودِ آدم نیز بالا باشه و مطمئنا یک استاد کمک بزرگی هست. انشاءلله دوستان به این نکتات مهم توجه داشته باشن. یادمه استاد Insight در همین فروم فرمودند: ذکر لا اله الا الله که باعث آرامش میشه، ولی اگه به تعداد و زمان مشخص گفته بشه باعث فقر مادی ذاکر میشه چرا که خاصیت این ذکر جامع در این است که بنده برای بریدن از دنیا و یکی شدن و درک عظمت باریتعالی بایستی از دنیا نیز بریده بشه تا بتواند به آن درک و بینش و معرفت نهفته در ذکر سریعتر برسه.

انشاءلله استاد خودشون بیان و توضیح بدن

باتشکر

با تشکر از علی عزیز ممنون از توضیحات شما بله ذکر لا اله الا الله بیش از 1 مرتبه فقر مادی را بدنبال دارد

به هر حال منتطر دوستان هستم تا به طور کامل عوارض بعضی از اذکار را مورد تجریه و تحلیل قرار دهیم

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.

اگر از کسانی که با عرفا همنشینی داشتند در مورد شرائط ذکر گفتن بپرسید قطعا به شما خواهند گفت شرائط هرکس برای گفتن ذکر متفاوت است یعنی برخی باید در حال را رفتن و برخی در حال سجده و یا برخی دیگر در حال نشستن به گفتن ذکر بپردازند.

بله دقیقا همینطور است اگر گاهی می بینیم از گفتن ذکر اثری در خود احساس نمی کنیم یا تاثیری منفی در زندگی ما می گذارد دلیلش این است که آن ذکر با مراعات آداب و شرائط گفته نشده و یا بدون مشورت با متخصص بیان شده است.

روزی محضر یکی از اولیای خدا در شهر مقدس قم رسیده و از ایشان تقاضا کردم برای من ذکری را تجویز کنند . ایشان ابتدا ممانعت کرده و بعد از اینکه اصرار های مرا دیدند به من فرمودند شما ذکر یونسیه را زیاد تکرار کنید یعنی آیه شریفه  لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین این ذکر را یونسیه گویند زیرا  زبان حال حضرت یونس علیه السلام است آن زمانی که در شکم ماهی بود .

بعد از مدت کوتاهی فرمودند شما این ذکر را در حال ر اه رفتن بگوئید چون در حالت سجده برای شما سنگین است و تحمل ان را ندارید فقط در حالت راه رفتن می توانید این ذکر را تکرار کنید.

اما مدتی نگذشت که آن بزرگوار رو به من کرده و فرمود اصلا شما این ذکر را نگوئید  که می ترسم تحمل آن را نداشته و دچار مشکلاتی شوید.

عوارض ذکرها

این یک واقعیت است که متاسفانه بسیاری از مردم خصوصا بانوان محترم از این مساله غافلند و بدون مشورت با متخصص هر ذکری را با هر حالتی که شد تکرار کرده و بسیاری از آنان را می بینیم که در مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.

بنابراین همانطور که در مصرف داروها از پزشکان عزیز مشورت گرفته و خودسرانه عمل نمی کنند همینطور در استفاده از ذکر ها نیز باید همت گماشته و بدون مشورت از ذکر های خاصی استفاده نکنند.

حال سوال این است که آیا ذکری هست که بتوانیم بدون مشورت بخوانیم یا خیر؟

همانطور که می دانید در بین داروهای موجود، برخی از داروها در بین مردم به عنوان یک داروی عمومی قلمداد شده و همه مردم برای هر نوع دردی از آنها استفاده می کنند و برای مدت کوتاهی هم جواب می گیرند همانند استامینوفن، ایپوبروفن و

امثال این داروها را مردم در خانه های خود داشته و با احساس درد در هر عضوی از اعضای بدن خود ، به این داروها پناهنده شده و درد را کاهش می دهند. (هرچند این داروها نیز عوارضی دارد که نباید بدون مشورت مصرف شود)

در بین اذکار نیز دو ذکر است که در کلام عرفا و بزرگان به اذکار عمومی شهرت یافته و به تعبیر مرحوم شیخ رجبعلی خیاط به عنوان دو بال برای پرواز یاد شده است که یکی از آندو استغفار و دیگری صلوات است.

استغفار و صلوات از ذکرهایی است که نیاز به استاد نداشته و شرائط و آداب خاصی ندارد و گفتن آن هم به عدد خاصی محدود نیست و در مقابل، هر چه تکرار شود تاثیر آن ، بهتر و سریع تر خواهد بود .

به عبارت دیگر اگر مردم تمامی ذکر ها را کنار گذاشته و فقط به همین دو ذکر اکتفا کرده و خالصانه و مخلصانه به تکرار آن عادت کنند قطعا آثار مثبت آن را در روح و جسم و زندگی دنیوی و اخروی خود خواهند یافت که منظور از خالصانه و مخلصانه این است که آدمی بر ترک گناه و توبه از آن تصمیم بگیرد و در کنار آن به گفتن این ذکر ها نیز مقید گردد.

البته در کنار ایندوذکر، گفتن ذکر لا اله الا الله نیز مورد تاکید امام صادق علیه السلام است که البته مشروط به اینکه روزانه صد مرتبه نشود که قبلا مورد بحث قرار گرفت.

البته استغفار و صلوات در زندگی ما انسان ها فوائد و تاثیرات بسزایی دارد که بیان آنها یک مقاله مفصلی را می طلبد که اگر توفیقی باشد انشاءالله در آینده به آن خواهم پرداخت.اما به عنوان نمونه به آیات ۱۰ تا ۱۴ سوره مبارکه نوح علیه السلام اشاره کنم که خداوند در آن آیات آثاری از استغفار در زندگی انسان ها را مطرح می کند و می فرماید استغفار باعث مغفرت گناهان، نزول باران، زیار شدن رزق و روزی ، فرزند دار شدن و ورود به بهشت می شود.



از شریعت و روایات معصومین همه اذکار الهی مستحب بوده و اثرات مطلوب بسیاری بر آنها مترتب است با این حال دعوی بی معرفت و بدون عمل و در تضاد با خواسته قلبی در تمامی اعمال شرعی – اعم از ایمان، صلاة و قرائت قرآن همچنین اوراد و اذکار – اثرات مطلوبی در پی نخواهد داشت. لذا در تمامی این اعمال، اولاً باید فرد معرفت نسبت به عمل خود داشته باشد و ثانیا دل و زبان در هم آهنگی با هم باشند و مهم تر از همه اینکه در تضاد با اعمال نباشند چرا که گفتار نیکو تنها به واسطه عمل صالح بالا می رود.

تمام اذکار الهی مبارک بوده و دارای برکات مادی و معنوی بسیاری در کوتاه مدت و بلند مدت در زندگی انسان است.


 

در باره برکات و آثار ذکر ” لا اله الا الله” روایات زیادی وارد شده است از جمله در روایت مفصلی از امام جعفر صادق(ع) در باره اهمیت ذکر لا اله الاالله چنین آمده است : عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏: فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِائَةَ مَرَّةٍ کَانَ أَفْضَلَ النَّاسِ عَمَلًا ذَلِکَ الْیَوْمَ إِلَّا مَنْ زَاد [1]؛ امام صادق (ع) فرمود: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که صد بار ذکر ” لا اله الا الله” را بگوید در آن روز (که این ذکر را گفته )از نظر عمل بهترین مردم است مگر کسانی که این ذکر را گفته باشند (که پاداش آنها است).

عوارض ذکرها


 

گذشته از استحباب کلی اذکار از جمله ذکر مقدس لا اله الا الله که کلمه توحید و شعار اصلی اسلام است، به نظر می رسد لازم است در اینجا به برخی مطالب مطرح شده در عرفان عملی در باب اوراد و اذکار هم اشاره شود چرا که بسیاری از شبهات ناشی از خلط مباحث و عدم معرفت نسبت به این امور بوده است.


 

در برخی کتب به ویژه کتاب های مربوط به علوم غریبه مطالبی پیرامون استعمال اوراد و اذکار جهت حصول مطالب گوناگون ذکر شده که بسیاری اوقات از طرف عامه مردم مورد توجه قرار می گیرد. برخی از این اوراد و اعمال جهت حصول مطالب مادی و برخی دیگر برای حصول امور باطنی و غیبی ارائه شده که باید طی ریاضت هایی خاص و در مدت زمانی خاص مثلاً در یک اربعین با عددی خاص و معمولاً کمیتی زیاد انجام شود.


 

طریقه اوراد و اذکار در واقع یک فن روحی و طریقه ای عرفانی محسوب می شود که تأثیر خاصی را در روح فرد و به تبع آن در عالم بر جای می گذارد. طبق این مبانی هر ذکر و هر وردی تأثیری خاص به خود خواهد داشت که سایر اذکار ندارند.


 

همچنانکه می بینیم این مطالب غیر از نوع مطالبی است که در شریعت ارائه شده و اذکار و عبادات را بطور کلی مستحب دانسته اند چرا که همه اذکار به عنوان یاد خدا، موجب تقرب الی الله بوده و آثار مطلوبی در پی خواهد داشت .


 

این دو مقام از بحث باعث شده است عامه مردم دچار شبهاتی شده و گمان کنند که مثلاً اگر لا اله الا الله را صد بار بگویند حتماً دچار فقر و تنگدستی خواهند شد و باید اذکاری را استعمال کنند که موجب ثروت شده و موفقیت مالی همراه با ثمرات دینی را در پی داشته باشد.


 

ملاحظه می شود که این طرز تلقی کورکورانه از یاد خدا، عملاً تبدیل کردن ذکر  و خدا به یک ابزار بوده و خلط بین طریقه اوراد و اذکار در عرفان، با امور دنیوی، ثمره ای جز این هم نخواهد داشت و به قول مولوی:


 


حرف درویشان بدزدد مرد دون


 


تا بخواند بر سلیمی زان فسون[2]


 

نکته دیگری که لازم به تذکر است و استفاده ابزاری و کورکورانه و فاقد معرفت قلبی از اوراد و اذکار را به چالس می کشد این است که اساساً هر عمل شرعی که در تعارض با قلب و اعمال  فرد باشد ثمره ای جز نفاق نخواهد داشت.


 

از این در پاسخ به این سؤال که آیا استعمال ذکری خاص ممکن است ابتلائاتی را به همراه داشته باشد؟ باید گفت از قرآنی حتی خود ایمان بدون ابتلا و امتحان پذیرفته نیست: آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: «ایمان آوردیم»، به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد[3].


 

بنابراین کسانی که اذکاری خاص را بطور لسانی ورد خود ساخته و هیچ مسئولیتی در قبال ادعای زبانی خود ندارد از اساس باید در عمل خود تجدید نظر کنند.


 

همه اعمال عبادی و شرعی و مقدس ترین اعمال یک مسلمان مثلاً نماز و تلاوت قرآن اگر همراه با تاثیر پذیری قلبی و اعمال هماهنگ با آن نباشد نه تنها ثمره ای نخواهد داشت بلکه  تبعات سوئی هم در پی خواهد داشت و فردی که هر روز مرتکب منهیّات قرآنی می شود و بطور مرتب قرائت قرآن را لقلقه زبان خود ساخته است مصداق کسی است که هربار که قرآن می خواند، خودِ قرآن او را لعن می کند و ثمره ای جز لعنت از قرآن نخواهد برد و تبعات سوء این عمل هم به او خواهد رسید: رُبّ تالی القرآن و القرآن یلعنه[4].


 

همچنین نماز اگر برای عبودیت خدا و از سر صدق نباشد همچون نماز منافقان مصداق “الذین فی صلاتهم ساهون”[5] بوده و موجب “ویل” و عذاب خواهد بود.


 

اوراد و اذکار لسانی هم خصوصاً به نحوه ای که در برخی دستور العمل ها ارائه شده که بطور مداوم و در کمیّتی زیاد و ایامی متمادی می باشد از این قاعده مستثنی نیست. و برای همین داشتن استادی معنوی در این طریق جزو ضروریات محسوب می شود.


 

در این مقام بعید نخواهد بود که برخی از اذکار با آن کیفیت و کمیت و خاصیت معنوی که دارند اگر در تضاد با لسان قلب و تصدیق عملی استعمال شوند بطور طبیعی امتحان هایی برای اثبات صدق دعوی به همراه داشته باشند که البته این خود لطفی الاهی محسوب می شود و سخن برخی از بزرگان در این مورد ( که گفته اند لا اله الا الله ورد موحد واقعی است) ناظر به این مقام بوده و معنای آن نفی استحباب ذاتی و مطلوبیت اذکار نیست. چرا که معنای لا اله الا الله این است که فرد هیچ هدف و معبودی جز الله ندارد ومی خواهد که از هرچیزی جز خداوند دل برکند و این دعوی توحید با عشق به دنیا و تعلقات دنیوی در تضاد است. این یک حقیقت آشکاری است که اخلاص را شرط توحید می داند. و نتیجه این امر پرهیز از اذکار نیست چرا که اگر این گونه باشد نه باید ایمان آورد و نه قرآن خواند و نه نماز چرا که همه اینها امتحاناتی در پی دارند بلکه برعکس باید هدف خود را خدا قرار داد و بر اخلاص خود همواره افزود.


 

بنا بر توصیه قرآن کریم ، اکثریت مردمی که از فقر در هراسند – که خودِ این ترس یکی از مهم ترین دست آویز های شیطان است [6]-  باید براین ترس خود چاره ای اندیشند چرا که با ایمان سازگاری ندارد؛ نه اینکه دنبال اورادی باشند که ثروت به همراه می آورد یا تبعات و امتحانات الهی را در پی ندارد.  غلبه براین ترس و شرک جز با معرفت و ایمان امکان پذیر نیست و ذکر لسانی نمی تواند ثمری در پی داشته باشد.


 

بنابراین خلاصه بحث این خواهد بود که از شریعت و روایات معصومین همه اذکار الهی مستحب بوده و هیچ اثر نا مطلوبی در پی ندارند با این حال دعوی بی معرفت و بدون عمل و بلکه در تضاد با خواسته های قلبی در تمامی اعمال شرعی – اعم از ایمان و قرائت قرآن و صلاة، همچنین اوراد و اذکار -اثرات مطلوبی در پی نخواهد داشت و بازی با این امور معنوی جزو خطرناکترین بازی ها است که بسیاری از افراد از آن غافلند. لذا در تمامی این اعمال، اولاً باید فرد معرفت نسبت به عمل خود داشته باشد و ثانیا  زبان و قلب باید در هم آهنگی با هم باشند و مهم تر از همه  اینکه در تضاد با اعمال نباشند چرا که گفتار نیکو  تنها به واسطه عمل صالح بالا می رود:


 

عوارض ذکرها

«إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»[7].


 

[1] کلینی ،محمد بن یعقوب ،الکافی ج 2، ص 55، بَابُ التَّسْبِیحِ وَ التَّهْلِیلِ وَ التَّکْبِیرِ، حدیث1، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365ه-ش (8 جلدی).


[2]  مثنوی معنوی، دفتر اول، بیت 319

[3]  “أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ” ، عنکبوت، 2

[4]   چه بسیار خواننده قرآان که قرآان او را لعنت می کند ،جامع الاخبار، ص48، انتشارات رضی، قم ، 1363

[5]   “فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُون‏” ماعون، 4 و 5.

[6]  ” الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ “، بقره ، 268


[7]  فاطر، 1

آخرین پرسش ها و پاسخ ها را همه روزه در خود مطالعه کنید.


حاضرین در سایت :

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و استفاده از مطالب آن تنها با ذکر منبع مجاز است.


218 – All Rights Reserved

پرسش و پاسخ‌هاي ديگري از استاد:

سوال:در باره ی سحرخیزی چه توصیه ای دارید؟     پاسخ: وقت خواب دو رکعت نماز حاجت بخوانید و سپس آیه آخر سوره کهف (قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُو لِقَاء رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا) را بخوانید و بخوابید. بیدارتان می کنند.

سوال: آیا بدون استاد می توان در مسیر سیر و سلوک قدم نهاد؟    پاسخ: نخیر. سلوک بدون استاد گرفتاریها و انحرافات دارد و همچنین دخالتها و تصرفات شیاطین بسیار زیاد است. بنابراین راه و پیشنهاد ما “کمک و راهنمایی گرفتن از استاد به اضافه ۱۴ معصوم علیهم السلام” است.

سوال: خواندن چه دعایی را در قنوت نماز توصیه می کنید؟     پاسخ: ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة إنك أنت الوهاب. این دعا قلب را آرام می کند.

عوارض ذکرها

سوال: گفتن ذکر یونسیه (لااله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین) چه اثری دارد و آیا باید با اذن استاد باشد؟    پاسخ: بله، باید زیر نظر استاد انجام بگیرد. هم چنین دستور ما و مرحوم جناب شیخ (رجبعلی خیاط) این است که ادامه اش یعنی (فاستجبنا له و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین) نیز حتماً گفته شود. زیرا گفتن یونسیه بدون فاستجبنا  عوارض دارد و مردم نمی توانند عوارض و پیامدهای ذکر را که می گوید: “من خطا کارم  مرا تنبیه کن” تحمل کنند. خداوند تخفیف داده و در ادامه “فاستجبنا ” را آورده است. ما هم می گوییم ذکر یونسیه تا “ننجی المومنین” اقدام شود.

سوال: بهترین ذکر چیست؟    پاسخ: استغفار (۷۰ تا بعد از نماز صبح و ۷۰ تا بعد از نماز عشاء) و صلوات زیاد. (اخیراً دستوری دادم به دوستان. گفتم بیایید این بره را که می گویم برای خودتان به “یک بره همیشگی”تبدیل کنی. دیگر به هیچ چیز نیاز پیدا نمی کنید. چون در این بره طرف شما خداست و حضرات معصومین علیهم السلام. نه من و نه این و آن. و آن این است که هر روز دو رکعت نماز بخوانید و هدیه کنید (به آن معصومی که در آن روز صلوات ها را به آن هدیه می کنید) و سپس ۱۰۰۰ تا صلوات بفرستید. این ۱۰۰۰ تا صلوات را هر روز به یکی از ۱۴ معصوم  (علیهم السلام) تقدیم کنید. و در این کار از پیغمبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله) شروع کنید. اگر ختم ۱۴روز تمام شد فعالیت را از نو شروع کنید. این بره تا آخر عمر کفایتتان می کند و بی نیاز از هر چیزی می شوید. چون سررشته کار را در این بره داده اید به حضرات معصومین (علیهم السلام). آیا به درخواستها و صلواتهای شما رسیدگی نمی کنند؟ در این بره بدون نیت و حاجت عمل نکنید. اگر حاجتتان برآورده نشد باز از نو شروع کنید.  آن قدر ادامه بدهید تا به نتیجه برسید که ان شاء الله به نتیجه خواهید رسید. اگر حاجتتان روا شد نیتی دیگر و حاجتی دیگر را در نظر بگیرید و بره را شروع کنید. ما هیچ چیزی بالاتر از صلوات نداریم. در صلوات شما به دستور “سدالابواب الا بابه” عمل می کنید. موحد کامل می شوید.

سوال: نظر شما در باره سالکانی که این در و آن در می زنند چیست؟    پاسخ: سالکان باید فقط متوسل به خدا و ۱۴ معصوم (علیهم السلام) باشند و دیگر به در و آن در نزنند. و با توسل به خدا و ۱۴ معصوم از این در و آن در زدن بیایند بیرون. راه خدا رفتن سرگردانی ندارد، بل که صبر و استقامت می طلبد. 

سوال: شما کدام ادعیه و زیارتهای خاصی را توصیه می فرمایید؟    پاسخ: حضرت صاحب الامر (علیه السلام) فرموده اند: “عاشورا عاشورا ، جامعه (کبیره) جامعه (کبیره)”. ما و دیگران روی توصیه امام زمان (علیه السلام) چه می توانیم بگوییم.  

سوال: برای طالبان معرفت چه رهنمودی دارید؟    پاسخ: از حضرات معصومین (علیهم السلام) استمداد بگیرند.

سوال: از حضرتعالی دستوری می خواهم، امید آن که مرا محروم نکنید؟    پاسخ: همیشه به یاد خدا باش. و بره صلوات را که در بالا گفته شد عمل نمایید.  

ديگر فرمايشات استاد:

بعضی ها آن قدر ذکر و ریاضت می کشند که می سوزند. معتقدند که تا نسوزی و تا صدمات بسیار نخوری نمی توانی خودت را تربیت کنی و به نور براسانی. نمی توانی از جهان طبیعت و جهان حس عبور کنی و پا به جهان برزخ بگذاری. پاتو که گذاشتی به جهان برزخ یعنی “موتوا قبل ان تموتوا” را اجرا کرده ای. به تو تبریک گفته می شود. ورود کرده ای به جهان طریقت.

انسان های عملگرا و جدی و کوشا و پر همت در این مسیر موفق ترند. به میزانی که اهل عمل و اهل باور باشی موفق تری. باید قانع باشی. قانع به این که شک نکنی. شک از نفس است. نفس هم هیچ وقت قانع نمی شود. پس قانع بودن فهم و کمالات است. فهم و کمالات می خواهد. و فهم و کمال به سواد نیست. با سواد می توانی کسب و کار و معیشت کنی. با سواد می توانی به دنیا برسی. ولی با سواد نمی توان رو به بالا رفت. نمی توان به فهم رسید. برای فهم باید تفکر کرد. همان است که گفته اند یک ساعتش از هفتاد سال عبادت برتر است. با تفکر و عمل آدم حرف شنو می شود. باید بلند شوی خودت کار کنی. ترک دستور دادن و ترک هوا بکن. آن موقع خدا استعداد فهم و فهیم شدن را بهت می دهد. استعداد قانع بودن را بهت خواهد داد. استعداد رشد یافتن را بهت می دهد. بیا و دست بردار از فرعونی کردن. فرعونی کردن هم درجات دارد و تو یک فرعون کوچکی. برای دور شدن از هوا یک راه میان بر وجود دارد. و راه عاشقی کردن است. راه و روش ولایتی است. سالک در این روش عاشق مولای خود می شود. عاشق خدا و رسول و آل رسول می شود. عاشق آل علی می شود. عاشق حسین می شود. عاشق امام زمان می شود. عاشق امام رضا می شود. عاشق موسی بن جعفر می شود. عاشق امام جواد می شود. عاشق پیر خود می شود. این عاشقی اکسیر عجیبی است. محاسبات دو دو تا چار تا را از آدمی می گیرد. آدم را جسور و شجاع می کند. ترس آدمی را زمین گیر می کند. عشق آدمی را پرّان می کند. راه چند دهه را چند شبه و نهایتاً چند ساله می کند. در عاشقی فرد ملتزم و وفادار می شود. مثل سگ که صفتش وفاداریه و دست از صاحبش نمی کشد وفادار می شود. در سلوک باید وفادار باشید. بعضی موفق می شوند ترک هوا کنند ولی چون وفادار نیستند مجدداً به اعمال نفسانی بر می گردند. دارو وفاداری است. وفاداری عاشقی است. عاشق و وفادار شوید. عاشق شاه رگ خود را هم بدهد دست از عهد و وفا و پیمان و میثاق خود نمی کشد.

امروز می خواهیم کمی با هم عشق و حال کنیم. امروز می خواهیم با خدا آشتی کنیم. امروز می خواهیم به چیزی جز خدا فکر نکنیم و جز از خودش از چیز دیگری حرف نزنیم. امروز می خواهم همگی با خدا یک طوری دیگری حرف بزنیم. بگیم ای خدا ببخشید ما وقتی با تو داریم صحبت می کنیم نمی دانیم چرا حواسمان پرت است. بگیم ای مهربان خدا، ما چرا این طوری شده ایم؟ چرا یه جورایی بد شده ایم؟ چرا رابطه مان با تو این قدر به هم خورده است؟ لااله الا الله ! من خجالت می کشم حرف بزنم. عزیزم تو بیا دستتو بده به من تا با هم بریم در خانه ش و بگیم خدایا ما آمده ایم تا با تو آشتی کنیم. بیا و کاری کن که ما از تو دیگه جدا نشیم و این قدر شک و تردید به دلمان راه پیدا نکند. آخه خدا با تو چکار کرده است که با او قهر کرده ای؟ بیا و آشتی کن و صورتش را ببوس و بگو خدایا من با تو آشتی ام. شک هایت را رها کن. دیگه شک نکن. به شک هایی که پیش می آیند، تو فکرت می آیند توجه نکن. بگو برید کنار مرا رها کنید. فکر و افکار مزاحمند. کارها بده دست صاحبکار اصلی. بسپار به مسبب الاسباب.

آقا جان خداوند خودش همه را درست می کند. صبر داشته باش. آرام باشید و تعجیل نکنید. این مثل یک غذایی می ماند که باید آرام آرام تهیه شود و مواد آن را یکی یکی تامین کرد. کسری هایش را هم فهمید و تا آن جا که راه دارد برطرف کرد. ان شاء الله درست می شود.  یک کارهایی هم هست که از عهده ما خارج است و تنها خدا و حضرات معصومین می توانند انجام بدهند. پس توسل را رها نکنید تا به مقصودتان برسید. 

Powered By
 

BLOGFA.COM

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *