عوارض دیابت بارداری برای جنین

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


تقریبا اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی که در طی بارداری ایجاد می‌ شود، درجاتی از اختلال عدم تحمل گلوکز را تجربه می کنند.دیابت بارداری معمولا در ماه های آخر بارداری تشخیص داده می شود. اما چنانچه فرد در ماه های آغازین بارداری خود به دیابت مبتلا شده باشد، احتمال آن وجود دارد که قبل از بارداری نیز مبتلا به دیابت باشد.تقریبا اکثر زنان به دلیل تغییرات هورمونی که در طی بارداری ایجاد می‌ شود، درجاتی از اختلال عدم تحمل گلوکز را تجربه می کنند. بدین صورت که مقدار قند خون آنها افزایش می‌یابد، اما به اندازه‌ای افزایش نمی‌یابد که بتوان آن را بیماری دیابت در نظر گرفت.



عوارض دیابت بارداری برای جنین

این در حالی است که در طی سه‌ماهه سوم بارداری، تغییرات هورمونی زنان باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد. دیابت می‌تواند بر روی رشد و نمو جنین در طی بارداری اثر داشته باشد. همچنین در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص‌های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود. این در حالی است که بسیاری از نواقص مادرزادی، اثرات طلوبی را بر ارگان‌های مهم بدن مانند مغز و قلب بر جای می گذارد.



دیابت بارداری زمانی اتفاق می افتد که بدن فرد نتواند در دوران بارداری، به اندازه کافی انسولین تولید کند. در طی دوران بارداری، بدن زنان هورمون های بیشتری تولید می کند و دستخوش تغییرات زیادی مانند اضافه وزن می شود. این تغییرات باعث می شود که سلول های بدن مانند قبل به خوبی از انسولین بهره برداری نکنند و وضعیتی که به آن “مقاومت به انسولین” گفته می شود ، ایجاد شود.


مقاومت به انسولین باعث می شود بدن زنان به انسولین بیشتری احتیاج پیدا کند و در صورتی که غده پانکراس نتواند این نیاز به انسولین را تامین کند، فرد به دیابت بارداری مبتلا می شود. در واقع تمام زنانی که باردار می شوند، تا حدودی به وضعیت”مقاومت به انسولین” دچار می شوند. اما برخی از زنان حتی قبل از این که باردار شوند نیز تا حدودی دچار این وضعیت شده اند که علت آن معمولا اضافه وزن است. این زنان، زمانی که باردار می شوند، میزان نیاز بدنشان به انسولین از قبل نیز می شود و از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.





مواردی نظیر داشتن اضافه وزن، سابقه ابتلا به دیابت بارداری در گذشته، سابقه به دنیا آوردن نوزادی با بیش از ۴ کیلوگرم وزن، ابتلای خواهر، بردار، پدر یا مادربه دیابت نوع دوم، داشتن شرایط پیش از دیابت، به این معنا که گلوکز خون فرد بسیار بالا است، اما هنوز آن قدر بالا نیست که به عنوان ابتلا به دیابت تشخیص داده شود و ابتلا به نوعی اختلال هورمونی به سندرم تخمدان پلیکیستیک یا PCOSدیابت بارداری احتمال دیابت بارداری را افزایش می دهند.


بهتر است از افزایش وزن مجاز در طول بارداری و میزان وزنی که خودتان در دوران بارداری بدست میاورید با خبر باشید. دیابت بارداری معمولا نشانه خاصی ندارد. به همین علت تمام خانم های باردار در طول هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری آزمایش قند خون می دهند. به هر حال چنانچه خانمی در خطر ابتلا به دیابت یا نشانه هایی از آن (مثل وجود قند در ادرار) باشد پزشک متخصص آزمایش تست قند را در معاینات اولیه گرفته و مجدد آن را در بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ از بارداری تکرار می کند



در زنان باردار، مهم ترین نگرانی این است که قند خون بالا سبب بالا رفتن قند خون جنین می شود. در نتیجه، لوزالمعده جنین باید برای سوزاندن گلوکز اضافی انسولین بیشتری ترشح کند. مجموعه این اتفاقات سبب می شود بدن جنین چربی بیشتری تولید کرده و وزن جنین بهه ویژه در بالا تنه افزایش یابد.

افزایش وزن در بالا تنه جنین منجر به وضعیتی به “ماکروزومی” می شود. کودک ماکروزوم ممکن است خیلی بزرگ باشد، به طوریکه در زایمان طبیعی نتواند از کانال زایمانی خارج شود و یا سر کودک در هنگام زایمان وارد کانال شود اما شانه هایش گیر کند. در این وضعیت که “دیستوشی شانه” خوانده می شود پزشک باید برای خارج کردن جنین از رحم از مانور های خاصی استفاده کند.


چه کسانی در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند

خانمهای بارداری که احتمال ابتلا به دیابت در آنها زیاد است عبارتند از:



در زمان ابتلا به دیابت بارداری چه کار باید کرد

می توانید به شکل مستمر میزان گلوکز خود را با استفاده از دستگاه سنجش قند خون یا نوار در منزل چک کنید همچنین می توانید با توجه به قد و وزن خود از یک رژیم مناسب استفاده کنید. رژیم باید دارای تعادلی مناسب از پروتئین و چربی و همچنین کربوهیدراتها بوده و در عین حال ویتامین ها-.مواد معدنی و کالری ها را نیز شامل شود تا بتواند سطح گلوکز را ثابت نگه داردورزش کنید.

مطالعات نشان می دهند ورزشهای مناسب و سبک به بدن کمک می کند تا به خوبی میزان گلوکز و قند خون را کنترل کند خانمهای بارداری که دچار دیابت بارداری هستند با مشورت پزشک روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنند. از ورزشهای مناسب در این دوران میتوان به ایروبیک و پیاده روی اشاره کرد.در صورت لزوم از دارو استفاده شود. اگر خانم های باردار توانایی کنترل قند خون با رژیم را ندارند با مشورت و نظارت پزشک می توانند از دارو استفاده کنند. در حدود ۱۵ درصد از خانمهایی که مبتلا به دیابت بارداری هستند به دارو نیاز پیدا می کنند.

آیا احتمال دارد دیابت بارداری پس از تولد نوزاد نیز ادامه یابد

جواب این سوال بله است. احتمال بروز دیابت پس از بارداری نیز چنانچه هر کدام از این موارد در شما باشد وجود دارد.

پزشکان به خانم ها توصیه می کنند برای جلوگیری از رشد دیابت پس از بارداری وزن را پایین نگه داشته و از غذاهای سالم تغذیه کنند. هچنین به شکل مرتب ورزش کنند. به علاوه اگر نوزاد از شیر سینه تغذیه کند مادر در برابر بعضی از مشکلات پس از زایمان و بارداری ایمن می شود. تحقیقات نشان داده است اگر مادران از شیر سینه نوزادان را تغذیه کنند می توانند وزن خود را تا میزان قابل توجهی کاهش دهند. همچنین با این کار می توان از دیابت نوع دوم و بیماریهای قلبی و عروقی نیز جلوگیری کرد.


در صورتی که افزایش وزن در بالا تنه جنین وجود داشته باشد چه نوع زایمانی تشخیص داده می شود؟


زایمان طبیعی گاهی در این وضیعت منجر به شکستگی استخوانی یا آسیب به اعصاب می شود که در هر دو حالت مشکل در ۹۹ درصد کودکان متولد شده بدون به جای گذاشتن عوارض دائمی بهبود می یابد. در بعضی موارد خیلی نادر کودک ممکن است به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی در حین زایمان دچار مشکلات مغزی شود.

مانور های انجام شده همچنین ممکن است سبب آسیب به ناحیه مهبلی مادر نیز شده و یا نیازمند یک اپیزیوتومی بزرگتر باشد.به دلیل این خطرات، در صورتی که پزشک به بزرگ بودن جنین مشکوک باشد ممکن است سزراین توصیه شود. اما در صورتی که دیابت بارداری کنترل شود، تنها در درصد کمی از موارد جنین بیش از حد بزرگ می شود.

عوارض دیابت بارداری برای جنین

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

دیایت بارداری روی جنین اثر سوء دارد نه مادر

ایران آنلاین / خسرو خسروی کردستانی تصریح کرد: دیابت بارداری به شرایطی گفته می‌شود که افزایش قند خون برای اولین بار طی دوران بارداری دیده می‌شود، علت دقیق دیابت بارداری مشخص نیست ولی وجود برخی از سرنخ ها، در تشخیص زودرس این بیماری موثر است. با توجه به عوارضی که دیابت بارداری برای جنین و مادر باردار می‌تواند داشته باشد، پیشگیری دیابت طی دوران بارداری ضروری است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان افزود: دیابت بارداری حالت عدم تحمل گلوکز است و با وجود نارسازگاری با بدن زنان بدون سابقه دیابت ظاهر می‌شود، بعد از 2 بار آزمایش در صورتی که میزان گلوکز موجود در خون سیاهرگی فرد ناشتا بالاتر از 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد مبتلا به دیابت است. دیابت یکی از مسائل مطرح جامعه است و آخرین آمار نشان داده که 6 تا 7 درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند و روز به روز مبتلایان به این آمار اضافه می‌شوند.

خسروی کردستانی تصریح کرد: مشکلات این بیماری به علت قندخون بالا است و بر روی اعضای بدن اثر سوء دارد از جمله بر روی چشم، کلیه، کبد، قلب و عروق پا، برخی از اعضای بدن حساس تر هستند در واقع دیابت به تمام بافت بدن همچون پوست، مو، روده و دستگاه تناسلی آسیب می‌رساند.


دیایت بارداری روی جنین اثر سوء دارد نه مادر

عوارض دیابت بارداری برای جنین

وی با اشاره به اینکه دیابت دوران بارداری در مادران به وسیله انسولین کنترل می شود گفت: یک الی 1.5 درصد زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که اثر سوء روی جنین دارد و ناهنجاری های مادرزادی از جمله عقب افتادگی ذهنی، نقص عضو و بیماری دریچه قلب را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه طی دوران بارداری تغییرات هورمونی زنان باردار را در خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار می‌دهد، افزود: طی دوران بارداری افزایش یک سری از هورمون های مترشحه از جفت به انتقال مواد غذایی از مادر به جنین و در نتیجه به پیشرفت رشد جنین کمک می‌کنند.

لوزالمعده اگر نتواند انسولین را به میزان کافی ترشح کند، فرد منجر به دیابت می‌شود

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان بیان کرد: سلول های موجود در لوزالمعده مادارن، اغلب توانایی تولید انسولین (حدود سه برابر طبیعی) برای غلبه بر اثر هورمون های بارداری افزایش دهنده قند خون را دارند، اگر چنانچه لوزالمعده نتواند انسولین را به میزان کافی ترشح کند، میزان قند خون افزایش می‌یابد و در نهایت فرد منجر به بروز دیابت بارداری می‌شود.

خسروی کردستانی، با اشاره به اینکه دیابت می‌تواند بر روی رشد و نمو جنین طی دوران بارداری اثر سوء داشته باشد، بیان کرد: در اوایل بارداری، دیابت مادر می‌تواند منجر به بروز نقص های مادرزادی و افزایش خطر سقط جنین شود و بسیاری از این نقص های مادرزادی بر روی مغز و قلب جنین تاثیر می‌گذارد. طی دوران بارداری، دیابت مادر منجر به تغذیه و رشد زیاد از حد کودک می‌شود، در واقع داشتن نوزاد بزرگ و با وزن بالا، خطر زایمان های پردرد و سخت را افزایش می‌دهد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان افزود: نوزادهای بزرگ، اغلب برای تولد نیاز به عمل سزارین دارند و اگر به صورت طبیعی متولد شوند به ناحیه شانه آنها آسیب می‌رسد و همچنین وزن بالای نوزاد باعث تاخیر در زمان زایمان و کمبود اکسیژن بر روی مغز نوازد می‌شود.

خسروی کردستانی ادامه داد: تغذیه بیش از حد جنین، موجب می‌شود که سطح انسولین افزایش یابد و بعد از تولد احتمال افت شدید قندخون در نوزاد بوجود می‌آید زیرا دیگر مقدار بالای قند را از خون مادر دریافت نمی‌کند.

وی بیان کرد: عوارضی چون داشتن اضافه وزن قبل از بارداری، سابقه خانوادگی، سابقه تولد نوزاد بیش از 4 کیلوگرم، سابقه دیابت بارداری در گذشته و سابقه نوازد مرده در گذشته از عوارض خطر ابتلا به دیابت بارداری است.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی کردستان، گفت: زنانی که در معرض دیابت بارداری هستند باید هر چه سریع تر تشخیص داده شود تا پیشگیری و درمان را شروع کنند و سایر زنان باید در هفته 24 تا 28 بارداری آزمایش غربالگری دیابت بدهند.

خسروی کردستانی خاطرنشان کرد: برای کنترل و درمان دیابت بارداری باید زنان رژیم غذایی منظم، فعالیت بدنی، ورزش و مصرف انسولین در صورت نیاز، داشته باشند چون انسولین تنها داروی دیابتی است که مصرف آن طی بارداری در صورت عدم کنترل قند خون توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: پرخوری، عدم تحرک و تغذیه ناسالم علت اصلی ابتلای افراد جامعه به دیابت است و انجمن حمایت از بیماران دیابتی با هدف آموزش به جامعه در راستای کاهش بیماری دیابت فعالیت های خود را انجام می دهد./ ایسنا

نظرات

های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پر بازدیدها

آخرین اخبار

نقل و نشر مطالب با ذکر پایگاه خبری بلامانع است1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *