عوارض ديابت چيست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

در مطالب گذشته گفتیم که دیابت یک بیماری خطرناک است، باید خطرهای ناشی از بیماری دیابت را جدی بگیرید! اگر از خودتان می‌پرسید که آیا من می‌توانم خطرهای ناشی از بیماری دیابت را نادیده بگیرم، چون فکر کردن به آنها مرا می‌ترساند؟ پاسخ این سوال خیر است.

زیرا اگر حالا و در زمان حال کاری برای آن انجام دهید، جلوی مشکلات از پا درآورنده بیماری دیابت را خواهید گرفت. تنظیم کردن رژیم غذایی، ورزش و تحرک بدی، و دارو (اگر دارو مصرف می کنید) برای آوردن میزان قندخون به حد نزدیک به نرمال، شما را کمک می‌کند که مشکلات این بیماری را به تاخیر اندازید و یا دچار آنها نشوید.

تحقیقات علمی این مسئله را نشان داده است این بسیار عادی است که مردم از پیر شدن و یا علیل شدن بترسند و این ارتباطی با این که آنها دیابت داشته باشند یا نه، ندارد.

ما همه دوست داریم تمام روزهای زندگی خود را به سلامت زندگی کنیم و تا آخرین لحظه کاملاً کارایی و استقلال خود را داشته باشیم. اما این که به عواقب بیماری دیابت فکر نکنیم، باعث نخواهد شد که این مشکلات از بین بروند. اگر کاری کنید که نتیجه را عوض کنید،

عوارض ديابت چيست

این عمل به شما آرامش ذهن خواهد داد، و می توانید بدون ترس به زندگی خود ادامه دهید. دانستن این که دیابت چه مشکلاتی می تواند به همراه داشته باشد، اطلاعاتی است که می تواند به شما این قدرت را بدهد که جلوی وقوع این مشکلات را بگیرید.

عوارض دیابت را می توان به دو نوع عوارض زودرس و عوارض دیررس تقسیم نمود.

عوارض زودرس دیابت شامل موارد زیر هستند:

اقدام لازم:

عوارض دیررس دیابت بتدریج و در صورت عدم کنترل قند خون بالا بوجود می آیند. مهم ترین عوارض به شرح زیر است:

عوارض قلبی عروقی شامل افزایش فشارخون و افزایش احتمال سکته های قلبی و مغزی است. با کنترل مطلوب قند خون می توان از بروز مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری کرد.

عوارض عصبی از عارضه های طولانی مدت دیابت است که معمولا نیمی از افراد دیابتی از این عارضه رنج می برند. این عوارض به صورت های مختلف بروز می کنند از جمله:

در سیر بیماری دیابت و عدم کنترل مطلوب آن، احتمال آسیب به کلیه ها زیاد است به طوری که قادر به تصفیه کامل خون نبوده و مواد زاید در بدن تجمع پیدا می کنند و در صورت عدم درمان مناسب، کلیه ها به سمت نارسایی پیش می روند و حتی ممکن است نیاز به دیالیز و پیوند کلیه ایجاد شود.

میزان قند خون، ژنتیک و فشارخون در بروز این عارضه موثر هستند. بنابراین هرچه کنترل قند و فشار خون بهتر باشد، احتمال بروز این عارضه کم تر می شود. نشانه‌ها و علایم این عارضه خیلی دیر خود را نشان می‌دهند و گاه خیلی هم اختصاصی نیستند.

مانند ورم کردن پاها و زیر چشم ها، به اختلال شدید خواب، کم اشتهایی، احساس ناراحتی در معده و ضعف و اختلال تمرکز.

همان طور که گفته شد، دیابت به عروق صدمه می زند و عروق چشمی هم از این قاعده مستثنا نیستند. بنابراین ممکن است آب‌سیاه ( گلوکوم)، کدورت عدسی (آب‌مروارید) و اختلالات عروقی شبکیه (رتینوپاتی)؛ خونریزی در شبکیه چشم و حتی کم بینایی و نابینایی بروز کند.

مشکلات و عوارض ایجاد شده در پا به وسیله دیابت به حدی است که از این عارضه به عنوان پای دیابتی یاد می شود. این عارضه معمولا وقتی ایجاد می شود که مشکلات عصبی در پا رخ داده باشد که به کاهش حس در پا منجر می شود، در واقع در اثر کاهش حس، فرد دیابتی متوجه بروز زخم ها و ضربات وارده بر پاهای خود نمی شود و در صورت غفلت این زخم گسترش می یابد.

از طرفی آسیب عصبی موجب تغییر در ظاهر پاها و انگشتان فرد دیابتی می شود که این امر به افزایش در معرض آسیب قرارگرفتن پاها می انجامد. از طرفی دیابت موجب خشک شدن و ترک خوردگی پوست پا می‌شود.

اگر زخمی در پا ایجاد شود دیرتر از زخم پای افراد سالم خوب می شود و دلیل آن هم کاهش و کندی جریان خون در افراد دیابتی است که بهبود زخم را به تاخیر می اندازد.

5 تفاوت اصلی دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2

1 خواص شگفت انگیز چای سفید

بیماری دیابت را جدی بگیرید!

آیا مطلب ” خطرهای ناشی از بیماری دیابت را جدی بگیرید! ” برای شما مفید بود؟

زیبایی در عمق پوست شماست. وقتی شما از بدن خود مراقبت می‌کنید، تاثیر این مراقبت بر روی []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

هنگامی‌ که بدن توانایی ذخیره‌ی گلوکز یا استفاده از آن را نداشته باشد، این ماده به جای تبدیل شدن به انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن، به جریان خون بازمی‌گردد و بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد. در این حالت فرد به دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان مبتلاست که دیابت غیروابسته به انسولین هم گفته می‌شود. در این بیماری بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ی درست از آن را ندارد. قبلا درباره‌ی رابطه چاقی و دیابت صحبت کردیم، بد نیست بدانید که دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال یا دارای سوابق وراثتی بروز می‌کند و فاکتورهای مختلفی مثل اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند. اما موضوع بحث ما در این نوشته روی نشانه های دیابت نوع ۲ متمرکز است، متأسفانه نشانه های دیابت در تشنگی مفرط، تکرر ادرار، بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا خلاصه نمی‌شود. دیابت نوع ۲ نشانه های پنهانی دارد که بعضی از آنها ممکن است گمراه‌کننده باشند.

عوارض ديابت چيست

با این نوشته همراه باشید؛ می‌خواهیم درباره‌ی تعدادی از نشانه های دیابت نکات جدیدی بیاموزیم. حتما بخوانید: رابطه چاقی و دیابت چیست؟

هنگام بروز این تغییرات فرد متوجه قسمت‌هایی تیره‌ و ضخیم‌تر روی پوستش می‌شود و لکه‌های زبر و مخملی روی سطح پوست به‌خصوص در نواحی چین‌خوردگی‌ها یا جاهایی که پوست بدن تا می‌شود، مثل نواحی پشت گردن، آرنج، قوزک پا یا پنجه‌ها‌ی دست به چشم می‌خورند. این ضایعات پوستی اغلب، هشدار می‌دهند که سطح قندخون بیش از حد بالا رفته است و در واقع علامت بروز دیابت هستند. البته این اختلالات پوستی که اکانتوزیس نیگریکانس (Acanthosis nigricans) یده می‌شوند ممکن است ریشه‌ی وراثتی داشته باشند یا به دلیل مشکلات هورمونی به‌وجود بیایند. سنجیو ساینی (Sanjiv Saini) متخصص پوست در مریلند درباره‌ی این بیماری می‌گوید: «هر زمان که فردی با علائم این بیماری پوستی به من مراجعه می‌کند، اولین اقدامی که صورت می‌گیرد انجام تست قندخون برای فرد مبتلاست.»

زمانی که فرد مبتلا به دیابت می‌شود، انسولین بالا، رشد سلول‌های پوست و ملانین (رنگدانه‌ها‌ی طبیعی) پوست را افزایش می‌دهد. تراکم رنگدانه‌های تولید شده، باعث به‌وجود آمدن لکه‌های تیره‌تر و مخملی‌شکل روی پوست می‌شوند.

وقتی این علائم دیده شدند و تست قندخون انجام شد، ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد:

اگر فرد کمتر از ۵ کیلوگرم وزن از دست داده باشد، یعنی به تازگی به دیابت مبتلا شده است و این احتمال وجود دارد که بیماری خفیف‌تر باشد و بتوان این ضایعات پوستی را مداوا کرد. در غیر این‌صورت متخصص پوست می‌تواند با استفاده از لیزردرمانی یا درمان‌های موضعی آنها را از بین ببرد.

با عرض پوزش، در این‌ مورد اگر ناگهان متوجه شُدید می‌توانید عینک‌تان را کنار بگذارید چون دور از جان‌تان مثل یک عقاب تیزبین شده‌اید، اصلا چیز خوبی نیست! پس هیجان‌زده و خوشحال نشوید. هوارد باوم (Howard Baum)، استادیار پزشکی بخش دیابت دانشگاه واندربیت (Vanderbilt) در این‌باره معتقد است: «هرچند همه‌ فکر می‌کنند تاری دید یا کم شدن بینایی یکی از نشانه های دیابت است، اما در حقیقت بهبود بینایی فرد هم می‌تواند یکی از نشانه های دیابت باشد.»

او می‌گوید: «من تا به حال بیماران زیادی داشته‌ام که وقتی قند خون‌شان بالا می‌رود، دیدشان قوی‌تر می‌شود و زمانی که مراحل درمانی را آغاز می‌کنند، دوباره‌ باید عینک بزنند.»

به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ دیابت در واقع سطح مایعات بدن را تغییر می‌دهد و آنها را در اطراف بدن و اندام‌های دیگر پخش می‌کند، چشم‌ها هم یکی از این اندام‌ها هستند که چون سطح مایعات در آنها ثابت نیست، بینایی دچار نوسان می‌شود.

می‌دانم که این یک مطلب علمی و پزشکی است و اینکه فردی با شکایت از خارش شدید نزد پزشک برود کمی احمقانه به‌نظر می‌رسد، اما در واقع این‌طور نیست. از آنجایی‌ که دیابت موجب اختلال گردش خون می‌شود، بدن خشکی و درد را تجربه خواهد کرد.

باوم در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «از آنجایی‌ که تعدادی از بیمارانی که دیابت آنها تازه تشخیص داده شده بود، از خارش اندام‌های انتهایی بدن‌شان مثل انگشتان دست و پا شکایت داشتند، پزشکان این علامت را هم در کنار سایر نشانه های دیابت قرار دادند.»

چنانچه استفاده‌ی منظم از مرطوب‌کننده‌ها این مشکل را برطرف نکند، توصیه می‌شود حتما فرد مبتلا در مراجعه‌ی بعدی خود به پزشک، موضوع را با او در میان بگذارد.

اگر خدایی نکرده به خودتان آمدید و دیدید که مدام در حال زیاد کردن صدای تلویزیون هستید یا هنگام گفت‌وگو با دیگران تا زمانی که چندبار حرف‌‌هایشان را با صدای بلند تکرار نکنند چیزی از مکالمه‌تان نمی‌فهمید، حتما از پزشک‌تان بخواهید برای‌تان یک آزمایش قندخون بنویسد.

در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا انجام شد، مشخص شد که از دست دادن شنوایی یا کم شدن آن می‌تواند از اولین علائم بروز دیابت باشد. افراد مبتلا به قندخونِ بالا‌تر از سطح نرمال که هنوز نشانه های دیابت در آنها مشاهده نشده است، ۳۰ درصد از کسانی که سطح گلوکوز خون‌شان نرمال است ممکن است دچار آسیب شنوایی شوند.

محققان بر این باورند که دیابت رگ‌های خونی و اعصاب گوشِ داخلی را دچار آسیب می‌کند و این آسیب، شنوایی فرد را کمتر از حد معمول می‌کند.

اسامه حمدی (Osama Hamdy) مدیر بخش دیابت مرکز بوستون می‌گوید: «حدود نیمی از بیماران دیابتی نوع ۲ هنگام خواب، اختلال تنفسی دارند.» بنابراین اگر فردی فهمید که در خواب با صدای بلند خروپف می‌کند یا در طول روز خیلی خواب‌آلود است، هر چه زودتر بهتر است تست قندخون بدهد. مطالعه‌ای که به تازگی در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خوابِ خفیف یا متوسط که مشکل رایجی است، احتمالا طی ۵ تا ۶ سال آینده ممکن است مبتلا به دیابت شوند. هرچند نمی‌توان این دو را دقیقا بهم ربط داد، اما یک رابطه‌ی مهم بین این اختلال تنفسی خواب و دیابت وجود دارد؛ بدن بیماران مبتلا به این اختلال تنفسی، هنگام خواب هورمون استرس منتشر می‌کند و سطح قندخون را بالا می‌برد.

می‌توانید با دیدن ویدیوی زیر نیز با این نشانه‌ها به شکل تصویری آشنا شوید.

برگرفته از: prevention

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

مطالب خوبي بود و كاملآ صدق مي كند متشكر از مقاله مفيدتان.

سلام
ممنونم از توجهتون و خوشحالم که همراه ما هستید

عوارض ديابت چيست

قبول ندارم چیزایی ک شما نوشتید

سلام
ممنونم که نظرتون رو به ما هم منتقل کردید، چون مطالب جنبه علمی دارند، اظهار نظر شخصی نیستند بنابراین فقط می تونم تشکر کنم و خوشحالم که جزو همراهان ما هستید.

سلام خسته نباشید
بابت پست عالی که تهیه کردید بسیار متشکرم.
حین خوندن مطلب بدنم به شدت می خارید که به شماره ۳ رسیدم حقیقتش خیلی ترسیدم!

سلام
خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده و از اینکه همراه ما هستید ممنونم
درباره خارش هم نگران نباشید حتما چیز خاصی نبوده 🙂

سلامتی

قرص رانیتیدین چیست؛ نحوه مصرف و عوارض رانیتیدین

قرص لوراتادین چیست؛ موارد مصرف و عوارض لوراتادین

قرص ضد استرس؛ معرفی داروهای ضد اضطراب و روش‌های جایگزین برای کاهش

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

چطور در تعطیلات عید، از ماندن در خانه لذت ببریم؟

ماساژ گردن؛‌ دو روش صحیح و اصولی برای ماساژ گردن

آنچه باید دربارهٔ بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی بدانیم

ماست یونانی؛ خواص بی‌شمار و طرز تهیه آن

مقابله با افسردگی؛ بدون مصرف دارو با افسردگی مبارزه کنید

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص دارد؟

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

صفحه اصلی| تور تصویری | درباره ما | پست الكترونيك |

عوارض قلبی – عروقی

بيماري عروق كرونر يكي از علل عمده مرگ ومير در دنيا مي باشد و در حدود نصف موارد مرگ ومير را شامل مي شود. بيماريهاي قلبي-عروقي يك عامل تهديد كننده بزرگ هستند كه در 75% مبتلايان به ديابت منجر به مرگ يا ساير بيماريهاي عروقي ميشوند. در افراد ديابتي شيوع سكته قلبي و مغزي 5 برابر افراد غير ديابتي مي باشد تصلب شرائين( آرتريو اسكلروزيس) يك نماي آناتوميك از بالا رفتن سن است و اين حالت منجر به حملاتي از قبيل سكته قلبي يا مغزي مي‌شود.

اين حالت كه با ديابت تسريع مي‌شود و يك عامل خطر وابسته و افزايش يافته است حمله قلبي – عروقي يده مي‌شود، با كنترل ديابت مي‌توان از بروز آن جلوگيري كرد. علاوه بر كنترل قند خون، بيماران ديابتي بايد از ساير عواملي كه در جلوگيري ازبروز عوارض قلبي-عروقي ومغزي-عروقي كمك كننده هستند آگاهي يابند. اين عوامل عبارتند از:● عدم مصرف سيگار، ● حفظ فشار خون و چربي خون در حد طبيعي● مصرف رژيم غذايي كم چربي و انجام ورزش. عوامل خطر بيماريهاي قلبي- عروقی چیست ؟

عوارض ديابت چيست

1 – ديابت :كه با سطح قند خون بالاتر از حد طبيعي مشخص ميشود(mg/dl &lt126). 2 – افزايش فشار خون: كه با فشار خون بالاتر از حد طبيعي در رگها مشخص مي‌شود(mmhgو HDL&lt35mg/dl در آقايان، HDL&lt45mg/dlدر خانمها)4 – اضافه وزن: كه با تجمع چربي در ناحيه كمر و شكم مشخص مي‌شود. 5 – زندگي كم‌تحرك 6 – مصرف سيگار 7 – زندگي پراسترس8– سابقه فاميلي ابتلا به بيماريهاي قلبي-عروقي9- جنس مذكر1- سن: با افزايش سن ميزان ابتلا به بيماري افزايش مي يابد.

داشتن يكي از اين معيارها نشان مي دهد كه احتمال ابتلا به حملات قلبي – عروقي در هر سني بالاتر از حد طبيعي است اگر يك فرد بيشتر از يك عامل خطر را داشته باشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ فردي كه دو عامل خطر را داشته باشد مثلاً مبتلا به ديابت و بيماري فشار خون باشد احتمال ابتلا به حملات قلبي – عروقي در چنين فردي سه برابر خواهد شد. خوشبختانه همه عوامل خطر مي تواند اصلاح شود و بسياري اوقات اين كار به آساني قابل انجام است. موارد ذكر شده در گزينه‌هاي 1 تا 3 (ديابت، فشار خون، چربي خون) بهبودي نمي‌يابد مگر اينكه فرد بصورت دقيق و موثر تحت درمان قرار گيرد. ساير موارد از قبيل اضافه وزن، زندگي كم‌تحرك، سيگار كشيدن فقط در صورتي كه خود فرد اراده كند قابل اصلاح است. زندگي پراسترس به راحتي قابل تغيير نيست اما حداقل برخي از استرسها را مي‌توان از بين برد البته درصورتيكه خود فرد انگيزه لازم جهت انجام اين كار را داشته باشد. فردي كه براي ديابت يا فشارخون تحت درمان خوب و مناسب قرار گيرد، درست شبيه فردي است كه اين بيماريها را ندارد. بنابراين اصلاح فاكتورهاي خطرساز حملات قلبي – عروقي امكان پذير است و اين مسئله بسيار ارزشمند است چرا كه خطر عوارض قلبي – عروقي را كم مي‌كند. علایم شایع بیماری های قلبی كدامند؟وقتي شريان تنگ و يا به طور کلي مسدود مي شوند، ممکن است يک يا چند مشکل قلبي پديد آيد. ● درد قفسه سینه ● تنگی نفس ● تپش قلب ● ورم یا ادم ● سیانوز البته ممکن است بیماران هیچ کدام از این علایم را نداشته باشند و دچار سکته قلبی ساکت شوند. درگیری عروق مغزی می تواند به سکته مغزی منجر شود. درگیری عروق در اندام های تحتانی می تواند باعث بروز علایمی مثل پاهای سرد، دردهای شبانه در پاها، درد در هنگام استراحت، ریزش موهای پاها و انگشتان پا، سفید شدن پا و . گردد.

درد قفسه سينه چيست؟ به آن آنژين هم مي گويند. زماني که آنژين داريد، احساس درد قفسه سينه، بازوها و شانه ها يا پشت خود مي کنيد. اين درد در زمان ورزش تشديد مي شود و در زمان استراحت از بين مي رود. در صورت عدم درمان اين درد بيشتر خواهد شد. ديابت ممکن است به اعصاب قلب صدمه برساند و در نتيجه با وجود مشکل، فرد ديابتي احساس درد نکند.

حمله قلبي (سکته) چيست؟سکته زماني اتفاق مي افتد که رگ تغذيه کننده قلب مسدود شود. در نتيجه ممکن است به قسمتي از قلب خون نرسد، و اين قسمت از عضله کار خود را نتواند انجام دهد و بنابراين قلب ضعيف شده و در هنگام حمله قلبي علائمي مثل درد قفسه سينه همراه با حالت تهوع و ضعف بيش از اندازه و تعريق ديده مي شود.

اختلال عضله قلبي چيست؟وقتي که عروق خوني قلب تنگ مي شوند خون کمتري به عضله قلب مي رسد که اين آسيب سبب ضعف عضله قلب مي شود که به آن اختلال عضله قلب مي گويند. چگونه بيماري قلبي سبب افزايش فشار خون ميشود؟ وقتي رگ خوني تنگ مي شود و يا به طور کلي انسداد مي يابد در اين صورت خون بايد از يک مجراي باريک عبور کند (مثل زماني که آب از يک شيلنگ پلاستيکي در حال عبور است و آن وقت شما با شست خود قسمتي از سطح شيلنگ را مي پوشانيد و مانع از عبور آب مي شويد، با اين کار فشار آب جهت عبور از اين مجرا بيشتر مي شود) بدين ترتيب عبور خون از يک مجراي تنگ سبب افزايش فشار خون خواهد شد. علت هاي ديگري هم مثل مشکلات کليوي و اضافه وزن مي توانند منجر به افزايش فشارخون شوند. ديابت و فشار خون بالا دست به دست هم مي دهند، اگر شما دچار مشکلات قلبي، چشمي، کليوي ناشي از ديابت باشيد با افزايش فشار خون اين مشکلات بدتر مي شود. حداکثر ميزان فشار خون بايد 85/13 باشد. در صورت بالا بودن فشار خون حتماً مشکل خود را با پزشکتان در ميان بگذاريد. يک سکته مغزي چه نشانه هايي مي تواند داشته باشد ؟ سکته مغزي زماني ايجاد مي شود که به قسمتي از مغز خون نرسد و کارش متوقف شود. نشانه هاي آن بستگي به اين دارد که چه قسمتي از مغز صدمه ديده باشد. يک سکته مغزي مي تواند: ● به طور ناگهاني سبب بي حسي و ضعف صورت، دست و پا (در يک طرف بدن) شود. ● به طور ناگهاني سبب بي هوشي و يا اختلال در تکلم و اختلال در ادراک شود. ● به طور ناگهاني سبب گيجي ، ازد ست دادن تعادل ، يا اختلال در راه رفتن شود. ● به طور ناگهاني سبب کاهش قدرت بينايي يک يا هر دو چشم شود و يا ناگهاني دو بيني ايجاد گردد. ● به طور ناگهاني سبب سردرد شديد شود. ● در صورت مشاهده علايم هشدار دهنده با پزشک خود مشورت نماييد.چه اقداماتي براي پيشگيري از بيماري قلبي – عروقي لازم مي باشد ؟ ● قند خون و فشار خون را بايد تا حد ممکن در طبيعي نگه داشت . ● کلسترول و چربي هاي خون نيز بايد در محدوده طبيعي باشند. ● داروهاي ديابت (قرص يا انسولين) بايد به موقع مصرف شوند. ● پيروي از بره غذايي که کارشناس تغذيه طرح ريزي کرده ، لازم است . ● عدم استعمال دخايات نيز در پيشگيري از بيماري هاي قلبي – عروقي موثر است . ● پياده روي ، شنا، باغباني و به طور کلي ورزش در اکثر روز هاي هفته به مدت 3 دقيقه توصيه مي شود. پس :● سيگار نکشيد. ● فشار خون خود را کنترل کنيد. ● ورزش کنيد. ● چربي خون را در حد طبيعي نگه داريد .

پای دیابتی

كنترل ضعيف ديابت در طولاني مدت (مثلا وقتي كه فرد سالها از بيماري غافل شود)و افزایش قند خون می تواند سبب دو مشکل شود که می تواند به پاها آسیب رساند:1 – صدمه و تخریب اعصاب : با تخریب اعصاب شما احساس درد، گرما و سرما در پاها نمی کنید. ممکن است پاها دچار یک زخم یا بریدگی شود و به دلیل این که دردی احساس نمی کنید به این مشکل توجهی نکرده بنابراین وضعیت زخم و یا هر آسیب دیگر بدتر خواهد شد.

2 – جریان خون ضعیف : دومین مشکل که ممکن است اتفاق بیفتد زمانی است که جریان خون کافی به پاها و انتهای انگشتان پا نمی رسد. جریان خون ضعیف باعث می شودکه هر نوع زخمی که در پاها وجود دارد بدتر شده یا سبب ایجاد عفونت می شود این مشکلات به بیماری های عروق محیطی یده می شود.

بعد از اين وضعيت پاها به شدت ضعيف مي‌شوند و با كوچكترين ناراحتي از قبيل: فشار ناشي از كفش‌، حمام داغ، بريدگي كوچك و سطحي، به شدت آسيب خواهد ديد موارد ذكر شده باعث ايجاد زخمهايي برروي پاها مي‌شود كه در موارد شديدتر ممكن است منجر به قطع عضو شود.مشکلاتی که به طور معمول در پای افراد ديابتی ايجاد می شود چيست ؟ پاهای هر کسی ممکن است دچار خراشیدگی ، میخچه ، پینه یا بد شکلی باشد اگر مبتلا به دیابت هستید و قند خونتان بالاست این مشکلات می تواند سبب عفونت شود :● میخچه و پینه ها ● اول ها ● ناخن در پوست فرو رفته● انگشتان چکشی● پوست ترک دار و خشک ● مشکلات قارچی در پا چه کار هايی را برای مراقبت از پاها بايد انجام داد؟ 1-كنترل ديابت را بصورت دقيق انجام دهيد. 2- از پزشك خود راجع به نحوه معاينه پاها سؤال كنيد. 3- پاهای خود را هر روز از نظر وجود قرمزی ، زخم، پینه و خراشیدگی بررسی کنید اگرمبتلا به ميخچه، ترك پوست، عفونتها، تغيير رنگ پوست و زخم هستيد، حتماً با پزشك خود تماس بگيريد.

4- پاهاي خود را هرروز بررسي كنيد (اگر اين كار براي شما سخت است يا به علت كاهش بينايي قادر به انجام اين كار نيستيد، از يك آينه استفاده كنيد و يا از دوست خود بخواهيد تا اينكار را براي شما انجام دهد).

5- پاهاي خود را تميز و خشك نگهداريد. بخصوص به فضاي بين انگشتان سوم و چهارم، چهارم و پنجم توجه كنيد، براي پوستهاي خشك از كرمهاي خنثي و براي پوستهاي مرطوب از پودر استفاده كنيد.

6- هميشه از جوراب استفاده كنيدو از جورابهاي نخي استفاده كنيد. جورابهاي خود را هرروز عوض كنيد- کش جوراب به کار نبرید.

7- همیشه با کفش یا دمپایی راه بروید .كفشهاي نرم، راحت و اندازه پايتان بپوشيد(پاشنه كوتاه و پنجه پهن). سعي كنيد از كفش غيرچرمي استفاده نكنيد. – از پوشیدن کفش با پاهای لخت (بدون جوراب) خودداری کنید. – از پوشیدن کفش های راحتی دارای تسمه های بین انگشتی اجتناب کنید.

8- ناخنهاي خود را كوتاه كنيد ولي از گرد چيدن ناخنها خودداري كنيد.

9- پاهای خود را هر روز از نظر وجود قرمزی ، زخم، پینه و خراشیدگی بررسی کنید

1- اگر پوست پاهایتان خشک است از یک نرم کننده ساده برای شستن و خشک کردن پاها استفاده کنید.

11- پاهایتان را در آب ولرم هر روز بشویید.

12- فقط از داروهایی که پزشک تجویز کرده مصرف نمایید. 13- سیگار نکشید. 14- در مراجعه به هر پزشکی ابتلا به مرض قند خود را به اطلاع او برسانید. 15- روی زمین ها و سطوح داغ مانند سواحل شنزارهای گرم و یا مناطق سیمانی اطراف استخرهای شنا قدم نزنیدلطفاً از انجام اعمال زير بپرهيزيد:● با پاي برهنه راه نرويد.● از اشياء تيز استفاده نكنيد.● از محلولهاي قابل جذب (قابض) و از محلولهاي ضد ميخچه استفاده نكنيد.

● از آب داغ استفاده نكنيد، پاهاي خود را با آب ولرم بشوييد.

● در آخر اگر باز هم سؤال و نكته مبهمي وجود دارد با پزشك خود مشورت كنيد.

هیپرگلیسمی (افزایش قند خون)

هيپرگليسمي به معني قند خون بالا است. براي بيماران ديابتي ، هيپرگليسمي كه به علت انسولين ناكافي است مي‌تواند باعث كماي ديابتي شود كه يك مرحله خيلي حساس است و يك اورژانس پزشكي محسوب مي‌شود. همچنين هيپرگليسمي مي‌تواند به علت خوردن غذاي زياد وبيشتر از رژيم معمول بيمار ايجاد شود كه نياز به درمان براي رسيدن به قند خون نرمال دارد ولي در صورت درمان به موقع به سمت كماي ديابتي نمي‌رود. تنها راه تشخيص هيپر گليسمي پيش رونده به سمت كماي ديابتي تست ادرار از نظر بررسي وجود كتون در ادرار است.علل هيپرگليسمي:● خوردن غذاي زياد و بيشتر از رژيم غذايي معمول نسبت به مقدار انسولين تزريق شده ● فراموش كردن تزريق انسولين ● بيماري و استرس● درست عمل نكردن دستگاه پمپ انسولين (براي ان دسته از بيماراني كه از اين دستگاه استفاده مي كنندعلائم هيپرگليسمي:● تكرر ادرار● پرنوشي ● خستگي● دهان خشك تشخيص ازمايشگاهي هيپرگليسمي:◄ اندازه گيري قند خون ◄ اندازه گيري كتون ادرار از طريق آزمايش ادرار يا آزمايش خونكتون در ابتدا در خون و سپس در ادرار ظاهر مي‌شود. آزمايش خون براي والديني مناسب است كه بچه خيلي كوچك دارند كه نمي‌تواند هر وقت كه احتياج بود ادرار كند.به هر حال چه آزمايش خون و چه آزمايش ادرار را انتخاب كنيد اين مهم است كه يك جواب كتون در دست داشته باشيد. شما نمي‌خواهيد كه خود و يا كودكتان را بيمار يابيد و سپس تازه بفهميد كه هيچ جواب كتوني در دست نداريد.(تست كتون از راه خون گرانتر از ادرار است. در تست كتون از راه ادرار نوارهاي مخصوص كتون براي تعيين درصد كتون در ادرار استفاده مي‌شود. براي تست شما يك نمونه ادرار جمع‌آوري مي‌كنيد و نوار را در آ‌ن قرار مي‌دهيد سپس كمي صبر مي‌كنيد و تغييرات رنگ نوار را مشاهده مي‌كنيد تغيير رنگ بستگي به مقدار كتون ادرار دارد. نوارها به طور دقيق 9 روز بعد از بازشدن ظرف نوار فاسد مي‌شوند.)چه زماني بايد تست كتون انجام داد؟اگر قند خون بيشتر از دسي‌ليتر/ 24ميلي‌ليتر باشد بسياري از تيم‌هاي پزشكي توصيه به انجام تست كتون مي‌كنند.اگر كتون وجود دارد:● مقدار زيادي آب بنوشيد.● نوشيدن آب را تا زماني كه ادرار از كتون پاك شود ادامه دهيد.● استفاده از انسولين خيلي كوتاه اثر توصيه شده طبق دستور پزشكتان ● به چك كردن قند خون و كتون ادامه دهيد.● به علت احتياج به مراقبت پزشكي در اين وضعيت با پزشكان تماس بگيرد.درمان هيپرگليسمي● انجام فعاليت مناسب فيزيكي● كاهش يا تغيير رزيم غذايي ● در صورت ادامه قند خون بالا حتما  با پزشك خود تماس بگيريد.

هیپوگلیسمی (افت قند خون)

ديابت بيماري است كه در آن، ميزان قند خون بالا مي‌رود و درمان آن، رساندن قند خون به حد طبيعي است ولي گاهي ممكن است اثر درمان دارويي خيلي زياد باشد و قند خون بيش از حد مورد نياز بدن كاهش يابد كه اين حالت را هيپوگليسمي مي‌ند. افت قند خون (هيپوگليسمي) يك عارضه خطرناك در درمان ديابت است. اين عارضه وقتي كه سطح قند خون بيش از حد طبيعي پايين بيايد بوجود مي‌آيد. وقتي افت قند خون در حد خفيف باشد، فرد ديابتي قادر به تشخيص علائم آن و درمان آن مي‌باشد. در موارد شديدتر ممكن است بطور ناگهاني ايجاد شود و ممكن است منجر به از دست دادن هوشياري يا تشنج شود. اين نوع از افت قند خون يكي از اورژانس‌هاي پزشكي تلقي مي‌شودعلل کاهش قند خون چيست؟وقتی غلظت قند خون پایین تر از حد معمول (معمولاً کمتر از حدود 6 میلی گرم بر دسی لیتر) باشد علامت های کاهش قند خون پدیدار می شود. علل کاهش قند خون می تواند : 1- غذا: ● غذاي كافي كه شامل كربوهيدرات (نان، سيب‌زميني، برنج، ذرت، ميوه و..) باشد، نخورده‌ايد● حذف كردن يا فراموش کردن یا دیر خوردن یک وعده غذای اصلی یا میان وعده2 – فعاليت بدني زياد● انجام ورزش يا فعاليت بدني زياد (ورزش قند خون را كاهش مي‌دهد زيرا عضلات شما قند خون را براي نياز خود مصرف مي‌كنند. )● بخصوص در افرادي كه به فعاليت بدني زياد عادت ندارند، اين نوع فعاليت اغلب ايجاد هيپوگليسمي مي كند. 3 – درمان دارويي ● مثلاً بدون صرف غذا، دارو مصرف كرده‌ايد. ● اگر چه هيپوگليسمي در افرادي كه از داروهاي خوراكي استفاده مي‌كنند نسبت به افرادي كه انسولين مصرف مي‌كنند شيوع كمتري دارد ولي اين خطر همواره وجود دارد. شيوع هيپوگليسمي در داروهاي مختلف، متفاوت است. ● اگر انسولين مصرف مي‌كنيد بايد به ميزان كافي كربوهيدرات ميل كنيد. حذف وعده غذايي يا مصرف غذا به مقدار ناكافي موجب هيپوگليسمي مي‌شود ● بیماری کلیوی یا کبدی که سبب کاهش دفع دارو شده که در نتیجه غلظت آن در خون افزایش می یابد. ● تداخل با داروهایی مثل سالیسیلات ها، پروپرانولون، پنتامیدین و علائم و نشانه‌هاي هيپوگليسمي چيست؟ ● وقتی غلظت قند خون پایین تر از حد معمول (معمولاً کمتر از حدود 6 میلی گرم بر دسی لیتر) باشد علامت های کاهش قند خون پدیدار می شود ● گرسنگي ناگهاني ● خستگي ناگهاني● تغييرات ناگهاني خلق و خو● سردرد و سرگيجه ● تهوع● تاري ديد -دوبینی● تعريق● رنگ پريدگي ● لرزش يا احساس لرز● اضطراب ● تپش قلب● افزايش ضربان قلب ● عدم تمركز ● تغييرات ناگهاني خلق و خو علائم و نشانه‌هاي هيپوگليسمي شديد:● اختلال تكلم● عدم درك زمان و مكان● گيجي و بي‌قراري● از دست دادن هوشياري● تشنجاز بستگان خود بپرسيد كداميك از علائم ذكر شده را در شما مشاهده كرده‌اند. بخاطر داشته باشيد كه اين علائم دربرخي از بيماران ممكن است خفيف باشد .چگونه مي‌توانيد از هيپوگليسمي جلوگيري كنيد؟ ● هرگز وعده غذايي را ترك نكنيد. ● در هر وعده غذايي كربوهيدرات بخوريد. ● اگر ورزش مي‌كنيد، ميان وعده‌اي در حد 3 -15 گرم كربوهيدرات درست قبل از شروع فعاليت بخوريد. درصورتيكه فعاليت شما زياد است هر يك ساعت، ميان وعده را ميل كنيد.

درمان افت قند خون چيست؟◄ هميشه شكر همراه خود داشته باشيد و آنرا در كنار ميز، داخل ماشين، كيف دستي، كيف خريد و. قرار دهيد. درمان هيپوگليسمي شامل رساندن سطوح گلوكز خون به حد طبيعي است. در هنگام پایین آمدن قند خون و بروز علایم افت قند در صورت داشتن دستگاه گلوکومتر بهتر است ابتدا قند خون خود را اندازه گیری کنید تا از میزان افت قند خون خود آگاه شوید اگر بيمار هوشيار باشد غذا يا نوشيدني كه شامل 2-15 گرم كربوهيدرات باشد(دو حبه قند ، نصف لیوان آب میوه) ، مي‌توان استفاده كرد.. بعد از مصرف يكي از اين موارد؛ 1 تا 15 دقيقه طول مي‌كشد تا قند خون افزايش يابد. . 15 دقیقه صبر کنید اگر علایم افت قند خون برطرف شدند یا اگر با دستگاه گلوکومتر قند خونتان به حدود 1 رسیده بود دو حالت وجود دارد اگر بیش از یک ساعت تا وعده اصلی غذایی تان باقی مانده بود یک لقمه نان و پنیر، یا یک ساندویچ کوچک نان و گوشت یا دو حلقه بیسکوئیت ساقه طلایی میل نمایید و اگر کمتر از یک ساعت تا وعده اصلی غذایی تان باقی مانده بود تا صرف وعده غذایی خود صبر کنید.اگر بعد از گذشت 15 دقیقه هنوز هم قند خونتان پایین بود دوباره 15 گرم کربوهیدرات مصرف کنید و 15 دقیقه دیگر صبر نمایید . این روند تا برگشت قند خون به حالت طبیعی ادامه خواهد داشت. هيپوگليسمي شديد كه منجر به از دست دادن هوشياري مي‌شود، معمولاً بايد با گلوكز تزريقي درمان شود. برخي افراد ديابتي هميشه همراه خود يك ويال گلوكاگون دارند كه باعث آزاد شدن گلوكز از كبد مي‌شود. اعضاي خانواده يا دوستان بايد بتوانند در خانه يا هر جاي ديگري اين ماده را تزريق كنند. اگر فرد ديابتي بعد از تزريق گلوكاگون هوشياري خود را بدست نياورد بايد سريعاً به بيمارستان منتقل و بستري شود. اگر گلوكاگون در دسترس نباشد يا قند خون را به ميزان كافي بالا نبرد بايد گلوكز با غلظت بالا بصورت وريدي در اورژانس به فرد تزريق شود.

 

عوارض گوارشی

عوارض گوارشي ديابت يا گاسترو پارزي اختلالي است كه در بيماران ديابتي نوع يك و دو رخ مي‌دهد در اين حالت محتويات معده باتاخير طولاني تخليه مي‌گردد واعصاب معده به خوبي كار نمي‌كند. در واقع عصب معده به عصب واگ كه در حركت غذا در لوله گوارش نقش دارد آسيب مي‌بيند و ماهيچه‌هاي معده و روده كوچك به طور طبيعي كارنمي‌كنند لذا حركت غذا در لوله گوارش كند مي‌شود يا كاملا متوقف مي‌گردد. اين اختلال نوع ديگري از نوروپاتي(اختلال عصبي) ديابتي است كه در صورتي كه قندخون در يك دوره طولاني مدت بالا بماند عصب معده آسيب مي بيند. به اين ترتیب که قند خون بالا منجر به تغييرات شيميايي در اعصاب و آسيب به عروق خوني كه اكسيژن و مواد غذايي را به اعصاب حمل مي‌كنند می شود.

علائم و نشانه ها

علائم و نشانه‌هاي تاخير در تخليه معده (گاستروپارزي) عبارتند از :

● سوزش سردل● تهوع واستفراغ مواد غذايي هضم نشده● احساس پري زودرس هنگام غذا خوردن● كاهش وزن● نفخ شكم ● سطوح قند خون نظم● بي‌اشتهايي● احساس برگشت غذا از معده به مري (رفلكس گاستروازوفاژيل)● احساس انقباض وگرفتگي عضلات ديواره معده

عوارض ديابت چيست

عوارض اختلال در تخليه معده يا گاسترو پارزيگاستروپارزي باسخت تر كردن كنترل قندخون ، ديابت رابدتر مي‌سازد. وقتي غذا با تاخير از معده وارد روده كوچك شده و جذب مي‌گردد باعث افزايش سطح قندخون مي‌گردد.باقي ماندن طولاني مدت غذا در معده بدليل خاصيت مخمري غذا ميتواند مشكلاتي مانند رشد باكتريها را بوجود آورد. همچنين ممكن است غذاي باقيمانده به صورت توده‌هاي سفت ب bezoar درآيد كه مي‌تواند منجر به ايجاد تهوع ، استفراغ و انسداد در معده شود و حتي ممكن است اين توده‌هاي سفت مسير غذا در روده باريك را مسدودكنندكه در اين حالت خطرناك مي‌شود.

تشخیص

◄ تشخيص اين اختلال با ذكر علايم وتوسط پزشك مي باشد كه در صورت لزوم براي تعيين ميزان درگيري ميتوان از روشهاي تشخيصي نيز استفاده كرد.

درمان

◄ مهمترين هدف درمان در گاستروپارزي ناشي از ديابت، كاهش سطح خون تا حد امكان مي‌باشد. درمان شامل تزريق انسولين ، داروهاي خوراكي كاهنده قندخون ، تغيير در نوع رژيم غذايي و زمان غذاخوردن ودرموارد شديدتر لوله غذايي و تغذيه از راه وريدي می باشد.دراختلال تاخير در تخليه معده، سرعت هضم و جذب غذا آهسته‌تر مي‌شود. بري كنترل بهتر قند خون نكات زير توصيه مي‌شود :دريافت بيشتر انسولين ● دريافت انسولين بعد از غذا به جاي قبل از غذاخوردن● كنترل مكرر سطح قندخون بعد از غذا وتزريق انسولين در زمان نيازدرمان دارویی:داروهاي مختلفي براي درمان گاستروپارزي استفاده مي‌شود. پزشك ممكن است داروهاي مختلفي براي شما استفاده كند يا تركيبي از داروها را براي بدست آوردن بهترين نتيجه بكار برد.

تغييرات غذايي:تغيير دادن عادات غذايي مي‌تواند به كنترل اختلال تأخير در تخليه معده كمك كند. پزشك يا متخصص تغذيه دستورات خاصي را به شما مي‌دهند. در هر حال يكي از نكات مهم، تغيير وعده‌هاي غذايي از 3 بار در روز به 6 بار در روز ولي باحجم كمتر است. وقتي در هر بار غذا خوردن، حجم كمتري از غذا وارد معده شود در نتيجه معده خيلي پر نمي‌شود. پزشك يا كارشناس تغذيه ممكن است به شما توصيه كند در طول روز براي ثابت شدن سطح قند خونتان و بهتر شدن وضعيت بیماریتان، چندين وعده مواد غذايي آبكي استفاده كنيد. مواد غذايي آبكي، همه مواد مغذي موجود در غذاهاي جامد را دارند اما آسانتر و سريعتر از خلال معده عبور مي‌كنند. همچنين از مصرف غذاهاي با چربي بالا يا غذاهاي پرفيبر اجتناب كنيد. چربي به طور طبيعي سرعت هضم را كند مي‌كند و فيبر هم هضم را مشكل مي‌سازد در نتيجه باعث تشديد مشكل موجود مي‌شوند. بعضي از غذاهاي پرفيبر مثل پرتقال و كلم بروكلي محتوي موادي هستند كه غيرقابل هضم مي‌باشند اين مواد غيرقابل هضم به مدت طولاني در معده باقي مي‌مانند و احتمال تشكيل bezoar (گلوله‌هاي سفت غذا كه باعث انسداد لوله گوارش مي‌شوند) وجود خواهد داشت لذا از مصرف آنها خودداري كنيد.

تغذيه لوله‌اي: اگر ساير شيوه‌ها موثر واقع نشوند ممكن است نياز به جراحي و گذاشتن يك لوله غذايي وجود داشته باشد .اين روش بيشتر زماني كاربرد دارد كه اختلال معده از جذب مواد غذايي و داروهاي مورد نياز براي كنترل قند از طريق گردش خون ممانعت بعمل آورد. با حذف منبع مشكل (معده) در اين روش و هدایت مستقيم مواد غذايي و داروها به داخل روده باريك، در نتيجه از هضم و رسيدن اين مواد به جريان خون مطمئن مي‌شويم. اين روش ممكن است موقتي باشد و تنها زماني كه گاستروپارزي شديد گردد بکار گرفته شود . مسئله مهم اين است كه در بيشتر موارد گاستروپارزي قابل علاج نيست و معمولاً به صورت مزمن باقي مي‌ماند و درمان تنها کمک مي‌كند تا حد امكان سلامت و راحتي بيمار حفظ شود.

عوارض پوستی

ديابت مي‌تواند روي هر قسمتي از بدن،از جمله پوست تأثير بگذارد. در حدود3/1 بيماران ديابتي،در طول زندگي‌شان به مشكلات پوستي ناشي از ديابت مبتلا مي‌شوند.حتي گاهي اين مشكلات،اولين علائمي هستند كه شخص را متوجه وجود بيماري ديابت مي‌كنند.وليكن خوشبختانه،اكثر عوارض و مشكلات پوستي اگر تحت رسيدگي و پيگيري زود رس قرار گيرد مي‌توانند به راحتي درمان شوند.

بعضي از اين عوارض پوستي در هر فرد غير ديابتي هم مي‌توانند ايجاد شوند وليكن بيماران ديابتي در معرض خطر بيشتري قرار دارند و خيلي سريعتر به مشكلات پوستي دچار مي‌شوند .عوارض شايع عبارتند از: عفونتهاي باكتريايي،قارچي،و خارش وديگر عوارض پوستي كه غالباً فقط در بيماران ديابتي رخ مي‌دهند مانند لكه هاي پوستي كه در مطالب بعدي به آنها اشاره خواهد شد.عفونتها:باکتریایی :

انواع مختلفي از عفونتهاي باكتريايي در بيماران ديابتي رخ مي‌دهد مانند عفونت غدد پلك چشم ‘فوليكول مو (ريشه مو) عفونت قسمتهاي عمقي تر پوست و بافت هاي نرم زيرين (كربانكل ها)و عفونت در اطراف ناخن ها بافتهاي عفوني معمولأ گرم،متورم،قرمزو دردناك هستند .در گذشته، عفونتهاي باكتريايي ، حيات افراد خصوصا بيماران ديابتي را تهديد مي‌كردند وليكن امروزه مرگ ومير ناشي از اين عفونتها، بدليل وجودآنتي بيوتيك ها و روشهاي مناسب كنترل قند خون، كاهش بسزايي يافته است. و ليكن در هر حال بيماران ديابتي ،بيش از افراد غير ديابتي به اين عفونت ‌ها مبتلا مي‌شوند .پزشكان معتقدند كه راههاي مختلفي براي كاهش خطر ايجا‌دعفونتهاي باكتريايي در بيماران ديابتي وجود دارد كه در قسمت مراقبت مناسب از پوست به آنها اشاره خواهد شد.

قارچي :يكي از عفونتهاي قارچي شايع در بيماران ديابتي كانديدياآلبيكنس‌مي‌باشد.اين عفونت مي‌تواندنقاط قرمز رنگ خارش آورومرطوب كه اطراف آنها را تاولهاو پوسته‌هاي كوچكي احاطه كرده در روي پوست ايجاد كند . اين عفونت‌ها غالبادر قسمت‌هاي مرطوب و گرم پوست اتفاق مي‌افتند مانند زير پستان ‌ها،گوشه‌هاي دهان ,زير بغل ،كشاله‌ران،اطراف ناخن‌ها و بين انگشت شصت و اشاره.در صورتي كه فكر مي‌كنيد به يك عفونت قارچي مبتلا هستيد حتما بايد به پزشك مراجعه كنيد و تحت درمان مناسب قرار گيريد.ساير عوارض پوستی ديابت:خارش :خارش لوكاليزه ناشي از ديابت مي‌تواند بدليل يك عفونت قارچي ،خشكي پوست يا گردش خون ضعيف ايجاد شود.وقتي گردش خون نا كافي باشد مي‌تواند منجر به ايجاد خارش بخصوص در نواحي ساق پاها گردد.ممكن است خود بيمار قادر به درمان خارش باشد،از جمله اقداماتي كه به بيماران توصيه مي‌شود شامل:● محدود كردن دفعات استحمام بويژه در جاهايي كه رطوبت كم است.● استفاده از صابونهاي ملايم و مرطوب كننده و استفاده از كرمهاي مناسب پوست بعد از استحمام.

مشكلات پوستی ديگري كه در بيماران ديابتي در اثر تغييرات ديواره عروق خوني ايجاد مي‌شود:لكه‌هاي پوسته پوسته به رنگ‌قهوهاي روشن :اين لكه‌ها ممكن است به شكل بيضي يا دايره باشند .بعضي از بيماران آنهارا با لكه‌هاي ناشي از پيري و افزايش سن اشتباه مي‌گيرند.اين اختلال اكثرا در قسمت جلوي ساق پا رخ مي‌دهد اين لكه‌ها معمولا مشكلي براي بيمار ايجاد نمي‌كنند و خطري ندارند .نياز به درمان آنها هم وجود ندارد .نقاط برجسته به رنگ قرمز كدر:با حاشيه‌هاي بنفش رنگ که عروق خوني زير پوست به راحتي قابل ديدن مي‌باشند. گاهي اوقات اين ضايعات با درد و خارش نيز‌توأم هستند و گاهي ممكن است اين ضايعات به صورت ترك‌هاي باز در آيند گاهي اوقات اين ضايعات با درد و خارش نيز‌توأم هستند و گاهي ممكن است اين ضايعات به صورت ترك‌هاي باز در آيندضخيم شدن شريانها:ضخيم شدن شريانها يا آترواسكلروزيس روي پوست پاها اثر مي‌گذارد .بيماران ديابتي نسبت به ديگران در سنين پايين تري به اين عارضه دچار مي‌شوند .اين عارضه منجر به باريك شدن جدار عروق خوني و تغييرات پوستي شامل ريزش مو در پاها و سردو نازك شدن پوست مي‌شود انگشت شست سرد و ناخن آن ضخيم مي شود و تغيير رنگ مي‌دهد .ورزش باعث ايجاد درد در ماهيچه‌هاي ساق پامي‌شود به اين علت كه به عضلات به اندازه كافي اكسيژن رساني نمي‌شود .همچنين از آنجايي كه خون، سلولهاي سفيد از بين برنده عفونت را حمل مي‌كند لذا هنگامي كه پوست پاي اين بيماران آسيبي ببيند ترميم به آهستگي صورت مي‌گيرد حتي خراشهاي كوچك مي‌تواند منجر به ايجاد زخمهاي باز شود كه به آهستگي ترميم مي‌يابند.بيماران مبتلا به عوارض عصبی بيشتر از ديگران از مشكلات پا رنج مي‌برند.اين بيماران درد،سرما،گرماو فشار را احساس نمي‌كنند به همين خاطر ممكن است پايشان صدمه ديده باشد ولي متوجه آن نشوند.زخم پاي آنها ترميم نمي‌شود بنابراين خيلي سريع عفونت گسترش پيدا مي‌كند.واكنشهاي آلرژيك (حساسيتی):واكنشهاي حساسيتي پوست ممكن است در پاسخ به داروها مثل انسولين يا داروهاي خوراكي ضدديابت ايجاد شوند. اگر فكر مي‌كنيد به يك دارو حساسيت داريد بايد با پزشك خود مشورت كنيد. مراقب علائمي مانند قرمزي، فرورفتگي يا برآمدگي در مناطق تزريق انسولين باشید.تاولهای ديابتی:در بيماران ديابتي ندرتاً تاولهايي در پشت انگشتان، دستها، انگشت شصت پا، پاها و گاهي اوقات روي ساق پاها و يا ساعدها بروز مي‌كند.اين تاولها بزرگ و بدون درد هستند .درمان فقط كنترل سطح قند خون در محدوده طبيعي مي‌باشد.جوشهای ديابتی:اين اختلال، مشكل ديگري است كه به علت قندخون كنترل نشده ايجاد مي‌شود. در اين حالت برآمدگي‌هايي مانند نخود، زرد رنگ و سفت روي پوست ظاهر مي‌شود. دورتادور هر برآمدگي يك هاله قرمز وجود دارد وممكن است خارش هم داشته‌باشد. اين عارضه بيشتر در پشت دستها، پاها، بازوها، ساق پا و باسن و معمولا در مردان جوان مبتلا به ديابت نوع يك رخ مي‌دهد. غالبا اين بيماران كلسترول و چربي خون بالايي دارند و هنگامي كه ديابت كنترل شود معمولا اين برآمدگي‌ها ناپديد مي‌شوند. سفت و ضخيم شدن پوست :گاهي اوقات پوست پشت دست بيماران ديابتي سفت، ضخيم و مومي مانند مي‌شود. بعضي مواقع هم در نواحي انشگت شست پا و پيشاني پوست ضخيم مي‌شود. مفاصل انگشتان سفت و سخت مي‌شود به گونه‌اي كه دامنه حركت آنها كاهش مي‌يابد اين حالت بيشتر در بيماران مبتلا به ديابت نوع يك رخ مي‌دهدو درمان آن تنها پايين آوردن سطح قندخون به محدوده نرمال مي‌باشد.راشها (دانه های کوچک قرمز رنگ):نواحي برجسته حلقه مانند يا كمان مانندي روي پوست ايجاد مي‌شود. اين راشها اغلب در بخشهايي از بدن شامل سر، دست و پاها ظاهر ميشود اما گاهي اوقات روي تنه هم اتفاق مي‌افتد. رنگ آنها معمولا قرمز، قرمز-قهوه‌اي ويا رنگارنگ مي‌باشد. اگر راشهايي به اين شكل در بدن شما وجود دارد به پزشك مراجعه كنيد. داروهايي وجود دارند كه مي‌توان به برطرف شدن اين عارضه كمك كند.نواحي برجسته قهوه‌اي يا برنزه رنگي: كه در كناره‌هاي گردن، زيربغل وكشاله ران گاهي اوقات در دستها ، آرنج و زانو هم ديده مي‌شود. اين مشكل معمولا بيماراني را كه دچار اضافه وزن هستند مبتلا مي‌كند و بهترين درمان براي آن كاهش وزن است. بعضي از كرمها مي‌توانند به بهتر شدن اين عارضه كمك كنند.

مراقبت‌هاي مناسب از پوست:اقدامات مختلفي وجود دارند كه شما با انجام آن مي‌توانيد مشكلات پوستي را متوقف كنيد:

● بيماري ديابت خود را كنترل كنيد. بيماران مبتلا به قندخون بالا، بيشتر به خشكي پوست و عفونتهاي باكتريايي دچار مي‌شوند.● پوست خود را همیشه تمیز و خشک نگهدارید .از پودر تالک در قسمت چین های پوستي مانند زيربغل و كشاله ران استفاده كنيد.● از حمام داغ گرفتن اجتناب كنيد. اگر پوست شما خشك است از كف حمام استفاده نكنيد صابونهاي مرطوب كننده مي‌توانند كمك كننده باشند. بعد از استحمام از يك كرم روغني مناسب مثل لوبريدرم(Lubriderm) استفاده كنيد اما فراموش نكيد كه هيچگاه بين انگشتان پا را چرب نكنيد. رطوبت بيش از حد مي‌‌تواند باعث رشد قارچ شود.● از خشكي پوست پرهيز كنيد. خراشيده شدن پوست خشك يا خارش آن مي‌‌تواند منجر به ايجاد زخمهاي باز و در نتيجه ايجاد عفونت شود. مرطوب كردن پوست بويژه در هواي سرد يا درهنگام وزش باد مي‌تواند از ترك خوردن پوست جلوگيري كند.● هرگونه بريدگي در بدن خود را به شيوه صحيح درمان كنيد. بريدگي ‌هاي كوچك را با آب و صابون شستشو دهيد. از محلولهاي آنتي‌سپتيك مانند مركو كروم، الكل ، بتادين براي تميز كردن پوست استفاده نكنيد فقط از يك كرم آنتي‌بيوتيك يا پمادي كه پزشكتان تجويز كرده‌ استفاده كنيد. بريدگي‌هاي كوچك را با گاز استريل بپوشانيد واگر به يك زخم ، سوختگي يا عفونت شديد و بزرگ مبتلا هستيد حتماً به پزشك مراجعه و تحت درمان قرار بگيريد.● از شامپوهاي ملايم استفاده كنيد و از اسپرهاي خوشبو كننده استفاده ننمائيد.● اگر قادر به حل مشكل پوستي خود نيستيد به يك متخصص پوست مراجعه كنيد.● از پاهاي خود به خوبي مراقبت كنيد. هرروز آنها را از نظر وجود زخم‌ها و بريدگي‌ها كنترل كنيد واز كفشهاي صاف و بدون پاشنه و متناسب با اندازه‌ پايتان استفاده كنيد و قبل از اينكه كفش خود را بپوشيد درون آن را از نظر وجود جسم خارجي بررسي كنيد.

 

 

 

 

 

*- گاهه آبان 96

*- گاهه دی 96

*- گاهه بهمن96

ارتباط با مسئولین شبکه بهداشت و درمان قوچان

&gt&gt&gt سامانه پرونده الکترونیک (سینا)

&gt&gt&gt سامانه بهداشت محیط ، حرفه ای

نظام پیشنهادها

 

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *