عوارض دوفاستون روی جنین

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

دوفاستون (Duphaston) نوعی پروژسترون مصنوعی است که در مواردی که بدن قادر به تولید پروژسترون نباشد، تجویز می‌شود. از این دارو برای درمان اختلالات قاعدگی، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی رحمی غیرطبیعی استفاده می‌شود. همچنین دوفاستون برای درمان آندومتریوز (رشد بافت آندومتر در خارج از رحم که باعث درد و خونریزی می‌شود)، ناباروری و سقط جنین ناخواسته نیز تجویز می‌شود. توجه داشته باشید که حین استفاده از دوفاستون امکان دارد که خونریزی‌های دوران قاعدگی نظم شوند.

این دارو در مواردی برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می‌شود. در برخی موارد مصرف دوفاستون می‌تواند علائم بروز یائسگی را هم کاهش دهد. این علائم شامل گرگرفتگی، تعریق شبانه، بی‌خوابی، خشکی واژن، سردرد، نوسانات خلقی و عدم تمرکز می‌شود.

از مزیت‌های قرص دوفاستون این است که ساختار شیمیایی آن به پروژسترون طبیعی شباهت بسیاری دارد و به لحاظ شیمیایی با تستوسترون در ارتباط نیست و بنابراین تاثیرات منفی مردانه نیز در بدن ایجاد نمی‌کند. دوفاستون به صورت قرص ۱۰ میلی‌گرمی در دسترس است.

این داروی برای کاربردهای زیر توسط پزشک تجویز می گردد:

عوارض دوفاستون روی جنین

در صورت مصرف قرص دوفاستون ممکن است با عوارض جانبی زیر رو به رو شوید:

 

منبع: سایت ستاره و نی نی بان 


علمی آن ديروژسترون است. براي درمان آندومتريوز، سقط عادتي، خونريزي غيرفونكسيونل رحم، قاعدگي دردناك، فقدان قاعدگي، سندرم پيش از قاعدگي و به منظور جانشين درماني هورموني مصرف مي شود.

معمولاً در آندومتريوز 1 ميلي گرم 3-2 بار در روز طي روزهاي 25-5 دوره قاعدگي و يا به طور مداوم مصرف مي شود. در سقط عادتي 1 ميلي گرم دو بار در روز از روزهاي 25-11 دوره تا وقوع آبستني و سپس به طور مداوم تا هفته 2 حاملگي مصرف و سپس به تدريج ميزان مصرف كاهش داده مي شود. براي توقف خونريزي غيرفونكسيونال رحم، 1 ميلي گرم دو بار در روز( به همراه يك استروژن) و به مدت 7-5 روز تا زمان قطع خونريزي مصرف مي شود. براي جلوگيري از خونريزي، 1 ميلي گرم دو بار در روز ( همراه يك استروژن ) در روزهاي 25-11 دوره مصرف مي شود. در قاعدگي دردناك، مقدار مصرف آن 1 ميلي گرم دو بار در روز از روزهاي 25-11 دوره به شرط تجويز همزمان استروژن از روز 25-1 دوره، مصرف مي شود. در سندرم پيش از قاعدگي، mg/day1 از روز 26-12 دوره مصرف مي شود كه در صورت نياز مي توان به تشخیص پزشک مقدار مصرف دارو را افزايش داد.

هشدار: ترومبوفلبيت، آمبولي ريوي، ترومبوز شبكيه، لكه بيني، خونريزي هاي نابجا، تغيير اشتها و ورم قوزك پا از عوارض جانبي دارو هستند.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

عوارض دوفاستون روی جنین

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

دکتر برای باردار شدنم قرص دوفاستون تجویز کرده شبی یک عدد ده روز از روز چهاردهم وقتی سیکل قاعدگی من نظمه بین 21 تا 25 روزه به نظر شما نباید قرص رو از روز دهم شروع میکردم؟؟ لطفا بهم بگید


پاسخ مشاور:

سلام باید طبق دستور پزشک معالج خود از روز 14 سیکل قاعدگی قرص دوفاستون را شروع به مصرف کنید. روش صحیح مصرف قرص دوفاستون 1mg از شب 24-14 سیکل قاعدگی به مدت 1 شب، شبی یک عدد می باشد. تا 12 روز پس از قطع مصرف قرص دوفاستون پریود ممکن است رخ دهد. شروع خونریزی یک روز اول حساب شود.



قرص دوفاستون برای چه چیزی استفاده می شود؟

عوارض دوفاستون روی جنین

قرص دوفاستون ده میلیگرمی برای درمان بیماری های مختلفی که ناشی از فقدان پروژسترون هستند مصرف می شود؛ از جمله اختلالات قاعدگی، آمنوره ثانویه (دوره های قاعدگی قطع شده یا نظم)، قاعدگی دردناک، سندرم پیش از قاعدگی و خونریزی غیر طبیعی رحم که در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد. قرص دوفاستون ده میلیگرمی برای درمان اندومتریوز، ناباروری و سقط خود به خود (سقط جنین) استفاده می شود؛ همچنین برای مقابله با اثر تحریک هورمون استروژن بر آندومتر، و احتمال ابتلا به سرطان آندومتر نیز استفاده می شود. این قرص برای کمک به تحریک رشد پستان و کاهش تولید تستوسترون نیز استفاده می شود.

قرص دوفاستون چگونه عمل می کند؟
قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از هورمون پروژسترون، می باشد. پروژسترون توسط تخمدان در طول مرحله دوم چرخه قاعدگی تولید می شود. این ماده در آندومتر (پوشش داخلی رحم) فاز تکثیر را به تشریح تبدیل می کند. این مسئله باعث می شود آندومتر که در پاسخ به استروژن در نیمه اول پریودی ضخیم شده است رشدش متوقف شود و هورمون ها و پروتئین های دیگر مورد نیاز برای حفظ بارداری ترشح شود (در صورت وقوع بارداری). در صورتی که بارداری رخ نداده باشد، سطح استروژن و پروژسترون کاهش یافته و اندومتر از هم می پاشد(قاعدگی). دیدروژسترون در قرص دوفاستون باعث نظم در قاعدگی می شود.

قرص دوفاستون حاوی چیست؟
قرص دوفاستون ده میلیگرمی حاوی دیدروژسترون، ترکیبی مشتق شده از پروژسترون هورمون است که برای درمان بسیاری از بیماری های ناشی از فقدان درونی (به طور طبیعی تولید) پروژسترون استفاده می شود.

روش مصرف قرص دوفاستون
قرص دوفاستون را با یک لیوان آب با یا بدون غذا یک یا دو بار در روز بخورید. مقدار دوز قرص و فاصله زمانی آن به روش درمانی شما بستگی دارد. شما باید تا زمانی که پزشک تجویز می کند قرص را مصرف کنید. ممکن است پزشک 5 روز یا یک ماه مصرف این قرص را تمدید کند.

قرص دوفاستون را چند وقت باید مصرف کنم؟
قرص دوفاستون را تا زمانی که پزشک تجویز می کند باید مصرف کنید. گاهی نیز هر ماه در طول قاعدگی باید از این قرص مصرف کنید.

فراموش کردن قرص دوفاستون
اگر قرص دوفاستون را فراموش کردید بلافاصله پس از به یاد آوردن مصرف کنید مگر این که زمان قرص بعدی رسیده باشد. در این حالت مصرف قرص قبلی لازم نیست. هیچ گاه دو قرص را باهم مصرف نکنید.

روش نگهداری قرص دوفاستون
قرص را باید در محیطی خشک و سرد با دمای زیر 3 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *