عوارض داروی سفیکسیم در کودکان

تداخلات دارویی سفیکسیم عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض جانبی سفیکسیم (عوارض شربت سفکسیم) می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

آیا می دانید داروی شما به چه منظور تجویز شده است ؟ آیا از نحوه مصرف صحیح نگهداری، عوارض و تداخلات داروی خود مطلع هستید؟      آیا می دانید در هنگام مسمومیت دارویی یا غذایی چه باید کرد؟         شماره تلفن 149 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشوری به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات دارویی همشهریان محترم می باشد. همچنین مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شماره تلفن 3155579 در ساعات اداری پاسخگوی سؤالات دارویی شما می باشد                             مرکز اطلاع رسانی دارو و سمومDPIC                                     * برای حفظ سلامت خودمان آنتی بیوتیک را هوشمندانه استفاده کنیم .                                     * متاسفانه آمار ها نشان می دهد که کشور ایران رتبه سرانه مصرف دارو در جهان را دارد.


سفیکسیم (Cefixime)

سفیکسیم، یک آنتی بیوتیک نیمه سنتتیک و ازجمله سفالوسپورینهای نسل سوم می باشد، که به صورت خوراکی مصرف می شود و به فرمهای قرص(mg 2 ، mg 4) و سوسپانسیون (mg5/ml1) در دسترس می باشد.


 فارماکوکینتیک:

سفیکسیم به میزان مناسب (4 تا ۵۰ درصد) توسط دستگاه گوارش جذب می شود، غلظت حداکثر بین دو تا پنج ساعت بعد از دریافت دوز به دست می آید. حدود ۶۵ درصد به پروتئین متصل می شود. حدود ۵۰% از دارو بدون تغییر از ادرار طی ۲۴ ساعت، دفع می شود. نیمه عمر دارو در سرم حدود ۳ تا ۴ ساعت است. اما (در افراد سالم) تا ۹ ساعت هم دیده شده است. در افراد مسن و افرادی با نارسایی کلیوی باید تنظیم دوز انجام شود.

عوارض داروی سفیکسیم در کودکان


اندیکاسیونهای درمانی (موارد مصرف):

به منظور کاهش گسترش باکتریهای مقاوم به دارو و حفظ کارائی سفیکسیم و دیگر داروهای ضدباکتریائی، سفیکسیم می بایست تنها جهت درمان یا پیشگیری از عفونتهائی که قطعا و یا نزدیک به یقین توسط باکتریها ایجاد شده است بکار رود. همانند سایر سفالوسپورینها، عملکرد باکتریوسیدال سفیکسیم ناشی از اثر ممانعت کنندگی آن بر روی سنتز دیواره سلولی می باشد. سفیکسیم در حضور آنزیمهای بتالاکتاماز بسیار پایدار است. درنتیجه، بسیاری از ارگانیسمهای مقاوم به پنی سیلین و برخی از سفالوسپورینها به علت دارا بودن بتالاکتاماز، احتمال دارد به سفیکسیم حساس باشند


گونه های باکتریایی معمول حساس به سفیکسیم:


باکتریهای هوازی گرم مثبت:


Streptococcus pneumonia (حساس به پنی سیلین)


Streptococcus pyogenes


باکتریهای هوازی گرم منفی:


Escherichia coli


Haemophilus influenza


Klebsiella species


Moraxella catarrhalis


Proteus mirabilis


Neisseria gonorrhoeae


گونه های باکتریایی مقاوم به سفیکسیم:


Clostridium difficile


Bacteroides fragilis


Enterococci


Pseudomonas species


Staphylococcus aureus


Streptococcus pneumonia (مقاوم به پنی سیلین)

کاربرد سفیکسیم می بایست به عفونتهائی که ارگانیسم عامل آن مشخص و به عوامل ضدباکتریائی دیگر مقاوم است اختصاص داده شود و یا زمانیکه درمان با سایر عوامل ضدباکتریائی معمول خطرناک باشد و یا امکانپذیر نباشد.

از جمله عفونتهائی که برای درمان آنها می توان از سفیکسیم استفاده کرد عبارتند از:

– تشدید حاد برونشیت مزمن ناشی از Streptococcus pneumonia و Haemophilus influenza


– پنومونی


– عفونت مجرای ادراری تحتانی


– عفونت مجرای ادراری فوقانی


همینطور در درمان:


– عفونت گوش میانی


– سینوزیت


– فارنژیت


– تانسیلیت


– عفونتهای ناشی از سالمونلا و شیگلا


– سوزاک غیر پیچیده ناشی از Neisseria gonorrhoeae

همچنین از این آنتی بیوتیک می توان جهت پیشگیریاز ایجاد عفونتدر افرادیکهتحتعملجراحیقرار گرفتهاند یا بههر علتیمستعد عفونتهستند، استفادهکرد.

توجه: از سوسپانسیون خوراکی سفیکسیم جهت درمان عفونت گوش میانی استفاده کنید زیرا سطح خونی بالاتری از دارو را ایجاد می کند.

عوارض داروی سفیکسیم در کودکان


دوز مصرفی سفیکسیم

بالغین: دوز پیشنهادی برای بالغین 4-2 میلی گرم روزانه با توجه به شدت عفونت می باشد، که به صورت تک دوز و یا دو دوز جداگانه تجویز می شود.

سالخوردگان: برای بیماران سالخورده احتمال دارد دوز مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بزرگسالان تجویز شود البته می بایست عملکرد کلیه ها بررسی شود و در صورت وجود اختلالات کلیوی شدید تنظیم دوز صورت گیرد.

نوجوانان بالاتر از 12 سال: در مورد این گروه از افراد دوز مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بزرگسالان تجویز می شود.

کودکان بین سنین 6 ماه تا 11 سال: پیشنهاد می شود که برای این دسته از افراد سفیکسیم به صورت سوسپانسیون خوراکی تجویز شود، زیرا 2 میلی گرم سفیکسیم برای این گروه سنی مناسب نمی باشد. دوز پیشنهادی برای کودکان در این گروه سنی 8 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم وزن بدن روزانه، به صورت تک دوز یا دو دوز جداگانه می باشد.

نوزادان کمتر از 6 ماه: ایمنی و کارائی سفیکسیم در نوزادان کمتر از 6 ماه هنوز مشخص نشده است.

دوز مصرفی سفیکسیم در بیماران مبتلا به نارسائی کلیوی:

سفیکسیم ممکن است با وجود اختلالات کلیوی در بالغین، نیز تجویز شود. در این صورت، در مورد بیماران با mg/min 2 Cratinin Clearance، دوز و زمانبندی نرمال سفیکسیم پیشنهاد می شود. در بیمارانی که mg/min 2 Cratinin Clearance باشد نباید دوز مصرفی از 2 میلی گرم تجاوز کند. دوز و رزیم برای بیمارانی که تحت دیالیز ambulatory peritoneal مزمن یا همودیالیز می باشند، می بایست مشابه با دوز پیشنهاد شده برای بیماران دارای min 2 Cratinin Clearance باشد.

اطلاعات کافی در مورد مصرف سفیکسیم در گروه سنی نوجوان و کودکان با نارسائی کلیوی وجود ندارد. مصرف سفیکسیم در این گروه از بیماران توصیه نمی شود.


تداخلات داروئی:


غلظت خونی کاربامازپین را زیاد می کند.

مصرف همزمان با وارفارین باعث افزایش زمان پروترومبین (PT) می شود.


تداخلات با تستهای آزمایشگاهی:

ممکن است منجر به نتیجه مثبت کاذب در تست قند خون شود (بر روشهای آنزیمی اثری ندارد).

ممکن است منجر به مثبت کاذب در تست کتونوری و کومبس مستقیم شود.


هشدار:

کشتها و آزمایشات حساسیت آنتی بیوتیکی مناسب باید جهت تعیین اگانیسم عامل و حساسیت آن نسبت به سفیکسیم صورت پذیرد. اگرچه ممکن است در ضمن آماده شدن جواب آزمایش درمان با سفیکسیم آغاز شود، ولی چنانچه مشخص شد ارگانیسم عامل مقاوم به سفیکسیم است، درمان با سفیکسیم می بایست متوقف شود و یا داروی جایگزین مناسب به کاربرده شود.

قبل از درمان با سفیکسیم باید از بیمار سوالات دقیقی صورت پذیرد، به منظور اطمینان از اینکه آیا بیمار سابقه واکنشهای hypersensitivity نسبت به سفالوسپورینها، پنی سیلین و دیگر داروها را دارد یا نه. چنانچه این محصول برای بیماران حساس به پنی سیلین تجویز شود باید احتیاط لازم صورت گیرد، زیرا cross hypersensitivity در میان آنتی بیوتیکهای بتالاکتام اثبات شده است و احتمال وقوع آن در 1 درصد بیماران دارای زمینه حساسیت به پنی سیلین وجود دارد. چنانچه یک واکنش آلرژیک نسبت به سفیکسیم رخ دهد، می بایست از ادامه درمان با این دارو خودداری شود.

درمان با آنتی بیوتیکهای وسیع الطیف از جمله سفیکسیم فلور نرمال کلون را تغییر می دهد و احتمال دارد منجر به رشد زیاد کلستریدیومها شود. مطالعات نشان می دهد که توکسینی که توسط Clostridium difficile تولید می شود، عامل اصلی اسهال شدید مرتبط با آنتی بیوتیک از جمله Pseudomembranous Colitis می باشد. علائم Pseudomembranous Colitis احتمال دارد در ضمن درمان یا بعد از درمان آنتی بیوتیکی رخ دهدو ممکن است رنج حساسیت از خفیف تا شدید باشد. موارد خفیف آن تنها با قطع دارو برطرف می شود و در مواردیکه رنج علائم از متوسط تا شدید باشد می بایست مایعات، الکترولیتها و مکملهای پروتئینی تجویز شود. چنانچه Pseudomembranous Colitis بعد از قطع دارو بهبود نیابد و یا علائم شدید باشد، ونکومایسین خوراکی، داروی انتخابی برای Pseudomembranous Colitis ناشی از مصرف آنتی بیوتیک می باشد.

تجویز سفیکسیم در نبود یک عفونت باکتریائی اثبات شده، به عنوان یک عامل پیشگیری کننده نه تنها سودی برای بیمار ندارد، بلکه خطر افزایش باکتریهای مقاوم را بالا می برد به عبارت دیگر، احتمال ظهور ارگانیسمهای مقاوم که ممکن است بارشد بالا نیز همراه باشد وجود دارد، بویژه در طی درمان طولانی مدت، که می بایست بیمار مورد بررسی دقیق قرار گیرد. چنانچه superinfection در طی درمان رخ دهد راه حل مناسب باید اتخاذ شود.

منبع خبر : معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران


سند علمی دانشگاه
بره استراتژیک دانشگاه
مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی
مـــاهه حـــیات
مرکز هم اندیشی اساتید
جشنواره شهید مطهری
حاکمیــت بالینـــــی
پورتال دستگاه های اجرایی استان
پرسش های متداول
Distance Learning College
مجمع خیرین سلامت

اعضای هیات علمی
کارکنان دانشگاه
گالری عکس دانشگاه
مرکز پاسخگویی 149
نظام جامع پیشنهادات
کانون دانش آموختگان
ارتباط با مدیران
راهنمای ارباب رجوع
روش انجام خدمات
فهرست خدمات قابل ارائه
کمیته ها و شوراها

دریافت آنتی ویروس
امور مشترکین
ثبت و انتخاب واحد
نوبت دهی درمانگاه ها
رزرو شارژ اینترنتی غذا
فیلم های آموزش سلامت
روزه های ایران
ثبت متقاضیان طرح
پست الکترونیک دانشگاه
دانشگاه های علوم پزشکی
 


صفحه اول دانشگاه معرفی دانشگاه کارکنان  تماس با دانشگاه امور مشترکین تماس با مدیر سایت
 


  @218″ KAUMS
دانشگاه علوم پزشکی کاشان 

موارد مصرف و عوارض سفیکسیم : انتی بیوتیک ها از جمله رایج ترین داروهای می باشند که پزشکان برای درمان عفونت ها برای بیماران تجویز می نمایند. در میان داروها سفیکسیم یکی از داروهای آنتی بیوتیک به شمار می رود که برای درمان عفونت های مثل عفونت های تنفسی و همچنین عفونت های ادراری مورد استفاده قرار می گیرد.

سفیکسیم به صورت قرص های 2 و 4 میلی گرمی وجود داشته است و به صورت کلی می تواند برای درمان بیماری های عفونی باکتریایی تجویز گردد. البته برای بیمارانی که عمل جراحی انجام داده اند در پیشگیری از ایجاد عفونت از این دارو نیز استفاده می شود و همچنین برای افرادی که به دلایل مختلف مستعد عفونت می باشند کاربرد داشته است.

معمولا به این صورت است که برای بزرگسالان این دارو اگر به صورت قرص 2 میلی گرمی باشد هر 12 ساعت یکبار تجویز می شود و اگر 4 باشد در هر 24 ساعت یک بار استفاده می شود. البته میزان مصرف دقیق هر داروی را پزشک با توجه به شرایط بیمار تعیین می کند و هیچ گاه نباید خودسرانه این میزان تغییر پیدا کند.

اگر این دارو برای کودکان تجویز شده باشد که سن 6 ماه تا 11 سال دارند بهتر است به شکل سوسپانسیون خوراکی تجویز گردد. چون حتی میزان سفیکسیم 2 برای کودکان با این سن مناسب نیست.

عوارض داروی سفیکسیم در کودکان

این دارو با موارد زیر تداخل داشته است:

موارد مصرف و عوارض سفیکسیم : در رابطه با مصرف این دارو بهتر است بدانید که آنافیلاکسی یک واکنش حساس نسبت به این دارو می باشد که البته نادر است ولی نیاز به مراقبت های پزشکی سریع دارد. پیشرفت این حساسیت با سرعت زیادی صورت می گیرد پس اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتما به سرعت مصرف دارو را قطع نموده و به اورژانس مراجعه نمایید:

اگر نسبت به هر گونه ماده غذایی،داروهای انتی بیوتیک، رنگهای خوراکی و حساسیت داشته اید باید با احتیاط کامل این دارو را مصرف نمایید.

طراحی سایت و اجرا توسط اینتن


URL: http://zums.ac.ir/journal/article-1-347-fa.html

خلاصه سابقه وهدف: عفونت‌ ادراری یکی ازشایع‌ترین عفونت‌های کودکان و شیر خواران می‌باشد. از آنجا که درمان استاندارد منجر به بستری شدن و دریافت ‌آنتی‌بیوتیک ‌وریدی‌ می‌گردد، استفاده از درمان سرپایی یک روش مطلوب می‌باشد که از خطر عفونت‌های بیمارستانی و صرف هزینه‌ی بالا پیشگیری می‌کند. از این رو مطالعه‌ی حاضر به منظور تعیین اثر سوسپانسیون سفیکسیم در درمان پیلونفریت حاد کودکان، در سال 1381 تا 1383 در کرمانشاه انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ی کار آزمایی بالینی، 6 کودک بیمار بالاتر از یک سال و دارای تب و عفونت ادراری فوقانی مورد بررسی قرار گرفتند. یک گروه (3 نفر) تحت درمان با شربت سفیکسیم به مقدار 8 میلی‌گرم بر کیلوگرم به مدت 14 روز (7 روز اول در بیمارستان و 7 روز در منزل) و گروه دیگر تحت درمان استاندارد با آمپی‌سیلین (1 میلی‌گرم بر کیلو گرم) و جنتامایسین (5/2 میلی‌گرم بر کیلو گرم) 7 روز در بیمارستان و7 روز با شربت کوتریموکسازول (7 تا 1 میلی‌گرم بر کیلو گرم) قرار گرفتند. پاسخ به درمان از دو جنبه‌ی منفی شدن کشت ادرار و قطع تب و بررسی عوارض احتمالی شامل تعداد موارد عود و یا ایجاد اسکار در بافت کلیه بررسی شد. اطلاعات با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که کشت ادرار 9 بیمار (3 درصد) در گروه درمان با شربت سفیکسیم و یک بیمار (3/3 درصد) در گروه درمان استاندارد منفی نشد (12/ P). متوسط زمان قطع تب در هر دو گروه، 48 تا 6 ساعت بود. عود بیماری در درمان با سفیکسیم 7/16درصد و در بیماران تحت درمان استاندارد 1 درصد بود که اختلاف از نظر آماری معنی‌دار نبود. اسکار کلیوی ایجاد شده پس از 6 ماه، درکودکان تحت درمان با شربت سفیکسیم 3/8 درصد و در کودکان تحت درمان با روش استاندارد 1/7 درصد بود (8/P). نتیجه‌گیری و توصیه‌ها: با توجه به 3 درصد شکست درمان در بیماران تحت درمان با سفیکسیم خوراکی، استفاده از این دارو جهت درمان سرپایی موارد پیلونفریت حاد توصیه نمی شود. انجام تحقیقات پیشنهاد می‌گردد. واژگان کلیدی: عفونت ادراری، سفیکسیم، درمان دارویی، درمان سرپایی

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

عوارض داروی سفیکسیم در کودکان

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | ZUMS Journal

%PDF-1.4
%
3 obj
&gt
&gt&gt
/MediaBox [ 283 454]
/Contents 4 R
&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
x^K9&gt$lw!!qwO !EU,

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض داروی سفیکسیم در کودکان

دومین دوره مراسم اعطای جایزه ملی نشان تجاری (برند) برتر ایران، هفتم اسفند 1397 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و

با موارد استفاده از جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی آشنایی دارید؟ می دانید کاربردهای جوش شیرین چیست؟ جوش شیرین تنها مورد استفاده آشپزی نیست. شاید شما از

با 13 وضعیت هایی که به دندان هایتان آسیب می رساند، آشنایی دارید؟ اگر شما هم از دسته آدم هایی هستید که در هنگام خشم و عصبانیت دندان هایتان

روش های زیبایی دندانپزشکی را می شناسید؟ با کدام یک از روش های زیبایی و بازسازی خط خنده آشنایی دارید؟ آیا می خواهید لبخندتان را زیباتر کنید؟ ببینید

ليزينوپريل برای درمان فشار خون بالای بزرگسالان و کودکان دارای حداقل 6 سال سن استفاده می شود. همچنین داروی ليزينوپريل برای باز کردن رگ های قلبی در بزرگسالان

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *