عوارض داروهای پیشگیری از ایدز

عوارض داروهای پیشگیری از ایدز
عوارض داروهای پیشگیری از ایدز

درمان پزشکی وجود دارد که می‌تواند قرار گرفتن در معرض ویروس را به طور چشمگیری کاهش دهد، مشروط بر اینکه مستقیماً پس از نفوذ ویروس HIV در داخل بدن انجام گیرد.

PEP چیست؟

پیشگیری پس از مواجهه (PEP) یک درمان یک ماهه با داروهای ضد رتروویروسی است که می‌تواند جلوی آلوده شدن با ویروس HIV را بگیرد؛ برای اینکه تاثیرگذار باشد، باید هر چه زودتر – و در هر صورت، در عرض سه روز – بعد از احتمال قرار گرفتن در معرض ویروس انجام گیرد.

چگونه یک فرد می‌تواند PEP دریافت کند؟

طبق مقررات اجرایی مربوطه، تمام بیمارستان‌ها موظف هستند برای این موارد یک انبار از داروهای ضد رتروویروسی داشته باشند. با این وجود، اگر شما به بیمارستانی دسترسی دارید که واحد بیماری‌های عفونی دارد، توصیه می‌شود به آنجا مراجعه کرده و درباره مورد خود با یک پزشک صحبت کنید. اگر پزشک معتقد باشد که بنا به دلیلی باید درمان پیشگیرانه دریافت کنید، بیمارستان به طور رایگان درمان دارویی را ارائه خواهد داد.عوارض داروهای پیشگیری از ایدز

آیا من باید آزمایش HIV انجام دهم؟

بلی، برای دریافت PEP، شما باید آزمایش HIV نیز انجام دهید، تا مشخص شود که در حال حاضر به این ویروس مبتلا نیستید. همچنین باید پس از پایان درمان آزمایش شوید تا پزشک تایید کند که درمان موفقیت‌آمیز بوده است.

آیا PEP عوارض جانبی دارد؟

در برخی موارد، ممکن است درمان عوارض جانبی داشته باشد که شما باید آنها را به پزشک خود گزارش دهید. این عوارض جانبی معمولاً پس از چند روز اول فروکش می‌کنند و بعد از پایان درمان از بین خواهند رفت.

پیشگیری بعد از مواجه عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه شده با ویروس اچ آی وی HIV انجام می دهد تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد و آن عبارت از مصرف یک عده داروهائی است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می کند

پیشگیری بعد از مواجه عبارت از اقداماتی است که فرد بلافاصله پس از مواجه شده با ویروس اچ آی وی HIV انجام می دهد تا خطر ابتلا به آن کاهش یابد و آن عبارت از مصرف یک عده داروهائی است که از تکثیر ویروس و منتشر شدن آن در بدن جلوگیری می کند.

در افرادی است که بنا به ماهیت کارشان (مثل پرسنل بهداشتی درمانی) ممکن است در معرض ویروس اچ آی وی قرار گیرند مثل فرو رفتن سوزن آلوده به دست یا بریده شدن دست جراح و کمک جراح توسط چاقو.

در افرادی است که خارج از محل کار در معرض این ویروس قرار می گیرند مثل رابطه جنسی، تجاوز جنسی توسط فرد آلوده، استفاده از سرنگهای مشترک جهت تزریق و غیره.برای اینکه پیشگیری بعد از مواجه موثر واقع شود باید حتما ظرف 72 ساعت پس از مواجه باشد، چون در این مدت ویروس به اندازه کافی نمی تواند تکثیر یاد.پیشگیری بعد از مواجه شامل مصرف 3-2 داروی ضد ویروس اچ آی وی است که باید به مدت 28 روز مصرف شوند. این پزشک است که مشخص می کند که چه نوع درمانی برای شما شروع شود و آن بر اساس تاریخچه مواجه می باشد. تجویز دارو بدون خطر است ولی ممکن است در بعضی ها سبب ایجاد عوارضی مثل تهوع نماید. تاثیر پیشگیری بعد از مواجه 1 درصد نیست و تضمین نمی کند که فرد دچار بیماری اچ آی وی نخواهد شد.

پیشگیری بعد از مواجه در هر فردی که فقط یک بار مواجه با این ویروس شده است توصیه می شود. اگر اتفاقات زیر در پرسنل بهداشتی درمانی اتفاق بیفتند، پیشگیری بعد از مواجه توصیه می شود:عوارض داروهای پیشگیری از ایدز

 باید بخاطر داشته باشیم که پیشگیری بعد از مواجه برای موارد ناخواسته و غیر مترقبه است، یعنی فرد نمی تواند بدون کاندوم رابطه جنسی داشته باشد به امید اینکه از پیشگیری بعد از مواجه استفاده خواهد کرد. چون پیشگیری بعد از مواجه 1 درصد موثر نیست، بنابراین فرد در مدت زمانیکه تحت درمان است باید تمام احتیاطات لازم جهت جلوگیری از ابتلا و مبتلا کردن دیگران به ویروس اچ آی وی را انجام دهد.

برای موثر بودن پیشگیری، باید هرچه زودتر و حتما ظرف 72 ساعت پس از مواجه شروع شود. وقتی شما در معرض احتمالی ویروس قرار گرفتید لازم است 6 هفته، 3 و 6 ماه پس از مواجه، از نظر وجود ویروس اچ آی وی در بدن چک شوید.

کلا داروهائیکه برای درمان ویروس اچ آی وی بکار می روند داروهای ضد رتروویروس یا Antiretroviral یده می شوند. شش گروه داروی ضد رتروویروس مورد تائید قرار گرفته و هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرند این شش گروه عبارتند از:

برای انجام پیشگیری بعد از مواجه باید یکی از داروهای زیر

همراه با یکی از داروهای زیر

تجویز شوند.

هر یک از رژیمهای فوق باید 28 روز ادامه یابند و بیمار از نظر عوارض داروها تحت نظر باشد.

مصرف داروی Nevirapine (Viramune; NVP) برای پیشگیری بعد از مواجه ممنوع است.

در  اینجا هم خطر ابتلا مادر مطرح است و هم خطر ابتلا جنین، بویژه اینکه انتقال ویروس به جنین در مرحله عفونت حاد بالاست. برای خانمهای حامله نیز داروهای موثر وجود دارند که باید توسط پزشک متخصص در این زمینه تجویز شوند.

بدانید : چه زمانی آزمایش ایدز لازم است؟

بدانید : علائم بیماری ایدز در مردان

بدانید : آمار واقعی مبتلایان به ایدز در ایران چقدر است؟

بدانید : پاسخ به سوالات در مورد بیماری ایدز و روابط جنسی

بدانید : علائم ایدز بعد از روابط جنسی پر خطر و پاسخ به سوالات کاربران

بدانید : 1 علامت شایع ایدز را بشناسید

بدانید : مبتلایان به این 4 مشکل پوستی، آزمایش ایدز بدهند

بدانید : پرسش و پاسخ های محرمانه درباره ایدز

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: drsafarinejad.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

یکی از عوامل اصلی بزرگ شدن شکم وجود نفخ و گاز احتباس شده در شکم است که باید با اصلاح تغذیه آن را از بین ببرید

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

عوارض داروهای پیشگیری از ایدز
عوارض داروهای پیشگیری از ایدز
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *