عوارض داروهای هلیکوباکترپیلوری

خواص دارویی و گیاهی

مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان
رشت – دانشگاه علوم پزxc ش bfکی گیلان – معاوت تحقیقات و فناوری – دفتر مجله – کد پستی : 41446-66949

 تلفن و نمابر :c

13333939

: http://journal.gums.ac.ir
:  medjour@gums.ac.ir
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد.

عوارض داروهای هلیکوباکترپیلوری

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Journal of Guilan University of Medical Sciences

This Journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4. International License | Research in Medicine

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی زنجان می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | ZUMS Journal


URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-881-fa.html

با توجه به مقاومت به مترونیدازول در درمان هلیکوباکتر‌پیلوری، در این مطالعه کارائی و عوارض درمان یک هفته‌ای فورازولیدون به همراه آموکسی‌سیلین، بیسموت و امپرازول مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی: در شروع مطالعه 177 بیمار مبتلا به زخم اثنی‌عشر آلوده با هلیکوباکتر پیلوری بطور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول داروی فورازولیدون 2 میلی‌گرم دو بار در روز برای یک هفته، امپرازول 2 میلی‌گرم دو بار در روز، آموکسی‌سیلین یک گرم دو بار در روز ‌و بیسموت‌ساب‌سیترات 12 میلی‌گرم چهار بار در روز برای دو هفته دریافت داشتند. گروه دوم بیماران همین رژیم داروئی را دریافت داشتند با این تفاوت که در هفته دوم درمان، داروی مترونیدازول به جای فورازولیدون برای هفته دوم ادامه داده شد. دو و شش هفته بعد از درمان میزان پذیرش دارو و عوارض داروئی بررسی شده و در نمونه برداری آندوسکوپی، تست اوره‌آز و هیستولوژی بررسی شد و چنانچه همه نمونه‌ها برای هلیکوباکترپیلوری منفی بود باکتری حذف شده قلمداد می‌گردید. مصرف بیش از 8% داروهای رژیم درمانی، ‌بعنوان پذیرش خوب در نظر گرفته شد. یافته‌ها: 157 بیمار با متوسط سنی 42/1 ± 84/38 سال مطالعه را به بایان رسانیدند. 4/55% مرد و 6/44%بیماران زن بودند . میزان ریشه کنی بر اساسperprotocol Analysis و Intention to treat Analysis به ترتیب در گروه اول 89% و 3/79% و در گروه دوم 6/86% و 4/74% بود و اختلاف معناداری در دو گروه وجود نداشت . (33/p)نتیجه‌گیری: یک هفته فورازولیدون به همراه دو هفته آموکسی‌سیلین، ‌امپرازول و بیسموت‌ساب‌سیترات رژیم مؤثر و مقرون به صرفه در ریشه‌کنی هلیکوباکتر می‌باشد. اضافه نمودن مترونیدازول در هفته دوم درمان بر میزان ریشه کنی تأثیر ندارد. عوارض درمانی یک هفته درمان با فورازولیدون بسیار کم است .

بلوار کشاورز، خیابان قدس، خیابان ایتالیا، پلاک ۴۹، طبقه هفتم، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلفکس  ۳-۴۲۹۱۰۷۰۲

عوارض داروهای هلیکوباکترپیلوری

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 218 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

مقدمه: هليکوباکترپيلوري يکي از شايع ترين عفونت هاي باکتريايي انسان و از مهم ترين عوامل ابتلاي به گاستريت مزمن، زخم هاي معده و دئودنوم، لنفوم بافت لنفاوي همراه مخاط و سرطان معده است. بيماري هاي ناشي از عفونت با اين باکتري گستره گوناگون دارد و ريشه کني باکتري نسبت به هزينه هاي ناشي از درمان عوارض اين عفونت مقرون به صرفه تر است.هدف: بررسي نتايج درماني رژيم دارويي آموکسي سيلين، بيسموت، امپرازول و کلاريترومايسين در ريشه کني هليکوباکترپيلوري در بيماران و بررسي عوارض اين رژيم.مواد و روش ها: در اين مطالعه نيمه تجربي 179 بيمار دچار عفونت هليکوباکترپيلوري که از فروردين تا آذر سال 139 به يک درمانگاه فوق تخصصي گوارش مراجعه کرده بودند و نياز به آندوسکوپي داشتند، پس از اندوسکوپي وارد مطالعه شدند و 8 هفته پس از تجويز رژيم چهار دارويي موردنظر و آزمون تنفسي اوره براي بررسي ريشه کني، ميزان موفقيت درمان بررسي شد.نتايج: اکثر افراد مورد مطالعه را زنان (58.7%) تشکيل مي دادند. شايع ترين علايم بيماران پيش از درمان شامل نفخ (76%) و درد اپي گاستر (74.9%) بود. ميزان ريشه کني با اين رژيم 89.9% تعيين شد. در مجموع، 13 نفر (7.2%) دچار عوارض دارويي شدند. ولي شدت عوارض در حدي نبود که درمان متوقف شود. اين عوارض به ترتيب شامل بي اشتهايي (5 نفر)، نفخ (4 نفر)، تشديد ريفلاکس (4 نفر)، احساس پري و سنگيني معده (3 نفر) و استفراغ (2 نفر) بود. تمام علايم بيماران نسبت به پيش از درمان، بهبود معني دار داشت. تفاوت معني داري بين ميزان ريشه کني در دو جنس بدست نيامد.نتيجه گيري: عوارض دارويي ناچيز بود و بهبود قابل ملاحظه و معني دار در علائم بيماران نسبت به قبل از درمان بوجود آمد. برحسب ميزان ريشه کني (89.9%) مي توان گفت رژيم چهار دارويي مورد مطالعه در ريشه کني عفونت هليکوباکترپيلوري موفق بوده است.

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوارض داروهای هلیکوباکترپیلوری

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

پیوندهای فوری دانشکده پزشکی مجلات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

 

 

عوارض داروهای هلیکوباکترپیلوری

آخرین به روزرسانی

1397/4/5

حسین صانعیان
استادیار، گروه اطفال، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان ، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

سمیرا لایق
دستیار، گروه اطفال، ، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان، دانشکده‌ی پزشکی و کمیته‌ی تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

حمید رحیمی
استادیار، گروه اطفال، مرکز تحقیقات ارتقای سلامت کودکان ، دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

لینک مفید جهت داوران

سرقت ادبی و علمی لاتین سرقت ادبی علمی فارسی

مقدمه: هلیكوباكتر پیلوری (Helicobacter pylori یا HP)، شایع‌ترین عفونت باكتریایی مزمن است که در اطفال می‌تواند باعث بروز سوء تغذیه، آنمی، ناراحتی‌های گوارشی و در نتیجه تأخیر رشد جسمانی و فیزیكی شود. متأسفانه در 2 درصد بیماران درمان اولیه با شكست مواجه می‌شود. عدم پایبندی کامل به درمان، مقاومت دارویی و عوارض جانبی متعدد ناشی از درمان، شایع‌ترین علل شكست درمان هستند. پروبیوتیك‌ها از طریق اثرات ضد باكتریایی یا كاهش عوارض ناشی از درمان باعث بهبود پایبندی بیمار به رژیم درمانی و یا افزایش ریشه‌کنی عفونت HP می‌شوند. با توجه به مطالعات بسیار كم انجام شده در مورد اثر پروبیوتیك‌ها در درمان عفونت HP در كودكان، در این كارآزمایی بالینی این مسأله را بررسی کردیم.

روش‌ها: 5 کودك 4 تا 14 ساله كه در سال 1389 به بیمارستان الزهرا (س) مراجعه كرده بودند و عفونت با HP برای آن‌ها ثابت شده بود در یک کارآزمایی بالینی دوسو کور در دو گروه 25 نفری تحت درمان سه داروی (آموكسی سیلین، كلاریترومایسین و امپرازول) و پروبیوتیك Protexin یا درمان سه دارویی و پلاسبو قرار گرفتند. كودكان قبل از شروع درمان، روز 14 درمان و 2 و 4 هفته پس از اتمام درمان بررسی شدند. هر گونه عارضه طی درمان ثبت شد. در ویزیت آخر برای تعیین میزان ریشه‌کنی عفونت، تست تنفسی اوره انجام شد. کلیه‌ی نتایج با استفاده از آزمون 2χ و آزمون دقیق فیشر بررسی گردید.

یافته‌ها: ریشه‌کنی هلیکوباکتر در گروه مورد 1 درصد و در گروه شاهد 92 درصد بود كه از نظر آماری این اختلاف معنی‌دار نبود (24/ P). فراونی نسبی اسهال، تهوع و طعم فلزی در دهان در گروه مورد نسبت به گروه شاهد كمتر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود. فراونی نسبی یبوست، استفراغ، درد شكم، سوزش سردل، كاهش اشتها، آروغ زدن در گروه مورد نسبت به گروه شاهد كمتر بود که این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار نبود. در گروه مورد 2/1 درصد و در گروه شاهد 7/3 درصد داروها مصرف نشده بود (1/ &gt P).

نتیجه‌گیری: هر چند در این بررسی استفاده از پروبیوتیک میزان ریشه‌کنی HP را افزایش نداد، ولی عوارض جانبی ناشی از درمان را کاهش و پایبندی به رژیم درمانی را افزایش داد.

واژگان کلیدی: هلیكوباكتر پیلوری، پروبیوتیک، پروتکسین.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4. Unported License which allows users to read, copy, distribute and make derivative works for non-commercial purposes from the material, as long as the author of the original work is cited properly.

%PDF-1.3
3 obj
&gt&gt&gt]
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOˎ+A* %U PFcy-d#t%app]|e5Zl؆jg2t֏A ^1Sފx”dUct^ܐYQt~”&gt`F
endstream
endobj
5 obj
&gt&gt&gt]
/Contents 6 R&gt&gt
endobj
6 obj
&gt
stream
xmOIsCC.@XЖDߓe*ks)D6ޘr
i!@no܏R~H,g҃JЉLu&gt vɑ]7VCX@ 
[o]ފDqoN” 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *