عوارض خوردن قرص زالربان

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

سلام

آریتمی فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع آریتمی دهلیزی نظم است که بسیار شایع است و یکی از مهمترین علل بروز سکته مغزی است. در این نوع آریتمی، دهلیزها انقباض موثری ندارند و خون به دلیل راکد شدن ممکن است لخته شود و با راه افتادن این لخته به هر جای بدن، ممکن است سکته آن عضو، بخصوص مغز اتفاق بیفتد. بیمارانی که در خطر این لخته هستند باید از داروهای ضد انعقاد استفاده کنند. این داروها با رقیق کردن خون، جلوی ایجاد لخته و سکته را می گیرند. 

دو نوع از این داروها وجود دارند. وارفارین دارویی قدیمی است که پس از سالها استفاده، موفقیت آن در جلوگیری از لخته ثابت شده است. این دارو ارزان و در دسترس است. اشکال این دارو این است که باید مرتبا و با دقت بسیار، مقدار مصرف آن بر حسب میزان رقیق شدن خون تنظیم شود. بیمارانی که وارفارین مصرف می کنند باید با فواصل منظم و حداکثر هر ماه یکبار آزمایش مخصوص به پی تی (PT) را انجام دهند و بر حسب عدد INR، میزان مصرف وارفارین را تنظیم کنند. اشکال دیگر وارفارین این است که با بسیاری از داروها و حتی غداها تداخل دارد و در شرایط مختلف باید مقدار آن کم یا زیاد شود.

داروهای جدیدی در سال های اخیر تولید شده اند که مانند وارفارین خون را رقیق می کنند ولی نیاز به تنظیم با PT ندارند. یکی از این داروها Rioxaban یا Xarelto است. این داروها تداخل های آزار دهنده دارویی یا غذایی وارفارین را هم ندارند. بنابراین مصرف آنها راحت تر است. اما این داروها گران هستند. مشکل دیگر آنها این است که برای وارفارین داروی خنثی کننده ای وجود دارد که به راحتی قابل دسترسی است و آن ویتامین K است. اما داروهای جدید ضدانعقاد یا داروی خنثی کننده ندارند یا این دارو به راحتی در دسترس نیست. بنابراین در مواردی که خونریزی به دلیلی اتفاق می افتد قطع خونریزی مشکل تر است. با این همه، در مجموع در مقایسه وارفارین با داروهای جدید، مصرف داروهای جدید ضدانعقاد بر وارفارین ارجح است و اگر بیماری از نظر مالی مشکلی ندارد تجویز این داروها توصیه می شود. توجه کنید که این داروها برای تمام بیمارانی که وارفارین برای آنها توصیه شده است قابل استفاده نیستند. مثلا داروهای جدید ضدانعقاد را به بیمارانی که نارسایی کلیه دارند یا بیمارانی که دریچه مصنوعی فلزی دارند نمی توان تجویز کرد.

همه داروهای ضد انعقاد با رقیق کردن خون ممکن است منجر به خونریزی شوند. یک دلیل ممکن است سطح بالای دارو در خون مانند مصرف بیش از اندازه دارو یا در مورد وارفارین بالا رفتن بیش از اندازه INR باشد. اما در بسیاری از موارد، مشکل در عضوی است که دچار خونریزی می شود. مثلا اگر کسی به هر دلیلی مخاط بینی شکننده ای داشته باشد یا مشکل ادراری یا مغزی داشته باشد با رقیق شدن خون شانس خونریزی از آن ناحیه می شود. در این موارد باید دارو را موقتا قطع کرد، عضو مربوطه را درمان کرد و بعد دوباره در اسرع وقتی که پزشک اجازه می دهد دارو را شروع کرد.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *