عوارض خودرو شامل چیست



عوارض و ماليات هاي شهري در زمره مبالغي است که مديريت شهري با اتکا به آن، امورات شهر را مديريت مي‌کند و هر گونه خللي در اين زمينه باعث نارسايي در ارائه خدمات شهري مي شود.

خلأ وجود آموزش و اطلاع رساني دقيق، ديدگاه و فرهنگ نادرست آب و برق مجاني، همچنين عدم وجود وحدت رويه در عملکرد شهرداريها در انجام محاسبات و اخذ عوارض خودرو توسط برخي از شهرداريها در حد ارقام ربوط و بسيار پايين تر از نرخ هاي مصوب کشوري، موجب ايجاد بدبيني و نارضايتي در بين مردم و بروز يکي از مشکلاتي است که معطوف به عوارض شهرداري ها مي‌شود که برخي از پرداخت آن سر باز مي زنند.

اين در حالي است که به استناد تبصره 6 ماده 42 از فصل نهم قانون ماليات بر ارزش افزوده، مالکين محترم خودروها موظف به پرداخت ساليانه‌ي عوارض خودرو مي باشند که بر اساس آخرين مدل خودرو، براي خودروهاي توليد داخل : قيمت فروش كارخانه و براي خودروهاي وارداتي: مجموع ارزش گمركي و حقوق ورودي مي باشد،

که در صورت عدم پرداخت عوارض ساليانه در موعد مقرر، با استناد به ماده (46) قانون ماليات بر ارزش افزوده، به ازاي هر ماه تأخير مشمول جريمه اي معادل 2 درصد خواهند شد.عوارض خودرو شامل چیست

در راستاي اين مهم، سامانه‌ي ملي پرداخت عوارض خودرو که يک سامانه‌ي الکترونيکي يکپارچه و متمرکز، با قابليتها و ويژگيهاي متعددي است، با ايجاد بستر‌هاي جديد، چابک، دقيق و بدون تبعيض و با داشتن استانداردهاي لازم، موجب ايجاد وحدت رويه و ساماندهي در اجرا، مديريت و نظارت شده و با افزايش سرعت، کيفيت و دقت پاسخگويي، باعث کاهش هزينه در شهرداريها و کاهش سفرهاي درون و برون شهري و افزايش رضايت در متقاضيان خواهد شد.

شايان ذکر است که :

 

تهران، ميدان آرژانتين، خيابان احمد قصير، خيابان بخارست هشتم، پلاک 8، واحد 1

کدپستي: 1514716516

158758113

21-42673

21-88171356

info@hamfekrangroup.ir

حریم خصوصی|قوانین و مقررات

طراحی : شرکت پردازhhj

nnhfytfvyb

در موضوع ارزش افزوده پرداختی شما به دو قسمت مالیات و عوارض تقسیم میشود. 

هر دو این اصطلاحات دارای یک ماهیت هستند.مثل دو قلوی همسان که از یک والدین هستند ولی در دو ناحیه جغرافیایی رشد می کنند.

قانون بلدیه مصوب ۱۲۸۱ اولین قانونگذاری در خصوص اخذ عوارض شهرداری بوده است.

قانون فوق در بند ۱۹ از ماده ۷۰ خود مقررمی دارد که تعیین مقدار عوارضی که باید از مردم بابت استفاده از راه های اطراف شهر، پل ها و معابر، سلاخ خانه ها و لوله های مجاری آب که به خرج شهر ساخته شده است بدهند این قانون در نهایت عملی نشد و سرانجام بموجب قانون بلدیه مصوب اردیبهشت ۱۳۰۹ ملغی شد.

مالیات و قسمتی ازدرآمد یا دارایی اشخاص است که به منظور پرداخت مخارج عمومی و اجرای سیاستهای مالی در راستای حفظ منافع اقتصادی  اجتماعی و سیاسی کشور بموجب قانون و به وسیله ی امریه های اداری و اجرای دولت وصول می شود.عوارض خودرو شامل چیست

بعد از ۲۵ سال که گهگاهی بابت عوارض ایجاد اختلاف بین شهرداری ومردم بوجودمی آمد، در نهایت در سال ۱۳۳۴ قانون شهرداری که اولین قانون درارتباط با کمیسیون خاصی که برای اختلاف ناشی از عوارض بین مردم واداره فوق در ماده ۷۷ پیش بینی شد.

براساس این ماده رفع اختلاف بین مؤدی و شهرداری به کمیسیون مرکب از نماینده شهرداری، نماینده دادگستری و نماینده شهر ارجاع شد و رأی کمیسیون قطعی بوده، در جاهایی که نماینده دادگستری نبود فرماندار یا بخشدار قائم مقام او بود.

دادگاههای اداری، کمیسیون ها و هیأت های اختلاف، مراجعی هستند که بموجب قوانین خاص در خارج از سازمانهای دولتی و عمومی تشکیل می شود و وظایف آنها رسیدگی به اختلاف و شکایاتی است که معمولاً در اجرای قوانین مانند قانون شهرداری، قانون کار، قانون مالیات بر درآمد بین دولت و مردم بوجود می آید رسیدگی می کند.

عوارض: در لغت به معنی حادثه و پیش آمد است در فارسی بمعنی باج و خراج و مالیات فوق العاده که علاوه بر مالیات مقرر از مردم گرفته می شود.

اگر مردم خواستار ارائه خدمت مثل احداث خیابان، تأمین آب آشامیدنی سالم، تأمین نیروی برق، آموزش کودکان ، مراکز بهداشتی چون احتیاج به هزینه دارد و این هزینه ها بوسیله نماینده انجمن شهر واجرای آن بر عهده شهردار است که بعنوان عوارض از مردم دریافت می کند. قانون اساسی شوراهای محلی را عامل پیشرفت سریع بره های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی  و آموزشی قلمداد کرده است و تعیین حدود و وظیف شوراها را به قانونگذار محول کرده است که وضع عوارض یکی از این وظایف شوراهاست. اگر در آمدهای پیش بینی شده کافی نباشد شورای شهر می تواند با تصویب وزارت کشور و تنفیذ ولی امر عوارض متناسب با امکانات  اقتصادی محل تعیین نماید.

تبصره ماده ۷۷ قانون شهرداری مقررمی دارد: عوارض یک ماه پس از ارسال هر مصوبه  به وزارت کشور قابل وصول است.

وزیر کشور می تواند در هر مقطعی که وصول هر نوع عوارض را منطبق بر ایین ه مصوب نداند اقدام به لغو یا اصلاح آن کند.

براساس ماده ۳ قانون شهرداری: «شهرداری شخصیت حقوقی است و با توجه به اینکه اجزای دولت خود دارای شخصیت حقوقی نیستند بنظر می رسد شهرداری به معنای استقلال و انفکاک، شخصیتی حقوقی شهرداری از شخصیت حقوقی دولت میباشد.

پس شهرداری یک مؤسسه دولتی نبوده و در زمره هیچ یک از قوای سه گانه نمی باشد در نتیجه اقدام یک مؤسسه عمومی غیر دولتی به امور قضایی نظیر آنچه در برخی کمیسیون های شهرداری اتفاق می افتد جای تأمل دارد.

ماده ۵۵ قانون شهرداری وظایف شهرداری را در ۲۸ بند احصاء کرده است که در بند ۲۶ آن پیشنهاد برقراری  یا الغای عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان عوارض اعم از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور و محصولات داخلی و

مالیات نه تنها منابع کسب در آمد هستند بلکه برای مقاصد و اهداف غیر درآمدی ابزار مناسبی برای دولت محسوب می شوند. چون هیچ گونه توجیهی برای اخذ پول یا مال بدون عوض ازدیگری وجود ندارد تأکید می کنند که به موجب قانون است؟

عوارض هم مثل مالیات است و براساس توجیه قانون است پس تفاوت مالیات و عوارض چیست؟

بررسی متون قانونی و ادبیات جدید در خصوص مالیات و عوارض نشان میدهد  که  مرز روشنی بین این دو اصطلاح وجود ندارد در مواردی از برخی منابع درآمدی دولت که قانوناً از منابع مالیاتی دولت محسوب می شوند با عنوان عوارض یاد می شود، برای مثال، حقوق گمرکی که بر واردات و صادرات کالا تعلق می گیرد مالیات محسوب می شود در حالی که در اصطلاح و متون قانونی از آن به عنوان حقوق و عوارض گمرکی یاد می شود.

همچنین برخی معتقدند که سالهاست  که به‌دلیل وجهی تنها بخشی از انتقال قدرت خرید مردم به دولت تحت عنوان مالیات قرار می گیرد. عوارض شماره گذاری اتومبیل، صدور گذره، دو درصد آموزش و پرورش و عوارض بسیار دیگری که شهرداریها و فرمانداری وضع اخذ می کنند. دسته ای از انتقالات از مردم به دولت است که در سر جمع مالیات حضور ندارند.

سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز از واردات و تولیدات، مابه التفاوت قیمت تمام شده و قیمت مجاز را دریافت می کند که این نیز مالیات شناخته نمی شود! یعنی ماهیت مالیاتی دارد ولی مالیات حساب نمی شود. مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به مواردی متعددی اشاره می کند که دریافت های دولت ماهیت مالیاتی دارد ولی مالیات به‌حساب نمی آید. وجوه هنگفتی که شهرداریها تحت عناوین گوناگون مثل تغییر کاربری و تراکم فروش ازمردم می گیرند چرا نباید در محاسبه به‌عنوان مالیات لحاظ شود؟

در خاتمه نتیجه می گیریم که اگر کلیه وجوه دریافتی دولت، شهرداریها و سایر نهادهای عمومی برای تأمین هزینه های کشور و اعمال سیاست مالی را مالیات بدانیم، در قانون اساسی ذکر ی از عوارض نشده است و تنها دراصل ۵۱ بر لزوم قانونی بودن مالیات ها تأکید کرده است.

درقانون تجمیع عوارض که درواقع همان قانون اصلاح موادی از قانون بره سوم توسعه اقتصادی را عامی و وصول عوارض است نیز تعریفی ازعوارض نشده است.

دکتر حسن دهقانی دولت آبادی 

همچنین با حضور در گپ و گفت های مالیات بیدبرگ می توانید ضمن گفت و گو در این زمینه، سوالات خود را با متخصصین حوزه مالیات به صورت حضوری مطرح کنید.

ثبت در گپ و گفت

.

.



آيا مي دانيد به استناد بند و ماده 46 قانون ماليات بر ارزش افزوده ،عدم پرداخت به موقع عوارض خودرو مشمول پرداخت جريمه اي معادل 2%  در ماه و غير قابل بخشودگي مي باشد؟؟

 

آيا مي دانيد بيش از سيصد شهرداري عضو شبکه ملي عوارض خودرو شده اند؟ و آيا مي دانيد عضويت در اين شبکه  علاوه بر کاهش هزينه در شهرداري کاملا رايگان است؟؟

 

عوارض خودرو شامل چیست

آيا مي دانيد علاوه بر خودرو ها کليه موتور سيکلت ها موظف به پرداخت عوارض خودرو در هر سال مي باشند که قريب به سي ميليون خودرو را شامل مي شوند؟ آيا مايل به اضافه کردن خدمت عوارض خودرو در سبد خدمات خود به شهروندان مي باشيد؟

با وارد کردن موارد زير نسبت به محاسبه اقدام نماييد.

.effectBox{position:relative}.topContainer{position:relative}.borderContainer{position:relative}.transbox{background-color:#e5e5e5border:1px solid blackopacity:filter:alpha(opacity6)position:absolutetop:width:1%height:1%-webkit-transition:opacity .8s ease-in-out-moz-transition:opacity .8s ease-in-out-o-transition:opacity .8s ease-in-outtransition:opacity .8s ease-in-out}.transbox&gtspan{position:absoluteline-height:1%right:left:text-align:centerfont-size:2px}.effectBox:hover .transbox{opacity:.8}.commentContainer{width:1%position:relative}.contentContainer{color:#afc72cfont-size:8pxtext-align:centerpadding:8px }.titlePortlet{display:inline-blockwidth:1%}.titleContainer{position:relativetop:2pxfont-size:16px}.imgRezayatMandi{background:url(/s/88//rezayatMandi.jpg?t1459145415537) no-repeat left topwidth:55pxheight:59pxdisplay:inline-blockfloat:left}.btnPortlet{background:#5e9192!importantposition:absoluteleft:text-shadow:top:8pxpadding:4px 28pxheight:3px}.commentContainer&gtdiv{width:64%display:inline-blockline-height:2px}.btnPortlet{text-shadow:}.btnPortlet{text-shadow: !important}

تهران، ميدان آرژانتين، خيابان احمد قصير، خيابان بخارست هشتم، پلاک 8، واحد 1

کدپستي: 1514716516

158758113

21-42673

21-88171356

info@hamfekrangroup.ir

حریم خصوصی|قوانین و مقررات

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *