عوارض تزریق کورتون به پاشنه پا

%PDF-1.5
3 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOˎ+{IҦ8
āG~ вۊ(TOXĜqR_stVS?} d+
r!9؊}͋ըʶQ^l1pGImZ /$O*x~”$mF
endstream
endobj
5 obj
&gt&gt&gt]
/Group &gt
/Contents 6 R&gt&gt
endobj
6 obj
&gt
stream
xmOIsCM6%pD,q`B[(T’,eeٚmHQy֐3bzN`r5s9rq(w’G8Zz6[Oڔ N{

طب فیزیکی و توانبخشی تشخیص، درمان و توانبخشی درد (کمردرد، دردگردن، آرتروز)، مشکلات حرکتی، نوارعصب

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد

عوارض تزریق کورتون به پاشنه پا

 درمان پشت پاشنه پا&gt/&gt بعلت تاندونیت آَشیل

التهاب زردپی پشت پا(تاندون آشیل) از علل درد پشت پاشنه پا است. که معمولا هنگام فعالیت  احساس می شود. تاندونیت معمولا به درمانهای مراقبتی پاسخ می دهد.اما اگر علائم درد پشت پاشنه ادامه پیدا کرد یا شدید بود  باید به پزشک مراجعه نمود.

داروهای درمان تاندونیت آشیل:

اگر مسکن های ضد درد ساده مانند ایبوپروفن(ادویل،موترین،ژلوفن) یا ناپروکسن(الیو) کافی نباشد،پزشک ممکن است داروهای قویتری مانند ایندومتاسین تجویز نماید تا التهاب و درد کاهش پیدا کند.

درمانهای طب فیزیکی وتوانبخشی:

ممکن است یکی از درمانهای زیر توصیه شود:

● ورزش:

متخصص طب فیزیکی اغلب ورزشهای مخصوص کششی وتقویت کننده را برای تسریع بهبودی و تقویت تاندون آشیل وساختمانهای حمایت کننده آن،تجویز می کند.

● وسایل ارتوتیک:

یک گوه کفش یا کفی مخصوص که اندکی پاشنه را بالا بیاورد وباعث کاهش کشش روی تاندون  شده تجویز می شود.همچنین این وسایل حالت بالشتک دارندتا نیروی وارده به تاندون آشیل را کاهش دهند.

 عمل جراحی:

اگر پس از چندین ماه درمان طب فیزیکی وتوانبخشی بهبودی ایجاد نشد یا اگر پارگی تاندون تشخیص داده شود ممکن است جراحی ترمیم تاندون آشیل توصیه شود.

مطالب مرتبط :

آدرس کلینیک دکتر رئیسی: تهران، شریعتی روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد

تزریق غلاف کف پا در بخش طب فیزیکی بیمارستان فیروزگر انجام می شود. در سونوگرافی پاشنه  یافته‌های سونوگرافی  عبارتند از: ضخیم‌شدگی غلاف کف پا و ادم لایه چربی آن. باید مراقب بود که تزریق مستقیماً در غلاف کف پا صورت نگیرد. سوزن را باید به صورت موازی با پروب سونوگرافی  در قسمت داخلی سطح کف پت و در قسمت انتهای استخوان پاشنه وارد کرد. مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد تزریق غلاف کف پا غلاف کف پا تحت هدایت   سونوگرافی  می‌تواند باعث کاهش ضخامت غلاف کف پا و کاهش درد شود.

درد والتهاب پاشنه(درد  و التهاب فاشیای پلانتار) در سنین  بین 4 تا 6 سال شایع است.

● جنس فرد:

 زنان نسبت به مردان ،در معرض ابتلا به درد خار پاشنه هستند.

● انجام بعضی فعالیتهای ورزشی:

فعالیتهایی که فشار زیادی به پاشنه و بافت متصل به آن وارد می کنند مانند دویدن  در مسافت طولانی،ورزش باله وحرکات موزون ایروبیک می تواند به شروع زودتر درد پاشنه کمک کند.

● مکانیک ناقص پا:

دربعضی افراد نحوه توزیع وزن در حالت ایستاده طلوب است و فشار واسترس زیادی به فاشیای پلانتار در کف پا وارد می کند که درد پاشنه ایجاد می شود. این گروه افراد شامل موارد زیر هستند:

1-درافراد دارای کف پای صاف،

2- افراد دارای قوس کف پای بلند

3- افرادی که  الگوی راه رفتن غیر طبیعی دارند.

● چاقی:

وزن زیاد و چاقی بر روی فاشیای پلانتار فشار وارد کرده وباعث درد خار پاشنه می شود.

● داشتن مشاغلی که در آن فرد ناچار است روی پا بایستد،می تواند به فاشیای پلانتار آسیب وارد کند:

کارگران کارخانجات،معلمین و آموزگاران و افراد دیگری که ناچارند کار خود را در حال قدم زدن یا ایستادن روی سطوح سخت انجام دهند.

●کفش های ناسب:

از پوشیدن کفش های شل و دارای کف پای نازک وهمچنین کفش های بدون حمایت  کافی قوس کف پا باید پرهیز نمود. همچنین از پوشیدن کفش هایی که دارای پد انعطاف پذیر برای جذب شوک نیستند باید پرهیز کرد.پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث می شود تاندون آشیل که که به پاشنه پا متصل است ،منقبض وکوتاه شده و در نتیجه باعث کشیدگی بافت اطراف پاشنه شود.   

 راههای موثر پیشگیری از عود دوباره درد خار پاشنه پس از درمانعوارض تزریق کورتون به پاشنه پا

با انجام اقداماتی می توان از عود مجدد بیماری درد خار پاشنه جلوگیری کرد.متخصصان انجمن طب فیزیکی امریکا اقدامات زیر را  برای پیشگیری از عود  درد پاشنه  و درمان کامل خار پاشنه توصیه می کنند:

● داشتن وزن مناسب:

در صورت اضافه وزن ،کاهش دادن وزن  می تواند فشار واسترس  وارد شده به فاشیای پلانتار در کف پا را کاهش داده و به درمان دائمی خار پاشنه کمک کند.

● انتخاب کفش مناسب که از پا محافظت کند:

از پوشیدن  کفش پاشنه بلند باید پرهیز نمود. کفشی خریداری شود که پاشنه کوتاه یا متوسطی داشته باشد. همچنین کفش مناسب قوس وانحنای محافظتی مناسبی  دارد که شوک وضربات وارد شده را بخوبی جذب می کند. فرد نباید با پای برهنه وبدون کفش یا  بدون دمپائی بخصوص بر روی سطوح سخت، راه برود.

● از پوشیدن کفش های کهنه ورزشی پرهیز کند:

کفش کهنه ورزشی قبل از آنکه  حالت حمایتی خود از پا را، از دست دهد باید تعویض گردد. افراد ورزشکار و دوندگان  پس ازطی مسافت حدود 8 کیلومتر کفش خود را تعویض کنند.

استفاده از كفي مناسب كه بر اساس اختلال بيومكانيك پاي فرد طراحي شده همراه با تمرينات تصحيح كننده اختلال بيومكانيك مي تواند از عود مكرر درد پاشنه پيشگيري كند.

درد پاشنه يكي از علل شايع مراجعه به درمانگاه‌هاي طب فيزيكي است. درد پاشنه علل مختلفي  دارد اما علل مکانيکي شايع‌ترين علت آن هستند. محل درد مي‌تواند کليدي براي تشخيص صحيح علت درد پاشنه باشد. شايع‌ترين علت درد پاشنه، التهاب غلاف كف پا است که باعث درد (به وي‍ژه در اولين قدم‌هاي صبحگاهي و پس از يک دوره طولاني استراحت) در قسمت داخل و زير  پاشنه ديده مي‌شود. علل ديگر درد پايين پاشنه عبارتند از شکستگي استرسي استخوان پاشنه  (بدتر شدن پيشرونده درد به دنبال افزايش ميزان فعاليت يا راه رفتن روي سطوح ناهموار بخصوص در دونده هاي استقامت يا خامنهايي كه ورزش حرفه اي انجام مي دهند)، گيرافتادگي عصب  در ناحيه مچ پا  باعث درد به همراه سوزش مي شود. بندرت باعث  گزگز يا بي حسي مي گردد. سندرم پد پاشنه بعلت لاغري چربي پاشنه ايجاد مي شود و باعث درد عمقي و شبيه به کوفتگي در قسمت مياني پاشنه مي گردد. نوروم‌ها و زگيل‌هاي کف پا علت ديگر درد پاشنه پا مي باشند. التهاب تاندون آشيل علت شايعي براي درد پشت پاشنه پا محسوب مي‌شود.. درد پشت پاشنه پا ممکن است مربوط به بدشكلي هاگلند (Haglund) باشد در اين حالت پشت پاشنه پا برجسته مي گردد.. درد پاشنه در قسمت داخل و وسط پا، به خصوص در صورت تحمل وزن مداوم، ممکن است مربوط به سندرم تونل تارس باشد. اين درد به اين دليل ايجاد مي‌شود که عصب تيبيال خلفي حين عبور از داخل قوزك، تحت فشار قرار مي‌گيرد و تشخيص آن با نوار عصب و عضله است. سندرم سينوس تارسي خود را به صورت درد پاشنه در قسمت خارجي ميانه پا مشخص مي‌کند. افتراق بين علل مختلف درد پاشنه با توجه به شرح حال و معاينه فيزيکي بيمار به همراه تصويربرداري‌هاي مناسب- در صورت لزوم- و نوار عصب و عضله صورت مي‌گيرد.

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد

وقتی گفته می شود  کف پای صاف که قوس سمت داخل کف پاها  پهن شده باشد. دراین حالت هنگام ایستادن ،تمامی کف پای  ،کف اتاق را لمس می کند.

کف پای صاف معمولا دردناک نیست. صافی کف پا موقعی رخ می دهد که انحناهای طبیعی کف پا در دوران کودکی رشد پیدا نمی کنند. در موارد دیگر صافی کف پا ممکن است بعلت آسیب تاندونی و یا آرتروز ناشی از افزایش سن ایجاد شود.

گاهی اوقات ، کف پای صاف ممکن است با مشکلات مچ یا و زانو ها ارتباط داشته  باشد واین مشکلات را تشدید کند و ساختار طبیعی پاها را دچار تغییر کند. اگر   فردی دارای کف پای صاف است و و دردی احساس نمی کند ،معمولا نیازی به درمان وجود ندارد.

علائم کف پای صاف:

کف پای صاف در اکثر موارد علامتی ایجاد نمی کند. اما برخی افراد دارای کف پای صاف دچار درد می شوند. این درد در ناحیه قوس کف پا یا پاشنه پا ایجاد می شود .ممکن است علاوه بر درد ،ورم ناحیه مچ پا نیز  ایجاد شود. گاهی کف پای صاف باعث درد زانو و کمر می گردد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 زمانی که درد در ناحیه کف پا،مچ پا یا زانو وجود دارد.

علل ایجاد کف پای صاف:

 صافی کف پا در کودکان نوپا و کم سن و سال ،طبیعی است ،زیرا انحنای کف پا هنوز رشد نیافته  است. انحناها یا قوس  های کف پاها در افراد در سنین کودکی رشد خود را می کند ،اما در برخی افراد  نیز هرگز رشد پیدا نمی کند . این مسئله طبیعی است و ممکن است برخی افراد دارای علائمی باشند و برخی نیز  دچار مشکلی در کف پای صاف شان نباشند.

  انحناهای کف پا با گذشت زمان وافزایش سن نیز می توانند پهن شوند. سالها استفاده از کف پا و تاندونهای ان  که در سمت داخل مچ پا امتداد می یابند، میتوانند دچار ضعف شده و نتوانند از  قوسهای کف پا حمایت لازم رابعمل آورند. گاهی استخوان اضافه در داخل پا وجود دارد که عامل صافی کف پا است.

عوامل مساعد کننده کف پای صاف:

 عواملی که می توانند احتمال صاف شدن کف پا را افزایش دهند، شامل موارد زیر است:

 کف پای صاف  و مراجعه به پزشک :

اگر بدلیل کف پای صاف درد ایجاد شده باید با پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی مشورت شود.

هنگام مراجعه به پزشک متخصص طب فیزیکی ، باید کفشی را که هر روز از ان استفاده می شود پوشیده شود تا پزشک بتواند الگوی  ساییده شدن کفش را بررسی کند.

سوالاتی که پزشک ممکن است  بپرسد شامل موارد زیر است:

اولین بار چه زمانی متوجه وجود مشکل  در پا  شدید؟

آیا  کسی از والدین یا خواهر و برادر شما  دچار مشکل کف پای صاف است؟

آیا هرگز دچار آسیب و ضربه به قسمت پائین پا یا مچ پا شده اید؟

 شدت درد چقدر است و ایا درد بر روی فعالیت روزانه  تاثیر می گذارد؟

آیا دچار بیماری خاصی هستید؟

چه داروهایی مصرف می کنید؟

ایا حرکت یا وضعیت خاصی باعث ایجاد یا تشدید درد  پا می شود؟

چه نوع کفش هایی را امتحان کرده اید؟

آیا می توانید  بر روی نوک پنجه یک پا بایستید؟

آیا از کفی استفاده کرده اید؟

معاینه و تستهای تکمیلی برای بررسی کف پای صاف درد ناک:

پزشک طب فیزیکی پاها را معاینه خواهد کرد و مکانیک پا ها توسط پزشک بررسی خواهد شد.

تصویر برداری پزشکی:

در صورت لزوم پزشک طب فیزیکی درخواست تصویر برداری خواهد نمود.

انواع تصویر برداری:

 گرافی اشعه ایکس(X-rays).از اشعه ایکس برای تصویر برداری از استخوانها و مفاصل پا استفاده می شود. این نوع تصویر برداری برای بررسی ارتریت(التهاب مفاصل) مناسب است.

توموگرافی رایانه ای(سی تی اسکنCT scan ): در این روش  بکمک رایانه از جهات  و زوایای گوناگون ،تصاویر اشعه ایکس از پا گرفته می شودو تصاویر دقیقی از استخوان و مفاصل بدست می اید.

اولتراسوند(سونوگرافی): اولتراسوند زمانی انجام می شود که پزشک به اسیب تاندون ها مشکوک باشد.  دراولتراسوند از  دستگاه سونوگرافی برای تولید امواج صدا و دریافت تصاویر از بافتهای نرم  بدن استفاده می شود.

 تصویر برداری رزنانس مغناطیسیMagnetic resonance imaging (MRI)( ام آر آی)با استفاده از امواج رادیوئی و یک اهن ربای قوی، ام آر آی تصاویر دقیقی از بافتهای مختلف  ارائه می دهد. ام آر آی به پزشک متخصص طب فیزیکی کمک می کند که برای درمان بیماری کف پای صاف تصمیم مناسب را بگیرد.

ارزیابی کف پای صاف در حال حاضر توسط اسکن سه بعدی و حسگرهایی که در حالت ایستادن و راه رفتن کف پا را ارزیابی می کنند انجام می شود.اسکنر های معمولی اطلاعات کمی برای ارزیابی کف پای صاف می دهند. در حال حاضر در یکی از مراکز طب فیزیکی وابسته به دانشگاه تهران از اسکن سه بعدی و حسگر داییک و استاتیک استفاده می شود.

درمان کف پای صاف:

اگر علائمی وجود ندارد ، معمولا درمان نیز لازم نیست.

اگر دردی در پای وجود داشته باشد ممکن است درمانهای زیر ضروری باشد:

کفی (وسیله ارتوتیک): کفی به ارک ساپورت باعث کاهش درد کف پای صاف میشود. بهتر است کفی بر اساس ازیابی بالینی پزشک طب فیزیکی و در صورت لزوم ارزیابی توسط حسگر انجام شود

ورزشهای کششی:  برخی افراد دارای پای صاف ، دچارکوتاه شدن تاندون اشیل در پشت  پا  هستند. ورزشهای کششی تجویز شده توسط  متخصص طب فیزیکی برای درمان این حالت مفید است.

کفش مناسب:کفش مناسبی که توسط پزشک طب فیزیکی توصیه شده باشد میتواند به بهبود علائم کمک کند.

ورزشهای پا: باعث بهتر شدن فرم پا و بهبود حس عمقی مفاصل پا می شود

 جراحی:جراحی معمولا برای درمان کف پای صاف لازم نیست . جراحی زمانی انجا م می شود که مشکلاتی مانند پارگی تاندون وجود داشته باشد. برخی از انواعی صافی کف پا که همراه با مشکلات استخوانی می باشند نیاز به جراحی دارند

 توصیه هایی برای بهبود درد  کف پای صاف:

استراحت:از فعالیتهایی که باعث تشدید درد پای می شوند باید پرهیز شود. در عوض می توان در ورزشها وفعالیتهایی شرکت کرد که تاثیر بدی روی  درد پا ندارند. برخی از این فعالیتها شامل موارد زیر است:

پیاده روی،  دوچرخه سواری، شنا

ورزشهایی مثل طناب زدن و پریدن مکرر می توانند درد کف پا را بدتر کنند

داروهای مسکن ضددرد  نیز ممکن است تجویز شود.

کاهش ورزن: در صورت داشتن اضافه وزن و چاقی،کاهش وزن باعث کاهش فشار روی پا شده وبه بهبود دردکمک می کند.

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی

مطالب مرتبط :

آدرس کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیسی: تهران، شریعتی بالاتر از سید خندان نرسیده به همت روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگرِ میدان ولی عصر، خیابان کریم خان، خ به آفرین 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد

اکثرموارد درد پاشنه با درمانهای طب فیزیکی بهبود می یابند و بندرت به اقدامات جراحی نیاز است.

استراحت:

اگر امکانپذیر باشد، استراحت دادن پا، بوسیله کاهش پیاده روی و ایستادن بمدت طولانی اقدام مناسبی است. با اینحال باید بطور منظم پا وساق پای  بوسیله ورزش هایی که بعدا گفته خواهد شد، کشش داده تا درد پاشنه درمان شود.

درمان درد پاشنه با داروهای ضد التهاب:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، بروفن ادویل، ژلوفن و ناپروکسن، ایندومتاسین التهاب غلاف کف پا را کم می کنند و به روند بهبودی کمک می کنند این داروها عوارض گوارشی دارند و در سالمندان و افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید با احتیاط مصرف شوند.

 استفاده از یخ درمانی در درد پاشنه پا :

دربعضی بیماران استفاده از یخ بمدت 5 تا ده دقیقه درمان مناسبی است. کیسه محتوی یخ لای حوله پیچیده وروی محل دردناک قرار می گیرد. گذاشتن بطری آب معدنی در فریزر و سپس غلطاندن آن زیر پا روش دیگر یخ درمانی همراه با ماساژ است استفاده بیش از 2 دقیقه در هر مرحله ،خطر اسیب به بافتها را دارد.بجای  کیسه یخ می توان از بسته سبزیجات یخ زده استفاده کرد.

لیزر درمانی نیز در درمان درد پاشنه پا موثر است .

کفش مناسب برای درد پاشنه پا:

 پزشک متخصص طب فیزیکی وتوانبخشی ممکن است  توصیه هایی را برای کفش مناسب در نظر گیرد.برای خار پاشنه  پا باید از پوشیدن کفش های دارای کف صاف خودداری شود. زیرا کفش ناسب از پاشنه حمایت نکرده  ومی توانند باعث بدتر شدن درد پاشنه شوند. در مورد کفش قبلا در وبلاگ طب فیزیکی صحبت کرده ایم. کفش های باید بالشتک مناسب در محل پا شنه  پا، داشته  باشند و حمایت مناسبی از قوسهای کف پا بعمل اورند. معاینه کف پا یکی از مهمتربن قسمتهای درمان خار پاشنه است.

برای مردان کفش های پاشنه دار  و کفش های مناسب  بر اساس معاینه به توصیه متخصص طب فیزیکی ، باعث بهبود درد در کوتاه مدت ومیان مدت شده وباعث کاهش فشار روی پاشنه  پا ،می شوند. گاهی استفاده از کفی ضروری است. با اینحال این نوع کفش ها ممکن است در طولانی مدت مناسب نباشند زیرا میتوانند باعث تعداد حملات  درد پاشنه  پا ،شوند. بیمار باید بعد از مدتی معاینه شده و در صورت لزوم تصحیح مجدد برای بیمار انجام شود.

ارتوز در درمان درد پاشنه: گاهی علت درد پاشنه در صبح (خار پاشنه) قرار گرفتن ناسب پا در شب است مثلا خوابیدن به پهلو و قرار دادن پاها در شکم یکی از علل خشکی عضلات پشت ساق و فشار به پاشنه در صبح است که باعث درد پاشنه در صبح می شود و بیماران به آن خار پاشنه می گویند. در این حالت استفاده از ارتوز خاصی باعث پیشگیری از این حالت می شود. در برخی موارد، اسپلینت های شبانه می تواند مناسب باشد. مردم هنگام خواب انگشتان پایشان به سمت پائین است واین بدان معنی است که پاشنه پا ،فشرده میشود. به این وسیله اسپلینت شبانه می گویند. این اسپلینت ها بگونه ای طراحی شده اند که پنجه پاها را در حالیکه فرد خواب است به سمت بالا برمیگردانند.این وسیله هم تاندون اشیل وهم فاشیای پلانتار را کشش داده وباعث افزایش سرعت بهبودی  درد پاشنه و خار پاشنه میشوند.اسپلینت ها توسط پزشک متخصص طب فیزیکی تجویز شده ودر بخش طب فیزیکی بیمارستان فیروزگر برای بیماران تهیه می شود.

استراپ دردرمان درد پاشنه:

بستن پاشنه با نوارهای ورزشی داری زینک اکسید  میتواندجایگزین ارتوز شود. به این روش چسب درمانی هم می گویند . بستن نوار رکابی باعث کاهش فشار روی پاشنه شما میشود.پزشک متخصص طب فیزیکی یا دستیار او این کار را انجام می دهد.

تزریق درمان درد پاشنه پا

اگر سایر درمانها باعث بهبودی درد پاشنه پا نشود پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است تزریق  را ضروری تشخیص دهد. کورتیکو استروئیدها ،داروهای قوی ضد التهابی هستند. باید بادستورات پزشک وبا فواصل مناسب تزریق شوند زیرا تجویز ناسب انها عوارض زیادی داردو میتواند منجر به افزایش فشار خون وچاقی شوند. با صلاحدید پزشک طب فیزیکی ممکن است از پی آر پی یا تزریق مواد دیگری استفاده شود.

توصیه می شود که حتی الامکان بیش از سه مرتبه سالیانه تزریق   کورتون در  جاهای مختلف بدن، صورت نگیرد. و سایر تزریقات به صلاحدید متخصص طب فیزیکی جایگزین مناسبی می باشند. تزریق کورتون در پاشنه بسیار دردناک است و متخصصین طب فیزیکی اغلب قبل از تزریق از بلوک عصب برای تزریق پاشنه استفاده می کنند.

درمان دیگر درد پاشنه اکسترا کورپورال شوک ویو (EST) است. شوک ویو تراپی در بخش طب فیزیکی بیمارستان فیروزگر مورد استفاده است.  دستگاه شوک ویو از امواج صوتی با انرژی زیاد در پاشنه استفاده می کند. اگر خود این دستگاه باعث درد گردد ،معمولا بی حسی موضعی انجام می شود.

مطالب مرتبط:

-علل درد پاشنه:

درمان درد پاشنه پا با ورزش های مخصوص

تصاویر ورزش درمانی درد وخار پاشنه همراه توضیحات

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی

آدرس کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیسی: تهران، شریعتی بالاتر از سید خندان نرسیده به همت روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

ورزشهایی که برای کشش عضلات ساق پا و فاشیا پلانتار(بافتی بشکل نوار که در کف پا امتداد دارد) می تواند رفع درد پاشنه (و درد خار پاشنه )کمک کرده و انعطاف پذیری پای گرفتار را بهبود بخشد.

تعدادی ورزشهای کششی در زیر توصیف شده  اند. توصیه می شود حتی اگر تنها یکی از پاهای درگیر است.سعی شود ورزشها درمورد هر دوپای انجام گیرد. این روش کمک خواهد کرد که تعادل وپایداری وهمچنین درد پاشنه بهبود یابد.

● ورزش کششی با حوله برای درمان درد پاشنه:

 حوله بلندی در کنار تختخواب خود اماده کنید. پیش از برخاستن از  مکان خواب هنگام صبح،حوله را دور پاهای خود، حلقه کنید واز ان برای کشش دادن انگشتان پا به سمت بدنتان  استفاده کنید ضمن اینکه  زانواهاباید حالت کشیده داشته باشد. سه مرتبه در هر پا اینکار را انجام دهید. سپس زانوها به اندازه بیست درجه خم شده و مجددا این کار تکرار شود. برای حداقل 3 ثانیه هر کشش ادامه یابد

● کشش باستفاده از پله برای درمان درد پاشنه:

 بروی یکی از پله های منزل بسمت پله ها بطرف بالا بایستید، از نرده ها برای حمایت استفاده کنید.پاها باید کمی از همدیگر فاصله داشته باشندو درهمین حال  پاشنه ها باید بیرون ازقسمت پشت پله قرار گیرند. پاشنه ها را  تاحدی پائین بیاورید که احساس  کنید ساق پا ها سفت شده است و درد خوشایندی ایجاد شود . این حالت رابمدت 3 ثانیه پیش ازانکه پاشنه ها را بحالت اول برگردانید،حفظ کنید.این کار را 3 مرتبه وهر روز دو جلسه، تکرارکنید.این کار را با زانوی صاف و زانوی خمیده هر دو انجام دهید

● کشش های صندلی برای درمان درد پاشنه:

روی صندلی بنشینید،درحالیکه زانوها بحالت 9 درجه خم شده اند. پاها را طوری قراردهید که پاشنه ها به هم دیگر برسند وانگشتان پا  در جهت مخالف هم از هم دور شوند.انگشتان پای دچاردرد را ،بسمت بالا بلند کنید درهمین حال پاشنه را محکم روی کف اتاق نگه دا رید.

باید احساس کنید که عضلات ساق پا وتاندون اشیل کشیده وسفت شده اند.تاندون اشیل نواری است که استخوان پاشنه پا را به  عضلات پشت ساق پا متصل می کند.اینحالت را برای مدت 1 ثانیه حفظ کرده وسپس شل(ریلاکس) کنید. این ورزش را 1 مرتبه و 3 بار در هروز تکرارکنید.

● ورزشهای کششی دییک در درمان درد پاشنه:

در حالیکه نشسته اید،انحنای  کف  پاهارا(بین انگشتان وپاشنه) بر روی یک وسیله گرد مانند توپ تنیس، قوطی نوشابه یا توپ مناسب دیگری بحرکت دهید. برخی افراد از قوطی محتوی نوشابه سرد استفاده کرده وانرا مفیدتر می دانند.

بمدت چندین دقیقه این حرکات چرخشی را  درتمام جهات انجام دهید واین ورزش را دوبار در روز تکرار کنید.

مطالب مرتبط:

● درمان درد پاشنه پا

● علل درد پاشنه

● تصاویر ورزشهای خار پاشنه

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی

آدرس کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیسی: تهران، شریعتی بالاتر از سید خندان نرسیده به همت روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد. تشخیص ودرمان وتوانبخشی بموقع پارگی تاندون آشیل یکی از موارد مهم دربرخورد با آسیبهای ناحیه پشت پا است.

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد.

گرچه ممکن است که پارگی تاندون آشیل هیچگونه علائمی نداشته باشد،افراد علائم زیر را هنگام پارگی تاندون آشیل تجربه می کنند:

● درد احتمالا شدید و تورم در مجاورت پاشنه پا

● ناتوانی در خم کردن جلو پا آسیب دیده به سمت پائین یا ناتوانی در فشردن پا  برای گام برداشتن یا  ناتوانی فشردن  پا هنگام راه رفتن

● ناتوانی در ایستادن روی پنجه پای آسیب دیده

● شنیدن صدای تق یا صدای پاره شدن هنگام  آسیب  دیدن  تاندون آشیل

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

● هنگامی که صدای  تق مانند وصدای پاره شدن شنیده شد و فرد نمی تواند بدرستی راه برود باید به پزشک مراجعه کند.

مطالب مرتبط :

پاسخ  به پرسشهای شما در وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی

آدرس کلینیک دکتر رئیسی: تهران، شریعتی روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

توجه: استفاده از این مطلب و سایر مطالب وبلاگ طب فیزیکی و توانبخشی  فقط با ذکر منبع و لینک فعال مطلب مجاز می باشد.

چه زمانی برای درمان سوزش پاها(سوزش  پا یا کف  پاها) باید به پزشک مراجعه نمود؟

 در موارد زیر سوزش پا اورژانسی است وباید سریعا به بیمارستان مراجعه کند:

● اگر سوزش پاها بطور ناگهانی ایجاد شده بخصوص اگر فرد در معرض سموم قرار گرفته است.

● پا دچار یک زخم باز است که احتمال می رود عفونی شده باشد بخصوص اگر بیمار دچار دیابت است.

مراجعه به مطب پزشک در چه زمانی ضروری است؟

● سوزش پاها ادامه دارد بخصوص اگر پس از چند هفته مراقبت شخصی بهبودی حاصل نشده است.

● اگر علائم سوزش شدیدتر شده یا همراه سوزش درد نیز وجود دارد.

● اگر سوزش از قسمت پائین پا به سمت بالا رو به گسترش است.

● بیمار احساس می کند که حس انگشتان  پا ،کف پا یا قسمتی از پا رو به کاهش دارد(کم شدن حس پا)

● اگر علائم ادامه دار باشد، پزشک متخصص طب فیزیکی ممکن است تستهای تکمیلی مانند نوار عصب  وسایر آزمایشات را برای تشخیص علت ضروری بداند. در واقع در اینجا علت نوروپاتی محیطی بررسی می شود.

مراقبت های شخصی برای کمک به درمان سوزش پا:

● استراحت وبالا بردن پا نسبت به سطح قلب

● در صورت لزوم تغییر کفش و پوشیدن کفش مناسب تر

● می توان پاها را برای مدت کوتاهی (چند دقیقه تا حداکثر 15 دقیقه )با آب خنک یا سرد  شستشو داد.

مطالب مرتبط

علت و درمان سوزش پا یا  سوزش کف پا

سطح مطلب: عمومی، کارشناسی، تخصصی و فوق تخصصی

آدرس کلینیک طب فیزیکی و فیزیوتراپی دکتر رئیسی: تهران، شریعتی بالاتر از سید خندان نرسیده به همت روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

آدرس درمانگاه دکتر احدی: بیمارستان فیروزگر 82141229 بخش طب فیزیکی و توانبخشی

 

با انجام اقداماتی می توان از عود مجدد بیماری درد خار پاشنه جلوگیری کرد.متخصصان انجمن طب فیزیکی امریکا اقدامات زیر را  برای پیشگیری از عود  درد پاشنه  و درمان کامل خار پاشنه توصیه می کنند:

● داشتن وزن مناسب:

در صورت اضافه وزن ،کاهش دادن وزن  می تواند فشار واسترس  وارد شده به فاشیای پلانتار در کف پا را کاهش داده و به درمان دائمی خار پاشنه کمک کند.

● انتخاب کفش مناسب که از پا محافظت کند:

از پوشیدن  کفش پاشنه بلند باید پرهیز نمود. کفشی خریداری شود که پاشنه کوتاه یا متوسطی داشته باشد. همچنین کفش مناسب قوس وانحنای محافظتی مناسبی  دارد که شوک وضربات وارد شده را بخوبی جذب می کند. فرد نباید با پای برهنه وبدون کفش یا  بدون دمپائی بخصوص بر روی سطوح سخت، راه برود.

● از پوشیدن کفش های کهنه ورزشی پرهیز کند:

کفش کهنه ورزشی قبل از آنکه  حالت حمایتی خود از پا را، از دست دهد باید تعویض گردد. افراد ورزشکار و دوندگان  پس ازطی مسافت حدود 8 کیلومتر کفش خود را تعویض کنند.

استفاده از كفي مناسب كه بر اساس اختلال بيومكانيك پاي فرد طراحي شده همراه با تمرينات تصحيح كننده اختلال بيومكانيك مي تواند از عود مكرر درد پاشنه پيشگيري كند.

یکی از علل درد پشت پا و پاشنه التهاب تاندون‌های این ناحیه است پوشیدن کفش تنگ یا چکمه تنگ و کفش اسکیت از علل فشار به پشت پا و التهاب تاندون‌های این ناحیه است. در صورتی که زبانه کفش خیس خوردگی داشته باشدباعث فشار به ناحیه پشت پا شده و درد پشت پا را ایجاد می‌کند. ممکن است این حالت باعث بد راه رفتن شده و به‌تدریج درد ناحیه مچ پا و گرفتگی ساق پا نیز ایجاد شود. اگر این حالت درمان نشود و ادامه پیدا کند باعث رسوب ذرات ریز کلسیم در تاندون می‌شود که درمان بیمار را مشکل‌تر می‌سازد.

بیمار از درد ثابت و شدید در پشت پا شکایت دارد. اغلب بیماران از اختلال خواب به علت درد شکایت دارند. اگر از بیمار بخواهیم انگشتانش را بالا بیاورد و در برای آن مقاومت کنیم درد بیمار بدتر می‌شود. گاهی پشت گرم‌تر شده و تورم پیدا می‌کند در این حالت با سلولیت و ترومبوفلبیت اشتباه می‌شود. درمانهای طب فیزیکی و توانبخشی برای درمان دردهای پشت پا بکار می روند.

برای دیدن سایز کامل عکس روی آن کلیک کنید.

● ورزش کششی با حوله برای درمان درد پاشنه:

 حوله بلندی در کنار تختخواب خود اماده کنید. پیش از برخاستن از  مکان خواب هنگام صبح،حوله را دور پاهای خود، حلقه کنید واز ان برای کشش دادن انگشتان پا به سمت بدنتان  استفاده کنید ضمن اینکه  زانواهاباید حالت کشیده داشته باشد. سه مرتبه در هر پا اینکار را انجام دهید. سپس زانوها به اندازه بیست درجه خم شده و مجددا این کار تکرار شود. برای حداقل 3 ثانیه هر کشش ادامه یابد.

● کشش های صندلی برای درمان درد پاشنه:

روی صندلی بنشینید،درحالیکه زانوها بحالت 9 درجه خم شده اند. پاها را طوری قراردهید که پاشنه ها به هم دیگر برسند وانگشتان پا  در جهت مخالف هم از هم دور شوند.انگشتان پای دچاردرد را ،بسمت بالا بلند کنید درهمین حال پاشنه را محکم روی کف اتاق نگه دا رید.

باید احساس کنید که عضلات ساق پا وتاندون اشیل کشیده وسفت شده اند.تاندون اشیل نواری است که استخوان پاشنه پا را به  عضلات پشت ساق پا متصل می کند.اینحالت را برای مدت 1 ثانیه حفظ کرده وسپس شل(ریلاکس) کنید. این ورزش را 1 مرتبه و 3 بار در هروز تکرارکنید.

● ورزشهای کششی دییک در درمان درد پاشنه:

در حالیکه روی صندلی نشسته اید،انحنای  کف  پاهارا(بین انگشتان وپاشنه) بر روی یک وسیله گرد مانند توپ تنیس، قوطی نوشابه یا توپ مناسب دیگری بحرکت دهید. برخی افراد از قوطی محتوی نوشابه سرد استفاده کرده وانرا مفیدتر می دانند.

● کشش باستفاده از پله برای درمان درد پاشنه:

 بروی یکی از پله های منزل بسمت پله ها بطرف بالا بایستید، از نرده ها برای حمایت استفاده کنید.پاها باید کمی از همدیگر فاصله داشته باشندو درهمین حال  پاشنه ها باید بیرون ازقسمت پشت پله قرار گیرند. پاشنه ها را  تاحدی پائین بیاورید که احساس  کنید ساق پا ها سفت شده است و درد خوشایندی ایجاد شود . این حالت رابمدت 3 ثانیه پیش ازانکه پاشنه ها را بحالت اول برگردانید،حفظ کنید.این کار را 3 مرتبه وهر روز دو جلسه، تکرارکنید.این کار را با زانوی صاف و زانوی خمیده هر دو انجام دهید.

● ورزش کششی دیوار

هر دو دست خود را   موازی با ارتفاع شانه روی دیوار قرار دهید و در همین حال یکی از پاها جلوی پای دیگر باشد.پای جلویی به اندازه 3 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد.

زانوی پای جلو خم شود و  پای عقبی مستقیم باشد، به سمت دیوار تکه دهید تا زمانی که احساس سفتی در عضله پشت ساق پای عقبی ایجاد شود.سپس ریلکس شوید.

این ورزش را 1 مرتبه تکرار کنید سپس با  تغییر جای پاها ، همین کار را  مانند پای دیگر تکرار کنید. ورزش کشش دیوار دو مرتبه در روز باید انجام شود.

● ورزش کشش هیپ:

بر روی شکم خود دراز بکشید ،در حالیکه پاها مستقیم هستند.عضلات قسمت بالای باسن را سفت کنید و یک پا را به اندازه 2 سانتی متر  از عقب بالا ببرید. زانوی خود را مستقیم نگه دارید. پا را برای 1 ثانیه نگه دارید. سپس پای خود را پائین بیاورید و ریلکس کنید.  1 مرتبه در هر بار  وسه بار در روز این ورزش را انجام دهید.

مطالب مرتبط:

بیماران زیادی با شکایت درد پاشنه به کلینیک پا در بخش طب فیزیکی مراجعه می کنند. در زیر به علل مهم آن اشاره می کنیم. در آینده این موارد را توضیح خواهیم داد.

● التهاب غلاف کف پا( خار پاشنه)

● پارگی غلاف کف پا● لاغر شدن چربی کف پا

● گیر افتادن عصب در مچ پا

● گیر افتادن عصب درکف پا

● دیسک کمر و فشار بر سیاتیک

● شکستگی استرسی

● آرتریت مفصل مچ پا

● التهاب بورس کالکانئوس

● نقرس

● روماتیسم مفصلی

● روماتیسم ستون فقرات

● لوپوس

ترجمه از کتاب

Regional Differential Diagnosis

in Sports Medicine

تالیف دکتر غلامرضا رئیسی و دکتر طناز احدی

مطالب مرتبط:

درد پاشنه مشکل شایعی است و بسیاری از افراد به آن خار پاشنه می گویند. درد پاشنه علل مختلفی دارد.

● افزایش وزن:

افزایش وزن به تنهایی می تواند باعث درد پاشنه شود یا درد پاشنه را تشدید نماید

● برهم خوردن شکل پا:

فرم پا در توزیع فشار در نقاط مختلف آن هنگام راه رفتن بسیار مهم است لذا برهم خوردن شکل پا می تواند باعث درد پاشنه شود. تعیین نوع برهم خوردن شکل پا و نحوه جبران آن بسیار تخصصی است

● بیماریهای التهابی:

گاهی بیماریهای التهابی  خود را بصورت درد پاشنه نشان می دهند. اگر درد پاشنه با خشکی طولانی مدت صبحگاهی باشد یا دوطرفه باشد، باید تستهای بیماریهای التهابی برای بیمار انجام شود.

● افزایش ناگهانی فعالیت:

گاهی برخی از افراد ناگهان می خواهند مدتها عدم ورزش خود را در چند روز جبران کنند، در این افراد ممکن است به درد پاشنه مبتلا شوند.

● التهاب غلاف کف پایی:

در این این حالت بیمار درد در اولین قدم پس از بیدار شدن را دارد. درد با فعالیت کمتر می شود. اما فعالیت درد را می کند. اگر این حالت ادامه یابد باعث رسوب کلسیم در پاشنه شده و درد در زیر پاشنه ایجاد می شود که به آن خار پاشنه هم گفته می شود.

● گاهی گیر افتادگی عصبی در قوزک پا خود را بصورت درد پاشنه نشان می دهد. در موارد متعددی دیسک کمری و گیر افتادگی عصب سیاتیک بصورت درد پاشنه دیده می شود.

 

ادامه دارد

 

مطالب مرتبط:

 

آدرس کلینیک دکتر رئیسی و دکتر احدی: تهران، شریعتی روبروی پارک شریعتی(کوروش). نبش کوچه پیروز. ساختمان شریعتی. طبقه اول واحد 1 تلفن 22882831مرکز نوار عصب و عضله 22882831 و 919845447

کلینیک درد مهرگان –

اگر کورتون من را بهتر از قبل خواهد ساخت ، چرا من نباید تزریق دیگری داشته باشم!

در زیر ده دلیل آورده شده برای اینکه شما یک تزریق کورتونی نداشته باشید.

آسیب شناسی که وجود دارد اینست که بدن با التهاب بهبود می یابد. بدون التهاب، هیچ بهبودی نخواهد بود. این یک واقعیت است. هنگامی که مچ پا یک شخص رگ به رگ می شود، تورم مداوم برای یک تا سه روز تلاش بدنی برای التیام این منطقه است. اگر شما می خواهید جلوی بهبودی را بگیرید، التهاب را متوقف کنید. این دقیقا همان چیزی است که کورتون انجام می دهد.

طب مدرن اولین قانون شفا را فراموش کرده است: بدن با التهاب بهبود می یابد. طیف آبشار التهابی، از جمله فاگوسیتوز (سلول های ایمنی تمیز کننده منطقه)، رگ زایی (تشکیل عروق خونی جدید)، و تشکیل فیبروبلاست (تشکیل کلاژن جدید) توسط کورتون مهار می شود. کورتیزون همچنین مهاجرت سلول های ایمنی به ناحیه آسیب دیده را مهار می کند. این روند مهاجرت و ترمیم چیزی است که باعث درد می شود. مهار کورتیزونی این ترمیم، طوری است که فرد احساس می کند بهتر شده است. فرد یک تزریق کورتون برای کنترل درد انجام می شود. این یک انتخاب بد است چرا که آنها با تفکر بهبودی ساختار را تضعیف می کنند- به طوری که آنها همچنان به انجام ورزش و فعالیت های بدنی خود ادامه می دهند، متوجه نیستند که آنها روند تحلیل برنده را تسریع می بخشند.عوارض تزریق کورتون به پاشنه پا

کورتون، با مهار ترمیم نرمال واکنش التهابی، روند تحلیلی در تاندونها، رباطها، مفاصل و که در آن تزریق می شود را تسریع می کند. همچنین به فرد یک حس کاذب از بهبودی این منطقه می دهد، در حالیکه این طور نیست. ترکیبی از یک تزریق کورتون و پیگیری ورزش، یک ترکیب فوق العاده مرگبار برای غضروف است.

چیزی جز اصلاح آرتروسکوپی که نابودی غضروف را سرعتر می کند، نخواهد بود. مطالعات بر روی حیوانات نشان داده است که حتی یک تزریق کورتون به یک منطقه به علت روند بیوشیمیایی آسیب غیر قابل برگشتی به مفاصل و غضروف ها وارد خواهد کرد. یکی از سریع ترین راه ها برای از بین بردن غضروف و یا مفصل ران و زانو جایگزینی یک تزریق کورتونی به این مناطق است.

کورتیزون، با مسدود کردن روند بهبودی، اجازه نمی دهد که ساختار آسیب دیده، یک سیگنال درد که نشان دهنده یک رویداد نادرست و یا خرابی در منطقه است، را ارسال نماید. کورتیزون، در بهترین حالت، پس از آن فقط ماسکی برای درد و آسیب است. آسیب ادامه می یابد، اما به دلیل اینکه هیچ سیگنال دردی وجود ندارد، فرد فکر می کند همه چیز خوب است، در حالیکه این چنین نیست. تنها چیزی که می تواند رخ دهد این است که آسیب با سرعت ادامه می یابد.

اگر تزریق کورتونی واقعا موفق باشد، ساختار آسیب دیده ممکن است برای همیشه قادر به شروع یک سیگنال درد نبوده، و در نتیجه هیچ آسیبی نخواهد بود. آنچه که معمولا اتفاق می افتد این است که ساختار در نقطه ای که اثرات مهاری تزریق کورتونی را دریافت کرده رو به وخامت گذاشته و شروع به صدمه زدن می کند. مشکل این است که فرد به ارتوپد خود برای دیگر مشکلات ناشی از تزریقات کورتیزونی بر می گردد؛ در حالیکه هرگز متوجه نمی شود که تزریق بسیار باعث درد شده و تخریب مفاصل سرعت می بخشد. چنین شخصی بر روی یک شیب لغزنده قرار می گیرد که می تواند زندگی ورزشی حرفه ای خود را پایان دهد.

هیچ چیز نمی تواند یک مفصل را سریعتر از حد نابود سازد به جز یک تزریق کورتون (البته، شاید، آرتروسکوپی غضروف و منیسک نیز باعث اینحالت گردند). احتمال نیاز شما به یک تعویض مفصل در حدود یک در ده است. ده درصد از مردم در ایالات متحده یک تعویض مفصل خواهند داشت.

حدس بزنید چه درصد از افرادیکه نیازمند تعویض مفصل هستند یک تزریق کورتون داشته اند؟ درست است، در حدود ۱۰۰٪. شما می خواهید یک تعویض مفصل داشته باشید؟ تنها با داشتن تزریق کورتون یا خانواده هایی از آن به مفاصل، رباط ها، تاندون ها. کورتیزون سمی برای بافت همبند بدن، از جمله غضروف، عضلات، لیگامانها، مینیسک، و تاندون می باشد. بنابراین، هنگامی که کورتیزون به این ساختارها تزریق می شود، مرگ این سلولها مشاهده می شود.

افزایش موقتی قند خون یکی از این عوارض است، که در افراد دیابتی می تواند نگران کننده باشد. اگر شما داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است نیاز به قطع مصرف آنها را برای چند روز قبل از تزریق کورتون برای کاهش خطر خونریزی یا کبودی داشته باشید. برخی مکمل های غذایی نیز اثر رقیق کننده خون دارند که باید نسبت به مصرف آنها قبل از تزریق احتیاط های لازم را مدنظر داشته باشید چرا که این روش می تواند در برخی موارد همراه با خونریزی ناشی از پارگی عروق کوچک باشد. افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون می تواند جزو عوارض طولانی مدت آن محسوب گردد.

پیری سالم شامل بخش فعالی از زندگی است. اگر از عوارض ناشی از پیری در رنج هستید و می خواهید روزهای بازنشستگی بدون دردی را تجربه کنید بهتر است برای اینکار به تزریق کورتیزونی متوصل نشوید. چرا که با اینکار با خطرات بیشتری روبه رو خواهید شد.

بعد از تزریق شما شاهد نازک شدن پوست و بافت نرم اطراف محل تزریق خواهید بود. این عوارض پوستی به اینجا ختم نمی شود بلکه می تواند باعث سفید یا روشن تر شدن رنگ پوست اطراف تزریق گردد. نازک شدن استخوان ( پوکی استخوان) و مرگ استخوان ( استئونکروز) و عفونت مفصلی مواردی است که می تواند با تزریق کورتیزونی به وجود بیاید.

افراد راه آسان را ترجیح می دهند. با گرفتن یک تزریق کورتون و پوشش درد، مردم نیازی به گرفتن درمان های بهبود دهنده نمی بینند. هر درمانی که گردش خون به منطقه را افزایش دهد، کمک کننده خواهد بود. درمان ها مانند ورزش، آزاد کردن انرژی، مغناطیسی، ماساژ، فیزیوتراپی کایروپراکتیک،  طب سوزنی، گیاهان دارویی، ویتامین ها، در واقع می توانند به التیام جراحت ها تا حدی کمک کنند.

تزریق کورتون و تزریق درمانهای تکثیری مثلا ازون تراپی دو جریان مخالف هم هستند. مثلا در درمان با ازون تراپی مواردی مانند اثر بر بهبودی، تاثیر بر ترمیم، تاثیر بر روی رشد کلاژن، و بر روی رشد تاندون، و بر مقاومت رباط، و روی رشد غضروف، اثرات بهبود یافته ای مشاهده شده، که در مقایسه با کورتیزون این موارد همگی مهار می شوند.

در کلینیک درد مفتخریم تا خدمات تخصصی و فوق تخصصی زیر را ارائه دهیم:

– درمان آرتروز زانو
– درمان دردهای شانه
– درمان اختلالات ستون فقرات
– درمان کلیه دردهای عضلانی و اسکلتی
– درمان دردهای لگن
– درمان دردهای گردن و کمر
– درمان تنگی کانال نخاعی
– تعویض مفصل زانو و لگن با جراحی
– درمان کلیه مشکلات ارتوپدی
– درمان تنگی کانال مچ دست
– اوزون درمانی
– نوار عصب و عضله
– انجام کلیه روش های تشخیصی جهت مشکلات عصبی و عضلانی

مطلب قبلی

علت زانو درد من چیست؟

مطلب بعدی

علل و مراحل ابتلا به آرتروز زانو

ورزش تصویری برای تقویت زانو

درمان دیسک کمر با استفاده از دیسکوژل(+هزینه)

ورزش برای کمردرد و زانو درد (آموزش تصویری)

تفاوت اوزون تراپی با تزریق كورتون‎

نوبت دهی و اطلاعات تماس

راه های درمان ورم‌ زانو و درد شدید آن‌ چیست؟


علائم استئوآرتریت زانوها

چه عواملی سبب آسیب و پارگی تاندون آشیل و درد مچ پا میشود؟

سیستم عصبی‌ نخاع چه مسیری دارد و آسیب به آن چه عواقبی؟!!


شکستگی استخوان لگن چگونه رخ می دهد؟


ورزش برای درمان درد پشت زانو

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری‌آنلاین:
خار پاشنه‌ یک زایده‌ استخوانی‌ در پاشنه‌ پا است که‌ باعث‌ درد و بروز مشکلاتی ‌در راه‌ رفتن‌ شده و بهتراست فرد علائم و علت آن را بشناسد.

به گزارش برنا، خار پاشنه در اثر التهاب فاسیای کف پا ایجاد می‌شود که این امر سبب درد پاشنه می‌شود.

فاسیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می‌شود. التهاب طولانی مدت فاسیا، می‌تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاسیا به پاشنه پا شود.

تجمع کلسیم به تنهایی دردناک نیست و درد، ناشی از کشیدگی فاسیا است. درد در خار پاشنه، به صورت دردی مبهم است اما گاهی به صورت درد تیز حس می‌شود، محل احساس درد در مرکز پاشنه یا لبه داخلی آن است، در برخی موارد خار در عکس ساده رادیولوژی تشخیص داده می‌شود اما فرد هیچ‌گونه علامتی ندارد.عوارض تزریق کورتون به پاشنه پا

  چرا پاشنه پایم درد می‌کند؟

شدت درد خار پاشنه در ابتدای صبح، بعد از بیدار شدن و نیز بعد از استراحت، است و با راه رفتن کم می شود. این درد، در اولین قدم بعد از استراحت طولانی مدت، بسیار دردناک است و علاوه بر این راه رفتن روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین، منجر به افزایش درد می‌شود.

اضافه وزن، افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری، صاف بودن کف پا، مشکلات بیومکانیک ناهنجاری‌هایی که منجر به راه رفتن غیر عادی می‌شود نیز از علل مهم التهاب فاسیای کف پا است، التهاب مفاصل، پوشیدن کفش ناسب با پاشنه خیلی بلند و تنگ یا کفش بدون پاشنه و صاف از مهمترین علل و عوامل بروز خار پاشنه است.

 آشنایی با 3 علت علت اساسی افزایش وزن 

اولین قدم در درمان خار پاشنه، استراحت است در بسیاری از موارد دیده شده که استراحت به تنهایی حتی دردهای شدید را از بین برده است. از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنید. همچنین کاهش وزن در درمان خارپاشنه موثر است.

استفاده از پد پاشنه: پد مخصوص خار پاشنه را از داروخانه تهیه کرده و به طور دائم در کفش خود استفاده کنید. پد، باعث کاهش فشار بر روی پاشنه و موجب بهبود درد پا خواهد شد.

انجام ورزش هایی که در خار پاشنه مؤثر هستند: کشش فاسیای کف پا: یک باند پهن در کف پا زیر انگشتان پا قرار دهید و دو سر آن را در در دست گرفته بکشید به طوری که انگشتان پا به صورت نزدیک شوند. این وضعیت را به مدت سی ثانیه نگه دارید. هفت یا هشت مرتبه در روز، این کار را تکرار کنید.

کشش تاندون آشیل: باید یک پا را جلوتر از پای دیگر قرار دهید، پای جلویی را از زانو خم کنید. دقت کنید که تماس کف هیچ یک از پاها نباید با زمین قطع شود. در این حالت باید در پشت ساق، احساس کشش کنید. این حالت را به مدت سی ثانیه نگه دارید و هفت یا هشت بار در روز انجام دهید.

گرفتن خودکار با پا: یک خودکار را روی زمین قرار دهید و با پاها آن را از زمین بردارید به‌طوری که کل انگشتان پا اطراف خودکار را بگیرد برای پنج ثانیه خودکار را به همین حالت نگه دارید. انجام این کار، سه یا چهار بار در روز کافی است.

نوشتن حروف الفبا: با انگشت بزرگ پا، حروف الفبا را در هوا بنویسید. این کار را سه بار در روز برای هر پا، انجام دهید.

استفاده از آب گرم: استفاده از آب گرم بهترین و مؤثرترین روش است، به‌طوری که اگر هر روز عصر یا صبح یا قبل از بیرون آمدن از رختخواب، به مدت پانزده دقیقه پاهایتان را در آب گرم قرار دهید. سپس پای خود را خشک کرده و به مدت پنج تا ده دقیقه با گوشت کوب به ملایمت روی پاشنه پا بکوبید، این در حالی است که مراقب باشید ضربه هایتان محکم نباشد، می‌توان تاثیر آن را مشاهده کرد.

استفاده از یخ: در یک لیوان بستنی، آب بریزید و در فریزر قرار دهید . پس از نیم ساعت یک چوب بستنی در لیوان قرار دهید و بگذارید کاملا یخ ببندد، سپس چوب بستنی را در دست گرفته و به صورت دایره‌های هم پوشان روی پاشنه پا بکشید به طوری که هر دایره، نصف دایره قبل را بپوشاند.

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل بروفن، مفیک و ایندومتاسین این داروها علایم را از بین برده و درد را به طور موقت کاهش می دهند اما علت اصلی را از بین نمی‌برند.

تزریق کورتیزون در صورت عدم بهبودی با روش‌های گفته شده قبلی از این دارو استفاده می‌شود. کورتیزون داروی ضد التهاب است و از طریق کاهش التهاب پاشنه، موجب کاهش درد می‌شود اما تأثیر آن موقت است.

پس از بهبودی از پد پاشنه و ورزش‌های کششی استفاده کنید. مصرف چربی‌ها را کمتر کنید و ویتامین C بیشتری مصرف کنید، به طوری که می‌توان گفت این فعالیت‌ها از بازگشت مجدد جلوگیری می‌کند.

همشهری آنلاین:
مجری طرح ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات گفت: تا انتهای سال ۹۸، توسعه اینترنت باندپهن به همه روستاها می‌رسد.

همشهری آنلاین:
یک کپی از تابلوی مونالیزای لئونادرو داوینچی بر روی نمای هتلی در برلین پایتخت آلمان نقاشی شده است.

همشهری آنلاین:
ظاهرا آیفون‌های ۲۰۲۰ از فناوری ۵G پشتیبانی می‌کنند و گویا فاقد بریدگی نمایشگر هستند.

همشهری آنلاین:
بعد از اثبات بی‌گناهی کریگ کولی، شهروند آمریکایی که در سال ۱۹۸۰ به اتهام قتل دو نفر به حبس ابد محکوم شد اینک مقام‌های آمریکا تصمیم به پرداخت ۲۱ میلیون دلار غرامت به او گرفته‌اند.

همشهری آنلاین:
دو روز پیش از برگزاری دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی، مسئولان ویت اقدام به اخراج فردی کردند که خود را شبیه کیم جونگ اون آراسته بود. گفته می‌شود ویت بر آن است تا هیچ موضوعی بر روی این دیدار مهم سایه نیندازد.

همشهری آنلاین:
این روزها ورود کارت‌های هوشمند ملی برای استفاده به جای کارت‌های عابر بانک جدی‌تر شده و با اقدام بانک‌ها در این مورد مشتریان می‌توانند از کارت‌های هوشمند ملی برای دریافت خدمات بانکی استفاده کند.

همشهری آنلاین
پس از تهیه آب کرفس، از آنجا که این نوشیدنی بسیار تلخ است، ممکن است برخی افراد بخواهند از یک شیرین‌کننده برای طعم‌دهی به آن استفاده کنند، یعنی افزایش کالری و شکر. اضافه کردن خود کرفس به اسموتی، بهتر از تهیه نوشیدنی آن است به علاوه اینکه دیگر با آب‌گیری کرفس، فیبر آن از بین نخواهد رفت.

همشهری آنلاین:
ناباروری تقریبا یک زوج از هر ۱۰ زوج را مبتلا می‌کند.

همشهری آنلاین:
سومین فیلم از مجموعه انیمیشن «چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم» در نخستین هفته اکران در ۴۲۵۹ سینمای آمریکای شمالی ۵۵.۵ میلیون دلار فروخت و بهترین افتتاحیه سال ۲۰۱۹ را رقم زد.

همشهری آنلاین:
نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار با درخشش خیره‌کننده رنگین‌پوستان، سخنرانی احساسی و سیاسی اسپایک لی و غافلگیری لحظه آخر در معرفی برنده جایزه بهترین فیلم به پایان رسید.

همشهری آنلاین:
نود و یکمین مراسم اهدای جوایز اسکار بامداد دوشنبه به وقت ایران در دالبی تیه‌تر هالیوود اند هایلند برگزار شد و آلفونسو کوارون با بردن سه جایزه با «رما» پیروز مطلق این دوره لقب گرفت.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

© 218 HamshahriOnline, All rights reserved

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *