عوارض ترک استامینوفن کدئین

31-32244115

کدئین یک ماده مسکن است که وقتی آنرا مصرف می کنید، گیرنده های درد شما آنرا دریافت می کنند و به این ترتیب بخشی از دردی که شما مجبور به تحمل آن بودید را کاهش می دهد و این تسکین درد با یک حالت سرخوشی که آنرا به نشئگی می شناسند همراه خواهد بود. همچنین از این ماده به عنوان مسکن در دارو های مختلف برای کاهش درد های خفیف تا متوسط و همچنین درمان سرفه از این ماده استفاده می کنند. احتمالا شما حداقل یک مرتبه از قرص استامینوفن کدئین استفاده کرده اید، ولی البته لازم نیست نگران این موضوع باشید چون مصرف این ماده زیر نظر پزشک متخصص نمی تواند برای شما مشکلی ایجاد کند. ولی بگذارید تا در این خصوص با هم صادقانه صحبت کنیم، زمانی که شما به دنبال راهکار برای ترک اعتیاد کدئین هستید یعنی شما یا یکی از اطرافیانتان درگیر مصرف بی رویه کدئین و اعتیاد به این ماده مخدر شده اید. در این مطلب از مرکز بستری ترک اعتیاد نگین قصد داریم که در خصوص ترک اعتیاد و عوارض مصرف بی رویه کدئین را برای شما توضیح دهیم. ولی بگذارید تا این موارد را به ترتیب به شما بدهیم و ابتدا اطلاعات مناسبی را در خصوص این ماده مخدر خدمت شما عرض کنیم.

 

کدئین به خوبی از طرق خوراکی در بدن شما جذب می شود و و توسط کبد تجزیه شده و بوسیله کلیه از خون شما جدا شده و کلیه وظیفه دفع آنرا بر عهده دارد. زمانی که یک شخص کدئین را از طریق خوراکی مصرف می کند، این ماده مخدر کم کم بعد از 3 تا 45 دقیقه شروع به اثر گذاری می کند و تا 4 ساعت آثار خود را باقی می گذارد. ولی حتما باید به یاد داشته باشید که مصرف این دارو ممکن است در شرایط خاص، حتی اگر برای اولین بار مصرف شود برای شما خطر آفرین باشد و باعث ایجاد حالات ناسازگاری در بدن شما شود. در ادامه موارد منع مصرف کدئین را با هم بررسی می کنیم:

 

عوارض ترک استامینوفن کدئین

 

 

از آنجایی که کدئین ساختاری مشابه با مرفین دارد می توان گفت عوارض بلند مدت آن شباهت زیادی با تریاک، ترامادول، مرفین و حتی هروئین خواهد داشت. یعنی فرد مصرف کننده بعد از مصرف بیش از حد این دارو در طولانی مدت به آن اعتیاد پیدا می کند و در صورت مصرف نکردن این ماده دچار خماری خواهد شد و درد زیادی را باید تحمل کند، مگر این که مجددا از کدئین یا یک ماده مخدر تسکین دهنده به همان قدرت استفاده کند. به همین دلیل گفته می شود اعتیاد به کدئین می تواند زمینه ساز اعتیاد به سایر مواد مخدر آرامبخش مانند تریاک، ترامادول و شود. خماری این ماده به صورت درد بدنی شدید، تغییرات شدید در حواس و اعصاب و همچنین احساس سرما و ضعف شدید خواهد بود و تا 2 هفته ممکن است طول بکشد که این موضوع به میزان مصرف و مدت زمانی است که فرد کدئین مصرف می کرده است. مصرف این ماده در طولانی مدت باعث بروز اختلالات روانی و جسمانی شدیدی در شما خواهد شد که این موارد عبارتند از:

 

ترک اعتیاد کدئین تشابه شدیدی به ترک اعتیاد سایر مواد مخدر افیونی و قرص ترامادول، بوپرنورفین و متادون می باشد و روندی مانند شبیه زیر را باید فرد مورد نظر طی کند که مصرف کدئین را قطع کند و دیگر به سمت استفاده از آن نرود.

ابتدا شما باید با پزشک متخصص ترک اعتیاد صحبت کنید و از او مشاوره بخواهید، سپس بعد از مراجعه به مراکز ترک اعتیاد مصرف کدئین را قطع کنید و سم زدایی را شروع کنید. مدت زمان سم زدایی و مدت زمانی که شما باید خماری را تحمل کنید به میزان مصرفتان و این که چه مدت است در حال مصرف هستید بستگی دارد. بعد از سم زدایی شما باید روند درمانی برای ترمیم آسیب هایی که در اثر مصرف کدئین به شما وارد شده است باشید که مجددا این درمان باید زیر نظر یک متخصص انجام شود. همچنین شما می توانید مصرف کدئین را به صورت تدریجی کم کنید، در این روش شما کم کم و در طولانی مدت مصرف خود را کاهش می دهید و در پایان این ماده را ترک می کنید، البته ناگفته نماند که انجام این روش زیر نظر یک پزشک متخصص بسیار ساده تر خواهد بود و به این صورت ترک اعتیاد ماندگار تری خواهید داشت. اگر بعد از ترک اعتیاد کدئین احساس نیاز روحی و روانی شدید به این ماده کردید بهترین کار این است که با یک پزشک روانشناس صحبت کنید و از راهکار های تخخصی آنها بهره بگیرید. روند ترک اعتیاد 12 قدمی نیز می تواند برای ترک اعتیاد شما و وسوسه های بعد از قطع مصرف بسیار مفید باشد.

مشاوران ما در مرکز بستری ترک اعتیاد نگین آماده خدمت رسانی و مشاوره رایگان در خصوص موارد پزشکی و روانپزشکی مربوط به ترک اعتیاد در خدمت شما هستند، با یک تماس ساده پاسخ سوالات خود را بشنوید:

3132244115

مطالبی که در پایان برای شما قرار داده ایم، برای تکمیل اطلاعات و ترک اعتیاد راحتتر بسیار مفید هستند

دسته بندی

صدای مشاور

جهت برقراری ارتباط با مشاور روی گزینه زیر کلیک کنید.

ارتباط با ما

پربازدیدترین مقالات پزشکی و ترک اعتیاد

پربازدیدترین اخبار پزشکی و ترک اعتیاد

ترک اعتیاد

اطلاعات تماس مرکز ترک اعتیاد

اصفهان خیابان شمس آبادی ، جنب بیمارستان سینا ، بن بست نواب ، مجتمع کیان ، طبقه 3

32244115-31

ساعت تماس: 9 الی 14 و 16 الی 2

ساعت کاری دفتر: شنبه تا چهار شنبه 15:3 الی 2:3

اصفهان ، خیابان آبشارسوم کیلومتر25جاده زیار، شهرزیار(میدان امام رضا ) به طرف جاده ورزنه کیلومتر1 جاده ورزنه ابتدای روستای تاریخی برسیان طبقه فوقانی درمانگاه سوم شعبان مرکزبستری ترک اعتیاد نگین

ساعت پذیرش مرکز بستری از ساعت 9 الی 14


پیوندهای مرتبط با مرکز ترک اعتیاد

 پونه مدیا

The online version of the Iranian daily Hamshahri

سپیده سمائی:
استامینوفن کدئین به‌زودی از سطح داروخانه‌های کشور جمع می‌شود.

دکتر حسن امامی رضوی افزایش مصرف بالای داروهای مسکن و ضد‌درد در میان مردم را دلیل این تصمیم وزارت بهداشت اعلام می‌کند، اما نکته جالب صحبت‌های معاون وزیر بهداشت تاکید بر «اعتیاد‌آور» بودن این داروهاست: از آنجا که این داروها اعتیاد‌آور و دارای عوارضی سوء بر بیماران هستند جمع‌آوری و کنترل مصرف آن در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

امکان اعتیاد به دارویی چون استامینوفن کدئین برای آنهایی که دارو‌های مسکن را با بهانه و بی‌بهانه مثل نقل و نبات مصرف می‌کنند، شاید عجیب به‌نظر برسد؛ آنهایی که با هر سردردشان دو تا کدئین بالا می‌اندازند مسلما این قضیه را شوخی می‌انگارند اما اعتیاد به داروهای مسکن و خواب‌آور واقعا جدی است.

آنچنان که پیش از این نیز مرکز ملی مطالعات و درمان اعتیاد از افزایش اعتیاد به داروهای مسکن در جامعه خبر داد و از تبعات این نوع اعتیاد در بین اقشار مختلف جامعه ابراز نگرانی کرد. این در حالی است که کارشناسان نبود آموزش‌های لازم در کشور را عامل بی‌اطلاعی اقشار مختلف جامعه از این موضوع و جدی نگرفتن این نوع اعتیاد می‌دانند.عوارض ترک استامینوفن کدئین

این نا‌آگاهی است که باعث شده کارشناسان «اعتیاد خاموش» را برای این نوع از اعتیاد برگزینند.

داروهای مسکن معمولی، داروهای خواب‌آور (گروه بنزودیازپین‌ها مثل دیازپام، لورازپام و) و همچنین مسکن‌هایی که در ترکیب آنها مواد‌مخدر وجود دارد مانند استامینوفن کدئین و اکسپکتورانت کدئین از جمله داروهایی هستند که درصورت مصرف خودسرانه و طولانی مدت منجر به اعتیاد افراد می‌شوند.

دکتر علیرضا نوروزی کارشناس اداره سوء‌ مصرف مواد وزارت بهداشت در مورد استفاده از این داروها به همشهری می‌گوید: البته مصرف داروهای ضد‌درد که جنبه مخدر دارند گاهی ناگزیر است، اما این مصرف باید با تجویز پزشک و تحت نظر او صورت بگیرد چون به هرحال این داروها خاصیت اعتیاد‌آوری دارند.

دکتر نوروزی با تاکید بر اینکه دوز مصرف و زمان استفاده‌ای که ممکن است منجر به اعتیاد شود با توجه به نوع دارو متفاوت است، می‌گوید: به‌طور کلی استفاده از این داروها در زمانی بیش از 2 ماه و البته تحت نظر پزشک توصیه نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آماری در زمینه میزان اعتیاد به مسکن در کشور وجود دارد یا نه، می‌گوید: آماری در این زمینه نداریم اما شکی نیست که این دارو‌ها باید تحت نظر پزشک مصرف شوند و در غیر این صورت ضررشان بیش از فایده آنهاست.

وی با بیان اینکه در دسترس بودن انواع مسکن‌ها یکی از دلایل افزایش مصرف این دارو‌هاست، می‌گوید: همین دلیل برای تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر محدودیت عرضه این دارو‌ها کافی است و نیازی به آمار نیست.

در این میان دکتر شاهین شاد‌نیا متخصص سم‌شناسی نیز به نکته جالبی اشاره می‌کند: در کشور‌های غربی که مصرف الکل رواج زیادی دارد، شایع‌ترین دلیل پیوند کبد مصرف استامینوفن است.

این درحالی است که در کشور ما به‌طور معمول مردم این دارو را بی‌خطر می‌دانند و به‌طور بی‌رویه از استامینوفن ساده و کدئین استفاده می‌کنند.

اشتامینوفن من کژاست؟

به گفته محققان مصرف داروهای مسکن و خواب‌آور دارای آثار و عوارض مخربی است که معمولا تا چند ساعت باقی می‌ماند.

داروهای مسکن و خواب‌آور باعث تغییرات رفتاری یا روانی همچون سرخوشی مختصر، پرخاشگری، اختلالات درکی، اختلال قضاوت، گیجی، رخوت، خواب آلودگی، شل شدن عضلات، به هم خوردن تعادل و اختلال عملکرد شغلی و اجتماعی می‌شوند.

همچنین مصرف طولانی داروهای مسکن و خواب‌آور عوارضی شامل افسردگی، سردرد، ناراحتی گوارشی، آسیب کبدی و اختلال حافظه در پی دارد.

همچنین براساس تحقیقات به عمل آمده زنانی که به‌طور مداوم از داروی مسکن استامینوفن، بروفن و از این قبیل استفاده می‌کنند، دو برابر افراد معمولی در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند.

اما علاوه بر عوارض مصرف، ترک این داروها نیز عوارضی به‌دنبال دارد. ترک داروهای مسکن و خواب‌آور دارای علائمی است که این علائم معمولا روز بعد از قطع دارو شروع می‌شود.

علائم ترک این داروها شامل افسردگی، اضطراب، بی‌قراری، اختلال خواب، بی‌اشتهایی، تهوع، کاهش فشارخون، افزایش درجه حرارت بدن، تشنج و حتی اغما و مرگ است.

دکتر شاد‌نیا در این زمینه به همشهری می‌گوید: فردی که به مصرف داروهای مسکن و خواب‌آور معتاد باشد درصورت قطع دارو و یا کم کردن دوز مصرف آن دچار علائم ترک می‌شود.

البته شدت و نوع این علائم بسته به نوع دارو متفاوت است. مثلا فردی که به استفاده از داروهای کدئین دار معتاد باشد درصورت ترک دارو دچار بدن درد، خمیازه، آبریزش از بینی و اسهال می‌شود.

برخی کارشناسان درمان اعتیاد به مسکن را سخت‌تر از اعتیاد به مخدرهای معمول می‌خوانند: حتی در بعضی از موارد درمان مکن است زیرا بدن فرد معتاد به اینگونه مسکن‌ها عادت کرده و به نوعی نسبت به مسکن‌ها مقاوم شده است و به همین دلیل دیگر در درمان فرد معتاد نمی‌توان از مسکن‌های مشابه استفاده کرد.

اما دکتر نوروزی با این نظر مخالف است: اعتیاد به مسکن نیز مانند اعتیاد‌های دیگر است و افرادی که متوجه اعتیاد به مسکن می‌شوند، می‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند و با استفاده از بره‌های مراقبت مشکل خود را حل کنند.

سوءاستفاده از مسکن

از اعتیاد ناخواسته به مسکن‌ها که بگذریم، مسئله مهم دیگر گرایش بعضی از افراد به این داروها، دقیقا به‌منظور نشئگی است.

شاید باور این مطلب مشکل به‌نظر برسد ولی آمارها حاکی از آن است که نوجوانان در سراسر دنیا هر روز تمایلشان به سوءاستفاده از داروها می‌شود به‌طوری که برخی از آنها در حال حاضر از قرص‌های مسکن به‌عنوان مواد‌مخدر استفاده می‌کنند.

نتیجه بررسی‌های یک مؤسسه تحقیقاتی آمریکایی مواد‌مخدر نشان می‌دهد که ازمیان هر 11نوجوانی که امروزه اکس، کوکایین، کراک یا ال‌اس‌دی‌را امتحان می‌کنند، حداقل یک نفر از داروهای مسکن استفاده می‌کند.

مدیر این مؤسسه تحقیقاتی به بی‌بی‌سی می‌گوید‌: ابتدا نوجوانان مواد‌مخدر مختلفی را امتحان می‌کردند ولی امروزه آنها به‌طور قانونی جهت تهیه دارو به داروخانه می‌روند.

پژوهشگران با پرسش از 7 هزارو3 نوجوان در رابطه با مواد مخدر دریافته‌اند که 84 درصد  آنها تقریبا به‌صورت مرتب مسکن مصرف می‌کنند به‌خصوص که این دارو به سادگی در گنجه هر خانه‌ای یافت می‌شود.

گزارش اخیر انجمن «آمریکا بدون مواد» نیز نشان می‌دهد که گسترش اعتیاد به داروهای مسکن و روانگردان در میان نوجوانان آمریکایی، نسبت به اعتیاد به مواد‌مخدر است.

بر پایه این گزارش، آنچه باعث شیوع این داروها در میان نوجوانان آمریکایی شده، این است که این داروها در مقایسه با مواد‌مخدر، بسیار آسان‌تر قابل تهیه هستند.

هرچند در کشور ما آمار دقیقی از سوء مصرف مسکن‌ها در دسترس نیست، اما استفاده از استامینوفن کدئین به‌عنوان جایگزین مواد‌مخدر موردی است که شاد‌نیا به آن اشاره می‌کند: بخش قابل‌توجهی از مسمومینی که در اثر استفاده بیش از حد استامینوفن کدئین به بیمارستان لقمان می‌آیند، معتادانی هستند که به‌عنوان جایگزین مخدر از این دارو استفاده کرده‌اند.

در هر حال بحث جمع‌آوری داروی استامینوفن کدئین به‌صورت جدی در وزارت بهداشت مطرح شده است و قرار است که داروی استامینوفن ساده،‌‏ در داروخانه‌ها توزیع شود.

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، اعتیاد آور بودن داروهای مسکن و افزایش مقاومت بدن نسبت به اثرات درمانی این داروها در کنار موضوعاتی همچون احتمال شیوع بیماری‌‏های افسردگی در این بیماران موجب شده است تا طبق دستورالعملی جدید، مصرف این داروها جزء اقلام داروهای نسخه‌‏‌ای و با تجویز پزشک قرار گیرد.

همشهری آنلاین:
بیل‌ گیتس، ثروتمندترین مرد جهان چند روز پیش طی سخنانی گفته است که او شایسته‌ی داشتن چنین اموالی نیست، اما به طور شانسی صاحب چنین سرمایه بزرگی در جهان شده است.

همشهری آنلاین:
دو زن اماراتی با تفنگ‌های جدید به نمایش درآمده در نمایشگاه بین‌المللی دفاعی ابوظبی IDEX) ۲۰۱۹) عکس می‌گیرند.

همشهری آنلاین:
انگشتر هوشمند موسوم به لیتو (Litho) یک کنترل کننده انگشتی است که می‌تواند بر سیستم‌های مبتنی بر واقعیت افزوده منطبق شود و تعاملات مختلفی را ترتیب دهد.

همشهری آنلاین:
رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد از نیویورک تایمز این نشریه‌ را “دشمن حقیقی مردم” توصیف کرد.

همشهری آنلاین:
ستاره پرتغالی یوونتوس درباره حرکت جنجالی خود در دیدار برابر اتلتیکو مادرید توضیح داد.
عوارض ترک استامینوفن کدئین

همشهری آنلاین:
کنسرت گروه موسیقی رستاک در قالب جشنواره موسیقی فجر چهارشنبه یکم اسفندماه در سالن هلال احمر سمنان برگزار شد.

همشهری آنلاین:
مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مهلت ثبت‌ در کنکور ۹۸ تا دوشنبه، ششم اسفند خبر داد.

همشهری آنلاین:
بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ ماده خطرناک اعم از فلزات سنگین در فیلتر سیگاروجود دارد که می‌تواند حیات انسان و حیوان را تهدید کند.

همشهری آنلاین:
معترضان از اولین ساعات پنج‌شنبه در اعتراض به دادگاهی کردن رهبران و فعالان منطقه کاتالونیا و هم چنین خواست‌های اقتصادی به خیابان آمدند.

همشهری آنلاین:
برخی دارندگان گوشی‌های آیفون توانسته‌اند با بهره‌گیری از نقصی امنیتی در پیام‌رسان واتس‌اَپ کنترل‌های امنیتی طراحی شده برای کاربران این پیام‌رسان را دور بزنند.

همشهری آلاین:
شرکت شکلات‌سازی فررو، مالک مارک شکلات صبحانه نوتلا، روز ۲۱ فوریه اعلام کرد به دلیل مشاهده «مشکل کیفی» در جریان تولید یکی از محصولات خود موقتا کارخانه را تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات تعطیل خواهد کرد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

© 218 HamshahriOnline, All rights reserved

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما، دکتر نوشین محمد حسینی در گفتگو با رادیو سلامت، گفت: اگر شما ۱، ۲ و ۳ روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی دانید باید به پزشک مراجعه کنند. مشکل دیگر این است که وقتی شما مسکن را بی رویه مصرف می کنید ممکن است علائم یک بیماری را پوشش دهید.

وی با اشاره به تفاوت های استامینوفن کدئین دار و ساده، ادامه داد: ما در علم داروسازی، اصطلاحی داریم به سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یک تاثیر خودشان دارند و در کنار داروی دیگر اثرشان می شود.

محمد حسینی ادامه داد: به طور نمونه استامینوفن ساده ۳۲۵ میلی گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ۱۰ میلی گرم کدئین اضافه شود اثر آن ۳۲۵ میلی گرم بسیار زیاد می شود و اگر ما بر اثر استامینوفن نیاز داریم، اما نخواهیم از دوز استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم، در این موارد از استامینوفن کدئین دار استفاده می کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود.عوارض ترک استامینوفن کدئین

وی اظهارکرد: استامینوفن کدئین دار otc نیست ولی استامینوفن ساده داروی otc است. به علت اینکه مصرف کدئین برای بسیاری از افراد مضر است.

این داروساز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید از کدئین استفاده کنند، گفت: افرادی که یبوست دارند. افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند. افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند.

وی تاکید کرد: در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن ۵۰۰ میلی گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین دار استفاده نکند.

محمد حسینی ادامه داد: استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد، رانندگی کردن، کار با دستگاه های دقیق، اثر گذار باشد. مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند.

این داروسار اظهارداشت: برخی از مسکن ها سمیّت کبدی دارند و برخی از آنها سمیّت کلیوی دارند. بنابراین هنگام مصرف مسکن ها، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه ای دارید مثلا بیماری های قلبی، کلیوی یا کبدی هنگام خرید دارو otc با دارو ساز مشورت کنید

تمام نکات مهم در رابطه با “قرص آلوپورینول

قرص مجسترول برای چه بیماری هایی است؟

نکاتی درباره ماینوکسیدیل داروی ریزش مو

قرص زغال برای چه استفاده می شود؟

11 نکته مهم که درباره شربت و قرص زادیتن باید بدانید

تداخلات دارویی با قرص آهن چیست؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار عوارض ترک استامینوفن کدئین

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

«اگر چه به عنوان «ماده‌ای مخدر ضعیف و ایمن» در نظر گرفته شده و به عنوان داروی مسکن تجویز می‌شود اما همچنان اعتیادآور است. در واقع اعتیاد به کدئین سبب افزایش تمایل افراد برای مصرف دیگر مواد مخدر می‌شود.»

به گزارش ایسنا، فرادید در برگردان مقاله‌ای نوشت: «آیا می‌دانستید کدئین برای کودکان خطرناک است؟ پس از بررسی گزارش‌های ۵۰ سال گذشته، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نتیجه‌گیری کرد که کدئین و ترامادول به هیچ عنوان نباید برای کودکان و نوجوانان تجویز شود. پس از انجام بررسی‌های گسترده این سازمان متوجه ۶۴ مورد مشکلات تنفسی و ۲۴ مورد مرگ و میر ناشی از مصرف کدئین‌ها در کودکان شد. در حال حاضر سازمان FDA هشدار می‌دهد که کدئین نباید برای درد یا سرفه در کودکان زیر ۱۲ سال تجویز شود و توصیه می‌کند نوجوانان ۱۲ – ۱۸ ساله‌ای که چاق هستند یا از مشکلات تنفسی رنج می‌برند باید از مصرف کدئین اجتناب کنند.

کدئین چیست؟ آیا کدئین یک ماده مخدر است؟

ممکن است تعجب کنید، کدئین گونه‌ای ماده مخدر است و به عنوان یک داروی ضد درد مخدر شناخته می‌شود. بیشترین مصرف پزشکی کدئین در درمان درد‌های خفیف تا نسبتا شدید و به عنوان یک داروی موثر در تسکین سرفه است. در واقع بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت این ماده مخدر از پرمصرف‌ترین دارو‌های جهان است. کدئین ابتدا توسط شیمیدان فرانسوی پیر روبیکه در سال ۱۸۳۲ کشف شد.

در گذشته منبع تریاک، خشخاش بود. از مواد خام موجود در خشخاش برای ساخت کدئین، مورفین و دیگر مواد مخدر استفاده می‌کنند. در سال ۱۹۵۰ سازمان FDA کدئین را به عنوان داروی مسکن پذیرفت. بخش عمده‌ای از صنایع خشخاش و مواد مخدر در افغانستان تولید می‌شود. به دلیل برخی مسائل سیاسی در افغانستان، ایمن‌سازی این محصول به طور فزاینده‌ای دشوار شده است. اگر چه به عنوان «ماده‌ای مخدر ضعیف و ایمن» در نظر گرفته شده و به عنوان داروی مسکن تجویز می‌شود اما همچنان اعتیادآور است. در واقع اعتیاد به کدئین سبب افزایش تمایل افراد برای مصرف دیگر مواد مخدر می‌شود.عوارض ترک استامینوفن کدئین

مشتقات تریاک با گیرنده‌های درد در مغز ارتباط دارند – به همین دلیل است که سبب کاهش علائم درد می‌شوند – و می‌توانند حس رضایت و خوشایندی را در فرد ایجاد کنند. ممکن است برخی افراد برای دستیابی به این حس رضایت میزان بالایی از آنها را مصرف کنند و در نهایت به مواد مخدر قوی‌تر و حتی خطرناک‌تر از جمله هیدرو کودون، اکسی کدون یا دارو‌های خیابانی مانند هروئین روی بیاورند. همچنین این دارو ممکن است در فرمول برخی دارو‌های OTC، شربت‌های خوراکی (مانند شربت سرفه) موجود باشند.

کدئین و هیدروکودون

هیدروکودون برای درمان درد‌های شدید استفاده می‌شود. این دارو در گروهی به ضد درد‌های مخدر قرار می‌گیرد و روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و درد را برطرف می‌کند. اگر هیدروکودون برای مدت طولانی مصرف شود، باعث وابستگی روانی یا جسمی خواهد شد. اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود، دارای عوارض جانبی خواهد بود که وابستگی جسمی مشکل‌ساز می‌شود. یک قرص هیدروکودون تاثیرات طولانی مدتی می‌تواند داشته باشد، به همین دلیل بهتر است با قرص‌های استامینوفن و کدئین مصرف نشود. هر دو دارو کدئین و هیدروکودون دارای عوارض جانبی هستند.

کدئین و هیدروکودون در درمان درد بسیار موثر عمل می‌کنند؛ از آنجایی که هر دو مواد مخدر هستند. با این حال مواد مخدر قوی هستند و ممکن است اعتیادآور باشند. این دارو‌ها را با توجه به دستورالعمل پزشک مصرف کنید و آنها را به هیچ عنوان با افراد دیگر به اشتراک نگذارید.

استفاده طولانی‌مدت هر یک از این دارو‌های مخدر می‌تواند باعث وابستگی جسمی و روانی فرد شود؛ به این معنی که اگر شما مصرف را متوقف کنید، ممکن است عوارضی را تجربه کنید. عوارض جانبی کدئین درست مشابه سایر مواد مخدر است که این علائم در کودکان می‌تواند شدید‌تر باشد. مصرف طولانی‌مدت هیدروکودون برای کودکان ممکن است بسیار خطرناک و حتی مرگبار باشد.

چند دلیل برای اجتناب در استفاده از کدئین

برخی از عوارض جانبی مصرف کدئین عبارتند از:

۱ – خواب‌آلودگی

۲ – یبوست

۳ – سرگیجه

۴ – گرفتگی عضلات معده

برخی عوارض جانبی نادر مصرف کدئین:

۵ – کاهش عملکرد ریه

۶ – مشکل تنفسی

۷ – خشکی دهان

۸ – تعریق بیش از حد

۹ – کهیر

۱۰ – خارش

۱۱ – ایجاد اختلال در غدد آدرنال

۱۲ – شوک

۱۳ – اسهال

جایگزین مناسب

اگر درد دارید یا دچار گلو درد شده‌اید، ممکن است راه‌های بهتری نیز برای تسکین درد وجود داشته باشند. در اینجا فهرستی از درمان‌های طبیعی را که خاصیت مسکن دارند، تهیه کرده‌ایم.

تسکین‌دهنده‌های درد عبارتند از:

• فلفل (Cayenne)

• روغن‌های ضروری

• نمک اپسوم

• طب سوزنی

تسکین‌دهنده گلو درد عبارتند از:

• عسل طبیعی

• سیر

• ویتامین ث

• ریشه شیرین بیان

• روی (Zinc)

• خواب کافی

عوارض ترک استامینوفن کدئین

• روغن ضروری

نتیجه‌گیری:

سازمان FDA هشدار می‌دهد که کدئین‌ها نباید برای کودکان زیر ۱۲ سال تجویز شود.

کدئین یک داروی مخدر ضد درد، ضد سرفه و ضد اسهال است و بنا بر بسیاری از گزارش‌ها یکی از پرمصرف‌ترین دارو‌های جهان است.

کدئین ماده‌ای مخدر است و سوء مصرف آن می‌تواند اعتیادآور باشد و عواقب جدی را به همراه داشته باشد.

این دارو را مطابق دستور نسخه پزشک خود مصرف کنید و به هیچ عنوان آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.

دارو‌ها را در یک کابینت و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

دارو‌های فراوان دیگری جهت تسکین درد و گلو درد وجود دارند.

انتهای پیام

اصلا تولید وفروش این دارو باید متوقف شود میلیونها ایرانی را بدبخت کرد.من بیسواد اینو میدونم تعجب میکنم چطور دکترای این مملکت نمیفهمن.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *