عوارض ترك يهويي سيگار

عوارض ترک سیگار در ابتدا خود را به صورت سر درد و کم‌خوابی نشان می‌دهند ولی با گذر زمان این حالات تغییر خواهند کرد و بعد از گذشت چند سال فرد به صورت عادی می تواند به زندگی خود ادامه دهید.

برای افراد سیگاری ترک سیگار، سخت ترین کار دنیا محسوب می شود و بالطبع ترک این ماده نیکوتین دارد عوارضی به دنبال دارد که با کنار گذاشتن سیگار خود را بروز میدهد. ما در ادامه به عوارض ترک سیگار پرداخته ایم.

در مصرف سیگار نیکوتین موجود در آن به فرد احساس خوشایند و تمرکز بیشتری می دهد و چنانچه فرد رو به ترک سیگار بیاورد، بدن با کمیود و یا خلاء نیکوتین مواجه می شود که علایمی به شرح زیر دارد:

این علایم در ابتدای روش ترک سیگار خود را به شدت بروز می دهند و با گذشت دو تا سه هفته به طور کامل برطرف می شوند.عوارض ترك يهويي سيگار

از زمان شروع به ترک سیگار بدن به سرعت از خود واکنش هایی به شرح زیر نشان می دهد:

فشار خون و ضربان قلب به حالت عادي برمي گردد و  خون رسانی به کلیه اعضای بدن مخصوصا دست‌ها و پاها به خوبی انجام می گیرد.

با بازگشت اکسیژن خون به سطح طبیعی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بدن کاهش پیدا می کند.

مونوكسيد كربن ناشي از سيگار از بدن خارج می شود و ريه ها كم كم خلط و چرک را دفع می کنند. اگر يک روز بعد از ترک، دوباره هوس سيگار كرديد نفس عميق بكشيد و آب زياد بخوريد تا این حس را در خود کم کنید.

بعد از گذشت دو روز از ترک سیگار دیگر نيكوتين خون تان قابل اندازه گيري نمی باشد. حس چشايي و بويايي بهبود یافته است. طي اين روز و روز بعد علايم قطع مصرف به اوج خود مي رسد. پس زياد آب بخوريد و مصمم و متمركز باقي بمانيد چرا كه اين علايم به زودي تمام خواهد شد و اثری از آنها باقی نخواهند ماند.

روز سوم بدترين روز از ترک سیگار محسوب می شود. عوارض ترک سیگار به اوج خود می رسد. هرگز فراموش نکنید كه اين علايم و عوارض گذرا هستند. پس سرتان را با چيزي مانند ورزش، كتاب، نوشتن، تلفن گرم کنید تا می توانید آب زياد بخوريد. صبور باشید به زودی دیگر خبری از این علایم زجر آور در وجود شما نخواهد بود.

امکان دارد بد خلق شويد و احساس بي قراري بكنيد. بدن‌ شما نيكوتين مي‌خواهد درست مثل گرسنه اي كه غذا مي‌خواهد. مقاومت كنيد. تا مي توانيد آب بخوريد و دقت كنيد كه يک ميان وعده مناسب، دم دست خود قرار دهید. بيرون بروید و قدم بزنيد. اگر هم بتوانید سري هم به باشگاه و سالن ورزشي بزنید که بسیار عالی است.

خواب تان به شكل عادي بازگشته است. امکان دارد سرفه هاي تان و يا سينه صاف كردن هايتان بيشتر از قبل شده باشد. و این مسئله منطقي می باشد زیرا ریه های دارند پاکسازی می کنند و اثرات باقی مانده از مصرف سیگار را بیرون می ریزند.

در این هفته عروق خوني در سراسر بدن شما بازتر و بازتر مي شوند و اوضاع گردش خون در بدن شما بهبود چشمگيري پيدا کرده است. پياده روي و ورزش كردن براي شما در این هفته سهولت بیشتری پیدا می کند.

با این وجود که بدن انسان مدت هاست که از اعتیاد به سیگار کشیدن رها شده است اما تا سه هفته بعد از کشیدن آخرین سیگار، ذهن انسان رسما آزاد نمی‌شود. تمام نشانه های ذهنی ناشی از ترک سیگار که انسان با آن مواجه می شود تا هفته سوم ترک سیگار از بین می رود و برطرف می شود.

در این مدت عوارض ترک سیگار از جمله مشكلات تنفسي، سرفه، تنگي نفس و خس خس سينه به حد زيادي بهبود یافته است. كارآيي ريه ها بين 5 تا 1 درصد افزايش پیدا کرده است.

بعد از گذشت پنج سال از ترک سیگار، خطر ابتلای شما به انواع سکته حتی ممکن است از افرادی که اصلاً سیگار نمیکشند هم کمتر شده است.

حالا بعد از سپری شدن پانزده سال از عوارض ترک سیگار دیگر خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را ندارید و مانند یک فرد غیر سیگاری زندگی سالمی را می توانید پشت سر بگذارید.

توجه داشته باشید که توصیه متخصصین قلب و عروق به اشخاص سیگاری ترک ناگهانی سیگار است. زیرا این امر هیچ عوارضی در پی نداشته و احتمال برگشت شخص به سیگار را کم می کند.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید




15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

عوارض ترك يهويي سيگار

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی هلث، مرکزملی تحقیقات سیگار در آمریکا سالانه افراد زیادی اقدام به ترک سیگار می کنند اما برخی از آنها دوباره این عادت مضر را از سر می گیرند. افراد سیگاری که تصمیم به ترک آن دارند درصورت آشنایی با علائم آن به خوبی می توانند برای مقابله با مشکلات آمادگی روانی لازم را به دست آورند.
محققان این مرکز می گویند 21 روز یا سه هفته طول می کشد تا بدن یک فرد سیگاری از علائم ناشی از این ماده پاک شود اما هر مرحله از ترک ویژگی هایی دارد که شناسایی آن ضروری است.
براساس این گزارش پس از چند ساعت از شروع ترک سیگار بدن انسان شروع به بهبود از تاثیرات نیکوتین می کند، فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن انسان (در کل همه چیزهایی که بخاطر نیکوتین موجود در سیگار بالا بوده اند) شروع به کاهش کرده و به سطح سالم تری بر می گردند.
از سوی دیگر ظرفیت ریه افزایش یافته و نای آرام می شود و با این تغییرات به خون اجازه دریافت میزان بیشتری اکسیژن از ریه داده می شود.
در این گزارش به گاهشمار علائم ترک سیگار از روز سوم ترک سیگار تا روز بیست یکم اشاره شده است.
***روز سوم
بسیاری از مردم نمی دانند که نیکوتین سه روز (72 ساعت) بعد از کشیدن آخرین سیگار، بطور کامل از بدن پاک می شود.خبر بد این است که ترک سیگار درست در این زمان سخت ترین و دشوارترین کار است.
یکی از مسائلی که باید در ذهن نگاه داشت این حقیقت است که حس فیزیکی ترک نیکوتین در حقیقت با حس گرسنه بودن یکسان است و به این علت است که بسیاری از مردم زمانی که سیگار را ترک می کنند چاق می شوند زیرا آنها برای مهار میل خود به نیکوتین، غذا می خورند.
در این زمان اگر به یاد داشته باشید که روندی که در حال طی آن هستید به اندازه میلی که در ذهن است ، به انسان صدمه نمی زند گذران این مرحله به مراتب راحت تر می شود.
***روز پنجم
در روز پنجم علائم نیکوتین از بدن رفته است و به این دلیل دیگر انسان با علائم ناشی از ترک سیگار مانند سردرد یا تهوع دست و پنجه نرم نمی کند.
وجود علائم ناشی از ترک سیگار در ذهن، غلبه بر این مشکلات را کمی راحت تر نمی کند اما می تواند به انسان آرامش خیال دهد که با غلبه بر آنها می تواند خود را برای طی مراحل ترک سیگار قوی کند.
***روز چهاردهم
درست حدود دو هفته بعد از ترک سیگار انسان متوجه می شود که انجام برخی فعالیت های معمولی برای وی آسانتر شده است.
فرد متوجه می شود که دیگر بعد از بالا رفتن از پله از نفس نمی افتد و یا زمانی که با بچه ها در حیات بازی می کند خسته نمی شود.
عملکرد عادی ریه ها حدود 14 روز بعد از ترک سیگار بطور قابل توجهی بهبود می یابد ؛ و این مسئله ای است که انسان باید همواره تا آنجاییکه امکان دارد در زمانی که سیگار نمی کشد، به یاد داشته باشد.
***روز نوزدهم
از روز نوزدهم به عنوان خط نقره ای ترک سیگار یاد می شود. علائم ناشی از ترک سیگار حدود دو هفته و نیم بعد از کشیدن آخرین سیگار بطور کامل ناپدید می شود.
این بدان معنی است که در این مرحله انسان همچنان در حال مبارزه با میل به سیگار کشیدن است اما تکرار بروز این میل کمتر شده است.
از سوی دیگر برخی محرک ها در زندگی می توانند انسان را به یاد سیگار کشیدن بیاندازد اما در این مرحله دیگر انسان با برخورد به این محرک ها لزوما به دنبال یافتن نزدیک ترین پاکت سیگار نمی رود.
فردی که تا این مرحله پیش می رود باید تقریبا مطمئن باشد که دیگر سیگاری نیست.
***روز بیست و یکم
با وجود اینکه بدن انسان مدت هاست که از اعتیاد به سیگار کشیدن رها شده است اما تا سه هفته بعد از کشیدن آخرین سیگار، ذهن انسان رسما ‘آزاد’ نمی شود.
تمام علائم ذهنی ناشی از ترک سیگار که انسان با آن مواجه می شود تا روز بیست و یکم ترک سیگار از بین می رود.
علاوه بر این حدود سه هفته تمام طول می کشد تا یک عادت جدید شکل بگیرد.
این بدان معنی است که تمامی محرک های قدیمی که انسان را به سمت سیگار کشیدن ترغیب می کند با گزینه های مثبت تری جایگزین شده اند.
خبر خوش برای این روزاست که افرادی که تا این روز را تحمل می کنند دیگر سیگاری نیستند.
علمی(6)**238**1599

علمی آموزشی

سیگار

سیگار

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

عوارض ترك يهويي سيگار

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *