عوارض بیهوشی دندان کودک

عوامل متعددی تجربیات ناخوشایند پدر و مادر و اطرافیان از درمانهای دندانپزشکی، کم بودن سن کودک و نداشتن برخورد منطقی با مشکل وجود صدا و آب در حین درمان دندانپزشکی همکاری نکرئن کودک موثر است که سبب  درمان نشدن کودک می گردد.
 همکاری  نکردن کودک سبب پایین آمدن کیفیت واستاندارد خدمات درمانی می شود و نیز تهدید و منع فیزیکی ضمن پایین آمدن دقت و کیفیت کار میتواند ذهنیت طلوب روحی و روانی در کودک به وجود آورد.

در سالیان قبل  وحتی امروزه دراغلب مراکز جهت درمان دندان کودک ، دندانپزشک ناچار بود با یاری  دستیارانش و حتی پدر و مادر کودک برای زمان کوتاهی نسبت به ثبات و آرام گرفتن او اقدام کند تا یک درمان محدود را درکمترین زمان ممکن انجام دهد و این درخیلی از موارد تنها راه حل برای خلاصی کودک از درد دندان به شمار می آید.

راه های گوناگون رفع این مشکل که امروزه از آن استفاده می شود عبارتند از:

در این روش، با در نظر گرفتن وضعیت خاص کودک و سن و وزن او از داروهای آرامبخشی که هدف عمده آن کم کردن استرس و تنش بیمار است استفاده میگردد.
این روش سالیان سال است که در خدمات پزشکی استفاده می شود.عوارض بیهوشی دندان کودک

یکی ازموثرترین داروهایی که میتواند ضمن تاثیرات مفید برای آرامبخشی کودک کمترین عارضه جانبی راداشته باشد داروی میدازولام است.
اگر این دارو به طور خوراکی و با دوز کنترل شده استفاده شود هیچ نوع عارضه دائمی در پی نخواهد داشت.
این داروالزاما باید زیر نظر دندانپزشک و در مطب استعمال شود  و اندازه صحیح مصرف آن به وسیله دندانپزشک کودک مشخص می شود.
این روش درخصوص کودکانی اعمال می شود که با پزشک همکاری ندارند.

کودک دست کم  تا سه ساعت پیش  از درمان نباید چیزی بخورد و یک تا دو ساعت پیش از درمان هم چیزی ننوشد.
معده پر کودک ضمن اینکه احتمال تهوع و استفراغ را به همراه دارد  سبب  کمتر شدن تاثیر دارو نیز می شود.

بعد از استفاده داروی مربوطه که به اندازه مشخص در مطب به کودک داده میشود از استفاده هر نوع نوشیدنی به مقدار زیاد ممانعت شود.
میزان زمان  لازم برای اثر بخشی دارو تقریبا ٢۰ دقیقه است . و دراین مدت به دلیل  بروز خواب آلودگی، کودک بایستی کاملا تحت پوشش پدر و ماد باشد و ازحرکت به طور مستقل خودداری شود.

در حین درمان به توصیه ها و پیشنهادات ذندانپزشک عمل کنید.
از حسن داروی مصرفی ،در خاطر نماندن درمان  در ذهن کودک می باشد.
بعد از تکمیل درمان تا چند ساعت همچنان کودک حالت خواب آلودگی و نداشتن تعادل را دارد در نتیجه از تنها گذاشتن کودک در این مدت اجتناب کنید
پس از یک ساعت می توانیدغذای معمول کودک را با الویت مایعات و مقدار کم شروع کنید.

در این روش که به وسیله متخصص بیهوشی صورت می گیرد  کودک به طورکامل به خواب عمیق می رود اما همه اعمال حیاتی کودک مث تنفس و بلع همچنان به وسیله کودک انجام می شود.  این روش  به شکل تزریقی انجام می شود و اجازه ی  مداوا در مدت بیشتر نسبت به آرامبخشی خوراکی را دندانپزشک می دهد.

با توجه به سن و با نظر دندانپزشک نباید بین ۶ تا ٨ ساعت پیش از درمان هیچ نوع نوشیدنی و خوراکی استفاده شود.
ترجیح داده می شود شب پیش از درمان کودک خواب راحت داشته باشد واگر که کودک داروی خاصی مصرف می کند حتما به پزشک او در میان گذاشته شود.

بعد از اتمام درمان تا چند ساعت کودک حالت منگ و خواب آلودگی داردو با در نظر گرفتن امکان  تهوع و بالا آوردن در ساعات اولیه ،کودکتان را زیر نظر بگیرید.
استفاده خوراکی با الویت مایعات ودر میزان پایین بعد از یک یا دو ساعت ایرادی ندارد.

راه پایانی جایگزین برای درمان کودکانی که به علل گوناگون نمی توانند با دندانپزشک همکاری داشته باشند، روش بیهوشی عمومی می باشد.
در این روش ضمن اینکه کودک به سبب انجام درمان به طور در اختیار دندانپزشک قرار می گیرد، شرایط انجام درمان در زمان در مقایسه با هر  دو حالت آرامبخشی خوراکی و دیپ سدیشن وجود دارد.

این روش برای نخستین بار در اوایل دهه ١٩۰۰ به وسیله یک دندانپزشک آمریکایی برای کودکان صورت گرفت.
در زمان بیهوشی بیمارسطح هوشیاری اش کم می شود. و اتفاقات حین عمل را در آینده به یاد نمی آورد ضمن اینکه هیچ دردری را احساس نمی کند و هیچ جنبش و تکانی انجام نمی شود. این اوضاع  به دندانپزشک اجازه میدهد تا با خیالی آسوده  و با تمرکز  اقدامات  لازم را انجام دهد.

فرزندتان  در شب قبل از درمان به اندازه کافی استراحت کرده باشد.
با توجه  به سن و تشخیص دندانپزشک بین ۶ تا ٨ ساعت ساعت پیش از درمان از خوردن و نوشیدن پرهیز شود.
با در نظر گرفتن احتمال بروز خطرات برای کودک اگر این موارد رعایت نشود، بیهوشی صورت نمی گیرد.
دندانپزشک و متخصص بیهوشی را از استعمال دیگر  داروهایی که فرزندتان به دلیل وضعیت و مشکلات عمومی اش استفاده می کند مطلع نمایید.
اگر فرزندتان دچار سرماخوردگی شده است  برای پیشگیی از خطرات احتمالی حتما دندانپزشک را مطلع نمایید.
آزمایشات لازم که به وسیله  دندانپزشک تجویز شده است، انجام شود.

همچنین اگر فرزندتان از بیماری های عمومی برخوردار است پزشک کودک خود را در جریان دندانپزشکی تحت بیهوشی قرار داده تا اجازه لازم را صادر کند.
برای پیشگیری از تنش و اضطراب در خود و کودکتان یک ساعت پیش از عمل در اتاق عمل حضور پیدا کنید.

اغلب ١ تا ٢ ساعت پس از بیهوشی کودک می تواند خوراک عتدی خود را با الویت مایعات و در میزان کم شروع کند.
از خوردن خوراک سنگین  و با میزان بالا در روز عمل جلوگیری شود.
این عملیات برای از بین بردن پوسیدگی های دندان است  اگر که اقدامات لازم در جهت تغییر روش زندگی انجام نشود احتمال بروز مجدد پوسیدگی ها وجود دارد.

متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل دردی که در دندانپزشکی تجربه کرده اند، برای رفتن به دندانپزشکی استرس و ترس دارند. در صورتی که اگر اطلاع رسانی در مورد دندانپزشکی با بیهوشی ، دندانپزشکی تحت بیهوشی به صورت درست در مجله ها و رسانه ها انجام شود، متوجه خواهید شد دندانپزشکی نوین امروزی بسیار متفاوت نسبت به قبل است و پیشرفت های چشمگیری کرده است.

استرس هم بیمار و هم پزشک و ممجموع فعالیت های درمانی حین درمان را تحت تاثیر قرار می دهد.

درمان کودکی را که به هیچ وجه حاضر به همکاری نیست، در بیهوشی انجام دهیم که به آن دندانپزشکی کودکان با بیهوشی اتلاق می شود . این موضوع برای امنیت و رفاه حال بیمار با شرایط ذکر شده لازم است. چون در این حالت حرکات ناخواسته ای که برای او خطر آفرین است وجود ندارد.

تیم دندانپزشکی لبخند کودک من با سرعت چشمگیری در حال تجهیز کردن مرکز به بهترین تجهیزات مورد نیاز برای دندانپزشکی تحت بیهوشی است. کما اینکه در حال حاضر نیز یکی از مجهز ترین مراکز دندانپزشکی در امر درمان در بیهوشی است. 

مرکز دندانپزشکی اطفال لبخند کودک من با پشتوانه 12 سال سابقه تخصصی در درمان کلیه درمان های دندانپزشکی ویژه اطفال و کودکان از جمله دندانپزشکی کودکان با بیهوشی اکنون به تخصصی ترین مرکز دندانپزشکی ویژه اطفال و کودکان تبدیل شده است .

بسیاری از کودکان در مواجه با محیط های دندانپزشکی دچار استرس و آشفتگی بسیار می باشند و تحمل نشستن بر روی یونیت دندانپزشکی را نخواهند داشت .

به اصطلاح به این کودکان کودکان ناهمکار می گویند و این دسته از کودکان اجازه نخواهند داد به دندانپزشکان کار درمان و جراحی را انجام دهند . این مرکز برای این دسته از کودکان دندانپزشکی به روش بیهوشی را در دستور کار خود قرار داده است .

کودکان شما با استفاده از درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی به آسانی تحت آسان ترین و یا پیچیده ترین جراحی ها بدون کوچکترین استرسی و اضطرابی هم از سوی کودکان و هم از سوی والدین قرار میگیرند .

در بیهوشی در دندانپزشکی کودکان کودکان شما قبل از جراحی دندان و ترمیم خوابیده میشوند در طی درمان و در طی این مدت  کودک شما بیدار نیست ، در خواب می باشد  کوچکترین استرسی نخواهد داشت و همچنین کوچکترین دردی را نیز حس نخواهد کرد .

پس از اتمام درمان کودک شما بیدار خواهد شد این در حالی است که اینک کلیه دندان های کودک شما تحت درمان قرار گرفته و خیال والدین از بابت دندان و دندانپزشکی و غیره راحت شده است .

بیشترین سوال در میان تبلیغات رنگارنگ و متنوع در بین والدین این باشد که کدام دندانپزشک برای کودکان خود مناسب ترین و بهترین می باشد ؟

ما نخواهیم گفت بهترین هستیم اما خواهیم گفت چگونه بهترین را انتخاب نمایید

سابقه  و تخصصی ،  استفاده از آخرین و به روزترین دانش روز ، تخصص آکادمیک درمان ویژه کودکان ، استفاده از بهترین و با سابقه ترین متخصصان بیهوشی آیتم هایی می باشد که به شما کمک خواهد کرد که بهترین را انتخاب نمایید .

لبخند کودک من با سابقه 7 سال خود ، استفاده از تخصصی ترین دندانپزشکان تنها ویژه اطفال و کودکان ، استفاده از آخرین دستگاه ها  و مرغوب ترین وسایل ترمیمی دندان به برندی تبدیل شده است که انتخابی دیگر برای والدین ساکن تهران نگذاشته است .

والدین می توانند در ساعات کاری با شماره تماس 77135269 تماس حاصل نمایند

و یا با ارسال کلمه ” دندانپزشکی کودکان با بیهوشی ” به سامانه پیامکی این مرکز به شماره 52646 در لیست رزرو قرار گیرند .

مشاوران مرکز دندانپزشکی لبخند کودک من ظرف مدت 24 ساعت با شما تماس خواهند گرفت.

بسیاری از افراد نگران عوارض خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی یا به اصطلاح دندانپزشکی با روش بیهوشی بر روی خود و یا کودک خود هستند.

خوب است بدانید در مدت  12 سال درمان توسط تیم دندانپزشکی لبخند کودک من و ارایه خدمات دندانپزشکی کودکان با بیهوشی ، شاهد هیچگونه عارضه ای در کودکان نبودیم. کما اینکه باعث تشویق کودکان جهت مراجعه های بعدی شدیم.

در بیمارانی که نیاز به درمان از طریق ریشه، ایمپلنت و یا جراحی دارند، درمان تحت عنوان بیهوشی در دندانپزشکی مناسب ترین راه است. زیرا علاوه بر راحتی ای که برای بیمار فراهم می شود، به دندانپزشک هم کمک می کند تا بتواند فرایند درمان را طی جلسات کمتری به پایان برساند که به آن دندانپزشکی با بیهوشی می گویند.عوارض بیهوشی دندان کودک

برای درمان کودکانی که بیش از چند دندان خراب دارند و نیاز به درمان وسیع می باشد، بیهوشی امن ترین روش ممکن می باشد ( نوع درمان : بیهوشی در دندانپزشکی کودکان ) .

در مواردی هم کودکان به دلیل ترس از دندانپزشکی با دندانپزشک همکاری نمی کنند و از طرفی نیاز به درمان قطعی است. بنابراین در این مورد هم توصیه می شود از روش درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی استفاده شود. در صورتی که برای درمان دندان های کودک اصرار بر درمان در بیداری باشد، قطعاٌ مشکلات روانی برای کودک ایجاد می شود و ترس از دندانپزشکی برای همیشه در کودک باقی خواهد ماند.

خوشبختانه داروها و دستگاه های مورد استفاده در این شیوه از درمان ایمن بوده و اگر بیهوشی تحت نظارت متخصص بیهوشی انجام شود، به قطع می توان گفت عوارضی به دنبال نخواهد داشت.

.

بهینه سازی سایت : ایده نخست

مقدمه: استفاده از بيهوشي عمومي در اعمال دنداني گسترده كودكان براي فراهم آوردن معالجه اي مطمئن و موثر، ضروري است. تجربه بيهوشي عمومي و دندانپزشكي بيمارستاني در كشور ما محدود است. هدف از اين مطالعه بررسي موارد بيهوشي عمومي در اعمال دندانپزشكي كودكان در طي يك دوره دو ساله بود.مواد و روش ها: اين مطالعه توصيفي- مقطعي در 72 بيمار كودك كه جهت درمان هاي دندانپزشكي تحت بيهوشي عمومي به اتاق عمل منتقل شده بودند در طي مدت دو سال صورت گرفت. القاي بيهوشي با گاز سووفلوران در حضور والدين صورت گرفت. سپس نگه داري بيهوشي با پروپوفول و يا رمي فنتانيل همراه با گاز نيتروس اكسايد ادامه يافت. علايم حياتي، عوارض احتمالي، حين و پس از عمل ثبت مي شد. داده هاي بدست آمده در بره نرم افزاري SPSS آناليز گرديد. براي نشان دادن نتايج از مقادير ميانگين و انحراف معيار استفاده شد.يافته ها: متوسط سن بيماران 4.1±7.2 سال و ميانگين مدت بيهوشي 2.1±1.48 ساعت بود. 31 نفر (1/43 درصد بيماران) هيچ بيماري همراهي نداشتند. 4/26 درصد فلج مغزي و 2/15 درصد عقب ماندگي ذهني داشتند. در 3/15% بيماران، سندرم همراه شناخته نشد. در طول عمل تاکي کاردي در 9 مورد و برادي کاردي در 7 نفر و هيپرتانسيون در 6 مورد و هيپوتانسيون در 1 نفر گزارش گرديد. شايعترين عوارض حين عمل خونريزي و تورم لب و زبان بود که به ترتيب در 7% و 8/2% گزارش شد. در مجموع 592 دندان مورد معالجه قرار گرفت. اعمال دندانپزشکي انجام شده شامل 215 مورد پالپوتومي، 57 مورد پالپکتومي، 293 مورد پر کردن دندان با آمالگام و 123 مورد پر کردن دندان با گلاس آينومر و 15 مورد جرم گيري و 138 مورد کشيدن دندان و 11 مورد کرون بود. شايعترين عوارض بعد از بيهوشي بي قراري و استفراغ و درد بودند که به ترتيب در 28 و 17 و 7 نفر گزارش شد. يك مورد از بيماران بعد از عمل دچار بي قراري و توهم بدليل سندروم آنتي كولينرژيك مركزي شد و بعد از 96 ساعت بهبودي كامل حاصل گرديد. نتيجه گيري: اگرچه بدليل گستردگي اعمال دنداني و در نتيجه طولاني شدن مدت عمل و بيهوشي، در عمل انتخاب گروه شاهد تحت بي حسي موضعي، امكان پذير نبود با اين حال در مطالعه ما انجام اينگونه اقدامات وسيع تحت بيهوشي عمومي در موارد عدم همکاري يا وجود معلوليت ها حتي با وجود بيماري هاي همراه با نتايج قابل قبول، عوارض كم و قابل پيشگيري، انجام پذير بود. قطعا با راه اندازي دوره هاي دندانپزشكي بيمارستاني بر ميزان كيفيت و ايمني مراقبت هاي دندانپزشكي در اطفال افزوده خواهد شد.

عوارض بیهوشی دندان کودک

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط




نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد قرار گرفتن در معرض بیهوشی عمومی قبل از سن چهار سالگی، خطر مشکلات شناختی و اختلال ADHD (بیش فعالی و عدم توجه) را در کودکان افزایش می دهد.

 

عوارض بیهوشی دندان کودک

نتیجه بررسی دیگری نیز نشان می دهد، کودکانی که تحت دو بیهوشی عمومی قرار می گیرند، نسبت به کودکان دیگر 5 درصد دچار مشکل یادگیری می شوند.

 

برای رسیدن به پاسخ این پرسش که چگونه داروهای بیهوشی روی مغز کودکان تأثیر می گذارند، متخصصان انگلیسی کار تحقیقاتی مشترکی انجام دادند.

 

اگرچه در موارد حیاتی و خطرناک، عمل جراحی کودکان امری اجتناب ناپذیر است، اما یکی از اهداف این تحقیق مشترک کمک به والدین در خصوص تصمیم گیری برای به تاخیر انداختن عمل جراحی است.

 

طبق نتایج یکی از بررسی ها که باعث نگرانی زیادی شده است، بیهوشی قبل از سن دو سالگی، خطر بروز اختلال ADHD را به طور چشمگیری افزایش می دهد.

 

از طرفی دو بیهوشی عمومی قبل از سن چهار سالگی، احتمال بروز مشکلات خواندن، نوشتن و حل کردن مسائل ریاضی را تا 5 درصد افزایش می دهد.

 

در این زمینه، تعداد دفعات بیهوشی و زمان آن نیز مهم است. چنانچه مشخص شده است عمل جراحی کمتر از دو ساعت، هیچ خطری ایجاد نمی کند. اما جراحی های بیش از سه ساعت احتمال بروز مشکل یادگیری را افزایش می دهد.

 

نگرانی محققان از این است که بیهوشی عمومی در کودکان که مغزشان هنوز به تکامل نرسیده است، می تواند به سلول های مغزی آنها آسیب برساند.


تفاوت ‌بیهوشی در کودکان و بزرگسالان


بیهوشی در کودکان و خصوصا در نوزادان از جنبه‌های مختلف با بیهوشی بزرگسالان تفاوت دارد. طبق قرارداد، تا سن 28 روزگی از بدو تولد را نوزادی می‌گویند و از 28 روزگی تا یک سالگی را شیرخوارگی می‌ند و بالای یک سال را کودک در نظر می‌گیرند.

 

شاید در نگاه اول، این تفاوت در بیهوشی را فقط به دلیل اختلاف جثه ببینیم، اما علاوه بر اختلاف جثه تفاوت‌های دیگری هم وجود دارد.

 

کودکان و نوزادان از نظر عملکرد ارگان‌های مختلف بدن نسبت به افراد بالغ و بزرگسال، نارس هستند. این نارس بودن در قلب، ریه، کلیه، کبد، خون، عضلات، سیستم عصبی و مشهود است.

 

همچنین پاسخ کودکان به داروها خصوصا داروهای بیهوشی با بزرگسالان تفاوت دارد و این تفاوت در میزان جذب، توزیع، متابولیسم و دفع داروها از بدن تعمیم می‌یابد.

 

اختلاف کودکان و نوزادان با بالغان به این ختم نمی‌شود. آنها از نظر آناتومی هم تفاوت‌های زیادی با بالغان دارند که در حیطه کار بیهوشی که عمدتا با راه هوایی سروکار دارد، این تفاوت می‌تواند مشکل‌ساز شود و حفظ راه هوایی آنها، تبحر و تجهیزات خاص خود را می‌طلبد.

 

اختلاف دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در نوزادان و کودکان سطح بدن نسبت به وزن آنها از بالغان است که این سطح بالای بدن سبب از دست دادن دمای بدن حین بیهوشی می‌شود.

 

از طرفی کودکان در مقابله با دفع حرارت، مکانیسم‌های حفظ دما و تولید حرارت ضعیف‌تری نسبت به بالغان دارند. لذا می‌توانند به سرعت هیپوترم شده و هیپوترمی (کاهش دمای بدن) باعث عوارض خطرناکی از قبیل افزایش مصرف اکسیژن بدن، اختلال انعقادی و طولانی شدن ریکاوری از بیهوشی می‌شود که توجه به این موضوع و ایجاد تمهیدات خاص جهت جلوگیری از آن برای متخصص بیهوشی الزامی است.

 

کودکان و نوزادان نسبت به کمبود حجم مایع دریافتی و یا ازدیاد آن و همچنین تغییرات الکترولیتی و قندخون بسیار حساس‌اند که کار متخصص بیهوشی را در انتخاب نوع مایع سرم دریافتی و تنظیم دقیق آن دشوار می‌کند.

 

قابل ذکر است که اکثر عمل‌های جراحی روی نوزادان به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی می‌باشد که در مواقع مدت زمان عمل جراحی آنها طولانی می‌شود. در این میان ممکن است بسته به نوع عمل جراحی، خون‌ریزی حین عمل به گونه‌ای باشد که نیازمند تجویز خون و محصولات خونی ‌شویم که میزان محاسبه تجویز آن با بالغان تفاوت دارد.

 

نوزادان و یا کودکان تحت این اعمال جراحی بزرگ اکثرا نیازمند مراقبت ویژه بعد از عمل می‌باشند که در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان یا نوزادان صورت می‌گیرد.عوارض بیهوشی دندان کودک

 

همچنین انجام بیهوشی و عمل جراحی می‌تواند از نظر روحی و روانی اثرات نسبتا بدی در کودکان بر جای گذارد، زیرا کودکان به شدت به پدر و مادر خود وابسته می‌باشند و جدا کردن آنها از والدین در بیمارستان برای آنها زجرآور است و می‌تواند در آنها ایجاد اضطراب توام با ترس، افسردگی و یاس و حتی گوشه‌گیری کند.

 

کودکان بزرگ‌تر نگران درد ناشی از عمل که قرار است روی آنها انجام شود می‌باشند. در این میان اضطراب والدین هم کمتر از کودکان نیست. لذا باید جهت کاهش اضطراب آنها و آگاهی از وضع موجود، آموزش‌های لازم را ببینند که نقش متخصص بیهوشی در این قضیه بسیار مهم است.

 

در مجموع همان‌طور که کودکان و نوزادان بسیار ظریف‌تر از بزرگسالان هستند، انجام بیهوشی در آنها نیز از ظرافت بالایی برخوردار است.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزه خراسان

هفته ه سلامت – دکتر سید علیرضا مهدوی، متخصص بیهوشی

 

مطالب مرتبط:

انواع بی‌هوشی برای عمل جراحی

داروی بیهوشی چه عوارضی دارد؟

بیهوشی بهتر است یا بی حسی موضعی؟

5 فایده ختنه از نظر پزشکان

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *