عوارض برداشتن غده ی تیروئید

%PDF-1.3
%
5 obj
&gt
stream

هدف: درمان جراحي در اغلب بيماريهاي تيروئيد بخصوص در ضايعات بدخيم به عنوان موثرترين و بهترين روش درمان است، وجود چند عارضه نادر ولي بسيار خطير در عمل جراحي تيروئيد باعث شده است كه جراحي تيروئيد را به يك عمل جراحي ترسناك تبديل كند. توجه به آمارها و نتايج درماني در مراكز مختلف مي تواند در تخمين ميزان بروز اين عوارض كمك كند. جراحي تيروئيد عوارض ديررس و زودرس مختلفي را بدنبال دارد كه از مهمترين آن ها تيروئيد هيپوكلسمي، قطع عصب راجعه، خونريزي و بروز طوفان تيروئيدي است. هدف از اين مطالعه تعيين ميزان بروز اين عوارض و عوامل موثر در ايجاد آن ها در بين بيماران تيروئيد كتومي شده بود.مواد و روش ها: اين مطالعه به روش گذشته نگر در مورد 259 بيمار بود كه از سال 1372 تا پايان نيمه اول 1378 تحت عمل جراحي تيروئيد كتومي قرار گرفته اند و ميزان بروز عوارض زودرس جراحي در آن ها مورد بررسي قرار گرفته است و ارتباط آن ها با نوع بيماري و تكنيك عمل جراحي و مشخصات سني و جنسي بيماران مطالعه شده است.يافته ها: 62 بيمار مرد و 197 بيمار زن بودند ميانگين سني آنان ( 4.1 ± 35.4 ) سال و ميانگين روزهاي بستري ( 4.8 ± 6.65 ) روز بود. در بين اين بيماران هيچ مورد فوتي وجود نداشت. شايع ترين عمل انجام شده لبكتومي يكطرفه و ايسمكتومي ( 76.5% ) 198 بود. قطع يكطرفه عصب راجعه ( .8% ) 2 مورد، بروز طوفان تيروئيدي ( 1.2% ) 3 مورد، ( 2.7% ) 7 مورد هيپو پاراتيروئيدي دايمي و ( 1.5% ) 4 مورد هماتوم منجر به عمل وجود داشته است. بر اساس اين مطالعه ميزان بروز عوارض با نوع عمل جراحي و نوع بيماري داراي ارتباط معني دار مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

عوارض برداشتن غده ی تیروئید

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

جراحی برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد تا جایی که حتی بیمار را روانه بیمارستان کند.

به گزارش ایسنا، این عوارض جانبی شامل گزگز کردن انگشت‌هاست که می‌تواند به لرزش و گرفتگی در تمامی عضلات بدن از جمله قلب و ماهیچه‌های اطراف ریه منجر شود.

به گفته پزشکان آمریکایی اطلاعات بدست آمده از عوارض جانبی جراحی تیروئید مستقیما به خدمات مراقبتی مربوط است و لازم است بیمارانی که با میزان ریسک بالا و مشکلات ناشی از جراحی روبرو هستند تحت درمان و مراقبت باشند.

جراحی برداشتن تیروئید معمولا عملی بی‌خطر محسوب می‌شود. هرچند، برخی از عوارض جانبی آن به حدی شدید است که به بستری کردن بیمار منجر می‌شود.

در این مطالعه اطلاعات مربوط به ۲۳ هزار بیمار که جراحی تیروئید داشته‌اند مورد بررسی قرار گرفت. این جراحی‌ها به منظور درمان سرطان، گواتر یا کنترل تیروئید پرکار انجام گرفته است.عوارض برداشتن غده ی تیروئید

در مجموع چهار درصد از این بیماران در ظرف ۳۰ روز دوباره در بیمارستان بستری شدند و این بیماران در ظرف یک هفته پس از جراحی دوباره در بیمارستان پذیرش شدند.

پزشکان آمریکایی اظهار داشتند: هر سال حدود ۱۰۰۰ بیمار به دلیل شدید بودن عوارض ناشی از جراحی تیروئید روانه بیمارستان می‌شوند اگرچه این رقم در مطالعه اخیر چهار درصد کمتر از آمار بدست آمده در مطالعات دیگر است.

به گزارش هلث‌دی نیوز، پایین بودن سطح کلسیم شایع‌ترین عارضه جانبی این جراحی است و معمولا به دلیل آسیب دیدن یا برداشتن غده پاراتیروئید بوجود می‌آید. این مشکل با مصرف قرص کلسیم قابل درمان است.

انتهای پیام

دیگر رسانه ها

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *