عوارض بارداری پوچ

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

یک بارداری پوچ که بارداری بدون جنین نیز گفته می شودوقتی اتفاق می افتد که از یک تخم بارور شده فقط یک ساک حاملگی رشد می کند بدون اینکه جنین ایجاد شود و اغلب مربوط به اختلالات کروموزومی در تخم بارور شده است. این مشکل می تواند ناشی از یک اسپرم یا تخمک با کیفیت بد بوده یا مربوط به اختلالات در تقسیم سلولی باشد.در هر صورت بدن این بارداری را متوقف می کند زیرا تشخیص داده که غیر نرمال است.

بارداری پوچ از علل بسیار شایع سقط است. بارداری پوچ معمولا تا وقتی که سونوگرافی، رحم یا ساک خالی را نشان بدهد، تشخیص داده نمی شود.

در این موارد خانم ممکن است نشانه های بارداری را داشته باشد.برای مثال،ممکن است یک تست مثبت بارداری یا تاخیر در پریود داشته باشدهمچنین نشانه های زیر:عوارض بارداری پوچ

در صورت وجود این نشانه ها ممکن است در خطر سقط باشند اما همه خونریزی ها در سه ماهه اول منجر به سقط جنین نمی شوند بنابراین باید فورا به متخصص زنان مراجعه کنند.

گروهی از پزشکان معتقدند که وقتی تشخیص بارداری بدون جنین، تایید شد با گذشت زمان بدن زن باردار خود به خود توانایی دفع محتویات داخل رحم را خواهد داشت و نیازی به اقدام های درمانی مهاجم نخواهد بود.

اما توجه به این مساله ضروری است که دفع محصول های بارداری گاهی نیاز به گذشت زمان زیادی دارد و طی این مدت، زن باردار ممکن است دچار عفونت رحمی یا خونریزی شدید واژینال شود.

مداخله های پزشکی برای ختم بارداری بدون جنین می تواند به صورت درمان دارویی یا جراحی باشد. اگر شما در زمانی که منتشر دفع خود به خودی محتویات بارداری هستید، دچار خونریزی شدید (مصرف یک pad بهداشتی طی کمتر از یک ساعت)، نیاز به کورتاژ خواهید داشت. در صورتی که خونریزی شدید نیست می توان به جای انتظار کشیدن، از داروهای خوراکی یا واژینال، برای دفع، استفاده کرد. اگر خانم باردار بخواهد علت بارداری پوچ را پیدا کند، می توان اقدام به کورتاژ کرد و بافت خارج شده را به پاتولوژی ارسال کرد.

متاسفانه در بسیاری از موارد نمی توانیم مانع از ایجاد تخم پوچ بشویم. تعدادی از زوج ها وقتی که چندبار سقط در مراحل اولیه ابرداری اتفاق می افتد سعی در یافتن علت آن می کنند و تست های ژنتیکی انجام می دهند. پزشکان معمولا پس از دو تا سه سقط متوالی، توصیه به بررسی های متخصصان برای یافتن علت می کنند؛ بررسی کروموزومی پدر و مادر و سایر تست های تشخیصی. بارداری بدون جنین، معمولا در بارداری بعدی تکرار نمی شود و فرد می تواند یک بارداری طبیعی را تجربه کند.

ممکن است دو هفته پیس از سقط، فرد دوباره تخمک گذاری طبیعی داشته باشد. این ممکن است باعث یک بارداری وفق دیگر شود به دلیل اینکه رحم هنوز آماده لانه گزینی جنین بعدی نیست. بنابراین مدت چهار تا شش هفته پس از سقط، حتما یکی از روش های پیشگیری از بارداری را به کار ببرید. معمولا سه تا شش ماه پس از دفع بارداری پوچ ، می توان بارداری موفقی را تجربه کرد. درصورتی که چندبار سقط در مراحل اولیه بارداری (یا بارداری بدون جنین) اتفاق افتاد، می توان درمورد استفاده از IVF  (روش های درمانی کمک باروری) تصمیم گرفت.

باتوجه به اینکه سطح پایین هورمون پروژسترون طی بارداری میتواند باعث سقط شود، شاید استفاده از مکمل های پروژسترونی از ابتدای بارداری بعدی بتواند شانس بارداری موفق را بیفزاید. بارداری بدون جنین، حادثه ناراحت کننده ای در زندگی یک زن محسوب می شود.

شاید دیگران درک نکنند که شما برای چه غمگین هستید. آنها فکر می کنند شما برای چیزی سوگواری می کنید که اصلا وجود نداشته! درک این واقعیت که شاید جنینی وجود نداشته اما بارداری اتفاق افتاده است انتظار ناراحتی و آشفتگی پس از سقط را ملموس تر می کند.

 به یاد داشته باشید که این مساله می تواند برای هر زنی اتفاق بیفتد. شاید درمورد خیلی ها اتفاق افتاده و باعث سقط شده، بدون اینکه کسی یا خودشان متوجه شوند. پس نگران نباشید، شما هم می توانید یک بارداری و بارداری های موفق دیگری را پس از یک بارداری پوچ تجربه کنید.

علت مرگ جنین در ماههای مختلف بارداری

11 علت طولانی شدن پریود بیش از 1 روز

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

چه چیز باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

مسمومیت در بارداری چه علائمی دارد؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟ عوارض بارداری پوچ

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

بارداری پوچ در 5 درصد موارد از دلایل اصلی سقط جنین در سه ماهۀ اول به شمار آمده و معمولاً در نتیجۀ مشکلات کروموزومی به وقوع می­ پیوندد. بارداری پوچ در مراحل اولیه بارداری اتفاق می ­افتد و در بسیاری موارد مادر از وقوع بارداری اطلاعی ندارد. در چنین شرایطی علائم بارداری از قبیل عدم قاعدگی یا تاخیر در قاعدگی وجود دارد و حتی آزمایش بارداری در این مادران مثبت است

 

بارداری پوچ که تخمک پوچ نیز به آن گفته می­شود، زمانی رخ می­ دهد که تخمک بارور به دیوارۀ رحم می ­چسبد ولی به جنین یا رویان تبدیل نمی ­شود. سلول ها برای تشکیل ساک sack بارداری رشد می ­کنند اما خود جنین هیچ رشدی ندارد. این مسئله در سه ماهۀ اول بارداری یعنی زمانی رخ می­ دهد که مادر هنوز از وقوع بارداری مطلع نیست. در این فرایند، اختلالات کروموزمی موجب بروز سقط جنین خواهند شد.

چنانچه با این مشکل مواجه شدید، نخستین نکته­ای که باید به خاطر داشته باشید این است که شما فرزند خود را از دست داده­اید و حق دارید غمگین یا ناراحت باشید. اما کسب اطلاعات و آگاهی درباره سقط جنین و عبور از دشواری های آن به شما کمک می­کند تا به بهترین وجه این دوران را پشت سر بگذارید.عوارض بارداری پوچ

 

بارداری پوچ در مراحل اولیه بارداری اتفاق می ­افتد و در بسیاری موارد مادر از وقوع بارداری اطلاعی ندارد. در چنین شرایطی علائم بارداری از قبیل عدم قاعدگی یا تاخیر در قاعدگی وجود دارد و حتی آزمایش بارداری در این مادران مثبت است. حتی مقدار هورمون بارداری افزایش یافته و این تصور ایجاد می ­شود که بارداری بدون مشکل مراحل طبیعی خود را طی می­ کند. اما در واقع، جفت به رشد خود ادامه می دهد و برای مدت کوتاهی بدون اینکه جنینی در کار باشد، از خود محافظت می ­کند، لذا هورمون های بارداری همچنان افزایش یافته و مادر شرایط بارداری را طبیعی می ­پندارد. اما در مرحلۀ سونوگرافی رحم و ساک حاملگی هر دو خالی هستند، البته علائمی نظیر گرفتگی­های شکمی، خونریزی و لکه ­بینی­ های خفیف واژینال نیز در برخی موارد مشاهده می­ شوند. 

 

بارداری پوچ در 5 درصد موارد از دلایل اصلی سقط جنین در سه ماهۀ اول به شمار آمده و معمولاً در نتیجۀ مشکلات کروموزومی به وقوع می­ پیوندد. در این موارد بدن مادر به وجود ناهنجاری کروموزومی در جنین پی برده و به طور طبیعی از ادامه حیات جنین و تداوم بارداری جلوگیری به عمل می­ آورد لذا جنین به علت تقسیمات سلولی غیرنرمال یا کیفیت پائین تخمک و اسپرم نمی ­تواند مانند یک جنین سالم رشد و نمو پیدا کند.

 

تصمیم برای کورتاژ یا کمی صبر برای سقط خودبخودی جنین، به نظر خودتان بستگی دارد، بسیاری از پزشکان در مراحل اولیۀ بارداری، کورتاژ را توصیه نمی ­کنند. برخی از متخصصان بر این باورند که بدن مادر قادر است به خودی خود بافت اضافی را از بدن خارج کند و لذا نیازی به عمل­های جراحی تهاجمی با خطرات و عوارضی که به دنبال دارند، نیست.

اما چنانچه برای تشخیص دلیل سقط لازم باشد بافت مورد آزمایش پاتولوژی قرار بگیرد، در این صورت کورتاژ لازم است. برخی مادران از نظر جسمانی و روانی کورتاژ را پایان ماجرا تصور می ­کنند و برخی دیگر آن را روشی تهاجمی می­ پندارند که می ­تواند بر آلام آنان بیفزاید.

متاسفانه در بسیاری موارد، راهی برای پیشگیری از بارداری پوچ وجود ندارد. اما در صورت تکرار سقط های خودبخودی در ماه­های اول بارداری، آزمایش ژنتیک به زوجین پیشنهاد می ­شود. بارداری پوچ رویدادی است که معمولا فقط یک ­بار رخ می­دهد و به ندرت می ­توان به مواردی اشاره کرد که مادر بیش از یک ­بار تجربه این نوع بارداری را داشته باشد. بسیاری از پزشکان به زوجین توصیه می­کنند به مدت یک تا سه ماه بعد از سقط، از اقدام به بارداری مجدد بپرهیزند.

 

مطالب بیشتر:

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

مشکلات سلامتی در بارداری

ویدیو های بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

روند بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

در شرایط طبیعی وقتی زن و شوهری با هدف بچه دار شدن اقدام به نزدیکی می کنند، اگر شرایط فراهم باشد یک اسپرم که از همه سریع تر و قوی تر بوده خودش را به تخمکی که از تخمدان زن آزاد شده می رساند و آن را بارور می کند. تخمک بارور شده به سمت رحم حرکت می کند تا در آنجا شروع به لانه گزینی کند و به دیواره رحم بچسبد. این مرحله که تمام شود و لانه گزینی با موفقیت به اتمام برسد، تقسیمات سلولی جنین هم آغاز می شود و جفت کم کم شکل می گیرد و بارداری روند طبیعی خود را ادامه می دهد. اما گاهی مواقع اشکالی در این روند وجود دارد که منجر به بارداری پوچ می شود. یعنی طی یک فرایند غیر طبیعی تقسیم سلول های جنینی ادامه پیدا نمی کند یا اصلا شروع نمی شود و این فرایند منجر به پوچی بارداری می گردد. دراین حالت شما ساک حاملگی دارید و جفت هم به وجود آمده است ولی خبری از خود جنین نیست.

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

بارداری پوچ عارضه‌ ای بسیار ناشناخته است. از هر هزار زن باردار یک مورد دچار این مشکل می‌ شود. فاکتورهای زیر اما بی‌ تاثیر نیستند:عوارض بارداری پوچ

متاسفانه بارداری پوچ ابتدا دقیقا مثل یک بارداری طبیعی است. یعنی علائم بارداری طبیعی مانند قطع عادت‌ ماهیانه خستگی و حساس شدن پستان‌ ها را هم می‌ توان مشاهده کرد به علاوه تست بارداری هم مثبت است، اما در برخی موارد نشانه‌ هایی را هم از خود بروز می‌ دهد، پس اگر یکی از نشانه‌ های زیر را مشاهده کردید حتما به پزشک تان مراجعه کنید:

بعد از مراجعه به پزشک او نیز مواردی را برای تشخیص بررسی می‌ کند و در نظر می‌ گیرد:

حاملگی پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد

در این حالت دکتر شما موقع انجام سونوگرافی فقط یک حفره سیاه می بیند که همان ساک حاملگی است. متاسفانه بدن به صرف تشکیل ساک فکر می کند که شما باردار هستید. بنابراین سطح هورمون بتا در خون تان بالا رفته و کم کم سر و کله علائم بارداری هم پیدا می شود و اتفاقا ممکن است این علائم شدید هم باشند. علی رغم وجود این علائم شما واقعا باردار نیستید و این بارداری نمی تواند ادامه پیدا کند ولی ممکن است کمی طول بکشد تا علائم بارداری افت پیدا کند.

بارداری پوچ نمی تواند به عنوان یک حاملگی زنده ادامه یابد. برای جلوگیری از بیماری، بافت پوچ باید برداشته شود. درمان معمولا شامل یک یا چند مورد زیر است:

برای درمان بارداری پوچ، پزشک بافت پوچ را از رحم در طول کورتاژ بر می دارد. کورتاژ یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طول درمان، یک بیهوشی موضعی یا عمومی انجام خواهد شد. دکتر برای معاینه لگن برای دیدن دهانه رحم، یک اسپکولوم را به واژن وارد می کند. سپس پزشک دهانه رحم را گشاد می کند و با استفاده از یک دستگاه خلاء بافت رحم را برمی دارد. معمولا عمل کورتاژ حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد.

۲- هیسترکتومی

اگر بافت پوچ دیده شود و تمایلی برای بارداری در آینده نداشته باشید، ممکن است جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) نیاز داشته باشید.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

زایمان زودرس، به زایمان قبل از هفته 37 بارداری اشاره دارد. بارداری نرمال معمولا بین 37 تا 42 هفته به

دلایل سرد شدن زنان و علائم سرد مزاجی زنان متفاوت است. نوسانات هورمونی که در طول سال ها اتفاق می

واژینیت یا التهاب واژن سبب خارش، درد و ترشح می گردد که اغلب به علت عفونت ها، که بعضی از

دوش واژینال، به معنی شستن یا تمیز کردن بخش بیرون واژن با استفاده از آب و ترکیبات دیگر می باشد. عوارض1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *