عوارض بارداری در سنین بالای 35 سال




باردار شدن در سنین بالای 35 سال خطر سقط جنین، مشکلات جنینی و کروموزومی و بیماری‌های مربوط به حاملگی را افزایش می‌دهد.

امروزه حاملگی پس از 35 سالگی را به عنوان حاملگی پرخطر در نظر می‌گیرند. سنی که پس از آن، خطرات و عوارض بارداری، ناهنجاری‌ها و مرگ و میر مادر و جنین در آن افزایش پیدا می‌کند.عوارض بارداری در سنین بالای 35 سال

در حالی که بسیاری از زنان برای ایجاد شرایط زندگی بهتر قبل از تولد نخستین فرزند خود، بارداری را به تأخیر می‌اندازند، تحقیقات تازه نشان می‌دهند به تعویق انداختن حاملگی تا سنین 3 سالگی، دوران بارداری را با دشواری‌ها و مخاطراتی همراه می‌کند، خطراتی مثل افزایش ناباروری و در نتیجه تقاضای حاملگی آزمایشگاهی (IVF) و افزایش غم‌انگیز مشکلات مربوط به جنین.

سقط، حاملگی خارج رحمی، فشار خون،‌ دیابت حاملگی، اختلالات ژنتیکی، اسکیزوفرنی، حاملگی دوقلویی دوتخمکی، جداشدن زودرس جفت، جفت سرراهی و زایمان سزارین از جمله عوارضی هستند که در صورت حاملگی در سنین بالا می‌توانند گریبانگیر مادر و یا جنین شوند.

همچنین ثابت شده است که با افزایش سن مادر، بروز ناهنجاری‌های کروموزومی از نوع آناپلوئیدی (ناهنجاری مربوط به عدم تقسیم کروموزوم‌ها) به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند تا جایی که شانس داشتن فرزند با ژن‌های معیوب (سندرم داون) در سنین بالای 45 سال یک مورد در 3 مورد تولد زنده است و این در حالی است که در یک زن 2 ساله این احتمال، یک در دو هزار تولد زنده تخمین زده شده است. این سندرم در رابطه با سن مادر بروز می کند و ربطی به تعداد زایمان های وی ندارد.

در ضمن میزان مرگ و میر نوزادان در سنین پایین باروری و سنین بالای چهل سال به حداکثر می رسد.

دکتر ژاله ذوالقدری ، جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه زنانی که از روش‌های کمک باروری استفاده می کنند، در دوران بارداری به مراقبت‌های متفاوتی از دیگر زنان باردار نیاز دارند، گفت:

«در موارد، این زنان در سنین بالا‌ و بیش از 35 سال قرار دارند و این خود سبب تولد نوزادانی با ناهنجاری‌های مادرزادی و کروموزومی در آن‌ها می شود که شایع‌ترین آن‌ها سندرم داون یا منگولیسم است.

از طرفی هم عوارض دوران بارداری مانند سقط جنین، دیابت بارداری، مسمومیت حاملگی، زایمان زودرس و در این زنان از دیگر زنان باردار است.

هیچ‌گاه به زنان باردار استراحت مطلق را پیشنهاد نمی کنیم و چنانچه شرایط محیطی سالم باشد، با انجام فعالیت‌های سبک، به هیچ وجه سقط جنین اتفاق نمی‌افتد و تنها به زنانی که دچار خونریزی شده باشند و یا سابقه سقط‌های مکرر داشته و به علت نارسایی دهانه رحم سرکلاژ شده‌اند، توصیه ما داشتن یک استراحت نسبی و انجام کارهای سبک می‌باشد.

زنان مبتلا به دیابت در دوران حاملگی به دو گروه تقسیم می‌شوند. یک گروه زنانی هستند که پیش از شروع بارداری مبتلا به دیابت بوده اند و دارو مصرف می‌کرده اند که این افراد باید توجه داشته باشند حتما شش تا هشت هفته پیش از شروع بارداری، قندخون آن‌ها کاملا کنترل شود، چرا که بالا بودن قند خون، حتما سبب بروز ناهنجاری‌های جنینی خواهد شد.

گروه دوم زنانی هستند که در ظاهر سالم می‌باشند و قبلا دیابت نداشته‌اند که معمولا این افراد را غربالگری می‌کنیم و آزمایش قندخون آن‌ها را بررسی می‌کنیم. این نوع دیابت بارداری به صورت معمول در زنانی که وزن بالا دارند و یا در بارداری‌های قبلی خود، نوزادی با وزن بالا به دنیا آورده اند و یا سقط‌های مکرر داشته‌اند و نیاز به بررسی بیشتری دارد.»

 

 

دکتر لادن گیاهی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی نیز با بیان اینکه نیاز تغذیه‌ای جنینی که با روش‌های کمک باروری شکل گرفته است با جنینی که به صورت طبیعی تشکیل شده است، تفاوتی ندارد، تصریح کرد:

«وزن مادر در ابتدای بارداری تعیین کننده آن است که در طی دوران بارداری چه روند افزایش وزنی باید داشته باشد.

در سه ماهه اول بارداری با اینکه نباید مادر وزن زیادی اضافه کند، ولی حساس ترین دوران شکل گیری ساختار ژنتیکی و متابولیکی فرزند در آینده می‌باشد، یعنی با وجود آنکه در سه ماهه اول بارداری نباید وزن گیری مادر به مقدار زیاد اتفاق بیفتد، اما کیفیت و روند تغذیه‌ای او اثری بسیار مهم و غیرقابل برگشت بر روی سلامت کودک در آینده خواهد داشت.

وزن گیری مادر تابع عوامل ژنتیکی، سلامت عمومی مادر، میزان فعالیت بدنی، باورهای فرهنگی، موقعیت اجتماعی، اقتصادی و می‌باشد، بنابراین با توجه به وزن ابتدای بارداری باید در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری، روند وزن گیری کنترل شود.

تغییرات تغذیه در دوران بارداری به آن صورتی که خانواده‌ها غالبا تصور می‌کنند نبوده و در سه ماهه اول دوران بارداری، نیازی به افزایش انرژی دریافتی توسط مادر نمی‌باشد و از سه ماهه دوم و سوم، ما به تدریج افزایش دریافت انرژی را داریم که چیزی در حدود 3 کالری و نهایتا 5 کالری می‌باشد.

مصرف مکمل‌ها نیز معمولا از سه ماهه دوم شروع می‌شود، اما مصرف قرص اسیدفولیک از دو تا سه ماه قبل از بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است.» 

منابع:مهردانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

مطالب مرتبط:بهترین سن برای بچه دار شدن مادر شدن بعد از 4 سالگی فاصله دو بارداری چقدر باشد؟ سن پدر هم با سلامتی نوزاد ارتباط دارد4 راه تشخیص جنین منگول در بارداری

مدیرکل
نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان یزد، گفت: اولین همایش بین المللی مدرسه ایرانی
معماری ایرانی برای اولین بار در کشور به میزبانی یزد برگزار می‌شود.

رییس کل دادگستری استان یزد از آزادی 24 نفر
از مجرمین جرائم غیر عمد از زندان‎
های استان با کمک یک میلیارد

دبیر
علمی هشتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی، گفت:
جمعاً در این همایش 625 نفر ثبت‌

آیین رونمایی از کتاب «مقام های دف» به روایت
«آشنا احمدی» با حضور «محمود دهقان هراتی» معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ

به مناسبت میلاد باسعادت حضرت فاطمه (س) و
هفته زن، کارگاه «شعر سرایی خلاق» با حضور مسوولین   در مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری مهریز برگزار
شد.عوارض بارداری در سنین بالای 35 سال

سی و هفتمین جشنواره مسابقات فرهنگی هنری
دانش آموزان آموزش و پرورش ناحیه یک یزد با برگزاری مسابقات تئاتر و هنرهای نمایشی
دانش آموزان دختر دوره متوسطه به پایان رسید.

استاندار یزد طی ابلاغی، علیرضا جدیدی را
به عنوان سرپرست فرمانداری شهرستان اردکان معرفی کرد.

نخستین جشنواره رسانه‌های
برخط استان یزد با حضور جمعی از مدیران کل و تجلیل از نفرات برگزیده این جشنواره به
کار خود پایان داد.

استاندار یزد با
بیان این که انتقال تجارب مهمترین ابزار برای ایجاد هماهنگی بیش از پیش در مدیریت
بحران‌های احتمالی است، گفت: پیش‌بینی بحران‌های نوپدید در استان یزد ضروری است.

مدیرکل
مدیریت بحران استانداری یزد با اشاره به ضرورت کارخواست‌های مختلف برای مدیریت
بحران، گفت: خشکسالی و سیل بحران خاموش استان یزد است.

ريیس اتحادیه لوازم خانگی یزد
افزايش قيمت مواد اوليه و دستمزد را علت افزايش 7 تا 8 درصدي قيمت لوارزم خانگي
در سال جاري ذكر كرد و گفت: با تداوم اين روند احتمال افزايش مجدد قيمت‌ها در
روزهاي پاياني سال نيز دور از ذهن نيست.

ريیس سازمان بهزیستی کشور گفت: ایران در
2 سال آینده با یک سوی سالمندی مواجه خواهد شد که مسئولان باید از هم‌اکنون برای
مواجهه با آن بره‌ریزی کنند.

مدیر دفتر حفاظت آب منطقه‌ای یزد با تاکید
بر لازمه روی اوردن کشاورزان به ککشت گیاهان کم آبخواه گفت: بهانه‌آوری برخی از کشاورزان
برای کشت محصولاتی چون گندم به عنوان محصولی استراتژیکی رد شدنی است چرا که امروزه
آب بر این نوع محصولات نیز ارزنده تر است.

معاون امور اجتماعی سازمان
فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری يزد گفت: شهروندان يزدي در قالب نذر دوچرخه‌ که تا
29 اسفند‌ماه ادامه دارد، می‌توانند دوچرخه‌های غيراستفاده اعم از سالم يا حتي خراب
خود را به کودکان نیازمند هدیه کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های
اجتماعی بهزیستی کشور در نخستین نشست ملی دانش‌افزایی جمعیت همیاران سلامت روان اجتماعی
کشور در يزد گفت: جمعیت همیاران نیروی اجتماعی تأثیرگذار کشور است.

فرمانده انتظامی استان از کشف 447 کیلو
تریاک و 78 کیلو حشیش توسط پلیس شهرستان مهریز خبر داد

.

رییس حوزه هنری یزد گفت: مجموعه شعر «آشیان
آسمان» اثر فائزه زرافشان شاعر یزدی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد

.

مدیر کل بهزیستی استان یزد اظهار كرد: زمانی
که هنوز بخش دولتی کار مردمی را تجربه نکرده بود، بهزیستی بسیاری از فعالیت‌هایش را
به سمت مردم برد.

وزیر ورزش و جوانان عصر امروز در جریان سفر به استان یزد مجموعه بین‌المللی
اسکواش یزد که با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان ايجاد شده است   را افتتاح کرد.

استاندار یزد با
اشاره به ظرفیت ورزشی این استان در رشته‌های مختلف ورزشی، گفت: تمام دستگاه‌های
اجرایی استان یزد موظف به معرفی مشاور جوان می‌شوند.

همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)
ابر طرح شهرداری یزد با عنوان خلیج فارس افتتاح شد.

بالا رفتن سن زنان برابر است با کاهش قدرت باروری در آن‌ها. به دلیل ساز و کار بدن زنان، قدرت باروری آن‌ها با افزایش سن روند نزولی پیدا کرده و در سن 38 سالگی این توانایی تنزل ناگهانی خواهد داشت. این کاهش به این علت است که تخمک‌ها پیر شده و قدرت لقاح به شدت پایین می‌آید. به همین دلیل افرادی که در این سنین تصمیم به بارداری می‌گیرند بهتر است نکاتی را مد نظر قرار دهند تا با چالش کمتری در بارداری خود مواجه شوند.

تا سن 35 سالگی بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که زوج‌ها قبل از شروع درمان‌های ناباروری به مدت یک سال بدون استفاده از روش‌های پیشگیری از بارداری، رابطه‌ی جنسی داشته باشند. البته این زمان در زنان بالاتر از 35 سال به 6 ماه کاهش پیدا می‌کند.

بزرگ‌ترین مشکل برای زوجین نابارور تأخیر در درمان است. زیرا شانس موفقیت بارداری برای یک زن در اواخر دهه‌ی 3 و یک زن در اوایل دهه‌ی 4 بسیار تفاوت است.

احتمال فشارخون بالا در دوران بارداری در زنان بالاتر از 35 سال دو برابر از زنان جوان است. فشارخون بالا تقریباً 1 تا 2 درصد از زنان باردار این گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.عوارض بارداری در سنین بالای 35 سال

دیابت بارداری 2 تا 3 برابر در زنان این گروه نسبت به زنان جوان‌تر شایع بوده و مطالعات اخیر نشان داده‌اند احتمال ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که علاوه بر سن بالا دچار اضافه وزن هم هستند می‌شود.

شانس جراحی سزارین در زنان سنین 35 تا 39 ساله نسبت به زنان دهه‌ی2 زندگی، دو برابر است. زیرا مراحل زایمان در زنان این گروه طول می‌کشد. زمانی که مرحله‌ی دوم زایمان به مدت دو ساعت طول بکشد، متخصص زنان و زایمان اغلب مداخله کرده و برای کاهش آسیب به جنین سزارین انجام می‌دهد.

در این گروه پزشک ممکن است به انجام آمینوسنتز یا سایر آزمایشات غربالگری بارداری توصیه نماید. همین موضوع ممکن است باعث ایجاد نگرانی‌هایی و تا آماده شدن نتایج استرس زیادی به آن‌ها تحمیل کند، زیرا شانس داشتن کودک مبتلا به سندورم داون یا سایر اختلالات کروموزومی در این گروه بالاست.

 

شانس داشتن چندقلو خصوصاً دو و سه قلو به طور قابل ملاحظه‌ای در اواخر دهه‌ی 3 یا اوایل دهه‌ی 4 افزایش پیدا می‌کند. دلیل این امر می‌تواند این باشد که تحریک هورمونی تخمدان‌ها در زنان مسن کمی تغییر کرده و باعث افزایش احتمال آزاد شدن بیش از یک تخمک در هر سیکل شود.

احتمال داشتن بارداری چندقلویی برای زنانی که از داروهای کمک‌باروری استفاده می‌کنند نیز زیاد است. زیرا این داروها سبب تحریک تخمدان برای تولید تخمک می‌شود.

احتمال سقط پس از 35 سالگی به 18 درصد می‌رسد. هم‌چنین بر اساس مطالعات اخیر احتمال مرده‌زایی در این گروه نسبت به زنان جوان‌تر دو برابر می‌باشد، البته علت این امر هنوز ناشناخته است.



9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *