عوارض امپول سوما چیست



سوماتروپین یکی از مکمل هایی است که امروزه به واسطه تاثیرات جادویی و فوق العاده اش بد جوری در میان طرفداران بدنسازی باب شده است, بخصوص برای افرادی که خیلی علاقه مند نیستند که ورزش را به شیوه سنتی دنبال کنند. که درکلام عامیانه سوما یده میشود. هنگامی که از برخی مربی ها می پرسید که چگونه میتونم بدون تمرین زیاد و در زمان کم حجم عضلاتم رو زیاد کنم توصیه میکنند که برو سوما بزن!!!
این دارو در واقع همان هورمون رشد انسانی یا به بیان ساده تر HGH میباشد که سوماتروپین در واقع تجاری این محصول است. با توجه به این برچسب تجاری, دلیل علاقه مندی بیش از حد جوانان به این دارو کاملا واضح است. در کنار مزایای مصرف این دارو , باید به عوارض جانبی جدی آن نیز اشاره کرد که متاسفانه در اکثر مواقع مشتری های این دارو با اطلاع از آنها, دارو را مصرف میکنند.

هورمون رشد یا سوماتروپین یک هورمون پلی پپتیدی، شامل ۱۹۱ اسید آمینه است که به طور طبیعی دربدن انسان ها در غده هیپوفیز تولید میشود اما میزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین میکند که تا حد زیادی به سطح سلامت کلی فرد و سن بستگی دارد. اگر محرک های مناسبی مانند: تمرینهای ورزشی، خواب، استرس کم وپایین بودن سطح قند خون داشته باشد منتشر می شود.
به طور خلاصه، HGH به شکل ساختاری سلول های بدن را افزایش می دهد و همچنین سلول های جدید را به منظور افزایش پاسخهای مطلوب سلولی تولید می کند. علاوه بر این، HGH تا حد زیادی میزان اسیدهای آمینه قابل تبدیل را افزایش می دهد ودر نتیجه از این طریق هم عملکرد بدن را افزایش میدهد. با این اثرات متابولیکی ویژه این هورمون با هدف بازی کردن یک نقش کلیدی در تعیین این که چگونه چربی بدن به صورت منبع انرژی استفاده شود, بوجود آمده است.

استفاده خودسرانه و بدون آگاهی سوما , مصرف آن بدون مشورت با پزشک و بدون نسخه میتواندعوارض جانبی بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد. مصرف این دارو سطوح انسولین را افزایش می دهد و ممکن است باعث هیپوگلیسمی شود، بدان معنی که بدن مشکل کمبود گلوکز دارد. درد شدید مفصل و سندروم تونل مچ دستی(carpal tunnel syndrome) میتواند از علایم استفاده نا درست دارو باشد. استفاده از دوزهای نرمال میتواند به دردهای شکمی ممتد منجر شود خصوصا اگر توسط بدنسازان به منظور افزایش عضله مصرف گردد. از سایر عوارض می توان به:
حالت تهوع و استفراغ، تعریق، تب، زردشدن پوست یا چشم ها (زردی)، ضربان قلب سریع، افزایش تشنگی و تکرر ادرار، درد ناگهانی شدید در پشت چشم ها یا تغییرات بینایی، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها، مچ دست یا انگشتان، یا تورم سر، صورت، دست ها و یا اندام های دیگر اشاره کرد.

همه آن چه که باید درباره سوما بدانیم
این ماجرا یک هشدار بزرگ است برای ورزشکاران جوانی که ممکن است در معرض این ماجرا قرار بگیرند و قربانی شوند. البته ماجرا وقتی دردناک تر می شود که پای پدر و مادرها هم وسط کشیده می شود. یعنی پدر و مادرها باعث می شوند فرزندانشان سراغ یک پدیده به سوما بروند. البته سوما تنها مربوط به فوتبال نیست. بلکه به رشته های دیگر هم می تواند سرایت کند و اخباری که ما داریم نشان می دهد که سرایت هم کرده است و ظاهرا نه ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و نه کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال برای آن فکر نکرده اند.

سوما چیست؟

قبل از این که بخواهیم بگوییم سوما چیست، فقط بدانید که سوما از سوماتروپین یا هورمون رشد، هورمون طبیعی بدن انسان که در رشد و سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد، گرفته شده است. این هورمون در افزایش سنتز پروتئین و توده عضلانی و کم شدن چربی بدن یا افزایش لیپولیز یا شکسته شدن چربی ها برای مصرف نقش موثر دارد.

گفته می شود ترشح این هورمون تحت تاثیر خواب، ورزش، تغذیه و استرس است و تحقیقات نشان داده که دو فاکتور اول یعنی خواب و روزش عوامل اصلی در ترشح هورمون رشد هستند. اما حالا شنیده شده که بسیاری از ورزشکاران و به ویژه بازیکنان فوتبال ایران در حال استفاده از این هورمون به صورت افراطی هستند. البته مصرف این مواد که جزو مواد ممنوعه هستند، باعث می شود که دوپینگ بازیکنان در صورت تست مثبت شود. جدا از همه خطرهایی چون گشادشدن دریچه قلب، بزرگ شدن قلب و اختلال ریوی از عوارض استفاده از سوماست.

لیونل مسی هم سوما مصرف کرده

عوارض امپول سوما چیست

اتفاقا کسانی که می خواهند جوانان را فریب بدهند، از ماجرای لیونل مسی حرف می زنند، چرا که مسی هم با سوما به این مسی که حالا می بینید تبدیل شده است. سوم به صورت تزریقی وارد خون می شود و البته پزشکان باشگاه ها و آکادمی ها در سنین نونهالی و نوجوانی زمانی که می بینند بازیکنان نونهال با مشکل رشد مواجه هستند، پس از انجام آزمایش هایی به آن ها هورمون تزریق می کنند که لیونل مسی هم یکی از آن بازیکنان بود که در لاماسیای اسپانیا مورد درمان آکادمی بارسلونا قرار گرفت.

اما در ایران این ماجرا افراط شده و اگر به زودی رسیدگی نشود، آن وقت ممکن است اتفاقات بدی در فوتبال ایران بیفتد. برخی کارشناسان ین پدیده را سوی ای می دانند که ورزش و به خصوص فوتبال ایران را فراگرفته است. درواقع تزریق این مواد برای افرادی که از کمبود هورمون های طبیعی بدنشان هم چون کمبود هورمون رشد رنج می برند، فقط زیر نظر پزشک متخصص و متخصص غدد باید صورت بگیرد، اما در ایران پدرها و مادرها خودشان پزشک شده اند و می خواهند بچه هایشان به لیونل مسی تبدیل شوند.

بازیکنان بزرگ سال سوما مصرف می کنند

البته نکته درناک ماجرا این است که بازیکنان بزرگ سال هم سوما مصرف می کنند و می خواهند به این دلیل که جبران کمبود خواب و استراحتشان را بکنند و البته گردش خونشان شود، این کار را انجام می دهند. دردناک تر این است که بازیکنان فوتبال بدون توجه به عوارض در حال مصرف سوما هستند و البته کمیته پزشکی فیفا به محض این که متوجه شد چنین اتفاقی در حال رخ دادن است، دستور داد تا از حدود دو سال پیش تست خون از بازیکنان فوتبال جهان گرفته شود.

تستی گران قیمت که برای ایران هم حسابی هزینه بر است. انجام دادن این آزمایش در فوتبال ایران یک میلیارد تومان برای فدراسیون فوتبال آب می خورد و به همین دلیل است که کمیته پزشکی این آزمایش را انجام نداده است.

باید دو روزه به آزمایشگاه برسد

با دکتر توحید سیف برقی، رئیس کمیته کنترل دوپینگ فدراسیون فوتبال صحبت کرده ایم و او در این باره گفت: «استفاده از سوماتروپین در رده های پایه دیده شده است. سوما برای افرایش قد و بزرگ شدن هیکل تزریق می شود و اتفاقا در کسانی است که اختلال رشد دارند، منتها در آن هایی که اختلال رشد هم ندارند مصرف می شود که می تواند عوارض زیادی از جمله سکته قلبی، فشار خون و تغییر اندازه قلب داشته باشد. که بره هایی برای گرفتن تست خون در کمیته پزشکی وجود داشته که سال گذشته علی کفاشیان با واگذاری همه اختیارات به ستاد ملی کنترل دوپینگ اختیار نمونه گیری را به آن ها سپرده است و آن ها باید بتوانند که در این زمینه تست بگیرند.

ما از گسترش سوما باخبر هستیم و آن را به اطلاع ستاد ملی مبارزه با دوپینگ رسانده ایم و باید دید آن ها در این زمینه چه خواهندکرد.» البته با توجه به این که از 11 دی ماه 93 دیگر کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال تست نمی گیرد و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تست می گیرد، با دکتر رامین طباطبایی، قائم مقام ستاد کنترل دوپینگ حرف می زنیم و از وی می پرسیم که آیا برای مبارزه با سوما چه کاری انجام شده است که طباطبایی پاسخ می دهد: «سعی می کنیم از این به بعد تست بگیریم؛ با توجه به این که شما می گویید کم کم ماجرا جدی شده است، این کار را انجام می دهیم.

البته تست خون باید در 48 ساعت به آزمایشگاه کلن آلمان برسد که کمی پرهزینه است، اما خبر خوب این است که این هورمون در ادرار موادی را آزاد می کند که قابل تشخیص و کشف است و از امسال می توانیم با تست ادرار متوجه شویم که چه کسانی سوما مصرف می کنند.» این می تواند یک خبر خوب برای کسانی باشد که با سوما مبارزه می کنند.

حمله سوما به فوتبال پایه

اما خبر بدتر این است که مربیان هم به خاطر سودجویی بازیکنان فوتبال پایه را به تزریق سوما تحریک می کنند و بازیکنان جوان و نوجوان دست به مصرف سوماتروپین می زنند و البته هیئت های فوتبال و فدراسیون و سازمان لیگ باید در این میان وارد شوند و اجازه ندهند سوما وارد فوتبال ایران شود. بازیکنان نوجوان و جوان در دوزهای بسیار بالا و خطرناک به مصرف این هورمون ها روی می آورند، بدون آن که از خطرات و عوارض آن آگاهی داشته باشند.

ظاهرا تا 15 سال پیش هیچ گونه درخواستی درباره مصرف چنین موادی دیده نمی شد، اما امروز متاسفانه مصرف این گونه از مواد به ویژه مصرف هورمون سوماتروپین در میان بازیکنان جوان بسیار شایع شده است. یکی از مربیان فوتبال پایه که نمی خواهد ش فاش شود، می گوید: «یکی از دلایلی که بازیکنان به سمت مصرف این مواد می روند، علاقه مندی مربیان پایه در انتخاب بازیکنانی با فیزیک بدنی درشت و بدون توجه به تکنیک، مهارت، خلاقیت، هوش و دیگر فاکتورهاست.»

چه باید کرد؟

حالا خطر سوما باید حس شود. شاید چیزی شبیه به یک اپیدمی که اگر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال نجنبند، فاجعه ای به بار می آید که در آینده ممکن است همه بازیکنان فوتبال ایران را دوپینگی کند. نداشتن اطلاعات کافی مربیان، عدم آموزش صحیح بازیکنان درباره این موضوعات، خواسته های عجولانه و بدون منطق بازیکنان جوان که متقضای سن آن هاست.

تبلیغات گسترده در باشگاه های بدن سازی و برخی باشگاه ها باعث شده مصرف این مواد در میان بازیکنان جوان به شدت شایع شود و البته در این میان فوتبال ایران در همه رده ها ضرر می کند. فرض کنید که در آینده از بازیکنان تیم ملی ایران تست بگیرند و تست های سومای آن ها مثبت شود. در فوتبال روز جهان و در آکادمی ها بازیکنان از کودکی با فایده ها و ضررها و عوارض مکمل ها و داروهای غذایی ورزشی آشنا می شوند، اما در فوتبال ایران خبری از این آکادمی ها نیست./ هفته ه چلچراغ

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

تزریق سوما یا سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که دچار کمبود هورمون رشد طبیعی هستند، استفاده می شود. کاربردهای دیگر این هورمون برای افرادی است که دارای نارسایی مزمن کلیه، سندرم نونان، سندرم ترنر، سندرم پرادر- ویلی، کمبود قد درهنگام تولد و عدم رشد قد و هستند.

سوما از سوماتروپین یا هورمون رشد، هورمون طبیعی بدن انسان که در رشد و سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد، گرفته شده است. این هورمون در افزایش سنتز پروتئین و توده عضلانی و کم شدن چربی بدن یا افزایش لیپولیز یا شکسته شدن چربی ها برای مصرف نقش موثر دارد.

همچنین از هورمون سوماتروپین در بزرگسالان، برای درمان سندرم روده کوتاه و یا برای جلوگیری از کاهش شدید وزن که از بیماری ایدز نشات می گیرد، استفاده می شود. سوماتروپین کاربردهای فراوان دیگری نیز دارد و بسیاری از ورزشکاران هم از آن برای مقاصد مختلف استفاده می کنند.

سوما یا هورمون رشد، هورمونی حیاتی برای بدن و سلامتی عمومی افراد است و همواره مقادیر طبیعی و مفید آن برای انجام فرایندهای مختلف در بدن به ویژه کودکان لازم است از جمله وظایف هورمون رشد، افزایش و رشد بافت‌های بدن به مانند عضلات است. هورمون رشد نتایجی طبیعی و قابل قبول از خود در بدن دارد؛ اما افزایش تولید آن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات حاد نیز شود.عوارض امپول سوما چیست


درمان نارسایی رشد ناشی از کمبود هورمون رشد

بالغین: رژیم درمانی بر اساس وزن بیمار، حداکثر .4 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیر جلدی یک بار در روز تزریق می شود (یا .4 میلی گرم/کیلوگرم در هفته در دوز های منقسم). در مجموع دوز قابل تزریق سوماتروپین(بدون در نظر گرفتن وزن بیمار) در روز بین .15 تا .3 میلی گرم است که به صورت زیرجلدی تزریق می شود.

کودکان: رژیم درمانی بر اساس وزن کودک، .24 تا .34 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیرجلدی یک بار در روز تزریق می شود(6 تا 7 بار در هفته). حداکثر دوز تا .6 میلی گرم/کیلوگرم 3 بار در هفته تجویز می شود.


نارسایی رشد همراه با نارسایی مزمن کلیه

کودکان: رژیم درمانی بر اساس وزن کودک، هفته ای .33 میلی گرم/کیلوگرم به صورت زیرجلدی در دوز های منقسم هر روز تزریق می شود.


نارسایی رشد ناشی از سندرم ترنر

کودکان: هر هفته حداکثر تا .375 میلی گرم/کیلوگرم وزن کودک، به صورت زیرجلدی یا عضلانی 3 تا 7 بار در هفته تزریق می شود.


کاشکسی یا کاهش وزن ناشی از ایدز

بالغین و کودکان: در افراد با وزن بیش از 55 کیلوگرم روزانه 6 میلی گرم دارو، در افراد با وزن 45 تا 55 کیلوگرم روزانه 5 میلی گرم دارو و در افراد با وزن 35 تا 45 کیلوگرم روزانه 4 میلی گرم دارو به صورت زیرجلدی تجویز می گردد.


مصرف سوما نمی‌تواند معجزه کند. با این وجود می‌توان از آن به عنوان افزایش دهنده بازده حرکات ورزشی استفاده کرد؛ اما باید در نظر داشت که مصرف سوماتروپین بدون بره و زمان هیچ فایده‌ای برای بدن‌ساز ندارد و اغلب کسانی که خودسرانه از آن استفاده می‌کنند با این مشکل مواجه‌اند. فواید مصرف هورمون رشد را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:


افزایش قدرت عضلانی

تزریق سوما به عنوان عاملی برای افزایش قدرت عضلانی به واسطه افزایش تولید کلاژن در بدن شناخته شده است. کلاژن باعث تحریک عضلات استخوانی و تاندون‌ها و در نتیجه بهبود قدرت آن‌ها می‌شود. از جمله ویژگی‌هایی که ورزشکاران از آن به عنوان دلیل مصرف سوماتروپین یاد می‌کنند، افزایش قدرت عضلانی است.

بر اساس مطالعاتی که روی انسان انجام گرفته است، تزریق و دریافت هورمون رشد به صورت مصنوعی نیز موجب بهبود قدرت عضلانی در مقابل کسانی که آن را دریافت نکرده‌اند می‌شود. مصرف و دریافت هورمون رشد در کسانی که به طور طبیعی با مشکل کمبود ترشح هورمون رشد متولد شده‌اند، نشان داد که درمان طولانی مدت با تزریق سوماتروپین موجب بهبود قدرت عضلانی و افزایش عملکرد ورزشکاران نسبت به همتایان خود شده است.


بهبود درمان شکستگی

بسیاری از هورمون‌های درون بدن مسئولیت تنظیم سوخت و ساز و تأمین مواد معدنی مورد نیاز استخوان‌ها را بر عهده دارند که تأثیر در عملکرد آن‌ها، اثر مستقیمی بر روی بهبود مشکلاتی به مانند شکستگی استخوان است. مطالعات روی انسان نشان داده است که تزریق سوما می‌تواند باعث بهبود عملکرد غدد و هورمون‌های مرتبط با رشد استخوان و در نتیجه درمان شکستگی‌های آن شود. مصرف هورمون رشد برای افزایش سرعت رفع شکستگی استخوان بدون عوارض جانبی است.

بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی کالیفرنیا، مصرف هورمون رشد در انسان موجب بهبود سریع‌تر زخم و جراحت‌های وارد شده می‌گردد. عمده دلیل این بهبودی سریع را می‌توان در تأثیر هورمون رشد بر تحرک کلاژن دانست. با افزایش فعالیت کلاژن، سلول‌های بدن علاقه زیادی به رشد و تکثیر خواهند داشت و به همان نسبت بهبود زخم‌ها، تسریع پیدا می‌کند.

کاهش وزن

از جمله مشکلاتی که افراد چاق با آن درگیر هستند، کاهش ظرفیت پاسخ‌دهی به هورمون‌های رشد توسط سلول‌های بدن است. این اثر ممکن است پس از کاهش وزن از بین برود یا به صورت جزئی باقی بماند. تزریق سوما در بدن موجب افزایش لیپولیز می‌شود. کاهش عملکرد و تولید هورمون رشد باعث بروز اختلال در چربی سوزی و افزایش چربی مضر در بدن می‌شود.

مطالعات بر روی انسان نشان داده است که مصرف هورمون رشد در کنار ورزش و رژیم غذایی مناسب می‌تواند باعث لاغری و رسیدن به تعادل در تجزیه چربی‌های ذخیره شده در بدن می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف هورمون رشد در کنار روش‌های لاغری موجب ثابت ماندن و در برخی موارد افزایش توده بدنی نیز شده است. می‌توان گفت هورمون رشد علاوه بر کاهش توده چربی، به افزایش توده عضلانی نیز کمک می‌کند. لذا اگر به دنبال لاغری با انجام ورزش و افزایش توده عضلانی خود هستید، مصرف آگاهانه سوماتروپین را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


استخوان‌بندی قوی

غده هیپوفیز عامل اصلی تولید هورمون‌های رشد در بدن هستند، در نتیجه ترشح هورمون رشد در دوران بلوغ، استخوان‌های بدن شروع به رشد کردن و استحکام می‌کنند. هورمون رشد یا سوماتروپین در کبد ترشح و وارد خون می‌شود. با افزایش سن و کاهش رشد، تولید این هورمون نیز کاهش پیدا می‌کند که موجب مشکلاتی به مانند شکستگی‌های غیرقابل بهبود در دوران کهن‌سالی می‌شود. تزریق سوما به صورت مصنوعی و دارویی موجب تحریک سلول‌های استخوانی و افزایش توده استخوانی می‌شود.

کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی

افزایش سن و ورود به کهن‌سالی و بزرگ‌سالی زنگ خطری برای کاهش هورمون رشد در بدن و بروز بیماری‌های مختلفی به مانند سکته‌های قلبی و گرفتگی عروق است. مطالعات نشان داده است که کاهش تولید هورمون رشد رابطه مستقیم با افزایش احتمال بروز سکته قلبی دارد. بیمارانی که هورمون رشد کافی ندارند، غلظت تری گلیسیرید و گرفتگی عروق بیشتری نشان داده‌اند. لذا تزریق سوما به صورت دارویی می‌تواند به میزان زیادی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


بهبود سلامت روانی

مطالعات نشان داده است که مصرف هورمون رشد در بزرگسالانی که دارای کمبود ترشح هورمون رشد و مشکلات سلامت روانی بودند باعث بهبود در خلق و خو و افزایش کیفیت زندگی آن‌ها شده است. البته مصرف هورمون رشد در طولانی مدت اثربخشی دارد و نمی‌توان به چشم معجزه به آن نگاه کرد.


درمان مشکلات ناشی از کم‌خوابی

ترشح اکثر هورمون‌های بدن و مخصوصاً هورمون رشد بعد از خواب اتفاق می‌افتد و در ساعت‌های اولیه خواب اوج می‌گیرد. اکثر افرادی که شبانه بیدار هستند یا خواب کمی دارند دارای مشکلات ترشح هورمون رشد نیز هستند. مشکلات خواب و کاهش میزان خواب موجب کاهش عملکرد غدد درون‌ریز و در نتیجه اختلال در زمان عملکرد آن‌ها می‌شود.

محققان با آزمایش کاهش خواب به این نتیجه رسیده‌اند که تغییر ساعت خواب طبیعی بدن به میزان زیادی ترشح هورمون رشد را تغییر می‌دهد. لذا کسانی که کم خواب هستند می‌توانند از هورمون رشد به عنوان راهی برای درمان اثرات کم بود خواب استفاده کنند.

لازم به ذکر است که بخش اعظم افرادی که از سوماتروپین استفاده می‌کنند اصلاً بدنساز نیستند! واقعاً خسته کننده است رسانه‌ها همیشه یک بدنساز را در حال مصرف سوما نشان می‌دهند. این در حالی است که در سراسر دنیا نزدیک به ۲ میلیارد دلار از این هورمون فقط برای مبارزه با پیری مصرف می‌شود!


بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو از عوارض مصرف سوما یا هورمون رشد است. مشکلات تنفسی شدید ممکن است در بیمارانی که مبتلا به سندرم پرادر-ویلی هستند و از هورمون سوماتروپین استفاده می کنند، رخ دهند، بنابراین و بلافاصله بعد از رویت علائم ریه یا مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه، یا خر و پف به پزشک اطلاع دهید. درصورتی که هریک از عوارض جانبی زیر برای شما اتفاق افتاد به پزشک اطلاع دهید:

عوارض جانبی معمول مصرف هورمون سوماتروپین عبارتند از:

موارد ذکر شده، لیست کاملی از عوارض جانبی نیستند و ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشند، در مورد عوارض جانبی دیگربا پزشک خود مشورت کنید.

در مورد تمام داروهای مصرفی، به ویژه موارد ذکر شده در لیست زیر با پزشک مشورت کنید.عوارض امپول سوما چیست

سایر داروها که شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی می شوند، ممکن است با سوماتروپین تداخل ایجاد کنند. درمانگران خود را در جریان همه داروهایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید و هر دارویی که استفاده از آن را شروع یا قطع کرده اید، قرار دهید.



بخوانید:

موارد مصرف آمپول هورمون رشد سیناتروپین و عوارض خطرناک این آمپول


فواید مصرف قرص گلوتاپیور برای افزایش قد


9 ترفند ساده برای افزایش قد پس از 18 سالگی



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

سوماتروپین معروف به سوما (هورمون رشد) یکی از مکمل هایی است که امروزه به واسطه تاثیرات جادویی، مصرف آن در بین طرفداران بدنسازی باب شده است.

رییس انجمن تعذیه بالینی آسیا نسبت به عوارض خطرناک و جبران ناپذیر تزریق آمپول «سوما» یا هورمون رشد در کشور هشدار داد. دکتر عبدالرضا نوروزی افزود: در یک سال گذشته استفاده از آمپول سوما بویژه در باشگاههای بدن سازی برای افزایش حجم عضلات از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: این آمپول به شدت روی عضلات قلب اثر می گذارد، در حالیکه مصرف آن در کوتاه مدت ممکن است عوارضی نداشته باشد، اما از سنین 45 سال به بعد علائم و عوارض آن پدیدار می شود.

نوروزی گفت: از سوی دیگر سوما به شدت باعث پوکی استخوان ها می شود، به طوریکه در سنین 5 سالگی به بعد شکنندگی استخوان های فرد افزایش می یابد. وی اظهار کرد: استفاده از این آمپول به صورت خودسرانه بویژه در باشگاههای بدن سازی ممنوع است و این دارو به صورت قاچاق در دسترس قرار می گیرد.

سوماتروپین معروف به سوما یکی از مکمل هایی است که امروزه به واسطه تاثیرات جادویی، مصرف آن در بین طرفداران بدنسازی باب شده است. این دارو در واقع همان هورمون رشد انسانی یا به بیان ساده تر HGH میباشد که سوماتروپین در واقع تجاری این محصول است. هورمون رشد یا سوماتروپین یک هورمون پلی پپتیدی، شامل 191 اسید آمینه است که به طور طبیعی دربدن انسان ها در غده هیپوفیز تولید میشود اما میزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین میکند که تا حد زیادی به سطح سلامت کلی فرد و سن بستگی دارد.

 

عوارض امپول سوما چیست

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع : irna.ir

 

 

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

BMI یا شاخص توده بدنی برای محاسبه وزن ایده آل مناسب است. در این مطلب در مورد BMI و روش های محاسبه وزن ایده آل نکاتی بیان می شود

كاهو یكی از پرمصرف‌ترین سبزی‌ها در میان ایرانی‌هاست؛ آن هم به شكل سالاد كاهو كه از بقیه سالادها متداول‌تر است.اما چه فوایدی دارد ؟

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض امپول سوما چیست

دومین دوره مراسم اعطای جایزه ملی نشان تجاری (برند) برتر ایران، هفتم اسفند 1397 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و

با موارد استفاده از جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی آشنایی دارید؟ می دانید کاربردهای جوش شیرین چیست؟ جوش شیرین تنها مورد استفاده آشپزی نیست. شاید شما از

با 13 وضعیت هایی که به دندان هایتان آسیب می رساند، آشنایی دارید؟ اگر شما هم از دسته آدم هایی هستید که در هنگام خشم و عصبانیت دندان هایتان

روش های زیبایی دندانپزشکی را می شناسید؟ با کدام یک از روش های زیبایی و بازسازی خط خنده آشنایی دارید؟ آیا می خواهید لبخندتان را زیباتر کنید؟ ببینید

ليزينوپريل برای درمان فشار خون بالای بزرگسالان و کودکان دارای حداقل 6 سال سن استفاده می شود. همچنین داروی ليزينوپريل برای باز کردن رگ های قلبی در بزرگسالان

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *