عوارض استفاده از قرص پروپرانول

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

در سلامت ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ۰ 12,496 بازدید

عوارض قرص ایندرال ، داروی جایگزین پروپرانولول ، پروپرانولول و اضطراب ، مصرف زیاد پروپرانولول ،قرص پروپرانول برای کاهش استرس ، مسمومیت با پروپرانولول

پروپرانولول (propranolol) دارویی از دسته بتابلاکرهاست (بتا بلاکر‌ها باعث کاهش آدرنالین در بدن و پیشگیری از اضطراب می‌شوند) که با ‌های تجاری ایندرال و پرانول هم شناخته می‌شود، این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری، چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان بی‌نظمی تپش تجویز می‌شود. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز کاربرد دارد.

عوارض استفاده از قرص پروپرانول

درمان اضطراب

یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم.

تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

کنترل فشار خون

اگر شما دارای فشار خون بالا می‌باشید، قرص پروپرانولول اجازه می‌دهد تا فشار خون در رگ‌های خونی‌تان کاهش یابد و به پیشگیری از ریتم غیر طبیعی سریع قلب (آریتمی) کمک می‌کند.

پیشگیری و کنترل میگرن‌های عصبی

این بتابلاکر معمولا برای کمک به جلوگیری از میگرن تجویز می‌گردد. قرص پرانول ۱۰ یا پرانول ۲۰ می‌تواند برای افرادی که درمان‌های دیگری برای میگرن دریافت کرده‌اند و ناسب بوده، مفید واقع شود.

عوارض جانبی استفاده از قرص پروپرانولول:

سرگیجیه و سبکی سر، مشکلات خواب و بی خوابی، ناراحتی معده، خستگی بیش از حد، استفراغ، جوش، اسهال

اگر در هنگام مصرف قرص این علایم زیر را داشتید فورا با پزشک معالج تماس بگیرید: اختلال در تنفس، گلودرد، خونریزی غیر معمول، درد قفسه سینه، تورم پا ویا دست، افزایش غیر طبیعی وزن و ضربان قلب کند و نظم

مصرف داروهای دیگر می‌تواند با عملکرد پروپرانولول در بدن اختلال داشته باشد. هر کسی که در حال مصرف این دارو برای درمان مشکلات نبض است باید قبل از مصرف پروپرانولول با پزشک خود مشورت کند.

افرادی که از سایر داروهای فشار خون مانند کلونیدین استفاده می‌کنند باید با دوز پایین و دیر آزاد شونده از این دارو استفاده کنند. در طول چند روز پزشک ممکن است توصیه کند تا دوز داروهای دیگر را به آرامی کاهش داد در عین حال دوز پروپرانولول را برای جلوگیری از عوارض جانبی افزایش می‌دهد.

از آنجایی که پروپرانولول یک بتا بلوکر است، نباید با بتا بلوکرهای دیگر مصرف شود. اثر ترکیبی این داروها، ضربان قلب را به نحو خطرناکی پایین می‌آورد. این در مورد مهارکننده‌های ACF، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و آلفا بلوکرها که همگی عملکردی مشابه دارند نیز صادق است. مصرف داروهای مختلف برای همان منظور می‌تواند باعث کاهش ضربان به نحوی خطرناک یا حتی نارسایی قلبی شود.

افرادی که پروپرانولول مصرف می‌کنند باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اجتناب کنند. این داروها ممکن است اثرات پروپرانولول را کاهش دهد.

اگر فردی نیازمند داروهای NSAID است باید با پزشک هماهنگ کند. پزشک وی می‌تواند به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دارو بهتر است و ضربان قلب را به منظور میزان داروی مورد نیاز کنترل می‌کند.

پروپرانولول همچنین می‌تواند با سایر مواد مانند الکل واکنش داشته باشد. مصرف الکل هنگام مصرف پروپرانولول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا الکل می‌تواند سطح پروپرانولول را در بدن افزایش دهد. این موجب عوارض جانبی در بسیاری از افراد می‌شود.

به علت عوارض و خطرات مرتبط با پروپرانولول، بسیاری از افراد به داروهای جایگزین برای از بین بردن علائم خود رو می‌آورند.

یک بتا بلوکر انتخابی همچون متوپرولول عوارض جانبی تنفسی کمتری برای مشکلات قلبی عروقی در افرادی که نگران سلامت تنفسی خود هستند، دارد.

از آنجایی که پروپرانولول برای مشکلاتی مانند لرزش و پیشگیری از میگرن تجویز می‌شود، جایگزین‌های که برای هر کدام از این مشکلات مناسب هستند، تجویز می‌شود.

بهترین کار برای یک بیمار این است که با پزشک خود صحبت کند. با در نظر گرفتن شرح کامل پزشکی بیمار، پزشکان می‌توانند یک جایگزین که برای نیازهای خاص آنها از همه مناسبتر باشد تجویز کنند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

۸ بهمن ۱۳۹۷

۸ بهمن ۱۳۹۷

۴ بهمن ۱۳۹۷

آدرس شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاه.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “22dd4d134bc177441bffb18f87f987” ).getElementById(“5277fac29”).setAttribute( “id”, “comment” )

*

*

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© 219, All Rights Reserved. | Powered by saten

طبقه بندی مارتیندل : داروهای قلبی عروقی
طبقه بندی درمانی : داروهای قلبی-عروقی &gt داروهای مهارکننده بتا آدرنرژیک

‎پروپرانولول (با‌های تجاری ایندرال و پرانول) دارویی از دسته داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد عمدتاً برای درمان فشارخون و نظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود.


پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به گیرنده های بتا، با مسدود کردن آنها فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می‌کند. پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نظم قلبی کمک کند.
‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز مؤثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود.

عوارض استفاده از قرص پروپرانول





در صورت بروز هر یک از علایم زیر، مصرف پروپرانولول قطع شده و با پزشک مشورت می‌شود:



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.



کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

قرص پروپرانولول را بدون مشورت پزشک مصرف نکنید. در ادامه با جزئیات کامل به بررسی داروی پرورپرانولول می پردازیم

تجاری : Inderal ژنریک : Propranolol

مصرف پروپرانولول را بدون مشورت پزشک متوقف نکنید. اگر مصرف دارو به طور ناگهانی متوقف شود، شرایط بیماری بدتر خواهد شد، به ویژه اگر دچار درد قفسه سینه یا بیماری قلبی هستید. اگر پزشک توصیه کرد داروی پروپرانولول مصرف نشود، بهتر است میزان مصرف دارو را به تدریج کم کرده و مصرف آن را به تدریج متوقف کنید.پروپرانولول یک مسدود کننده بتاست که برای درمان فشار خون بالا، ضربان قلب نظم، لرز و دیگر شرایط تجویز می شود. این دارو بعد از یک حمله قلبی استفاده می شود تا شانس زنده ماندن را بهبود بخشد. به علاوه پروپرانولول برای پیشگیری از بروز سردردهای میگرنی و درد قفسه سینه تجویز می شود.کاهش فشار خون از بروز سکته مغزی، حمله قلبی و مشکلات کلیوی پیشگیری می کند. پیشگیری از درد قفسه سینه می تواند توانایی فرد برای ورزش کردن را بهبود بخشد. پروپرانولول با مسدود کردن عملکرد برخی مواد شیمیایی طبیعی در بدن (مانند اپی نفرین epinephrine) که بر روی قلب و عروق خونی تاثیر می گذارند، عمل می کند. این تاثیر ضربان قلب، فشار خون و فشار وارد شده به قلب را کاهش می دهد.

بدانید : فشار خون چیست؟

بدانید : فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

عوارض استفاده از قرص پروپرانول

بدانید : فشار خون بالا و فشار خون بدخیم را بشناسید

داروی پروپرانولول یک داروی خوراکی است که معمولا 2 تا 4 بار در روز و طبق دستور پزشک مصرف می شود.پروپرانولول را قبل از غذا مصرف کنید و اگر 4 بار در روز از آن مصرف می کنید، قبل از خواب. دارو را با قاشق مخصوص دارو اندازه گرفته و بخورید، از قاشق های غذاخوری استفاده نکنید چرا که استفاده از این قاشق ها باعث می شود اندازه دقیق دارو را از دست بدهید. میزان مصرف دارو طبق شرایط پزشکی و چگونگی پاسخ به درمان تعیین می شود. دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین مزیت را از آن بگیرید. برای اینکه زمان مصرف دارو را فراموش نکنید، هر روز آن را در یک زمان خاص مصرف کنید. ادامه مصرف دارو حتی اگر حس می کنید خوب شده اید، مهم است.پروپرانولول برای پیشگیری از درد قفسه سینه و میگرن مصرف می شود و نباید برای درمان درد قفسه سینه و میگرن بعد از اینکه بروز کرده اند استفاده شود. برای تسکین حملات ناگهانی از داروهای دیگر طبق دستور پزشک مصرف کنید (به عنوان مثال قرص های نیتروگلیسرین nitroglycerin زیر زبانی برای درد قفسه سینه و سوماتریپتان sumatriptan برای میگرن).اگر از داروهای دیگری هم برای کاهش کلسترول خون استفاده می کنید (مانند کلستیرامین cholestyramine یا کلستیپول colestipol) پروپرانولول را حداقل یک ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از این داروها مصرف کنید.برای درمان فشار خون بالا ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد تا دارو به طور کامل اثربخشی داشته باشد.اگر شرایط بیماری شما بدتر شد (به عنوان مثال اندازه گیری فشار خون به طور منظم افزایش را نشان می داد، درد قفسه سینه ادامه پیدا کرد یا میگرن از قبل اتفاق افتاد) به پزشک اطلاع دهید.

تا سازگار شدن بدن با دارو پروپرانولول عوارض زیر ممکن است رخ دهند:

اگر هر یک از عوارض ذکر شده ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. پروپرانولول گردش خون به دست ها و پاها را کم می کند و باعث می شود در این قسمت ها احساس سرما کنید. سیگار کشیدن این تاثیر را بدتر می کند. در زمان مصرف داروی پروپرانولول لباس گرم بپوشید و از مصرف تنباکو اجتناب کنید. به یاد داشته باشید که پزشک بعد از بررسی مزیت ها و خطرات مصرف این دارو آن را تجویز کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو نیز هیچ عارضه ای مشاهده نمی کنند.

درصورت مشاهده هر یک از عوارض زیر که کمتر مشاهده می شوند، اما جدی هستند، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

عوارض زیر نیز به ندرت بروز می کنند، اما خیلی خطرناک هستند:

واکنش حساسیتی شدید به این دارو کم اتفاق می افتد. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش حساسیتی به داروی پروپرانولول بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. علائم حساسیت به پروپرانولول عبارتند از:

موارد ذکر شده لیست کامل عوارض پروپرانولول نیستند، در صورت مشاهده هر نشانه ای که در بالا به آن اشاره نشد، به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مصرف پروپرانولول اگر به این دارو یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. یا اگر به دیگر مسدود کننده های بتا (مانند متوپرولول metoprolol) حساسیت جدی نشان داده اید و یا هر حساسیت دیگری دارید، حتما به پزشک اطلاع دهید. این دارو ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات شود. قبل از مصرف داروی پروپرانولول سوابق پزشکی خود را به پزشک اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از مشکلات زیر هستید: – مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، امفیزم – نارسایی قلبی- وجود مشکلات خاص در ریتم قلب، مانند برادی کاردی سینوسی*، سندروم ولف پارکینسون وایت* Wolff-Parkinson-White syndrome، انسداد قلب درجه دوم یا سوم atrioventricular block- پرکاری تیروئید – بیماری کلیوی – بیماری کبد – مشکل در گردش خون (به عنوان مثال بیماری نشانگان رینود* Raynaud’s disease)- نوع خاصی از تومور با فئوکروموسیتوما* pheochromocytoma- اختلالات ذهنی و روحی مانند افسردگی- بیماری خاص عضلانی یا عصبی مانند میاستنی گراویس* myasthenia gravis

*برادی کاری سینوسی :ضربان قلب طبیعی اما بسیار آهسته، 5 ضربه یا حتی کمتر در هر دقیقه.

*سندروم ولف پارکینسون وایت Wolff-Parkinson-White syndrome :گونه‌ای نابهنجاری هدایت الکتریکی قلب است که در اثر آن برای هدایت امواج الکتریکی قلب، مسیری فرعی و غیرطبیعی به‌وجود می‌آید. علت و موارد باعث بروز این بیماری، هنوز به درستی شناخته نشده، اما عوامل وراثت و زمینهٔ خانوادگی در ابتلا به بیماری مؤثر هستند.

* فئوکروموسیتوما pheochromocytoma :یک تومور نادر است که معمولاً در غدد آدرنال رخ می‌دهد. در این تومور افزایش ترشح کاتکولامین‌ها (هورمونی که در پاسخ به استرس ترشح می شود) روی می‌دهد.

* میاستنی گراویس myasthenia gravis : یک اختلال خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی به بافت های خود حمله می کند.

* نشانگان رینود Raynaud’s disease : به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا که در نتیجه آن سرما و تغییر رنگ  بروز می کند، نشانگان رینود گفته می شود.

قبل از هر گونه جراحی به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف داروی پروپرانولول هستید.اگر مبتلا به دیابت هستید، پروپرانولول ممکن است ضربان قلب بالای شما را که معمولا به خاطر افت قند خون احساس می کنید، پنهان کند. دیگر نشانه های افت قند خون عبارتند از سرگیجه و تعریق که تحت تاثیر این دارو قرار نمی گیرند.به علاوه داروی پراپرونولول ممکن است کنترل قند خون را دشوار سازد. بنابراین به طور منظم فند خون خود را چک کنید و نتیجه را به پزشک اطلاع دهید. در صورت مشاهده علائم قند خون بالا، مانند افزایش تشنگی یا ادرار به پزشک اطلاع دهید. ممکن است لازم شود پزشک داروهای دیابت، بره ورزشی و رژیم غذایی شما را تنظیم کند. پروپرانولول ممکن است باعث سرگیجه شود. الکل یا ماری جوانا سرگیجه را بدتر می کنند. در هنگام مصرف این دارو تا زمانی که به طور کامل هوشیار نشده اید، رانندگی نکنید و یا از دستگاه هایی که نیازمند هوشیاری هستند، استفاده نکنید.برای کاهش خطر سرگیجه یا سبکی سر زمانی که از حالت دراز کشیده یا نشسته بلند می شوید، خیلی آهسه حرکت کنید. شکل مایع داروی پروپرانولول ممکن است حاوی الکل باشد. اگر اعتیاد به الکل دارید یا مبتلا به بیماری کبد هستید، شکل مایع دارو را با احتیاط مصرف کنید. در مورد مصرف بی خطر دارو با پزشک خود مشورت کنید.

در دوران بارداری پروپرانولول تنها در صورت نیاز مصرف می شود. مادرانی که در دوران بارداری از داروی پروپرانولول استفاده می کنند، نوزادان آنها دارای وزن کم، قند خون کم یا ضربان قلب و تنفس آهسته هستند. در مورد خطرات و مزیت های دارو با پزشک خود مشورت کنید.

پروپرانولول وارد شیر مادر می شود. در مورد مصرف این دارو در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

بدانید : پروپرانولول PROPRANOLOL

بدانید :  در این شرایط آزمایش قندخون ندهید

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

دراز نشست یکی از ورزش هایی است که تصور می شود به کوچک کردن شکم کمک می کند، اما آیا واقعا کوچک کردن شکم با درازنشست امکان پذیر است؟

سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است. زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *