عوارض استفاده از آمپول ب کمپلکس

عوارض استفاده از آمپول ب کمپلکس

آرایش

مدل مو

مدل لباس

خطرات مصرف بی رویه داروهای تزریقی

شاید شما هم جزو افرادی باشید که معتقدند داروی تزریقی بهتر از نوع خوراکی است، چون سریع تر اثر می کند و باعث می شود روند درمان زودتر طی شود. اما واقعیت چنین نیست و هر بیماری ای برای درمان، نیاز به داروهای خاصی دارد که نوع تزریقی یا خوراکی دارو را پزشک تشخیص می دهد.

در این باره با دکتر ایرج خسرونیا، رییس جامعه متخصصان داخلی گفتگو کرده ایم.

داروی تزریقی بهتر است یا خوراکی؟

اصولا داروها به چند دسته ی کلی تقسیم می شوند و بسته به نوع بیماری، پزشک تشخیص می دهد که بیمار نیاز به داروی خوراکی دارد یا تزریقی.

بعضی از داروها توسط روده جذب نمی شوند و باید با تزریق آمپول وارد بدن شوند. گاهی اوقات نیز دوز تجویزی دارو زیاد است مانند آنتی بیوتیک ها، که باید از طریق رگ جذب شوند و به همین دلیل تزریق، بهترین انتخاب است.

اما در بسیاری از مواقع دارو باید به صورت شربت یا پودر حل شدنی در آب مصرف شود و داروی تزریقی در این مورد، بی فایده و حتی زیان آور است.

در مورد داروهای مشابه چه طور؟

در مورد داروهای مشابه، باز هم اولویت با داروی خوراکی است؛ مثلا اگر دارویی هم به صورت آمپول و هم به صورت قرص و کپسول موجود باشد، توصیه ما این است که بیمار حتی الامکان داروی خوراکی را مصرف کند، زیرا هر تزریقی می تواند یک واکنش به همراه داشته باشد و بروز حساسیت از جمله مهم ترین عوارض داروهای تزریقی است.

در صورت بروز حساسیت دارویی در قرص و کپسول و شربت، می توان مصرف آن را بلافاصله قطع کرد و یا حتی با شستشوی معده، دارو را از بدن خارج کرد، اما در صورت بروز حساسیت داروی تزریقی، اقدام خاصی نمی توان انجام داد.

بنابراین عوارض داروهای خوراکی بسیار کمتر از انواع تزریقی است و همواره در علم پزشکی توصیه می شود که از درمان های تزریقی کمتر استفاده شود.

چرا عده ای معتقدند که داروی خوراکی کم اثرتر از نوع تزریقی است؟

متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند که داروی خوراکی بی تاثیر است و فقط با تزریق آمپول، بیماری شان بهبود می یابد. حتی بیمارانی هم وجود دارند که با مراجعه به پزشک از او می خواهند که برای شان داروی تزریقی تجویز کند و استدلال شان هم این است که داروی خوراکی بر بدن آنها تاثیری ندارد و به پزشکی که برای شان داروی تزریقی تجویز نکند، مجددا مراجعه نمی کنند؛ مگر اینکه حداقل یک قلم داروی تزریقی (مثلا ب- کمپلکس) در نسخه آنها وجود داشته باشد.

به مصرف خودسرانه ب- کمپلکس اشاره کردید. هر چند وقت یک بار لازم است که این آمپول تزریق شود؟

هیچ نیازی نیست که فردی به صورت خودسرانه ب- کمپلکس تزریق کند، بلکه با مصرف میوه و سبزی تازه و مواد غذایی مختلف می تواند این ویتامین ها را دریافت کند.

این یک باور اشتباه است که فردی که احساس کسالت و ضعف می کند، باید ب- کمپلکس تزریق کند تا وضعیت بدنی اش بهبود یابد.

متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند که مصرف بی رویه ویتامین ها نیز خطرناک است و می تواند باعث مسمومیت شود.

در مورد سرماخوردگی چطور؟ تزریق دارو زودتر جواب نمی دهد؟

این هم یکی از باورهای غلط است که خیلی ها فکر می کنند اگر پنی سیلین بزنند، سرماخوردگی شان زودتر خوب می شود، غافل از اینکه 99 درصد سرماخوردگی ها و انواع آنفلوآنزا ویروسی هستند و درمان آنها هیچ نیازی به آنتی بیوتیک ندارد (نه خوراکی، نه تزریقی). از طرفی عملکرد آنتی بیوتیک ها همانند یک شمشیر دو لبه است و عوارض زیادی به همراه دارد.

چه عوارضی؟

مشکلات کبدی و کلیوی از مهم ترین عوارض مصرف بی رویه آنتی بیوتیک هاست. در عین حال، مصرف بی جای آنتی بیوتیک ها موجب می شود بدن نسبت به این داروها مقاوم شود و در صورت نیاز هم، مصرف آنها تاثیری در بهبود بیماری نداشته باشد. البته در مورد برخی بیماری ها ، نوع تزریقی سریع تر از نوع خوراکی اثرگذار است.

در عین حال، بسیاری از خانواده ها داروهای بی مصرف و باقی مانده شان را نگهداری می کنند تا شاید روزی به آنها احتیاج پیدا کنند و این بدترین کار ممکن است و مصرف آنها عوارض خطرناکی به همراه دارد.

بسیار دیده شده که فردی با تزریق یک ویتامین ساده یا خوردن یک قرص بدون تجویز پزشک، جان خود را از دست داده است.

به نظر شما، آیا پزشکان با تجویز غیر موجه این داروها، مصرف بی رویه آنها را در جامعه رواج نمی دهند؟

متاسفانه همین طور است. مسکن ها، آنتی بیوتیک ها و مولتی ویتامین ها از جمله داروهایی هستند که مثل نقل و نبات توسط ایرانی ها مصرف می شوند. اصلا در هیچ جای دنیا به اندازه ایران، دارو بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار نمی گیرد. ما عادت کرده ایم که با احساس کوچک ترین دردی، مسکن بخوریم و یا با احساس هر گونه ضعفی آمپول ویتامین بزنیم، اما به این موضوع توجه نمی کنیم که مصرف همین داروهای به ظاهر ساده، اعتیادآور است و حتی مصرف آسپیرین بدون تجویز پزشک، سلامت فرد را به خطر می اندازد. عوارض استفاده از آمپول ب کمپلکس

البته تبلیغات در این بین نقش مهمی ایفا می کنند، طوری که این روزها در مجلات و روزه ها و به ویژه شبکه های ماهواره ای، انواع مکمل و ویتامین تبلیغ می شوند، اما باید بدانید که مصرف بی رویه هر ماده ای، حتی آب هم برای بدن مضر است. ما باید یاد بگیریم که مصرف هر گونه دارو، چه خوراکی و چه تزریقی، باید با تجویز پزشک صورت گیرد و باید انتخاب هر یک از این داروها را به پزشک مان واگذار کنیم.

حرف آخر؟

پزشک خوب، پزشکی نیست که چند نوع دارو تجویز کند. در بسیاری از بیماری ها مثل سرماخوردگی اصلا نیازی به مصرف دارو نیست و درمان آن، استراحت و مصرف مایعات گرم است. در عین حال، ما باید آستانه ی تحمل را در خودمان بالا ببریم و به جای مصرف مسکن، علت درد را پیدا کنیم تا مشکل از ریشه حل شود.

باز هم تاکید می کنم که جمله ی “تاثیر داروهای تزریقی از داروهای خوراکی است” همیشه صادق نیست و این موضوع به نوع بیماری، نوع دارو، نیاز بیمار و تشخیص پزشک بستگی دارد.

تبیان

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

تزریق ب کمپلکس برای درمان سریع کمبودهای ویتامین ب تجویز می‌شود. این ویتامین ها به راحتی از دستگاه گوارش جذب می شوند و مقدار اضافی آنها به سرعت از بدن دفع می گردد. تزریق ب کمپلکس مقادیر بالایی از ویتامین های گروه B را به صورت تک دوز برآورده می کند.

تحقیقات نشان داده است که تزریق ب کمپلکس بسیار موثرتر از انواع قرص یا شربت آن می باشد، زیرا وقتی ویتامین ب کمپلکس را به صورت قرص مصرف می کنید، سیستم گوارشی، اسیدیته معده و آنزیم ها بر ساختمان این ویتامین ضربه وارد می کنند. اما در صورت تزریق، این آنزیم ها و اسیدیته معده نمی توانند ضربه ای وارد کنند و اثر بهتری بر سلامت خواهد داشت. تزریق ویتامین ب کمپلکس می تواند باعث افزایش انرژی گردد. همچنین می تواند خستگی ناشی از تخریب اعصاب، دیابت، سیاتیک، زنگ زدن گوش، استرس، بیماری های مزمن و طولانی مدت، کمبود ویتامین B12 و را از بین ببرد.

تزریق ب کمپلکس برای کمبود ویتامین های خانواده B مصرف می شود. همچنین در شرایط استرس، درمان همراه با آنتی بیوتیک ها و دیورتیک ها، در موارد قبل و بعد از جراحی ها، نارسایی کبدی، بیماری های مزمن، سوختگی ها، عفونتهای شدید و ناراحتی های گوارشی که منجر به اختلال در جذب ویتامین های محلول در آب می شود، نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تزریق ب کمپلکس که برای مقابله با استرس و خستگی تجویز می شود تاکید بهتر است هنگام صبح مصرف شود زیرا خوردن آنها در شب می تواند موجب بروز مشکل در کیفیت خواب شود.عوارض استفاده از آمپول ب کمپلکس

تاثیر تزریق ب کمپلکس بر تولید انرژی

ویتامین ب کمپلکس برای تبدیل کربوهیدرات به گلوکز نیاز است. گلوکز انرژی مورد نیاز بدن برای کارکرد مطلوب را تأمین می کند. همانطور که قبلاً اشاره شد، ویتامین های B1 ، B2 ، B3 و B7 با همدیگر در فرآیند تولید انرژی نقش دارد. پس، کمبود هریک از این ویتامین ها ممکن است منجر به خستگی بیش از حد و فقدان انرژی در بدن شود.

تاثیر تزریق ب کمپلکس بر سیستم عصبی

ویتامین ب کمپلکس نقش مهمی در تجزیه ی پروتئین ها و چربی ها ایفا می کند و به حفظ کارکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کند. ویتامین B5 کارکرد غدد فوق کلیوی را تحت تأثیر قرار می دهد ، به تنظیم کارکرد کلیه ها کمک می کند و همچنین به ما کمک می کند استرس را مدیریت کنیم. این ویتامین همچنین برای تولید برخی هورمون ها و مواد تنظیم کننده ی عصبی خاص مورد نیاز است. کارکرد کلی سیستم عصبی که دربردارنده ی مغز نیز است، توسط ویتامین های B1 ، B6 و B12 تنظیم می شود. کمبود این ویتامین ها ممکن است منجر به ایجاد استرس ، اضطراب و افسردگی شود.


تاثیر تزریق ب کمپلکس بر دستگاه گوارش سالم

از آنجایی که همه ویتامین های ب کمپلکس محلول در آب است، هضم و تولید هیدروکلریک اسید را بهبود می بخشد. این اسید چربی ها ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها را تجزیه می کند. وجود ویتامین های B1 ، B2 ، B3 و B6 برای حفظ کارکرد صحیح دستگاه گوارش در بدن ضروری است. کمبود این ویتامین ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات گوارشی شدیدی شود.

تاثیر تزریق ب کمپلکس بر بهبود حافظه

یکی از فواید مهم ویتامین های ب کمپلکس افزایش حافظه و تمرکز است. مطابق پژوهش های انجام شده، این ویتامین ها سپر محافظی در برابر نورون های مغزی ایجاد می کند. هموسیستئین اسید آمینه ای سمی برای سلول های عصبی است. ویتامین های گروه ب به تجزیه ی این اسید آمینه کمک می کند. و از آنجایی که این ویتامین ها تولید گلبول های قرمز خونی را افزایش می دهد، مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند. ویتامین B6 ، B9 و B12 ویتامین های مفید برای افزایش حافظه است.

پوست ، مو و ناخن های سالم

ویتامین B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B7 ، B9 و B12 برای رشد سالم پوست ، مو و ناخن ها لازم است. دریافت مقداری کافی این ویتامین ها برای داشتن پوستی سالم ، درخشان ، جوان و برای به تأخیر انداختن سفید شدن موها لازم است. سلامت موها ، پوست و ناخن ها به سنتز مناسب RNA و DNA و تکثیر سلولی بستگی دارد که ویتامین های ب کمپلکس به عملکرد بهتر آن ها کمک می کند. اختلالات پوستی مانند درماتیت ، پوست چرب ، شور ه ی سر ، پوسته پوسته شدن لب ها ، پوست خشک ، سفید شدن موها و رشد ضعیف مو از کمبود این ویتامین ها ناشی می شود. مشکلات شایع دیگر عبارت است از چین و چروک ، آکنه ، بثورات پوستی ، شکنندگی ناخن ها و سوزش پوست.

تاثیر تزریق ب کمپلکس بر بارداری سالم

مطابق گفته های مختصصان،یکی از مهم ترین اقداماتی که مادران باردار برای کاهش احتمال نقص های مادرزادی می توانند انجام دهند، دریافت روزانه مقدار کافی ویتامین B9 یا همان اسید فولیک است. مصرف این ویتامین به مقدار کافی قبل از بارداری و در اوایل دوره ی بارداری مؤثرتر است. پزشکان در مورد علت مؤثر بودن اسید فولیک در جلوگیری از ایجاد نقص های مادرزادی مطمئن نیستند. ولی آن ها از نقش ویتامین ها در رشد عادی DNA آگاه هستند. مادران باردار و شیرده روزانه به مصرف 4 میلی گرم اسید فولیک نیاز دارند. کمبود ویتامین B9 ممکن است باعث اختلال در رشد نوزاد و ناتوانی های یادگیری شود.

تاثیر تزریق ب کمپلکس بر اشتها

کمبود برخی از ویتامین های B، برای نمونه ویتامین B1 (تیامین) با کاهش اشتها همراه است. دریافت زیاد این ویتامین می تواند به بهبود اشتها کمک کند. میزان توصیه شده ویتامین B1 برای درمان کمبود این ویتامین روزانه از 5 میلی گرم تا 3 میلی گرم بوده و میزان توصیه شده آن برای کمبود شدید 3 میلی گرم است. مکمل ویتامین B کمپلکس ممکن است حاوی تیامین یا کمتر از نیاز بدن باشد. بنابراین برای مصرف مقدار مناسب این ویتامین های گروه B با پزشک خود مشورت کنید.


تاثیر تزریق ب کمپلکس بر افزایش وزن

برای کاهش وزن یا حفظ وزن فعلی، دریافت مکمل های ویتامین B ممکن است موثر یا بی فایده باشند. از طرفی افزایش اشتها می تواند منجر به افزایش وزن شود، اما از طرف دیگر برخی از ویتامین های B در بهبود سطح پایین قندخون یا افزایش انرژی موثر است. بنابراین قبل از خرید ویتامین B کمپلکس به برچسب آن توجه کنید. درصورتیکه حاوی مقدار بالایی ویتامین B1 یا ویتامین B6 باشد، افزایش اشتها را به دنبال خواهد داشت. همچنین اگر حاوی میزان بالایی از ویتامین B2، ویتامین B5 و ویتامین B12 باشد، ممکن است باعث افزایش انرژی و جلوگیری از پرخوری شود.


ب کمپلکس را داخل ورید و یا داخل ماهیچه تزریق می‏ کنند. یک میلی لیتر از ویتامین ب کمپلکس دارای 1 میلی گرم ویتامین B1، 5 میلی گرم ویتامین B2، 2 میلی گرم ویتامین B6، 2 میلی گرم ویتامین B5، 1 میلی گرم ویتامین B3 می باشد. در آمپول ب کمپلکس ، مقداری فسفات سدیم، الکل بنزیل و هیدروکلریک اسید نیز وجود دارند. هیدروکلریک اسید برای تعادل مقدار PH بدن لازم است.

در تب، سوختگی‏های شدید، بارداری، بالا بردن سوخت وساز بدن، تخریب لوله گوارش، بیماری‏های مزمن، بیماری پرکاری تیروئید، بیماری دستگاه گوارش، مصرف‏ کنندگان الکل و کمبود ویتامین‏های گروه B می‏توان از این ویتامین استفاده کرد. این ویتامین مخصوصا برای ورزشکاران، کودکان، گیاه‏خواران و بالغین از 5 سال استفاده می شود. ب کمپلکس تزریقی، مستقیما جذب خون می‏ شود.

پوست: برافروختگی عمومی، بثورات جلدی و خارش.
موضعی:حساس شدن و سفتی محل تزریق.

ویتامین های گروه B، محلول در آب می باشند، به طوریکه مازاد این ویتامین ها در بدن از طریق ادرار دفع می شود. همچنین دریافت دوز بالای این ویتامین ها می تواند عوارض جانبی منفی داشته باشد. این عوارض جانبی شامل نقرس، افزایش قند خون و مشکلات پوستی است. مصرف بیش از حد این ویتامین ها می تواند منجر به عوارض قلبی و کبدی شود. همچنین دوز بالای ویتامین B3 یا نیاسین با مشکلات بینایی، تهوع، استفراغ و تشدید زخم معده همراه است. از طرفی دوز بالای فولات نیز می تواند با داروهای شیمی درمانی تداخل ایجاد کند.

1- از آنجا که تزریق این دارو موجب شوک آنافیلاکتیک و مرگ شده است، انجام آزمون داخل پوستی قبل از تجویز مقادیر کامل درمانی دارو توصیه می شود.
2- قبل از تجویز این دارو، وضعیت خونسازی بیمار ارزیابی شود.
3- افزایش مصرف کربوهیدراتها بدون مصرف کافی ویتامین B کمپلکس ممکن است موحب فقدان حاد و سریع ویتامین شود.
4- محلول تزریقی ویتامین B کمپلکس به صورت وریدی یا عضلانی تزریق می شود، ولی تزریق عضلانی آن ترجیح داده می شود.
5- باید تداخل دارویی ویتامین B کمپلکس با سایر داروهایی که بیمار مصرف می کند، بررسی شود.

آمپول ب کمپلکس در جای خشک و خنک و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.



بخوانید:


نکات کاربردی در مورد ویتامین آ تزریقی


تقویت دستگاه گوارش با ویتامین ها

موارد مصرف و عوارض ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex)



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)عوارض استفاده از آمپول ب کمپلکس

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *