عوارض ابتلا به ایدز

عوارض ابتلا به ایدز
عوارض ابتلا به ایدز

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

HIV (اچ‌‌آی‌وی) ویروس خطرناکی است که از طریق سرنگ آلوده، رابطه‌ی جنسی پرخطر، فراورده‌های خونی و حتی از مادر به نوزاد منتقل می‌شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که HIV همان ایدز است و فرد مبتلا به آخر خط رسیده است، اما درواقع این‌طور نیست. فرد آلوده به ویروس HIV حدودا ۱۰ سال با بیماری ایدز فاصله دارد. او در صورتی‌ به ایدز مبتلا می‌شود که در همان مراحل اولیه متوجه‌ی HIV نشود و درمانش را آغاز نکند. در واقع ایدز، مرحله‌ی نهایی HIV است و هیچ درمانی ندارد. مقاله‌‌‌ی زیر، شما را با علائم اولیه ایدز و مراحل مختلف HIV آشنا می‌کند.عوارض ابتلا به ایدز

هنگامی‌که بحث عفونت HIV می‌شود، دانستن علائم اولیه آن مهم است. تشخیص زودهنگام این عفونت می‌تواند به فرد بیمار اطمینان دهد که فورا درمان مناسب را دریافت می‌کند. درمان سریع و به‌موقع HIV، می‌تواند این ویروس را کنترل کند و احتمالا باعث کُند شدن روند پیشرفت آن و ابتلا به ایدز می‌شود.

در بسیاری از اوقات، علائم مرتبط با آنفولانزا جزء اولین نشانه‌های HIV هستند. علائم اولیه ایدز و HIV عبارت‌اند از :

به‌گفته‌ی وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، علائم اولیه ایدز و HIV معمولا در عرض یک تا دو ماه از سرایت آن بروز می‌کنند، اگرچه می‌توانند دو هفته پس از قرارگیری در معرض این عفونت نیز ظاهر شوند. با‌این‌حال بعضی از افراد پس از آلوده شدن به ویروس HIV، هیچ‌گونه علائم اولیه‌ای ندارند. به همین دلیل، انجام آزمایش برای تشخیص HIV بسیار مهم است.

دادن آزمایش ایدز می‌تواند بسیار استرس‌آور باشد اما واقعا مهم است. یک فرد آلوده به HIV حتی بدون داشتن هیچ‌گونه علائمی، هنوز هم ناقل این عفونت است و می‌تواند از طریق تبادل مایعات بدنی، این ویروس را به‌راحتی به دیگران منتقل کند. انجام یک آزمایش HIV، تنها راهی است که مشخص می‌کند آیا فرد به این بیماری مبتلا هست یا خیر. بنابراین هرکس باید هوشمندانه عمل کند، از روابط جنسی پرخطر پرهیز کند و از این طریق از دیگران محافظت نماید. کسی که از نظر جنسی فعال است، از سرنگ‌های مشترک استفاده کرده است یا دلایل دیگری دارد که فکر می‌کند ممکن است به HIV آلوده شده باشد، باید با پزشک خود صحبت کند.

علائم HIV بسته به مراحل عفونت می‌توانند متفاوت باشند.

اولین مرحله‌ی HIV به عفونت HIV حاد یا اولیه معروف است که سندروم حاد ویروسی نیز نامیده می‌شود. اکثر افراد در طول این مرحله، علائمی شبیه آنفولانزا را تجربه می‌کنند که ممکن است به‌راحتی با عفونت تنفسی یا گوارشی اشتباه گرفته شود.

مرحله‌ی بعدی، دوره‌ی نهفتگی بالینی است. در این مرحله از فعالیت ویروس کاسته می‌شود اما همچنان در بدن فرد آلوده وجود دارد. فرد هیچ‌گونه علائمی ندارد اما ویروس در حال گسترش‌یافتن است. این دوره‌ی نهفتگی می‌تواند ده سال یا بیشتر طول بکشد. بسیاری از افراد در طول این دوره‌ی ده ساله، هیچ گونه نشانه‌ای از HIV ندارند.

مرحله‌ی نهایی HIV، بیماری ایدز است. در طول این مرحله‌ی نهایی، سیستم ایمنی بدن فرد بیمار شدیدا آسیب‌دیده است و نسبت به عفونت‌های فرصت‌طلب، آسیب‌پذیر است. هنگامی که HIV به ایدز تبدیل ‌شود، ممکن است علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، خستگی و تب ظاهر شوند.

اگرچه ممکن است زمان زیادی از ابتلای فرد به این ویروس نگذشته باشد، اما هنگامی‌که عفونت HIV اولیه دارد، همچنان ناقل این بیماری است. در طول این مرحله، جریان خون فرد مقادیر زیادی ویروس HIV دارد که باعث می‌شود به‌راحتی به دیگران منتقل شود.

از آنجا که همه‌ی افراد علائم اولیه‌ی HIV را ندارند، اگر کسی فکر می‌کند که ممکن است در معرض این ویروس قرار گرفته باشد، حتما آزمایش خون انجام دهد.

هنگامی‌که بحث علائم HIV به‌میان می‌آید، افراد باید به‌یاد داشته باشند که احساس بیماری و ناخوشی همیشه به‌خاطر خود HIV نیست. بسیاری از علائم HIV، به‌ویژه شدیدترین‌شان از عفونت‌های فرصت‌طلب نشأت می‌گیرند.

میکروارگانیسم‌هایی که مسئول این عفونت‌ها هستند، معمولا در افرادی با یک سیستم ایمنی سالم سرکوب می‌شوند. بااین‌حال، هنگامی‌که سیستم ایمنی صدمه می‌بیند، این میکروب‌ها می‌توانند به بدن حمله کنند و باعث بیماری شوند. همچنین افرادی که در طول عفونت اولیه‌ی HIV هیچ‌گونه علائمی ندارند، با تبدیل شدن این عفونت به ایدز ممکن است علامت‌دار شوند و احساس بیماری کنند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

به نظرم خیلی بیماری ترسناکیه. ممنون از مطالب آموزنده تون

سپاسگزارم فهیمه عزیز. درسته که بیماری ترسناکیه اما تا درصد بالایی قابل پیشگیریه.

درمانشو پیدا کردم این جا مسخرم کردن رفتم انگلیس رو ۵ نفر ازمایش کردم جواب داد و کاملا بیماریشون رفع شد کلید این قفل دستمه ولی نزاشتن تو ایران استفادش کنم

درمانش چطوریه ؟ با واکسن هست ؟ لطفا جواب بده یا به ایمیل من حواب بدهعوارض ابتلا به ایدز

سلام واقعان. میشه آیدی تلگرامتونو بدین ممنون میشم

خدا گرفتاراشو شفا بده

آمین. متشکرم دوست گرامی.

چقدر بد.بنظر من این بیماری هم تجارته.مطمینم درمانش موجوده.ولی هیچ وقت برای ادمای عادی بکار نمیره.

امیدوارم به‌زودی درمان قطعی‌ این بیماری کشف و ارائه بشه. ممنون از همراهی‌تون.

اگ همه این علائم رو با هم داشته باشن این ویرووس رو گرفتن؟؟؟؟

نمیشه به‌طور قطعی نظر داد دوست عزیز. اگه واقعا در این مورد نگران اید، برای انجام آزمایش به پزشک مراجعه کنید.

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

نشانه‌های سوء استفاده عاطفی چیست و درمقابل آن چه باید کرد؟

علائم بیماری چند شخصیتی چیست؛ تشخیص و درمان آن

ناپروکسن؛‌ انواع، عوارض و نحوه مصرف آن

درمان نفخ شکم با حرکات ورزشی در ۵ دقیقه

با قطع ناگهانی رابطه عاطفی چه کنیم؟

ترین های جهان


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

فینگرفود؛ خوشمزه‌ترین فینگرفودهای دنیا

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

عوارض ابتلا به ایدز

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

هفته گذشته خبری به نقل از سازمان بهزیستی ایران منتشر شد که بر اساس آن ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده که از آن به عنوان موج سوم یاد می‌شود بیش از دیگر موارد سبب افزایش بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز در ایران شده است.

این خبر همچنین بر این تأکید داشت که بسیاری از زنان ایران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز، “در دوران ازدواج بیمار شده‌اند.”

این موضوع سوال‌هایی را درباره اچ‌آی‌وی/ایدز برای مخاطبان ما به وجود آورده است که در اینجا به برخی از این سوال‌ها پاسخ می‌دهیم.

بیشتر افرادی که اچ‌آی‌وی مثبت می‌شوند، دو تا شش هفته پس از گرفتن ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند. تقریبا ۸۰ درصد افراد اچ‌آی‌وی مثبت، به مدت چند هفته این علائم را تجربه می‌کنند:

علائم دیگری هم وجود دارد که ممکن است چندان شایع نباشد و در همه افراد بروز نکند:

با توجه به اینکه چنین علائمی ممکن است بر اثر بیماری‌های دیگر نیز بروز کنند، اگر فردی این علائم را تجربه کند، لزوما به معنای آلوده شدن به ویروس اچ‌آی‌وی نیست، مگر آنکه در فاصله کوتاهی پیش از آن رفتار پرخطر انجام داده باشد.

اگر تعدادی از این علائم را دارید و فکر می‌کنید که در چند هفته گذشته در خطر آلودگی به اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اید، حتما باید در اولین فرصت آزمایش اچ‌آی‌وی بدهید.

این علائم نشانه مبارزه سیستم ایمنی بدن با ویروس هستند، اما پس از یک دوره کوتاه چند هفته‌ای اچ‌آی‌وی دیگر تا سال‌ها هیچ علائمی برای بیمار ندارد. این مرحله از بیماری دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی نامیده می‌شود که می‌تواند تا ده سال ادامه داشته باشد.

پس از پایان دوران نهفتگی اچ‌آی‌وی، سیستم ایمنی بدن بیمار شدیدا تخریب می‌شود که با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

تشخیص زودهنگام اچ‌آی‌وی در جلوگیری از بروز این علائم اهمیت حیاتی دارد و می‌تواند به کنترل و درمان بیماری کمک کند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که اگر فردی اعمال پرخطری مانند آمیزش جنسی محافظت نشده انجام داده است که فکر می‌کند خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای او وجود دارد، باید بلافاصله برای انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه کند.

هرچه زودتر فرد در مورد بیماری‌اش بداند بهتر است. این بیماری تا به حال درمان قطعی ندارد، اما می‌توان با درمان‌های موجود تعداد ویروس را کنترل کرد و کاری کرد که طول عمر و کیفیت زندگی بیماران مانند سایر افراد جامعه باشد.

اگر فردی متوجه شد که مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز است باید چه کند؟

اگر جواب آزمایش اچ‌آی‌وی فردی مثبت باشد، باید پس از آن به طور مرتب آزمایش خون بدهد تا پیش از شروع درمان میزان پیشرفت آلودگی به اچ‌آی‌وی بررسی شود. این آزمایش‌ها شامل بررسی مقدار ویروس در خون بیمار و همچنین تاثیر ویروس اچ‌آی‌وی بر سیستم ایمنی بدن است.

پس از انجام این آزمایش‌ها مراحل درمان شروع می‌شود که هدف آن کاهش میزان ویروس در خون بیمار است تا به سیستم ایمنی بدن فرصت ترمیم بدهد و از بروز بیماری‌های دیگر مرتبط با اچ‌آی‌وی نیز پیشگیری کند.

اگر بیمار تحت درمان قرار بگیرد، معمولا میزان ویروس در خون او به اندازه‌ای پایین می‌آید که دیگر احتمال بسیار کمی وجود دارد که ویروس را به دیگران انتقال دهد.

تشخیص ابتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز برای بیماران می‌تواند به قدری ناراحت‌کننده باشد که دچار اضطراب یا افسردگی شوند. کلینیک‌های درمان اچ‌آی‌وی/ایدز، معمولا به بیماران مشاوره می‌دهند تا بتوانند با مشکلات روانی مرتبط با ابتلا به این بیماری مقابله کنند.

اگر بیمار به روانشناس یا مشاور دسترسی نداشته باشد، معمولا توصیه می‌شود که سعی کند با دیگر بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز در ارتباط باشد و از تجربه‌های آنها استفاده کند.

فردی که با اچ‌آی‌وی مثبت زندگی می‌کند، به پزشک، روانشناس و متخصص تغذیه نیاز دارد، هر کدام از این گروه‌ها می‌توانند به این بیماران کمک کنند تا این افراد مانند سایر افراد در جامعه زندگی کنند.

بیشتر بخوانید:

بهترین مکانی که بیماران مبتلا به اچ‌آی‌وی/ایدز می‌توانند مورد مراقبت قرار بگیرند، در خانه خود و در میان افرادی است که آنها را دوست دارند. در سراسر دنیا افراد زیادی با این بیماری زندگی می‌کنند و می‌توانند برای مدت طولانی یک زندگی فعال و پربار داشته باشند.

اگر به عنوان شریک زندگی، خانواده یا دوست با فرد مبتلا به اچ‌ای‌وی/ایدز زندگی می‌کنید، نکات زیر را در خاطر داشته باشید:

مهمترین رکن اساسی مرتبط با اچ‌آی‌وی، پذیرش جامعه و خانواده است. این بیماری فقط از راه تماس جنسی، ترزیق و مادر به نوزاد منتقل می‌شود. فرد مبتلا باید به درمان و بازگشت به جامعه تشویق شود. بیماران اچ‌آی‌وی/ایدز نیاز به ترحم ندارند، نیاز به برخورد یکسان دارند و همه افراد جامعه می‌توانند در کنترل این بیماری موثر باشند.

این مطلب برای پاسخ به سوال‌های شماری از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی که از طریق صفحه #ازمابپرس فرستاده‌اند، تهیه شده است.

شما هم می‌توانید سوال‌های خود را از طریق این صفحه یا فرم‌هایی در مطالب دیگر وبسایت برای ما بفرستید، تا سوال‌های شما به مطالب و گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی تبدیل شوند.

اینجا درباره #ازمابپرس بیشتر بخوانید.

عوارض ابتلا به ایدز
عوارض ابتلا به ایدز
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *