علل ابتلا به سرطان ریه

علل ابتلا به سرطان ریه
علل ابتلا به سرطان ریه

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

سرطان ریه احتمالا نشانه های قابل توجهی را در مراحل اولیه بروز نمی دهد و اکثر افراد بیماریشان مگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده نمی شود.

برای آشنایی بیشتر با نشانه های سرطان ریه، مراقبت های زود هنگام برای جلوگیری از پیشرفت آن با ما همراه باشید.

 

همیشه برای یک سرفه طولانی گوش به زنگ باشید. یک سرفه مربوط به عفونت تنفسی یا سرماخوردگی در یک یا دو هفته از بین خواهد رفت، اما یک سرفه مداوم می تواند نشانه سرطان ریه باشد. به هیچ وجه چنین سرفه ای چه خشک است و چه دارای خلط است را نادیده نگیرید و سریعا به دکتر مراجعه کنید آنها به ریه های شما گوش می دهند و ممکن است یک تست اشعه ایکس یا تست دیگری را برای شما تجویز کنند.

علل ابتلا به سرطان ریه

به هر گونه تغییر در سرفه مزمن، به خصوص اگر شما عادت به سیگار کشیدن دارید، توجه کنید. اگر بیش از حد سرفه می کنید، سرفه شما شدید است، صدای خس خس می دهد یا خون و مقدار غیر معمولی خلط را سرفه می کنید، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید یا اگر یک عضو خانواده یا دوستان این تغییرات را تجربه می کند، پیشنهاد کنید که به دکتر مراجعه کند.

تنگی تنفس یا به راحتی به نفس نفس افتادن نیز از علایم احتمالی سرطان ریه است. تغییرات در تنفس ممکن است اگر سرطان ریه مسیر هوا را سد کند یا اگر مایعی از یک تومور ریه در قفسه سینه ایجاد شود، رخ دهد.

زمانی که احساس می کنید نفس کشیدن هنگام بالا رفتن از پله یا هنگام انجام کاری که قبلا انجام آن ساده بود، سخت شده است، آن را به هیچ وجه نادیده نگیرید.

سرطان ریه ممکن است، درد در قفسه سینه، شانه ها یا پشت ایجاد کند. احساس درد ممکن است با سرفه همراه نباشد. اگر هرگونه درد قفسه سینه دارید به پزشک مراجعه کنید. دلیل این که سرطان ریه باعث درد قفسه سینه می شود، ممکن است از بزرگ شدن گره های لنفاوی یا متاستاز به دیواره قفسه سینه باشد.

هنگامی که مسیرهای هوایی مسدود یا ملتهب شوند، ریه شما هنگامی که نفس می کشید، صدای خس خس می هد. خس خس کردن سینه می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بعضی از آنها خوش خیم و قابل درمان هستند.

با این حال، خس خس کردن سینه نیز از علائم سرطان ریه است، به همین دلیل است که این مساله نظر پزشک شما را جلب می کند. فرض نکنید که خس خس سینه شما قطعا ناشی از آسم یا حساسیت است.

اگر یک تغییر قابل توجه در صدای خود حس کردید، یا اگر شخص دیگری اشاره می کند که صدای شما عمیق تر، خفیف تر و یا خشن تر بنظر می رسد، با دکتر خود مشورت کنید. این می تواند ناشی از یک سرماخوردگی ساده باشد، اما این علامت ممکن است در مواردی بیش از دو هفته طول بکشد که نشان از موضوعی جدی تر از سرماخوردگی دارد. تغییر صدای مربوط به سرطان ریه وقتی که تومور روی عصب های حنجره تاثیر می گذارد، ممکن است رخ دهد. 

کاهش وزن بی دلیل  10 پوند یا بیشتر ممکن است با سرطان ریه یا نوع دیگری از سرطان همراه باشد. هنگامی که سرطان وجود دارد، این افت در وزن ممکن است به دلیل استفاده سلول های سرطانی از انرژی ایجاد شود. همچنین می تواند از تغییرات بدن در نحوه استفاده از انرژی غذا حاصل شود.

سرطان ریه ای که به استخوانها زده است ممکن است درد در پشت و یا در مناطق دیگر بدن ایجاد کند. این درد ممکن است در هنگام استراحت رو به پشت هنگام شب بدتر شود. ممکن است تشخیص بین استخوان و درد و درد عضله دشوار باشد. درد استخوان معمولا در شب بدتر می شود و با حرکت کردن بیشتر می شود.

علاوه بر این، سرطان ریه گاهی اوقات با درد شانه، بازو یا گردن همراه است، اگرچه این کمتر رایج است اما به درد های خود توجه کنید و آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

سردرد ممکن است نشانه ای باشد که سرطان ریه به مغز گسترش یافته است با این حال، تمام سردرد ها با متاستاز مغز ارتباط ندارند. گاهی اوقات یک تومور ریه ممکن است بر روی ونا کاوای فوقانی فشار ایجاد کند. این یک رگ بزرگ است که خون را از قسمت فوقانی بدن به قلب منتقل می کند که این فشار نیز می تواند باعث سردرد شود

.

تست اشعه ایکس قفسه سینه در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه موثر نیست. با توجه به مطالعات انجام شده در سال 2011، دوزهای کم CT اسکن میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را به میزان 20 درصد کاهش می دهند.

در این مطالعه، 53454 نفر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه به صورت تصادفی در معرض دوز کم CT اسکن یا اشعه ایکس قرار گرفتند. دوزهای کم CT اسکن موارد بیشتری از سرطان ریه را تشخیص دادند. همچنين مرگ و مير ناشي از بيماري در گروه CT اسکن با دوز پايين وجود داشت.

     سابقه سیگار کشیدن روزانه 30 نخ سیگار یا بیشتر داشته باشید و در حال حاضر نیز سیگار می کشید

     بین 55 تا 80 ساله هستند

     در 15 سال گذشته سیگار کشیدید

اگر شما در معرض هر کدام از علائم مربوط به بیماری ریه هستید و یا از معیارهایی که برای افرادی که در معرض خطر بالا هستند برخورد کردید، با پزشک خود مشورت کنید که آیا CT اسکن دوز کم دوز برای شما مناسب است یا خیر.

در حدود 40 درصد افراد پس از پیشرفت بیماری، مبتلا به سرطان ریه تشخیص داده می شوند. در یک سوم از کسانی که بیماری در آن ها تشخیص داده شده، سرطان به مرحله 3 رسیده است. دریافت دوز پایین CT ممکن است یک معیار مفید باشد.

بعدی

قبلی

علل ابتلا به سرطان ریه
علل ابتلا به سرطان ریه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *