علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان
علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

گاهی‌اوقات دانش‌آموزان در مواجهه با چالش‌های درسی، دچار ترس و استرس می‌شوند و این عامل سبب پایین‌ آمدن اعتماد به نفس آنها می‌شود. نبود پشتکار و اعتماد به نفس کافی، روحیه‌ی تلاش مضاعف و ایجاد افکار مثبت را از آنها می‌گیرد و درنتیجه، عملکرد آنها مناسب نخواهد بود. پس باید ریشه‌ی این ترس‌ها و استرس‌ها را شناخت و با استفاده از راهکارهای مناسب بر آنها غلبه کرد. اگر فرزند شما نیز دچار این بحران است، در ادامه همراه ما باشید تا ۲۸ راهکار مناسب برای افزایش اعتماد به نفس در دانش آموزان را با شما به اشتراک بگذاریم.

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

یکی از ناامیدکننده‌ترین شرایطی که ممکن است هر معلمی تجربه کند، زمانی است که دانش‌آموزانِ به‌ظاهر بااستعداد، نتوانند تکالیف ساده‌ی درسی خود را به پایان برسانند یا حتی کوششی نکنند برای انجام تکالیفی که کمی چالش‌برانگیز به‌نظر می‌رسند. دانش‌آموزانی که در اولین سختی در تکالیف، دست از تلاش برمی‌دارند، گیج‌کننده‌ و پیچیده‌تر هستند، چون در این دانش‌آموزان روحیه‌ی عدم وجود پشتکار و تسلیم‌ناپذیری با تنبلی اشتباه گرفته می‌شود. درحالی‌که ممکن است به این افراد توصیه شود که به تلاش خود ادامه دهند، هرچند به‌ندرت این توصیه کارگشا است.

دلایل متعددی برای تلاش‌های ضعیف وجود دارد که دانش‌آموزان در اولین برخورد با چالش از خود نشان می‌دهند. برای بسیاری از دانش‌آموزان، ترس از اینکه کارشان به‌اندازه‌ی کافی خوب نیست، واقعا فلج‌کننده است. آنها به‌جای اینکه نمره‌ی بدی را از معلم خود بگیرند، با انجام‌ندادن آن کار، خودشان به خودشان نمره‌ی بد می‌دهند.

برخی از والدین بیش‌ازاندازه در درس‌، به کودکان خود کمک می‌کنند. این افراد با گفتن نکات و سرنخ‌هایی به این کودکان، درحقیقت مسئولیت ناتوانی آموخته‌شده‌ی این کودکان را دارند. متأسفانه این الگوی رفتاری شناخت‌پذیر است. اینها دانش‌آموزانی هستند که به‌جای اینکه جدول محتوایی را بررسی کنند، از دیگران شماره‌ی صفحه را می‌پرسند، به‌جای خواندن متن برای کسب اطلاعات، سؤالات پراسترس و متعدد می‌پرسند و به‌جای اینکه مدتی را به‌طور مستقل و انفرادی کار کنند، سرشان را روی میز می‌گذارند.

دلیل هرچه که باشد، می‌توان این ناتوانی آموخته‌شده را کاهش داد. اینجا فهرستی از استراتژی‌هایی را ارائه می‌کنیم که می‌توانید با استفاده از آنها به دانش‌آموزان کمک کنید تا پشتکار و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

۱. با کارکردن روی دانش قبلی، مطالعه‌ی یکی از واحدهای درسی را آغاز کنید. دانش‌آموزانی که می‌توانند آموخته‌های جدید را با دانش قبلی خود پیوند دهند، احتمال بیشتری دارد که در مواجهه با چالش‌های آموزشی از خود پشتکار نشان دهند، اما دانش‌آموزانی که مفاهیمی در مطلبی برای‌شان ناآشنا است، احتمال بروز این پشتکار در آنها بسیار کمتر است.

۲. هر واحد درسی یا حتی یک تمرین کوچک را از جایی شروع کنید که آسان‌تر است. اگر دانش‌آموز ببیند که می‌تواند مسأله را حل کند و به کار خود ادامه دهد، کمتر دچار ترس و اضطراب می‌شود.

۳. تکالیف طولانی را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل مدیریت تقسیم کنید تا دانش‌آموزان با فکر به یک تکلیف طولانی، دست‌پاچه نشوند.

۴. زمانی که دانش‌آموزان در گروه‌های دو یا سه نفری حتی روی بخشی از یک تکلیف کار می‌کنند، عملکرد آنها بهتر است. کارکردن با یک همکلاسی، زمانی‌که دانش‌آموزان از پاسخ یا روند حل مسأله مطمئن نیستند، حمایت آنی ایجاد می‌کند.

۵. موفقیت، موفقیت بیشتر می‌آورد! فعالیت‌های دانش‌آموزان را در زمینه‌ای طراحی کنید که می‌توانند بدرخشند و بخواهند به این احساس مثبت که از آن موفقیت حاصل شده است، ادامه دهند. از تکنیک‌های تفکیک و جداسازی استفاده کنید تا دانش‌آموزان بیشتری را جذب کنید.

۶. به دانش‌آموزان کمک کنید که ارتباط بین تلاش و موفقیت را درک کنند. گاهی‌اوقات دانش‌آموزانی که پشتکار کمتری دارند، معتقد هستند که دانش‌آموزان خوب به نوعی باهوش‌تر از آنها هستند یا آن تکلیف برای دانش‌آموزان خوب، آسان‌تر از آن چیزی است که اینها فکر می‌کنند. یادگرفتن این نکته که هر کسی نیاز دارد که سخت تلاش کند، می‌تواند به برخی از دانش‌آموزان بینش عمیق‌تری بدهد.

۷. برخی از معلمان زمانی که دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی تکالیف خود را انجام می‌دهند، به سؤالات شفاهی آنها جواب نمی‌دهند، مگر در زمان‌های مشخص. یعنی از دانش‌آموزان خود می‌خواهند که سؤالات خود را در زمانی مشخص، به‌طور مثال بعد از اتمام تکلیف بپرسند. این روش باید به‌طور صحیح استفاده شود، چون در این صورت دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا به کار خود ادامه دهند. دلیل این تأثیر مثبت این است که دانش‌آموزان می‌دانند که سؤالات آنها در زمانی مشخص پاسخ داده می‌شود.

۸. سرفصل‌ها، مدل‌ها، نمونه‌ها و برهان‌های زیادی را پیشنهاد دهید تا دانش‌آموزان بدانند که چه زمانی در مسیر درست قرار دارند.

۹. به دانش‌آموزان بگویید اهداف معقولی برای خود تعیین کنند و برای رسیدن به آنها تلاش کنند. زمانی‌که دانش‌آموزان در راستای رسیدن به هدفی شخصی تلاش ‌کنند، علاقه‌ی خاصی به کار خود پیدا می‌کنند.

۱۰. معلم باید زمانی‌که دانش‌آموزِ درحال انجام تکالیف با چالشی دست به گریبان است، یکی از قدرتمندترین سؤالات خود را به‌عنوان یک معلم از او بپرسد: «چطور می‌توانم کمکت کنم؟»

۱۱. به‌طور کلی یادگیری باید هدفی روشن و عملی داشته باشد. دانش‌آموزانی که می‌دانند چرا باید تکالیف خود را انجام دهند، قطعا نسبت به انجام آن مشتاق‌تر هستند، چون می‌دانند انجام آن، درحال‌حاضر و در آینده چه فوایدی برای آنها درپی خواهد داشت.

۱۲. به دانش‌آموزان بگویید که سؤالات خود را زمانی که تکالیف را به‌صورت انفرادی انجام می‌دهند، در قسمت مشخصی روی تخته یا کتاب خود یادداشت کنند. سپس معلمان در زمان مشخص به آنها پاسخ دهند.

۱۳. ارزشیابی تکوینی ما را به دو هدف نزدیک می‌کند. این ارزشیابی نه تنها باعث می‌شود که متوجه این موضوع باشید که دانش‌آموزان چه کاری انجام می‌دهند و چه چیزهایی را نمی‌دانند، بلکه می‌تواند ابزار مفیدی باشد برای اینکه بفهمید آیا دانش‌آموزان دقیقا می‌دانند روند موفقیت چیست؟ و چگونه باید به آن دست‌یابند؟ ارزشیابی‌های تکوینی کوچک که به‌طور دائم انجام می‌شوند، می‌توانند برای نگه‌داشتن دانش‌آموزان در مسیر درست بسیار مؤثر و مفید باشند.

۱۴. به دانش‌آموزان یاد بدهید که کار آنها همیشه نباید عالی و بدون نقص باشد تا مورد قبول شما و معلمان قرار گیرد. گاهی‌اوقات «خوب» واقعا به اندازه‌ی کافی خوب است!

۱۵. قدرت و تأثیر فشار همسالان را مهار کنید. دانش‌آموزان باید در چالش‌های کلاس، باهم همکاری کنند تا به هدف مشخصی برسند؛ این کار می‌تواند آن دسته از دانش‌آموزانی را که می‌خواهند تقلب کنند، مجبور کند که به‌خاطر همکلاسی و دوستان خود این کار را انجام ندهند.

۱۶. بسیاری از معلمان دریافته‌اند که اگر در فواصل معین، کار دانش‌آموزان را متوقف کنند و به آنها وظیفه‌ی بررسی تکالیف دوستان خود را بسپارند، می‌توانند به یادگیری و افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموزان کمک بسزایی کنند.

۱۷. موفقیت در مدرسه یک رویداد بزرگ و باشکوه نیست، اما موفقیت در دانشگاه نیازمند دستاوردهای الگوهای کوچک است. باید با دانش‌آموزان در بحث‌های کوتاه کلاسی، اندیشه‌ها و سایر گفتگوهای اشتراکی کار شود تا این اعتقاد در آنها نهادینه شود.

۱۸. بعضی از دانش‌آموزان از نمایش بصری روند انجام تکالیفی که باید انجام دهند، بهره می‌برند. زمانی‌که دانش‌آموزان مراحل مختلف یک واحد درسی را تکمیل می‌کنند، می‌توانند در یک نمودار خطی یا جدولی با فضاهای خالی، روند پیشرفت کار را نشان دهند و قدم‌به‌قدم جدول را پر کنند؛ در چنین روشی ایجاد پشتکار و تلاش در دانش‌آموزان برای تکمیل یک تکلیف بزرگ و گاهی دشوار آسان‌تر می‌شود.

۱۹. تحسین‌های مکرر و حتی تشویق زیاد، بیشتر از تصحیح اشتباهات دانش‌آموزان با خشونت، می‌تواند آنها را برسر انجام تکالیف خود بنشاند.

۲۰. نظارت دقیق و از نزدیک روی فعالیت‌های دانش‌آموزان در هنگامی‌که تکالیفشان را انجام می‌دهند، باعث می‌شود شما متوجه شوید آنها در کدام قسمت مشکل دارند و در کنترل آنها کمک کنید. مشکلات کوچک، مسدودکننده‌ی راه رسیدن به اعتماد به نفس نیستند، مشکلات بزرگ نیز همچنین.

۲۱. دانش‌آموزانی را که به‌طور مستقل و انفرادی کار می‌کنند، تشویق کنید، چون اگر آنها مشکلی داشته باشند، به کار خود ادامه می‌دهند تا کمک برسد. برخی از معلمان به دانش‌آموزان علامتی می‌دهند که روی میز بگذارند؛ یک طرف این علامت قرمز و سمت دیگر آن سبز است. اگر آنها به کمک نیاز داشتند، از علامت قرمز استفاده می‌کنند و اگر همه‌چیز درست بود و مشکلی نداشتند، از علامت سبز.

۲۲.به دانش‌آموزان یاد بدهید که چگونه زمان دقیق مورد نیاز را برای انجام و تکمیل تکلیف خود تخمین بزنند. دانش‌آموزانی که فکر می‌کنند انجام تکالیف‌شان ساعت‌ها زمان می‌برد، نسبت به آن دسته از دانش‌آموزانی که می‌دانند انجام تکالیف، زمان کوتاهی نیاز دارد، تمایل بیشتری به ترک کار خود دارند.

۲۳. در پایان درس، باید به دانش‌آموزان زمان داد تا در مورد آنچه که یاد گرفته‌اند، فکر کنند. به آنها زمان بدهید که پاسخ‌ها را بنویسند و سپس آنها را تشویق کنید تا آنچه را که به‌درستی انجام داده‌اند و آنچه در طول انجام تکالیف باعث استرس‌شان شده‌ است، با یکدیگر به اشتراک بگذارند. به اشتراک‌گذاری نتایج فراشناختی دانش‌آموزان می‌تواند روشی قدرتمند برای آنها باشد تا متوجه شوند که دانش‌آموزان دیگر چگونه بر مشکلات یادگیری خود غلبه می‌کنند.

۲۴. معمولا دانش‌آموزان بزرگتری که در درسی مهارت دارند، منبع خوبی برای دیگر دانش‌آموزان هستند تا از آنها یاد بگیرند. آنها می‌توانند توصیه‌های سریع و غیررسمی را از دانش‌آموزان بزرگتر گرفته و با دیدگاه‌های آنها مورد تشویق قرار گیرند.

۲۵. باید برای دانش‌آموزان فرصتی فراهم کنید که بتوانند فعالیت‌های گذشته‌ی خود را به‌خاطر بیاورند؛ مرور کنند که چگونه در یادگیری تا این نقطه پیش آمده‌اند. این کار باعث می‌شود موفقیت‌های گذشته‌ی خود را مرور کنند و تصویر بزرگی از آنچه قبلا انجام داده‌اند، ببینند. این‌گونه است که تشویق می‌شوند و به تلاش خود ادامه می‌دهند.

۲۶. باید مطمئن شوید که دانش‌آموزان قبل از رفتن به موضوع بعدی، به اندازه‌ی کافی روی مبحث فعلی تمرین انجام داده‌اند.

۲۷. فعالیت‌های مختلفی برای مرور مباحث باید ترتیب دهید. در پایان هر کلاس، زمانی که معلم مرور سریعی برآنچه که در طول روز آموزش داده انجام می‌دهد، باید از فعالیت‌های مختلفی استفاده کند تا سبک‌های مختلف یادگیری را شامل شود.

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

۲۸. معلمان باید با دانش‌آموزان کار کنند تا آنها روی نقاط قوت خود تمرکز کنند. زمانی‌که داش‌آموزان فهمیدند چه‌چیزی را درست انجام می‌دهند و کدام تکنیک‌های مطالعه‌ی فردی برای آنها کارگشا است، می‌توانند از این تکنیک‌ها و نقاط قوت خود استفاده کنند و سریع‌تر و کارآمدتر عمل کنند.

منبع: teaching.monster

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام دوست عزیز مقاله جالبی بود .

ممنون، خوشحالم که دوست داشتین

اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

تقویت اعتماد به نفس با ۱۴ کار کوچک که می‌توانید هر روز انجام دهید

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

آخرین مطالب

۲۲ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

علت کهیر در کودکان و راه‌های درمان آن

درمان سرطان سینه در مراحل مختلف پیشرفت بیماری

ساخت تراریوم در ۶ قدم و راهنمای مراقبت از آن

رویه چیست و سازمان‌ها چه زمانی به آن نیاز دارند؟

ترین های جهان


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

گذشته‌ی انسان و رابطه‌های آغازین بین او و پدر و مادر و یا سرپرست‌های دیگرش، نقش مهمی در شکل‌گیری باور او نسبت به خودش دارد. در این مطلب قصد داریم به برخی از عواملی که منجر به ایجاد اعتماد به نفس پایین می‌شوند، بپردازیم. با ما همراه باشید تا با این دلایل و نحوه رفع آنها آشنا شویم.

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

اگر در طی دوران کودکی مدام در گوش‌تان تکرار شود که هیچ کاری را درست انجام نمی‌دهید و به اندازه‌ی کافی خوب نیستید، شما در حالی تبدیل به یک فرد بالغ خواهید شد که تصویر مثبتی از خود ندارید. وقتی بدون در نظر گرفتن تلاش‌های‌تان پیوسته از شما و کارتان ایراد بگیرند، دیگر نمی‌توانید به خودتان اعتماد کرده و احساس خوبی داشته باشید؛ به خاطر شکست‌های پی‌درپی احساس شرم می‌کنید که بسیار دردناک و ناراحت‌کننده است.

وقتی سرپرست‌تان (به طور معمول پدر و مادر) به شما توجهی نمی‌کنند، انگار که موفقیت‌های شما کمترین ارزشی برای آنها ندارد. شما برای کسب موفقیت‌های بیشتر و اثبات این نکته که شایستگی‌های‌تان فراتر از چیزی است که الان در آن قرار دارید، باید انگیزه خود را حفظ کنید، که البته این کار دشوار خواهد بود. بی‌توجهی سرپرستان معمولا باعث می‌شود احساس کنید که از جانب دیگران فراموش شده‌اید، کسی قدرتان را نمی‌داند و برای هیچ کس مهم نیستید. این باور که کسی به وضعیت حال حاضر شما اهمیتی نمی‌دهد، حسی است که به خاطر گذشته‌ی دردناک‌تان به دوش می‌کشید. حس دیده نشدن و نا‌مرئی بودن باعث می‌شود فکر کنید حضورتان یک اشتباه است.

وقتی پدر و مادر پیوسته مشغول دعوا کردن هستند و رفتارهای ناشایستی را از خود بروز می‌دهند، کودکان احساسات منفی را جذب و به بدگمانی عادت می‌کنند؛ مسئله‌ای که ترسناک، تأسف‌بار و مایه‌ی آشفتگی است. رفتار نامشخص، آشفته و برخورد غیر معمول پدر و مادر (یا یکی از آنها) نسبت به کودک هم، نتیجه‌ی مشابهی به همراه دارد. کودکی که پیوسته شاهد دعوای بزرگ‌ترهاست، این طور فکر می‌کند که شاید او دلیل این دعوا و باعث درد و عذاب پدر و مادرش باشد. این احساس گناه پس از بلوغ هم در فرد باقی خواهد ماند.

در یک خانواده‌ی آگاه، حساس و امن، رویارویی با موقیعت‌های دشوار مانند اذیت و آزار اطرافیان زورگو و بازیابی اعتماد به نفس آسان‌تر است. اما اگر نه تنها در خانه بلکه بیرون از خانه هم احساس امنیت نمی‌کنید، حس عذاب‌آور فراموش‌شدن، ناامیدی و تنفر از خود همیشه در زندگی با شما خواهد بود. ‌هم‌چنین به دلیل آسیب‌پذیری زیاد، دوستی دیگران را لطفی در حق خود تلقی کرده یا به این باور می‌رسید که همه‌ی مردم بی‌رحم و غیر قابل اعتمادند. بدون خانه و خانواده‌ای امن و حمایت‌گر، اثرات زورگویی و قلدری دیگران نسبت به شما عمیق‌تر خواهد شد و زندگی دشوارتری خواهید داشت.

از سوی مقابل اگر حمایت پدر و مادر حد و مرزی نداشته باشد، کودک احساس خواهد کرد که آمادگی رویارویی با دنیای خشن بیرون را ندارد. بدون یک بنیان قوی، رویارویی با چالش‌های بیرون از خانه دشوار بوده و ناتوانی در مقابل آنها شرمندگی را به همراه خواهد داشت. در چنین وضعیتی کودک احساس ناتوانی می‌کند و به دلیل شرمندگی، این موضوع را با پدر و مادر خود در میان نمی‌گذارد، زیرا نمی‌خواهد آنها را به دلیل ضعفی که رفتار آنها باعث آن بوده است، آزرده کند. بنابراین کودک اتفاقات بیرون را مخفی می‌کند. ممکن است این شرمندگی به حدی برسد که نگرش کودک را تحتِ‌ تأثیر قرار دهد تا جایی که به این نتیجه می‌رسد که دید مثبت پدر و مادرش (که با دید دیگران نسبت به او تفاوت دارد) احتمالا نادرست است و در واقعیت او فردی ناتوان، ضعیف و سزاوار تحقیرهای دیگران است.

اگر پدر یا مادر به قدری مشغول باشند که متوجه رنجش ناشی از زورگویی در کودک‌شان نشوند و در هنگام نیاز کودک کسی برای حمایت از او وجود نداشته باشد، کودک باور می‌کند که شایسته‌ی توجه و سزاوار مراقبت نیست و از کمبودهای خود آزرده می‌شود. در دنیای ناامن امروزی، احساس شرم و درد طاقت‌فرساست. این احساسات هم‌چنین در دوره‌ی گذار پدر و مادر که از ویژگی‌های آن هرج‌ومرج است رخ می‌دهد زیرا این‌طور به نظر می‌رسد که کسی متوجه وضعیت کودک نمی‌شود. وقتی محیط خانه پُر از هرج‌ومرج و آشفته باشد تصور کودک این خواهد بود که تقاضای توجه و رسیدگی به مشکلاتش درست نیست، در نتیجه کودک در تنهایی بیشتری فرو می‌رود و در احساس شرم غرق می‌شود.

هیچ چیز بیشتر از احساس کودن بودن در ایجاد اعتماد به نفس پایین مؤثر نیست. اگر کودک احساس کند از درس‌ها چیزی نمی‌فهمد و بدون اینکه کسی متوجه این موضوع و نیاز او به کمک شود، بیشتر و بیشتر از دیگران عقب بیافتد، به این نتیجه می‌رسد که ضعیف و ناتوان است. او در مورد ذکاوتش دچار تردید می‌شود و همیشه برای بیان نظراتش مردد است. خجالت ناشی از خوب نبودن و کمتر از دیگران بودن به سختی از بین می‌رود حتی پس از اینکه کودک به روش خودش راهی برای غلبه بر مشکلات پیدا کند.

سوء استفاده‌ی جسمی، جنسی یا عاطفی آشکارترین دلیل پایین آمدن اعتماد به نفس است. قرار گرفتن کودک در موقعیت‌های فیزیکی و عاطفی برخلاف میلش، باعث می‌شود او نتواند به دنیای بیرون، خودش و دیگران اعتماد کند، مسئله‌ای که به شدت بر اعتماد به نفس تأثیر می‌گذارد. حتی ممکن است کودک خود را مقصر بداند در حالی‌که کمترین گناهی ندارد. کودک توان مقابله با بحران را ندارد در نتیجه از آن فرار کرده، از دیگران فاصله می‌گیرد و احساس پوچی می‌کند. در تلاش برای کنار آمدن با این وضعیت، نتیجه می‌گیرد که خودش گناه‌کار و شایسته‌ی سرزنش است و برای رهایی از این آشفتگی به راه‌های ناسالم روی آورده و سرانجام خود را شرمنده و سرخورده در میان صدها احساس منفی دیگر محصور می‌بیند.

اگر باورهای مذهبی یا نظام ارزشی، باعث شود که باور داشته باشید پیوسته در حال گناه کردن هستید، در وضعیتی مشابه دریافت همیشگی بازخورد منفی دیگران قرار می‌گیرید. چه بازخورد منفی دیگران باشد، چه قضاوت‌های برگرفته از باورها و ارزش‌های شخصی، نتیجه‌ی آن ایجاد احساس شرم، گناه، تناقض و نارضایتی از خود است. بسیاری از نظام‌های ارزشی دو انتخاب پیش روی فرد می‌گذارند: خوبی و بدی. وقتی در تنگنای انتخاب بین این دو قرار می‌گیرید دچار سردرگمی، شرمندگی، ناامیدی، به‌هم‌ریختگی و بی‌هویتی می‌شوید.

همه می‌دانیم که آدم‌ها در تلویزیون و رسانه‌های دیگر، به شکلی اغراق‌آمیز و غیرواقعی زیبا و خوش‌هیکل هستند، آفتی که پیوسته بیشتر و بیشتر می‌شود. بسیاری از زنان و مردان از اینکه نمی‌توانند مانند این افراد باشند، احساس بدی دارند. درست است که اعتماد به نفس پایین ریشه در مسائل مهم‌تری دارد اما این روزها اجتماع، تلویزیون، مجلات و … پیوسته عدم تناسب و کامل نبودن را به رخ می‌کشند و احساس نارضایتی را تقویت می‌کنند. با افزایش دسترسی رسانه‌ها در میان جوان‌ترها به تدریج کودکان نیز در مرکز توجه این مقایسه‌های غیرمنصفانه قرار می‌گیرند.

در مورد هر کدام از این موارد می توان مفصل بحث کرد. البته نباید فراموش کنید که تجربه‌ی هر یک از این موارد در دوران کودکی به معنای این نیست که نتوانید طی دوران رشد و در بزرگ‌سالی از آنها رها شوید. با اینکه ممکن است در وجودتان نفوذ کنند اما راه‌های بسیاری برای رهایی از آنها وجود دارد که به شما کمک می‌کند در گذر زمان به شخصیتی آماده‌تر، یکپارچه‌تر و با اعتماد به نفس بیشتر برسید. وقتی به عنوان یک فرد بالغ گذشته‌ی خود را ارزیابی می‌کنید، متوجه می‌شوید سزاوار بسیاری از برداشت‌‌ها و ویژگی‌هایی که به خود نسبت داده‌ بودید، نیستید و این قضاوت‌ها ریشه در فضا و افرادی که با آنها ارتباط داشته‌اید، دارند. این نگرش به غلبه بر احساسات منفی کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر این‌ها باید بدانید که تنها نیستید و همیشه می‌توانید از دیگران کمک بگیرید.

درک برخی وضعیت‌ها و تجربه‌ها آسان نیست و نباید انتظار درک، هم‌دلی یا بخشش را از خود داشته باشید. مهم این است که راهی برای خلق احساس رضایت و امنیت در وضعیت موجود و کنار آمدن با آن پیدا کنید. هر چه آگاهی بیشتری از علت اعتماد به نفس پایین خود داشته باشید، بهتر می‌توانید برای رفع مشکل و تقویت اعتماد به نفس اقدام کنید.

برگرفته از: psychologytoday.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام
ممنونم بابت مطلب خوبتون خانم طرزمني – براي ما كه فرزند كوچك داريم كمك زيادي به تربيتش مي كنه

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

درود. خوشحالم که این مطلب براتون مفید بوده.

خیلی عالی بود خیلی ممنون. من مشکل ۴ رو دارم چطور می تونم حلش کنم؟ نفهمیدم چطور به خانواده ربط داره. کسی کمکی می کنه؟

اولا اصولا به دنبال کمک دیگران نباش. فریادرس و مددی که نمی بینی هیچ! آخرش هم می بینی فقط خودتو کوچیک کردی.
در مورد مشکل ۴ هم -نظر منه- چشمات فریبت نده! محیطی که توش هستی به ظاهر یه جامعه انسانیه ولی به باطن یه جنگله. اقای جنگل هم شیر گرگ خرس و البته کفتاره. قدرت چنگالهات و میزان درندگی اِت تعیین کننده وضعیتته.
باهاش کنار بیا.
پس،
یا گرگ باش و پاره کن، یا خرگوش باش و قایم شو و یواش برو یواش بیا که گرگه نخورتِت.
یه حالت سومی هم داره که خاصه. پرنده باشی بتونی فرار کنی به یه دشت خوش و خرم.

از قضا راه چهارمی هم وجود داره به شخصه ترجیح می دم انسان باشم و نزارم گرگ خرگوشه رو پاره کنه نه یه خرگوش یا پرنده ی ترسوی فراری

درود. خوشحالم که این مطلب رو دوست داشتید. مورد ۴ می‌گه اگه در دوران کودکی یا نوجوانی در مقابل قلدری دیگران پدر و مادر حمایت به‌جا و مناسبی از فرزند نکنند، تأثیر منفی در اعتماد به نفس خواهد داشت. حالا آیا شما فکر می‌کنید ریشه مشکلتون در بزرگسالی این مسئله بوده؟ به هر حال هر کدوم از این موارد که دلیل اعتماد به نفس پایین باشند، بهتره برای رفعش کمک بگیرید. اینکه دلیل اعتماد به نفس پایین رو بدونیم گام بزرگیه!

این رو در پاسخ به محمد عزیز نوشتم .

خسته نباشی!
تقریبا همه اش رو داشتم، خصوصا مورد بی توجهی والدین و عدم حمایتشون.
بیخود نبود تو نوجونی اونقدر اعتماد بنفسم پایین بود.

اعتماد به نفس

چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

تقویت اعتماد به نفس با ۱۴ کار کوچک که می‌توانید هر روز انجام دهید

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

آخرین مطالب

۲۲ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

علت کهیر در کودکان و راه‌های درمان آن

درمان سرطان سینه در مراحل مختلف پیشرفت بیماری

ساخت تراریوم در ۶ قدم و راهنمای مراقبت از آن

رویه چیست و سازمان‌ها چه زمانی به آن نیاز دارند؟

ترین های جهان

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نخستین شکوفایی

با آغاز دوران مدرسه، کودکان ابعاد جدیدی از شخصیت خویش را
آشکار می سازند و ناخودآگاه می کوشند و رفتارهای فردیشان را تثبت کنند.«اعتماد به
نفس» نه تنها یکی از نیازهای شخصیتی کودکان، که بعد جدیدی از رفتارهای اجتماعی آن
هاست؛ به طوری که کودکان بدون آن ناتوان از ادامه ی راه و زندگی در اجتماع خواهند
شد. کودکانی که اعتماد به نفس بالائی دارند، میل به تجربه کردن و آزموندن موقعیت
ها و موفقیت های اجتماعی- تحصیلی است. آما آن هایی که اعتماد به نفس پایین تری
دارند، هیچ گاه به برقراری ارتباط با دیگران و کسب امتیازات اجتماعی- تحصیلی نمی
اندیشند. 

شکوفایی اعتماد به نفس

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

با آغاز دوران مدرسه و نخستین حضور کودکان یا دقیق تر
بگوییم نخستین حضور جدی کودکان در اجتماع، بحث اعتماد به نفس جدی تر از ÷یش مطرح
نمی شود. روان شناسان، مواردی را به عنوان نکات کلیدی برای حفظ و ارتقای اعتماد به
نفس در کودکان به این شرح مطرح می کنند؛

1- فرزندمان را باور کنیم و به او نشان بدهیم که باورش
داریم.طوری رفتار کنیم که فرزندمان متوجه شود، برای او و رفتارهای خوبش ارزش قائل
هستیم. این رفتار باید به دور از اغراق باشد، چرا که در غیر اینصورت نتیجه ی برعکس
می دهد و کودک دچار حس «خود بزرگ بینی» می شود. بنابراین تنها کافی است رفتارهای
به جا و منطقی او را تاکید کنیم.این کار باید در خانه و مدرسه توسط والدین و
آموزگاران انجام پذیرد.

2- او را تشویق و موفقیت هایش را یادآوری کنیم. به کاربردن
جملات دلگرم کننده ای چون «آفرین،کارسختی بود ولی تو به خوبی آن را انجام دادی»،
گام موثری برای ارتقای اعتماد به نفس کودک است. به او یادآوری کنیم که «اشتباه
کردن» نه «سهل انگاری» ، بلکه بخشی از زندگی است و درس گرفتن از اشتباهات باعث
موفقیت و نه تخریب اعتماد به نفس می شود.

3- استرس و هیجان بی جا نداشته باشیم. هیجان و استرس والدین
و آموزگاران به شدت بر رفتار کودکان تاثیر می گذارد و به راحتی باعث تزلزل شخصیت و
کاهش اعتماد به نفس او می شود.

4- تمرین کنیم تا شنونده ی خوبی باشیم. با دقت به صحبت های
کودکان گوش کنیم و اگر ابهامی در آن ها بود، توضیح بخواهیم. حل مشکلات تنها در
سایه ی شنیدن دقیق مشکلات کودکان میسر است. پاسخ ها و توضیحات شما باعث قرار گرفتن
کودک در مسیر درست و در نتیجه بازیافتن و ارتقای اعتماد به نفس او می شود.

5- احساسات کودک را دقیقاً بشناسیم، به او کمک کنیم تا با
ساده ترین عبارت ها، احساساتش را بیان کند. این حس می تواند خوب یا بد باشد، آگاهی
از احساسات، حل مشکلات را راحت تر می کند.

6- انتقاد از کودک باید به جا، منطقی و در شرایطی مناسب
صورت بگیرد. انتقاد بیش از اندازه و نا به جا و در شرایطی نامناسب(در جمع هم
کلاسی، اقوام و آشنایان)، نه تنها نتیجه ای در پی نخواهد داشت، بلکه باعث تخریب
روحیه و اعتماد به نفس کودک می شود. از طرف دیگر، این باور را رد ذهن کودک ایجاد
می کند که او فردی شرور و عاصی است و هیچ گاه رفتارش مناسب و منطقی نیست و نخواهد
بود. به این ترتیب، کودک به فردی ترسو و عصبی تبدیل می شود که بعد از انجام هر
کاری منتظر انتقاد والدین یا آموزگار خویش بوده و هیچ کار یا رفتاری را با اعتماد
به نفس و اطمینان انجام نخواهد داد.

7- روی توانایی های کودکانمان، تاکید کنیم. هیچ گاه از شکست
ها و ناکامی هایش به قصد سرکوب کردن او صحبت نکنیم. ناتوانایی ها و شکست های کودک
نباید عاملی برای تحقیر و استهزا شوند.

8- به علاقه های فرزندمان احترام بگذاریم؛ حتی اگر به نظر
ما خسته کننده و عجیب باشند. این علاقه می تواند در صحبت کردن با والدین، مطالعه ی
کتاب، ورزش، نوشتن، بازی تماشای تلویزیون و… جلوه گر شود. به هر صورت ، هر یک از
این رفتارها، علاقه ی اوست و باید به آن ها با احترام گذاشت. تنها وظیفه ی والدین،
هدایت فرزندان در مسیر درست است.

9- ترس، نگرانی، غم، هیجان، خواسته و …. فرزندمان را کوچک
نشماریم و آن را مسخره نکنیم؛ حتی اگر به نظر ما نامتعادل و غیر منطقی باشند.
والدین و آموزگاران باید راهی منطقی و صحیح برای رفع نیازهای کودکان و یا ÷اسخ
دادن به آنها بیابند.

10- استقلال عقیده و رفقتار را در فرزندامان تقویت کنیم.او
را یاری کنیم موقعیت ها و شرایط جدید را تجربه کند. موفقیت، استقلال و ثبات رای و
نظر، تنها در سایه ی تجربه کردن و درس گرفتن از خطاها و شکست ها حاصل می شود.

فرو ریختن اعتماد به نفس 

شکل گیری ویژگی« اعتماد به نفس » همان قدر آسان است که از
بین بردی و تخریب آن. از نگاهی دیگر، همان طور که می توان به راحتی اعتماد به نفس
را در کودک ایجاد کرد، به همان راحتی می توان با سهل انگاری، این ویژگی شخصیتی را
از بین برد و شخصیت کودک را به یکباره متلاشی کرد. بنابریان خوب است به چند نکته
دقت کنیم:

1- زمانی که فرزندمان تصمیم به انجام کاری می گیرد، حتی اگر
این رفتار یا حرکتی خطرناک و نامناسب باشد، او را تنها نگذاریم و دلیل رفتار
نادرست او را کامل و واضح توضیح بدهیم. به این مثال ساده توجه کنید: فرزند قصد
دارد لیوان شیرش را به تنهایی از آشپزخانه تا اتاق نشیمن ببره تا همراه با تماشای
برنامه ی دلخواهش، شیر بنوشد. این کار اگرچه احتمال شکستن لیوان، ریختن شیر، آسیب
به کودک و… را در پی دارد، اما نباید مانع از آن شد. این حرکت گامی به سوی
استقلال و اعتماد به نفس است. پس کافی است او را برای برداشتن این گام همراهی
کنیم، نه آن که مانع از برداشتن آن شویم.

2- عبارت های دلسرد کننده و آزار دهنده ای چون:« تو نمی
تو.انی این کار را انجام بدهی»، « این کار را در حد و اندازه ی توانایی های تو
نیست»، « فکر عواقب آن را کرده ای»و… را به کار نبریم. استفاده از این جملات هیچ
مشکلی را بر طرف نمی کند، بلکه باعث تضعیف روحیه و از بین رفتن اعتماد به نفس کودک
می شود.

3- تعریف از شکست ها و ناکامی های زندگی حال و گذشته مان،
فقط باید در جهت درس گرفتن از آن ها باشد، نه عاملی برای ایجاد ترس و ومحشت در دل
فرزندمان.

4- انسان موجودی کامل نیست که رفتارها و کارهای او کاملاً
درست و بی عیب باشند. بنابراین گاهی لازم است« معذرت خواهی» کند. این رفتار را به
فرزندمان بیاموزیم که اگر اشتباهی از او سر زد« معذرت خواهی»را فراموش نکند.البته
آموزش« معذرت خواهی» نباید باعث از بین رفتن اعتماد به نفس کودک شود و او را به
فردی ترسو و محتاط تبدیل کند. کاربرد صحیح و به جای« معذرت خواستن» مد نظر است.

 رفتار والدین الگوی
عملی کودکان است. کودکان تنها زمانی رفتاری را واقعاً می آموزند که آن رفتار را در
بزرگان خود ببیند؛ این رفتار چه خوب وچه بد، بهترین آموزگار برای آن هاست. فراموش
نکنیم که آموزگاران و اولیای مدرسه نیز از این مساله مستثنا نیستند و رفتار آن ها
نیز به شدت بر رفتار کودکان تاثیر می گذارد.

 

عوامل موثر دررشد و پرورش شخصيت اجتماعي دانش آموزان
معلم از دير باز نقش مهمي درپرورش شخصيت اجتماعي و اجتماعي شدن دانش آموزان داشته
است، اما قبل از اين كه به نقش معلمين عزيز در اجتماعي كردن كودكان بپردازيم،
تعريفي از شخصيت ارائه دهيم.

كلمه شخصيت برابر معادل كلمه Personality درحقيقت از ريشه لاتين persona گرفته شده كه
به معناي «نقاب يا ماسكي» بود كه در يونان و روم قديم بازيگران تئاتر پرچهره مي
گذاشتند. اين تعبير تلويحاً اشاره دارد بر اين مطلب كه شخصيت هر كس ماسكي است كه
او برچهره خود مي زند تا وجه تميز او از ديگران باشد، پس نبايد اين تعريف شخصيت از
ديدگاه روان شناسان چنين است.
شخصيت: عبارتست از مجموعه ويژگي هاي جسمي، روان، و رفتاري كه هر فرد را از افراد
ديگر متمايز مي سازد.

معلمين عزيز بايد به اين نكته توجه كافي داشته باشند كه رشد
اجتماعي دانش آموزان از جنبه هاي مهم و قابل توجه درفرايند اجتماعي شدن و شكل گيري
شخصيت اجتماعي است،البته جنبه هاي بدني، ذهني، عاطفي، اخلاقي ومعنوي نيز در جريان
رشد مهم هستند. مقاله موجود به معلمين عزيز كمك مي كند تا درشناسايي استعدادهاي
اجتماعي شدن دانش آموزان موفق باشند.

دانش آموزان رشد يافته اجتماعي داراي چه ويژگي هايي هستند؟

1- عتماد به نفس[1]
بالايي برخوردارند.

2- براي خود و ديگران احترام قائل اند.

3- مسئوليت كارهاي خود را مي پذيرند.

4- در فعاليت هاي گروهي شركت مي كنند.

5- دچار ترس و اضطراب هاي اجتماعي نيستند. مثل: ترس از حضور
درجمع، مثل ترس از اماكن عمومي

از ميان عوامل گوناگون موثر در رشد و پرورش شخصيت اجتماعي
دانش آموزان كه شامل:
محيط خانواده: مدرسه، گروه همسالان، وسايل ارتباط چشمي است، خانواده و مدرسه اهميت
بسزايي دارد كه دراينجا مختصراً به نقش خانواده در مدرسه مي پردازيم.

محيط خانواده: اولين و مهمترين واحد اجتماعي كه دررشد
اجتماعي دانش آموز ايفاي نقش مي كند خانواده است.

خانواده همانند پلي است كه دانش آموز را به جامعه وصل مي كند، بنابر اين پل ياد
شده بايستي از استحكام عاطفي و شخصيتي برخوردار باشد تا در تند بادهاي هيجانات و
اضطراب ها نلرزد، اولين تماس هاي كودك در خانواده و در ارتباط متقابل با والدين،
برادران و خواهران صورت مي گيرد، شكي نيست كه مشاهده، تقليد و الگوبرداري از
موثرترين شيوه هاي يادگيري رفتارهاي اجتماعي در دانش آموزان به شمار مي رود.

درمورد نقش عوامل خانوادگي موثر بر شخصيت اجتماعي دانش آموز
محورهاي زير حائز اهميت است:

1- نوع و نحوه برقراري ارتباط والدين با ديگر اعضاي خانواده
با دانش آموز.

2- تاكيد بر عزت نفس، احترام به خود ديگران در روابط
اجتماعي دانش آموز.

3-استفاده از بازيهاي گروهي.

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

4- آموزش مهارت هاي اجتماعي

5- رعايت تفاوت هاي فردي بين دختران و پسران در يادگيري
الگوهاي رفتار اجتماعي.

6-آگاهي والدين از تغيير و تحولات و نيازهاي اجتماعي و
فرهنگي جامعه.

يكي ديگر از عوامل تاثيرگذار بر رشد اجتماعي فرزندان محيط
مدرسه مي باشد.محيط مدرسه: آن جايي كه دانش آموزان حدوداً 1.3 وقت خود را در محيط
مدرسه سپري مي كنند، محيط مدرسه بايستي از نظر عاطفي و شخصيتي، همچنين از نظر
فيزيكي و امكانات مخصوصاً در سنين پايين و در سنين دبستان شبيه محيط خانواده باشد،
چرا كه پايه هاي شخصيتي دانش آموز دراين سنين بعد از خانواده، مدرسه و گروه
همسالان مي باشد

 

 

 

فعالیت های ورزشی و اعتماد به نفس

بکت برو ، استادیار جامعه شناسی دانشگاه ویتنبرگ در اوهایو،
در سال 2005 رساله ای در جامعه شناسی آموزش به چاپ رساند که در آن نتیجه گیری کرده
بود که شرکت در فعالیت های ورزشی، بیشتر از هر نوع فعالیت دیگر فوق برنامه، موجب
بهبود تحصیل نوجوانان در مقطع دبیرستان است.
او در مصاحبه ای اظهار داشت، “آن ها در کسب اعتماد به نفس و قابلیت حل
مشکلات، پیشرفت می کنند؛ از آن جا که در چارچوب تحصیلی، با دانش آموزان دیگر
ومعلمان و والدین خود ارتباط برقرار می کنند، به لحاظ اجتماعی هم رشد دارند.”

او گفت، ورزش باعث می شود آن ها در کیفیت گروه های همسن و
سال خود تجدید نظر کنند. آن ها در مدرسه از یک جایگاه اجتماعی برخوردار می شوند و
همین موضوع، موجب تعهد بیشتر شان در محیط آموزشی هم می گردد و برای همین، کمتر
احتمال می رود که ترک تحصیل کنند؛ کمتر احتمال می رود از محیط درسی دور شوند- و
مسائلی از این قبیل.

 

آموزش مهارت ها و اعتماد به نفس كودكان

آموزش مهارت ها در خانواده و مدرسه اعتماد به نفس كودكان را
تقويت مي كند. آموختن مهارتها مي تواند در ارتقاي سلامت روان و بهتر شدن تصميم
گيري آنان نقش مهمي ايفا كند. مهارت هاي تفكر خلاق , تفكر انتقادي , حل مساله ,
تصميم گيري , برقراري ارتباط , شناسايي احساسات و كنترل آن و نيز مقابله با خشم را
بايد در مدارس به دانش آموزان آموزش داد. درصورتي كه كودكان مهارت هاي مقاومت در
برابر همسالان را آموزش نديده باشند ممكن است در موقع تعارف همسالان خود به اعمال
ناروا قدرت نه گفتن را نداشته باشد.

 مسئوليت دادن به
كودكان و فرزندان آموزش مهارتي است كه خانواده ها بايد به فرزندان بياموزند آموزش
دادن مهارت ها به كودكان و نوجوانان سبب پيشگيري از سو استفاده جسمي و جنسي از
آنان پرخاشگري و اعتياد مي شود.

 

تاثير احساسات بر نمره دانش آموزان

امروزه مي دانيم وجود انسان چندبعدي است و جسم، روح و تفکر
در ارتباط مستقيم با يکديگر هستند. اين مساله را در محيط هاي خانوادگي و شغلي مي
بينيم. چرا گاهي دانش آموزاني را مي بينيم که به نظر مي رسد از اعتمادبه نفس بالايي
برخوردار و احساس شادماني هم دارند، اما بازده تحصيلي و نمرات پاييني دارند؟
محققان براي ارزيابي اين موضوع روي بيش از 1000 دانش آموز در مقاطع گوناگون تحصيلي
بررسي کرده اند و نتيجه آنها در مطلب زير که برگرفته از سايت شميم است، آورده شده
است.

احساس خوب، نمرات خوب

بررسي ها نشان داده دانش آموزاني که حقيقتا احساس خوب و رضايت کافي نسبت به خود و
زندگي شان دارند، از بازده تحصيلي بهتري برخوردارند. دانش آموزاني که در خانواده
شان روابط عاطفي بيشتر به چشم مي خورد، از عزت نفس بيشتري برخوردارند. بنابراين
خود را باور دارند و با تکيه بر قابليت ها و توانايي هايشان به مطالعه و تحصيل مي
پردازند اما دانش آموزاني که به دلايل گوناگون تنبيه شده و احساساتشان سرکوب مي
شود عزت نفس واقعي ندارند، با تظاهر به داشتن اعتمادبه نفس سعي در پوشانيدن مشکلات
روحي و بعضا خانوادگي خود دارند، اما اين مشکل در مطالعات و نمرات آنها، خود را
نشان مي دهد.


نقش عوامل دروني و خارجي

جالب است بدانيد محققان در بررسي هاي خود پس از هر تست يا
امتحاني، برگه هايي را به منظور ارزيابي وضع روحي دانش آموزان ميان آنها تقسيم
کردند و دسته بندي آنها، نکات جالبي را در برداشت. گروهي از دانش آموزان که نسبت
به خود و زندگي رضايت داشتند و از احساس خوبي برخوردار بودند، بيشترين مشکل و
دشواري را از آن عوامل خارجي مي دانستند و در نظرسنجي خود، نسبت به امتحانات مي
نوشتند امتحان سخت بود. يا سوال به خوبي منظور خود را بيان نمي کرد و يا اين که
سوالات خيلي دقيق و خاص بودند. دانش آموزاني که از شرايط روحي باثبات تر و بهتري
برخوردار بودند و در عين حال احساس مسووليت پذيري را نيز در خود داشتند، نظرات خود
را اينگونه بيان مي کردند: «من بايد بيشتر کار کنم» يا اين که «اگر دقيق تر مطالعه
مي کردم نمره بهتري مي گرفتم» يا «بايد بيشتر روي نقاط ضعف و اشتباهاتم کار کنم.«
اما در مقابل، دانش آموزاني که عزت نفس و وضعيت روحي مناسبي نداشتند، نظر خود را
نسبت به امتحانات اين گونه بيان مي کردند: «بيشتر از اين نمي توانستم.» يا اين که
«من از خودم شرمنده ام» يا «اين امتحان اصلا در حد وضعيت من نبود» و يا حتي «من بي
ارزش هستم.» حتما متوجه شده ايد گروه دوم بيشتر مشکلات و کمبودها را در وجود خود
مي ديدند و تصور مي کردند که بيشتر از اين استحقاق نداشته اند. در مواردي هم حاضر
نبودند مسووليت بي دقتي يا مطالعه ناکافي خود را بپذيرند. معتقد بودند تمام
توانشان درهمين حد بوده است. در مورد نخست، بهترين کمکي که مي توان به اينگونه
دانش آموزان کرد، اين است به آنها آموخت کنترل خود را بر کارايي و رفتارشان بيشتر
کنند، تا نتيجه بهتري بگيرند. اما درخصوص گروه دوم بايد به آنها آموخت سر خود را
بالا بگيرند و خود را باور کرده و اعتمادبه نفس و عزت نفس شان را افزايش دهند
تاعلاوه بر پيداکردن احساس بهتر نسبت به خود، بتوانند توانايي هايشان را نيز
افزايش دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کلاس محیطی حمایت کننده به وجود بیاوریم

برای ایجاد اعتماد به نفس ریاضی در بچه‌ها سعی کنید جو کلاس
به جای “رقابتی” ، “حمایتی” باشد. یک راه خوبش این است که از
بچه‌ها بخواهید در گروه های کوچک و با همکاری روی حل یک مسأله ولی با استراتژیهای
متفاوت کار کنند. مثلاً در هر گروه یک دانش آموز می‌تواند از مکعب های بازی
استفاده کند، یکی دیگر نمودار بکشد و دیگری از محاسبات جبری استفاده کند. نفر
چهارم هم می‌تواند تمام مراحل حل را بنویسد. درعین حال بچه‌ها را تشویق کنید به
طور منظم از همدیگر کمک و راهنمایی بگیرند و مدام منتظر شما نباشند تا کمکشان
کنید. این جمله را در کلاس مد کنید که “قبل از من، از سه نفر دیگر
بپرس!” این پیغام ساده به دانش آموزان یادآوری می‌کند که آنها دانش لازم برای
کمک کردن به هم را دارند و به آنها می‌گوید: بچه‌ها – و نه فقط معلم‌ها – می‌توانند
درست جواب بدهند!”

وقتی بچه‌ها شروع به همکاری و پاسخ دادن به سوالات هم می‌شوند،
در معرض انواع زیادی از فرآیندهای حل مسأله قرار می‌گیرند. بالاتر از این در کلاس
جو اعتماد، همکاری و مشارکت به وجود می‌آید و تمام اینها برای بالا بردن سطح
اعتماد به نفس و کارایی زمان امتحان کودکان، موثر است

 

 

 

 

 

 

روش های افزایش اعتماد به نفس

 1- هميشه در رديف
هاي جلو
بنشينيد ،با اين روش بيشتر در معرض ديد خواهيد
بود
2- تمرين كنيد كه به چهره و
چشمان ديگران نگاه كنيد ، نگاه نكردن به
چهره يا چشم سايرين دو برداشت را به ذهن متبادر مي سازد : احساس ضعف ، حقارت و
ترس ، و يا احساس گناه كاري و يا بر ملا شدن يك راز نهفته . گريز از نگاه كردن اين
انديشه را به ذهن طرف مقابل القاء مي كند كه مي ترسيد و يا اعتماد به نفس نداريد

3- سرعت راه رفتنتان را
بيست و پنج درصد افزايش دهيد ! اعتقاد روانشناسان بر اينست كه شلختگي ، بي
قيدي و پرسه زدن از ويژگي هاي افراديست كه نسبت به خود ، كار ، و سايرين نگرش مثبتي
ندارند.

آيا توجه
كرده ايد كه مي توان از نوع راه رفتن ، حتي شخصيت افراد را نيز شناسائي
كرد ؟
آدم هاي شديدا واخورده و يا بي كس و كار فقط پرسه مي زنند و
بيكار مي گردند چراكه اعتماد به نفسشان در حد زير صفر است.

آدم هاي معمولي ، معمولي راه مي روندو بنظر ميرسد براي خود
ارزشي قائل
نيستند !
4-آدم هائي كه اعتماد به نفس بالائي
دارندنسبت به سايرين تندتر راه مي روند ، بطوريكه گاه احساس مي كنيم كه در حال
دويدن آرام هستند ! با ديدن اين ها احساس مي كنيم كه به جاي مهمي مي روند و يا بدنبال
كار مهمي هستند ! اين ها كساني هستند كه در كارشان موفق تر خواهند بود .

5- بلند و جدي
حرف زدن را تمرين كنيد ! البته سعي كنيد دامنه ي اطلاعات
خود را با مطالعه ي بيشتر كتاب ها ، روزنامه ها ، متون اينترنتي و ساير منابع
افزايش دهيد و با اطمينان بيشتري اطلاعات خود را به ديگران منتقل نمائيد . اين احساس
كه سخنان شما كمكي به سايرين نخواهد كرد و يا چيزي بر اطلاعات آنها نخواهد
افزود ، بار ديگر حرف خواهم زد ، معلومات من بسيار كم ارزش تر از سايرين است و …
نبايد مانع از ابراز عقايد منطقي و درست شما شود .
بلند تر و غراتر صحبت كنيد وسعي كنيد به سايرين نشان دهيد كه شما هم
مي توانيد حرف بزنيد
.
6- هنگامي كه با كسي دست
مي دهيد ،
جدي باشيد و با صلابت دست دهيد ! همين كار بظاهر ساده است كه حس اعتماد
به نفس شما را بالاتر خواهد برد و اين حس را به طرف مقابل القاء مي كند كه با فردي
مصمم و داراي اعتماد به نفس دست داده است.

7- از ابراز نظر در جمع استقبال كنيد ، سوال
پرسيدن را ننگ ندانيد و ابراز عقيده كنيد ، براي اين منظور سعي
كنيد مطالعات
خود را بيشتر كنيد و بر دامنه ي اطلاعاتتان بيفزائيد .
8- خندان و متبسم باشيد
چرا كه بسياري
مواقع ، تبسم
شما جمع را شاداب تر خواهد كرد .خصوصا اگر اين خنده واقعي باشد مي تواند جمع را از خستگي
بيرون آ ورد و بسياري از مخالفت هاي احتمالي را در هم بشكند    .

دانش آموزان و راه هاي افزايش عزت نفس

؛عزت نفس يعني ارزشي كه فرد براي خود قائل است. الزاما بعضي
ارزيابي هاي فرد از خود براساس واقعيت نيست.

بعضي دانش آموزان توانايي انجام كاري دارند ولي آن را
درك نمي كنند و بعضي دانش آموزان احساس مي كنند نسبت به ديگران
برترند بدون اين كه مدركي براساس واقعيت براي برتر بودن داشته
باشند.دانش آموزاني كه داراي عزت نفس پايين هستند نسبت به توانمندي و ميزان
پيشرفتشان نگرش منفي دارند. آن ها از خودشان خيلي انتقاد مي كنند و به
جاي اين كه بر توانمندي هايشان متمركز شوند بيشتر به كارهايي كه
نمي توانند انجام دهند توجه مي كنند.

آن ها به سادگي كارهاي جديد را رها مي كنند و
اعتماد زيادي براي ادامه آن نشان نمي دهند، فقط خودشان را با افراد موفق
مقايسه مي كنند و دوست دارند مثل آن ها عمل كنند.آن ها براي اجتناب
از احساس حقارت و شكست وقت زيادي را صرف مي كنند.دانش آموزاني با عزت
نفس سالم اذعان دارند كه براي رسيدن به اهدافشان بسيار تلاش مي كنند.
آن ها هنگام روبه رو شدن با مشكل يا شكست خوش بين هستند و سعي
مي كنند با تمرين كردن بر مشكل غلبه كنند بدون اين كه خودشان را براي هر چيزي
مقصر بدانند.

آن ها با انتقادهاي سازنده تحقير نمي شوند و
خودشان را با افرادي كه به موفقيت هاي بسيار بالايي رسيده اند مقايسه
نمي كنند.اما دانش آموزاني كه عزت نفس كاذب دارند، نسبت به نقاط ضعفشان
آگاهي كمي دارند و اين امر مي تواند موجب آسيب پذيري و نااميدي و يا
منجر به ايجاد حس خودبيني، غرور و احساس برتري شود.

نتايج بعضي تحقيقات نشان مي دهد كه عزت نفس كاذب
دانش آموزان منجر به پرخاشگري و بدرفتاري نسبت به ديگران مي شود.

عزت نفس به موفقيت هاي افراد مربوط مي شود و مثلا
در مورد دانش آموزاني كه بعد از ناكامي و شكست، مجددا در كارشان موفق
مي شوند مصداق دارد.

براي افزايش عزت نفس و كسب موفقيت مجدد دانش آموزان از
مهارت هايي همچون ارزش هاي مورد تأييد جامعه (صداقت، انصاف، احترام و
روابط دوستي و…)، مهارت هاي مقابله اي، جرأت آموزي، كنترل
احساسات، تحقق اهداف و خودآگاهي بر مبناي شواهد مي توان استفاده كرد.

ضمن اين كه در مدارس بايد به سلامت روان دانش آموزان
توجه كرد و با تامل بر شيوه هاي متداول بايد از شيوه هاي جديد نيز
استفاده كرد تا عزت نفس آنان افزايش يابد.

منا بع  :

1- رشد آموزش ابتدایی  
(  شماره 7- فروردین 1386)

2- پارس نایس       ( 
ww.parsnic. com)

  http://www.goonagoon.org/SubjectForPrint.aspx3-

http://pezeshkan.org 4-

 

 

1- selfconspek



جاوا اسكریپت

سلام باتوجه به شروع سال تحصیلی جدیددر مهرماه لازم دانستم مطلبی که برای همه اولیا وخانواده ها لازم است به آن توجه نمایمدر این وبلاگ عنوان نمایم امید است که مورد توجه خانواده ها قرار گرفته و به آن عمل نمایند انشااله

/*
/*]]>*/

چند توصيه براي تقويت اعتماد به نفس در دانش آموزان

یكی از دلایل عمده بسیاری از اختلالات رفتاری و شخصیتّی در كودكان و نوجوانان، ضعف در اعتماد به نفس و احساس خودارزشمندی (عزت نفس) است، بنابر این امروزه در اصلاح و درمان بسیاری از این اختلالات، پرورش و تقویّت احساس عزت نفس و اعتماد به نفس و مهارتهای فردی و اجتماعی آنان، نقش بسزایی ایفا می كند. از این رو با توجه به اهمیّت عزت نفس در رشد شخصیت و سلامت روانی كودكان و نوجوانان، در جهت تقویت و افزایش آن، موارد زیر به والدین و دست اندركاران تعلیم و تربیّت توصیه می شود:

 

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

 1-روحیه دینی و ایمان مذهبی را در كودكان و نوجوانان تقویت كنید.

 

2- سعی كنید در برخورد با كودكان و نوجوانان، توانمندی های آنها را مورد نظر قرار دهید، نه ناتوانی ها را.

 

3- زمینه كسب تجربه های خوشایند از فعالیت های مستقل و آزاد را برای آنها فراهم كنید.

 

4-تجربه های موفقیت آمیز آنان را افزایش دهید.

 

5-قدرت تحمّل كودكان و نوجوانان را برای مواجه شدن با ناكامی های احتمالی افزایش دهید.

 

6- رفتار مصمّم و مطمئن و در عین حال مطلوب كودكان و نوجوانان را تقویت كنید.

 

7- كودكان و نوجوانان را در كنترل احساسات و عواطف خود یاری دهید.

 

8-مهارتهای اجتماعی كودكان و نوجوانان كمرو و فاقد اعتماد به نفس را افزایش دهید.

 

9- آنان را با الگوهای رفتاری مطلوب آشنا كنید.

 

10-از انجام هر گونه رفتار تنبیهی و تحقیرآمیز درباره ی دانش آموزان خودداری كنید.

 

11- از مقایسه كردن دانش آموزان بپرهیزید و تفاوتهای فردی را مورد نظر قرار دهید.

 

12-در برخورد با كودكان و نوجوانان، ملایم و منطقی باشید.

 

13- اجازه ابراز وجود را به دانش آموزان خویش بدهید و به نظریات آنها احترام بگذارید.

 

14- نظریات خویش را به دانش آموزان تحمیل نكنید و آنها را به صورت ساده و عینی، قابل لمس و درك برای آنان توضیح دهید. 

 

15- به دانش آموزان درحد توانایی هایش مسئولیت بدهید.

 

16- در انجام كارهای روزانه، آنها را هدایت، ارشاد و تشویق كنید.

 

17- به آنها در حد لزوم اجازه فعالیّت و بازی دهید.

 

18-در برخورد با آنان حالت پذیرندگی، و نه طردكنندگی داشته باشید.

علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان

 

19- از وابسته كردن بیش از حد دانش آموزان به خودتان بپرهیزید.

 

20- آنها را هیچ گاه با موضوعات خرافی نترسانید.

 

21- بین دانش آموزان تبعیض قائل نشوید و با آنانظ یكسان رفتار كنید.

 

22-هر چه كه آنها می خواهند به راحتی و سریع در اختیار شان نگذارید، به او فرصت دهید تا ارزش به دست آوردن و لذّت استحقاق داشتن را درك كند.

 

23-نسبت به احساسات و عواطف كودكان یا نوجوانان خود، بی تفاوت نباشید، آنها را به گرمی بپذیرید و تا حد امكان آنها را یاری كنید.

 

24-با آنها همانند دوستان صمیمی رفتار كنید.

 

25-توجه داشته باشید كه مشاجرات لفظی در خانه (میان پدر و مادر) در روحیه یا رفتار كودك یا نوجوان منعكس می شود.

 

26-به سرگرمی ها و تفریحات مناسب در زندگی كودكان اهمیت دهید و نسبت به آنها بی تفاوت نباشید.

 

27-محبّت شما نسبت به فرزندتان به صورت تظاهرات سطحی ابراز نشود. خالص ترین و سالم ترین محبت در تلاشی كه به طور روزمره برای اعطای اعتماد به نفس و استقلال به فرزندتان به عمل می آورید، جلوه گر می شود.

 

28-در محبّت كردن به كودكان، راه افراط یاتفریط را در پیش نگیرید، محبت متوسط توأم با صمیمیّت، اثر فراوانتری دارد.

 

29- به فرزندتان احساسی بدهید كه بداند دوست داشتنی و قابل احترام است، اما هرگز با او نوزادوار رفتار نكنید.

 

30-توقعات كودكان را در حدّ معقول و درست برآورده سازید.

 

31-هیچ گاه آنها را با القاب نامناسب صدا نزنید و از مسخره كردن آنها به طور جدی بپرهیزید.

 

32- در پرورش استعدادهای بالقوه دانش آموزان جدیّت به خرج دهید.

 

33-در شرایط آموزشی، بر فعالیت دانش آموزان در یادگیری تأكید شود نه بر پیشرفت آنان، زیرا تأكید بر فعالیت یادگیری، به جای تأكید بر درستی و نادرستی پاسخ، برانگیزنده ی كوششهای دانش آموزان است.

 

34-رقابت میان دانش آموزان برای كسب نمره كاهش یابد. تحقیقات نشان داده است، در موقعیّت های آموزشی كه میان دانش آموزان رقابت وجود دارد، حتّی دانش آموزانی كه عزّت نفس بالایی دارند، با شكست روبه رو می شوند و به دنبال آن انتقاد از خود در آنها افزایش می یابد.

 

35- برای آن كه كودكی با عزّت نفس بالا پرورش دهیم، باید خود دارای عزّت نفس شایان توجّهی باشیم.



علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان
علت عدم اعتماد به نفس در دانش آموزان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *