علت افزایش هورمون استروژن در زنان

علت افزایش هورمون استروژن در زنان
علت افزایش هورمون استروژن در زنان

نیره ولدخانی – بخش سلامت تبیان

تمام هورمون های بدن به طور مرتب در نوسان هستند. زمانی که این هورمون ها در تعادل کامل باشند بدن آنچنان که باید به فعالیت های خود ادامه می دهد. مشکل زمانی بروز می کند که هورمون ها در حد لازم و متعادل خود نیستند. 

استروژن نیز یکی از هورمون های شناخته شده است که به هورمون زنانه شهرت دارد. بر خلاف آن تستوسترون هم به عنوان هورمون مردانه مشهور است. میزان بالای استروژن می تواند در آقایان نیز بروز کند. 

استروژن هورمون جنسی در خانم ها است، سیکل قاعدگی را تنظیم می کند و بر دستگاه تولید مثل اثر می گذارد. میزان بالای استروژن هم در خانم ها و هم در آقایان مشکل ساز می شود. در ادامه علائم افزایش این هورمون را عنوان می کنیم.

افزایش میزان استروژن می تواند به صورت اتفاقی بروز کند و یا نتیجه عادت های نادرستی مانند زیاده روی در مصرف الکل، مصرف زیاد فست فود و مصرف برخی داروها باشد. البته این افزایش می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد از جمله:

علت افزایش هورمون استروژن در زنان

بیماری های قلبی عروقی

پیری( که باعث کاهش تستوسترون میشود)

چاقی مفرط 

کاهش میزان پروژسترون

مشکل با انسولین در افراد دیابتی

داروهای حاوی استروژن

داروهای استروئیدی

مصرف مواد مخدر

مصرف قرص های ضدبارداری 

مشکلات دستگاه گوارش

قرار داشتن در معرض ترکیبات شیمیایی مانند آفت کش های موجود در مواد غذایی

استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد

از جمله عامل افزایش میزان استروژن می توان به برخی بیماری ها مانند بیماری های کلیوی، پرکاری تیروئید، تومورهای بیضه و سیروز کبدی اشاره کرد.

علائم متعددی نشان دهنده افزایش سطح استروژن در بدن است که در ادامه اشاره می شود:

التهاب

التهاب و حساسیت سینه ها

رشد فیبروکیستیک در سینه ها

افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی و کاهش میل جنسی

قاعدگی نامنظم

سردرد و کاهش حافظه

بدخلقی

افزایش وزن

ریزش موها

دست و پای سرد

احساس خستگی یا کمبود انرژی

مشکلات خواب

بالا بودن استروژن در مردها نیز مشکلاتی به بار می آورد.

مشکلات باروری 

استروژن تاحدودی در رشد اسپرماتوزوئیدهای باکیفیت تاثیر دارد. با افزایش استروژن، سطح منی دانه های موجود در اسپرم کاهش پیدا می کند و این مسئله نیز منجر به کاهش باروری در آقایان می شود.بنابراین در صورت بروز تاخیر در باروری حتما باید میزان استروژن آقایان بررسی شود.

ژنیکوماستی

استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد. امروزه مشکل بزرگی سینه آقایان را با جراحی پلاستیک برطرف می کنند.در هر حال لازم است میزان استروژن بدن مردها بررسی شود.

اختلالات نعوظی

در عملکرد جنسی آقایان و همچنین خانم ها تعادل بین استروژن و تستوسترون از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز هر نوع خللی در این تعادل باعث بروز مشکلات جنسی می شود. بالا بودن میزان استروژن در مردها باعث بروز اختلالات نعوظی می شود.

خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است

پزشک متخصص برای تشخیص میزان استروژن درخواست آزمایش خون می دهد. این روش بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص میزان استروژن بالا، پایین یا میزان متعادل است. بعد از تشخیص مشکل پزشک می تواند با تجویز دارو به کنترل میزان استروژن کمک کند. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز به کنترل میزان آن کمک می کند.

علت افزایش هورمون استروژن در زنان

روش های متعددی برای کنترل میزان بالای استروژن وجود دارد. به این ترتیب که باید سبک زندگی تان را اصلاح کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

خودداری از مصرف الکل

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب

کاهش استرس

مصرف بیشتر فیبرهای غذایی

ورزش به مدت حداقل سه جلسه در هفته

یادتان باشد که میزان بالای استروژن می تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند سرطان پستان شود. میزان بالای استروژن همچنین ممکن است باعث بروز سرطان آندومتر (سرطان دیواره رحم) شود.

اگر علائمی که در مطلب اشاره شده را در بدن تان مشاهده می کنید به پزشک مراجعه کنید. لازم است که اختلالات هورمونی تشخیص و درمان شود. البته یادتان باشد اگر عادت های نادرستی دارید درمان این مشکل سخت می شود و به طور کامل نمی توانید بر مشکل اختلال هورمونی غلبه کنید.

خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است، چون در غیر این صورت احساساتی مانند آشفتگی، افسردگی و تشویش بیشتری خواهید داشت.


 

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

استروژن‌ها دسته‌‌ای از هورمون‌های جنسی هستند که در بدن انسان ویژگی‌های زنانه ایجاد و آن‌ها را حفظ می‌کنند. این هورمون‌ها موجب شکل گرفتن ویژگی‌های ثانویه‌ی زنانه ازجمله پستان‌ها، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، دستگاه تولیدمثل و رشد آن‌ها می‌شود. عدم تعادل میزان هورمون استروژن در بدن زنان منجر به تولید برخی از بیماری‌ها و تغییرات فیزیکی می‌شود. در این مقاله در مورد عملکرد هورمون استروژن، فواید و موارد استفاده آن و همچنین عوارض جانبی آن صحبت خواهیم کرد.

علت افزایش هورمون استروژن در زنان

این هورمون، پیام‌رسانی شیمیایی است که رفتار برخی از بافت‌های خاص در بدن را تعیین می‌کند. تخمدان‌ها در دوران بلوغ، هر ماه به‌دنبال چرخه‌ی قاعدگی شروع به ترشح هورمون‌های استروژن می‌کنند. در اواسط چرخه‌ی قاعدگی، سطح استروژن به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد و یک تخمک آزاد می‌شود. سطح این هورمون پس از تخمک‌گذاری به‌سرعت کم می‌شود.

استروژن‌ها معمولا به‌وسیله‌ی جریان خون در مایعات بدن حرکت و با سلول‌های موجود در انواع بافت‌های بدن ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین استروژن‌ها می‌توانند پیام یا دستوری را منتقل کنند. این هورمون در کنار هورمون پروژسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌های زنانه است. هورمون پروژسترون نیز باعث حفظ بارداری می‌شود و تخمک را در رحم جاسازی می‌کند.

از هورمون‌هایی که در خانواده هورمون استروژن قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقدار بسیار کمتری از استروژن در مردها نیز دیده می‌شود.

هورمون استروژن در بخش‌های مختلف بدن زنان اثر می‌گذارد:

استروژن موجب تفاوت‌های بین بدن مردها و زن‌ها می‌شود و برای عملکرد و چرخه‌ی تولیدمثل در زنان ضروری است. مثلاً در بدن یک زن:

دیگر نواحی بدن که تحت‌تأثیر استروژن هستند:

برخی از خوراکی‌ها حاوی فیتواستروژن (گروهی از مواد شیمیایی گیاهی) هستند و روی سطح استروژن بدن اثر می‌گذارند. از این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی از دانشمندان معتقدند، فیتواستروژن‌ها در عملکرد دستگاه مترشحه‌ی داخلی (غدد درون‌ریز) اختلال ایجاد می‌کنند. درواقع به‌نظر می‌آید که آنها دو عملکرد افزایش و کاهش فعالیت استروژن را هم‌زمان انجام می‌دهند.

البته اینکه فیتواستروژن‌ها روی سلامت بدن اثر منفی دارند، غلط است. ولی برخی از تحقیقات نشان داده که خوراکی‌های حاوی فیتواستروژن که در اینجا نام آنها آورده شده، می‌توانند از خطر ابتلا به سرطان و همچنین گرگرفتگی بکاهند و دیگر علایم یائسگی را بهبود بخشند. آنها فواید دیگری برای سلامت بدن دارند.

استروژن مصنوعی، استروژن‌های همسان ازنظر مولکولی و استروژن‌هایی که از مادیان‌های باردار گرفته می‌شود، مصارف پزشکی دارند. رایج‌ترین کاربرد استروژن در قرص های ضدبارداری، هورمون‌درمانی جایگزین (HRT) و هورمون‌درمانی جایگزین با استفاده از هورمون‌های همسان ازنظر مولکولی (BHRT) هنگام یائسگی است.

قرص‌های ضدبارداری، رایج‌ترین روش پیشگیری از بارداری در بیشتر کشورها به‌ویژه در آمریکاست. استروژن به‌شکل ترکیبی از قرص‌های خوراکی و هورمون پروژستین وجود دارد. بسیاری از زن‌ها قرص‌های ضدبارداری دوز پایین در حد ۲۰ تا ۵۰ میلی‌گرم استروژن مصرف می‌کنند.

استروژن در قرص‌های ترکیبی، موجب واکنش‌هایی در مغز می‌شود و آن نیز به‌نوبه‌ی خود تأثیرات زیر را روی بدن می‌گذارد:

برخی از پزشکان از قرص‌های ضدبارداری برای درمان‌های دیگر استفاده می‌کنند:

استفاده از قرص‌های ضدبارداری خطرات زیر را به‌همراه دارد:

استفاده‌ی طولانی‌مدت حتی ممکن است موجب ابتلا به سرطان سینه شود.

هدف از این نوع درمان، برطرف کردن علایم یائسگی به‌وسیله‌ی برگرداندن مقدار هورمون زنانه به شرایط طبیعی است. این درمان را می‌توان فقط با استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژستین انجام داد.

برای زنانی که هنوز رحم دارند، از هورمون پروژستین در کنار استروژن استفاده می‌شود تا از رشد بیش‌ازحد آستر رحمی که منجر به سرطان رحم می‌شود، پیشگیری کنند. هورمون‌درمانی جایگزین، به‌صورت قرص، اسپری بینی، پچ، ژل پوستی، تزریقی، کرم و یا حلقه‌ی واژینال وجود دارد.

هورمون‌درمانی جایگزین می‌تواند برخی از علائم یائسگی را که در زیر به آنها اشاره شده درمان کند:

بنا به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، می‌توان برای مشکلات زیر به‌مدت کوتاهی، از هورمون‌درمانی با دوز پایین استفاده کرد:

زنانی که پس از یائسگی از هورمون‌درمانی استفاده می‌کنند یا قصد انجام این درمان را دارند، باید درمورد فواید و همچنین خطرات آن با پزشک مشورت کنند.

همچنین از هورمون‌درمانی برای افراد تراجنس که می‌خواهند از جنسیتی به جنسیت دیگر تغییر کنند، استفاده می‌شود. معمولا برای زنان تراجنس از هورمون استروژن استفاده می‌شود تا ویژگی‌های ثانویه‌ی جنسی زنانه در او پدیدار شود.

به‌دلیل اینکه این نوع درمان خطرناک است، باید حتما زیر نظر افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود.

درمان جایگزینی استروژن برای افزایش استروژن در زنانی که یائسه شده و یا رحم خود را برداشته‌اند، انجام می‌شود. البته این درمان معمولا فرد را به سرطان رحم تهدید می‌کند و به‌همین‌دلیل در زنانی که قبلا رحم خود را برداشته‌اند مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

درمان جایگزینی استروژن نیز می‌تواند در مشکلات دیگری، مانند تأخیر در بلوغ، آتروفی واژن علامت‌دار و تحلیل سینه به‌کار رود.

این درمان فواید دیگری ازجمله موارد زیر دارد:

درمان جایگزینی استروژن می‌تواند عوارض ناشی از مقدار کم استروژن را درمان کند؛ همچنین:

درمان جایگزینی استروژن نباید برای افراد زیر انجام شود:

معلوم شده است استفاده از استریل موضعی در مقایسه با ترکیب هورمون استروژن، مؤثرتر بوده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

سطح عادی استروژن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تفاوت‌های مقدار استروژن در زن‌ها معمولا در چرخه‌ی قاعدگی آنها مشاهده می‌شود و ممکن است هر دو در یک روز خاص، از یک اندازه استروژن برخوردار نباشند یا مقدار استروژن یک زن در روزهای مختلف متفاوت باشد. بااین‌حال وقتی مقدار استروژن بیش‌از‌حد افزایش یابد و یا کم شود، عملکردهای بدن دچار بی‌نظمی می‌شود.

برخی از مشکلات خاص، سبک زندگی و فرایندهایی می‌توانند از مقدار استروژن بدن بکاهند. از این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از عواملی که موجب افزایش هورمون استروژن می‌شود نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علت افزایش هورمون استروژن در زنان

مکمل‌ها و جایگزین‌های طبیعی مانند گیاه توت‌مار اغلب برای درمان یائسگی به‌کار می‌روند. در این زمینه تحقیقات گوناگونی صورت گرفته که البته چندان با یکدیگر سازگار نیستند، اما عوارض جانبی گیاه توت‌مار جزئی و نادر است.

کنگره‌ی جراحی زنان و زایمان آمریکا معتقد است، باید در مصرف مکمل‌ها احتیاط‌ شود. استروژن موجب تعدادی از سرطان‌ها شده و سلامت را به‌خطر می‌اندازد. پیش از مصرف هر نوع مکملی، بهتر است حتما با پزشک مشورت کرد. علاوه‌برآن، سازمان غذا و دارو در آمریکا نمی‌تواند اثربخشی مکمل‌های گیاهی یا غیردارویی را دقیقا تنظیم و تضمین کند.

از عوارض جانبی نبود تعادل در مقدار هورمون استروژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا بودن هورمون استروژن در مردها موجب ناباروری، اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)، سرطان سینه و بزرگ شدن پستان‌ها (معروف به گاینکومستیا) می‌شود.

هنگام مصرف داروهای حاوی استروژن باید مراقب هر یک از علائم عوارض جانبی آن و حفظ استروژن در سطح متعادل باشید.

چنانچه هریک از نشانه‌های فوق را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلامت زنان

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

آخرین مطالب

ضربان قلب نرمال افراد در سنین مختلف چگونه است؟‌


کلونازپام چیست و چه عوارضی دارد؟

معرفی کتاب انتخاب های سخت؛ زندگینامه هیلاری کلینتون

۲۲ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

علت کهیر در کودکان و راه‌های درمان آن

ترین های جهان


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زمینه های تخصصی دکتر ذاکرین:
• جراحی لابیاپلاستی و جوان سازی واژن
• جراحی های ترمیمی و پرینورافی
• انجام لیزر مونالیزا و جوانسازی واژن
• تشخیص زودهنگام سرطان در بانوان
• انجام سزارین و زایمان بدون درد
• درمان فوق تخصصی نازایی
• مشاوره قبل از بارداری و انجام مراقبتهای بارداری



شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر

علت افزایش هورمون استروژن در زنان


یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 8:30 شب


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 8:30 شب


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



نوبت دهی با تلفن گویا


021-42198555


تماس با منشی و نوبت دهی فوری


(شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 18)


021-44463475


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


تلفن گویا جهت نوبت دهی:         021-42198555


تماس با منشی جهت نوبت دهی فوری:     44463475-021


علت افزایش هورمون استروژن در زنان
علت افزایش هورمون استروژن در زنان
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *