علت افزایش تری گلیسیرید چیست

علت افزایش تری گلیسیرید چیست
علت افزایش تری گلیسیرید چیست

اگر از داشتن تری گلیسیرید بالا رنج می برید ، برخی سبزیجات به نسبت سایر آنها برایتان مفید تر است . خوردن ذرت و نخودفرنگی که حاوی کربوهیدرات و کالری بالا هستند را متوقف و به جای آنها از سبزیجاتی همچون گل کلم ، کلم پیچ و قارچ استفاده  کنید . با همین روش ساده بدن شما کالری و کربوهیدرات موجود در آن دسته از سبزیجات را به تری گلیسیرید تبدیل نمی کند. 

انواع لوبیا به تنهایی حاوی مواد مغذی و فیبر بسیار زیادی هستند . اما اگر با شکر و یا گوشت قرمز پخته شود ، برای شما که تری گلیسیرید بالا دارید ، انتخاب مناسبی نخواهد بود . برچسب اطلاعات محصول به شما میزان شکر و چربی داخل قوطی را نشان می دهد. لویبای سیاه جایگزین بسیار خوبی است ، زیرا سرشار از پروتئین و فیبر است و ضمناً چربی اشباع شده و شکر هم ندارد. 

علت افزایش تری گلیسیرید چیست

هیچ شکی نیست که میوه برای سلامت بدن ما مفید است ، خصوصاً اگر شما خوردن میوه را جایگزین دسر کنید. اما زمانی که تری گلیسیرید بالا دارید، ٢ تا ٣ قطعه میوه در روز بیشتر نباید بخورید . زیرا شکر طبیعی داخل میوه هم برای افراد با تری گلیسیرید بالا مضر است . اگر از میوه های خشک استفاده می کنید ، به یاد داشته باشید که میزان مصرفتان باید کمتر از میوه تازه باشد ، به طور مثال ٢ قاشق غذاخوری کشمش کافی است . 

ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که نوشیدن الکل برای قلب شما مفید است، در صورتی که چنین نیست و مصرف آن تری گلیسیرید خون شما را به شدت بالا می برد. این امر به دلیل وجود شکر در انواع نوشیدنیهای الکلی است . شکر زیاد از هر منبعی به شدت مضر است .پزشک هم در شرایطی که بیمار تری گلیسیرید بالا دارد ، نوشیدن الکل را ممنوع می کند. 

خوردن ماهی برای قلب بسیار مفید است . اما تن ماهی در روغن بسیار مضر است ، که میتوانید به جای آن تن ماهی در آب استفاده کنید . معمولا هر دوی این محصول را در سوپر مارکتها در یک قفسه پیدا خواهید کرد. 

خوردن نارگیل به تازگی مد روز شده است . مشتقات زیادی از نارگیل مانند : شیر نارگیل ، آب نارگیل ، کرن فلکس نارگیل ، روغن نارگیل و خود میوه نارگیل ، این روزها به بازار عرضه می شوند. برخی معتقدند که نارگیل فواید زیادی دارد. اما به دلیل بالا بودن میزان چربی در این میوه ، حتماً برای میزان خوردن آن با پزشک خود مشورت کنید.

بدن شما پاستا ، سیب زمینی و کرن فلکس زیاد را به تری گلیسیرید تبدیل میکند. شما می توانید مقدار تنظیم شده و کمتری از آنها را مصرف کنید . در یک وعده بهتر است ، یک اسلایس نان ، یک سوم پیمانه برنج یا پاستا ، نصف پیمانه سیب زمینی  و یا جوی دو سر پخته شده مصرف کنید.

ممکن است با خوردن یک لیوان نوشیدنی ، مقدار زیادی شکر به بدن شما وارد شود. ممکن است این نوشیدنی چای سرد ، نوشابه معمولی ، آبمیوه و یا قهوه باشد ، که با نوشیدن یکی از اینها میزان زیادی شکر به بدن شما وارد شود . که میزانی از این شکر در بدن تبدیل به تری گلیسیرید می شود . پس زمانی که مصرف شکر را پایین می آورید ، به خاطر داشته باشید که نوشیدنیهای شیرین را هم کمتر مصرف کنید . نوشیدنی شیرین را به یک فنجان در روز کاهش دهید .

ممکن است تصور کنید که عسل و شربت افرا از سایر قندهای فرآوری شده، سالمتر و طبیعی تر هستند. اما آنها هم مانند شکر باعث بالا رفتن تری گلیسیرید شما می شوند. زمانی که قصد پایین آوردن تری گلیسیرید خود را دارید ، شیرین کننده ها از هر نوعی را از برنامه غذایی خود حذف کنید . 

به دلیل بالا بودن تری گلیسیرید شما ، مصرف چربی اشباع شده را در برنامه غذایی خود پایین آورید . این چربی شامل  انواع کره میشود که در پخت انواع نان و شیرینی از آن استفاده می شود . هم چنین مصرف چربی ترانس نیز ممنوع است . حتما برچسب اطلاعات روی محصولات  غذایی را مطالعه کنید . 

شما مجبور نیستید که کلا مصرف گوشت را قطع کنید . اما باید قطعات باریکتر و بدون چربی را انتخاب کنید. گوشت به دلیل داشتن چربی اشباع شده ، در بالا رفتن تری گلیسیرید تاثیر دارد، پس در خوردن آن محتاط باشید.

به جای مصرف کره یا مارگارین از روغن زیتون استفاده کنید . کره و مارگارین در پخت و پز، چربیهای اشباع شده و ترانس زیادی را آزاد میکنند ،پس برای سس سالاد ،پختن گوشت و سبزیجات از روغن کانولا ، گردو و یا روغن بذر کتان استفاده کنید . 

اگر تری گلیسیرید خون شما بالاست ، از خوردن غذاهایی مثل الکل,نارگیل,ماهی تن,شکر,عسل,نان,شیرینی و کربو…

بسیاری از ما علاقمند به یادگیری نحوه اضافه کردن وزن نیستیم. اما برای بعضی ها کمبود وزن یک نگرانی اس…

خوب است که هم لاغر شوید و هم از مواد غذایی رژیم خود لذت ببرید. به جای اینکه به دنبال یک رژیم سریع بگ…

با توجه به مقاله جدید منتشر شده نوشیدن الکل ممکن است سبب بروز هفت نوع مختلف سرطان باشد.مطالعات قبلی…

علت افزایش تری گلیسیرید چیست
علت افزایش تری گلیسیرید چیست
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *