علایم ابتلا به کرم کدو

علایم ابتلا به کرم کدو
علایم ابتلا به کرم کدو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است




نام دیگر کرم کدو، تنیا است. کرم کدوی بالغ در روده باریک انسان زندگی می‌کند. طول کرم 4 تا 8 متر و دارای 4 بادکش است که به وسیله این بادکش‌ها به دیواره روده باریک می‌چسبد.


علایم ابتلا به کرم کدو




این کرم دو میزبان دارد. میزبان نهایی آن انسان و مهم‌ترین میزبان واسط آن گاو و گاهی شتر است. طول عمر کرم بیشتر از 25 سال می‌باشد.

بدن کرم کدو بند بند است. این کرم‌ها نر و ماده هستند و در هر قطعه (بند) بدن آن‌ها هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده وجود دارد. در بندهای متوالی عمل لقاح انجام می‌شود و تخم‌ها تشکیل می‌گردند.

 

انواع کرم کدو

دو نوع کرم کدو در بدن انسان دیده می‌شود:

1- کرم کدوی گاو

2- کرم کدوی خوک

 

چرخه زندگی کرم کدو

بندهای بارور کرم کدو، از بدن انسان آزاد شده و موجب آلودگی گیاهان و علوفه می‌شوند. گاو یا خوک به دنبال خوردن گیاهان و علوفه حاوی تخم کرم آلوده می‌شوند. تخم انگل در لوله گوارش گاو پاره شده، جنین 6 قلابی آزاد می‌شود. جنین 6 قلابی جدار روده را سوراخ کرده و وارد گردش خون می‌شود و از طریق عروق خونی، وارد بافت‌های عضلانی گاو شده و پس از 60 تا 70 روز به صورت کیست در می‌آید که به آن سیستی سرکوس می گویند.

انسان با خوردن گوشت نیم پخته‌ای که مراحل لاروی (آلوده کننده) سیستی سرکوس را داشته باشد، آلوده می‌شود. پس از 10 تا 12 هفته آلودگی روده‌ای ایجاد و لارو آزاد می‌شود و به جدار روده انسان می‌چسبد. لارو طی 5/2 تا 3 ماه به کرم بالغ تبدیل و تخم گذاری می‌کند.

علائم آلودگی با کرم

درد بالای شکم، عصبانیت، ، سرگیجه، تهوع، کاهش یا افزایش اشتها.

دل درد در ناحیه آپاندیس به علت ورود بند کرم یا تخم آن در مجرای آپاندیس مشاهده می گردد.

اگر لارو کرم در مغز باشد، علایم عصبی از جمله صرع بروز می‌نماید. استقرار لارو در مغز باعث بالا رفتن فشار داخل مغز و هیدروسفالی می‌شود که با سردرد، استفراغ و دوبینی همراه است.

 

راه‌های انتقال

– خوردن گوشت نیم پخته‌ی خوک یا گاو

– خوردن سبزی، آب و غذاهای آلوده به تخم کرم کدو

 

تشخیص

کرم کدو می‌تواند باعث درد در حفره‌ی شکمی، حالت تهوع و اختلال در اشتها شود، اما این حالت در همه افراد رخ نمی‌دهد. آزمایش خون و مدفوع در این حالت لازم است.

بیماری از طریق یافتن بندهای بارور در رختخواب یا مدفوع و یا یافتن تخم در مدفوع  یا اطراف مقعد تشخیص داده می شود.

همچنین  از روش‌های آزمایشگاهی و سرمی و اشعه ایکس برای تشخیص استفاده می‌نمایند.

 

درمان

درمان با تجویز داروهای لازم توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. برای درمان باید از تجویز داروهایی که باعث حل شدن کرم در داخل بدن شود خودداری کرد و نیز باید از ایجاد استفراغ در موقع درمان جلوگیری نمود.

فرآوری : زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


پزشکان بدون مرز

علایم ابتلا به کرم کدو

پزشکان ایران

رشد



انگل های انسانی ارگانیسم هایی هستند که برای زندگی کردن و زنده ماندن به بدن انسان وابسته اند و افرادی که به این انگل ها مبتلا می شوند شرایط بسیار بد و بغرنجی را تجربه خواهند کرد. برخی انگل ها نمی توانند بدون وجود انسان به عنوان میزبان، زنده بمانند در حالی که برخی دیگر فرصت طلب بوده و در صورت خارج شدن از بدن انسان در جاهای دیگر نیز زنده خواهند ماند. این انگل ها ترجیح می دهند در بدن انسان لانه کنند و درون بدن انسان برای آن ها بسیار بهتر از هر جای دیگری خواهد بود. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با تعدادی از بدترین انگل های انسانی کثیف و خطرناک و نحوه ابتلا به آن ها آشنا کنیم.

هر ساله بیش از ۲۰۰ میلیون مورد ابتلا به مالاریا در جهان ثبت می شود. اگر چه همه می دانند که این بیماری از طریق پشه های ناقل بیماری منتقل می شود اما اغلب افراد آن را یک بیماری ویروسی یا با منبع باکتریایی می دانند. اما بیماری مالاریا در اثر مبتلا شدن به یک انگل تک یاخته ای به نام «پلاسمودیوم» (Plasmodium) رخ می دهد. اگر چه این بیماری به اندازه دیگر بیماری های انگلی کثیف و چندش آور به نظر نمی رسد اما تب و لرزیدن ناشی از این بیماری می تواند به مرگ قربانی منجر شود. درمان هایی برای کاهش خطر مرگ در نتیجه این بیماری وجود دارد اما هنوز واکسنی برای آن کشف نشده است.

البته با داروهای امروزی می توان این بیماری را درمان کرد. انگل مالاریا توسط پشه آنوفل منتقل شده و وقتی که پشه ماده شما را نیش می زند (پشه نر نیش نمی زند) تعدادی از این انگل ها همراه با بزاق پشه وارد بدن شما خواهند شد. این ارگانیسم تک سلولی در درون گلبول های قرمز خون قربانی تکثیر شده و در نهایت باعث انفجار این سلول ها می شود. وقتی که پشه آنوفل یک شخص یا حیوان ناقل انگل را نیش می زند سیکل انتقال بیماری کامل می شود.

علایم ابتلا به کرم کدو

کرم کدو نمونه ای از کرم های پهن است که انواع مختلفی از آن وجود داشته و میزبان های مختلفی را انتخاب می نمایند. وقتی که تخم یا لارو این انگل از طریق غذا یا آب وارد بدن می شود، به دیواره معده و روده چسبیده و رشد می کنند تا این که در نهایت تخم گذاشته یا با انداختن بخشی از بدن خود باعث رشد کرم های دیگری خواهند شد. جدای از این که انگل کرم کدو بسیار کثیف و خطرناک بوده و بدن را از برخی مواد مغذی محروم خواهد ساخت، کرم کدو مشکل عفونی زیادی برای بدن ایجاد نمی کند. با این وجود اگر شرایط برای بلوغ لارو مناسب نباشد، به شکل کیست درخواهند آمد.

این کیست ها می توانند به هر جایی از بدن منتقل شده و منتظر بمانند تا شما مرده و احتمالاً توسط جانوری خورده شوید که دارای سیستم گوارشی مناسبی برای رشد این انگل باشد. کیست هایی که باعث ابتلا به کرم کدو می شوند «cysticercosis» نامیده می شوند. ابتلا به این انگل برای برخی ارگان ها سخت تر و مضرتر از برخی دیگر خواهد بود. اگر این کیست ها وارد مغز شوند می توانند مرگ را در پی داشته باشند. کیست های کرم کدو در دیگر نقاط بدن باعث ایجاد فشار بر بافت شده و آن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم خواهند ساخت که کاهش کارآیی آن اندام را در پی خواهد داشت.

ورود تخم یا لارو کرم کدو به بدن به روش های مختلفی شکل خواهد گرفت. خوردن کاهو یا شاهی شسته نشده که به لارو حلزون آلوده است می تواند باعث ورود این انگل به بدن شود. خوردن گوشت های خوب پخته نشده، خوردن سوشی، قورت دادن ناگهانی و ناخواسته کک، ورود ناخواسته مدفوع به دهان یا نوشیدن آب ناسالم معمول ترین روش های ابتلا به این انگل می باشند.

بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی بیش از ۱۲۰ میلیون نفر در جهان به نوعی از کرم های لوله ای به نام لوا لوا فیلاریازیس (Filarial Worms) مبتلا هستند. این کرم ها می توانند مجراهای لنفاوی را مسدود کنند. یکی از بیماری هایی که در نتیجه ابتلا به این انگل ایجاد می شود بیماری الفنتیازیس یا فیلاریازیس لنفاوی (elephantiasis)  یا بیماری «مرد فیل نما» است. این اسم به تورم شدید و تغییر شکل نابهنجار بافت ها اشاره دارد که در صورت خارج نشدن مناسب مایعات لنفاوی ایجاد خواهد شد.

خبر خوب این است که اکثر کسانی که به این انگل مبتلا هستند تقریباً هیچ نشانه ای از بیماری خود بروز نمی دهند. ابتلا به کرم های لوله ای به روش های مختلفی انجام می گیرد. این انگل ها می توانند هنگام راه رفتن در میان چمن های نمدار خود را به پوست چسبانده و بین سلول های پوست جای دهند. همچنین امکان ورود این انگل از طریق آب آلوده یا نیش پشه ناقل انگل نیز وجود دارد.

کنه ها جزو انگل های بیرونی به شمار می آیند بدین معنا که کارهای شنیع خود را روی پوست بیرونی بدن انجام می دهند. گزش این انگل ها می تواند باعث بیماری های مختلفی شود که از مهم ترین آن ها می توان به بیماری لایم یا بیماری تیفوس اشاره کرد. با این وجود کمتر دیده می شود که کنه خود ایجاد کننده بیماری یا مشکل باشد و همیشه پای یک عامل دیگر در میان است که کنه تنها نقش ناقل آن را ایفا می کند. تنها مور استثنا یک کنه استرالیایی با نام علمی «Ixodes holocyclus» است که عامل دسته ای بیماری را با خود حمل می کند. این انگل کنه ای نوعی نوروتوکسین از خود ترشح می کند که فلج شدگی را در پی دارد.

اگر این توکسین باعث فلج شدن ریه شود، مرگ در اثر مشکل تنفسی را در پی خواهد داشت. خبر خوب این است که انگل مذکور تنها در استرالیا یافت می شود و خبر بد این که هیچ پادزهری برای توکسین مرگبار این انگل ساخته نشده است. کسانی که به نیش این کنه آلرژی داشته باشند تنها ۲ روز پس از گزش جان خود را از دست خواهند داد.

انگل گال یا جرب با نام علمی «Sarcoptes scabiei» یکی از خویشوندان کنه هاست اما این انگل اغلب به جای چسبیدن به دیواره خارجی بدن، وارد پوست می شود. این انگل و فضولات آن باعث قرمز شدن و التهاب پوست و خارش شدید خواهد شد. در حالی که فرد میزبان این انگل خیلی زود پوست خود را به شدت خواهد خاراند این عمل بسیار خطرناک خواهد بود زیرا عفونت شدید ثانویه را در پی خواهد داشت.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته یا نسبت به جرب حساس هستند ممکن است به یک بیماری به نام «گال نروژی» یا گال جرم دار مبتلا شوند. در این حالت، پوست به دلیل ابتلا به میلیون ها انگل بسیار خشک و پوسته پوسته شده و اگر بیماری درمان شود نیز بدشکلی های ایجاد شدن در اثر آن باقی خواهند ماند. این انگل از طریق تماس با یک شخص آلوده به آن یا وسایل او منتقل خواهد شد.

پیچ کرم دنیای جدید یک انگل بسیار خطرناک با نام علمی «Cochliomyia hominivorax» است. بخش «hominivorax» به معنای «انسان خوار» بوده و تعریف مناسبی برای کاری است که لارو این حشره انجام می دهد. مگس ماده حدود یکصد تخم در یک زخم باز می ریزد. در طی یک روز، این تخم ها باز شده و به کرم هایی تبدیل می شوند که از آرواره های تیز خود برای نقب زدن به درون بدن انسان استفاده می کنند و بدین ترتیب بدن قربانی را به عنوان غذای خود می خورند. این کرم ها ماهیچه ها، رگ های خونی و اعصاب را سوراخ کرده و در تمام مدت نقب زدن به درون بدن رشد می کنند.

اگر کسی سعی در برداشتن کرم انگل داشته باشد آن ها با سرعت و قدرت بیشتری به درون بدن نقب خواهند زد. تنها ۸ درصد از افراد مبتلا به این انگل جان خود را از دست می دهند اما همه بیماران از دردی جانکاه و غیرقابل تحمل که ناشی از زنده زنده خورده شدن توسط این است رنج خواهند برد. همچنین آسیبی که پیچ کرم به بافت ها وارد می کند می تواند منجر به عفونت های ثانویه نیز شود. این کرم قبلاً تنها در ایالات متحده یافت می شد اما امروزه تنها در آمریکای جنوب و مرکزی فعالیت دارد و وارد زخم هایی می شود که باز بوده و بانداژی روی آن ها وجود نداشته باشد.

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.



شاید تصور کنید ابتلا به انگل مختص کشورهای فقیر است اما حقیقت آن است که سالانه میلیون ها نفر در سراسر دنیا و حتی در کشورهای پیشرفته به عفونت انگلی دچار می شوند.

برای آنکه بتوانید وجود انگل را در بدن خود تشخیص دهید، ابتدا لازم است بدانید انگل ها چه هستند. انگل موجود زنده ای است که روی بدن یک موجود زنده یا درون آن زندگی می کند و از موجود زنده ی میزبان تغذیه می کند. انگل ها سه دسته هستند: تک یاخته ها که موجودات زنده ی تک سلولی بسیار کوچکی هستند و معمولا داخل روده ها، خون یا بافت بدن زندگی می کنند؛ کرم های روده که کرم هایی انگلی هستند مثل کرم های نواری، لوله ای و سر تیغی؛ و انگل های برون زی شامل کنه ها، کک ها، شپش ها و مایت ها که به پوست می چسبند یا درون آن لانه می کنند. انگل ها می توانند موجب بیماری و حتی مرگ شوند، اما خوشبختانه اگر زود تشخیص داده شوند، عفونت ناشی از آن ها با مصرف دارو قابل درمان است.

در اینجا به علائمی می پردازیم که نشان می دهد میزبان یکی از این موجودات متجاوز هستید.

علایم ابتلا به کرم کدو

۱- از تمیزی آبی که خوردید یا در آن شنا کردید مطمئن نیستید

تفاوتی ندارد در یک سفر خارجی باشید و از شیر آب بنوشید یا در دریاچه ی پشت یک سد کمی آب تنی کنید؛ خوردن آب آلوده یکی از شایع ترین دلایل ابتلا به انگل ها است.

۲- گوشت خام می خورید

اگر به دنبال آن هستید که از ابتلا به انگل جلوگیری کنید از غذاهایی که در آن ها گوشت خام استفاده می شود پرهیز کنید. خوردن گوشت خام یا کم پخته ی گاو و همینطور ماهی خام می تواند منجر به عفونت دراثر گونه هایی از کرم های نواری روده ای شود. علاوه بر این مصرف غذا یا آب آلوده می تواند منجر به ابتلا به کرم آسکاریس شود. کرم های روده ای آسکاریس می توانند تا ۳۵ سانتیمتر رشد کنند و باعث انسداد روده ها شوند.

۳- دچار کاهش وزن هستید

بیماری های زیادی وجود دارد که باعث کاهش بی دلیل وزن می شوند و عفونت انگلی هم یکی از این بیماری ها است. کرم های نواری باعث کم شدن وزن می شوند چون این کرم های بسیار بزرگ در روده های شما زندگی و مواد غذایی ای که وارد بدن می شوند را مصرف می کنند. این کاهش وزن اغلب با کم اشتهایی و درد معده همراه است.

۴- سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است

ضعف سیستم ایمنی می تواند بدن را از مقابله با انگل ها باز دارد. به همین خاطر افراد مبتلا به دیابت و اچ آی وی و همینطور کسانی که به دلیل عمل پیوند عضو داروهای مهار سیستم ایمنی مصرف می کنند، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به عفونت انگلی قرار دارند.

۵- زمان زیادی را در دستشویی می گذرانید

ابتلا به انگل ژیاردیا یکی از شایع ترین بیماری های انگلی روده ای است، به همین دلیل باید از مصرف آب های آلوده، غذاهای خام و تماس دست با سطوح آلوده به انگل ژیاردیا (مثل دستگیره ی درها و سطل های دستشویی ها) یا شنا در دریاچه ها، رودها و نهرها پرهیز کرد. درصورت ابتلا به این انگل، به سرعت متوجه علائم ناخوشایند آن خواهید شد. این عفونت با اسهال بسیار رقیق، گاز معده، شکم درد و کم شدن آب بدن طی یک تا سه هفته بعد از ابتلا همراه است.

۶- علائم دیگری در نواحی معده و روده ی خود دارید

شایع ترین علائم ناشی از عفونت انگلی احتمالا نشانه های مشابه سندروم روده ی تحریک پذیر هستند. انگل های معده ای روده ای می توانند باعث شکم درد، نفخ، اسهال، خارش مقعدی و انسداد روده ها شوند.

۷- دچار مشکل تنفسی هستید

انگل ها علاوه بر روده ها می توانند در نقاط دیگر بدن هم رشد کنند. اگر انگلی درون ریه زندگی کند، می تواند باعث بروز علائمی در تنفس شخص مثل سرفه یا تنگی نفس شود.

۸- ترشحات واژن تغییرات غیرمعمولی داشته است

انگل تک یاخته ای به نام تری کوموناس واژینالیس عامل یکی از بیماری های شایع مقاربتی است. علائم ناشی از این عفونت انگلی عبارتند از: بروز تغییر در ترشحات واژن (ممکن است رقیق تر یا غلیظ تر و به رنگ سفید یا کمی زرد یا سبز شود و بویی مثل ماهی داشته باشد)، خارش، قرمز شدن و سوزش اندام های تناسلی، سختی ادرار و احساس درد در زمان برقراری رابطه ی جنسی.

۹- هیچ گونه علائمی ندارید

اگرچه ترسناک است اما حقیقت دارد. بعضی از عفونت های انگلی هیچ گونه علائمی ندارند. اگر به دلیلی مشکوک هستید که دچار عفونت انگلی شده اید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برای این کار به تعدادی آزمایش خون، آزمایش مدفوع، رادیولوژی یا معاینه با کولونوسکوپی نیاز خواهید داشت. اما ارزش سلامتی تان را دارد. انگل ها می توانند باعث بروز بیماری های جدی ای شوند، برای مثال ممکن است آب بدن را از بین ببرند و باعث مرگ شوند یا برخی انگل ها به دیگر اندام های بدن هم هجوم می برند. آنتی بیتوتیک ها راه درمان همه ی عفونت های انگلی نیستند و ابتدا باید از داروهای ضد انگل استفاده کرد و با مصرف مایعات میزان آب بدن را حفظ کرد. عفونت های انگلی اگر درمان نشوند، انگل ها از بدن شما برای رشد خود استفاده می کنند.

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.



علایم ابتلا به کرم کدو
علایم ابتلا به کرم کدو
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *