علائم کمبود ویتامین دی در کودک یک ساله

یکی از ویتامین های مورد نیاز کودکان ویتامین دی است. این ویتامین برای جذب کلسیم در بدن ضروری است. عدم وجود این ویتامین در بدن کودکان منجر به بروز مشکلاتی می شود که در ادامه بدان ها می پردازیم.

شما به عنوان یک مادر، در مورد سلامتی و شادابی فرزندتان بسیار محتاط و مراقب هستید. شما ممکن است به شدت به دنبال بهترین مواد غذایی برای اطمینان از سلامت و تندرسی فرزندتان باشید. شما می دانید که اسفناج منبع خوبی از آهن است که به تشکیل خون کمک می کند و هویج برای چشم ها مفید است. اما چه چیزی برای دندان ها و استخوان ها مفید است؟ آیا فقط خوردن شیر و مسواک زدن به تقویت آن ها کمک می کند؟ پاسخ منفی است، کلسیم و ویتامین دی، برای داشتن استخوان ها و دندان های سالم مورد نیاز است. از این رو، در ادامه به علت اهمیت ویتامین دی در کودکان و علائم و اثرات کمبود ویتامین دی در بدن کودکان می پردازیم.

وجود ویتامین دی برای جذب کلسیم در بدن ضروری می باشد. ویتامین دی، ویتامین آفتاب نیز یده می شود، چرا که 8% این ویتامین زمانی ساخته می شود که بدن در معرض آفتاب قرار بگیرد. کلسیم یک ماده معدنی است که به تشکیل و تقویت استخوان ها کمک می کند. 99% کلسیم در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود.

استخوان ها به طور مداوم آسیب می بینند و بازسازی می شوند. اگر کلسیم در بدن کم باشد، بدن دوباره آن را جذب می کند و برای عملکرد عضلات مورد استفاده قرار می دهد. اگر کلسیم به میزان کافی در بدن وجود داشته باشد، در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. اما اگر میزان ویتامین دی در بدن کاهش یابد، میزان کلسیم موجود در دندان ها و استخوان ها برای عملکرد مناسب سایر اندام ها به تدریج کاهش می یابد. کلسیم برای رشد و تقویت استخوان ها مورد نیاز است، در صورت عدم وجود کلسیم لازم، استخوان ها شکننده و نازک می شوند و تغییر شکل می دهند. ویتامین دی در جذب کلسیم و فسفات کمک می کند.

علائم کمبود ویتامین دی در کودک یک ساله

افراد بسیاری علائم برجسته کمبود ویتامین دی را تجربه نمی کنند. تیر کشیدن، در داشتن، ضعف عضلانی و شکستگی های مکرر، علائم کمبود ویتامین دی در بدن است. حتی اگر شما احساس می کنید که کودکتان این علائم را ندارد، اما احتمال دارد که کمبود ویتامین دی در خون کودکتان وجود داشته باشد. حتی اگر علائم قابل مشاهده ای از کمبود ویتامین دی در فرزندتان وجود نداشته باشد، کمبود این ویتامین می تواند کودکتان را در معرض خطرات جدی سلامتی قرار دهد.

کودکتان ممکن است تحت شرایط زیر، در معرض خطر کمبود ویتامین دی قرار بگیرند:

متخصصان برای نوزادان زیر یک سال تقریباً 1 میکروگرم و برای کودکان بالای یک سال حدود 15 میکروگرم ویتامین دی را توصیه می کنند. اندازه گیری مقدار زمان صرف شده زیر نور خورشید برای به دست آوردن سطح مطلوب ویتامین دی دشوار است. برخی افراد زمانی حدود 5 الی 3 دقیقه، بین ساعت 1 صبح الی 3 بعد از ظهر و  دو بار در هفته را برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید توصیه می کنند. اما برخی دیگر، روزانه به مقدار کم در معرض نور خورشید قرار گرفتن و ترجیحاً صبح زود را توصیه می کنند.

ویتامین دی می تواند با در معرض آفتاب قرار گرفتن یا مصرف مکمل ها جذب شود. بسیاری از مواد غذایی حاوی ویتامین دی نیستند، لذت نباید فقط روی رژیم غذایی تکیه کرد.

بسیاری از افراد، از در معرض آفتاب قرار گرفتن به دلیل ابتلا به سرطان پوست یا برنزه شدن پوستشان می ترسند. با این حال، بدن با در معرض نور خورشید قرار گرفتن، شروع به جذب ویتامین دی می کند. دریافت ویتامین دی بدین طریق، آسان، در دسترس و رایگان است. اما اغلب اوقات، این روش به دلیل پوشیده شدن بدن با لباس ها، یا بلوکه شدن نور خورشید، یا عوامل محیطی مانند: ابرها و دود، محدود می شود. با این حال، اگر کمبود ویتامین دی خفیف است، نور خورشید بهترین راه برای جذب ویتامین دی است.

برای کمبود ویتامین دی شدید، پزشک مصرف مکمل ها را به همراه دریافت نور خورشید توصیه می کند.

بهتر است برای جذب ویتامین دی، در معرض آفتاب قرار گرفتن و مصرف مواد خوراکی زیر را با یکدیگر ترکیب کنید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تُن، کپسول روغن کبد ماهی، ماست، آب پرتقال، شیر، پنیر سوییسی، غلات و دانه های خوراکی غنی شده با ویتامین دی، مرغ و تخم مرغ، حبوبات، آجیل، شیر سویا، توفو (پنیر سویا) و بادام سرشار از ویتامین دی هستند.

هنگامی که رحم شما در حال رشد است، ذخایر ویتامین دی جنینتان افزایش می یابد. اگر شما میزان کمی ویتامین دی در بدنتان داشته باشید، به احتمال زیاد نمی توانید ویتامین دی کافی را به جنینتان منتقل کنید.

شیر مادر ویتامین دی زیادی ندارد. مادری که خودش مقدار کمی ویتامین دی دارد، نوزادش ویتامین دی کافی دریافت نمی کند. لذا با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم، کمبود ویتامین دی شما تشخیص داده می شود و مکمل های لازم تجویز می شود. اگر مکمل های ویتامین دی را مصرف کنید، می توانید به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید. شیر خشک حاوی مقادیر بالاتری ویتامین دی است و معمولاً نیاز به مکمل های اضافی نیست.

منبع: برگرفته از وب سایت being the parent

پیشگیری از اوتیسم در دوران بارداری و تشخیص زود هنگام آن

خون دماغ شدن در کودکان: علل و راه های درمان آن

سوء هاضمه در کودکان: علل، علائم و راه های درمان آن

کم خونی در کودکان: علل، علائم و راه های درمان آن

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *