علائم کمبود نیتروژن در گیاه

علائم کمبود نیتروژن در گیاه
علائم کمبود نیتروژن در گیاه



پسته

مرکبات

خرما

تاکستان

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

میوه های مغز دار و سایر درختان میوه

غلات

حبوبات

گياهان غده اي

صيفيجات

گياهان زينتي

قابل استفاده به صورت محلول پاشي در باغات ميوه، مزارع و گلخانه ها

انواع سيستم‌هاي آبياري (قطره اي، باراني، بابلر، غرقابي و…)

عنصر نیتروژن برای تولید اسیدهای آمینه و پروتئین لازم است و مهمترین عامل رشد محسوب میشود، همچنین نیتروژن جزء مهمی از مولکول کلروفیل را تشکیل میدهد.

علائم کمبود: علائم کمبود این عنصر، ابتدا در برگهای پیر اتفاق میافتد زیرا این عنصر میتواند از برگهای پیر پایینی به سوی برگهای جوان بالایی حرکت کنند، بنابراین اولین علایم ظهور کمبود ازت، رنگ پریدگی برگهای پیر میباشد، برگها معمولاً به رنگ سبز مایل به زرد و زرد روشن در می آیند که به علت عدم تشکیل کلروفیل میباشد. در اواخر رشد رنگ زرد، قرمز و بنفش مایل به قرمز مشاهده میشود که در نتیجه ی تشکیل رنگ آنتوسیانین است، همچنین در کمبود ازت برگها کوچک، ساقه و شاخه ها لاغر میشوند و معمولاً با زاویه کوچکی نسبت به ساقه اصلی می‌ایستند.

علائم زیادی: افزایش نیتروژن باعث تولید گیاه پر آب و ضخیم و در نتیجه تغییر رنگ شاخ و برگ به رنگ سبز تیره می شود. همچنین گیاه نسبت به بیماری‌ها و آفات حساسیت زیادی پیدا می کند. افزایش نیتروژن در محصولات میوه ای باعث آسیب به شکوفه و گل می شود و کیفیت محصول را کاهش می دهد. افزایش غلظت نیتروژن همچنین باعث کاهش تعداد تارهای کشنده ریشه نیز میشود. اگر منبع اصلی تامین نیتروژن آمونیوم باشد می تواند گیاه را مسموم کند، در نتیجه بافت های آوندی خراب میشوند و برگها به صورت پیاله‌ای ظاهر می شوند.

منبع: سایت روشهای نوین باغبانی و زراعت

کرمان – خیابان آبنوس – برج آبنوس – بلوکB – طبقه هشتم

شما میتوانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین ما به راحتی و در امنیت تمام خرید خود را انجام دهید

در اين قسمت ميتوانيد فيلم‌هاي مربوط به استفاده از ارگاني هيوم و ارگاني ليک را در باغات، مزارع و گلخانه‌ها مشاهده فرمائيد.

اخیراً عده ای با افزودن کلمه (( هیوم )) به ابتدا یا انتهای محصولات خود، کشاورزان را گمراه کرده و با تولید محصولی مشابه که شامل: ذغالسنگ، کائولین ( گل رختشو )، پودراوره و مقداری اسید هیومیک آزمایشگاهی است، محصول خود رابه عنوان اصلاح کننده خاک وکود ارگانیک عرضه می‌نمایند، در صورتی که محصول تولیده شده در کارخانه نمیتواند… ادامه مطلب…

© Copyright 2013 OrganiHUME | Design by Milad Momeni

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

گیاهان برای رشد سالم و شاداب به ترکیبی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و سایر مواد مغذی نیاز دارند. بسیاری از این مواد مغذی بطور طبیعی در خاک وجود دارند، اما در طی سال های متمادی بدلیل کاشت گیاهان مختلف، مواد مغذی خاک کاهش و یا از بین می روند و نیاز به مواد جایگزین دارند. با انتخاب یک کود مناسب و مصرف آن کود در زمان مناسب، می توانید براحتی به برداشت چشمگیری دست پیدا کنید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام کودها

برای داشتن یک عملکرد مناسب در برداشت، مهمترین عامل بعد از خاک و آب، انتخاب یک بذر مناسب است.بنابراین سعی کنید هزینه های سنگین کاشت داشت و برداشت را روی یک بذر مطمئن انجام دهید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام بذرها

علائم کمبود نیتروژن در گیاه

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

فرم قابل جذب ازت در گیاه

نیترات NO-3

آمونیوم  NH+4

توجه: عناصر غذایی به 2 فرم جذب گیاه می شوند:

عده ای از میکرو ارگانیسم های خاک، ازت هوا را گرفته و در خود ذخیره می کنند و مقداری از آن را استفاده کرده و مقداری را به صورت قابل جذب برای گیاه در می آورند.

دو دسته میکرو ارگانیسم برای تثبیت ازت وجود دارد:

ازت به 2 صورت وجود دارد:

جهت تبدیل ازت آلی به معدنی، میکرو ارگانیسم ها بایستی این مواد آلی را تجزیه نمایند و به فرم معدنی و قابل جذب گیاه تبدیل کنند. این عملیات در 2 مرحله انجام می گیرد:

مرحله اول: آمونیفیکاسیون

در این مرحله نیتروژن مواد آلی، تبدیل به آمونیاک می گردد.

مرحله دوم: نیتریفیکاسیون

در این مرحله، آمونیاک تبدیل به نیتریت و نیترات می گردد.

علائم کمبود نیتروژن در گیاه
علائم کمبود نیتروژن در گیاه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *