اگهی رایگان خرید و فروش خودرو
علائم و نشانه های کم شدن روغن خودرو
بررسی دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
کم
کردن روغن در خودرو از مسائلی می باشد که از دید کارشناسان خودرو امری
طبیعی و لازم است و از دید مصرف کنندگان خودرو امری غیر معمول و نشانه های
از خرابی موتور خودرو است
فروش خودرو،
از دید کارشناسان و مکانیک های خودرو کم شدن روغن موتور با توجه به ذات
موتور و کارکرد آن در شرایط مختلف و به دلیل بالا رفتن حرارت در خودروها
امری عادی تلقی شده به طور مثال خودروهایی که در اتومبیل رانی از آنها
استفاده می گردد با توجه به کارکرد موتور خودرو در دمای بالا و نیز فشار و
راندمان بالا و سخت تر شدن شرایط کاری موتور میزان تبخیر روغن موتور بیشتر
بوده و این امری طبیعی است.علائم کمبود روغن موتور
بررسی دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
هر
کارخانه سازنده خودرو علاوه بر معرفی روغنی برای خودرو خود به عنوان مثال
کارخانه پژو برای مدل های ۲۰۶ از روغن توصیه شده توتال استفاده می کند و از
حد مجاز و تعریف شده ای برای کاهش میزان روغن خودرو در مصافتی خاص مشخص
گردیده است که اکثرا مصرف کنندگان به آن توجهی نمی کنند.
به
عنوان مثال شرکت مرسدس بنز برای مدل های ۴۵۰
SEL-450SE-350SE-280SEL-280S- کاهش روغن به میزان ۱٫۵ تا ۲٫۵ لیتر در هر
۱۰۰۰ کیلومتر را مجاز دانسته ولی اغلب مصرف کنندگان این میزان کاهش را
دلیلی بر عدم مرغوبیت روغن دانسته و اقدام به تعویض کامل روغن می کنند حال
آنکه کاهش کاملاً طبیعی است و می توان با اضافه نمودن روغنی از همان
نوع وبه همان مقدار آن را برطرف نمود.
بررسی دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
دلایل اصلی کم کردن روغن موتور بطور کلی برای کم کردن روغن موتور سه علت را می توان بر شمرد:۱-
معمولاً ده تا بیست درصد روغن خروجی از طریق کارتر جداره سیلندر می
سوزد و از موتور خارج می شود، این مقدار کاهش حدود mm3/round ۰٫۰۶ می
باشد. که با در نظر گرفتن دور موتور ۴۰۰RPM و سرعت صد کیلومتر در ساعت،
حدود CM3 ۱۵۰ روغن در هر ۱۰۰۰ کیلومتر خارج می گردد.۲- در موتور های
احتراق داخلی (شما می توانید در بخش مقالات کامل از انواع موتور ها و سیستم
های آن اطلاع پیدا کیند) به دلیل بالا بودن دمای سیستم ، مقداری از روغن
موجود درون کارتر تبخیر شده. برای مثال برای بسیاری سوال پیش آمده است که
دلیل بالا بودن حرارت و بالا بودن آمپر آب در خودرو هایی همانند پژو چیست؟
جواب در این است موتورهایی با احتراق داخلی برای عدم خام سوزی و نیز مشکل
در سیستم احتراق نیاز مبرم به دمای مناسب دارند و در غیر اینصورت مصرفی
بالاتر از حد و نیز عدم استفاده از قدرت مناسب در خودرو را منجرب می شود.به
هر صورت مجموع کاهش مجاز روغن در ۱۰۰۰ کیلومتر حدود ۲/۱ لیتر می باشد
که در بعضی از خودرو ها به دلیل شرایط کاری سخت تر این میزان حتی ممکن است
به ۲/۵ لیتر در هر ۱۰۰۰کیلومتر نیز برسد .به هر شکل می باید این میزان
کاهش با سرریز نمودن روغنی از همان نوع توصیه شده توسط سازنده و موجود
درون کارتر، جبران گردد.
بررسی دلایل کم کردن روغن موتور خودرو
دلایل نگران کننده کم کردن روغن موتور خودرو
علاه بر عوامل کم کردن روغن موتور در بعضی از مواقع به دلیل پاره ای
اشکالات میزان کم شدن روغن موتور افزایش می یابد. که باید با دقت به آن
توجه کرد و در جهت رفع آن اقدام کرد.۱- سطح روغن از محدوده مجاز بالاتر است در این حال باید روغن را تا زیر حد مجاز بالایی تخلیه نمود.۲-
روغن با ویسکوزیته نامناسب و کمتر از توصیه سازنده خودرو انتخاب شده است
،روغن باید تخلیه شود و روغن مناسب جایگزین گردد.(شما در بخش مقالات یا
پیوست ها می توانید اطلاعات جامعی در باره روغن و اصطلاحات آن کسب نمائید.)۳- دمای روغن از حد نرمال بالاتر رفته است باید اشکالات مکانیکی را مورد توجه قرار داد.۴- روغن از طریق آب بندها ی میل سوپاپ و میل لنگ به بیرون نشت می کند اشکالات آب بندها باید بر طرف گردد.۵- رینگ پیستون دچار سائیدگی یا چسبندگی شده اند، رینگ ها و پیستون ها باید تعمیر یا تعویض شوند.۶- گاید و ساق سوپاپ ها دچار چسبندگی شده اند، در اینصورت قطعات باید تعویض شوند.۷- آب بندی و سوپاپ ها در حالت بسته دچار اشکال است . باید سوپاپ ها و نشیمنگاه آنها را مورد برسی و توجه قرار داد.۸-
ویسکوزیته روغن بایدمطابق توصیه سازنده خوردو انتخاب شده است . ولی به
دلیل محدوده وسیع طول هیدروکربورهای موجود در روغن ، هیدروکربورهای
کوتاه تر سبک تر و سریعاً تبخیر می شوند و میزان روغن ها کاهش می یابد.
در
انتها با توجه شرایط و نیز نحوه کارکرد خودرو به طور مرتب سطح روعن موتور
خودرو را توسط گیج(گژ) روغن چک نمائید و برخلاف تصور رنگ روغن نشان از
کیفیت روغن موتور نیست و یکی از خاصیت های روغن موتور تمیز کردن و دوده
زدایی می باشد و در اصل باید خاصیت روغن بررسی گردد.
وظایف روغن موتور در خودرو ۱.کاهش اصطکاک قطعات متحرک موتور ۲. کاهش سایش قطعات موتور ۳.خنک نمودن قطعات داخلی موتور ۴.تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده و ترکیبات حاصل از تجزیه روغن و رسوبات بین قطعات ۵.آب بندی کامل بین سیلندر و پیستون ۶.محافظت قطعات موتور در مقابل خوردگی
در
ضمن بر روی هر ظرف از روغن حروفی نوشته شده است که نمادی از میزان کیلومتر
مورد استفاده و موثر آن است.البته فراموش نشود که تمامی نکات ذکر شده بسته
به شرایط استفاده و محیط تغییر می کند.
پیوندک مطلب : http://arvandplak.ir/?p=33692
مطالب مرتبط
بخش نظرات این مطلب
دسترسی سریع
موضوعات
جدید ترین مطالب
جستجو
مطالب پربازدید
مطالب تصادفی
ورود کاربران
عضويت سريع
تبادل لینک هوشمند
لینک دوستان
خبرنامه
صفحات جانبی
امکانات جانبی
تبلیغات متنی
حامیان ما:
طراح قالب :
از گذشته به رانندگان توصیه میشد که پیش از استارت پیشرانهی خودرو، آب و روغن آن را بررسی کنند. در این مطلب به مهمترین نکاتی میپردازیم که هر رانندهای، باید دربارهی روغن خودرو بداند.
حرکت خودرو به سه مادهی بسیار مهم که ما مسئول تأمین آنها هستیم، وابستگی دارد. این مواد، سوخت، آب و روغن موتور هستند. از دیدگاه تئوری، بنزین یا گازوئیل طی احتراق با هوا، تأمینکنندهی انرژی لازم برای حرکت خودرو است و آب، قطعات درگیر را خنک میکند. در این میان، روغن یا هر روانکنندهی دیگر، حرکت قطعات این سیستم را ممکن میکند.
همهی ما میدانیم که روغن موتور هم مثل سوخت، باید در پیشرانهی خودرو ریخته و به طور مداوم بازرسی شود؛ اما زمان تعویض، نوع روغن و مقدار آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از خودروهای مدرن با سیستمهای پیشرفته، هنوز نتوانسته است جای یک رانندهی آشنا به اصول فنی در بحث روغن موتور را بگیرد. پس رانندگان جوان نیز باید اطلاعات خود را در زمینهی شناخت این مادهی مهم افزایش دهند.
علائم کمبود روغن موتور
تصور یک موتور بدون سیستم روانکننده غیر ممکن به نظر میرسد. حتی در موتورهای کوچک هم از گریس یا انواع روغن برای کاهش اصطکاک قطعات استفاده میشود. قطعات مکانیکی به این ماده نیازمندند تا به هنگام حرکت و سایش با یکدیگر، دچار فرسایش نشوند و حرارت ناشی از اصطکاک، کاهش یابد. علاوه بر این، ذرات معلق و رسوبات محیط نیز میتواند جذب روانکنندهها شود و از آسیب به سیستمهای مختلف خودرو، جلوگیری کند. با این اوصاف مسلما ساختمان شیمیایی انواع روغن موتور، با توجه به وظایف مهمی که در یک خودرو ایفا میکند، پیچیده و دانشبنیان است و ساخت آن به سادگی ممکن نیست؛ اما شناخت روغن خودرو و استفادهی صحیح از آن با رعایت چند نکتهی ساده امکانپذیر خواهد بود.
فرقی نمیکند خودروی شما مدرن یا قدیمی باشد. اینروزها برای هر نوع خودرو میتوان روغن مناسب ماینرال (ارگانیک)، سینتیک یا نیمه سینتیک خریداری کرد. روغنهای ماینرال که به آنها روغن طبیعی نیز گفته میشود، مستقیما از نفت یا گاز طبیعی در پالایشگاه استخراج میشوند. از زمانی که خودروهای بنزینی تولید میشوند، این روغنها نیز وجود دارند. مهمترین مشخصهی روغنهای ماینرال، طول عمر کم در مقایسه با نوع سینتیک و البته قیمت پایینتر است.
فرایند ساخت روغنهای سینتیک، کاملا شیمیایی و مهندسیشده است. این فناوری در مقایسه با روغنهای ماینرال، هزینهی بیشتری در بر دارد که منجر به گرانتر شدن روغنهای سینتیک میشود. در عوض طول عمر روغنهای سینتیک بیشتر از نوع ارگانیک است و در شرایط حرارتی نامتعارف، مثل آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم یا در پیشرانههایی که تحت فشار با دورهای بالا کار میکنند (مثل خودروهای اسپرت)، عملکرد بهتری دارند. به بیان ساده، روغنهای سینتیک ساختار مولکولی یکنواختتری دارند که این ساختار، به مولکولهای کروی آنها اجازه میدهد به سادگی روی هم حرکت کنند. درصورتی که مولکولهای روغن ماینرال را میتوان به مکعبهایی تشبیه کرد که برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند.
فراموش نکنیم که ممکن است در روغنهای سینتیک هم از مواد طبیعی و حاصل از نفت استفاده شود که در اینصورت با رسیدن به نسبت خاصی، روغن نیمه سینتیک نامیده میشود. این نوع روغنها از نظر قیمت و عملکرد، بین روغنهای سینتیک و ماینرال قرار میگیرند و معمولا برای خودروهای سنگین، مثل وانتبارها و شاسیبلندها توصیه میشوند.
در قسمتی از موتور خودرو که درپوش مخزن روغن قرار دارد، حتما عددی به صورت xW-y مثل 20W-50 دیده میشود که میزان ویسکوزیتهی روغن مناسب برای خودروی شما را نشان میدهد.
عددی که به عنوان ویسکوزیته یا گرانروی یک سیال بیان میشود، بیانگر میزان مقامت آن در برابر جاری شدن است. ما برای درک ویسکوزیتهی روغن موتور، از اعدادی که روی بستهبندی آن دیده میشود، استفاده میکنیم. هرچه عدد ویسکوزیته بالاتر باشد، مقاومت سیال دربرابر جاری شدن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، ویسکوزیتهی عسل بالاتر از ویسکوزیتهی آب است. در قدیم به این عدد، وزن روغن هم گفته میشد که البته تعریف درستی نیست.
بنیاد SAE مخفف عبارت Society for Automobile Engineers (بنیاد مهندسین خودرو)، ویسکوزیتهی تمام انواع روغن موتور را در دمای ۹۸.۹ درجهی سانتیگراد آزمایش میکند. این درجه حرارت به عنوان یک استاندارد قراردادی (معادل ۲۱۰ درجهی فارنهایت) برای پیشرانههای خودرو در حین کار، مورد قبول واقع شده است.
روغنهای چهار فصل به واسطهی استفاده از پلیمرهای خاص میتوانند ویسکوزیتهی متفاوتی در دماهای مختلف داشته باشند. حرف W در توضیح ویسکوزیتهی این روغنها، از واژهی Winter به معنی زمستان گرفته شده است. به عنوان مثال روغنی که عبارت 20W-50 روی آن دیده میشود، ویسکوزیتهای بین ۲۰ تا ۵۰ دارد. یعنی زمانی که موتور خودروی شما گرم باشد (حدود ۱۰ دقیقه پس از استارت، به دمای ۱۰۰ درجهی سانتیگراد رسیده باشد) روغن دارای ویسکوزیتهی ۵۰ است؛ اما در لحظهی استارت ویسکوزیتهی ۲۰ دارد، یعنی با اینکه هنوز گرم نشده (به واسطهی استفاده از پلیمرها)، روانتر است.
حال برای روشنتر شدن ماجرا، روغنهای 20W-50 و 15W-50 را مقایسه میکنیم. اگر در هوای بسیار سرد زمستان، مثلا منفی ۲۰ درجه به سراغ خودرو برویم، روغن 15W-50 کاملا بهتر از روغن 20W-50 در موتور جاری خواهد شد. به همین دلیل، خودروهای داخلی در اکثر مناطق ایران با ویسکوزیتهی 20W-50 به خوبی کار میکنند و تا دمای منفی ۱۰ درجه مشکل خاصی ندارند؛ اما مردم مناطق سردسیر کشور، مثل استانهای آذربایجان از روغنهایی 10W-40 یا 5W-30 استفاده میکنند. فراموش نکنیم روغنهای 20W-50، معمولا ماینرال و نمونههایی مثل 5W-30 از نوع سینتیک هستند.
در گذشته، رسم جالبی میان رانندگان وجود داشت که هر ۵ هزار کیلومتر روغن خودرو را عوض میکردند. این سنت عجیب نه بهواسطهی کیفیت روغن، بلکه به دلیل آسان بودن شرایط فهم آن فراگیر شد؛ چراکه رانندگان با رسیدن کیلومترشمار خودرو به اعدادی با ضریب ۵، مثل ۸۰ هزار یا ۸۵ هزار، اقدام به تعویض روغن میکردند. ضمن اینکه باتوجه به ماینرال بودن روغنها و احتمال اتمام طول عمر آنها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، سالی ۲ بار به تعویض روغن مراجعه میکردند، هرچند که بعضی افراد نیز در انتهای هر فصل (هر سه ماه) به سراغ روغنی با ویسکوزیتهی مخصوص آن فصل میرفتند.
امروزه نهتنها فناوری ساخت روغن موتور پیشرفت زیادی داشته است، بلکه پیشرانهها نیز بسیار کمتر از گذشته باعث استهلاک روغن میشوند. بعضی خودروهای مدرن، زمانی که روغن از استاندارد خود خارج شود، راننده را مطلع میکنند؛ اما تا حدود زیادی میتوان به عددی که روی بستهبندی روغن نوشته شده است، اعتماد کرد.
خودروهای برونشهری که معمولا پیشرانهی آنها در یک دور موتور ثابت کار میکند، دیرتر به تعویض روغن احتیاج خواهند داشت؛ اما بهتر است کسانی که در شهر، با ایست و حرکتهای متوالی مواجه هستند، پیش از رسیدن به کیلومتر انقضای روغن، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
این حرکت از زمان اختراع خودروها تاکنون، در میان رانندگان ثابت بوده است و با وجود رشد فناوری، همچنان انجام میشود. شاید با حضور سنسورهای متعدد در خودروهای مدرن امروزی، چک کردن روغن موتور کاری بیهوده به نظر برسد؛ اما دست کم باعث بالا رفتن کاپوت ماشین میشود تا وضعیت ظاهری پیشرانه و متعلقات آن، مثل رادیاتور، وایرها و… مشاهده شود.
هرچند پیشرانهی خودروهای امروزی، زیر پوشش مخصوصی مخفی شده؛ اما همچنان محل چک کردن روغن در دسترس است. فراموش نکنید، فقط و فقط در زمانی که خودرو کاملا سرد شده باشد (یک ساعت پس از خاموش کردن پیشرانه) اقدام به باز کردن پیچ مخصوص و بیرون آوردن گیج روغن (میلهی فلزی باریک درجهبندی شده) کنید. برای فهم دقیق مقدار روغنی که در موتور وجود دارد، بهتر است یکبار، این گیج را با دستمالی که پرز ندهد، تمیز کنید و مجددا و به آرامی به داخل مخزن بازگردانید. بیرون کشیدن آرام گیج در مرتبه دوم، مقدار روغن داخل موتور را به شما نشان میدهد که باید بین خط مینیموم و ماکزیمم باشد.
اگر از میزان روغن در پیشرانه اطمینان حاصل کردید، مجددا پس از تمیز کردن گیج با پارچهی مناسب، آن را به جای خود بازگردانید. هرگز از دست بدون دستکش برای تمیز کردن گیج استفاده نکنید و در صورت لمس روغن، از آب و صابون برای شست و شوی دستها استفاده کنید.
فرض کنیم گیج روغن را چک کرده و متوجه کمبود روغن در خودرو شدهاید. در این حالت میتوانید با دانستن ویسکوزیتهی روغنی که در خودروی شما وجود دارد، اقدام به خرید روغن و اضافه کردن آن به مخزن مربوطه کنید. مهمترین نکته در این حالت نیز اطمینان از سرد بودن پیشرانه، استفاده از قیف مناسب و دستکش است.
عمل اضافه کردن روغن را به آرامی انجام دهید و در صورت پر شدن قیف، یک یا دو دقیقه صبر کنید، سپس گیج را بررسی کنید تا درصورت رسیدن سطح روغن به میزان استاندارد (بین خط مینیموم و ماکزیمم)، روغن بیشتری اضافه نشود.
چنانچه کم شدن روغن موتور، به طور مداوم برای خودروی شما اتفاق میافتد، دو سناریو وجود دارد. حالت اول، احتمال روغنریزی از موتور و خصوصا از قسمت پیچ زیر منبع روغن (کارتر) است که با گذاشتن یک مقوای بزرگ در زیر موتور قابل بررسی خواهد بود. اگر پس از انجام این آزمایش و گذشت چند روز، لکهی روغن روی مقوای مذکور دیده نشد، این احتمال وجود دارد که خودروی شما دچار روغنسوزی و ایراد در قسمت واشر سرسیلندر باشد. در این حالت، باید هرچه زودتر به نزدیکترین تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.
لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهدهی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاحدید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.
در صورت مشاهدهی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آنها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.
کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید
زومیت توسط سرورهای آسیاتک میزبانی و پشتیبانی میشود تولید و توسعه نرمافزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام میشود.
علیرضا نیکآئین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه نوسانات و افزایش قیمت مواد اولیه در پالایشگاهها باعث شده تا قیمت پایه بسیاری از روغنهای موتور خودرو با افزایش روبهرو شود، اظهار داشت: علاوه بر این هزینههای حملونقل نیز افزایش پیدا کرده است که در مجموع در حال حاضر قیمت روغن موتور خودرو بیش از 40 درصد گران شده است.
وی افزود: گرانی روغن باعث شده تا برخی فروشندگان برای سودجویی بیشتر عرضه را کاهش داده و همین امر عاملی است تا روغن در بازار بهوفور پیدا نشود.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو با اعلام اینکه با افزایش قیمت روغن موتور بازار فروش روغنهای تقلبی نیز در سطح بازار رونق پیدا کرده است، افزود: روغنهای تقلبی خودرو را به هیچ عنوان نمیتوان از روغنهای اصل تشخیص داد. این موضوع ضربه بزرگی را به تعمیر خودرو خواهد زد بهنحوی که تعمیرکار گیربکس و موتور خودرو را تعمیر کرده اما وقتی روغن تقلبی استفاده میشود خودرو بعد از طی چند کیلومتر باز خراب شده و باید راهی تعمیرگاه شود.
وی اضافه کرد: متأسفانه قیمت روغنهای تقلبی ارزانتر از روغنهای اصل است و همین موضوع عاملی میشود که رغبت مردم به خرید آنها بیشتر شود، در این زمینه باید واحدهای نظارتی تمرکز زیادی را به مراکز توزیع روغن داشته و مانع ورود روغنهای تقلبی به بازار شوند.
نیکآیین در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه بستهبندی روغنهای تقلبی بسیار حرفهای انجام میشود تصریح کرد: بازرسی اتاق اصناف، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان بههمراه تعزیرات حکومتی باید بازار را رصد کرده و مانع اینگونه اقدامات شوند.علائم کمبود روغن موتور
در تصویر زیر نمونهای از کشف کارگاه تولیدی روغن تقلبی خودرو از سوی اصناف اتاق شهریار را مشاهده میکنید:
9