علائم کمبود حجم خون در بدن

علائم کمبود حجم خون در بدن
علائم کمبود حجم خون در بدن

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

وقتی که شمار سلول‌های قرمز در گردش خون کاهش پیدا می‌کند، موجب کم خونی می‌شود. کم خونی شایع‌ترین اختلال خونی در عموم مردم است. سردرد، درد در قفسه سینه و رنگ‌پریدگی از علائم این مشکل است. کم خونی در سراسر دنیا رایج است. برای نمونه در کشور آمریکا، بیش از ۳ میلیون نفر و در کل دنیا ۱.۶۲ میلیارد نفر به کم خونی دچار هستند. کم خونی اغلب به‌خاطر مداخله سایر بیماری‌ها در عملکرد بدن و ایجاد اختلال ناشی از آنها در تولید سلول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. علت دیگر آن نیز، تخریب سلول‌های قرمز یا از دست دادن آنها به‌طور غیرعادی در بدن است.

علائم کمبود حجم خون در بدن

در ادامه تعدادی از نکات مهم و کلیدی درباره کم خونی مطرح شده است:

نشانه بارز تمام انواع کم خونی، خستگی و کاهش سطح انرژی است. نشانه‌های دیگر از این قرار هستند:

در مواردی که کم خونی شدید نیست، علائم خفیف‌ترند یا اصلا علائمی وجود ندارد.

برخی از انواع کم خونی همراه با نشانه‌های زیر است:

بدن ما برای بقا نیاز به سلول‌های قرمز خون دارد. سلول‌های قرمز وظیفه‌ی حمل هموگلبین (پروتئینی پیچیده که حاوی مولکول‌های آهن است) را بر عهده دارند. این مولکول‌ها اکسیژن را از شُش‌ها به سایر نقاط بدن می‌رسانند. برخی از بیماری‌ها و وضعیت‌های خاصی آسیب‌رسان به بدن، سطح سلول‌های قرمز خون را کاهش می‌دهد.

انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد و علتی مشخص برای آن تعریف نشده است. گاهی‌اوقات تشخیص دلیل قطعی و دقیق کم خونی مقدور نیست. در ادامه به دلایل ۳ مورد از شایع‌ترین انواع کم خونی پرداخته شده است:

رایج‌ترین نوع کم خونی، کم خونی ناشی از کمبود آهن، معمولا در این دسته قرار می‌گیرد. علت بروز این مشکل، کمبود آهن به‌واسطه از دست رفتن خون است.

وقتی بدن، خون از دست می‌دهد، شروع به جذب و کشیدن آب بافت‌های خارجی ِ جریان خون می‌کند تا رگ‌های خونی را پُر کند. در نتیجه، سلول‌های قرمز خونی رقیق می‌شوند. از دست رفتن خون به‌شکل حاد و سریع یا مزمن در بدن رخ می‌دهد.

از دست رفتن سریع خون می‌تواند به‌علت جراحی، زایمان، تروما یا پارگی رگ‌های خونی رخ بدهد. از دست دادن خون به‌شکل مزمن در موارد کم خونی شایع‌تر است. این مشکل می‌تواند به‌خاطر زخم‌معده، سرطان یا تومور ایجاد بشود.

دلایل کم خونی به‌خاطر از دست دادن خون شامل موارد زیر است:

مغز استخوان، بافتی نرم و اسفنجی در مرکز استخوان است. وجود این ماده برای تولید سلول قرمز ضروری است. مغز استخوان، سلول‌های بنیادی تولید می‌کند و سلول‌های بنیادی تبدیل به سلول‌های قرمز خون، گلبول‌های سفید و پلاکت می‌شوند.

برخی از بیماری‌ها مانند سرطان خون بر مغز استخوان اثر می‌گذارند و تعداد زیاد و غیرعادی از گلبول‌های سفید تولید می‌شوند. چنین مسئله‌ای تولید طبیعی سلول‌های قرمز خون را دچار مشکل می‌کند.

سایر کم خونی‌هایی که ریشه در کاهش یا نقص سلو‌ل‌های قرمز دارند، از این قرارند:

به‌طور معمول، عمر سلول‌های قرمز خونی در جریان خون، دوره‌ای ۱۲۰ روزه است اما این سلول‌ها می‌توانند زودتر از این زمان تخریب شوند و از بین بروند. کم خونی همولیتیک خودایمنی نمونه‌ای از این کم خونی است و در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه، سلول‌های قرمز را به‌عنوان ماده‌ای ناشناس و خارجی تشخیص می‌دهد و به آنها حمله می‌کند.

همولیز مفرط (تخریب سلول‌های قرمز خون) به دلایل متعددی از جمله موارد زیر رخ می‌دهد:

درمان‌های متفاوتی برای کم خونی وجود دارد. هدف تمام این درمان‌ها، افزایش تعداد سلول‌های قرمز خون و در نتیجه افزایش میزان اکسیژنی است که خون حمل می‌کند. درمان‌ها وابسته به نوع و علت کم خونی متفاوت هستند:

بیش از ۴۰۰ نوع کم خونی تا کنون شناخته شده است. همه این انواع بنا به علت وقوع به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند:

انواع کم خونی که در این ۳ گروه کلی جای می‌گیرند نیز از این قرار است:

اگر کم خونی به‌علت کمبود مواد مغذی باشد، تغییر رژیم غذایی مثلا استفاده از رژیم غنی‌شدن با آهن می‌تواند از علائم کم خونی بکاهد. مواد زیر سرشار از آهن هستند:

این مشکل می‌تواند در تمام نژادها و سنین به‌وقوع بپیوندد. بسامد آن در مردان و زنان نیز به یک اندازه است. در هر حال، عوامل زیر موجب افزایش خطر ابتلا به کم خونی می‌شود:

بیماری کم خونی در هر فرد بنا به دلایل وقوع، روند متفاوتی خواهد داشت. بسیاری از انواع کم خونی با تغییر رژيم غذایی بهبود می‌یابند یا می‌توان از آنها در امان ماند. برخی دیگر از انواع این بیماری، مدت‌های مدیدی با فرد باقی می‌مانند و بعضی انواع نیز در صورت رسیدگی نکردن زندگی را تهدید می‌کنند. اگر مدام احساس خستگی و ضعف می‌کنید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص این مشکل، راه‌های گوناگونی وجود دارد اما رایج‌ترین راه استفاده از آزمایش خون موسوم به CBC یا شمارش کامل خون است. در آزمایش CBC، تعداد و نوع سلول‌های خونی بررسی می‌شوند. مثلا سطح هماتوکریت و هموگلوبین بررسی و نسبت حجم سلول‌های قرمز به حجم کل خون تعیین می‌شود.

این آزمایش وضعیت عمومی سلامت و بیماری‌هایی مانند مشکلات کلیوی یا سرطان خون را مشخص می‌کند. اگر سطح سلول‌های قرمز خون، هموگلوبین و هماتوکریت زیر سطح عادی باشد، احتمال کم خونی در فرد زیاد است. با این حال، چنین نتایجی قطعا نشانگر وجود کم خونی نیستند، زیرا گاهی فرد با وجود اینکه در آزمایشش ارقام پایین‌تر از سطح مؤلفه‌های نام‌برده هستند، اما باز هم سالم است.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

علائم کمبود حجم خون در بدن

خواص خوراکی ها

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

آخرین مطالب

درمان سنگ لوزه؛ هرآنچه باید درمورد علائم و علت سنگ لوزه بدانید

فواید ماساژ پا و ۱۲ تکنیک مؤثر برای انجام آن

سناریوی مصور چیست و چطور به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک می‌کند؟

معرفی کتاب روی ماه خداوند را ببوس نوشته مصطفی مستور

انواع بازی فکری و مزایای آنها برای تقویت ذهن و روابط اجتماعی

ترین های جهان

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

کم خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‏های قرمز خون و علل متفاوتی دارد، ولی مهم‏ترین آنها کمبود آهن در بدن است.

اگر کم‏خونی خفیفی داشته باشید، ممکن است علامتی دیده نشود و حتی اگر دیده شود، ممکن است متوجه کم‏خونی خود نشوید، یا آن را با بیماری دیگری اشتباه بگیرید.

حال ما به شما می گوییم که علائم شایع کم خونی چیست تا با مشاهده ی آنها به پزشک مراجعه کنید:

1- به پوست خود دقت کنید. آیا پوستتان رنگ پریده است؟

در حالت کم‏خونی، حتی اگر رنگ پوستتان معمولی باشد، ولی لب‏های شما، کمرنگ‏تر از حد طبیعی است و پوست شما بی‏حال و خسته (شل) می باشد.

علائم کمبود حجم خون در بدن

2- آیا همیشه احساس خستگی و بی‏حالی می کنید؟ این ها از علائم شایع کم‏خونی است.

3- آیا سردردهای پی در پی دارید؟ و یا اشتهایی برای غذا خوردن ندارید؟ این ها از علائم اولیه کم‏خونی هستند.

4- آیا مبتلا به یبوست شده‏اید؟ این هم یکی از علائم اولیه کم خونی است و بدون هیچ‏ تغییری در عادات غذایی به وجود می‏آید (یعنی مثلا بدون کاهش مصرف میوه و سبزی، دچار یبوست می شوید).

تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است.

5- آیا تمرکز فکری برای شما سخت شده است؟ این مسئله روی کار شما یا انجام تکالیف درسی شما تاثیرگذار است.

6- آیا دوست دارید مواد عجیب و غریب را که خوراکی نیستند، بخورید، مثل خاک یا کاغذ. چنین حالتی، «پیکا» نام دارد.

7- به حالات روحی و روانی خود دقت کنید. کم‏خونی می‏تواند باعث احساس افسردگی شود.

8- آیا احساس تنگی نفس دارید؟ گلبول‏های قرمز خون، بخش حیاتی فرآیند تنفس را تشکیل می دهند و این علامت در کم‏خونی متوسط تا شدید بروز می‏کند.

9- آیا احساس می‏کنید انگشتان دست و پای شما همیشه سرد هستند؟ این حالت به دلیل کاهش جریان خون در انگشتان دست و پا، در اثر کم‏خونی اتفاق می‏افتد.

10- آیا احساس ضعف یا سرگیجه دارید؟ در کم‏خونی شدید، هنگام برخاستن از رختخواب احساس ضعف زیادی دارید و یا هنگام بلند شدن از جایتان، احساس سرگیجه می‏کنید.

* اگر به طور ناگهانی، زخم‏هایی روی زبان یا دهانتان پیدا شد، یا اگر خانم هستید و یک مرتبه دچار قطع قاعدگی شدید، نشان می‏دهد دچار کم‏خونی هستید.

* اگر بیشتر اوقات غذاهای فرآیند شده و آماده بخورید، یا بعضی وعده‏های غذایی (مثل صبحانه) را از برنامه غذایی تان حذف کنید، یا ریزه خواری داشته باشید، یا از همه گروه های غذایی استفاده نکنید، ممکن است آهن و سایر مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نکنید. در این صورت، اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید، احتمالا دچار کم‏خونی هستید.

* کم‏خونی می‏تواند در اثر مشکلات پزشکی اصولی و دریافت یا جذب ناکافی آهن در بدن به وجود آید. تنها راه تشخیص کم‏خونی، دادن آزمایش خون است. اگر فکر می‏کنید دچار کم‏خونی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

* اگر نسبت به کم‏خونی خود شک دارید، هرگز مقادیر بالای مکمل‏های آهن را مصرف نکنید، زیرا دریافت مقادیر زیاد آهن، مسمومیت زاست و عوارض بدی دارد.

برای تشخیص قطعی کم‏خونی باید به پزشک مراجعه کنید و خودتان بر اساس علائم بالا نمی‏توانید بگویید حتما دچار کم‏خونی هستید، زیرا علائم کم‏خونی می‏تواند مشابه علائم سایر بیماری‏ها باشد و کمبود آهن به تنهایی، علت بروز کم‏خونی نیست.

* اگر علائم بالا در شما ادامه داشت، یا دچار یک مشکل خاص پزشکی هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. اطلاعاتی که در این مقاله برای شما ارائه شده، نمی‏تواند جایگزین توصیه‏ها یا درمان تخصصی پزشکی شود.

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی فقر آهن و علائم آن

نوع کم خونی برای درمان مهم است

كم خونی ( Anaemia )

از هر 5 زن، یکی کم خون است

تغذیه در كم خونی ناشی از فقر آهن

کم خونی، عارضه ای همه گیر

غنی ‌سازی آرد گندم با آهن

مکمل آهن و روی در بارداری

انواع كم خونی

راه های درمان کم خونی

كم خونی

آیا شما روزهای خود را با احساس تنبلی و ضعف و کشمکش می گذرانید؟

در اینجا ما 21 مورد از علایم و نشانه های کم خونی و روش مقابله  با آن ها را به شما معرفی می کنیم.

یک سناریوی خیلی رایجی در مورد کم خونی وجود دارد: یک بیمار به دفتر من می آید و از اعداد و ارقام شکایت می کند و تلاش می کند تا از طریق ورزش به آن دست یابد و یا آن را در طول روز کاری خود انجام دهد،این ها همگی علایم سنتی کم خونی هستند و درمان پزشکی هنگامی اتفاق می افتد که خون شما به اندازه کافی گلبول های خونی نداشته باشد.

گلبول های قرمز خونی شما اکسیژن را از سرتاسر بدن شما دریافت می کنند و آن را به اندام و بافت های بدن می رسانند و این درست شبیه پر کردن مخزن ماشین با بنزین است.

فقدان گلبول های قرمز خونی نه تنها باعث کشمکش شما در بیدار شدن در صبح می شود بلکه انرژی شما را برای ورزش کردن کاهش می دهد و مانع از آن می شود که در کار تمرکز داشته باشید.

علائم کمبود حجم خون در بدن

چرا میزان گلبول های قرمز خون بدن شما پایین است؟

با آنکه دلایل بی شماری وجود دارد اما سه دلیل مهم وجود دارد:

اول،بدن شما به اندازه کافی گلبول های قرمز خون را دریافت نمی کند،این معمولا یه دلیل کاهش میزان آهن،فولیت یا ویتامین B12  و همه مواد ضروری برای ساختن گلبول های قرمز خون است.

دوم،شما دارید خون خود را از دست می دهید، برای زنان این مسئل معمولاَ به شکل قاعدگی ماهانه است و برای دیگران ممکن است به شکل خونریزی روده ای در بیماری های خطرناکی شبیه بیماری کرون  یا بیماری های مخاطی روده بزرگ باشد.

سوم،بذن شما ممکن است گلبول های خونی خود را از بین ببرد که این در کم خونی همولیتک دیده می شود مثل تالاسمی که یک بیماری ارثی رایج با ویژگی های ژنتکی است که در میان مردم مدیترانه دیده شده است که گلبول های خون را از بین می برد.

اگر شما کم خونی داشته باشید تشخیص می دهید؟

بیایید نگاه دقیق تری به موارد رایج از علایم و نشانه های کم خون یداشته باشیم.

بزرگ ترین نشانه کم خونی ،خستگی است. اگر شما احساس کشمکش دارید و در کار خود تمرکز ندارید و تمامی طول روز خود را با نزاع و کشمکش می گذرانید خستگی شدید ممکن است یکی از نشانه های این باشد که شما کم خونی دارید.

اگر شما به آرامی پلک پایینی چشم خود را به پایبن می کشید و به پوست خود نگاه کنید شما رنگ صورتی می بینید،یا از کم خونی مربوط به کمبود آهن رنج می برید آن رنگ صورتی روشن و مایل به سفید به نظر می رسد.

کم خونی مربوط به کمبود آهن بسیار رایج است:سازمان سلامت جهانی تخمین زده است که حدود 30 درصد از جمعیت جهان از این نوع کم خونی رنج می برند.

اگر شما به اندازه کافی در رژیم خود آهن دریافت نکنید،درون مغز استخوان شما پروتئینی که اکسیژن را به گلبول های قرمز خون می رساند باعث کاهش آهن برایی ساخت هموگلوبین می شود.

آیا وقتی شما از پله بالا می روید احساس ضعف می کنید؟ آیا شما از کار کردن در بیرون نزاع دارید و احساس می کنید که ماهیچه های شما از کار افتاده اند؟

ضعف یکی از علایم رایج کم خونی است و می تواند در نتیجه کاهش آهن ، کاهش فولیت یا کاهش میزان ویتامین B12  می باشد

وقتی فولیت یا ویتامین B12 پایین است گلبول های قرمز خون شما شروع می کنند تا بزرگتر از آنچه که باید باشند بشوند  و از این منظر به عنوان کم خونیی مگالو پلاستیک طبقه بندی می شوند، امروزه حدود 12 میلیون نفر از کاهش ویتامین B12 رنج می برند.

یه کم جالب به نظر می رسد ولی ما در این مورد شوخی نمی کنیم ،اگر شما عادت به خوردن این مواد بدون قوت دارید این از نظر علم پزشکی ” ویار ” نامیده می شود و شما احتمالاً در خطر کاهش آهن قرار دارید و باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا شما همیشه حتی در تابستان جوراب های بزرگ می پوشید تا پاهایتان را گرم نگه دارید ؟ این یکی دیگر از علایم سنتی کم خون و کاهش میزان آهن است.

دست و پاهای سرد معمولا در افرادی که عملکرد تیروئید آن ها تنبل و پایین است مشاهده شده است. کاهش آهن نیز از دیگر علایم رایج این وضعیت است.

آیا شما متوجه شده اید که وقتی زیر آب دوش می روید موهای شما چسبناک هستند؟

اگر موهای شما شروع به رشته رشته شدن ،سست شدن و شروع به ریزش کردند احتمالا دلیلش کم خونی است. اگر شما می خواهید میزان آهن در بدن خود را چک کنید می توانید آزمایش فرتین بدهید، اگر میزان آن شما 60_70 باشد،  ایده آل به نظر می رسد اما اگر موهای شما ریزش دارد ،میزان آهن بدن شما ممکن است حتی کمتر از یک بند انگشت باشد.

اگر شما متوجه برجستگی های عمودی بر روی ناخن های خود شدید، شما ممکن است معده درد اسیدی خفیف داشته باشید، سطوح مطلوب اسید معده برای ایجاد عامل طبیعی ضروری هستند و بدن شما به پروتیین مورد نیاز برای جذب ویتامین B12 نیاز دارد.

اسید معده در جذب آهن تأثیر گذار است. اگر شما متوجه شدید که ناخن های شما از جلو به عقب گود شده است،این شکل محبوب ممکن است نشانه کاهش آهن باشد.

مثل علاقه به خوردن خاک رس ، ورم زبان دلیل مشخصی است که شما نیاز به دیدن دکتر دارید.

اگر چه کاهش قند خون به عنوان رایج ترین و اصلی ترین عامل سر گیجه است اما کمبود آهن در اکثر موارد همراه با دیگر علایم نیز می تواند منجر به سرگیجه افراد شود. اگر شما سرگیجه همراه با چندین علایم دیگر در لیست را تجربه کردید، ممکن است کم خونی داشته باشید.

اگر شما از سردرد و میگرن در طول دوران قاعدگی رنج می برید مطالعات جدید نشان می دهد که کمبود میزان آهن ممکن است دلیل اصلی آن باشد. داروهای روزانه ضد درد که روی 170 نفر از خانم ها آزمایش شد نشان داد که میگرن به طور قابل توجهی در خانم هایی که کمبود آهن دارند در مقایسه با آن هایی که میزان آهن آن ها کنترل شده است رایج تر است.

هر فردی گاهی اوقات خسته می شود،اگر شما در صبح چرت می زنید و با هوشیار بودن در طول جلسات کشمکش دارید و به سختی دوباره انرزی خود را حفظ می کنید، نشان دهنده خستگی و کم خونی در شماست.

به هر حال ،اگر خستگی شما بیش از 8_12 هفته طول کشید شما ممکن است کم خونی مهلک داشته باشید که نوعی از کم خونی است که ویژگی آن کاهش ویتامین 12 B  و عامل درنی است.

بر خلاف باور عموم، سوزش قلب به دلیل کاهش میزان اسید معده است، کاهش اسید معده شما را مستعد می کند تا افزایش میزان آهن و ویتامین B12   را کاهش دهید و کسانی که داروهای ضد ترشی معده مصرف می کنند قابلیت بیشتری برای جذب مواد معدنی دارند.

مصرف بیش از حد الکل

هر چه قدر شما بیشتر الکل مصرف کنید زودتر میزان ارزشمند ویتامینB   در بدن شما کاهش می یابد و این نشان می دهد که به احتمال زیاد شما قابلیت کم خونی دارید.

ملانین همان چیزی است که موهای شما را بعد از تولد رنگی می کند، میزان ملانین در بدن شما با بزرگ شدن کاهش می یابد ، گلبول هایی که ملانین تولید می کنند ملاسینزها نامیده می شوند. به محض اینکه شما بزرگ می شوید کاهش می یابید و باعث می شود که رنگ موهای شما از بین برود و ویتامین B12  برای سلامتی مو لازم است. کاهش مصرف و جذب ویتامین B12   ممکن است باعث شود که موهای شما زودتر از آنچه که شما انتظار دارید سفید شوند.

خطر کم خونی به طور قابل توجهی با افزایش سن زیاد می شود، محققان معتقدند که به دلیل کاهش جذب و ویتامینB12   که منجر به تحلیل معده ای می شودیعنی وضعیتی که ماهیچه های معده چروک و ضعیف می شوند

اگر شما گیاهخوار هستید خطر کم خونی تا 25 درصد افزایش می یابد، اگر شما به دنبال یک رژیم گیاهی هستید شما به احتمال زیاد کم خونی دارید. اگر  رژیم گیاهی و پگانی مصرف می کنید اطمینان داشته باشید که  ویتامینB12   در رژیم شما بسیار وخیم و کم است.

اگر شما کمبود آهن دارید، فشار بیشتری روی قلب شما می آید تا میزان زیاد خون را پمپاژ می کند تا میزان کم هموگلوبین خون را افزایش دهد و این ممکن است شما را بیشتر در معرض تپش سریع و نامتظم قلب قرار دهد.

دوران طولانی قاعدگی ماهانه شما و جاری شدن بیش از حد آن،خطر مبتلا شدن به کمبود آهن و کم خونی در شما را بیشتر می کند. و شما باید اقدامات زیادی در جهت تنظیم کردن رژیم خود وو افزایش مصرف غذاهای سرشار از آهن انجام دهید تا مطالبه های افزایش یافته را پاسخ دهید.

اگر شما حامله هستید، در خطر بالایی از کم خونی قرار دارید، چون جنین به طور قابل توجهی از آهن و ویتامین B12   برای توسعه مرحله جنینی نیاز دارد ، در نتیجه مادر را بیشتر در خطر کم خونی قرار می دهد.

علائم کمبود حجم خون در بدن

اگر خانواده شما سابقه کم خونی ارثی دارند مثل کم خونی گلبول های قرمز در جایی که شکل هموگلوبین خون را تغیبر می دهد و اندازه گلبول های قرمز خون را تغییر می دهد و آن به شکل ماه نیمه کامل می شود و این ممکن است نشان دهد که شما در خطر کم خونی قرار دارید. این در نسل های آفریقایی دیده شده است. تالاسمی نیز یکی دیگر از بیماری های ارثی خون است در جایی که بدن شما ک شکل غیر عادی از هموگلوبین را به وجود می آورد منجر به بیماری کم خونی گلبول های قرمز خون و کاهش میزان خون می شود.

اگر شما یک خانواده با سابقه ییماری های مزمن نظیر آرتریت رماتیسم ، دیابت،بیماری کرون یا انواع خاصی ار سرطان دارید، شما خطر قرار گرفتن در معرض کم خونی بیشتری دارید.

اگر متوجه شدید که برخی یا تمامی علایمی که در زیر آمده است در شما وجود دارد  باید به دکتر مراجعه کنید، دکتر برای تشخیص کم خونی معمولا آزمایشات زیر را میی گیرد

این آزمایش ها میزان گلبول های قرمز خون شما و میزان هموگلوبین خون شما را به شما می گوید.cBc”

Mcv   این آزمایش شامل یک cBc  و تعیین اندازه گلبول های قرمز خون است. اگر میزان گلبول های قرمز خون شما خیلی کم هستند شما کم خونی ناشی از کمبود آهن دارید و اگر آن ها خیلی زیاد باشند شما کم خونی مگالوپلاستیک دارید که در نتیجه کاهش میزان ویتامین B12  به وجود می آید.

فریتن، این آزمایش میزان آهن ذخیره شده دربدن شما را اندازه گیری می کند اکر این میزان زیر60_70 باشد به عنوان میزان نا کافی در نظر گرفته می شود و زیر 12 نشان دهنده کمبود است.

ویتامین B12، اگر سطح خون کمتر از 148 pmol     باشد نشان دهنده کمبود است وضعیت خطرناک به عنوان تمرکز 148_221pmol   می باشد.

برخی از دکتران و پزشکان تغذیه به عنوان دیدگاه اصلی معمولاَ بر روی میزان 600 یا یالاتر هدف گذاری کرده اند. استاندارد طلایی بیان می کند که نقص در ویتامین های B12  متیل مالونیک اسید را افزایش می دهد  .

مزایای غذا های سنتی این است که سرشار از مواد غذایی مغذی که غنی  آهن  و ویتامین B12  و فولیت هستند. مکمل ها د رمدت کوتاهی می توانند کمک کنند. راه اصلی درمان کم خونی پیدا کردن مخلوط صحیحی از غذاها می باشد که بتوانید به طور منظم در رژیم های خود بگنجانید و بدن خود را  به سطحی از سلامت بدون مکمل های اضافی برسانید.  غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت های طبیعی ، گوشت گاو،گوشت گوزن، گوشت آهو،گوشت بره،گوشت خروس،گوشت ماهی و سبزیجات پربرگ شامل اسفناج و کاله مثل ویتامین B12،تمامی گوشت ها،تخم مرغ ها،ماهی و حلزون صدف دار منابع عالی هستند. اکر شما احساس خستگی ،تنبلی و کشمکش در طول مدتی که در بیرون کار می کنید دارید، به برخی یا بسیاری از علایم در این لیست توجه کنید. ابتدا باید احتیاط کنید و خودتان را ارزیابی کنید، گذراندن روزهای پر مشغله ،مشاغل پرتنش ،تمرینات شدید و مباحثه یا مشاجره با دوستان و خانواده به اندازه کافی سخت است. بنابراین با کم خونی مقابله کنید تا به سلامت و سلامتی برسید.

مطالب مرتبط به این مطلب

عللی بود ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

ذخیره نام ،ایمیل و سایت من در مرورگر برای زمانی که مجدد دیدگاهی می‌نویسم.

جستجو در مقالات

مقالاتی که شاید بپسندید

ارتباط در تلگرام

برو بالا

افراد آنلاین

آخرین مقالات منتشر شده

محلول ، بزرگترین فروشگاه اینترنتی محصولات گیاهی

ما همواره سعی داریم بی طرفی را رعایت کنیم … محصولات تمام تولید کنندگان را برای انتخاب بهتر شما مشتریان در عطاری آنلاین قرار داده ایم .

لینک های مفید

برچسب مطالب

2018 CREATED BY Asia Sarmayeh Co

علائم کمبود حجم خون در بدن
علائم کمبود حجم خون در بدن
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *