علائم پرکاری تیروئید نوزاد

یکی از نادر ترین اختلالات تیروئیدی در نوزادان پرکاری تیروئید می باشد. این شرایط در نوزادانی که مادران آنها در طول بارداری به این عارضه دچار بوده اند دیده می شود. پرکاری تیروئید در نوزادان اگر خفیف باشد نیازی به درمان دارد و اگر علایم آن شدید باشد نیاز به درمان و گاه مصرف داروهای ضد تیروئیدی می باشد.

جهت تشخیص پرکاری تیروئید در نوزادان اندازه گیری سطح سرمی TSH و تیروکسین آزاد خون بند ناف توصیه می گردد. بعد از تشخیص، درمان را با متی‌ مازول با دوز /5 تا 1 میلی‌ گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن یا پروپیل تیوراسیل، 5 تا 1 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، آغاز می کنند.

از جمله علائم پرکاری تیروئید در نوزادان می توان به تغییرات رنگ پوست، آرام بودن بیش از اندازه نوزاد پایین بودن طلب شیر از سمت نوزاد، بزرگی غده تیروئید، تب، تولد زودرس و تپش قلب اشاره کرد.

علائم پرکاری تیروئید نوزاد

رشد مغز نوزاد از سه ماهگی جنینی تا سه سالگی ادامه دارد که کم بودن هورمون تیروئید سبب کاهش رشد مغز می شود.

اگر پرکاری تیروئید خفیف باشد نیازی به درمان ندارد و به خودی خود برطرف می شود. اما اگر نوزاد یا کودک علایمی همچون لرزش دست و ضعف عضلات شانه و ران داشته باشد باید بیماری را جدی گرفت و هر چه سریعتر برای درمان نزد متخصص رفت.

دوز پروپرانولول 2 تا 4 میلی‌ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، در کنترل تاکی‌ کادری و هایپراکتیویتی نوزاد به کار گرفته می‌شود. اسید ایوپانوییک با دوز 1 تا 2 میلی‌ گرم در روز، و محلول لوگل یا یدید پتاسیم و گلوکوکورتیکوئید در موارد شدید لازم است برای نوزاد تجویز شود.

کودکان و نوزادانی که تحت درمان قرار گرفته اند در کم کاری و پرکاری تیروئید باید به صورت مداوم و منظم داروهای خود را استفاده کنند. در ضمن مادرانی که به علایم پرکاری تیروئید در بارداری دچار هستند باید در حین بارداری تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند و آزمایش های لازم را انجام دهند و داروهای مورد نیاز را برای حفظ سلامت نوزاد خود مصرف کنند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که درمان به موقع از بروز عقب ماندگی ذهنی پیشگیری می کند و در کشور ما تنها تشخیص پرکاری تیروئید از تولد هر هزار نوزاد زنده، تنها یک نفر با غربالگری قابل تشخیص است.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.




بسیاری از افرادی که مبتلا به تیروئید هستند نمی‌دانند که بیماری تیروئید می‌تواند کودکان‌شان را حتی در دوران جنینی و نوزادی نیز تحت تاثیر قرار دهد. همچنین مهم است بدانید که انواع خاصی از بیماری تیروئید که یک مولفه ژنتیکی یا ارثی که می‌تواند کودک را درمعرض ابتلا به بیماری تیروئید قرار دهد، وجود دارد.

به عنوان مثال، اگر شما یا یکی از اعضای اقوام درجه یک‌ شما – والدین، برادر یا خواهر و کودکان – به هر نوع بیماری خودایمنی مبتلا باشید، یا به طور خاص مشکلات تیروئیدی خودایمنی مانند بیماری هاشیموتو یا بیماری گریوز داشته باشید- کودک‌تان مثل سایر بیماری‌های خود ایمنی با افزایش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی مواجه است.

بیماری خودایمنی تیروئید می‌تواند در هر زمانی در دوران نوزادی یا کودکی خود را نشان دهد، اما آن‌ها معمولا در دوران بلوغ و بزرگسالی ظاهر می‌شوند.

احتمال ابتلا به بیماری تیروئید در دختران ده برابر بیش‌تر از پسران است.

علائم پرکاری تیروئید نوزاد

علاوه بر خطر خانوادگی مرتبط با بیماری خودایمنی، تعدادی از فاکتورهای تحریکی تیروئید و فاکتورهای خطر بیماری تیروئید برای کودکان وجود دارد.

برای مثال، درصد کمی از نوزادان تازه متولد شده در بدو تولدشان از کم کاری تیروئید مادرزادی رنج می‌برند. کم کاری تیروئید مادرزادی از تشکیل ناسب غده تیروئید ناشی می‌شود، یا حاصل مصرف داروهای ضد تیروئید توسط مادر در طول مدت بارداری هستند. این نوزادن نیاز به آزمایش اولیه دارند و آزمایش تیروئید اولیه شامل تست استاندارد خونگیری پاشنه پا است که برای مسائل بهداشتی مختلف نوزادان تازه متولد شده استفاده می‌شود.

نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی نیازمند درمان به موقع و مناسب به منظور جلوگیری از عوارض مادام العمر و نواقص مادرزادی ناشی ازکم کاری تیروئید و عدم کفایت هورمون تیروئید هستند.

جنین ، نوزاد و کودکان تازه متولد شده‌ی مادرانی که بیماری گریوز و کم کاری تیروئید آن‌ها به طور مطلوب و کافی درمان نشده باشند، در طول مدت بارداری و بعد از تولد با خطر مشکلات تیروئید در حال پیشرفت بیشتری روبه رو هستند. اگر مادری تحت درمان داروهای ضد تیروئید زیادی باشد، کودک می‌تواند با کم کاری تیروئید گذرا متولد شود.

اگر مادر مبتلا به پرکاری تیروئید به میزان کافی معالجه نشده باشد، کودک می‌تواند با پرکاری تیروئید گذرا یا با افزایش سطح آنتی‌بادی متولد شود که پاک‌سازی گردش خون نوزاد تازه متولد شده می‌تواند هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.

همچنین جنین، نوزادان و کودکان در معرض خطر ابتلا به مشکل‌های تیروئید شامل ندول‌های تیروئید، پرکاری تیروئید و سرطان تیروئید در نتیجه‌ی قرارگرفتن در معرض تشعشعات قرار دارند. به خصوص غده‌های تیروئید کودکان به اثرات زیان‌بار اشعه حساس هستند. این قرارگرفتن در معرض اشعه معمولا نتیجه‌ی اقدامات پزشکی است که با تابش‌های اشعه‌ای زیادی همراه است؛ به طور مثال مادرانی که در زمان بارداری تحت اشعه‌های ایکس یا اسکن‌های کنتراست یا درمعرض تشعشعات محیطی مانند فاجعه هسته‌ای چرنوبیل یا فوکوشیمای سال‌های گذشته قرار گرفتند.

تخمین زده شده است که بیش‌ از 5 الی 1 درصد از سرطان‌های تیروئید ناشی از عوامل ژنتیکی یا ارثی هستند. این بدین معنی است که کودکانی که دارای خواهر و برادر، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ مبتلا به سرطان تیروئید یا سایر سرطان‌های غدد یا دارای اعضای خانواده‌ با آزمایش مثبت برای جهش‌های ژنتیکی‌ مانند جهش RET هستند، در معرض خطر سرطان تیروئید پیشرفته هستند.

همچنین کودکانی که سابقه خانوادگی سرطان غدد درون ریز مختلف دارند، در خطر سرطان تیروئید هستند.

علائم
جنین‌ و کودکان دارای بیماری تیروئید ممکن است دارای علائم زیر باشند:

بی قراری
اختلالات خواب
مسائل مربوط به عملکرد مدرسه
کاهش وزن یا اختلال رشد
کاهش اشتها، یا نگرانی مرتبط با بی‌اشتهایی عصبی یا اختلالات در خوردن
عصبانیت
افسردگی
یبوست
مدفوع شل یا اسهال
چشم‌های گشاد و یا چشم برآمده
حس غیر عادی سرما یا گرما
کمبود انرژی
پف آلودگی یا تورم
صدای خشن
موهای شکننده
پوست تیره
بروز کبودی
تاخیر رشد استخوانی بر اثر اشعه ایکس
به تاخیر افتادن بلوغ در نوجوانان
گالاکنوره یا ترشح سینه‌ای سفید
بلوغ زودرس
سردرد
اختلالات بینایی

داشتن سندروم داون همچنین کودک را در معرض خطر بیماری تیروئید قرار می‌دهد.
کودکان آسیب‌دیده سانحه فوکوشیما با میزان اختلالات تیروئیدی مواجه می‌شوند.
پرکاری تیروئید برای نوزادان تازه متولد شده ناشی از پرکاری تیروئید در دوران بارداری و پرکاری تیروئید دوران نوزادی می‌باشد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *