علائم نارسایی قلبی در بارداری

علائم نارسایی قلبی در بارداری
علائم نارسایی قلبی در بارداری


1396 / 04 / 15 -10:4


1393 / 08 / 05 -9:38


1394 / 05 / 25 -8:15


1396 / 04 / 07 -11:29


1396 / 07 / 04 -12:44

علائم نارسایی قلبی در بارداری


1396 / 04 / 27 -12:4


1396 / 03 / 13 -10:9


1394 / 06 / 22 -10:2


1397 / 07 / 12 -12:30


1394 / 04 / 25 -9:7




با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید



 



درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم




آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !



 


 


 


 

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

بارداری به قلب و سیستم گردش خون شما فشار وارد می کند، ولی اکثر زن هایی که ناراحتی قلبی دارند کودکان سالم به دنیا می آورند. اگر یک ناراحتی قلبی دارید، باید در طی بارداری تحت مراقبت ویژه باشید. اینجا چیزی هست که باید درباره ناراحتی قلب و بارداری بدانید.

فهرست موضوعات

علائم نارسایی قلبی در بارداری

بارداری به قلب و سیستم گردش خون شما فشار وارد می کند. در طی بارداری، فشار خون شما ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد، تا کودک در حال رشد شما را تغذیه کند. قلب شما هر دقیقه خون بیش تری پمپاژ می کند و ضربان قلب شما بالا می رود.

وضع حمل، سربار قلب شما  می شود. در طی کار –به ویژه وقتی که چیزی را هل می دهید– تغییرات ناگهانی در جریان و فشار خون خواهید داشت.

خطرات بیماری قلبی در بارداری به ماهیت و شدت ناراحتی قلبی بستگی دارند، برای نمونه:

 نابه هنجاری های کوچک در نواخت قلب، در طی بارداری معمولی هستند. آن ها معمولاً عامل نگرانی هستند. اگر به درمان برای بی نظمی در ضربان قلب نیاز دارید، شما احتمالاً باید تحت درمان قرار بگیرید. اگر باردار هم نبودید، باز هم وضعیت از همین قرار بود.

داشتن یک دریچه قلب مصنوعی یا زخم یا بدریختی قلب و دریچه ها، ممکن است خطر دردسر را در طب بارداری افزایش دهند. اگر دریچه های شما به خوبی کار نمی کنند و یا مشکل دریچه قلب دارید، ممکن است مشکل تحمل جریان خون فزاینده ای را داشته باشید که در طی بارداری روی می دهد.

به علاوه، دریچه های مصنوعی یا غیرنرمال، خطر فزاینده عفونت بالقوه مرگبار آستری قلب (آماس درونی) و دریچه های قلب را به همراه دارند.

دریچه های قلب مصنوعی مکانیکی هم، به خاطر نیاز به سازگاری استفاده از تینرهای قلب، قابلیت لختگی (ترموبوسیس) دریچه های قلب، خطراتی جدی در طی بارداری را موجب می شوند.

وقتی فشار خون زیاد می شود، ممکن است ضعف انقباض قلب بدتر شود.

اگر شما با مشکلات قلبی متولد شده اید، نوزاد شما دارای خطر بیشتری برای ایجاد نوعی نقص قلب است.

ناراحتی خاص قلب، به ویژه تنگ شدن دریچه میترال و تنگی دریچه آئورتی، می تواند خطراتی مرگبار برای مادر یا کودک به وجود بیاورد. بسته به شرایط، برخی از ناراحتی های قلبی به درمان های اصلی – مانند جراحی قلب – نیاز دارند.

بارداری به زنانی که سندروم آیزنمنگر و یا فشار خون بالا دارند، پیشنهاد نمی شود، زیرا فشار خون بالا بر روی شریان های ریه و طرف راست قلب فشار وارد می کند.

درمانی که در طی بارداری مصرف می کنید، می تواند بر روی کودک شما تأثیر بگذارد. ولی اغلب اوقات مزایا بر خطرات می چربند. اگر برای کنترل ناراحتی قلبی به درمان نیاز دارید، پزشکان شما باید ایمن ترین درمان را در مناسب ترین دوز تجویز کنند. درمان را طبق تجویز مصرف کنید.

قبل از اینکه تصورش را هم بکنید، یک قرار ملاقات با پزشک قلب و مراقب سلامتی خود که به بارداری شما رسیدگی می کند، زمان بندی کنید. شما احتمالاً به متخصص زایمانی ارجاع داده شوید که متخصص بارداری های با خطر بالا است.

تیم پزشکی شما ارزیابی می کنند که چگونه ناراحتی قلبی خود را مدیریت کنید و تغییراتی درمانی را در نظر بگیرید که ممکن است پیش از حاملگی به آن ها نیاز داشته باشید.

درمان های خاصی که برای ناراحتی قلبی به کار می روند، در طی بارداری به کار نمی روند. بسته به شرایط، مراقب سلامتی شما ممکن است با دوز درمان سازگار نباشد یا جایگزینی داشته باشد و خطرات مربوطه را توضیح دهد.

 شما مراقب سلامتی خود را اغلب در طی بارداری می بینید. وزن و فشار خون شما احتمالا در هر ملاقات بررسی شود و شما ممکن است به آزمایش خون مکرر و آزمایش های ادرار نیاز داشته باشید.

دفعات ملاقات شما با متخصص قلب در طی بارداری، به شدت ناراحتی قلبی شما بستگی دارد. مراقب سلامتی شما ممکن است از آزمایش های خاصی برای ارزیابی عملکرد قلب شما استفاده کند، از جمله:

 این از نوع فراصوتی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر قلب و ساختارهای موجود در قلب شما استفاده می کند.

 این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.

اگر علائم یا نشانه های زیر را داشتید، حتما با پزشک خود مشورت کنید:

پزشک شما رشد کودک را در سراسر بارداری نمایش می دهد. آزمایش های فراصوتی را می توان برای دنبال کردن رشد کودک به کار برد و فراصوت های ویژه را می توان برای شناسایی نا به هنجاری های مرگبار قلبی به کار برد. کودک شما به نمایش یا درمان پس از زایمان هم نیاز دارد.

مراقبت خوب از خودتان، بهترین راه مراقبت از کودک است. برای نمونه:

☑ به قرارهای ملاقات پیش از زایمان خود ادامه دهید.

پزشک خود را، در طول بارداری به طور منظم ملاقات کنید.

☑ درمان را به صورت تجویز شده مصرف کنید.

پزشک شما ایمن ترین درمان را در مناسب ترین دوز تجویز خواهد کرد.

☑ زیاد استراحت کنید.

اگر می توانید، یک چرت روزانه داشته باشید و از فعالیت های جسمی شدید اجتناب کنید.

☑ افزایش وزن خود را نمایش دهید.

افزایش مقدار درست وزن از رشد و بزرگ شدن کودک پشتیبانی می کند. افزایش وزن فشار اضافی بر قلب شما وارد می کند.

☑ اضطراب را کنترل کنید.

پرسش هایی درباره فرایند بپرسید. بفهمید که انتظار چه چیزی در طی وضع حمل دارید. دانستن اینکه چه اتفاقی می افتد، می تواند به احساس خوب شما کمک کند.

☑ بدانید چه چیزی از حد خارج است.

علائم نارسایی قلبی در بارداری

از سیگار کشیدن، مصرف الکل، کافئین و داروهای غیرمجاز پرهیز کنید.

 

پزشک قلب شما ممکن است برای وضح حمل بچه شما، مرکزی پزشکی را پیشنهاد کند که در بارداری با خطر بالا، تخصص دارد. اگر نگرانی هایی درباره قلب یا جریان خون شما هست، شما باید متخصص هایی در طی کار داشته باشید.

تجهیزات متخصصانه ممکن است برای نمایش شما حین کار استفاده شوند. قلب شما ممکن است به نمایش ضربان و نواخت قلب در طول وضع حمل نیاز داشته باشد.

انقباض ها و ضربان قلب شما مداوماً نمایش داده خواهد شد. به جای به پشت خوابیدن، شاید از شما خواسته شود که در یک طرف دراز بکشید و زانوی خودتان را به سمت قفسه سینه بکشید.

برای کاهش استرس و درد، پزشک ممکن است توصیه کند که شما دارو را از طریق یک کاتتر به ستون فقرات (اپیدورال) یا تزریق به ستون فقراتتان (اسپاینال) دریافت کنید.

غیرطبیعی نیست که به خاطر یک ناراحتی قلبی، به بخش –C نیاز داشته باشید. اگر یک مشکل زایمان شما به بخش-C سوق داده شود، احتیاط های لازم برای نمایش عملکرد قلب شما در طی زایمان اتخاذ می شوند.

 

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

آیا افتادگی دریچه میترال درمان دارد؟

نوشته بعدی

چگونه نوار قلب بگیریم؟

۷ قدم برای یافتن بهترین متخصص قلب در شمال تهران

تفاوت علائم بیماری های قلبی در زنان و مردان

بالا بودن سطح آنزیم های قلبی به چه معناست؟

درمان فیبریلاسیون دهلیزی

دكتر ارزو خسروي متخصص قلب و عروق و فلوشيپ اكوكارديو گرافي ,عضو هيئت علمي و دانشيار دانشكاه ، عضو انجمن قلب و عروق ايران , عضو انجمن اكوكارديو گرافي ايران ، عضو انجمن قلب اروپا(ESC) ، عضو انجمن اكوكاريوگرافي و تصوير برداري اروپا ( EACVI)،عضو انجمن اكوكارديو گرافي امريكا (ASE) ، رئيس بخش اكوكارديو كرافي بيمارستان بقية الله)head of echocardigraphy department of Baghiatt allah hospital,عضو شوراي پژوهشي مركز تحقيقات اترواسكلروز

مطالب ویژه


آیا اکوی قلب جنین خطرناک است؟


درمان دریچه آئورت دو لتی


چرا نمی توانم نفس بکشم؟

استرس با تپش قلب و بیماری های قلبی چه رابطه ای دارد؟


درمان آریتمی با عمل ابلیشن قلبی

آخرین مطالب

خطرات انجام اکوی قلب از راه مری یا TEE كدام اند ؟


سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

اثرات داروی تراستوزوماب بر قلب (داروی سرطان سینه)


تشخیص و درمان بیماری ایسکمیک قلبی

دكتر ارزو خسروي متخصص قلب و عروق و فلوشيپ اكوكارديو گرافي ,عضو هيئت علمي و دانشيار دانشكاه ، عضو انجمن قلب و عروق ايران , عضو انجمن اكوكارديو گرافي ايران ، عضو انجمن قلب اروپا(ESC) ، عضو انجمن اكوكاريوگرافي و تصوير برداري اروپا ( EACVI)،عضو انجمن اكوكارديو گرافي امريكا (ASE) ، رئيس بخش اكوكارديو كرافي بيمارستان بقية الله)head of echocardigraphy department of Baghiatt allah hospital,عضو شوراي پژوهشي مركز تحقيقات اترواسكلروز

مطالب ویژه

اثرات داروی تراستوزوماب بر قلب (داروی سرطان سینه)

تشخیص و درمان بیماری ایسکمیک قلبی

سرگیجه های خطرناک در اثر فشار خون بالا

%PDF-1.6
%
606 0 obj
>stream
hdAk0LKD!kKd,a” ,v!ТL>^to(^O8q[Mf_d684N$Lb G|S%?ڏه,239LiWSLT6Qa8]m̮u@vUטҨ]]~

نارسایی قلبی به ناتوانی قلب در پمپ کردن خون کافی به اندام‌های بدن گفته می‌شود. در صورتی که جریان خون کافی نباشد، تمام اندام‌های حیاتی بدن از کار می‌­افتند. در برخی از افرادی که نارسایی قلبی دارند، قلب به سختی می‌تواند خون کافی به اندام‌های بدن برساند. سایر افراد ممکن است دچار سفتی عضله قلب شده باشند که مانع از خون‌رسانی به قلب شود یا خون‌رسانی به قلب را کاهش دهد. نارسایی قلبی ممکن است سمت راست یا چپ یا هر دو طرف قلب را درگیر کند. این بیماری می‌تواند حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) باشد. در نارسایی حاد قلب، علائم ناگهانی بروز کرده و تقریبا سریع رفع می‌شوند. این نوع بیماری اغلب پس از حمله قلبی رخ می‌دهد. ممکن است در اثر مشکلات دریچه‌ای قلب که جریان خون در قلب را کنترل می‌کند نیز اتفاق بیفتد. در نارسایی مزمن قلب، علائم دائمی است و به تدریج بیشتر نمی‌شود. بیشتر نارسایی‌های قلبی از نوع مزمن است.

نارسایی قلبی معمولا با بیماری دیگری در ارتباط است. شایع‌ترین علت نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونری (CAD) است که موجب تنگی عروقی می‌شود که خون و اکسیژن به قلب می‌رسانند. سایر بیماری‌هایی که خطر بروز نارسایی قلبی را افزایش می‌دهند، عبارتست از:

نارسایی قلبی در سمت چپ قلب(نارسایی بطن چپ):

شایع‌ترین نوع نارسایی قلبی است. بطن چپ قلب در پایین و سمت چپ قلب قرار دارد. بطن چپ، خون سرشار از اکسیژن را به اندام‌ها می‌رساند. نارسایی سمت چپ قلب زمانی رخ می‌دهد که بطن چپ به خوبی خون را پمپ نمی‌کند و اندام‌های بدن از دریافت خون اکسیژن‌­دار محروم می‌شود. این خون در عوض به داخل شش‌ها می‌رود و موجب تنگی نفس و تجمع مایعات اضافی ریه می‌شود.

نارسایی قلبی در سمت راست قلب(نارسایی بطن راست):

علائم نارسایی قلبی در بارداری

بطن راست وظیفه دارد که خون را به شش‌ها پمپ کند تا از شش‌ها اکسیژن دریافت کند. نارسایی قلبی در سمت راست، موقعی رخ می‌دهد که بطن راست قلب نمی‌تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. تجمع خون در شش‌ها که در اثر نارسایی بطن چپ رخ می‌دهد، موجب می‌شود که بطن راست بیشتر کار کند. فعالیت زیاد بطن راست باعث می‌شود که به بطن راست فشار بیاید و از کار بیفتد. نارسایی بطن راست در اثر بیماری‌های دیگر نیز رخ می‌دهد مثل بیماری ریوی. علامت نارسایی بطن راست، تورم اندام‌های تحتانی است. این تورم ناشی از انباشته شدن مایعات در پا، ساق پا و شکم است.

نارسایی دیاستولیک قلبی:

زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه قلب سفت می‌شود. این سفتی که به خاطر بیماری قلبی است، به این معناست که خون به راحتی در قلب جمع نمی‌شود. به این بیماری، اختلال دیاستولیک هم می‌گویند. این بیماری که در زنان شایع‌تر است، منجر به نرسیدن خون به اندام‌های بدن می‌شود.

نارسایی سیستولیک قلبی:

زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه قلب نمی‌تواند منقبض شود. انقباض قلب برای پمپ شدن خون اکسیژن‌دار به اندام‌های بدن ضروری است. به این بیماری، اختلال سیستولیک هم می‌گویند که معمولا موقعی ایجاد می‌شود که قلب ضعیف و متورم می‌شود. نارسایی سیستولیک قلبی در مردان شایع‌تر است.

نارسایی سیستولیک و دیاستولیک ممکن است در سمت چپ یا راست یا در هر دو سمت قلب رخ دهد.

افراد سیاه‌پوست بیشتر از دیگر نژادها ممکن است به این بیماری دچار شوند. شیوع این بیماری در مردان بیشتر است. افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند که به قلب آسیب میزند(از جمله آنمی، کم کاری و پرکاری تیروئید، آمفیزم)، بیشتر از دیگران در معرض خطر نارسایی قلبی قرار دارند. سیگار کشیدن، مصرف غذاهای با چربی و کلسترول بالا، کم تحرکی و اضافه وزن خطر نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

بسته به شدت بیماری متفاوت است. درمان اولیه علائم را به سرعت بهبود می‌دهد ولی همچنان باید هر سه ماه یا شش ماه یک بار به طور منظم آزمایش بدهید. هدف اصلی از درمان، افزایش طول عمر است.

در مراحل اولیه بیماری نارسایی قلبی، می‌توان داروهایی تجویز کرد تا علائم تسکین یابد و از وخیم‌تر شدن بیماری جلوگیری شود. این داروها تجویز می‌شوند تا:

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

هرچند در دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کرده ام، ولی معتقد هستم که داشتن تحصیلات دانشگاهی تنها راه کسب علم و رسیدن به موفقیت نیست، بلکه فقط یکی از هزاران راه است. از تجربه کردن چیزهای جدید لذت می برم و سعی میکنم تک بعدی نباشم.

Although I’ve studied at Isfahan University of Technology, I believe that having academic education is NOT the only way of gaining knowledge and reaching to success, but just one of thousands. I enjoy trying new things much and try not to be one-dimensional person.

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

کاردیومیوپاتی انواع مختلفی دارد که در اثر عوامل مختلفی ایجاد میشوند؛ از جمله در اثر بیماری کرونری قلب و داروهای خاص. این عوامل ممکن است باعث بی‌نظمی در ضربان قلب، نارسایی قلبی، بیماری دریچه‌ای قلب و سایر بیماری‌ها شود.

کاردیومیوپاتی گشاد شده:

شایع‌ترین نوع کاردیومیوپاتی است. زمانی رخ می‌دهد که ماهیچه قلب به قدری ضعیف است که نمی‌تواند خون را به خوبی پمپاژ کند. ماهیچه‌ها دچار کشیدگی شده و نازک می‌شوند. این نوع بیماری موجب گشاد شدن اتاقک‌های قلب می‌شود. این نوع کاردیومیوپاتی به «بزرگی قلب یا تورم قلب» نیز شناخته می‌شوند. ممکن است این بیماری ارثی باشد یا در اثر بیماری عروق کرونری ایجاد شود.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک:

این نوع کاردیومیوپاتی ژنتیکی است. زمانی رخ می‌دهد که دیوارههای قلب ضخیم شده و مانع از پمپاژ و به گردش درآمدن خون می‌شود. این نوع بیماری، از انواع نسبتا شایع کاردیومیوپاتی است و ممکن است در اثر بالا بودن طولانی مدت فشارخون یا افزایش سن نیز رخ دهد. دیابت یا بیماری تیروئید نیز می‌تواند این نوع کاردیومیوپاتی را ایجاد کند. عوامل دیگر این نوع بیماری نامشخص است.

علائم نارسایی قلبی در بارداری

دیسپلازی آریتموژنیک بطن راست(ARVD):

این نوع بیماری، از انواع بسیار نادر کاردیومیوپاتی است، ولی عامل اصلی مرگ ناگهانی در ورزشکاران جوان است. در این نوع کاردیومیوپاتی ژنتیکی، بافت چربی یا فیبروز اضافی جایگزین ماهیچه بطن راست می‌شود که ریتم طبیعی قلب را برهم میزند.

کاردیومیوپاتی محدودکننده:

این نوع بیماری، کمترین شیوع را در بین انواع دیگر کاردیومیوپاتی دارد. زمانی رخ می‌دهد که بطن‌های قلب سفت و منقبض شده و نمی‌تواند برای پر شدن از خون، منبسط شود. اسکار قلب که غالبا به دنبال عمل پیوند قلب ایجاد می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل این نوع کاردیومیوپاتی باشد. همچنین ممکن است در نتیجه بیماری قلبی نیز رخ دهد.

سایر انواع کاردیومیوپاتی مربوط به یکی از 4 تقسیم‌بندی فوق است اما هر کدام دلایل خاص خود را دارد:

کاردیومیوپاتی بارداری:

در طول بارداری یا پس از آن رخ می‌دهد. این نوع کاردیومیوپاتی زمانی ایجاد میشود که ظرف 5 ماه بعد از زایمان یا در طول ماه آخر بارداری، قلب ضعیف می‌شود. وقتی پس از زایمان رخ می‌دهد، گاها به آن کاردیومیوپاتی پس از زایمان (postpartum) گفته می‌شود. این نوع بیماری، یکی از انواع کاردیومیوپاتی گشاد شده است که مرگ‌آور است. دلیل این بیماری نامعلوم است.

کاردیومیوپاتی الکلی:

در اثر مصرف بیش از حد الکل در طولانی مدت رخ می‌دهد که باعث ضعیف شدن قلب می‌شود لذا قلب دیگر نمی‌تواند خون را به خوبی پمپاژ کند. سپس قلب بزرگ می‌شود. این بیماری جزء کاردیومیوپاتی گشاد شده است.

کاردیومیوپاتی ایسکمیک:

زمانی رخ می‌دهد که قلب به خاطر بیماری عروق کرونری، دیگر نمی‌تواند خون را به اعضای بدن برساند. رگ‌های خونی عضله قلب باریک و ضخیم می‌شوند. این موجب نرسیدن اکسیژن به عضله قلب می‌گردد. کاردیومیوپاتی ایسکمیک از علل شایع نارسایی قلب است. کاردیومیوپاتی غیر ایسکمیک یکی دیگر از انواع کاردیومیوپاتی است که ارتباطی به بیماری عروق کرونری ندارد. کاردیومیوپاتی غیرفشردگی، که کاردیومیوپاتی اسفنجی نیز نامیده می‌شود، یکی از بیماری‌های نادر مادرزادی است. این بیماری ناشی از رشد غیرطبیعی عضله قلب جنین در شکم مادر است. در مراحل مختلف حیات جنین امکان تشخیص وجود دارد. زمانی که کاردیومیوپاتی در کودک پدید می‌­آید، به آن کاردیومیوپاتی اطفال (pediatric) گفته می‌شود.

علائم انواع کاردیومیوپاتی اغلب مشابه یکدیگر است. در تمام انواع این بیماری، قلب نمی‌تواند خون را به اندازه کافی به بافت‌ها و اندام‌های بدن برساند که موجب بروز علائم زیر میشود:

درمان این بیماری بسته به نحوه آسیب‌دیدگی قلب و علائم آن، متفاوت است. برخی از افراد ممکن است تا بروز زمان علائم، نیازی به درمان نداشته باشند. سایر افرادی که به تازگی دچار تنگی تنفس شده اند یا درد قفسه سینه دارند، باید سبک زندگی خود را تغییر داده یا دارو مصرف کنند. امکان درمان کاردیومیوپاتی وجود ندارد، ولی می‌توان با رعایت موارد زیر، آن را کنترل کرد:

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

هرچند در دانشگاه صنعتی اصفهان تحصیل کرده ام، ولی معتقد هستم که داشتن تحصیلات دانشگاهی تنها راه کسب علم و رسیدن به موفقیت نیست، بلکه فقط یکی از هزاران راه است. از تجربه کردن چیزهای جدید لذت می برم و سعی میکنم تک بعدی نباشم.

Although I’ve studied at Isfahan University of Technology, I believe that having academic education is NOT the only way of gaining knowledge and reaching to success, but just one of thousands. I enjoy trying new things much and try not to be one-dimensional person.

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

علائم نارسایی قلبی در بارداری
علائم نارسایی قلبی در بارداری
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *