علائم عفونت واژن چيست

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت واژن چیست؟ عفونت واژن از شایع‌ترین بیماری های زنان است. عفونت واژن، نوعی التهاب است که موجب ترشح، خارش واژن و درد در این ناحیه می‌شود. علت این عفونت هم معمولا تغییر در تعادل طبیعی باکتری‌های واژن یا عفونت است. در این مقاله شما را با علائم عفونت واژن، علت عفونت واژن و انواع آن و همچنین تشخیص، پیشگیری، خطرات احتمالی، درمان عفونت واژن آشنا خواهیم کرد.

علائم عفونت واژن چيست

عفونت واژن، انواعی دارد که رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

درمان عفونت‌های واژنی به نوع عفونت وابسته است.

علائم و نشانه‌های عفونت در ناحیه واژن هم از قرار زیر خواهد بود:

اگر ترشحات واژنی‌تان مشابه ترشحات معمول زنانه نیست، نوع این ترشحات می‌تواند به تشخیص عفونت واژن کمک کند. برای مثال:

درصورتی‌که در ناحیه‌ واژن احساس ناراحتی می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا اگر:

البته هر زمانی که دچار ناراحتی یا ترشحات واژنی شدید، مراجعه به پزشک نیازی نیست. گاهی‌اوقات باید صبر کنید و ببینید که علائم چه اثراتی خواهند گذاشت. مثلا در موارد زیر:

علت و ریشه عفونت واژن وابسته به نوع عفونت است:

عواملی که خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش می‌دهند به شرح زیر هستند:

زنانی که به تریکومونیازیس یا واژینوز باکتریال مبتلا هستند به‌خاطر التهاب ناشی از این اختلالات در معرض ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی هستند. زنان بارداری هم که دچار عفونت‌های ‌برده هستند، درمعرض خطر زایمان زودتر از موعد یا نوزادنی با وزن کم خواهند بود.

رعایت نکات بهداشتی از وخیم‌شدن برخی از انواع عفونت جلوگیری می‌کند و در کاهش علائم هم نقش دارد:

سایر اقدامات برای جلوگیری از عفونت واژن هم به قرار زیر است:

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک باید به بررسی موارد زیر بپردازد:

شرایط و ارگانیسم‌های زیادی می‌توانند موجب عفونت واژنی شوند. به‌همین‌دلیل برای درمان باید به علت عفونت توجه کرد:

برای درمان واژینوز باکتریال، تریکومونیازیس و سندروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی) نیاز به مراجعه به پزشک دارید، اما برای درمان عفونت های قارچی واژن می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

پزشک عمومی، خانواده یا متخصص زنان کار معاینه و تشخیص در این زمینه را برعهده دارند. بیمار هم قبل از مراجعه به پزشک باید به شکل زیر آماده باشد. قبل از مراجعه به مطب باید فهرستی از موارد زیر تهیه کند:

برای اینکه پزشک بهتر بتواند بیمار را معاینه کند، بهتر است قبل از مراجعه به مطب از هر گونه دوش واژینال، رابطه جنسی و تامپون پرهیز شود. تعدادی از پرسش‌های رایج درباره‌ی عفونت واژن از این قرار هستند:

پزشک هم در جلسه‌ی معاینه پرسش‌هایی به شرح زیر مطرح خواهد کرد.

از صحبت کردن درباره علائم عفونت واژن خجالت نکشید. برای پرهیز از به تعویق افتادن درمان سریعا به پزشک مراجعه کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

علائم عفونت واژن چيست

جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

خواص کاکائو؛ ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز پودر کاکائو برای سلامتی

۵ عادت بدی که به سلامتی چشم شما آسیب می‌رساند

راهنمای سفر به یزد؛ سفر از پایتخت تا دیار زرتشتیان در ۳ روز


معرفی کتاب خدا خانه دارد

چطور با کمک چرخ زندگی، تعادل و شادی را به زندگی‌مان بازگردانیم؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟




دو نوع میکروب به‌طور طبیعی در واژن زنان همواره وجود دارد. یک دسته از این میکروب‌های دفاعی (غیر بیماری زا) از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌های بیماری‌زا هستند و دسته دیگر میکروب‌هایی‌ که در حالت عادی در بدن زندگی می‌کنند و در صورتی که میکروب‌های دفاعی کار خود را درست انجام دهند، موجب بیماری نمی‌شوند. اما همین میکروب‌ها در صورت ضعیف یا کم شدن میکروب‌های دفاعی، ایجاد بیماری می‌کنند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توسط خانم‌هایی که مبتلا به یک بیماری عفونی ساده مثل سرماخوردگی هستند باعث می‌شود میکروب‌های غیر بیماری‌زای بدن‌شان از بین ‌برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن (واژینیت) فراهم شود.

علائم عفونت واژن چيست

دسته‌ای از میکروب‌های بیماری‌زا هم در بدن همسر بیماران وجود دارند و با وجود اینکه در بدن مرد، تولید بیماری یا علامت خاصی نمی‌کنند، ولی پس از انتقال به بدن زن بیماری‌زا می‌شوند، به همین دلیل در بعضی از انواع عفونت‌ها، برای زوجین به طور همزمان دارو داده می‌شوند.

 

نشانه‌های کلی عفونت واژنطیف علائم عفونت‌های زنانه از خارش و سوزش و ترشحات شدید تا یک عفونت کاملا بی‌علامت و بی‌سروصدا متغیر است.

 

در صورتی که عفونت محدود به واژن باشد، علائم شامل ترشحات بدبو، سوزش و خارش واژن و پوست ناحیه تناسلی، التهاب و ورم ناحیه و حتی علائم ادراری مثل سوزش هنگام دفع ادرار می‌شود. البته گاهی سایر علائم عفونت ادراری مثل تکرر ادرار را هم باید به نشانه‌های فوق افزود که در این صورت، فقط معاینه داخلی و انجام آزمایش ادرار به تشخیص درست عفونت کمک می‌کند.

در صورت درگیری مناطق بالاتر، مثل گردن رحم و خود رحم علائمی مثل درد هنگام نزدیکی، درد زیاد زمان پریود، افزایش خونریزی پریود یا خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی بعد از نزدیکی دیده می‌شود.

البته متاسفانه عفونت رحم و دهانه رحم گاهی کاملا بدون علامت است، بویژه وقتی شدید باشد و لوله‌های رحمی را درگیر کند، یا در فضای شکم پخش شود و نیز زمانی که عفونت مزمن گردن رحم منجر به زخم دهانه رحم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها به‌طور مرتب به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

انواع عفونت واژنسه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی. ولی باید گفت از آنجا که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایطی خاص می‌باشد، عوامل عفونی زیر در حالت عادی، قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد.

در اینجا هر یک از این عفونت ها را برایتان شرح می دهیم.

عفونت قارچی واژنمنشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می‌تواند بیماری‌زا شود.

البته به روشنی نمی‌توان علت عفونت قارچی را توضیح داد، اما آ‌نچه مسلم است قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند. قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و به نوعی می‌توان گفت ما را احاطه کرده‌اند، ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمی‌شویم.

علایم اصلی واژینیت قارچی عبارت از خارش و ترشحات واژینال می‌باشد. خارش معمولا شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

 

عفوت باکتریایی واژن

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی توسط باکتری به گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشد کرده و باعث بروز بیماری شود.

این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی نیز منتقل شود. در واژینیت میکروبی، ترشحات واژینال موجود است، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می‌باشد.

ترشح ایجاد شده در این بیماری به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و حالت آبکی دارد. خصوصیت بارز این ترشح، بوی مخصوص آن است که شبیه بوی ماهی و ناخوشایند می‌باشد.

تشخیص این بیماری ممکن است با توجه به علایم حاصل از آن و یا انجام نمونه‌برداری از ترشحات اندام تناسلی توسط پزشک و انجام آزمایش روی نمونه به دست آمده صورت گیرد.

 

عفونت انگلی واژنعفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی‌کند و ابتلا به آن ممکن است از طریق استخر یا حوله آلوده و نیز تماس با فرد آلوده حاصل گردد.

این بیماری از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم و محیط‌های آلوده وارد مجرای تناسلی شده و ایجاد عفونت می‌کند. در بسیاری از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد.

از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده می‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می‌گردد.

 

هر ترشحی، عفونی نیست

خوب است بدانید دستگاه تناسلی خانم‌ها در  حالت طبیعی نیز ترشحاتی دارد که باعث مرطوب ماندن این ناحیه می‌شود و به‌طور دوره‌ای کم و زیاد می‌شود. البته ترشحات طبیعی، هیچ رنگ و بویی ندارد و اگرچه غلیظ است، ولی بدبو نیست و سبب خارش و سوزش هم نمی‌شود.

ترشحات طبیعی اگر در لباس باقی بماند، می‌تواند تغییر رنگ بدهد و بدبو شود، ولی این ترشحات با شست‌وشوی صحیح دستگاه تناسلی ازبین می‌رود، در حالی که ترشحات عفونی به جز با درمان از بین نخواهد رفت.

فراموش نکنید که استفاده از دوش واژینال و بتادین برای شستشوی ناحیه تناسلی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهترین ماده برای تمیز کردن ناحیه تناسلی، استفاده از آب معمولی یا ژل‌های مخصوص شستشوی واژن (در صورت لزوم)است که در همه داروخانه‌ها موجود بوده و باعث می‌شود محیط واژن برای رشد میکروب‌های غیر بیماری‌زا مناسب و برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا ناسب باشد.

 

عفونت زنانه طی بارداریدر دوران بارداری هم ممکن است عفونت‌ها رخ دهد و از آنجا که در این زمان محدودیت مصرف دارویی وجود دارد و محیط واژن نیز تغییر می‌کند، درمان عفونت مشکل‌تر می‌شود. این عفونت‌ها ممکن است سبب سقط جنین یا زایمان زودرس شود، ولی به‌طور معمول عارضه‌ای برای جنین ندارد.

در مطلب بعدی راه های درمان و پیشگیری از عفونت واژن را برایتان خواهیم گفت. 

منابع:جام جم – دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و نازاییسلامتیران

مطالب مرتبط:ترشحات زنانه طبیعی است یا نه؟علل بوی غیرطبیعی زنانهاستخر باعث عفونت قارچی زنان می‌شود؟18 علت ترشحات غیرطبیعی زنانحقایقی درباره عفونت قارچی زنانهعفونت قارچی زنان باردارکدام ترشحات زنانه خطرناک است؟ 9 روش برای کاهش بوی طبوع ناحیه تناسلی12 توصیه برای بهداشت قاعدگی 

عفونت واژینال (عفونت ناحیه تناسلی) در خانم‌ها یک بیماری بسیار شایع بوده و از هر 1 زن 8 زن در طول عمر خود به آن مبتلا می‌شوند. واژن سالم حاوی باکتری‌ها و برخی از سلول‌های مخمر است. اما هنگامی که تراز باکتری‌ها و مخمرها بالا می‌رود باعث خارش و قرمزی و تحریک‌پذیری خواهد شد. با درمان صحیح می‌توانید عفونت را  ظرف چند روز کاهش دهید. در موارد شدیدتر، ممکن است دو هفته طول بکشد. عفونت واژن یک عفونت منتقله از نظر جنسی (STI) نیست. تماس جنسی می‌تواند آن را گسترش دهد، اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند نیز به آن گرفتار می‌شوند.

عامل اصلی عفونت قارچ کاندیدا Candida است که باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند باعث عفونت دهانه واژن شوند، از جمله:

 تشخیص عفونت‌های باکتریایی واژن ساده هستند. پزشک درباره سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. گام بعدی معاینه واژن است. دکتر دیواره‌های واژن و رحم شما را بررسی خواهد کرد. در این حالت کمی از ترشحات شما را بر روی لام می‌گذارد و به آزمایشگاه می‌فرستد. البته گاهی تشخیص عفونت بدون آزمایش امکان‌پذیر است و آنقدر واضح است که نیازی به آزمایشات بعدی ندارد.

برای عفونت‌های ساده، پزشک معمولا یک درمان یک تا سه روزه‌ی پماد، قرص یا شیاف تجویز می‌کند. این داروها می‌توانند به صورت نسخه و یا بدون نسخه باشد. داروهای رایج درمان عفونت واژن عبارتند از:

علائم عفونت واژن چيست

اگر علائم عفونت ظرف دو ماه بازگردد، این درمان باید ادامه پیدا کند. 

نکته: ممکن است که این عفونت‌ها مداوم بازگشت داشته باشند. در این صورت همسر شما باید تحت آزمایش قرار بگیرد که آیا عفونت از اوست یا خیر. در طی این مدت سعی کنید از روابط جنسی کنترل شده (کاندوم) استفاده کنید.

در زیر چند داروی موضعی گیاهی را برای درمان عفونت به شما معرفی می‌کنیم، سعی کنید هر مرحله از یکی از آن‌ها استفاده کنید و همه‌ی آن‌ها را با هم استعمال نفرمایید. برخی از داروهای محبوب طبیعی عبارتند از:

نکته: قبل از استفاده از کرم‌ها یا روغن‌ها به واژن خود، دست‌ها را ضدعفونی کنید.

اگر علائم شما به علت چیزی غیر از یک عفونت مخمر ساده باشد، پزشک شما می‌تواند به تشخیص وضعیت شما کمک کند.

اغلب شما احتمالا می‌دانید دقیقا چه چیزی منجر به عفونت واژن می‌شود. برای مثال، برخی از زنان هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، این عفونت را تجربه می‌کنند و یا زمانی که موارد بهداشتی را در روابط جنسی رعایت نمی‌کنید شدیدا به این بیماری مبتلا می‌شوید. پس بهتر است با شناسایی عوامل خطر، از عفونت‌های آینده جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری:

معصومه راهی هستم،کارشناس مترجمی زبان انگلیسی،مدت ۴ سال سابقه ترجمه دارم و اعتقاد دارم تنها راه رسیدن به موفقیت انجام کاریست که بهش علاقه داری

I m masoomeh rahi and im bachelors degree in english translation.i translated in 4 years and i believe that the only way to success is to love what to do

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

اغلب دختران دچار کم رویی های شدیدی می شوند که با این کم رویی ها در جمع گوشه گیر شده و منزوی گرایی را برای خود انتخاب می کنند که این اصلا برای آن ها خوب نیست

گاهی اوقات کرم ها و ژل هایی وجود دارند که می توانند از بروز حاملگی جلوگیری کنند خانم ها می توانند با دانستن این کرم ها و آشنایی با آن ها از جلوگیری در بارداری استفاده کنند

زن و شوهر ها حقوق متقابلی بر یکدیگر دارند و با رعایت این حقوق می توانند میزان رضایتمندی خود را از یکدیگر بالا ببرند

(c) 26-219 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *