علائم عفونت قارچی واژینال چیست

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت قارچی واژن یا کاندیدیازیس، نوعی بیماری شایع در زنان است. این بیماری به‌ دلیل تعادل شدن میزان باکتری‌های مفید واژن و افزایش سلول‌های قارچی ایجاد می‌شود. خارش شدید، تورم و تحریک، از نشانه‌های عمومی این بیماری هستند. در موارد خفیف، این علائم پس از چند روز بهبود می‌یابند، اما در شرایط حاد ممکن است که بیماری تا دو هفته به طول بینجامد. عفونت قارچی واژن، جزو عفونت‌های منتقله‌ی جنسی (STI) نیست، چرا که حتی بدون تماس جنسی نیز انتقال می‌یابد. در این مطلب، به علائم این بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.علائم عفونت قارچی واژینال چیست

یکی دیگر از نشانه‌های مهم این بیماری، ترشحات واژینال به رنگ خاکستری مایل به سفید است. این ترشحات در برخی از افراد پنیری‌شکل و در برخی دیگر رقیق و آبکی هستند.

هرچه درمان عفونت قارچی به تأخیر بیفتد، نشانه‌های آن شدیدتر خواهد شد

باکتری مفیدی به لاکتوباسیلوس در واژن زندگی می‌کند که از رشد و نموِ نوعی قارچ موسوم به کاندیدا (که نوعی میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه‌ی واژن است) جلوگیری می‌کند. در صورت بهم ریختن تعادل در نسبت این قارچ و باکتری‌ مفید واژن، باکتری نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد؛ درنتیجه، رشد بیش‌ازحد قارچ، باعث بروز نشانه‌های عفونت قارچی واژینال می‌شود.

عوامل متعددی در بروز عفونت قارچی واژن نقش دارند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عامل اصلی بسیاری از عفونت‌های قارچی، نوع خاصی از قارچ به کاندیدا آلبیکنس است. عفونت ناشی از این نوع کاندیدا به‌راحتی قابل‌درمان است. اما اگر عفونت قارچی به‌طور مداوم عود کند یا با درمان‌های شناخته‌شده‌ی معمول قابل‌درمان نباشد، این احتمال وجود دارد که عفونت، ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا باشد. برای تشخیص نوع قارچ کاندیدا باید آزمایش بدهید.

تشخیص عفونت قارچی بسیار ساده است. در مرحله‌ی اول، معمولا پزشک درمورد سابقه‌ی ابتلا به عفونت قارچی و حتی سایر بیماری‌های منتقله‌ی جنسی سؤال می‌کند. در مرحله‌ی بعد، پزشک لگن، دیواره‌ی واژن، رحم و همچنین ناحیه‌ی اطراف آنها را معاینه می‌کند.

گاهی پزشک با توجه به مشاهدات، ترشحات واژن را جمع‌آوری می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. معمولا این کار برای زنانی که به‌طور مداوم دچار عفونت قارچی می‌شوند یا عفونت‌‌شان با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد، انجام می‌شود.

عفونت قارچی واژن، با توجه به شدت علائم، روش‌های درمانی متفاوتی را می‌طلبد. پزشک می‌داند که کدام نوعِ درمان برای عفونت شما بهتر است، اما گاهی می‌توان این بیماری را در منزل و با درمان‌های خانگی نیز درمان کرد.

معمولا پزشک برای درمان عفونت‌های ساده، مصرف کرم ضدقارچ، پماد، قرص یا شیاف را برای یک تا سه روز توصیه می‌کند. برای عفونت‌های ساده می‌توان از داروی‌های بدون نسخه هم استفاده کرد. برخی از این داروها عبارتند از:

اگر پس از مصرف این داروها، علائم عفونت را مشاهده کردید (مثلا دو ماه بعد)، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که نشانه‌های عفونت قارچی شدید یا پیچیده را داشته باشید، پزشک‌تان در موارد زیر حتما درمان شما را آغاز خواهد کرد:

برای درمان عفونت قارچی شدید، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

درصورتی‌ که عفونت قارچی‌تان طی مدت کوتاهی مجددا عود کند، ممکن است همسرتان نیز به این بیماری مبتلا باشد. بهتر است از او بخواهید تا برای معاینه به پزشک مراجعه کند. استفاده از روش‌های ایمنی و پیشگیری‌کننده درهنگام آمیزش جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه آمده است، از ابتلا به عفونت قارچی واژن جلوگیری کنید:

مواردی که هرگز نباید انجام بدهید:

بسیاری از زنان قادرند تا دلیل عفونت قارچی‌شان را پیدا کنند. مثلا برخی از آنها می‌دانند که پس از مصرف آنتی‌بیوتیک دچار خارش یا قرمزی واژن می‌شوند. به تغییرات رفتار بدن‌تان دقت کنید. اگر بتوانید دلیل عفونت را بفهمید، می‌توانید از عود احتمالی آن در آینده جلوگیری کنید.

در بسیاری از موارد می‌توان این بیماری را با درمان‌های خانگی برطرف کرد. با این‌ حال، اگر طی چند روز علائم بیماری بدتر شد یا نشانه‌های جدیدی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان خانگی، مصرف ماست ساده‌ی یونانی است. ماست حاوی مواد پروبیوتیک و باکتری‌های مفید و ضروری مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که محیط واژن را سالم نگه می‌دارند. برخی از پروبیوتیک‌ها در جلوگیری از کاندیدا آلبیکنس مؤثر هستند. بهتر است از ماست ساده و فاقد شکر افزودنی استفاده کنید، چرا که شکر قارچ‌های کاندیدا را تغذیه و رشد آنها را تسریع می‌کند.

اسیدبوریک نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است. بسیاری از زنان ادعا می‌کنند که این دارو برای درمان برخی از عفونت‌های قارچی واژن که دربرابر درمان‌های دیگر مقاوم هستند، مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹، نتایج امیدوارکننده‌ای را از تأثیر اسیدبوریک موضعی در درمان عفونت قارچی به نمایش گذاشت. برخی ‌ها ادعا می‌کنند که شیاف اسیدبوریک نیز در درمان این بیماری مؤثر است.

مقادیر زیاد اسیدبوریک می‌تواند به آسیب کلیوی، نارسایی‌ حاد سیستم گردش خون و حتی مرگ منجر شود. از مصرف اسیدبوریک به‌صورت خوراکی خودداری کنید و آن را روی پوست آسیب‌دیده نمالید. در دوران بارداری تحت هیچ شرایطی از این دارو استفاده نکنید. همیشه قبل از مصرف موضعی، اسیدبوریک را با آب رقیق کنید.

روغن پونه‌ی کوهی (گیاه مرزنگوش) که در درمان عفونت قارچی واژن مؤثر است، با ادویه‌ی پونه‌ی کوهی که در فروشگاه‌های موادغذایی وجود دارد متفاوت است. این روغن از پونه‌ی وحشی به دست می‌آید و حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو ضدقارچ‌هایی قوی هستند.

براساس پژوهشی، این روغن می‌تواند رشد کاندیدا آلبیکنس را متوقف یا سرعت رشد آن را کند نماید. روغن پونه‌ی کوهی، نوعی رقیق‌کننده‌ی طبیعی خون است. افرادی که به‌ دلیل بیماری دیگری از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنند یا مشکل انعقاد خون و کمبود ویتامین K دارند نباید از این روغن استفاده کنند.

هرگز از روغن‌های اسانسی به‌شکل خوراکی استفاده نکنید. بهترین روش برای مصرف روغن پونه‌ی کوهی، استنشاق آن به‌شکل بخور است. برخی از مطالعات، در حال بررسی روش‌های دیگری برای استفاده از این روغن هستند؛ بنابراین درحال‌حاضر بهتر است آن را به‌صورت مخلوط با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید. سه تا پنج قطره از این روغن را با حدود ۳۰ گرم از روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید. آن را روی پوست بگذارید و ماساژ بدهید یا اینکه مانند بخور استنشاق کنید. روغن اسانسی را کاملا به واژن نزدیک نکنید.

پروبیوتیک‌ها به برقراری تعادل بین باکتری و قارچ کمک می‌کنند. مواد پروبیوتیکیِ حاوی انواع باکتری‌های خانواده‌ی لاکتوباسیلوس را در رژیم‌غذایی‌تان بگنجانید.

مکمل‌های خوراکی مفید هستند، اما تأثیر کامل آنها بر عفونت قارچی ۱۰ روز طول می‌کشد. برای دستیابی به نتایج سریع‌تر، بهتر است که از شیاف پروبیوتیک استفاده کنید.

روغن نارگیل بسیار چرب است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. روغن نارگیل خواص ضدقارچی دارد و براساس مطالعات برای مقابله با کاندیدا آلبیکنس مؤثر است.

قبل از مصرف روغن نارگیل، اطمینان حاصل کنید که خالص و طبیعی است. می‌توانید این روغن را مستقیم روی محل مورد نظر بمالید.

روغن درخت چای نیز جزو روغن‌های اسانسی است و برای از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که شیاف واژینالِ حاوی روغن درخت چای نیز می‌تواند در بهبود قارچ مؤثر باشد. روغن درخت چای می‌تواند تعادل باکتری‌های واژن را حفظ کند.

روغن درخت چای فوق‌العاده قوی است، پس بهتر است که برای مصرف، آن را با روغن‌های پایه‌ای همچون روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. هرگز آن را به‌صورت خوراکی مصرف نکنید. مصرف مداوم این روغن خطرناک است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان عفونت قارچی واژن، حمام سرکه‌ی سیب است. سرکه خواص دارویی زیادی دارد. اجزای اسیدی سرکه می‌توانند تمام انواع میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرند. نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با آب نیمه گرم در وان حمام مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.علائم عفونت قارچی واژینال چیست

برای این‌ کار از دوش واژینال استفاده نکنید، زیرا تمام باکتری‌ها (هم مفید هم مضر) را از بین می‌برد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیر در نابود کردن قارچ کاندیدا مؤثر است. با این‌ حال، هنوز به‌طور کامل روشن نیست که آیا در شرایط غیرآزمایشگاهی نیز اثربخش است یا خیر. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند استفاده‌ی موضعی از سیر در ناحیه‌ی واژن با سوزش و درد شدید همراه است. بنابراین برای استفاده از مزایای سیر، بهتر است تا مقدار آن را در رژیم‌غذایی افزایش دهید.

براساس مطالعات آزمایشگاهی، پراکسیدهیدروژن ضدباکتری و نابودکننده‌ی قارچ است. با اینکه این ماده برای همه‌ی گونه‌های قارچ کارساز نیست، اما برخی زنان به‌طور موضعی از آن استفاده می‌کنند و ادعا دارند که مؤثر است. قبل از مصرف پراکسیدهیدروژن روی دستگاه تناسلی، آن را رقیق کنید و مصرف آن را از ۵ روز متوالی ادامه ندهید.

ویتامین C تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند بدن شما را به حالت تعادل برگرداند. ویتامین C (اسید آسکوربیک) خوراکی، خواص ضدمیکروبی دارد و می‌تواند رشد قارچ کاندیدا را متوقف کند.

استفاده‌ی موضعی از این قرص ممکن است موجب سوزش پوست حساس واژن شود. پس به جای استفاده‌ی موضعی از آن، بهتر است که مصرف خوراکی ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند و آن را برای مقابله با عفونت قارچی توانمند می‌سازد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون.من دو ساله پیش قارچ داشتم به پزشک مراجعه کردم درمان شدم ولی گاهی دیواره های واژنم دونه های ریز بهم چسبیده بوجود میاد همراه با سوزش ادرار.میخواستم بدونم اینم بیماری قارچ محسوب میشه با تشکر

بسیار هم عالی ، استفاده کردیم

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن

معرفی کتاب ه به کودکی که هرگز زاده نشد

۵ عادت بدی که به سلامتی چشم شما آسیب می‌رساند

راهنمای سفر به یزد؛ سفر از پایتخت تا دیار زرتشتیان در ۳ روز

خواص کاکائو؛ ۱۱ خاصیت شگفت‌انگیز پودر کاکائو برای سلامتی

چطور با کمک چرخ زندگی، تعادل و شادی را به زندگی‌مان بازگردانیم؟

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

در جواب‌کو می‌تونید در مورد هر موضوعی سوال کنید، به سوالای بقیه جواب بدید و تجربتون رو به اشتراک بگذارید!

بطور خلاصه، عفونت‌های قارچی واژینال، که میتوانند خطر‌ناک باشند، بسیار رایج هستند و حدود ۷۵٪ زنان در طول زندگی حداقل یکبار به آن مبتلا میشوند. علائم اصلی عفونت واژینال میتواند شامل خارش، سوزش، ترشحات زیاد و بد‌بو، درد در هنگام ادرار کردن و یا مقاربت باشد. عفونت‌ واژینال میتواند از طریق داروهای ضد‌قارچ (آنتی‌بیوتیک) موضعی یا خوراکی درمان شود. امکان این وجود دارد که عفونت از یک زن به شریک جنسی او انتقال یابد، هرچند عفونت واژینال یک بیماری مسری مقاربتی (STD) نیست، چون ممکن است حتی در زنانی که رابطه جنسی ندارند هم رخ دهد. درمان این عفونت در مردان هم، مانند زنان، از طریق داروهای ضد‌قارچ است. راههای ساده‌ای برای جلوگیری از عفونت‌های واژینال در زنان وجود دارد، مانند خشک نگه‌داشتن ناحیه واژن، مصرف مواد غذایی دارای پروبیوتیک، و اجتناب از مصرف مواد شیمیایی تحریک‌کننده مانند صابون و شوینده‌ها. 

عفونت واژن یک عفونت ناشی از قارچ است که علمی این قارچ کاندیدا (Candida) است. گونه‌ی قارچ کاندیدا ممکن است در خانم‌های سالم هم بدون علت وجود داشته باشد. در واقع حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد از زنان قارچ کاندیدا را در محیط واژینال خود دارند.

عفونت زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین تعداد قارچ‌ها و باکتری‌های موجود در محیط واژن بهم بخورد و باعث رشد بیش از حد تعداد قارچ‌ها شود. هر‌چند قارچ‌ها می‌توانند از طریق تماس جنسی گسترش پیدا کنند، اما عفونت واژن به عنوان یک بیماری مسری شناخته نمیشود، چون این عفونت می‌تواند در زنانی که رابطه جنسی ندارند نیز اتفاق بیفتد. 

علائم عفونت قارچی واژینال عبارتند از ترشحات زیاد واژن که معمولا ضخیم، بی‌بو و به رنگ سفید-خاکستری است. این ترشحات میتواند پنبه مانند باشد. خارش شدید ناحیه واژن یا ناحیه تناسلی، تحریک و سوزش، درد در طی رابطه جنسی، درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن، قرمزی، سوزش، یا درد و تورم ناحیه واژن در زنان. علائم عفونت قارچی واژینال چیست

عفونت واژن زمانی رخ می‌دهد که قارچ جدیدی به داخل واژن وارد شود یا تعداد قارچ موجود در واژن نسبت به تعداد باکتری‌های طبیعی موجود در محیط افزایش یابد. به عنوان مثال، هنگامی که باکتری‌های طبیعی و مفید موجود در واژن بخاطر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ (که ممکنه برای درمان عفونت مجاری ادرار، تنفسی یا سایر عفونت‌ها استفاده شود) از بین رفته و تعدادشان کم میشود، قارچ‌ها از نبود باکتری‌‌های مفید استفاده کرده و بیش‌ از حد تکثیر پیدا میکنند و میتوانند به بافت‌های محیط واژن حمله کرده و باعث التهاب در این ناحیه شوند. 

همچنین، عفونت واژن ممکن است به علت آسیب و زخم در داخل واژن ایجاد شود، مثلا بعد از شیمی‌درمانی یا بعد از رابطه جنسی ناسالم. همچنین زنانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند (به عنوان مثال کسانی که از داروهای مرتبط با کورتیزون مانند پردنیزون استفاده می‌کنند) از زنان دیگر در معرض ابتلا به عفونت قارچی واژن هستند. 

سایر شرایطی که ممکن است زنان را مبتلا به عفونت‌های قارچی واژینال کنند عبارتند از دیابت، حاملگی و مصرف قرص ضد‌بارداری. همچنین استفاده از دوش یا اسپری‌های عطر‌دار بهداشتی واژن ممکن است خطر ابتلا به عفونت واژینال را افزایش دهد. این امکان وجود دارد که مردان پس از رابطه جنسی با زن مبتلا به عفونت واژینال، علائم التهاب پوستی را در آلت تناسلی خود داشته باشند، اگرچه این اتفاق همیشه رخ نمیدهد. 

زنانی مبتلا به بیماریهایی هستند که باعث کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدنشان میشود، نسبت به دیگران، احتمال بیشتری دارد تا به عفونت‌های قارچی واژن مبتلا شوند، از جمله کسانی که مبتلا به سرطان هستند یا شیمی‌درمانی میکنند، افراد مبتلا به دیابت و زنانی که داروهای استروئیدی مصرف میکنند. زنان باردار و زنانی که قرصهای ضد‌بارداری مصرف میکنند هم در معرض خطر بیشتری قرار دارند. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها به هر دلیلی می‌تواند جمعیت‌ باکتری‌های طبیعی در واژن را کاهش داده و منجر به رشد بیش از حد قارچ‌های مضر شود. 

با انجام مراحلی برای کاهش رطوبت در ناحیه تناسلی، احتمال ایجاد عفونت قارچی کاهش می‌یابد، چون قارچ‌ها برای رشد نیاز به محیطی مرطوب و گرم دارند. پس بعد از هربار استفاده از توالت حتما با دستمال به خوبی ناحیه تناسلی را خشک کنید. لباس زیر کاملا نخی و پنبه‌ای و بدون پلاستیک بپوشید. از پوشیدن طولانی مدت شلوار‌های تنگ و پلاستیکی مثل لباس ورزشی خودداری کنید. بعد از حمام سریع خود را خشک کنید و از پوشیدن طولانی مدت حوله‌ی حمام خیس جلوگیری کنید. 

متخصصان مراقبت‌های اولیه، از جمله پزشکان خانوادگی، پزشک داخلی و متخصصان اطفال، میتوانند عفونت‌های واژینال را درمان کنند. زنان هم میتوانند به متخصص زنان مراجعه کنند. 

حتی اگر علائم و نشانه‌های عفونت قارچی وجود داشته باشد، خارش واژن و ترشحات می‌تواند به دلیل سایر بیماری‌ها مانند واژینوز باکتریایی و عفونت‌های ترشوموناس ایجاد شود. برای تشخیص دقیق‌تر، از ترشحات در آزمایشگاه نمونه‌برداری میشود، به روش کشت یا آزمایش مستقیم تحت میکروسکوپ آزمایش می‌شود و نتیجه اعلام میشود. 

عفونت قارچی با استفاده از داروهای ضد قارچی درمان می‌شود. هر دو نوع داروی تجویزی و بدون نسخه (OTC) در اکثر داروخانه‌‌ها در دسترس هستند و در درمان عفونت‌های قارچی واژن موثر هستند. داروهای بدون نسخه بهترین داروهای خانگی برای عفونت‌های واژینال هستند و می‌توانند اکثر عفونت‌های اینچنینی را درمان کنند. با این حال، روش‌های درمان خانگی توسط پزشکان و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار نگرفته. داروهای ضدخارش هم تنها علائم خارش را درمان می‌کنند، اما علت اصلی آن (عفونت قارچی) را درمان نمی‌کنند.

آنتی‌بیوتیک‌های موضعی (ضد قارچ)،  که به‌طور مستقیم به منطقه واژینال اعمال میشود، بدون نسخه تجویز می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌های موضعی شامل کرم واژن، قرص یا شیاف است. میزان مصرف با توجه به طول درمان تغییر می‌کند و معمولا ۱ یا ۳ روزه هستند. عفونت‌های مکرر ممکن است دوره‌های طولانی‌تر از درمان موضعی نیاز داشته باشند. این درمان موضعی، علائم را کاهش می‌دهد و شواهد مربوط به عفونت را تا ۹۰٪ در افرادی که درمان را کامل میکنند از بین میبرد. 

نمونه هایی از داروهای بدون نسخه برای عفونت‌های قارچی عبارتند از:

کلوتریمازول (Gyne-Lotrimin، Mycelex)

میکونازول (Micatin، Monistat)

ترکزول (ترزول)

داروهای تجویزی خوراکی، که میتواند به شکل قرص یا کپسول باشد، برای درمان عفونت‌های مکرر یا عفونت‌هایی که به درمان موضعی جواب نمی‌دهند استفاده میشوند. (Fluconazole (Diflucan معمولا به عنوان داروی ضد قارچ خوراکی انتخاب می‌شود.

فلوکونازول همچنین ممکن است به عنوان پیشگیری، به صورت هفتگی یا ماهانه برای زنان مبتلا به عفونت مکرر قارچی مورد استفاده قرار گیرد، اما ابتدا لازم است که ابتلا به عفونت‌های مکرر ثابت شود.

زنان باردار نباید از داروهای ضد قارچی خوراکی استفاده کنند، زیرا این داروهای خوراکی دارای عوارض جانبی متعددی هستند، همچون حالت تهوع، سردرد و درد شکمی. 

اکثر متخصصان عفونت قارچی را به عنوان یک بیماری مسری در نظر نمی‌گیرند، اما موارد زیادی از سوزش و خارش آلت تناسلی در مردان پس از تماس جنسی با یک زن با عفونت قارچی گزارش شده است، بنابراین ممکن است یک زن آلوده عفونت را شریک جنسی خود منتقل کند. در این موارد نیازی نیست که مرد مورد درمان قرار گیرد، مگر اینکه علائم دائمی ایجاد شود. 

علائم در مردان ممکن است شامل خارش، سوزش و درد در نوک آلت تناسلی باشد. ناراحتی در هنگام ادرار نیز ممکن است رخ دهد. این منطقه ممکن است قرمز یا تحریک شود. علائم ممکن است شبیه به بیماری‌های دیگر، از جمله برخی از عفونت‌های مسری از راه جنسی باشد (STDs)، بنابراین همیشه باید آزمایش برای تعیین علت علائم در مردان انجام شود.

درمان برای مردان، مانند زنان، بر اساس داروهای ضد قارچی است. این دارو ممکن است به صورت کرم موضعی و یا به صورت قرص یا کپسول دهانی مصرف شود.

از آنجا که قارچ‌ها معمولا در واژن زنان سالم وجود دارند، نمی‌توان از همه عفونت‌های قارچی جلوگیری کرد. با این حال، اقدامات پیشگیرانه‌ای که ممکن است خطر ابتلا به عفونت قارچی را کاهش دهد وجود دارد. از جمله، همیشه تمیز کردن ناحیه تناسلی از جلو به عقب و تعویض لباس حمام  و حوله‌ی حمام مرطوب یا لباس‌های مرطوب در اسرع وقت. پوشیدن لباس زیر پنبه‌ای یا نخی گشاد می‌تواند به کاهش رطوبت و جلوگیری از عفونت‌های قارچی کمک کند. از آنجا که مواد مضر شیمیایی می‌توانند توازن باکتری‌ها را در واژنبهم بزنند، اجتناب از محصولات محرک بالقوه مانند پد یا تامپون‌های معطر نیز می‌تواند کمک کند. حمام‌های منظم یا دوش گرفتن روش مناسبی برای تمیز کردن واژن است، ولی  شستشوی واژن با صابون و شوینده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و احتمال خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می‌دهد.

برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف مواد غذایی با پروبیوتیک (باکتری سالم که به طور معمول در بدن یافت می‌شود) مانند ماست حاوی پروبیوتیک ممکن است به جلوگیری از عفونت‌های قارچی کمک کند.

عفونت مکرر قارچی زمانی است که یک زن در طول یک سال، چهار یا چند عفونت داشته باشد که با استفاده از آنتی‌بیوتیک ارتباط نداشته باشد. عفونت مکرر قارچی ممکن است به یک بیماری دیگر مانند اختلال سیستم ایمنی مرتبط باشد و ممکن است نیاز به درمان شدید‌تر و جدی‌تری داشته باشد. این می‌تواند شامل دوره‌های طولانی‌تر درمان موضعی، داروهای خوراکی یا ترکیبی از این دو باشد

استفاده از کاندوم میتواند به جلوگیری از انتقال عفونت قارچی از زنان به مردان کمک کند، اما نمی‌تواند بطور کامل محافظ باشد، زیرا ممکن است عفونت از مناطقی از بدن که توسط کاندوم تحت پوشش قرار نگرفته است منتقل شود. 

اجتناب از رابطه جنسی زمانی که یک خانم دارای علائم عفونت قارچی است، بهترین راه برای جلوگیری از گسترش و انتقال عفونت است.

عفونت های قارچی واژن یکی از شایع ترین بیماریهایی است که در زنان دیده میشود.علت عفونت قارچی واژن یک قارچ است که به تعداد کم در واژن زندگی میکنند.یک عفونت قارچی واژن،که به کاندیدیاسیس واژینال نیز شناخته میشود،میتواند زمانی که تعداد زیادی سلولهای این قارچ در واژن رشد کنند،گسترش یابد.اگرچه علائم میتواند از اذیت شدن تا غیرقابل تحمل بودن فرق داشته باشد،اکثر عفونت های قارچی واژن به آسانی میتوانند درمان شوند.تمام کاری که باید انجام دهید این است که مراقب علائم آن باشید که ممکن است شامل درد،خارش واژن،قسمت های پوستی تحریک شده و سوزش باشد.البته از روش های استفاده از دارو و درمان خانگی عفونت واژن که در این مقاله به آن توضیح داده شده هم می توانید استفاده کنید.

۱)علائم را بررسی کنید.

تعدادی علائم فیزیکی وجود دارند که میتوانند نشانه ی عفونت قارچی واژن باشند.شایع ترین علائم شامل:

۲)علت های احتمالی را در نظر بگیرید.

علائم عفونت قارچی واژینال چیست

اگر در تشخیص مبتلا بودن یا نبودن به یک عفونت قارچی واژن مشکل دارید،پس بعضی از شایع ترین علل بروز عفونت قارچی واژن را در نظر بگیرید:

۳)یک تست pH خانگی خریداری کنید.

مانند تست های بارداری،تست هایی وجود دارند که میتوانند مخص کنند در واژنتان چه اتفاقی در حال رخ دادن است.ph طبیعی واژن تقریبا ۴ است که کمی اسیدی است.دستورات همراه با تست را دنبال کنید.

۴)تشخیص را با پزشکتان تائید کنید.

اگر تا بحال هیچگاه عفونت قارچی واژن نداشته اید یا راجع به تشخیص تان مطمئن نیستید،باید با پزشک یا پرستار در مطب متخصص زنان قرار ملاقات بگذارید.پزشک یا پرستارتان یک معاینه ی کوتاه واژن انجام خواهد داد و سپس با استفاده از یک وسیله مانند گوش پنبه،از ترشحات واژنتان نمونه برداری می کند تا عفونت قارچی واژن را تشخیص دهد.این کار wet mount یده میشود.پزشکتان ممکن است برای رد کردن سایر علل علائمتان،دستور آزمایشات اضافه ای بدهد.

۱)در خود درمانی احتیاط کنید.

به یاد داشته باشید که شما باید فقط در صورتی یک عفونت قارچی واژن را درمان کنید که به تشخیص تان مطمئن باشید.اما این را در ذهن داشته باشید که بسیاری از زنانی که قبلا نیز عفونت قارچی واژن داشته اند،همچنان در تشخیص این عفونت اشتباه می کنند.حتی اگر ذره ای به تشخیص تان شک دارد،به پزشک مراجعه کنید.

۲)یک تجویز با درمان داروی خوراکی بگیرید.

پزشکتان ممکن است یک ورق قرص ضد قارچ فلوکونازول(Diflucan) تک دُز خوراکی برایتان تجویز کند.میتوان انتظار داشت که در ۲۴-۱۲ ساعت اول نتیجه بگیرید.

۳)از درمان موضعی استفاده کنید.

این شایع ترین شکل درمان است.درمانهای موضعی هم بدون نسخه و هم با نسخه موجود هستند.این درمان ها شامل کرم های ضد قارچ،پماد و شیاف هستند که داخل واژن استفاده میشوند.کرم ها و پمادهای بدون نسخه در داروخانه ها موجود هستند.اگر در انتخاب آنها مشکل دارید،میتوانید از داروساز بخواهید تا کمکتان کند.

۴)دوره ی درمان را کامل کنید.

زمانی که علائمتان از بین رفت استفاده از این داروها را متوقف نکنید.تا زمانی که دستور داده شده است،طبق دستورالعمل آنها را مصرف کنید.

۵)بدانید که درمان وابسته به عفونت است.

درحالیکه عفونت قارچی واژن خفیف باید طی چند روز از بین برود،درمان عفونت های قوی تر به طور موثر،میتواند طول بکشد.پزشکتان میتواند داروهایی برایتان تجویز کند که تا۲ هفته از آنها استفاده کنید.

۱)زغال اخته ۱۰۰% خالص بنوشید.

زغال اخته میتواند هردو عفونت قارچی واژن و عفونت مجاری ادرار را درمان و از آنها پیشگیری کند.حتما آب زغال اخته خالص بخرید زیرا قند موجود در آب زغال اخته فقط مشکلتتان را بدتر خواهد کرد.

۲)ماست ساده بخورید یا از آن استفاده کنید.

ماست بخورید یا از آن در ناحیه ی واژینال استفاده کنید.همچنین میتوانید ماست را با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن یا با قرار دادن ماست در یک اپلیکاتور تامپون پلاستیکی و سپس فریز کردن آنها،ماست را درون واژنتان وارد کنید.به این دلیل که ماست حاوی باکتریهای مفیدی است که میتوانند تعداد باکتریهای مفید داخل واژن را افزایش دهند.

۳)از پروبیوتیک استفاده کنید.

همچنین میتوانید از مکمل های خوردنی حاوی lactobacillus acidophilus استفاده کنید که معمولا به عنوان پروبیوتیک شناخته میشوند.میتوانید این مکمل ها را از داروخانه ها تهیه کنید.بعضی زنان از شیاف های پروبیوتیک نیز برای کمک به درمان عفونت قارچی واژن استفاده می کنند اگرچه شواهد برای تاثیرگذاری این شیاف ها نظم است و نیاز به تحقیقات دارد.

۴)استفاده ی قند و کافئین تان را کاهش دهید.

قند درون شکلات،آبنبات و حتی آبمیوه میتواند باعث بالا رفتن قند خون شود که رشد قارچ ها را افزایش میدهد.کافئین نیز میتواند اثرات قند را با افزایش سرعت بالا رفتن قند خون بدتر کند.

۵)مراقب لباس هایی که میپوشید باشید.

علائم عفونت قارچی واژینال چیست

از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید و شورت های نخی بپوشید تا به واژنتان اجازه دهید هوا بخورد و خنک بماند.قارچ ها در محیط گرم و مربوط رشد می کنند پس مطمئن شوید لباس هایتان خشک هستند و هوا در آنها جریان دارد تا از رشد قارچ ها در واژن تان جلوگیری کنید.

۶)از قرص های Alka Seltzer استفاده کنید.

اگرچه این قرص ها برای درمان دل درد،گیجی پس از مستی و خارش بدن به فروش میروند،نه برای عفونت های قارچی،اسید سیتریکِ درونِ آنها میتواند مراحل اولیه ی عفونت قارچی واژن را درمان کند.

۷)از سرکه ی سیب استفاده کنید.

سرکه ی سیب زمانی که با آب تازه رقیق شود و با آن دوش گرفته شود،میتواند عفونت قارچی را راحتتر و حتی درمان کند. میتوانید از این مخلوط روزی ۱ یا ۲ بار برای دوش گرفتن استفاده کنید.همچنین میتوانید با استفاده از یک پنبه ی توپی،واژنتان را با آن آغشته کنید.اینکار التهاب را کاهش میدهد و شما را از خارش رهایی میدهد.

۸)از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن نارگیل میتواند درمانی عالی برای عفونت قارچی واژن باشد.اگر به طور منظم و حداقل روزی ۲ بار اطراف واژن مالیده شود،میتواند قارچ ها را از بین ببرد و به طور کامل شما را از عفونت رهایی دهد.

۹)از سیر استفاده کنید.

سیر درمان موثر دیگری برای درمان عفونت قارچی واژن است.یک حبه سیر را به ۲ قسمت ببرید و در طول شب آن را درون واژنتان قرار دهید.برای چند شب این کار را تکرار کنید تا نتیجه را ببینید.اگرچه،باید مواظب باشید زیرا سیر ممکن است باعث کمی سوزش در واژنتان شود و بوی بد همیشگی آن میتواند شما را اذیت کند.

مطالبتون عالی بودسپاسگزارم

منظورتون از بوی همیشگی چی بوده قسمتی که درباره ی گذاشتن سیر گفتین

سیر بوی بدی همیشه داشته

خیلی کامل و عالی بود.ممنوپ

عالی بود. سپاس
از عوامل ابتلا ب قارچ ها استفاده از پد هم هست.بعضی خانما ب برخی مارک ها حساسیت دارند.مثلا نوع مشبک و دستمال توالت ها

mersi ali va kamrl bof

مطالب بسیار جامع و کامل بود، متشکرم

بسیار عالی بود ممنون.

سیر رو روی سطح استفاده کردم و حس کردم دچار حریق شده ام،،، برای لحظاتی سوختم تا ب اب دسترسی پیدا کردم واثر سیر رو شستم،
ممنون از اطلاعات خوبتون

بهتر از این نمیشه
ااااااافریییین👏👏👏

عالی و کافی بود .بسییییار کمکم کرد مطالبتون.ممنونم👍👌🌹

عالی بود ممنون

عالی عالی بود ممنون به سوزش لحظه ایش می
ارزید

سیر رو استفاده کردین؟؟

ali bud..mrc

من یک بار درمان رو انجام دادم اما دوباره برگشته توروخدا اگر جواب گرفتید بگید

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

عفونت در بارداری، می تواند عوارض خطرناکی را برای مادر یا جنین به همراه داشته باشد. برای پیشگیری از عفونت

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در

سنگ کیسه صفرا، سنگ کوچکی است که اغلب از کلسترول ساخته شده و در کیسه صفرا ایجاد می شود. در

پوکی استخوان، اختلال استخوانی است که در آن استخوان ها باریک تر شده قدرت خود را از دست می دهند

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *