علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه

علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه
علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه

 

1391/7/1 0:0بعد از خیس کردن اطفال، عفونت ادراری از جمله شایعترین مشکلات سیستم ادراری به حساب می آید . تخمین زده می شود که تا سن 11 سالگی سه درصد دختران و یک درصد پسران مبتلا به عفونت شده اند بعضی محققین معتقدند این اعداد کمتر از واقعیت می باشند زیرا بسیاری از موارد عفونت ادراری تشخیص داده نمی شوند، چرا که معمولاً چندان واضح نبوده و اطفال کم سن قادر به توصیف علائم خود نیستند. تشخیص و درمان عفونت ادراری بسیار مهم می باشد. عفونت ادراری درمان نشده، می تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی جدی و قابل ملاحظه ای شود که گاهی زندگی طفل را تهدید می کند.

بعد از خیس کردن اطفال، عفونت ادراری از جمله شایعترین مشکلات سیستم ادراری به حساب می آید . تخمین زده می شود که تا سن 11 سالگی سه درصد دختران و یک درصد پسران مبتلا به عفونت شده اند بعضی محققین معتقدند این اعداد کمتر از واقعیت می باشند زیرا بسیاری از موارد عفونت ادراری تشخیص داده نمی شوند، چرا که معمولاً چندان واضح نبوده و اطفال کم سن قادر به توصیف علائم خود نیستند. تشخیص و درمان عفونت ادراری بسیار مهم می باشد. عفونت ادراری درمان نشده، می تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی جدی و قابل ملاحظه ای شود که گاهی زندگی طفل را تهدید می کند. 
– عملکرد طبیعی مجاری ادراری چگونه است؟
 کلیه ها مواد زائد و آب اضافی بدن را از خون فیلتر کرده و تبدیل به ادرار می کنند. سپس ادرار از کلیه ها توسط لوله هایی که حالب نامیده می شوند، به کیسه بادکنکی شکلی که مثانه نامیده می شود انتقال می یابد. در اطفال براساس سن مثانه قادر است 1 تا 5/1 اونس( 300 الی 600 گرم) ادرار به ازای هر سال در خود ذخیره کند. بنابراین مثانه یک کودک 4 ساله می تواند 4 تا 6 اونس ادرار در خود ذخیره کند. زمانیکه مثانه تخلیه می گردد، ادرار از طریق لوله ای که پیشابراه نامیده شده به خارج از بدن هدایت می شود. مخرج پیشابراه در پسران در نوک آلت تناسلی و در دختران در انتهای دستگاه تناسلی خارجی قرار دارد.
– مجاری ادراری چگونه عفونی می شوند ؟
ادرار طبیعی فاقد باکتری می باشد. در زمان ادرار کردن باکتری موجود در پوست یا مقعد می تواند به سمت بالا و مثانه حرکت کند. زمانیکه این حالت رخ می دهد، باکتری منجر به بروز عفونت و التهاب در مثانه می شود. سبب درد در قسمتهای تحتانی، شکم و پهلوها شده که به این بیماری سیستیت یا عفونت مثانه گفته می شود.
اگر باکتری به سمت بالا برود، سبب درگیری کلیه ها نیز شده و عفونت کلیه ایجاد می شود. عفونت معمولاً همراه با درد و تب است بعلاوه عفونت کلیه در مقایسه با عفونت مثانه بسیار جدی تر خواهد بود.
در بسیاری از اطفال وجود عفونت ادراری می تواند، نشاندهنده وجود ناهنجاری در مجاری ادراری باشد، که خود فرد را مستعد ایجاد مشکلات دیگر خواهد کرد. به همین دلیل، زمانیکه کودکی مبتلا به عفونت ادراری شد، آزمایشات لازم باید انجام شود. در موارد دیگر نیز ابتلای کودک به عفونت ادراری امری معمولی بوده و این عفونت نیز شبیه عفونتهای سایر نقاط بدن نظیر گوش رخ می دهد. گاهی نیز ممکن است کودک به نوعی باکتری دچار شده باشدکه این باکتری می تواند منجر به عفونت مجاری ادراری نیز شود.
– علائم عفونت اداراری چیست ؟
 عفونت ادراری سبب تحریک پوشش مثانه، پیشابراه ، حالب و کلیه ها می شود و این تحریک همانند تحریک بینی و یا حلق در طی سرماخوردگی است. اگر کودک شما شیرخوار است یا سن کمی دارد، علائم عفونت ادراری چندان واضح نخواهد بود زیرا در این موارد کودک قادر نیست مشکلات و احساس خود را از بیماری بیان کند. ممکن است کودک دچار تب باشد یا اینکه ناآرام بوده و قادر به غذا خوردن نباشد.
 از سوی دیگر گاهی اوقات ممکن است، کودک تب پائینی داشته باشد و یا دچار تهوع استفراغ شده و فقط خوب به نظر نرسد. اگر کودک شما بیش از یک روز تب بالا داشته و به نظر بیمار رسید بدون آنکه آبریزش بینی یا هرگونه علامت دیگری داشته باشد، باید از نظر مثانه مورد بررسی قرار گیرد.
 کودکان بزرگتر که دچار التهاب مثانه هستند ممکن است از درد شکم و لگن شکایت داشته باشند. ممکن است تعداد دفعات ادرار افزایش پیدا کند. اگر کلیه ها در گیر شده باشند ممکن است درد پهلوها یا درد قسمت تحتانی کمر ایجاد شود. گریه کردن در موقع ادرار یا هرگونه علامت دیگری در زمان ادرار که سبب قطره قطره آمدن ادرار شود، نیز علامت دیگر عفونت ادراری است. ادرار ممکن است بوی غیر طبیعی داشته باشد یا اینکهجریان آن کند به نظر برسد.
– چگونه می توان فهمید که آیا کودک عفونت ادراری دارد یا نه ؟
 تنها با مشاوره با یک پزشک می توان مطمئن شد، آیا کودک مبتلا به عفونت ادراری است یا خیر؟
 برای این منظور مقداری نمونه ادراری جهت آزمایش از کودک گرفته می شود . اگر کودک هنوز نحوه توالت رفتن را یاد نگرفته است باید با استفاده از یک کیسه که ناحیه تناسلی را احاطه می کند، نمونه گیری بعمل می آید. در کودکان بزرگتر نیز می توان نمونه ادراری را مستقیماً وارد ظرف نمونه گیری کرد و تا حد ممکن باید ادرار بدون آلودگی مستقیماً وارد ظرف شود. گاهی اوقات نیز لوله ای وارد مجرا می شود، تا نمونه مستقیماً از خود مثانه گرفته شود. بهترین راه نمونه گیری، اخذ نمونه از طریق پوست به مثانه می باشد و بدین ترتیب مستقیماً و بدون آلودگی، نمونه گیری ادرار از مثانه به عمل می آید.
 سپس تعدادی از قطرات ادرار در زیر میکروسکوپ آزمایش می شود. اگر عفونت وجود داشته باشد باکتریها و چرک در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده خواهد بود. اگر باکتری قابل مشاهده نباشد مقداری از ادرار را وارد محیطهایی می کند که باکتری بتواند در آنها رشد کند. بعد از تکثیر باکتری، آنها قابل شناسایی بوده و می توان فهمید که چه دارویی می تواند مؤثر باشد. این فرآیند را اصطلاحاً کشت می گویند. صحت و درستی کشت به این مسأله بستگی دارد که قبل از انجام آن تا چه اندازه ادرار باقی مانده است . اگر نمونه گیری در خانه انجام شده، بهتر است بلافاصله نمونه سرد شده و سپس در داخل پلاستیکی که پر از یخ به آزمایشگاه برده شود.
– درمان عفونت ادراری چگونه است ؟
 این عفونت نیز از طریق آنتی بیوتیک قابل درمان می باشد. گاهی در زمان آزمایش از همان ابتدا آنتی بیوتیک شروع می شود و بعد از آماده شدن جواب کشت بر اساس نتیجه نوع آنتی بیوتیک مناسب تر را تعیین می کنند. مدت زمان نحوه تجویز آنتی بیوتیک تا حدی به نوع عفونت و شدت آن بستگی دارد. زمانیکه کودک بیمار بوده و نمی تواند چیزی بخورد آنتی بیوتیک باید از طریق رگ تجویز شود. گاهی نیز می توان آنتی بیوتیک را بصورت خوراکی داد. مدت زمان تجویز از سه تا پنج روز و گاهی تا چند هفته متغییر است. بعلاوه می توان آنتی بیوتیک را یکبار در روز یا تا چهار بار در روز تجویز نمود. بعد از تجویز چند دوز آنتی بیوتیک ممکن است کودک بهبود نسبی یابد اما معمولاً چند روز لازم است تا کودک بطور کامل بهبود یابد. در هر صورت کودک باید طبق دستور پزشک و تا آخرین دوز آنتی بیوتیک خود را مصرف کند. فقط به صرف اینکه علائم بهبود یافته اند، آنتی بیوتیک را در خود قطع نکنید که ممکن است عفونت عود کرد و باکتریها مقاومت پیدا کنند.
 کودک باید هر زمان که بخواهد، مایعات بنوشد اما هرگز فردی را اجبار به نوشیدن مایعات نکنید. اگر کودک علاقه ای به نوشیدن ندارد، باید پزشک مطلع شود.
– بعد از درمان عفونت چه آزمایشاتی مورد لزوم است ؟
 بعد از درمان عفونت آزمایشاتی دیگر جهت ارزیابی اختلالات مجاری ادراری لازم است. عفونتهای مکرر در مجاری ادراری غیر طبیعی، می تواند برای کلیه بسیار زیان آور باشد. از آنجائیکه تنها یک آزمایش نمی تواند تمامی موارد مد نظر را مورد بررسی قرار دهد، لذا ممکن است چندین روش تشخیصی استفاده شود.
– چه نوع اختلالاتی سبب بروز مشکلات ادراری خواهد شد؟
 در بسیاری از موارد عفونتهای ادراری کلیه و مثانه طبیعی می باشند. اما در صورت وجود هرگونه حالت غیرطبیعی بهتر است تا حد ممکن تشخیص زودتر صورت گیرد. اختلالاتی که سبب بروز مشکلات ادراری هستند شامل موارد زیر است :
 برگشت ادرار از مثانه به حالب: در این حالت زمانیکه مثانه پر می شود، ادرار به عقب پس زده و وارد حالب ها و کلیه ها می شود. این اختلالات در کودکانیکه دچار عفونتهای ادراری هستند شایع است.
 انسداد ادراری: انسداد در مجاری در هر نقطه ای می تواند رخ دهد. ممکن است حالبها یا پیشابراه بسیار تنگ باشند یا اینکه گیر کردن یک سنگ سبب انسداد شود. ممکن است محل اتصال حالبها به کلیه ها یا مثانه غیر طبیعی باشد و مانع از عبور ادرار در مسیر طبیعی خود شود.
– آیا عفونتهای ادراری دارای اثرات دراز مدت هستند؟
 اطفال کوچک در بیشترین خطر صدمات کلیوی ثانویه به عفونهای ادراری هستند بخصوص اگر دارای اختلالات نیز باشند. این صدمات می تواند بصورت تخریب بافت کلیه، اختلال در عملکرد کلیه، افزایش فشار خون و مشکلات دیگر باشد. به همین دلیل کودکان مبتلا به عفونتهای ادراری باید بطور صحیح درمان شده و تحت ارزیابی های دقیق قرار گیرند.
 نکاتی که باید مد نظر باشند:
– تا سن 11 سالگی سه درصد از دختران و یک درصد از پسران مبتلا به عفونتهای ادراری خواهند شد.
– عدم درمان عفونت ادراری می تواند منجر به بروز صدمات جبران ناپذیری به کلیه ها شود.
اگر مشکوک به وجود عفونت ادراری در کودک خود هستید، به پزشک مراجعه کنید.
 

 

دانلود نسخه PDF مقاله

 

دانلود نسخه Word مقاله

 

دانلود فایل فشرده (ZIP) حاوی نسخه PDF و Word مقاله

بعد از خیس کردن اطفال، عفونت ادراری از جمله شایعترین مشکلات سیستم ادراری به حساب می آید . تخمین زده می شود که تا سن 11 سالگی سه درصد دختران و یک درصد پسران مبتلا به عفونت شده اند بعضی محققین معتقدند این اعداد کمتر از واقعیت می باشند زیرا بسیاری از موارد عفونت ادراری تشخیص داده نمی شوند، چرا که معمولاً چندان واضح نبوده و اطفال کم سن قادر به توصیف علائم خود نیستند. تشخیص و درمان عفونت ادراری بسیار مهم می باشد. عفونت ادراری درمان نشده، می تواند منجر به بروز مشکلات کلیوی جدی و قابل ملاحظه ای شود که گاهی زندگی طفل را تهدید می کند. 


 

عـــفـــونتــــهای 
ادرار

عفونت
ادراري در نوزادان

علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه


 


از
آنجائی که عــفـونتهای ادراری در
نوزادان (( از روز اول تولد تا 29 روزگی
را دوران نوزادی گويند = يکماه اول
زندگی )) با بقيه دوران زندگی متفاوت
است و عفونت در اين دوران بايد بسيار
مهم تلقی شود لذا ابتدا در مورد
عــفـونتهای ادراری در نوزادان می
پردازيم: 


 


عــفـونتهای
دستگاه ادراری در 1/. در صد نوزادان
تازه متولد شده اتفاق می افتد


شيوع
اين عفونت در نوزادان با وزن تولد
پايين بسيار بالاتر است .


در
جنس مذکر 3 برابر شايعتر از جنس مونث
است.


نوزادان
پسر ختنه نشده


نوزادان
مبتلا به ناهنجاريهای مادرزادی کليه
ومبتلايان به رفلا کس مثانه ای – حالبی
درصد بالاتری از شيوع عـفـونت ادراری
را دارا می باشند ( رفلاكس بمعناي
برگشت ادار در جهت عكس است يعني از
مثانه به طرف حالب )‌.


 


عـفـونت
نوزادی ممکن است از طريق صعودی کسب
گردد يعنی عـفـونت اوليه مثانه را
گرفتار نموده (سيستيت = عفونت مثانه )
سپس سيستم حالبی – لگنچه ای و کليه (
پيلونفريت) و از آنجا به گردش خون راه
می يابد .


تظاهــرات
بالينـــــــی:


نشانهای
بيماری متغير و غير اختصاصی است شروع
بيماری ممکن است بی سروصدا وشامل


نشانهای
غير ادراری مثل مشکلات تغذيه ای – نقض
رشد وتـب غير قابل توجيه باشند همچنين
ممکن است استفراغ – اسهال – تحريک
پذيری – يرقان و وزن نگرفتن نيز داشته
باشند.


بعضی
ازنوزادان ممکن است کاملآ بدون علامت
باشند


در
حالی که بعضی ديگر علاوه بر تـب دار
بودن می توانند با يا بدون نشانه های
موضعی مانند جريان ضعيف ادرار- سوزش
ادرار(گریه در هنگام دفع ادرار) ويا
توده ای بزرگ در پهلو تظاهرنمايد.

 


 تشخيص بيماری


 با کشت ادرار ميسر می باشد.هر
نوزادی متعاقب اولين عـفـونت ادراری
تائيد شده بايد بررسی
اولتراسونوگرافی 
کليوی صورت پذيرد و در صورت وجود
ناهنجاريها-هيدرونفروز- آبسه ويا
تومورها بررسی بعمل آيد.

علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه


 


درمان


لازم
به ذکر است که درمان عــفـونتهای
ادراری در نوزادان 
تزريقی است و بايد نوزاد بستری
گردد .


 


عـفونتــهای  ادراری بعداز دوران نوزادی

 


 از ماه دوم زندگی تا بزرگسالی 
عــفـونتهای دستگاه ادراری در
جنس مونث شايعتر است


 


تظاهــرات
بالينـــــــی:


دراين
گروه سنی بخضوض از 2تا6سالگی ممکن است
علائم بصورت گوارشی باشد ولی تکرر
ادرار-دردشکم واحساس فوريت ادرار نيز
در اين گروه سنی در حال ظهور است.


در
سنين 6 تا18 سالگی شايعترين علائم
احساس فوريت ادرار – تکررادرار- سوزش
ادرار و درد پهلو و يا شکم است .


عـفـونـتهای
ادراری در1 يا2 درصد دختران در سنين
مدرسه ديده می شود پيشابراه کوتاه در
دختران آنها را به عـفـونتهای ادراری
مستعد می کند.در عـفـونتهای ادراری
بخصوص نزد دختران نوجوان ممکن است در
ادرار خون ديده شود که اين خون ارزش
تشخيصی مهمی نيست.


 در تمام کودکان تب های غير قابل
توجيه و علائم پايدار شکمی بدون توجيه
-انجام آزمايش وکشت ادرار را ايجاب می
کند .محل استقرار عـفـونت نيز خيلی
مهم است وعـفـونتهای مجاری ادراری 
فوقانی ( کليه ها و حالبها ) نسبت
به وعـفـونتهای مجاری ادراری تحتانی (مثانه
و پيشابراه ) اغلب بااختلالات
آناتوميک بيشتری همراه است.


متاسفانه
درنوزادان وشيرخوران وکودکان نوپا
تظاهرات بالينی بيماری در تعيين محل
عـفـونت زياد کمک کننده نيست . تب و
درد شکم هم در عـفـونتهای فوقانی وهم
در عـفـونتهای تحتانی 
دستگاه ادراری ديده می شود ولی تب
های بالاتر بيشتر در موارد درگيری
مجاری فوقانی ديده می شود.


 کليه های هيدرونفروز- رفلاکس مثانه
به حالب ( برگشت ادرار از مثانه به سمت
بالا )  -مثانه
ای که بطور کامل تخليه نمی شود-
ناهنجاريها ی مادرزادی – سنگ کليه و
عوامل ديگری که باعث رکود ادرار می
شوند بيمار را مستعد به عـفـونتهای
ادراری  ميکند .وجود رفلاکس مثانه به حالب و
عـفـونت عامل مستعد کننده ای برای
ايجاد اسکار کليوی است.


                      


 اولين قدم برای بررسی بيماران با
وجود علائم ادراری آزمايش وکشت ادرار
ميباشد.در موارد زير ارزيابی
راديولوزيک برای پيگيری بيمار ضروری
است


1-عفونت
ادراری در تمام بچه های زير 10 سال.


2-عـفونت
ادراری در هر جنس مــذکــر.


3-
عـفـونت درجنس مونث که بالاتر از 10
سال باشد و نشانه و علائم پيلونفريت
دارد و يا به درمان کند جواب می دهد.


4-عـفـونتهای
مکرر و راجعه در دختران پيش از سن بلوغ


اگر
بيمار علائم سمی داشت و يا آهسته
وضعيف به درمان پاسخ دهد ويا يک توده و
يا اتساع مثانه داشته باشد انجام
سونوگرافی فوری از مثانه و کليه ضرورت
دارد.


 


توجه


 لازم به ذکر است که يکی از علتهای
مهم عـفـونت ادرار در کودکان بخصوص
دردختر بچه ها که پيشابراه کوتاهی
دارند رعايت نکردن طريقه شستشوی کودک
پس از دفع مدفوع است.لذا بايد توجه کرد
که با دستی که پشت کودک را شسته ايد
جلو کودک را نشوئيد يا بايد ابتدا جلو
کودک را شسته و بعد از آن پشت کودک را
شست ويا اينکه با يک دست پشت کودک را
بشوئيد و با دست ديگر جلوی کودک را
بشوئيد و هر گز نبايد
دست را در هنگام شستن از پشت به جلو
بياوريد چون باعث انتقال ميکروب
از پشت  (‌مقعد
) به پيشابراه کودک می شود..


 

برگشت
به مقالات 

 

    
طراحي
صفحات توسط سايت
كودكان دات او آر جي  ،
هر نوع كپي برداري پيگرد قانوني دارد

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

علائم عفونت ادراری در نوزاد سه ماهه چیست؟ … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه

می پسندم

0

سایر خبرها

به گزارش بهداشت نیوز، علی محسنی متخصص پوست گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی باید کاملا از مواد مورد تأئید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت کشورمان باشند، زیرا در غیر این صورت وجود ترکیبات غیراستاندارد در این لوازم باعث آسیب جدی به پوست می شود. وی ادامه داد: لوازم آرایشی و بهداشتی از نظر ترکیبات باید استانداردهای بین المللی را داشته باشند، زیرا در غیر این صورت در زمان مصرف فرد دچار عارضه …

سوال مخاطب نی نی بان: سلام نوزادم هنگام تولد وزنش 3700. دور سر 36. قد 47 بود. الان که تازه 4 ماهه شده واکسنشو زدن وزنش شده 6700 دور سر43 قدش هم 59 آیا نرماله؟ خیلی نگرانم. پاسخ دکتر مهدی مرادی، فوق تخصص نوزادان: دوست عزیز وزن گیری خوب است. جای نگرانی نیست.

آرایش ارزان قیمت یک متخصص پوست گفت: مصرف لوازم آرایشی بی کیفیت و ارزان سبب بروز عفونت های پوستی و حتی چشم در افراد می شود. تلاش برای ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1400 مدیر عامل انجمن تالاسمی با اشاره به آمار بیماران هپاتیتی مقاوم به درمان گفت: گفت: ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1400 را در برنامه داریم. توسعه حرفه های دانش بنیان به مهارت آفرینی کمک می کند …

بانک کارگشایی 91 ساله شد دهم آبان ماه، بانک کارگشایی به عنوان یکی دیگر از افتخارات بانک ملی ایران 91 ساله شد. بانک کارگشایی از واحدهای تابعه بانک ملی ایران بوده که دارای سه شعبه در تهران (کارگشایی مرکز، امیریه و امیر کبیر) و 46 واحد در سراسر کشور است و در ازای ترهین طلاجات به پرداخت وام قرض الحسنه جهت نیازهای ضروری متقاضیان اقدام می کند. بانک کارگشایی در شش ماهه اول سال جاری، بیش از دو هزار …

سرماخوردگی بسیار مفید است. 5- در ضمن مصرف عرقیاتی همچون عرق آویشن، عرق کاکوتی و عرق گل زوقا نیز می توانند در درمان سرماخوردگی موثر باشند. ویتامین: A گوشت و لبنیات اگر بدن شما دچار کمبود ویتامین A باشد، زیاد سرما می خورید و عفونت سرماخوردگی در بدن تان شدت می یابد و دیرتر هم خوب می شویم. اسم قدیمی ویتامین A ضد عفونت بوده است. اگر کسی ویتامین A بدنش تامین باشد، کمتر دچار عفونت به …

…. علائم: تب، کم خونی، خون ریزی از لثه و بینی، خون ریزی های زیر جلدی، درد و گاهی تورم مفاصل، بزرگی کبد، طحال و غدد لنفاوی از علائم شایع این بیماری است. اکثر بیماران با علائم اولیه مشابه سرماخوردگی و عفونت های معمول مراجعه می کنند و گاهی بیمار تنها علائم بی حالی و خستگی زودرس دارد. بنابراین اگر علائم با درمان های اولیه بهبود نیافت، لازم است بررسی های تکمیلی با نظر متخصص انجام شود …

کودکتان معده درد شدیدی دارد و نمی تواند مثل قبل بازی کند؟ او مدام نفخ دارد و هر اتفاق بدی باعث بدحالی اش می شود؟ بنابر این شاید ندانید که عوامل مختلف محیطی ممکن است باعث ابتلای فرزندتان به سندروم تحریک پذیری روده شده باشد. به همین دلیل خبرنگار نی نی سایت در گفتگو با دکتر فرزانه معتمد، متخصص کودکان و نوزادان و فوق تخصص گوارش و کبد و آندوسکوپی، درباره علت های بروز این بیماری در کودکان از او پرسیده …

شناسایی و تشخیص داده نشده است، از معلمش کتک می خورد، پدر و مادر هم به همان دلیل باز کتکش می زنند، وضعیت که بحرانی تر شد، بعد از چندین توصیه تجربی و غیر علمی فامیل و آشنا که معمولاً به تشدید نشانگان اختلال می انجامد، به متخصص رجوع می کنند و همان انتظاری را که از یک مکانیک برای درست شدن ماشین شان دارند، از روانشناس و مشاور و… هم دارند. آگاهی بخشان، از انواع رسانه ها تا آموزش و پرورش، از …

، بازیگوشی، توجه و علاقه ی بیش ازحد خردسال به اسباب بازی، بازی های کامپیوتری و کارتون ها و… که منجر به امتناع کودک از دستشویی رفتن به موقع می شود، ترس از ادرار کردن به علت عفونت ادراری قبلی که در کودک درد ایجاد کرده و اختلالات توجهی، فشارهای هیجانی و روانی در کودکان بخشی از علل این بیماری است . مشکلات مادرزادی در آناتومی فیزیکی یا شکل دستگاه ادراری مشکلات اکتسابی ایجادشده در …

. هورمون رشد بسیار گردان قیمت است. این دارو فقط به صورت تزریقی وجود دارد و بهتر است هر شب تزریق انجام شود. مدت درمان طولانی است و تا زمانی که رشد متوقف شود درمان ادامه می یابد. در برخی موارد ممکن است درمان پس از 1- 2 سال قطع شود و ترشح هورمون رشد با پیشرفت بلوغ طبیعی شود. در طول مدت درمان، معاینات و بررسی های دوره ای در فواصل شش ماهه، توسط پزشک معالج ضروری است. باید توجه داشت که در موارد …

بیماری نوزادان شیرخوار شود. چون مادران نباید در دوره شیر دهی مواد لبنی و مواد غذایی که طبع گرم دارند زیاد بخورند. مصرف دارو های شیمیایی هم خیلی در شیر تأثیر می گذارند. اگر مقدار مایعاتی که مادران می نوشند کم باشد و یا مقدار زیادی شیرینی بخورند و نوشیدنی های قند دار و نفاخ بنوشند، نوزاد دچار نفخ، سفتی شکم، بی قراری و گاهی اوقات ریفلاکس می شود. 6 – به کودک 6 ماهه همه جور غذایی ندهید …

تعریف مننژیت عفونت و التهاب پرده های مغزی و مایع مغزی نخاعی است که دور مغز و نخاع را احاطه م یکنند. ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها همگی می توانند باعث ایجاد مننژیت شوند. نشانه های مننژیت ویروسی، خفیف است اما مننژیت باکتریایی بسیار شدیدتر از مننژیت ویروسی است و در موارد بسیار باعث بروز مشکلات ثانویه در مغز و سیستم عصبی می شود. علت اکثر موارد مننژیت، ویروس ها هستند. امکان گرفتارشدن به مننژیت …

مشکلات در بدن او باشد. یکی از علت هی اصلی بی اشتهایی در کودکان، گرسنه نبودن است. در اینجا به برخی دیگر از علت های بی اشتهایی در کودکان می پردازیم: 1. رشد کودک: رشد کودک شما از شش ماهگی تا دوازده ماهگی به بیشترین حد خود می رسد و سپس از دوازده ماهگی تا شانزده ماهگی آهسته می شود، بنابراین اگر کودک شانزده ماهه شما دیگر غذاهایی را که در 12 ماهگی می خورد را نمی خورد نباید تعجب …

جدی انرژی مواجه است. دمای پایین بدن می تواند نشانه ای از سوخت و ساز کند و یا اختلال در عملکرد تیروئید باشد. دمای پایین بدن محیط خوبی را برای ویروس ها و عفونت های مزمن ایجاد می کند و نشانه ای از انحطاط و مرگ سلولی تدریجی است. از این رو، اگر دمای بدن شما به طور مداوم یک یا دو درجه کمتر از سطح عادی است، بهتر است این شرایط را با پزشک خود مطرح کرده تا دلیل دقیق آن مشخص شود. …

. دلایل عدد پایین تر از حد نرمال در آزمایش خون می تواند ناشی از شرایط متعددی باشد، از جمله: -آسیب به بیضه ها -سرطان بیضه یا درمان سرطان بیضه -اختلالات هورمونی -عفونت -اچ آی وی / ایدز -بیماری مزمن کبد یا کلیه -دیابت نوع 2 -چاقی بعضی از داروها و شرایط ژنتیکی همچنین می توانند عدد …

مدت زمان بیشتری را در داخل خانه بسر می برند یا در فضاهای بسته هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می باشند. بهترین راه محافظت به گفته ی دکتر Polsleyمتخصص کودکان از دانشگاه Loyola: بهترین راه محافظت از کودکان در برابر آنفلوانزا وعلایم مرگبار آن تزریق واکسن آن است. مدارس و مراکز نگهداری روزانه ی کودکان محیط های بسیار مناسبی برای انتقال وگسترش آنفلونزا می باشند اما اگر کودک شما …

، ادرار یا هر دو این ها وارد کند. پزشک از شما سؤال می کند که آیا به تازگی عمل جراحی یا نمونه برداری از پروستات را داشته اید یا خیر، چرا که این اعمال می توانند در چند هفته باعث وجود خون در منی شوند. در بسیاری موارد، هیچ علتی برای وجود خون در منی یافت نمی شود. در برخی موارد، بخصوص در میان مردان زیر چهل سال، علت ممکن است وجود عفونت باشد. عفونت معمولاً با علائم دیگری مانند سوزش ادرار …

بالارفتن تب در اطفال بسیار خطرناک و مضر است و می تواند تبدیل به تشنج در آنان شود برخی علائم در زمینه تشنج را باید در نظر بگیرید و با مشاهده آنان در فرزندتان سریعا وی را به پزشک برسانید! دکتر تقدیری متخصص مغز و اعصاب گفت: آستانه تحمل تب در افراد مختلف ، متفاوت است و ممکن است تب بالا در برخی کودکان منجر به تشنج نشود. تشنج ناشی از تب، نوعی تشنج است که با تب های بالاتر از 39 درجه سانتی …

نشانه ی عفونت ادرار باشد.این مورد در کودکانی که یبوست اند شایع است. -بی اشتهایی -دل درد مداوم روش دوم: آسان کردن یبوست با تغییر شیوه ی زندگی و درمان های خانگی 1)به کودک خود مقدار زیادی مایعات دهید. این مورد کمک می کند تا مدفوع نرم شود و به آسانی عبور کند.آب و آبمیوه برای این کار فوق العاده اند. شیر در بعضی کودکان ممکن است باعث یبوست …

از دست می دهند و تاندون ها کوتاه می شوند. معمولا در ده سالگی این کودکان به ویلچر نیاز پیدا می کنند. ممکن است عضلات قلب نیز درگیر شوند و اختلال ریتم قلب و نارسایی قلب ایجاد شود. همچنین به علت نارسایی عضلات تنفسی و نارسایی قلب و عفونت های ریوی مرگ قبل از 20سالگی اتفاق می افتد. تشخیص این بیماری با شرح حال، سابقه فامیلی، معاینه توسط متخصص مغز و و اعصاب و بررسی آنزیم های عضلانی و نمونه …

حتما تا به حال کودکان زیادی را در اطراف خود دیده اید که با دندان های سیم کشی شده می خندند و بسیار هم بامزه به نظر می رسند. اما تا به حال فکر کرده اید علت سیم کشی یا ارتودنسی دندان بچه ها در این سن و سال چیست؟ آیا لازم است که در این سن کم این شرایط را تحمل کنند؟ برای پاسخ به این پرسش ها به گفتگو با دکتر مرتضی عشاق، متخصص ارتودنسی و ارتوپدی فک، پرداخته ایم. دکتر مرتضی عشاق، متخصص …

سوال مخاطب نی نی بان: با سلام. نوزاد شش ماه و نیم با وزن تولد 4200 و قد 55 دارم که الان قد 70 و وزنش 8800 شده که تنها از شیر مادر تغذیه کرده. انتهای دو ماهگی طبق عادت چکاپ ماهانه به پزشک متخصص مراجعه کردم و گفتن هر وقت برنج درست کردم از لعابش به نوزاد بدم، ابتدا با اشتیاق نوزادم لعاب برنج که با نبات شیرینش می کردم رو می خورد اما بعد مدتی انگار که زده شده باشه دیگه تمایل نشون نداد بخاطر صحت کارم …

، علایم زیر احتمالا رخ می دهند: -درد در هنگام ادرار کردن مخصوصاً اولین بار در صبح -ترشح از آلت تناسلی -قرمزی و زخم نوک پیشابراه اگر هر کدام از اینها را دارید به پزشک متخصص مراجعه کنید. آیا عوارضی نیز دارد ؟ عوارض مختلفی ممکن است به دلیل NGU به وجود بیایند، از جمله التهاب پروستات که دردی در ناحیه مقعد، آلت تناسلی و در هنگام انزال ایجاد می …

نوع عفونت می شود و با اینکه نادر است، اما ممکن است موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد یا یک مشکل حاد برای سلامتی شود. مصرف گلپر، دارچین و زرشک در سه ماه اول بارداری ممنوع! مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول جایز نیست، زیرا باعث سقط جنین می شود. همچنین زنان باردار از مصرف دارچین و فراورده های آن در طول دوران بارداری، حتی به مقدار خیلی کم خودداری کنند …

وابسته به مادرش است. این اتفاق زود تر از هفته 12 بارداری رخ نمی دهد. بنابراین کم کاری تیروئید مادر در 3 ماهه اول بارداری می تواند اثر سو خود را بر سلامت جنین بگذارد. اکثر مادران بعد از گذشت مدت زیادی از این 3 ماهه، از بارداری خود مطلع می شوند. بنابراین مادران قبل از اقدام به بارداری باید برای تشخیص و درمان وضعیت تیروئید خود مراحل لازم را طی کنند. کنترل کم کاری تیروئید در بارداری …

نمی تواند درست نفس بکشد. سوال من این است چرا با اینکه تست 46 کروموزوم را نشان داده بچه من این علائم را داشت و ایا فرزند من ممکن است عقب مانده ذهنی باشد؟ چرا صدای گریه بچه ام مثل صدای گربه است و بعد از یک کمی گریه نفسش میگیرد؟ ایا شکل جمجمه اش همین شکل می ماند؟ من برای فرزندم چکار کنم؟ فرزندم می خندد بازی دوست دارد و به همه چیز و جغجغه توجه میکند. پاسخ دکتر علی اصغر حلیمی، متخصص اطفال: دوست عزیز این مورد باید حتما معاینه شود. تا ببینیم از نظر ذهنی وضعیت رشدی نوزاد به چه صورت است. از راه دور اصلا نمی شود راهنمایی کرد. …

رایج ترین علائم بارداری پسر, موقعیت شکم می باشد. در بارداری پسر, غالبا شکم سریع بزرگ می شود و ابتدا کمی به سمت پایین است. 2- رنگ ادرار رنگ ادرار زنان در طول بارداری تغییر می کند. برخی شواهد نشان داده است زنان بارداری که رنگ ادرار آن ها تیره است, جنین پسر را دارند و برعکس زنان بارداری که رنگ ادرار آن ها روشن و سفید است, حتما جنین آن ها دختر است. 3- بروز آکنه …

افراد مسیر طولانی را راهپیمایی می کنند بنابراین ممکن است آب و مواد غذایی ناسالمی بین آنها توزیع شود بنابراین زائران باید نسبت به سلامت آن حساس باشند تا به انواع عفونت های روده ای، گوارشی و مسمومیت های غذایی مبتلا نشوند. وی در ادامه تصریح کرد: در مسیر راهپیمایی زائران حسینی چاه های آب بسیاری ممکن است وجود داشته باشد توصیه می شود افراد از مصرف این آب ها حتی آب هایی که در مسیر توزیع می شود به …

. وی گفت: اگر تپش قلب به صورت ناگهانی بروز کند خطرناک خواهد بود. همچنین درد شدید ناحیه سینه، حالت تهوع و تعریق زیاد از جمله نشانه های بیماری قلبی است لذا توصیه می شود این کودک با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش های کم خونی و اختلالات تیروئید از نبود بیماری قلبی اطمینان یابد. این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: بیماری های مادرزادی قلب به دو دسته تقسیم می شود که یکی از نشانه های آنها …

سوال مخاطب نی نی بان: سلام. نوزاد من یک ماه و یک هفته اشه. وقتی بغلش می کنیم بیشتر مواقع دوست داره به سقف نگاه کنه (نه لزوما لوستر یا لامپ). وقتی هم در حالت خوابیده قرار داره خیلی مواقع نگاهش به سمت چپ بالا یا سمت راست بالاست. این طبیعیه یا مشکلی هست؟ پاسخ دکتر محمود مقیمی، متخصص اطفال: دوست عزیز، اگر سرش را به جهت های دیگر هم می گرداند اشکال ندارد ولی اگر همش ثابت است به یک سمت و فقط به یک جهت نگاه می کند باید بررسی شود. …

“),t.close()},t.write(‘

علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه
علائم عفونت ادراری در نوزاد چهار ماهه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *