علائم ضربه به سر نوزادان

صدمات مربوط به سر می توانند از آن چیزی که هستند بدتر یا ضرر رسان تر شوند. پس دوره ی مربوط به صدمات مارادنبال کنید تا اینکه دفعه ی بعدی که کودکتان به خودش آسیب زد، بدانید که چه کاری انجام دهید.

من دو قدم عقب تر از دختر 3 ساله ام، جیلین بودم، هنگامی که پاهایش از پله هایی جلویی ساختمان لغزید و باعث شد در عرض چند ثانیه روی پیاده روی سیمانی روبروی خانه افتاد و یک زخم زننده به اندازه ی یک تخم مرغ شروع به شکل گرفتن کرد و خون از خراش بالای چشمش جاری شد. نتیجه ی این اتفاق یک چشم زیبا و درخشان در کنار یک زخم کریه و یک برآمدگی زشت روی صورت بود که برای هفته ها باقی ماند؛ اما دکتر به خوبی پیش بینی کرد که: جیلیان، همانند بچه هایی که این طور اتفاقات را تجربه می کنند، به زودی خوب خواهد شد.

اگر این طور به نظر می رسد که کودک شما همواره در حال جست وخیز کردن است، احتمالاً حق با شماست. بر اساس اطلاعات مرکز کنترل و پیش گیری بیماری ها افتادن یکی از دلایل اصلی آسیب های غیر جدی در بچه ها در تمامی سنین و علت شماره ی 1 آسیب های مربوط به سر در کودکان زیر 9 سال است. کودکان زیر 4 سال یکی از قربانیان اصلی آسیب های مربوط به سر هستند و ورزشکاران جوان در فعال در سطوح عادی ورزشی، صدماتی در درجات متفاوتی از خفیف تا شدید می گیرند. تابه حال مشخص نشده است احتمال آسیب دیدن یک کودک که به سرش ضربه ای وارد می شود، چقدر است، چرا که متخصصان در مورد تعریف آسیب در کودکان با یکدیگر توافقی ندارند.

کارول دمتئو، استادیار کاردرمانی بالینی در دانشکده ی علوم توان بخشی در دانشگاه مک مستر، در همیلتون انتاریو بیان می کند، افراد تصور می کنند که آسیب به معنای متورم شدن سر است و فرض را بر این می گیرند که اتفاق خاصی نخواهد افتاد. درواقع، آسیب های مربوط سر یک نوع آسیب مغزی به شمار می آیند که البته ضرورتاً بدین معنا نیست که آسیب های دائمی وجود خواهد داشت.علائم ضربه به سر نوزادان

دمتئو توصیه می کند: «حتی اگر این آسیب دیدگی خفیف است، حواستان به کودکتان باشید و از کودکتان به دقت مراقبت کنید». به این دلیل که این احتمال وجود دارد که کودک شما یک روزی دچار آسیب شود، ما از متخصصان درخواست کردیم که چیزهایی را که شما باید در این مواقع بدانید را با ما در میان بگذارند.

آسیب

چگونه صدمات سر اتفاق می افتند

کودکان کم سن و سال با احتمال بیشتری به سرشان آسیب می رسانند که علت های آن از این قرارند که: آن ها درون وام حمام لیز می خورند و در هنگامی که در حال فراگرفتن راه رفتن هستند، کمتر روی حرکت پاهایشان کنترل دارند. همچنین در این وضعیت آن ها در حال شناسایی محدودیت هایشان نیز هستند. تریسیا هونئا از ایساوای واشنگتن به تازگی به این واقعیت واقف شده است. آتیکوس، پسر 5 ساله ی او، در شهربازی دیزنی لند در کالیفرنیا علی رغم هشدار مادرش از نرده ها آویزان شده بود. هونا توضیح می دهد که: «پس از مدتی او تعادلش را از دست داد». «او با لیز خورن از روی یکی از سنگ های دکور این شهربازی به سرش آسیب رساند و خون همه جا را فراگرفت».

اتفاقات مربوط به آسیب های سر کودکان در لحظه اتفاق می افتند. آن ها از میز در حال جابجایی آویزان می شوند، در پله ها دراز می کشند، در زمین بازی به یکدیگر برخورد می کنند چرا که متوجه نیستند، کجا می روند، یا از روی دوچرخه یا ماشین های شارژی مسابقه ای (که آکادمی پزشکی کودکان آمریکا توصیه می کند که تا زمانی که سن کودکان به 16 سالگی نرسیده است، نباید سوار این ماشین ها شوند) به زمین می افتند.

امروزه، پزشکان به صورت روزافزون نگران پدیده ای تحت عنوان سندرم اثرات ثانویه هستند. تحقیقات نشان می دهد که اگر کودکی قبل از ترمیم زخم اولیه صورت خود، دوباره به سرش آسیب برساند، آسیب دوم می تواند اثرات ماندگارتری داشته باشد. حتی در موارد نادری این آسیب ثانویه می تواند کشنده باشد.

به دنبال چه چیزی باشید

به محض اینکه حادثه اتفاق می افتد تا چند هفته ی بعدی آن، باید نسبت به مواردی همچون صحبت های غیرعادی، دید غیرعادی، تار یا دوگانه، دشواری در حفظ تعادل یا راه رفتن، استفراغ، سردرد یا مردمک چشم بزرگ تر از اندازه ی معمولی یا غیرمتقارن حساسیت داشته باشید. از کودکتان بپرسید که آیا او حالت تهوع یا استفراغ، دشواری در تشخیص بو یا شنیدن صدا دارد.

برای کودکانی که هنوز راه نمی روند یا صحبت نمی کنند، علائم خطرناک شامل این موارد می شود، تورم در قسمت صاف جلو و پشت جمجمه ی سر، استفراغ، بی حالی، مشکل در غذا خوردن و گریه ی ممتد. زخم های مربوط به سر حتی می توانند روی جمجمه تورفتگی ایجاد کنند. اگر شما متوجه هر یک از این علائم شدید به پزشک کودکان خود خبر بدهید. اوینشن موهان، مدیر اجرایی جراحی اعصاب کودکان در بیمارستان کودکان ماریا فاری در مرکز پزشکی وستچستر در والهالای نیویورک در این موارد توصیه می کند که کودک مستقیماً به اتاق اورژانس منتقل شود.

این کاری است که والدین اتیکوس هونا انجام دادند. یک بار در بیمارستان محلی، آن ها تلاش کردند که کودک پنج ساله را هشیار نگه دارند. اگر آن ها به او اجازه می داند که به خواب برود، پزشکان نمی توانستند بگویند که آیا او به خواب رفته یا هشیاری خود را ازدست داده است. درنهایت پزشکان محل زخم را بخیه زدند و نتیجه گرفتند که او دچار آسیب مغزی نشده چراکه هشیاری خود را از دست نداده و فقط خسته بوده است. خوشبختانه، ورم روی سر او نشانه ای از یک عارضه ی جدی نبوده است. دکتر موهان توضیح می دهد که رگ های خونی زیادی در صورت و جمجمه ی سر وجود دارند و به همین دلیل است که خونریزی های سر شدید هستند.

بعد از تشخیص چه اتفاقی می افتد

تشخیص

آنتونی بیلوسکی، یک متخصص اطفال در بور کلین نیویورک می گوید: در هنگامی که یک ورم روی سر کودکان وجود دارد، اولین چیزی که پزشکان به دنبال آن هستند یافتن، نشانه های ضربه است. او می افزاید: «این بیشترین نوع آسیب سراست که ما در کودکان می بینیم».

حتی خفیف ترین اشکال جراحت می تواند منجر به خستگی و سردردهای تکراری شود که در طول روزهای بعد از آسیب زیر ادامه می یابد. آسیب های جدی تر منجر به مسائل رفتاری و مربوط به خواب می شود که می تواند بر روی تمرکز کودکان روی تکالیف مدرسه شان تأثیرگذار باشد. به همین دلیل پزشک پس از پرسیدن از اینکه آیا کودک پس از آسیب دیدگی گیج شده یا بر روی زمین افتاده است، به کنترل موارد عصب شناختی همچون بینایی، شنوایی، واکنش ها و تعادل بدن می پردازد.

اگر تاریخچه ی کودک یا آزمایشات، پزشک را نسبت به آسیب های جدی تر مشکوک کند، ممکن است وی درخواست سی تی اسکن یا بررسی یک نوع کمتر شایع آسیب های مغزی را بدهد که در آن خون بین سطح مغز و پوشش بیرونی آن قرار می گیرد (یک نوع نادر از آسیب های مغزی، هماتوم اپیدورال دارد که در آن خون بین جمجمه و روی قشای مغزی قرار می گیرد. این نوع آسیب مغزی دلیل درگذشت ناتاشا ریچاردسون بازیگر در سال 29 که هنگام اسکی به سرش آسیب رسید. ریچاردسون در ابتدا حالش خوب بود اما تا هنگامی که اسکن مربوط به هماتوم را از وی گرفتند، او درگذشت). اگر سی تی اسکن هرگونه خون ریزی داخلی را در سر نشان دهد، پزشکان به منظور کاهش فشار دست به عمل خواهند زد. اگرچه هماتوم ها می توانند کشنده باشند، برای یک جراح مغز آموزش دیده درمان این آسیب دیدگی آسان است- این دلیل است که شما باید بلافاصله کودکتان را بررسی کنید.

زندگی پس از یک حادثه

دمتئو می گوید: کودکانی که از آسیب های مربوط به سر رنج می برند در ابتدا باید از هرگونه فعالیتی که از مغزشان کار می کشد، اجتناب کنند، حتی بازی های کامپیوتری و ویدئویی. پس آن ها باید در خانه بمانند و به مدرسه نروند. آن ها همچنین باید از غلت زدن، ورزش کردن و حتی وسایل تفریحی پارک ها اجتناب کنند. بعد از چند روز آن ها باید برای یک بررسی دوباره به منظور کنترل باقی ماندن اثرات جانبی به پزشک مراجعه کنند (در یک مطالعه ای که به وسیله ی دمتئو انجام شده است، بیش از 7 درصد کودکانی که مطالعه شدند، هنوز در حال تجربه ی نشانه هایی بودند که به آسیب های 6 ماه قبل مربوط می شد). متخصص اطفال کودک شما ممکن است از معلمان و مربیان کودکتان بخواهد که در این مسیر سهم بیشتری داشته باشند. «ما واقعاً می خواهیم بدانیم که آیا واقعاً کودک شما به شرایط قبل از جراحتش بازگشته باشد». «این به عنوان نشان گری از این است که آیا ما می توانیم پرونده ی کودک را ببندیم و به او اجازه ی برگشت به فعالیت های عادی اش را بدیهم».

تعداد آسیب های مربوط به ورزش در حال افزایش است. مطالعه ی جدیدی در طب اطفال نشان می دهد که کودکان 8-13 ساله ی مراجعه کننده ی به بخش اورژانس بیمارستان ها در طی 1 سال گذشته دو برابر- از 38 کود در سال 1997 تا 78 در سال 27 می شود. به منظور تأکید بر اهمیت این آسیب ها سی دی سی یک کمپین بزرگ را برای آگاهی بخشی به مربیان راه انداخته است. هدف این کمپین این است که مربیان فرابگیرند علائم آسیب را شناسایی کنند و نسبت به کودکانی که مشکوک به آسیب مغزی هستند، چه واکنشی نشان بدهند، یکی از این واکنش ها این است که آن ها را از بازی حذف کنند (حتی دنیای فوتبال حرفه ای این آسیب ها را شناسایی کرده است- در دسامبر 29 لیگ ملی فوتبال سیاست جدیدی را اعلام کرد که ازجمله ی این ها است که یک روز بعد از مشاهده ی علائم آسیب حق بازی کردن ندارند).

هوشمندانه ترین روش های مراقبت

همه ی ما می دانیم که علی رغم همه ی سخت کوشی ها، ما نمی توانیم هرلحظه مراقب کودکانمان باشیم؛ اما می توانیم از راهبردهای امنیت پایه ای استفاده کنیم. ازجمله ی این راهبردها این است که در هنگامی که کودکمان از دوچرخه، اسکوتر، اسکیت چرخ دار، اسکی روی یخ، اسکیت روی صفحه استفاده می کند به او اصرار کنیم که کلاه ایمنی به سر کند. از کودکانی که به تازگی شروع به راه رفتن یا خزیدن کردن به دقت مراقبت کنید و نسبت به گذاشتن حفاظ در اطراف پله ها هوشیار باشید. در حمام تشک های مراقبت نصب کنید و روی پنجره ها محافظ نصب کنید.

اگر کودکتان در حال افتادن است، سعی کنید احساسات خود را مدیریت کنید. این به معنای تمایز میان یک بهبود سریع و مسئله ی مزمن است. به جزئیات آسیب دیدگی کودکتان توجه کنید چراکه باید این جزئیات را با پزشکتان در میان بگذارید؛ و اگر او نیاز داشت که به بیمارستان رجوع کند، شما می توانید به پزشک بخش اورژانس این موارد را اطلاع دهید، مقدار ارتفاعی که او ازآنجا پرت شده است، نحوه ی بروز حادثه و دیگر جزئیات حیاتی که به پزشک کمک می کند تصمیمات درمانی مناسبی را اتخاذ کند.

آیا آن یک آسیب مغزی است؟

والتر جی مولوفسکی، رئیس بخش اعصاب کودکان در مرکز پزشکی بث در شهر نیویورک می گوید: «به محض اینکه حادثه اتفاق افتاد به دنبال علائم زیر باشید و در طی هفته های پیش رو مراقبت آن ها باشید».

کودکان

تورم در بخش صاف سر (قسمت صاف مربوط به جلو و پشت جمجمه ی سر)

استفراغ

بی حالی و رخوت

سخت غذا خوردن

گریه ی طولانی مدت

کودکان بیش تز از یک سال

استفراغ و حالت تهوع

دید مبهم و دوتایی

حساسیت به نور و صدا

علائم ضربه به سر نوزادان

سردرد

کندی در عملکرد و بی خوابی

مردمک چشمی که بیش ازاندازه ی معمولی بزرگ یا تقارن است

مشکلات مربوط به تمرکز یا حافظه

گیجی

از دست دادن هشیاری

سرگیجه و مشکلات مربوط به تعادل

مشکلات مربوط به چشایی یا بویایی

قدرت شنوایی

همه ی محتواهای این وب سایت، از جمله ی نظرات پزشکی و سایر اطاعات مربوط به سلامت، صرفاً برای اهداف آموزشی است و نباید به عنوان طرح خاص درمانی یا تشخیصی برای وضعیت افراد به کاربرده شود. استفاده از این سایت و اطلاعاتی که در این سایت منتشر می شود به این معنای ایجاد یک رابطه ی پزشک و بیمار نیست. همیشه در ارتباط با مشکلات یا سؤالات مربوط به سلامتی خودتان و دیگران به دنبال توصیه های مستقیم پزشک خودتان باشید.

کد QR را با گوشی خود اسکن کنید، و یا از طریق دکمه «نصب اپلیکیشن» ، آن را مستقیم نصب کنید.

کاربر محترم،
با توجه به محدودیت اعمال شده توسط شرکت اپل، به سامانه www.ninisanj.com مراجعه و از تمامی خدمات موجود در اپلیکیشن موبایل بهره‌مند شوید.

برای نصب نسخه جدید اپلیکیشن، ابتدا نسخه قدیم آن را از روی دستگاه خود پاک کرده و سپس مراحل زیر را انجام دهید :

 

۱) از طریق Browser گوشی یا تبلت وارد سایت شوید


 

۲) از قسمت فوتر سایت (قسمت پایین صفحه سایت) یا منوی اصلی، نسخه iOS اپلیکیشن را انتخاب کنید

 

۳) گزینه Install رو انتخاب کنید

 

۴) وارد بره سیب‌اپ خواهید شد و بقیه مراحل نصب از آنجا دنبال کنید تا بره به طور کامل نصب شود

 

 

۵) حالا می‌توانید وارد اپلیکیشن شده و از آن استفاده کنید

توجه داشته باشید دسترسی به این خدمات، تنها توسط اعضای سامانه ninisanj میسر می‌باشد.

جهت استفاده از خدمات سازمانی این سامانه برای مؤسسه/مدرسه خود، لطفاً با مدیریت تماس حاصل فرمایید.

در اینصورت می‌توانید صفحات سایت ninisanj را بصورت سفارشی، و با لوگو و پنل سازمانی خود مدیریت کنید.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *