علائم حاملگي مولار

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

زمان بارداری دوران حساسی است که به مراقبت‌های خاص و دقیقی نیاز دارد. با تمام این مراقبت‌ها ایجاد شدن برخی شرایط دشوار اجتناب‌ناپذیر است، که با داشتن اطلاعات کافی درمورد آنها می‌توان اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام داد. یکی از این بیماری‌ها حاملگی مولار است که به آن بچه خوره نیز می‌گویند. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با این بیماری، علل و عوارض، راه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان آن آشنا کنیم.
علائم حاملگي مولار

حاملگی مولار که با مول هیداتی‌فرم (hydatidiform mole) یا بچه‌خوره نیز شناخته می‌شود، از عوارض نادر حاملگی است که موجب رشد غیرطبیعی تروفوبلاست‌ها (trophoblast) می‌شود. تروفوبلاست‌ها سلول‌هایی هستند که درصورت رشد طبیعی، جفت را ایجاد می‌کنند. در این بیماری، جنین زنده هرگز شکل نمی‌گیرد یا به‌شکلی غیرطبیعی رشد می‌کند و ازبین می‌رود.

دو نوع حاملگی مولار وجود دارد، حاملگی مولار کامل و حاملگی مولار نسبی. در حاملگی مولار کامل، بافت جفتی غیرطبیعی و متورم است و کیست‌های پر از مایعی را تشکیل می‌دهد و هیچ بافت جنینی شکل نمی‌گیرد. ولی در حاملگی مولار نسبی، بافت جفتیِ طبیعی در کنار بافت جفتی غیرطبیعی ایجاد می‌شود و گاهی جنین نیز شکل می‌گیرد، ولی زنده نمی‌ماند و معمولا در اوایل حاملگی سقط می‌شود.

حاملگی مولار می‌تواند عوارضی جدی داشته باشد (ازجمله شکل نادری از سرطان) و باید در مراحل اولیه تشخیص داده و درمان شود.

در ابتدا ممکن است حاملگی مولار شبیه حاملگی طبیعی به‌نظر برسد، ولی حاملگی‌های مولار علائم و نشانه‌های خاصی دارند، ازجمله:

اگر با هریک از علائم یا نشانه‌های حاملگی مولار روبه‌رو شدید، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است که پزشک سایر نشانه‌های حاملگی مولار را در شما تشخیص بدهد، ازجمله:

تخمک بارورشده‌ی غیرطبیعی حاملگی مولار را ایجاد می‌کند. سلول‌های انسان به‌طورطبیعی ۲۳ جفت کروموزوم دارند. در هر جفت کروموزوم، یک کروموزوم از پدر و کروموزوم دیگر از مادر است. در حاملگی مولار کامل، تخمک خالی توسط یک یا دو اسپرم بارور می‌شود و تمام مواد ژنتیکی موجود در سلول تخم ایجادشده متعلق به پدر است. در این شرایط، کروموزوم‌های تخمک مادر ازبین رفته یا غیرفعال هستند و کروموزوم‌های پدر تکثیر می‌شوند. در حاملگی مولار نسبی یا ناقص، کروموزوم‌های مادر باقی می‌ماند، ولی ۲ سری از کروموزوم‌ها متعلق به پدر هستند. درنتیجه رویان (embryo) به‌جای ۴۶ کروموزوم، دارای ۶۹ کروموزوم است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که ۲ اسپرم، تخمک را بارور می‌کنند. در این حالت، نسخه‌ی اضافه‌ای از مواد ژنتیکی پدر در سلول تخم وجود دارد.

تقریبا از هر ۱۰۰۰ بارداری، یک مورد حاملگی مولار تشخیص داده می‌شود. عوامل مختلفی با حاملگی مولار مرتبط هستند، ازجمله:

ممکن است پس از رفع حاملگی مولار، بافت مولار باقی بماند و به رشد خود ادامه دهد. به این حالت، نئوپلازی تروفوبلاستیک بارداری پایدار (persistent gestational trophoblastic neoplasia) یا به‌طور مخفف GTN گفته می‌شود. این حالت در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از موارد حاملگی مولار کامل و تا ۵ درصد از موارد حاملگی مولار نسبی رخ می‌دهد.

یکی از نشانه‌های GTN پایدار، وجود سطح بالایی از گنادوتروپین جفتی انسان (human chorionic gonadotropin) (یک هورمون حاملگی) پس از رفع حاملگی مولار است. در بعضی موارد یک مول هیداتی‌فرم تهاجمی (invasive hydatidiform mole) به عمق لایه‌ی میانی دیواره‌ی رحم نفوذ می‌کند و موجب خون‌ریزی واژینال می‌شود.

تقریبا همیشه می‌توان جی‌تی‌ان پایدار را با موفقیت درمان کرد و برای درمان آن نیز معمولا از شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. گزینه‌ی دیگر برای درمان، برداشتن رحم (هیسترکتومی، hysterectomy) است.

در موارد نادر، شکلی سرطانی از جی‌تی‌ان به کوریوکارسینوما (Choriocarcinoma) رشد می‌کند و به سایر اندام‌ها گسترش پیدامی‌کند. کوریوکارسینوما معمولا با استفاده از چند داروی سرطان درمان می‌شود. میزان بروز این عارضه در حاملگی مولار کامل از موارد حاملگی مولار نسبی است.

اگر قبلا حاملگی مولار داشته‌اید، پیش از بارداری مجدد با پزشک یا ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بارداری خود مشورت کنید. ممکن است که پزشک به شما توصیه کند که برای بارداری مجدد، ۶ ماه تا یک سال صبر کنید. خطر بروز مجدد حاملگی مولار در شما کم است، ولی احتمال بروز این مشکل در شما نسبت‌به زنانی که هیچ سابقه‌ای از حاملگی مولار نداشته‌اند، بالاتر است.

ممکن است در طول بارداری‌های بعدی، پزشک برای کنترل شرایط شما و اطمینان از رشد طبیعی جنین انجام سونوگرافی‌هایی را در مراحل اولیه تجویز کند. گاهی پزشک از شما می‌خواهد آزمایش ژنتیکی پیش از تولد را نیز انجام دهید، چون از این نتیجه‌ی آزمایش می‌توان برای تشخیص حاملگی مولار استفاده کرد.

اگر پزشک به حاملگی مولار مشکوک شود، چند آزمایش خون ازجمله آزمایشی برای اندازه‌گیری سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسان (اچ‌سی‌جی، یک هورمون بارداری) در خون شما را تجویز می‌کند و انجام سونوگرافی را نیز توصیه می‌کند.

در سونوگرافی استاندارد، امواج صوتی با فرکانس بالا به‌سمت بافت‌های موجود در قسمت‌های شکمی و لگنی هدایت می‌شود. البته در اوایل بارداری، رحم و لوله‌های فالوپ به واژن نزدیک‌تر هستند تا به سطح شکمی. بنابراین ممکن است که سونوگرانی ازطریق وارد کردن دستگاه wandlike (مبدل) به واژن انجام شود.

سونوگرافی حاملگی مولار کامل (که در ۸ یا ۹ هفته‌ی اول بارداری تشخیص داده می‌شود) موارد زیر را نشان می‌دهد:

سونوگرافی حاملگی مولار نسبی موارد زیر را نشان می‌دهد:

ممکن است پزشک درصورت تشخیص حاملگی مولار، وجود سایر مشکلات پزشکی را نیز در شما بررسی کند، ازجمله:

حاملگی مولار نمی‌تواند به‌صورت یک بارداری طبیعی ادامه پیدا کند. برای جلوگیری از عوارض آن، باید بافت جفتی غیرطبیعی برداشته شود. معمولا درمان حاملگی مولار شامل یک یا چند مورد از مراحل زیر است:

درطول این عمل، پس از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی، درحالی‌که پاهایتان روی پایه (stirrups) قرار گرفته است، روی تخت اتاق عمل به پشت می‌خوابید. پزشک اسپکولوم را درون واژن شما قرار می‌دهد (مانند معاینه‌ی لگنی) تا بتواند دهانه‌ی رحم را ببیند. سپس دهانه‌ی رحم را گشاد کرده و بافت رحمی را با دستگاه وکیوم (مکنده) خارج می‌کند.

ممکن است که پزشک پس از تکمیل درمان حاملگی مولار برای ۶ ماه یا یک سال به کنترل سطح HCG شما ادامه دهد تا مطمئن شود که هیچ بافت مولاری باقی نمانده است. ازآنجاکه سطح HCG درطول بارداری طبیعی نیز افزایش می‌یابد، ممکن است که پزشک به شما توصیه کند که برای اقدام برای بارداری بعدی ۶ تا ۱۲ ماه صبر کنید. پزشک به شما توصیه می‌کند که درطول این زمان از یکی از روش‌های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

سقط جنین و ناکام ماندن یک بارداری، ویرانگر است. برای کنارآمدن با این غم‌واندوه به خودتان زمان بدهید. درمورد احساسات خود صحبت کنید و از آنها فرار نکنید. برای حمایت به همسر، خانواده و دوستان‌تان روی بیاورید. اگر در کنترل احساسات خود مشکل دارید با پزشک‌تان یا مشاور مشورت کنید.

احتمالا ابتدا باید با پزشک خانوادگی یا ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بارداری خود صحبت کنید. درادامه توضیح می‌دهیم که قبل از مراجعه به پزشک چه کارهایی را انجام دهید و پزشک نیز چه کارهایی را انجام خواهد داد.

پیش از مراجعه به پزشک:

آماده کردن فهرست سؤالات موجب می‌شود که از زمانی که پیش پزشک هستید بیشترین بهره را ببرید. برخی از سؤالات مهم مربوط به حاملگی مولار عبارت است از:

علاوه‌بر سؤالاتی که از قبل آماده کرده‌اید، اگر چیزی را متوجه نشدید می‌توانید درطول جلسه‌ی ملاقات‌تان از پزشک بپرسید.

احتملا پزشک به معاینه‌ی فیزیکی شما می‌پردازد و دستور آزمایش‌هایی ازجمله آزمایش خون و سونوگرافی را می‌دهد. او همچنین سؤالاتی را از شما می‌پرسد، مانند:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

علائم حاملگي مولار

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

درمان خارش واژن؛ بهترین درمان‌های خانگی و علت خارش واژن


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن

مقابله با افسردگی؛ بدون مصرف دارو با افسردگی مبارزه کنید

ترفندهای خانه تکانی سریع و آسان در ۳۰ مرحله

کمال گرایی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

اختلال بولیمیا چیست؛ علائم و راه‌های درمان آن

مانیکور ناخن؛ همه چیز درمورد مانیکور و انجام آن در خانه

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– حاملگی مولار در حدود 1 از 1 حاملگی رخ می دهد و این بدان معناست که نسبتا نادر است. همچنین به عنوان بیماری تروفوبلاستی حاملگی (GTD)، مول هیداتیدیفرم یا (مول) هم شناخته می شود. دو نوع بارداری مولار وجود دارد. اولین نوع بارداری مولار کامل است. یعنی در این نوع بارداری مولار، تخمک بارور شده متاسفانه به جنین تبدیل نمی شود و نوع دوم حاملگی مولار نسبی است و جنین بارور شده اما دارای نقص های شدید بوده و به شکلی غیر عادی رشد می کند.

حاملگی مولار زمانی اتفاق می افتد که بافتی که معمولا به  جنین تبدیل می شود،  دارای رشدی غیرطبیعی در رحم  باشد. گاهی به دلیل اختلال در جفت در هنگام لقاح صورت می پذیرد یعنی هنگامی که اسپرم و تخمک به هم می پیوندند، این مشکل رخ داده و رشد جنین دچار اختلال می شود.علائم حاملگي مولار

زمانی که اسپرم و تخمک با هم ترکیب می شوند باید کروموزوم های یکسانی و به تعداد مشخصی به تخمک برسد. در حاملگی مولار این تعداد یکسان و مناسب نبوده و منجر به اختلال در رشد تخمک می شود.

رشد بافت غیرطبیعی، معمولا سریع تر از رشد طبیعی جنین است. البته در بارداری مولار تمام علائم و حالات یک بارداری طبیعی در زن وجود دارد. اعتقاد بر این است که مشکل بارداری مولار به علت مشکل در اطلاعات ژنتیکی تخمک یا اسپرم است. چنانچه  دچار حاملگی مولار هستید لازم است که هر چه سریع تر به درمان پزشکی اقدام کنید.

زمان تشخیص حاملگی مولار در درمان آن بسیار مهم است .همانطور که اشاره شد علائم حاملگی مولار در ابتدای بارداری تقریبا مشابه با بارداری طبیعی بوده و شک برانگیز نیست. اما ممکن است کم کم حالات و وضعیت حاملگی دچار تغییر شده و موجب نگرانی زن باردار شود.

این تغییرات ممکن است به صورت خونریزی یا لکه بینی باشد. البته رنگ و شکل خونریزی ممکن است به صورت خون روشن یا قهوه ای و همینطور خفیف یا شدید باشد. زمان بروز این تغییر حالت ها و خونریزی تقریبا شش تا هفت هفته و یا در برخی مواقع تا دوازده هفته بعد از بارداری، است.

در برخی موارد، علائم شدید تری مانند تشنج بارداری و قبل از اواسط بارداری، همراه با تهوع، درد شکم و تکرر ادرار در زن مشاهده می شود. البته در عصر حاضر و با امکانات جدید پزشکی، حاملگی مولار در همان ابتدا تشخیص داده شده و درمان صورت می گیرد.

به هرحال توصیه می شود که پس از شروع بارداری، چنانچه هر نوع علامت غیر طبیعی یا خونریزی و لکه بینی مشاهده کردید، به سرعت به پزشک مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که هر نوع لک بینی دلیل بر وجود حاملگی مولار نیست و در نهایت پزشک متخصص این موضوع را تشخیص خواهد داد.

در صورت بروز علائم حاملگی مولار، ضروری است که هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما برای تعیین و تشخیص  بارداری مولار تمام جوانب و نکات اولیه را در نظر گرفته و سپس روش درمانی را ارائه می کند.

بارداری مولار معمولا به دو روش متفاوت تشخیص داده می شود. معمولا برای تشخیص مولار، ابتدا معاینه لگن صورت می گیرد. معاینه لگن، اندازه بزرگ تر یا کوچک تر رحم و همچنین تخمدان ها را نشان می دهد. بخشی از تست هم شامل آزمایش خون است که برای تعیین سطح hCG است. در صورتی که حاملگی مولار وجود داشته باشد سطح hCG بالاتر از حد طبیعی است.

همچنین سونوگرافی لگن هم نشان می دهد که آیا جنین وجود دارد یا خیر. با استفاده از دستگاه آلتراسوند هم بررسی ادرار صورت گرفته و وجود توده های به شکل خوشه انگور، نشانگر حاملگی مولار است. سونوگرافی اصلی ترین راه تشخیص حاملگی مولار است. با استفاده از سونوگرافی، جفت ناقص را هم می توان تشخیص داد.

اما پس از مدتی علائم حاملگی مولار ظاهر می شوند.در این زمان اغلب خونریزی واژینال وجود دارد و رحم بزرگ تر از اندازه طبیعی است. همچنین، اغلب علائم هیپرتیروئیدیسم نمایش داده می شود. این علائم شامل احساسات عصبی و خستگی، ضربان قلب سریع و نظم و مقدار غیر طبیعی تعرق است. زن ممکن است احساس ناخوشایندی در ناحیه لگن را تجربه کند.

مهمترین نشانه ای که باید مورد توجه قرار گیرد تخلیه ترشحات واژن است که از بافتی به شکل خوشه انگور تشکیل شده است. یکی دیگر از علائم مولار، پره اکلامپسی است. پره اکلامپسی، از جمله عوارض حاملگی است که به صورت فشار خون بالا شناخته شده است. فشار خون بالا در بارداری ممکن است به سیستم های دیگر بدن آسیب وارد کند.

با وجود اینکه علائم حاملگی مولار مانند حاملگی طبیعی است، اما  دارای تفاوت های بسیار مهمی است. دربررسی های اولیه توسط پزشک، جنین، دارای ضربان قلب نیست زیرا تنها توده ای از بافت غیر طبیعی وجود داشته و هیچ جنینی وجود ندارد.

سقط جنین ممکن است به دلایل مختلف رخ دهد. حاملگی های مولار، حاملگی های شیمیایی و فاکتور سمی جنینی (ETF)، دلایل دیگری برای سقط جنین است.سقط مکرر زمانی اتفاق می افتد که  یا حاملگی متوقف شده و یا عناصر بارداری  توسط بدن تشخیص داده نمی شود.

علائم سقط جنین مانند خونریزی در دوران بارداری معمولا در سه ماهه اول بارداری تشخیص داده می شود و انواع مختلفی از گزینه های درمان برای هر مورد وجود دارد. این مشکلات همگی مربوط به دلایل سقط جنینی هستند. نکته قابل توجه در مورد اشتباه اکثر افراد در مورد حاملگی پوچ و حاملگی مولار است.

حاملگی پوچ و مولار کاملا با هم متفاوت هستند. البته از نظر نتیجه و از بین رفتن حاملگی هر دو به یک شکل بوده اما از نظر نوع و دلایل با هم فرق می کنند. در حاملگی مولار، تخم بارور می شود اما یک جنین کامل و واقعی را تشکیل نمی دهد و یا جنین تشکیل شده، اما بنابه دلایل زیادی این جنین، دارای نقص بالا بوده و حاملگی از بین می رود.

در حاملگی پوچ، کیسه جنین تشکیل می شود اما هیچ جنینی در آن وجود ندارد و به عبارت دیگر شرایط حاملگی فراهم شده اما ساک حاملگی خالی است.

در اوایل بارداری و در هفته های اول، معمولا مقدار بتا بالا نیست . بالا بودن مقدار بتا یا به دلیل چند قلو بودن و یا حاملگی مولار است. چنانچه به فاصله 48 ساعت مقدار بتا بسیار افزایش پیدا کند، احتمال بارداری مولار وجود دارد.

مقدار بتا در حاملگی بتا معمولا بالای پنج هزار است.

حاملگی های مولار به صورت خود به خود پایان می یابند و خروج و تخلیه بافت انگور شکل ، صورت می گیرد. روش های درمانی حاملگی های مولار بوسیله کورتاژ، مکش، انقباض و تخلیه بوده و یا گاهی از طریق دارو حذف می شوند.

بیهوشی عمومی به طور معمول در این روش ها استفاده می شود. حدود 9٪ از زنان مبتلا به حاملگی مولار، نیاز به درمان ندارند. روش های پیگیری هم برای تعیین سطح هورمون به صورت ماهانه و به مدت شش ماه صورت می گیرد. یک سال پس از حاملگی مولار، بهتر است اقدام به حاملگی مجدد صورت نگیرد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:americanpregnancy.org

علت مرگ جنین در ماههای مختلف بارداری

11 علت طولانی شدن پریود بیش از 1 روز

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

چه چیز باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

مسمومیت در بارداری چه علائمی دارد؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

علائم حاملگي مولار

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *