علائم بیماری کبدی عروس هلندی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بیماری کبد چرب در پرندگان FLD گذاری شده است.در این بیماری مقدار بیش از حد چربی در کبد پرنده جمع می شود.این بیماری در کاکاتو ها “Cockatoos” , کاکاتیل ها “Cockatiels”,مرغ عشق ها و طوطی های امازون شایع تر از بقیه پرندگان می باشد.متاسفانه بیماری کبد چرب یک بیماری بسیار خطرناک و جدی است و در صورت عدم تشخیص و درمان زود هنگام, موجب مرگ پرنده می شود.این بیماری در پرندگان خانگی که رژیم غذایی ناسب و تعادلی دارند بسیار رایج است.

علائم بیماری کبد چرب:

اکثر پرندگانی که از این بیماری رنج می برند اضافه وزن دارند و به علت تجمع بیش از حد چربی , کبد ان ها بزرگ تر می شود.پرندگان مبتلا به کبد چرب اشتهای خود را از دست می دهند و بی حال هستند به طوری که ممکن است اغلب اوقات بسیار افسرده به نظر بیایند.رنگ پوست ان ها نیز ممکن است تغییر کند.به دلیل بزرگ شدن کبد,این پرندگان نمی توانند به راحتی تنفس کنند و به زحمت نفس می کشند.علاوه بر این مدفوع پرنده از حالت طبیعی خارج شده و به رنگ سبز در میاید.همچنین پرهای پرنده بسیار نا مرتب به نظر می رسند.به دلیل کاهش عملکرد کبد,ممکن است اختلالاتی در سیستم عصبی پرندگان رخ دهد که موجب از دست دادن تعادل,تشنج و لرزش عضلات بدن ان ها می شود.منقار مرغ

عشق های مبتلا به کبد چرب,از حالت طبیعی رشد می کند و نرم می شودخون ریزی نیز ممکن است رخ دهد که بسیار خطرناک است.پس علائم این بیماری به این صورت می باشند:

 *مشکلات تنفسی ناشی از بزرگ شدن کبد

*اسهال یا مدفوع سبز رنگ

*ضعیف شدن پرها و تغییر رنگ ان ها.به طوری که در کاکاتیل ها رنگ پرها از سفید به زرد تبدیل می شوند.

 *تغییر رنگ پوست/زردی پوست

*رشد بیش از حد و نرم شدن منقار/وجود لکه هایی بر روی منقار که به دلیل خونریزی

*خون ریزی (که زندگی پرنده را تحدید می کند)

 *تشنج به دلیل اختلال در سیستم عصبی

ایا این بیماری قابل پیشگیری است؟

 باید به خاطر داشته باشید که “رژیم غذایی” پرنده به معنای همه چیز است.هرگز نباید احازه دهید پرندتان دچار اضافه وزن شود زیرا اضافه وزن می تواند باعث بروز این بیماری خطرناک شود.اگر احساس کردید وزن پرنده تان کمی شده,استفاده از مواد غذایی که چربی یا کالری دارند را کم تر کنید.به یاد داشته باشید پرندگان به “میوه” و “سبزیجات تازه” احتیاج دارند.استفاده از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی پرنده باعث سالم ماندن و تناسب وزن پرنده می شود.اب در رژیم غذایی پرنده بسیار اهمیت دارد.مطمئن شوید اب تمیز و پاکیزه همیشه در دسترس پرنده تان قرار دارد.درضمن از دادن تنقلات انسان ها به پرنده جددا خودداری کنید.

تشخیص بیماری:

ازمایشات و اقداماتی که برای تشخیص این بیماری صورت می گیرند عبارتند از:

 *معاینه دقیق پرنده

*ارزیابی رژیم غذایی پرنده

*سونوگرافی-می تواند بزرگی کبد را نشان دهد

*رادیو گرافی-می تواند بزرگی کبد را نشان دهد

*انجام ازمایشات خاص برای اطمینان پیدا کردن از بالا نبودن انزیم های کبد و صفرا

*ازمایش خون که چربی های بیش از حد درون خون قابل مشاهده هستند.

 *بیوبسی از کبد-این ازمایش بسیار کم انجام می شود زیرا ممکن است باعث خونریزی شود

اگر پرنده به این بیماری دچار شده باشد چه باید کرد؟

 اگر پرنده شما به بیماری کبد چرب دجار شده است,در رژیم غذایی او تغییراتی ایجاد کنید.ترجیحا بهتر است از پلت با کیفیت عالی که چربی و کربوهیدرات کمی دارد استفاده کنید.استفاده از سبزیجات و میوه نیز توصیه می شود.در رژیم غذایی پرنده بیمار خود ,کمتر از دانه استفاده کنید.همچنین استفاده از مکمل های غذایی نیز توصیه می شود زیرا مکمل ها به عملکرد کبد کمک می کنند.

_کولین و بیوتین (ویتامین B) و امینو اسید ها:

*امینو اسید ها به کم شدن چربی کبد کمک می کنند.شما می توانید از ان ها به صورت پودر یا مایع در غذای پرنده خود استفاده کنید.این این امینو اسید ها در موادی مانند ماهی,شیر,تخم مرغ وجود دارند.توجه داشته باشید از شیر هایی که دارای لاکتوز هستند استفاده نکنید زیرا پرندگان قادر به هضم قند شیر نیستند.

*آنتی اکسیدان ها نیز به کبد های اسیب دیده کمک زیادی می کنند.انتی اکسیدان ها در برگ سبز گیاهان یافت می شود.شما می توانید از برگ گیاهان به عنوان مکمل در رژیم غذایی استفاده کنید.همچنین استفاده از آلوئه ورا در رژیم غذایی توصیه می شود زیرا دارای مواد مغذی و کمیابی به پروبیوتیک هاست که به پرنده در دوران نقاهت کمک می کنند.

*ورزش کردن پرنده مبتلا به کبد چرب بسیار مهم است.شما باید بره ای دقیق و مناسب برای ورزش کردن پرنده خود تنظیم کنید.ورزش پرنده باید به ارامی و به تدریج شروع شود.می توانید او را تشویق به بال زدن,پیاده روی و بالا رفتن از نردبان کنید.همیشه نظارت مستقیم شما بر ورزش کردن پرنده مهم است زیرا ممکن است در حین ورزش به خود اسیب برساند.

*با تنظیم یک رژیم غذایی مناسب , ورزش صحیح , مصرف داروهای مناسب و مراقبت صحیح ,پرنده شما کم کم بهبود میابد.متاسفانه این بیماری ممکن است دائمی باشد,اما هرچه سریع تر تشخیص داده شود ,شانس بهبودی خواهد شد.کبد توانایی بسیار قابل توجهی در درمان خود دارد ! اما این بیماری می تواند کبد را برای همیشه از کار بندازد.


 


 آدرس


 


 تماس

علائم بیماری کبدی عروس هلندی


 


Design And Develop By ARG ICT Group

علائم بیماری کبدی عروس هلندی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

در این بخش از سایت آکاایران مطالبی درمورد عروس هلندی را برای شما آماده کرده ایم ، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گیرد. 

عروس هلندی

علائم بیماری عروس هلندی و روش درمان آن

روش درمان برخی بیماری های عروس هلندی به روش طبیعی:

در این مطلب به درمان برخی بیماری های رایج میان طوطی سانان از جمله عروس هلندی ها بپردازیم.قبل از استفاده ازاین داروها توصیه میگردد نوع بیماری عروس هلندی خود را حتما چک کرده  و سپس اقدام به درمان نمایید.

علائم بیماری عروس هلندی عبارتند از :

عفونت روده-اسهال-چاقی-نفس صدادار یا خس خس سینه-سرماخوردگی-آسم-طاسی-پرکندن

عفونت روده:علائم آن عبارتند از: پاشیده شدن فضله به بیرون در حالیکه به رنگ سبز می باشد.همچنین سبب ناتوانی در جفتگیری آنان خواهد شد.درمان بیماری: گرما ی محیط نگهداری پرنده بیمار بین 3تا32 درجه باشد. استفاده از چای معمولی ، ذغال پرنده.

اسهال:علائم: فضله آبکی ، کثیف بودن اطراف مخرج ، کم اشتهایی و بی تفاوتی نسبت به محیط اطراف.علل بیماری: ترس و هیجان ،جریانات متغییر هوا ،تغییرات شدید دما ،خوراک فاسد.همچنین مصرف غذاهای فاسد شده و کثیف توسط پرنده می باشد مانند دانه های کپک زده ، آب کثیف و سبزیهای ترشیده یا مرطوب و پر از قطرات آب.

درمان: استفاده از یک قطره روغن کرچک یا روغن زیتون برای رد کردن عامل بیماری به دهان پرنده ریخته شود. پس از بهبود  عروس هلندی باید تا چند روز از مخلوط زرده تخم مرغ سفت شده و رنده شده به علاوه بیسکویت کوبیده شده برای تغذیه ی عروس هلندی استفاده کرد.البته چنانچه مقعد پرنده به فضولات آلوده شده است و یا پرهای آن به هم چسبیده اند باید با قیچی پرهای موضع را بچینید. و محل آنرا با روغن ضد سوزش چرب کنید. بهتر است قبل از آن نیز پرنده را با آب نیم گرم حمام دهید.

 

چاقی:علائم: سنگینی ، عدم علاقه به پرواز ، تنفس شدید ، وجود مشکلاتی در موقع تولکعلل چاقی: تغذیه غلط ، وجود بیش از اندازه دانه های پر چربی مانند تخم آفتاب گردان ، شاهدانه و دانه کتان دررژیم غذایی عروس هلندیمداوای چاقی: تغذیه پرنده با خوراک هایی همچون ارزن ، میوه و سبزی . پرواز دادن پرنده در محیطی همچون پاسیو یا اتاق به صورت روزانهتوجه : مبارزه با چاقی عروس هلندی  توسط گرسنگی دادن با آن امری اشتباه است که میتواند مشکلات جدی ای را برای پرنده به همراه داشته باشد.

 

نگهداری عروس هلندی

نفس صدا دار یا خس خس سینه :این بیماری به دو علت بوجود می آید: 1- تغییرات شدید و ناگهانی دما 2- تغذیه از دانه های کثیف و آلوده به گرد و فضولات خود یا عروس هلندی های دیگر.علامت این بیماری تنفس با صدا و با منقار نیمه باز است و در عین حال نفس بریده بریده می باشد.درمان: مخلوط کردن یک قاشق چایخوری الکل طبی رقیق با دو قطره گلیسیرین در آب آشامیدنی پرنده

سرماخوردگی:علائم: پف کردن ، لرز ، عطسه ، نفسهای تند و گاهی نیز یک قطعه سفید و شفاف از بینی پرنده سرازیر می شود. این بیماری در بعضی ازعروس هلندی ها با اسهال سفید نیز همراه است. این بیماری را نباید با آسم اشتباه کرد.درمان : استفاده از غذاهای مقوی ، جلوگیری از کوران و تغییرات دما در محل نگهداری قناری بیمار.یک قاشق چایخوری روغن اکالیپتوس در یک فنجان آب جوش ریخته در جلوی سوراخ قفس نگهدارید بطوری که پرنده از بخار متصاعد شده استنشاق نماید ولی این کار نباید زیاد باشد زیرا ممکن است موجب خفگی پرنده شود.غذای سبزی و پرتقال شیرین باید همه روزه به پرنده داده شود یعنی روزی دو بار صبح و بعد از ظهر تعویض شود تا از پلاسیدگی و ترشیدگی آن جلوگیری شود.

 

بیماری آسم:علائم: این بیماری تمامی علائم بیماری سرماخوردگی را دارد به اضافه تنفس سخت با دهان باز ،گاهی نیز تنفس پرنده همراه با صدا می باشد.درمان: دو قطره ید خوراکی را در28گرم آب نوشیدنی حل کرده و روزی سه مرتبه از آن به پرنده داده شود. جای پرنده باید گرم باشد. میتوان کمی بخار اکالیپتوس نیز در محل اتاق پرنده استفاده نمود اما این بخار نباید زیاد باشد زیرا موجب خفگی پرنده خواهد شد. این درمان باید تا بهبودی کامل پرنده ادامه یابد . با افزایش آثار بهبودی باید درمان نیز با فاصله انجام شود، تغذیه پرنده نیز باید مقوی باشد.مخلوط شیر با نان همراه با دو یا سه قطره روغن ماهی بسیار مفید است. استفاده از سبزی تازه هم خوب است.

طاسی:این پیشامد را نمیتوان جزء بیماریها برشمرد زیرا برخی اوقات این طاسی می تواند در اثر سوء تغذیه و نرسیدن بعضی مواد معدنی به پرنده بوجود می آید.درمان: مالیدن وازلین گلیسیرین بر روی سر پرنده.

هویج رنده شده و سبزیجات تازه نیز باید حداقل هفته ای دو بار به پرنده داده شود.

پرکندن :علت: اصولا این کار در اثر وجود شپشه در بدن عروس هلندی(به دلیل عدم رعایت نظافت و استحمام آنها) بوجود می آید. اگر در بازرسی بدنی چنین چیزی در بدن پرنده یافت نشد مسلما عروس هلندی شما به خشکی پرها و عدم وجود چربی طبیعی لازم در آنها مبتلا شده است. کندن پر را نباید با آراستن پرها اشتباه کرد. آراستن و نظافت پرها در روز بیش از چند با اتفاق نمی افتد در حالی که کندن پر در تمام مدت روز ادامه دارد.

 

درمان: برای درمان آن باید روغن گندم را به روی بیسکویت تخم مرغی کوبیده ، ریخته و همه روزه آن را به عروس  هلندی داد(افراط نشود؛مسمومیت به دنبال خواهد داشت). همچنین به غذای او مغز گندم خشک را هم اضافه نمایید و یکی دو هفته این بره غذایی را ادامه دهید تا کندن پرها متوقف شود. پرنده را نیز نباید در محیط خشک نگهداشت.

گردآوری: بخش اطلاعات عمومی آکاایران

سایت اطلاعات عمومی، دانستنیها ،آیا می دانید، معلومات عمومی ، های ایرانی ، جشن های ایرانی ، آیین ها و مراسم9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *