علائم بارداری دوقلو در ماه اول نی نی سایت

آیا شکمتان نسبت به سن بارداریتان بزرگ به نظر می رسد؟ آیا فکر می کنید که بیش از یک جنین را در وجود خود می پرورانید؟

گرچه بهترین راه برای اطلاع از تعداد جنین های موجود در شکمتان سونوگرافی است، اما علائمی وجود دارد که شما  می توانید با اطلاع از آنها، تعداد فرشته کوچولوهای در راهتان را حدس بزنید.

قبل از آنکه این نشانه ها را توضیح دهیم، ابتدا مروری بر عوامل افزایش دهنده احتمال بارداری دوقلویی خواهیم داشت.

ژنتیک نقش بسیار مهمی در دوقلو شدن جنین ها خصوصاً دوقلوهای همسان دارد. از سایر عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم بارداری دوقلو در ماه اول نی نی سایت

 

ازجمله نشانه های اولیه یک بارداری دوقلویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

وقتی دوقلو و با چندقلو باردار باشید، شریط کمی متفاوت تر از حالت عادی پیش خواهد رفت، به مرور ممکن است متوجه وجود تفاوت هایی در خود شوید. همانند:

 

مقدار مناسب افزایش وزن در دوران بارداری با توجه به وزن مادر پیش از بارداری متفاوت است. برای سهولت فهم در ادامه اطلاعات مربوط به وزن گیری نرمال به صورت یک جدول آورده شده است.

مقدار نرمال وزن گیری

BMI

وزن پیش از بارداری

12 تا 18

کمتر از 5/18

کم وزن

11 تا 15

5/18 تا 9/24

وزن نرمال

6 تا 11

25 تا 9/29

اضافه وزن

4 تا 9

بالا تر از 3

چاق

 

امروزه در منابع پزشکی، بارداری های دوقلویی جزء دسته بارداری های پر خطر قرار می گیرد که علت آن مربوط به بالا بودن احتمال رخ دادن موارد زیر در این دسته از بارداری ها است:

به یاد داشته باشید که موارد ذکر شده فقط و فقط یک احتمال است، هر ساله بسیاری از بانوان بارداری دوقلویی خود را در کمال صحت و سلامت به اتمام می رسانند.

 

احتمالا وقتی متوجه می شوید که دوقلو باردارید، تحت استرس قرار می گیرید، برای داشتن آرامش و سلامتی در دوران بارداری و غلبه بر اضطراب، راهکارهای زیر را در پیش بگیرید.

حمل دو موجود زنده و پرورش آنها در وجودتان چیزی کمتر از یک معجزه نیست. شاید بارداری شما بسیار دشوارتر از سایرین پیش برود، اما به زودی با در آغوش گرفتن فرشته های کوچکتان تمام آن سختی ها را به فراموشی خواهید سپرد.

 

مطالعه بیشتر:

1- 1 چیزی که نباید به مادری که دوقلو باردار است بگویید

2- علت و انواع بارداری دوقلویی یا چندقلویی

3- عوارض بارداری دوقلویی یا چندقلویی

4- دوقلوها با دو نژاد متفاوت در یک خانواده

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

علائم بارداری دوقلو در ماه اول نی نی سایت

بارداری دوقلو یا چندقلویی

بارداری دوقلو یا چندقلویی

خانواده

اخبار و تحقیقات

بارداری پرخطر

بارداری پرخطر

این بخش در حال طراحی می باشد


اگر چه علائم حاملگی دوقلو با علائم عادی بارداری خیلی متفاوت نیستند، اما بارداری دوقلو خیلی زودتر احساس می‌شود. علائم هر مرحله از حاملگی دوقلو، خیلی زودتر و واضح‌تر از زمان رسیدن به سن طبیعی بارداری، احساس می‌شوند و با تأکید بیشتری همراه هستند.لازم است به یاد داشته باشید از آنجا که هر زن با زنی دیگر متفاوت است و علائم حاملگی او نیز بسیار منحصر به فرد است، برخی علائم کلاسیک و یا استاندارد وجود دارند که احتمال بارداری دوقلو را شدت می‌بخشند. بسیاری از این علائم به دلیل بالا و غلیظ‌تر بودن سطوح hCG (گنادوتروپین جفتی انسان) است؛ hCG هورمون بارداری می‌باشد. این هورمون در درجه اول مسئول حفظ جنین و به حداکثر رساندن شانس زنده ماندن اوست.


چه موقع احتمال حاملگی دوقلو می‌شود؟

در زنان با سن بالای 3 سال
در زنانی که در حدود سن یائسگی هستند، دوقلو باردار شدن شایع‌تر است.
در زنانی که قدشان بلندتر از حد متوسط است نسبت به آنهایی که قد متوسط یا کوتاهی دارند، احتمال دوقلو باردار شدن است.
زنانی که اضافه وزن دارند و شاخص توده بدنی (BMI) آنها از 25 است.
اگر سابقه دوقلو باردار شدن دارید و یا اگر در خانواده بیولوژیکی شما دوقلو وجود دارد؛ برای مثال مادر، خاله و یا خواهری که دوقلوی ناهمسان (دوقلوهای حاصل از رشد تخمک‌های جداگانه) داشته‌اند.
اگر با کمک روش‌های باروری، باردار شده باشید.
برای زنانی که قبلاً باردار شده‌اند.

علائم
تست حاملگی خیلی زود جواب مثبت را نشان دهد
اگر زودتر از اینکه زمان پریودی شما فرا برسد، تست حاملگی انجام دادید و جواب مثبت دریافت کردید و همچنین تست حاملگی شما یک تست با حساسیت بالا نیست، ممکن است شما دوقلو حامله باشید.

علائم بارداری دوقلو در ماه اول نی نی سایت

اگر تست جواب مثبت نشان داد و شما دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

ممکن است دوره قاعدگی خود را اشتباه محاسبه کرده باشید و در واقع تست حاملگی را خیلی زود انجام نداده باشید.
همچنین اگر فرایند تخمک‌گذاری شما زودتر از زمان مقرر انجام شده باشد، ممکن است لقاح نیز زودتر اتفاق افتاده باشد و قبل از عقب افتادن پریودی، تست حاملگی آن را نشان دهد.

بالا بودن سطح هورمون HCG
زنانی که در حال دریافت روش‌های درمانی باروری هستند، احتمال اینکه در طول روزها و هفته‌های ابتدایی بارداری، سطوح هورمون hCG خود را به صورت مکرر اندازه بگیرند است. این کار نه تنها به اعلام موفقیت در حاملگی کمک می‌کند بلکه برای نظارت بر اینکه آیا بارداری پرخطر است یا به صورت طبیعی پیش می‌رود مفید است. اگر سطح hCG شما بسیار بالا باشد، ممکن است دوقلو باردار باشید.

اما چه میزانی از hCG بالا در نظر گرفته می‌شود و چه میزانی طبیعی است؟ سطوح hCG می‌تواند به طور گسترده‌ای از یک بارداری تا بارداری دیگر متفاوت باشد. برای مثال، سطح طبیعی hCG در هفته پنجم از آخرین دوره قاعدگی می‌تواند چیزی بین 18 mIU/ml و 734 mIU/ml باشد.

اگر سطوح hCG بالاتر از حد طبیعی بود و شما دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

اگر لقاح زودتر از زمان فرضی رخ داده باشد، ممکن است سطوح hCG بالاتر از حد طبیعی نشان داده شود.
در موارد نادر، بالا بودن سطح hCG ممکن است نشان‌دهنده حاملگی مولار باشد.

شدید بودن بیماری صبحگاهی (تهوع صبحگاهی)
زنانی که چندقلو باردار هستند، ممکن است بیماری شدید صبحگاهی را تجربه کنند و یا شاید در تمام طول روز احساس تهوع داشته باشند. حالت تهوع ممکن است خیلی زود شروع شود، حتی قبل از اینکه تست حاملگی نتیجه مثبت را نشان دهد. با این حال، همه مادرانی که چندقلو باردار هستند به بیماری شدید صبحگاهی دچار نمی‌شوند. برخی زنان خوش‌شانس بدون اینکه احساس تهوع و ویار داشته باشند، دوقلو یا چندقلو به دنیا آورده‌اند.

اگر بیماری شدید صبحگاهی داشتید و دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

زنانی که تک قلو باردار هستند نیز می‌توانند به بیماری شدید صبحگاهی دچار شوند.
در حقیقت حدود یک درصد از زنان باردار تک قلو، بیماری شدید صبحگاهی را تجربه می‌کنند. پزشکی این عارضه، استفراغ و تهوع شدید است.

خستگی شدید و مفرط
خستگی یکی از علائم شایع اوایل بارداری است. زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، ممکن است به طور مضاعف (یا حتی سه برابر) احساس خستگی کنند.

اگر به خستگی شدید و مفرط دچار هستید و دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

خستگی می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد؛ از جمله ناشی از مشکلات خواب که به دلیل شور و هیجان و یا اضطراب از باردار شدن رخ می‌دهد.
اگر در حال مصرف مکمل‌های پروژسترون هستید، ممکن است احساس خستگی زیادی داشته باشید زیرا خستگی یکی از عوارض جانبی این دارو است.

نالیدن یا نوسانات خلقی
ناله کردن و نوسانات خلقی یکی از علائم شایع بارداری است و مادرانی که دوقلو باردار هستند ممکن است بیش از حد نالان و گریان باشند.

اگر به نوسانات خلقی دچار شدید و دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

عوارض احساسی ناشی از درمان‌های ناباروری را نباید نادیده گرفت.
بسیاری از زنانی که با کمک روش‌های درمانی باردار شده‌اند، در مورد سقط جنین خود بسیار نگران هستند.
نوسانات خلقی نیز مانند خستگی می‌تواند ناشی از مصرف داروهای هورمونی باشد که برای حفظ جنین تجویز می‌شوند.
اگر نوسانات خلقی با زندگی روزمره شما تداخل دارد، ممکن است مشکل جدی‌تری وجود داشته باشد.
بین 1 تا 15 درصد زنان در دوران بارداری خود افسردگی را تجربه کرده‌اند که به آن افسردگی پیش از زایمان یا افسردگی دوران بارداری می‌گویند.

افزایش وزن و رشد بیش از حد رحم
اگر اندازه رحم شما بزرگ‌تر از حدی است که در سن حاملگی باید باشد و یا وزن شما به سرعت در حال افزایش و بیش‌تر از مقدار معمول باشد، ممکن است دوقلو باردار باشید.

اگر رحم شما بزرگ‌تر از حد معمول بود و افزایش وزن سریع داشتید و دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

اگر قبلاً باردار شده‌اید، به احتمال زیاد سن حاملگی شما از آنچه هست نشان داده می‌شود. تعجب نکنید اگر می‌بینید تنها شش هفته از آخرین دوره قاعدگیتان گذشته ولی سن حاملگی‌تان چهار ماه نشان داده می‌شود.
همچنین اگر جنین شما بسیار بزرگ‌تر از حد متوسط باشد و یا اگر تاریخ لقاح شما به اشتباه محاسبه شده باشد، این امکان وجود دارد که اندازه‌ی رحم شما بزرگ‌تر از حد انتظار، نشان داده شود.
همچنین فراموش نکنید که برای بررسی تغییرات وزنی، رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید.
اگر نرخ افزایش وزن شما زیاد است، ممکن است به این دلیل باشد که مقدار کالری بیش از حد نیازتان دریافت می‌کنید.
در مورد تغذیه دوران بارداری از پزشک خود مشاوره بگیرید.

خیلی زود حرکت جنین را احساس کردن
اکثر زنان حداقل تا هفته هجدهم بارداری، حرکت جنین خود را احساس نمی‌کنند. زنانی که دوقلو یا چندقلو باردار هستند، اکثراً زودتر از هفته هجدهم تکان و لرزش جنین را احساس می‌کنند.

اگر زودتر از هفته هجدهم بارداری تکان جنین را احساس کردید و دوقلو باردار نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

ممکن است تکانی که احساس می‌کنید در واقع حرکت جنین نباشد و حرکت گاز درون روده‌های شما باشد. در اوایل بارداری، تشخیص حرکات جنین از حرکت گاز در روده و معده کاری سخت و دشوار است.

شنیده شدن دو ضربان قلب در داپلر
گاهی اوقات در حین انجام چک‌آپ پیش از تولد که با دستگاه داپلر انجام می‌شود، یک صدای قلب دوم نیز شنیده می‌شود. این می‌تواند نشان از دوقلو بودن بارداری باشد.

اگر در چک‌آپ دستگاه داپلر صدای دو ضربان قلب شنیده شد و دوقلو حامله نبودید، ممکن است علت آن یکی از موارد زیر باشد:

صدای دوم می‌تواند یک اکو یا انعکاس صدا باشد.
همچنین اگر شما از یک داپلر جنین خانگی استفاده می‌کنید، ممکن است در واقع صدای ضربان نبض خود را نیز به طور تصادفی بشنوید و گمان کنید صدای قلب جنین است.
ضربان قلب شما باید بسیار آهسته‌تر از متوسط ضربان قلب جنین باشد. با این حال ممکن است تشخیص اینکه صدای شنیده شده چیست، برای شما دشوار باشد.

آخرین علائم و نشانه‌های بارداری دوقلو
بسیاری از زنان اگر حدس بزنند که دوقلو باردار هستند، بسیار خوشحال و شگفت‌زده می‌شوند؛ به خصوص اگر علائم بارداری آنها قوی باشد و یا به نظر می‌‎رسد که شکمشان سریع‌تر از حد معمول در حال بزرگ شدن است. تجربه برخی علائم و نشانه‌های خاص بارداری در زنانی که دوقلو باردار هستند نسبت به زنانی که حاملگی یک‌قلو دارند، بسیار شدیدتر است. گفته می‌شود بسیاری از زنان متوجه نمی‌شوند که دوقلو باردار هستند، تا زمانی که پزشک در حین انجام سونوگرافی و یا با توجه به نتایج آزمایش این موضوع را به اطلاع آنها برساند.

اگر شما هر کدام از علائمی که در بالا ذکر شد را دارید و همچنین شانس زیادی برای بارداری دوقلو دارید، احتمال اینکه دوقلو باردار باشید از حد طبیعی است اما قطعی نیست. در مقابل، اگر هیچ‌کدام از علائمی که ذکر شد را ندارید و هیچ شانسی هم برای دوقلو باردار شدن ندارید، احتمال اینکه حاملگی شما دوقلو باشد کم است اما غیرممکن نیست. تنها راه تأیید بارداری دوقلو، انجام یک سونوگرافی است. 

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید. نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *