علائم ابتلا به لیستریا

علائم ابتلا به لیستریا
علائم ابتلا به لیستریا

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

علل

 به گفته کلینیک مایو، لیستریا معمولا به سبب خوردن غذاهای آلوده ایجاد می شود. به دکتر رابرت گلاتر، پزشک اورژانس در بیمارستان Lenox هیل در شهر نیویورک، لیستریا به طورطبیعی در آب و خاک محیط اطراف زندگی می کند و ممکن است سبزیجات هنگام رشد در خاک و یا در صورت استفاده از کود آلوده به لیستریا شوند.

 دیگر راه های مشترک تماس با لیستریا مونوسیتوژنز مصرف محصولات گوشتی از حیوانات ناقل لیستریاست که هیچ علائمی را نشان نمی دهند. این امر به ویژه درصورتی رخ می دهد که گوشت درست پخته نشده باشد. به گفته جان آر پالیسانو، استاد زیست شناسی در دانشگاه تنسی، غذاهایی که از شیر غیر پاستوریزه در پختشان استفاده شود نیز حامل این باکتری هستند. 

عفونت و نشانه ها

  بعد از بلعیدن باکتری، لیستریا از طریق دستگاه گوارش حرکت کرده و در نهایت به جریان خون وارد می شود. به گفته دکتر جین فردریک،  متخصص غدد تولید مثل و ناباروری درHRC اورنج کانتیِ کالیفرنیا “سموم تولید شده از لیستریا می تواند به سلول ها آسیب برساند. یکی از مکان های موردعلاقه لیستریا سیستم عصبی است. این باکتری تهاجمی امکان رشد در سیستم عصبی را داشته و منجر به مننژیت و یا حتی آنسفالیت می شود”.علائم ابتلا به لیستریا

لیستریا ترفندی برای  آلوده سازی بیماران دارد. به گفته دکتر ام ایلین مارتی استاد بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی هربرت ورتهایم “لیستریا مونوسیتوژنز میکروبی زیرک است، زیرا داخل سلول ها پنهان می شود و بدون ترک محیط داخل، از سلولی به سلول دیگر سفر می کند و به همین خاطر، “دیدن” این دست باکتری و حمله به آن برای سلول های ایمنی و مولکول ایمنی خون بسیار مشکل است. سلاح های مرگبار این باکتری سموم قدرتمندی هستند که آزاد شده و باعث آسیب رسانی به بدن می شود”.

بنا به اطلاعات منتشره کلینیک مایو، لیستریا به خصوص برای کسانی که با ضعف سیستم ایمنی درگیر هستند، افراد مسن و زنان باردار خطرناک است. به گفته مارتی “یکی از دلایل خطرناک بودن این باکتری برای مادران باردار آنست که پروتئینهای خاص به باکتری نامبرده در عبور از “سد وابسته به جفت” کمک می نمایند. سد یاد شده معمولا جنین درحال رشد را از میکروب های موجود در خون مادر محافظت می کند”. قرار گرفتن در معرض لیستریا به هنگام بارداری می تواند موجب تولد نوزاد مرده، سقط جنین، زایمان زودرس و یا عفونت تهدید کننده زندگی نوزاد شود.

 علائم لیستریا با توجه به کتابخانه ملی پزشکی، شامل سردرد، تب، لرز، ناراحتی معده و استفراغ می شود.هرچند که با توجه به یافته های وزارت امور خارجه نیویورک، زنان باردار معمولا تنها علائم شبیه سرماخوردگی خفیف را تجربه می کنند.

تشخیص

چون لیستریا علائمی دارد که بسیار شبیه به آنفولانزاست، لازم است علاوه بر معاینه فیزیکی، آزمونی نیز توسط دکتر اجرا شود. آزمایش خون رایج ترین روش تعیین ابتلای فرد به لیستریاست. دکتر می تواند از آزمایش ادرار یا آزمایش مایع نخاعی نیز استفاده کند.

 درمان

 در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به لیستریا برای درمان صرفا باید به سیستم ایمنی بدن خود اعتماد کنند. کسانی که با موارد شدیدتر درگیر باشند، نوزادان و یا خانم های باردار، غالبا نیازمند آنتی بیوتیک می باشند.

پیشگیری

بهترین راه جلوگیری از لیستریا دقت در حین آماده سازی موادغذایی است. پالسانو نکاتی را که در ادامه می آید برای اجتناب از باکتری لیستریا مطرح کرده است:

◄ میوه و سبزیجات را با یک برس تمیز به مدت 20 ثانیه در آب گرم و صابون بشورید. وی اضافه می کند “حتی در صورتی که پوست سبزیجات و یا پوسته میوه هایی، مانند خربزه، خورده نمی شود باز هم  باید آنها را قبل از پوست گرفتن تمیز کرد”.

◄ گوشت باید کاملا پخته شود.

◄ محصولات لبنی باید با شیر پاستوریزه درست شوند تا خطر ابتلا به آلودگی موادغذایی به حداقل برسد.

◄ گوشتی که کاملا در کارخانه پخته شده ممکن است بعد از پختن و قبل از بسته بندی آلوده شود، از این رو هات داگ باز نشده و یا گوشت پخته را نباید برای بیش از دو هفته در یخچال و فریزر ذخیره نمود و اگر بسته ها باز شده باشند باید ظرف یک هفته آنها را مصرف کنید.

◄ اشخاصی که با غذا سر و کار دارند باید دست خود را حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون بشویند.

◄ از همان چاقو و یا تخته ای که برای بریدن گوشت به کار برده اید جهت سبزیجات استفاده نکنید. همچنین، چاقویی که برای خرد کردن سبزیجات و میوه جات استفاده می شود نباید برای گوشت پخته مصرف شود مگر اینکه به درستی تمیز شده باشد.

 برخلاف بسیاری از باکتری ها، باکتری لیستریا مونوسیتوژنز می تواند در یخچال و فریزر رشد کند، بنابراین هنگام  ذخیره سازی مواد غذایی که ممکن است آلوده به لیستریا باشند احتیاط کنید.

اشتراک

اینجانب فعالیت خود را به عنوان مترجم از سال 88 و با همکاری با انتشارات طاهریان آغاز کردم .و سپس به عنوان کارمند مترجم با شرکت های مختلفی همکاری داشته ام . در این میان لازم به ذکر است که فعالیت های اینجانب علاوه بر ترجمه کتاب (در آخرین مورد نشر آوند دانش)شامل ترجمه مقالات ، همکاری به عنوان مترجم شفاهی در دوره ها و سمینارهای مختلف و کار به عنوان مسئول مکاتبات و مکالمات خارجی شرکت توسعه اطلاعات بوده است .علاوه بر زبان انگلیسی ، آشنایی متوسط با زبان های اسپانیولی و ترکی استانبولی را نیز دارا می باشم .

 

سلام گلم.ممنون عزیزم کاربردی بود .

سلام ببخشید من چند روزه تمام حالت های این مریضی و دارم .تب تهوع.احساس خستگی و بی اشتهایی و سردد و احساس درد در پایین شکم سمت راست …ممکن این بیماریو گرفته باشم هر دکتری هم میرم اصلا نمیتونه تشخیص بده .آزمایش ادرار و سنوگرافی از کبد و کلیه و رحم هم انجام دادم ولی همه چیز کاملا عادی بود.میشه راهنماییم کنین باید چیکار کنم. ممنونم

البته چند ماه پیش این مریضی و داشتم رفتم دکتر بهم ۶ عدد آمپول جنتی مایسین تجویز کرد ۳تا از امپول هارو تزریق کردم کاملا خوب شدم ….ولی از عوارض دارو ترسیدم بقیه رو استفاده نکردم……به نظرتون شیوه درمانم درست بوود؟؟

باسلام من این مشکل رو دارم و تست مثبت شده البته بعد از سقط جنین توآزمایش مشخص شد.چند دوره آنتی بیوتیک استفاده کردم هنوز رفع نشده چه کار کنم زودتر برطرف بشه.خواهشا راهنمایی کنید

در حال حاضر، باکتریِ مقاوم در برابر آنتی بیوتیک (MRSA) در طول سال باعث مرگ هفتصد هزار نفر می شود. دانشمندان نگران این موضوع هستند که این آمار در سال 2050 به رقم هولناک ده میلیون نفر در سال برسد. در این بین دانشجویی 25 ساله از دانشگاه ملبورن بنام خانم «شو لام» باور دارد که راه حل را یافته است. او توانست راهی را کشف کند که مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها در باکتری ها را از بین ببرد و اینکار را بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها انجام داده است. وی با موفقیت کامل یک مشکل بزرگ در تست های آزمایشگاهی را با استفاده از یک «پلیمرِ ستاره ای شکل» که باعث شکاف در سلولها می شود، برطرف کرده است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

تصور کنید که ایمپلنتهای استخوانی آینده از ذرات ریزی از گرافن که با هم جوش خورده اند و به ماده ای جامد تبدیل شده اند، ساخته شوند! این مهم بر اساس مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه رایس انجام گرفته امکانپذیر است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

تحقیق جدیدی که مسئولیت آنرا دانشمندان کینگ کالج لندن و دانشگاه بریستول برعهده داشتند مشخص کرد که رژیمهای پرچرب و پرقند در طول بارداری با بروز علائم اختلال کم توجهی (ADHD) در کودکان مرتبط است. این مطالعه در ژورنال Child Psychology and Psychiatry منتشر گردیده و اولین مطالعه در نوع خود است که بیان می کند مشکلات رفتاری کودک و همچنین اختلال کم توجهی و بیش فعالی بخاطر تاثیر مستقیم رژیم غذایی ناسالم مادر مخصوصاً در زمان بارداری است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید…

محققان موفق شدند طی یک درمانِ آزمایشی در موشهای مبتلا به دیابت، رگهای جدیدی را تولید کنند. این درمان در نهایت می تواند به افرادی که به بیماریهای عروقی مبتلا هستند، امیدهای تازه ای بدهد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید…

سویلنت 2 هم صبحانه است، هم نهار و هم شام، آنهم بصورت یک نوشیدنی. «سویلنت کافی اِست» برای تامین کافئین و داشتن طعم شکلات، در خودش کمی قهوه دارد. 20 درصد از آنرا ماکروناترینت تشکیل شده تا مواد مغذی روزانه شما را تامین کند. همچنین با اضافه کردن روغنهای موجود در برگه هلو، عصاره های سویا و آمینو اسیدهای موجود در چای سبز در نهایت معجونی برای صبحانه شما آماده می کند که با انرژی فوق العاده صبح خود را آغاز کنید.

فولاد پراهمیت ترین ماده در ساخت وسایل نقلیه و ماشین آلات است. در فرآیندهای نورد و تبدیل شکل فولاد از فولاد خام به نوار، مقدار زیادی خرده آهن و قراضه برجای می ماند. رادار جدید تولید شده توسط مؤسسه فرانهوفر در آلمان، پهنای نوار فولادی را هنگام ساخت آن با دقتی در اندازه میکرومتر اندازه گیری می کند و کمک می کند خرده آهن های برجای مانده به حداقل برسد.

به نظر می رسد که ما باز هم به دهه ی 90 بازگشته ایم. نه تنها مد و موسیقی به آن زمان نزدیک شده است بلکه هکرها نیز وارد میدان شده اند و جو خطرناکی به وجود آوره اند. در دهه ی 90 از هکرها به عنوان موجودات خطرناکی یاد می شد و امروز هم نقش آن ها مجددا پر رنگ شده است.

دفترهای کار بدون کاغذ یکی از وعده های عصر جدید دیجیتال است که نه تنها تا کنون به واقعیت نپیوسته، بلکه اغلب سازمان ها هنوز حجم زیادی از اسناد را بر روی کاغذ چاپ می کنند، بطوریکه بر اساس آمار WWF حجم کاغذ تولیدی سالانه، حدود 400 میلیون تن در سال بوده و این رقم همچنان در حال افزایش است. با این اوصاف، آیا این فوق العاده نیست اگر بتوان هرچه بر روی کاغذ نوشته شده را پاک و بارها و بارها بر روی آن چاپ کرد. شیمیدان های دانشگاه کالیفرنیا شهر Riverside با چنین ایده ای کاغذی با قابلیت بازنویسی اختراع کرده اند که می توان قبل از آنکه غیرقابل استفاده شود، تا 20 مرتبه بر روی آن چاپ و پس از آن، متن چاپ شده را بطور کامل پاک کرد.

اگر شما در منطقه ای سکونت دارید که مواد معدنی کافی را دریافت می کنید، کلسیم، آهن، پتاسیم می تواند بیشتر از ید روی مغز شما اثر گذارد.

اگر بر روی کامپیوتر خود به انجام بازی‌هایی با گرافیک بالا می‌پردازید، پس بهترین عملکرد ممکن را نیاز دارید. برای این منظور اغلب به خرید قطعات سخت‌افزاری جدید و مخصوصاً کارت گرافیک روی می‌آوریم. ولی آیا می‌توانید بدون اینکه هزینه‌ای بکنید، عملکرد سیستم خود را بهبود ببخشید؟ یا حتی بهتر کنید؟ ما به شما پاسخ می دهیم: «بله، تا حدودی می‌توانید.»

عضویت در خبر نامه کویآخرین اخبار علمی دنیا را در ایمیل خود دریافت کنیدعلائم ابتلا به لیستریا


نام:


ایمیل:

برداشت ، بازنشر و استفاده از مطالب سایت بصورت کامل و یا صرفا بخشی از یک مطلب صرفا باقرار دادن لینک آن مطلب (Hyperlink) مجاز می باشد .

عفونت لیستریا (Listeria) از خوردن مواد غذایی شسته نشده و خام ایجاد می شود که در دوران بارداری می تواند خطرات بسیاری مانند زایمان زودرس، رشد ناقص جنین، بیمار شدن جنین و سقط جنین را به دنبال داشته باشد. در دوران بارداری باید به نظافت دست ها بعد از توالت، نظافت وسایل پخت و پز مانند کارد و تخته و همچنین نگهداری مواد غذایی بیشتر اهمیت دهید. در این مقاله به شما می گوییم که چه کنیم در بارداری دچار عفونت لیستریا (Listeria) نشویم.

بيماري‌هايي وجود دارند كه ابتلا به آن‌ها در دوران بارداري، می تواند بر سلامت جنین تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. یکی از این بیماری ها لیستریا یا لیستریوز نام دارد. عفونت لیستریا (لیستریوز)  بیماری است که از طریق خوردن غذای آلوده به باکتری ای به نام «لیستریا مونوسیتوژنز» ( به انگلیسی: Listeria monocytogenes) ایجاد می‌شود. این باکتری اگر به همراه مواد غذایی وارد بدن شود منجر به عفونت می شود. این باکتری از طریق مواد غذایی مانند شیر ، سبزیجات و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود و اگر مادر باردار دچار لیستریا (لیستریوز) شود، این عفونت به جفت، جنین و سیستم عصبی او خواهد رسید و منجر به مننژيت اوليه می گردد.

 باکتری لیستریا (Listeria) می‌تواند در خاک، علف‌های تازه و فاضلاب یافت شود. این باکتری‌ها همچنین در غذاهایی مثل گوشت خام، سبزیجات خام و برخی از غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، ژامبون و هات داگ وجود دارند. ابتلا به عفونت لیستریا (لیستریوز) بیشتر از خوردن پنیرهای تازه، شیر، سالاد کلم و گوشت نیم پز یا خام ایجاد می شود. باکتری لیستریا (لیستریوز) ممکن است در مواد غذایی زیر وجود داشته باشد، اگر شما این مواد غذایی را بخوبی نشویید و بطور کامل طبخ نکنید، باکتری ها می توانند وارد بدن شما شوند: 

تمامی مواد غذایی پاستوریزه شده مانند شیر پاستوریزه شده و شیرهایی که تاریخ مصرف طولانی دارند، تمامی غذاهای کاملا پخته شده، مواد غذایی کنسرو شده عاری از باکتری لیستریا هستند و می توانید بدون هیچ نگرانی از آنها استفاده کنید.علائم ابتلا به لیستریا

 

 از آنجایی‌که باکتری لیستریا (لیستریوز) در محیط اطراف ما وجود دارد، ممکن است برخی نیز به آن مبتلا شوند ولی علائمی بروز ندهند و برای برخی دیگر به اندازه‌ای خطرناک شود که باید به سرعت در بیمارستان بستری شوند.

علائم عفونت لیستریا (لیستریوز) در بارداری شامل موارد زیر می‌باشد:

 

این بیماری حتی اگر خفیف باشد هم می تواند عوارض خطرناکی در بارداری داشته باشد مانند:

 بیماری لیستریا (لیستریوز) در بارداری نسبتاً متداول است، زیرا سیستم ایمنی بدن مادر باردار پایین است، به همین دلیل باید بیشتر از سایر افراد مراقب تغذیه و نظافت حین آشپزی باشند. 

 

 بهداشت و پاکیزگی در تهیه غذا و نگهداری ایمن آن بسیار پر اهمیت است، به ویژه برای آنانی که در گروه پرخطری قرار دارند. با رعایت برخی از موارد بهداشتی در تهیه غذا و توجه به چگونگی نگهداری از آن، خطر ابتلاء به عفونت لیستریا (لیستریوز) و دیگر مشکلاتی که از طریق مواد خوراکی بروز می کنند را کاهش دهید:

برخلاف اکثر باکتری‌های آلوده‌کننده غذا، باکتری لیستریا می‌تواند در یخچال نیز رشد کند. البته باکتری لیستریا به سادگی طی پخت و پز نابود می‌شود. 

 

برای درمان عفونت لیستریا (لیستریوز) می توان از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد، البته اگر درمان زوهنگام آغاز شود، اما گاهی تشخیص اینکه چه غذایی باعث بیماری فرد شده است، ممکن نیست. زیرا علائم لیستریا (لیستریوز) گاهی پس از مصرف خوراکی آلوده 3 تا 70 روز به درازا می کشد.

 

مطالعه بیشتر:

1- علت و درمان های عفونت قارچی واژن چیست؟

2- عفونت لثه در دوران بارداری

3- درمان و نشانه های عفونت گوش کودکان

4- علائم عفونت پس از زایمان چیست؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

مشکلات سلامتی در بارداری

بیماری ها و عفونت ها

بیماری ها و عفونت ها

بیماری ها و عفونت ها

بیماری ها و عفونت ها

پرسش و پاسخ بارداری

بیماری ها و عفونت ها

این بخش در حال طراحی می باشد

Select Page

ژانویه 17, 2019 | پزشکی

درباره لیستریا این باکتری مکار، حیله گر و اسرارآمیز بسیار چیزها می دانیم،
با این همه این باسیل هنوز کشنده باقی مانده است. در این مقاله برآنیم که تا حدودی
اسرار ناگشوده لیستریا را بگشائیم. بهتر است با شرح یک مورد ابتلاء به آن شروع
کنیم تا بهتر بتوانیم آن را بشناسیم. خانم پنی هوسر در یکی از روزهای آگوست ۲۰۱۱
در بقالی محل زندگی اش در کلرادو اسپرینگر صندوقی پر از طالبی رسیده و ممتاز
مشاهده کرد، با دیدن این میوه فکر کرد همسرش مایک طالبی خیلی دوست دارد و خوب است
که این صندوق میوه را برای او بخرد.

مایک ۶۸ ساله بود و اخیرا پیوند مغز استخوان شده بود و سی پوند وزن کم کرده
بود و اینک در استراحت بود و دوره نقاهت را سپری می کرد. او که با دوز بالای
کورتیکواستروئید تحت درمان بود،  خیلی
مشتاق بود غذا بخورد. او از خوردن طالبی ها خیلی لذت برد و از پنی سپاسگزاری کرد.
اما هفته بعد معلوم شد که یک چیز خطا بوده است.

یکشنبه شب بود. نشسته بودند و مایک مشغول تماشای فوتبال کالج بود. پنی گفت
“شب به خیر. من می رم بخوابم”. مایک تا ساعت دو نیمه شب هنوز به او ملحق
نشده بود. او وضع بدی داشت و روی نیمکت انگار با مرگ دست و پنجه نرم می کرد و در
حال احتضار بود. پنی نگران شد و بر بالین او ظاهر شد. مایک گفت “سر درد دارد
مرا می کشد.” نصف قرص ویکودین خورد. تا صبح خوابش نبرد و به سقف اتاق خیره
شده بود. روز بعد مایک استفراغ کرد. احساس کرد که بدنش داغ است و تب دارد. او نمی
توانست راه برود و پس از آن کم کم از حرف زدن هم باز ماند. او را به درمانگاه محل
بردند. تشخیص داده شد که به بیماری مننژیت (تورم پرده های مغز) مبتلا شده است و
عامل مننژیت او یک باکتری است. علائم ابتلا به لیستریا

از طریق وریدی به او آنتی بیوتیک تجویز کردند و در نهایت او را به “آی سی
یو” منتقل کردند. ضمنا در صدد علت اصلی و چگونگی ابتلاء او برآمدند. برای این
منظور از او نمونه مایع نخاعی (CSF)
گرفتند و در آزمایشگاه یک قطره از آن را روی محیط کشت ژلوز خوندار بردند. پس از ۲۴
ساعت در سطح ژلوز تعداد زیادی پرگنه میکروبی مشاهده کردند، که این پرگنه ها
خاکستری رنگ و هاله ی کمرنگی دور هر پرگنه وجود داشت که علامت همولیز و پاره کردن
گلبول های قرمز خون توسط باکتری بود.

انجام آزمایشات اختصاصی میکروبشناسی نشان داد که باکتری عامل مننژیت مایک،
لیستریا است و نام گونه ی آن لیستریا مونوسیتوژنز Listeria
Monocytogenes می باشد. یک باکتری مرموز که در سال ۱۹۸۰ شناسایی کامل شد.

علت نامگذاری آن تاریخچه خاصی دارد. در سال ۱۹۲۴ شیوع  ناشناخته ای اتفاق افتاد و تعداد خرگوش
آزمایشگاهی هم تلف شدند. میکروب شناسی به نام E.G.D
Murrdy از دانشگاه کمبریج عامل این مرگ و میر را کشف کرد و آن را
باکتریوم مونوسیتوژنز نامید و ۱۶ سال بعد پزشکی به نام J.H.HPirie نام آن
را عوض کرد و به افتخار لرد جوزف لیستر آن را لیستریا نامید.

لیستر اولین جراحی است که جراحی استریل را پیاده کرد و در یک دوره چهار ساله
در گلاسکو مرگ و میر پس از جراحی را از ۴۵درصد به ۱۵درصد رسانید. همچنین در همان
قرن نوزدهم طریقه ی ضد عفونی زخم ها را پیاده کرد و به سرعت مشهور شد.

در خلال  قرن بیستم دانشمندان در مورد
لیستریا اطلاعات بیشتری کسب کردند و فهمیدند که این جرم مشکل آفرین برای جراحان یک
باکتری همه جائی است و در خاک، گیاهان پوسیده، در آب و در روده حیوانات وجود دارد و
البته در گوسفند از همه بیشتر است و برای این حیوان سخت بیماری زا است و به مغز
حیوان حمله می کند و گوسفند مبتلا به دور خودش می چرخد که Turnis
گفته می شود .این بیماری بین انسان و دام،
البته با علائم متفاوت، مشترک  است. نکته
خیلی مهم این است که این باکتری در سرما هم رشد می کند، پس می تواند حتی مواد
خوراکی داخل یخچال را هم آلوده کند.

خطرآفرینی واقعی آن تا سال ۱۹۴۹ شناخته شده نبود و این زمانی بود که شیوع آن
در آلمان تعداد زیادی کودک آلمانی را کشت و برداشت نمونه از جنازه ها نشان داد که
باکتری در کبد، طحال، ریه ها و مغز حضور دارد. کسانی که به هر علتی ایمنی ضعیفی
دارند مانند زنان باردار و بالغینی که شکننده هستند، در مقابل آن ناتوان ترند.

در سال ۱۹۷۰ هنوز خیلی از شناختن لیستریا نگذشته بود که لیستریا از بدن نوزادی
که به شدت بیمار بود، از یک شخص پیوند عضو شده و از بیمار سرطانی تحت شیمی درمانی پیدا
شد، اما پس از آن یک رمز باقی ماند و آن این که چگونه و از چه منبعی چنین بیمارانی
مبتلا می شوند.

Walts Schlech مسئول کنترل و
پیشگیری بیماری ها در سال ۱۹۸۱ در جریان این بیماری قرار داشت. این متخصص
اپیدمیولوژی جوان غربالگیر نوااسکوشیا را هم زیر نظر داشت که این شیوع ۱۸ نفر
تلفات داشت. ضمنا یک فرد مسن به لیستریا هم سکته مغزی کرد. Schlech
چند نمونه از غذاهای داخل یخچال او را کشت داد و در نهایت لیستریا را از یک بسته
باز شده سالاد کلم پیدا کرد.کلم مورد بررسی قطعه قطعه شده بود و از مزرعه جزیره
پرنس ادوارد آورده شده بود و معلوم شد که مالک این مزرعه از کود تازه تهیه شده از
مدفوع گوسفند استفاده کرده بود و می دانیم که مدفوع گوسفند مخزن لیستریا است. مالک،
کلم ها را در یک محل سرد انبار کرده بود و می دانیم لیستریا در سرما هم زنده می
ماند و رشد می کند و این انبار برای آن جای بسیار مناسبی بوده است. دامپزشکی محلی
گزارش داد که دو سال زودتر از این زمان دو رأس گوسفند صاحب این مزرعه با لیستریا
مرده اند.

در سال ۱۹۸۳ Schlech مقاله بسیار جالب دیگری در مجله New England Journal of Medicine  منتشر کرد و ابتلا از طریق مصرف غذای آلوده را
غیرقابل انکار دانست. پس از این که معلوم شد لیستریا چگونه پخش می شود غربال گیران
معتقد شدند در چند دهه اخیر ابتلا به لیستریا از راه خوراک بوده است. خوراکی هایی مثل Queso fresco (یک نوع پنیر
مکزیکی) جوانه های آلفا آلفا، شیر شکلات، ماهی دودی، غذاهای گوشتی حتی بستنی.

در اوایل ۱۹۹۰ دولت موارد ضعیف تر لیستریوز را که به وسیله غذا ایجاد شده بود
تحت نظارت و حمایت قرار داد. با وجود این هنوز رد پای لیستریا در غذاهای جدید
مشاهده می شود. از سال ۲۰۱۰ منشاء شیوع بیماری به تولیدات تازه ارتباط دارد.
سبزیجات تازه ای مثل کرفس خرد شده، کاهوی خرد شده و بسته بندی شده و سیب کارامل.

با وجود در اختیار داشتن ابزار حساس ژنیتیکی که شیوع بیماری ها راسریع تر از
گذشته کنترل می کند، در دنیای مدرن ما در
غذاهای حاضر آماده لیستریا همچنان
پابرجاست و به رشد خود ادامه می دهد و این بدین جهت است که خلاف سایر اجرامی که با
خوردنی ها ما را مبتلا می کنند، مانند سالمونلا، کمپیلوباکتر و ایکولا، متاسفانه
لیستریا در سرما هم زندگی می کند و حتی سبزیجات منجمد شده هم قادرند مشکل ایجاد
کنند.

لیستریا به زندگی در رطوبت و در جدار لایه های بسیار نازک لجن و رطوبت بسیار
علاقه دارد و طالبی های آقای مایک در چنین جاهایی به عمل آمده بودند که این لایه
های بسیار طریف نامرئی هستند. آب استخرها و شوینده هایی که برای شستن سیب زمینی
مورد استفاده بودند برای لیستریا که سرما دوست و رطوبت دوست است، اماکن ایده آلی
هستند.

دانشمندان پزشکی بسیاری از اسرار و رموز این جرم مرموز را پیدا کرده اند، با
این همه بیماری همچنان به آسیب رساندن ادامه می دهد. تنها در ایالات متحده امریکا
از ۱۵۰۰ مورد آلوده شده  19 درصد در سال
مرده اند که از راه غذا بوده است، دوره کمون طولانی لیستریا از زمان ورود به بدن
تا ظاهر شدن نشانه های بیماری (از هفته تا ماه گزارش شده) مانع شناخت زود هنگام
شیوع آن می شود. باید از دفاع طبیعی بدن مان سپاسگزار باشیم که بسیاری از مواردی
را که لیستریا وارد بدن مان می شود خنثی و بی اثر می کند و ما متوجه نمی شویم.
معمولا بدن ما مهاجم مزاحم را خنثی می کند، نکته مهم این است که خوشبختانه لیستریا
با پختن کشته می شود.

لیستریا سال ها در خاک و آب زنده می ماند با این همه ما راه های پیچیده ای
برای ردیابی آنها داریم که این راه ها رو به افزایش هم هستند. بعلاوه وسایلی هم
برای محدود کردن آنها داریم که صنعتی هستند.

متاسفانه مایک هم از قربانیان لیستریاست و در ۱۲ فوریه ۲۰۱۲ در روز تولد ۶۹
سالگی اش پس از ماهها بیماری مننژیت تولید شده با لیستریای افسارگسیخته و مهار
نشدنی که با سوار شدن بر یک طالبی به او حمله کرده بود، درگذشت.

در خاتمه یادآوری می شود که لیستریوز یعنی آلودگی با لیستریا و عیار خیلی
بالای آنتی بادی آن در خون خانم ها بسیار اهمیت دارد و در اول بارداری اندازه گیری
آن درخواست می شود که البته خیلی بهتر است که قبل از بارداری برای خانم هایی که
قصد بارداری دارند همراه با توکسوپلاسموز و روبلا، لیستریا هم بررسی شود.

دکتر خسرو نیستانی (متخصص علوم آزمایشگاهی بالینی)  

Share:

اکتبر 27, 2011

مارس 29, 2018

ژانویه 25, 2018

فوریه 2, 2017

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

COMMENT

وبسایت

ناشر: انتشارات شهروند

سردبیر: حسن زرهی

مدیر هیئت تحریریه: نسرین الماسی

ویراستار انگلیسی: سیما سحر زرهی

علائم ابتلا به لیستریا

تصویر ساز قصه: محمود معراجی

کاریکاتور: توکا نیستانی

تیم تحریریه و همکاران: دکتر رضا براهنی، دکتر نسترن ادیب راد، دکتر عطا انصاری،  بهرام بهرامی، شهرام تابع محمدی،  محمد رحیمیان، بهرنگ رهبری ، سیما سحر زرهی، علی شریفیان، عباس شکری،  جواد طالعی، فرهاد فرسادی، اسد مذنبی، عزت مصلی نژاد، میرزاتقی خان، شهباز نخعی، مجید نفیسی

Sharvand Publication

SUITE 322- 550 HIGHWAY 7 EAST

Richmond Hill, Ontario, L4B 3Z4

CANADA

Tel: +1 905 764 7022

Email: news@shahrvand.com

Designed by Elegant Themes | Powered by WordPress

علائم ابتلا به لیستریا
علائم ابتلا به لیستریا
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *