علائم ابتلا به سلیاک

علائم ابتلا به سلیاک
علائم ابتلا به سلیاک

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

Select Page

دسامبر 13, 2012 | پزشکی

تغذیه و بهداشت خانواده

عده ای از مردم به هر دلیلی قادر نیستند پروتئین موجود در گندم را که گلوتن نامیده می شود، هضم و جذب نمایندکه در نهایت سبب تشخیص بیماری سلیاک می شود. متأسفانه هنوز درصد بالایی از دست اندرکاران بهداشت و اطرافیان افرادی که به گلوتن حساسیت دارند براین باورند که بیمار درد و ناهنجاریها را تصور می کند در حالی که چنین چیزی وجود ندارد. به همین دلیل بیماری سلیاک مزمن تر شده و درمان و کنترل آن مشکل تر خواهد شد. در اینجا باید اشاره شود که متأسفانه بسیاری از علائم و سندروم های بیماری سلیاک شباهتی نزدیک با بیماری های دیگر روده مانند کولون حساس و غیره دارد و به ظاهر درمان می گردد، که نتیجه ای نخواهد داشت. اگرچه آزمایش های مخصوص تشخیص بیماری سلیاک وجود دارند ولی بعضی از علائم اختصاصی آن می تواند سبب تشخیص بیماری شود. در زیر به چند نوع از سندروم بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن اشاره می گردد:

پروتئین موجود در گندم گلوتن نامیده می شود که عدم هضم و جذب آن سبب بیماری سلیاک می شودعلائم ابتلا به سلیاک

ـ اصولا علائم حساسیت به گلوتن همیشه با ناهنجاری ها و دردهای دستگاه گوارش همراه است که می تواند گاز و فشار، یبوست، اسهال، درد شدید شکم و نوعی خستگی باشد و گاهی چند نوع از این علائم با هم بروز می کنند.

ـ شخص بیمار اغلب به نوعی سردرد شدید یا میگرن دچار می شود.

ـ بیمار تمام علائم بیماری فایبرومایالژیا را دارد و دردهای شدید پشت و ماهیچه ها برای مدتی کوتاه یا طولانی شخص را خسته می کند.

ـ بیمار مبتلا به بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن اغلب دچار نوعی افسردگی و سرگردانی می گردد زیرا هر روز بیماری به صورتی جدید تظاهر می کند و سبب خستگی بیمار می شود.

ـ گاهی شخص بیمار تعادل خود را از نظر راه رفتن و فعالیت های جسمی از دست می دهد و عارضه ی سرگیجه و درد و ضعف و ناهنجاری های اعصاب و غیره مزید بر علت شده و سبب رنج و آزار بیمار می گردد.

ـ خستگی بی مورد و دائمی، مخصوصا پس از صرف غذا یکی از علائم مشخصه ی این بیماری است و پزشک معالج قادر نخواهد بود به وضوح محل درد و علت خستگی را مشخص نماید که در نتیجه بیمار به حال خود گذاشته می شود و به هر دری می زند تا بتواند علت یا علل این همه ناهنجاریها را شناسایی نماید که تقریبا بی نتیجه بوده و در نهایت سبب خستگی کامل بیمار و دست کشیدن از پیگیری و درمان بیماری می شود.

پس چه باید کرد؟ آیا می شود با این بیماری تشخیص داده نشده و خسته کننده به همین صورت زندگی کرد؟ جواب خیر است.

برای تشخیص بیماری سلیاک باید با متخصص این بیماری تماس گرفت و تمام آزمایشات اختصاصی تشخیص آن را انجام داد. بیمار باید لیست تمام سندروم ها و علائم بیماری خودش را به دقت تهیه نماید و سعی نکند برای هر یک دلیلی آورده و خود یا پزشک خویش را متقاعد کند که چه تشخیص داده است. آنگاه رژیم غذایی بدون گلوتن مانند دوری از محصولات گندم، جو و انواع مختلف غلات که حاوی مقداری گلوتن هستند را به دقت پیروی نمود. اگر پس از حدود دو ماه سندروم بیماری عوض شد و دردها و علائم خسته کننده دیگر کاهش یافت، امکان وجود بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن زیاد خواهد بود. بسیاری از غذاها مانند برنج گلوتن ندارند که می توانند در این مدت قسمت اصلی غذای بیمار را تشکیل دهند. اخیرا نان های گندم و جو و غیره مخصوص برای افرادی که سلیاک دارند و یا نمی توانند گلوتن مصرف کنند به بازار آمده که به آن نان دوغ ترش می گویند. به عبارت دیگر اگر شما به جای آب در تهیه خمیر آرد گندم مقداری دوغ ترش استفاده کنید گلوتن موجود در آرد مورد بحث بیرون از دستگاه گوارش شکسته شده و مشکلی برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند، ایجاد نمی کند و یا اینکه اگر غذایی را که حاوی گلوتن است با مقداری از میوه ی پاپایا مصرف کنید آنزیم های مخصوص این میوه در معده سبب شکسته شدن گلوتن شده و غذا راحت تر و بدون عوارض مهم هضم و جذب می گردد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به تارنمای www.celiac.com مراجعه کنید.

روش زندگی فعال از بروز بیماری آلزایمر جلوگیری می کند

طبق آمار سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر بیشتر از ۳۵ میلیون نفر در دنیا به عارضه ی فراموشی دچار هستند که در نهایت بیماری آلزایمر یا عارضه ی فراموشی مطلق را به وجود می آورد. پیش بینی می شود که اگر روش موثر پیشگیری و درمان عارضه ی فراموشی کشف نشود تا سال ۲۰۳۰ میزان این بیماری در دنیا دو برابر خواهد شد.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا طی بررسی ۸۷۶ نفر مسن تر از ۷۸ سال دریافتند که افرادی که روش زندگی فعالی دارند و قادرند فعالیت های جسمی داشته باشند (دوچرخه سواری، شنا، رقص، پیاده روی، باغبانی و غیره) خیلی کمتر از دیگران به عارضه ی فراموشی و بیماری آلزایمر دچار می شوند. در این بررسی آزمایشات زیادی مانند MRI مغز و آزمایش خون و غیره از شرکت کنندگان تحقیقات علمی مورد بحث به عمل آمده و در ضمن روش های دیگر زندگی و عادت غذایی آنها نیز مطالعه گردیده است.

فشار خون بالا و پیری زودرس سلول های مغز

ژورنال علمی Lancet در شماره ی این ماه مقاله ی جالبی تحت عنوان رابطه ی فشار خون بالا و پیری زودرس مغز به چاپ رسانیده که نتایج جدیدی در این مورد به بار آورده است. این بررسی نشان می دهد که اگر عارضه ی فشار خون بالا در میانسالی و سنین بالاتر پیگیری و درمان نشود موجب پیری سلول های مغز شده و نوعی فراموشی در شخص به وجود می آورد که به تدریج زمینه را برای بروز بیماری آلزایمر آماده می سازد. علاوه بر پیری زودرس مغز در افرادی که به عارضه ی فشارخون بالا دچار هستند، مشکلات دیگری مانند بیماری های قلب و عروق (۶۲درصد) و سکته ی مغزی(۴۹درصد) هم خواهند داشت. در آمریکا هرساله بیشتر از ۵۰ میلیون نفر از این دسته از بیماری ها رنج می برند و درصد بالایی از آنها جانشان را به همین جهت از دست می دهند. در آمریکا حدود ۶۰ سال قبل یک بررسی وسیع و دنباله داری به نام Framingham شروع شده و تا به حال سه نسل از مردم در این بررسی شرکت کرده اند و نتایج ارائه شده در این قسمت مربوط به ۵۷۹ نفری است که در سال های اخیر زیر پوشش مخصوص قرار داشتند.

شکر مصنوعی آسپارتام و سرطان

موضوع رابطه بین مصرف قندهای مصنوعی و سرطان سال های زیادی ست که ذهن محققان را به خود مشغول کرده است.

اخیرا محققان دانشگاه هاروارد با پیگیری بیشتر از ۷۷ هزار پرستار زن و ۴۶ هزار پرستار مرد که ۲۲ سال به طول انجامیده ثابت کرده اند که مصرف زیاد نوشابه های گازدار حاوی قندهای مصنوعی امکان بروز سرطان خون را ۴۲ درصد افزایش می دهد. این رقم برای بیماری هوچکین ۳۱ درصد و برای نوع دیگر سرطان به نام  Multiple Myeloma   صددرصد گزارش شده است. این یکی از بزرگ ترین مطالعات علمی است که توسط مرکز تحقیقات پزشکی شناخته شده در دنیا و بر روی بیشتر از یکصدهزار نفر انجام گرفته و شکی در صحت آن وجود ندارد.

بهتر است باور کنید

پژوهشگران دانشگاه فیلادلفیا به یکصد نفر که به عارضه ی اسهال دچار بودند پودر خشک گوجه فرنگی تجویز کرده و دریافتند که حداکثر تا ۴ ساعت بعد این عارضه برطرف گردیده است. این افراد به علت مسمویت غذایی، ناهنجاری های روده بزرگ و انواع دیگر عوامل بروز اسهال به این عارضه دچار شده بودند. می گویند که در موقع ابتلا به اسهال مقداری پودر خشک گوجه فرنگی را به صورت چای دم کرده مصرف کنید تا این بیماری بدون عوارض جانبی درمان گردد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com

Share:

ژانویه 6, 2011

دسامبر 17, 2009

نوامبر 1, 2012

می 22, 2014

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

COMMENT

وبسایت

علائم ابتلا به سلیاک

ناشر: انتشارات شهروند

سردبیر: حسن زرهی

مدیر هیئت تحریریه: نسرین الماسی

ویراستار انگلیسی: سیما سحر زرهی

تصویر ساز قصه: محمود معراجی

کاریکاتور: توکا نیستانی

تیم تحریریه و همکاران: دکتر رضا براهنی، دکتر نسترن ادیب راد، دکتر عطا انصاری،  بهرام بهرامی، شهرام تابع محمدی،  محمد رحیمیان، بهرنگ رهبری ، سیما سحر زرهی، علی شریفیان، عباس شکری،  جواد طالعی، فرهاد فرسادی، اسد مذنبی، عزت مصلی نژاد، میرزاتقی خان، شهباز نخعی، مجید نفیسی

Sharvand Publication

SUITE 322- 550 HIGHWAY 7 EAST

Richmond Hill, Ontario, L4B 3Z4

CANADA

Tel: +1 905 764 7022

Email: news@shahrvand.com

Designed by Elegant Themes | Powered by WordPress

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید نام بیماری سلیاک برای‌تان غریب باشد و تا کنون آن را نشنیده باشید. بیماری سلیاک چیست؟ بیماری سلیاک نوعی اختلال مزمن در سیستم هاضمه است که از واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به گلیادین به‌وجود می‌آید. گلیادین، نوعی پروتئین گلوتن موجود در گندم است. این پروتئین به‌ندرت در جو دوسر یا گندم سیاه نیز دیده می‌شود. این پروتئین موجب تورم و تخریب لایه‌ی داخلی روده کوچک می‌شود و ممکن است باعث جذب‌نشدن برخی ویتامین ها و معدنی موردنیاز بدن نیز بشود. همراه ما باشید، در این مقاله اطلاعات مفیدی درباره‌ی بیماری سلیاک در اختیارتان خواهیم گذاشت.علائم ابتلا به سلیاک

از علائم بیماری سلیاک می‌توان به اسهال مزمن، کاهش وزن و خستگی اشاره کرد. در برخی موارد نیز تنها نشانه‌ی این بیماری آنِمی یا همان کم خونی است و تشخیص دچار بودن فرد به سلیاک به تعویق می‌افتد. این بیماری در کشوری مانند ایالت متحده آمریکا از هر ۱۴۱ نفر ۱ فرد را درگیر کرده است. بیماری نام‌برده، افرادی را که از نظر ژنتیکی در خطر ابتلا هستند تهدید می‌کند و معمولا در سال‌های میانی دوران کودکی آغاز می‌شود. بیماری سلیاک درمانی ندارد و فقط با رعایت رژیم غذایی ویژه می‌توان آن را مدیریت و کنترل کرد.

سلیاک نوعی اختلال مزمن است. علائم آن از خفیف تا شدید در گذر زمان تغییر می‌کند و در هر فرد می‌تواند به شکل متفاوتی دیده بشود. برخی از افراد فاقد نشانه‌ای خاص هستند و گاهی نیز علائم خود را علی‌رغم وجود بیماری دیر نشان می‌دهند. برخی از علائم شایع بیماری سلیاک از این قرار است:

برخی از افراد دچار نوعی تحریک و خارش پوستی به نام درماتیت هرپتی فرمیس (dermatitis herpetiformis) می‌شوند. در این حالت قسمت‌هایی از بدن مانند آرنج‌ها، زانوها، شانه‌ها، باسن و صورت ملتهب و قرمز می‌شوند. بیماری سلیاک باعث جذب‌نشدن مواد مغذی و سوءتغدیه نیز می‌شود و می‌تواند به روده‌ی بزرگ و سایر اندام‌ها آسیب جدی وارد کند.

بسیاری از بزرگسالان با علائم خفیف‌تر، دچار خستگی و کم‌خونی می‌شوند یا ممکن است فقط دچار ناراحتی‌های شکمی مبهم مانند نفخ، اتساع شکم و گاز اضافی بشوند. بعضی از افراد نیز هیچ نشانه‌ی خاصی ندارند، اما حال عمومی‌شان تحت تأثیر این مشکل خوش نیست.

تنوع علائم بیماری می‌تواند به عوامل زیر وابسته باشد:

براساس تحقیقی که در مجله‌ی جاما نورولوژی (jama neurology) صورت گرفته، افراد دچار سلیاک بیشتر در خطر ابتلا به بیماری نوروپاتی هستند.

این بیماری در کودکان و نوزادان به شکل مشکلات روده خود را نشان می‌دهد. مثلا باعث تحریک‌پذیری، اسهال و اخلال در رشد و نمو می‌شود. در مقاطعی نیز امکان کاهش وزن، تخریب مینای دندان و بلوغ با تأخیر وجود دارد.

پزشک برای تشخیص این بیماری معمولا پرسش‌هایی مطرح می‌کند و از علائم و نشانه‌های فرد می‌پرسد. ممکن است آزمایش‌هایی نیز برای تشخیص این بیماری صورت بگیرد:

آزمایش خون می‌تواند موارد زیر را نشان بدهد:

خون برای بررسی وجود آنتی‌بادی‌های علیه پپتید گلیادین دی‌آمیده (TTG) و گاهی‌اوقات وجود آنتی‌گلیادین (AGA) و آنتی‌بادی اندومیزیوم (EmA) بررسی می‌شود. تکه‌برداری محدودی نیز برای تشخیص بیماری سلیاک صورت می‌گیرد و پزشک برای نمونه‌برداری از لایه‌ی داخلی روده از آندوسکوپی کمک می‌گیرد. معمولا برای بالا بردن امکان تشخیص صحیح، چندین نمونه برداشته می‌شود.

شرایطی که در آن علائمی مشابه با سلیاک دیده می‌شود، به این ترتیب است:

پزشکان در زمان تشخیص باید موارد بالا را لحاظ کنند.

تنها درمان این بیماری پرهیز از مصرف گلوتن است. اگر با دقت و سرسختی رژیم غذایی بدون گلوتن رعایت بشود، روده‌ها به‌طور طبیعی بهبود پیدا می‌کنند و علائم نیز از بین می‌روند. اما مصرف دوباره گلوتن می‌تواند موجب وخیم‌ترشدن مشکل بشود. بیماران باید بدانند که کدام ماده‌ی غذایی حاوی گلوتن است. البته تشخیص این موضوع کمی دشوار است، زیرا بسیاری از مواد غذایی به‌طور نهان دارای گلوتن هستند. پس بیماران باید از یک متخصص آگاه در این زمینه کمک بخواهند.

بسیاری از محصولات غذایی برچسب بدون گلوتن دارند مانند نان‌ها، ماکارونی، بیسکویت‌ها و… . تولیدکنندگان باید مشتری را در جریان مواد سازنده محصولات خود قرار بدهند و خریداران نیز قبل از خرید و مصرف باید روی بسته‌ها را بخوانند و دقت به خرج بدهند. وقتی روی محصولات «بدون گلوتن» درج می‌شود، به این معنا نیست که محصول کاملا فاقد این ماده است، بلکه منظور این است که میزان گلوتن موجود در آن مضر نیست.

قوانین و رویه‌ها در کشورهای مختلف برای درج این موضوع روی بسته‌های مواد غذایی مختلف متفاوت است. در هر حال مصرف‌کننده باید دقت به خرج بدهد. شخصی که رژیمی بدون گلوتن دارد باید به این موارد دقت کند و از مواد زیر بپرهیزد:

جوی دوسر گاهی با گندم ترکیب می‌شود. در برخی موارد با اجازه‌ی پزشک امکان استفاده کم و حساب‌شده جوی دوسر در رژیم غذایی بیماران وجود دارد. علاوه‌بر‌این‌ها، بسیاری از مواد غذایی نیز حاول گلوتن هستند. بنابراین باید دقت کافی در انتخاب مواد مختلف به خرج داد:

بسیاری از غذاهای فرآوری‌شده حاوی گلوتن هستند:

گلوتن در مواد زیر هم ممکن است وجود داشته باشد:

افرادی که به سلیاک مبتلا هستند، معمولا دچار عدم تحمل لاکتوز نیز هستند، بنابراین مصرف‌نکردن لاکتوز نیز می‌تواند مفید باشد. این افراد باید در تهیه مواد غذایی، روی بسته‌ها را بخوانند و در رستوران نیز از گلوتن نداشتن مواد اطمینان حاصل کنند. برخی از رستوران‌ها ممکن است منویی از غذاها و خوراکی‌های بدون گلوتن ارائه بدهند.

کسانی‌ که به بیماری سلیاک دچار نیستند یا نسبت به مصرف گلوتن مشکلی ندارند، برای پرهیز از مصرف گلوتن باید با پزشک مشورت کنند. زیرا مصرف‌نکردن گلوتن بدون مشورت با پزشک می‌تواند منجر به کمبودهایی در بدن بشود. بر اساس پژوهش‌های معتبر، هیچ دلیلی برای مصرف‌نکردن گلوتن در راه رسیدن به سلامت بیشتر وجود ندارد.

مصرف موادی مانند ذرت، ارزن، برنج و برنج وحشی برای بیماران سلیاک مانعی ندارد. مصرف برخی مواد به‌شکل غلات آسیاب‌شده مثلا گیاه تاج‌خروسی، دانه‌های خوراکی مانند کینوا، گندم سیاه و… مانند سیب‌زمینی، موز، نشاسته کاساو و لوبیای گاربانزو بی‌خطر هستند. این مواد فاقد گلوتن هستند و مصرف آن‌ها جای نگرانی ندارد.

افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند، باید از مکمل های غذایی معدنی و ویتامینی استفاده کنند تا عوارض مصرف‌نکردن گلوتن تهدیدشان نکند. با جایگزین کردن مواد دیگری به‌جای مواد غذایی گلوتن‌دار و تنظیم زمان و دمای پخت به‌راحتی می‌توان یک رژیم غذایی سالم داشت.

دانشمندان به‌دنبال داروهایی هستند که مستقیما روی روده اثر می‌گذارند، درمان‌هایی که بر سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار هستند و واکسن‌هایی که از بروز سلیاک جلوگیری می‌کند. اما فعلا درمانی قطعی برای بیماری سلیاک وجود ندارد و تنها راه کنترل آن، استفاده از رژيم غذایی بدون گلوتن است.

چنانچه بیماران از مصرف گلوتن پرهیز نکنند، در زندگی دچار مشکلاتی می‌شوند و ممکن است تحت شرایط پزشکی خاصی قرار بگیرند. ضمن اینکه کیفیت زندگی‌شان نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

در این بیماری، امکان وقوع ریزش مو، کم‌خونی و پوکی استخوان به‌خاطر جذب‌نشدن مؤثر مواد مغذی وجود دارد و ایجاد زخم در روده کوچک نیز محتمل است. بیماری سلیاک با برخی از انواع سرطان نیز مرتبط است مانند لنفوم روده و آدنوکارسینوم روده کوچک، سرطان حنجره و مری.

در موارد نادری، در صورت مدیریت‌نکردن بیماری‌ سلیاک، بیماری‌های ریفراکتوری رخ می‌دهد. علت وقوع این دست از بیماری‌ها ناشی از رعایت‌نکردن رژیم غذایی صحیح است. در افرادی که به این دست از بیماری‌ها دچار می‌شوند وضعیت برای مدتی طولانی با آنها همراه است؛ به‌شکلی که روده‌ها قابلیت بهبود به کمک رعایت رژيم بدون گلوتن را از دست می‌دهند. در این موارد داروهایی مانند کورتیکواستروئید و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی تجویز می‌شود.

سلیاک در رشد قد کودکان اثر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود در بزرگسالی کوتاه‌قد بشوند. اگر رژیم غذایی درستی داشته باشند، این مشکل مرتفع خواهد شد و رشد کودکان هیچ‌گونه خللی نخواهد داشت. آسیب‌های روده نیز در طول چند هفته پس از حذف گلوتن از رژیم غذایی متوقف می‌شود. به‌مرور زمان علائم و نشانه‌های سلیاک در کودک از بین می‌رود، اما ممکن است نشانه‌ها و علائم در آینده مجددا ظهور کنند.

بیماری سلیاک نوعی اختلال خودایمنی است. وقتی شخصی با این مشکل گلوتن مصرف می‌کند، سلول‌ها و سیستم ایمنی او فعال می‌شود و به روده‌ی کوچک حمله و آن را تخریب می‌کند. در واقع، سیستم ایمنی به‌اشتباه به پُرزهای روده کوچک حمله می‌کند. در نتیجه پرزها ملتهب و فشرده می‌شوند و از بین خواهند رفت. پس روده‌ی کوچک دیگر قادر به جذب مواد مغذی به‌طور مؤثر نخواهد بود و عوارض جانبی و مشکلاتی در پیش خواهد بود.

افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به بیماری سلیاک هستند:علائم ابتلا به سلیاک

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

کتاب بهانه ممنوع؛ اثری از وین دایر برای رسیدن به موفقیت

قرص باکلوفن چیست؛ عوارض و تداخل دارویی آن چگونه است؟

ماساژ ریلکسی با ۵ روش ساده اما معجزه‌آسا

۱۰ مزیت قصه گویی برای کودکان؛ نکات مهمی که باید بدانید

سردرد صبحگاهی و مهم‌ترین دلایل آن

ترین های جهان

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

علائم ابتلا به سلیاک

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

بیماری سلیاک یک اختلال گوارشی است که در واکنش به گلوتن، پروتئین موجود در چاودار، جو، گندم، و صدها ماده غذایی ساخته شده با این دانه‌ها رخ می‌دهد. سیستم ایمنی بدن به گلوتن واکنش نشان می‌دهد و باعث آسیب به روده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر از بیماری سلیاک با این مقاله از راستینه همراه شوید.

 

بیماری سلیاک که تحت عنوان سلیاک اسپرو یا آنتروپاتی حساس به گلوتن نیز شناخته می‌شود، نسبتاً شایع است. برآورد شده است که ۱٫۸ میلیون آمریکایی دچار این اختلال هستند و باید رژیم غذایی فاقد گلوتن داشته باشند.

 

علائم بیماری سلیاک می‌توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. برخی از افراد هیچ نشانه‌ای ندارند، هر چند باز هم آسیب‌های روده در بدن آنها در حال توسعه است. در تشخیص بیماری سلیاک گاهی اوقات این بیماری با سندرم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، و یا زخم معده اشتباه گرفته می‌شود. علائم گوارشی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 

بسیاری از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلیاک اصلاً علائم گوارشی ندارند. اما عدم جذب مواد مغذی می‌تواند به مشکلات دیگر، از جمله از دست دادن وزن و سوء تغذیه منجر شود. علائم و نشانه‌های مربوط به کاهش وزن و یا سوء تغذیه می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

 

برای برخی افراد، بیماری سلیاک موجب خارش و بثورات پوستی می‌شود که به عنوان درماتیت هرپتی فرم شناخته می‌شوند. این مشکل ممکن است با احساس سوزش شدید در اطراف آرنج، زانو، پوست سر، باسن و پشت آغاز شود. جوش‌ های قرمز و برآمدگی‌هایی که می‌خارند ایجاد می‌شوند و سپس تبدیل به زخم می‌شوند. این مشکل اغلب ابتدا در سال‌های نوجوانی رخ می‌دهد و در میان مردان شایعتر از زنان است. جوش‌ها معمولاً با یک رژیم غذایی فاقد گلوتن از بین می‌روند اما با دارو نیز می‌توانند درمان شوند.

 

برخی افراد مبتلا به سلیاک، افسردگی، تحریک پذیری، حافظه ضعیف، و مشکل در تمرکز را تجربه می‌کنند. فشار داشتن یک بیماری مزمن می‌تواند در مشکلاتی مربوط به خلق و خوی و حافظه نقش داشته باشد، به ویژه زمانی که درد مزمن است و یا خستگی مربوط به کم خونی وجود دارد.

 

علائم سلیاک ممکن است در دوران کودکی شروع شوند، حتی در نوزادان هنگامی که والدین غذاهای حاوی گلوتن را به آن‌ها می‌دهند. علائم می‌توانند شامل استفراغ، نفخ، درد، اسهال، و تحریک پذیری باشند. این بیماری می‌تواند به رشد آهسته یا حتی توقف رشد در کودکان منجر شود. در کودکان مبتلا به سلیاک ممکن است دندان‌های حفره دار، شیاردار، لکه دار، و یا ضعیف تشکیل شوند. کودکانی با والدین یا خواهر و برادر مبتلا به بیماری سلیاک باید غربالگری شوند.

 

گندم جزء اصلی سبد مواد غذایی است، بنابراین بسیاری از غذاهای رایج حاوی گلوتن کافی برای تشدید بیماری سلیاک هستند، نان سوخاری، شیرینی کراکرها، مافین ها، ماکارونی، پیتزا، انواع کیک‌ها. مرغ سوخاری شده نیز می‌تواند به خاطر پودر سوخاری دارای ممنوعیت باشد. سی‌تان چینی و ژاپنی نودل اودن از گندم تهیه می‌شوند. چاودار و جو نیز حاوی گلوتن هستند، بنابراین نان جو، سوپ جو، و حتی ماالعشیر می‌توانند مشکلاتی برای کسانی که مبتلا به بیماری سلیاک هستند ایجاد کنند.

 

علائم ابتلا به سلیاک

هم در بیماری سلیاک و هم آلرژی به گندم سیستم ایمنی بدن درگیر است اما واکنش در بدن متفاوت است. بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که باعث آسیب به دیواره روده می‌شود. این یک اختلال مادام العمر است. علائم آلرژی به گندم می‌توانند شامل خارش پوست، خس خس سینه، درد شکم، و یا اسهال باشند. آلرژی به گندم اغلب با گذشت زمان از بین می‌رود.

 

بیماری سلیاک به پوشش داخلی روده کوچک آسیب میزند، که این مسئله ممکن است به هضم دشوار لاکتوز، یعنی قند موجود در شیر و محصولات لبنی، منجر شود. پیروی از رژیم غذایی فاقد گلوتن اجازه می‌دهد تا روده بهبود یابد، و افراد مبتلا به بیماری سلیاک ممکن است متوجه شوند که بار دیگر قادر به هضم لاکتوز هستند.

 

در حالی که هیچ کس نمی‌داند دقیقاً چرا، اما عوامل زیر شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار می‌دهند:

 

در افراد مبتلا به سلیاک، سیستم ایمنی بدن توسط گلوتن موجود در مواد غذایی تحریک می‌شود. آنتی بادی‌ها به مخاط روده حمله می‌کنند و موجب آسیب، صاف شدن یا از بین رفتن برآمدگی‌های مو مانند(پرز) در روده کوچک می‌شوند. پرز آسیب دیده به طور مؤثر نمی‌تواند مواد مغذی را از طریق دیواره روده جذب کند. در نتیجه، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی از مدفوع عبور می‌کنند. با گذشت زمان، این مسئله می‌تواند به سوء تغذیه منجر شود.

 

بیماری سلیاک ممکن است در هر سنی حتی در افراد مسن رخ دهد. در حالی که افراد باید استعداد ژنتیکی به آن داشته باشند، محققان نمی‌دانند چرا برخی افراد پس از سال‌ها تحمل به گلوتن، واکنش ایمنی نشان می‌دهند. اما به طور متوسط مدت زمانی که فرد با علائم ابتلا به بیماری سلیاک تشخیص داده می‌شود چهار سال است.

 

از آنجا که علائم بیماری سلیاک می‌توانند متنوع باشند، این بیماری اغلب تشخیص داده نشده یا اشتباه تشخیص داده می‌شود. یک آزمایش خون می‌تواند سطح بالای آنتی بادی‌های خاص که نشان می‌دهد شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید را تشخیص دهد. اگر نتایج منفی باشند، پزشک شما ممکن است دستور دهد آزمایشات دیگری انجام دهید، احتمالاً آزمایشاتی همچون تجزیه و تحلیل DNA برای کمک به تشخیص دقیق.

 

آزمایش ژنتیک اطلاعات مهم دیگری را ارائه می‌دهد. حدود یک سوم از آمریکایی‌ها ژن‌های DQ2 یا DQ8 دارند که برای ابتلا به بیماری در فرد ضروری هستند. اگر شما این ژنها را نداشته باشید، پزشک شما می‌تواند بیماری سلیاک را به عنوان علت علائم شما رد کند، اما بسیاری از افراد این ژن‌ها را دارند و دچار CD نیستند.

 

بیوپسی روده کوچک می‌تواند یافته‌های آزمایش خون را تأیید کند. یک آندوسکوپ از طریق دهان و معده به روده کوچک فرستاده می‌شود و مقدار کمی از بافت برداشته می‌شود. این بیماری پرزهای روده را دچار آسیب می‌کند و یا از بین می‌برد.

 

افراد مبتلا به حساسیت گلوتن نشانه‌های مشابهی، مانند درد شکم، خستگی، یا سردرد دارند، اما آنان دچار آسیب روده و یا عواقب شدید بیماری سلیاک نمی‌شوند. با این حال، رژیم غذایی فاقد گلوتن علائم را از بین خواهد برد.

 

تا ۶۰٪ از کودکان و ۴۱٪ از بزرگسالان مبتلا به بیماری سلیاک هیچ نشانه‌ای ندارند. ممکن است به خاطر مخاط روده آسیب دیده، جذب مواد مغذی به درستی انجام نشود بنابراین آنان در معرض خطر سوء تغذیه هستند. در افراد مبتلا به این بیماری احتمال ابتلا به پوکی استخوان، ناباروری، و برخی از مشکلات عصبی بیشتر است.

 

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ بیشتر احتمال دارد که به بیماری سلیاک دچار شوند. بیماری سلیاک درمان نشده می‌تواند به کاهش قند خون و یا نوسانات ناسالم در سطح قند خون منجر شود. بیماری سلیاک می‌تواند در کنار سایر اختلالات خود ایمنی، از جمله بیماری تیروئید و آرتریت روماتوئید اتفاق بیفتد.

 

هنگامی که روده کوچک به دلیل این بیماری دچار آسیب می‌شود، مواد مغذی به خوبی جذب نمی‌شوند. افراد مبتلا به بیماری سلیاک در معرض خطر پوکی استخوان هستند، و بسیاری از آنها نیازمند درمان فوری برای رسیدگی به کاهش تراکم استخوان خود خواهند بود. استفاده از مکمل‌های کلسیم و ویتامین D و بررسی دوره‌ای تراکم استخوان می‌توانند مفید باشند.

 

هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما پرهیز جدی از گلوتن علائم را متوقف خواهد کرد و اجازه می‌دهد روده خود را ترمیم کند. در واقع، ممکن است در عرض چند روز که گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید، احساس بهتری بدست آورید. رایج‌ترین غذاها برای جلوگیری از این مشکل ماکارونی، محصولات پخته شده و غلات هستند، اما شما باید از مقادیر اندک گلوتن که می‌تواند در سایر محصولات باشد نیز اجتناب کنید.

 

طیف گسترده‌ای از مواد غذایی حاوی گلوتن هستند، از جمله: گوشت فرآوری شده، چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای تهیه شده با آرد گندم، سس‌ها، و سوپ. گلوتن ممکن است در رژ لب و یا در داروها نیز وجود داشته باشد. شما می‌توانید در صورتی که نان جو با گندم ترکیب نشده باشد، نان جو بخورید، اما ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

 

بسیاری از نشاسته‌های دیگر می‌توانند رژیم غذایی فاقد گلوتن شما را پر کنند، از جمله: سیب زمینی، برنج، ذرت، سویا، گیاه کتان، و گندم سیاه است. گندم سیاه به هیچ وجه یک نوع گندم نیست، بلکه گیاهی از خانواده ریواس است که فاقد گلوتن می‌باشد. گندم سیاه برای رشته فرنگی SOBA ژاپنی، سوپ، آش، پنکیک، و پخت نان استفاده می‌شود. غذاهای فرآوری شده، مانند چیپس ذرت، باید برای اطمینان از این که با یک ماده حاوی گلوتن مانند آرد گندم تهیه نشده‌اند، به دقت مورد بررسی قرار گیرند.

 

مکمل‌های معدنی و ویتامینی در افراد مبتلا به سلیاک در صورتی که به خاطر این بیماری دچار کمبود شده باشند می‌توانند مفید باشند. مواد مغذی مهم که ممکن است نیاز باشند شامل این مکمل‌ها هستند: آهن، کلسیم، ویتامین D، روی، مس، اسید فولیک، ویتامین‌های گروه B و غیره. حتماً برای مقدار مناسب مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

 

درصد کمی از افراد مبتلا به سلیاک به رژیم غذایی فاقد گلوتن پاسخ نمی‌دهند. برای این افراد ممکن است آستروئید به صورت خوراکی یا تزریقی به داخل ورید برای استفاده کوتاه مدت به منظور سرکوب سیستم ایمنی بدن تجویز شود.

 

گوشت، ماهی، برنج، لوبیا، میوه‌ها، و سبزیجات همگی زمانی که همراه با مواد تشکیل دهنده فاقد گلوتن تهیه شوند، برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک خوب هستند. در حال حاضر بعضی از رستوران‌ها غذاهایی فاقد گلوتن ارائه می‌دهند. و بسیاری از فروشگاه‌ها مدل‌های فاقد گلوتن ماکارونی، پیتزا، و کوکی‌ها را ارائه می‌دهند. پایبندی به رژیم غذایی می‌تواند از مشکلات سلامتی جلوگیری کند. اگر متوجه شدید که بهبود نیافته‌اید، ممکن است نیاز باشد به منابع پنهان گلوتن توجه کنید.

 

مطالعاتی پیرامون داروهای جدیدی که افراد مبتلا به بیماری سلیاک را قادر به خوردن گلوتن با خیال راحت کند در حال انجام هستند. این داروها شامل آنزیم‌هایی هستند که به شکل قرص ارائه می‌شوند و گلوتن را تجزیه می‌کنند. تزریق سلول‌های بنیادی نیز می‌تواند با واکنش ایمنی زمینه‌ای به گلوتن مقابله کند. دانشمندان حتی کرم‌های قلاب دار را برای اینکه بررسی کنند آیا آن‌ها می‌توانند به افراد مبتلا به این بیماری کمک کنند یا خیر، مورد آزمایش قرار دادند، کرم قلاب دار نوعی انگل است که می‌تواند در روده زندگی کند.

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابع

.National Digestive Diseases Information Clearinghouse
.Celiac Disease Foundation
.American Osteopathic College of Dermatology
.Celiac Sprue Association
WebMD
.The Food Allergy and Anaphylaxis Network
.American Academy of Allergy, Asthma and Immunology
.University of Maryland School of Medicine.
.University of Maryland Center for Celiac Research
.American Celiac Disease Alliance
.National Foundation for Celiac Awareness
.Barton, S. Gastroenterology Clinics, March 2007
.Los Angeles Times: “New Hope for Celiac Disease Sufferers?” December 21, 2009

منبع تصاویر 

hivehealthmedia
iStockphoto
medicalnewstoday
healthindian
ISM/Phototake
Radius Images
Imagebroker
Steve Pomberg/Webmd, iStock
Steve Pomberg/WebMD
Stockbyte/White
Jack Hollingsworth/Photodisc
Biophoto Associates/Photo Researchers
CMSP
Getty Images
Don Farrall/White
David M. Phillips/Photo Researchers
healthizmo
fthmb.tqn
Ian Hooton/SPL
BSIP/Phototake
d1v30bmd12dhid.cloudfront
Steve Pomberg/WebMD
۲rt9loawzcmbvlze40mhj9n0.wpengine.netdna-cdn
iStockphoto
Photodisc
Getty Images
Photoresearchers

 
 

از امروز٬ مشاوره و پاسخ رایگان به سوالات روانشناسی شما در کانال تلگرامی راستینه
کلیک کنید

منبع تصاویر 

 

علائم ابتلا به سلیاک
علائم ابتلا به سلیاک
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *