علائم ابتلا به سرطان معده

علائم ابتلا به سرطان معده
علائم ابتلا به سرطان معده

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


العالم – ایران / علمی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر احمد مافی اظهار داشت: متأسفانه سرطان معده در کشور ما بسیار شایع است و میزان ابتلای ایرانیان به این نوع سرطان بیشتر از اکثر کشورهای جهان است.

وی افزود: در بعضی بررسی های انجام شده سرطان معده به عنوان شایعترین سرطان در مردان و یکی از سه سرطان شایع در زنان ایرانی شناخته شده است. علت این امر به خوبی مشخص نیست ولی عادات غذایی به احتمال فراوان در این مسأله نقش دارند.

این متخصص رادیوتراپی انکولوژی تصریح کرد: علت اصلی ایجاد سرطان معده هنوز مشخص نیست همچنین میزان بروز سرطان معده با افزایش سن، استعمال دخانیات و مصرف الکل افزایش می یابد.

علائم ابتلا به سرطان معده

مافی اضافه کرد: سرطان معده در مردان شایعتر از زنان است همچنین در برخی مطالعات به نقش مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده مثل گوشت دودی در ایجاد سرطان معده اشاره شده است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف زیاد گوشت دودی، نمک سود و فرآوری شده، مصرف زیاد ترشیجات،  غذاهایی که بیرون از یخچال نگهداری شده اند، عفونت با یک باکتری معده (هلیکوباکتر پیلوری)، یک نوع کم خونی مزمن، التهاب مزمن معده (گاستریت) و عوامل ژنتیک و سابقه خانوادگی سرطان در ایجاد سرطان معده نقش دارند.

وی گفت: علائم سرطان معده شامل احساس درد و یا سوزش در شکم بخصوص قسمت فوقانی شکم، بزرگ شدن شکم به علت تجمع مایع در شکم، حس سیر شدگی زودرس حتی بعد از خوردن مقدار کمی غذا، تهوع و یا استفراغ، وجود خون در استفراغ، سوء هاضمه و ترش کردن، کاهش اشتها، کاهش وزن، خستگی و ضعف طولانی مدت بدون توجیه و دفع مدفوع سیاهرنگ بوده که نشانه وجود خون در دستگاه گوارش است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: درمان بر اساس مرحله بیماری و حال عمومی بیمار انتخاب می شود که درمان اصلی سرطان معده در مراحل اولیه عمل جراحی است.

مافی افزود: در برخی افراد به خصوص در صورت پیشرفت بیماری، تنها از شیمی درمانی و یا رادیوتراپی بعنوان درمان استفاده می شود. گاهی اوقات هم لازم است بعد از انجام جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام و در گاهی موارد قبل از انجام عمل جراحی، شیمی درمانی و یا رادیوتراپی انجام می شود.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سرطان معده ناشی از تجمع غیرطبیعی گروهی از سلول‌ها در معده است که در نهایت باعث تشکیل توده‌ای در معده می‌شود. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی سالانه ۷۲۳۰۰۰ نفر در اثر این سرطان از دنیا می‌روند. سرطان معده پنجمین سرطان شایع در جهان است و از نظر تعداد مرگ‌ومیر در میان سرطان‌ها، سومین سرطان کشنده در سراسر جهان است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، سرطان معده شایع‌ترین سرطان در بین مردان ایرانی است.

علائم ابتلا به سرطان معده

علائم سرطان معده چست؟ علل سرطان معده چیست؟ با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا سرطان معده را بهتر بشناسید.

در ایالات متحده تقریبا ۲۵۵۰۰ مورد جدید سرطان معده در سال شناسایی می‌شود؛ این تعداد تقریبا معادل ۲ درصد از کل سرطان معده‌ جهان در سال است. اغلب افرادی که به این سرطان مبتلا می‌شوند، زمانی از بیماری خود اطلاع می‌یابند که بیماری آنها پیشرفت یا متاستاز کرده است. متاستاز (فراگستری) گسترش سلول‌های سرطانی به بافت‌ها و نقاط جدید بدن است.

حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از سرطان‌های معده را «آدنوکارسینوم معده» تشکیل می‌دهد. در این حالت سرطان از سلول‌های تولیدکننده‌‌ی مخاط (سلول‌های پوشاننده‌ی لایه‌ی داخلی معده) گسترش می‌یابد.

علائمی وجود دارد که می‌تواند از علائم سرطان معده به شمار آید، ولی چون برخی از این علائم می‌تواند برای بیماری‌های کم‌خطر دیگری نیز باشد، تشخیص زودهنگام سرطان معده کار دشواری است. معمولا سرطان معده زمانی شناسایی می‌شود که کاملا گسترش یافته است.

علائم اولیه‌ی سرطان معده شامل علائم زیر است:

وجود علائم و نشانه‌های زیر می‌تواند نشانه‌ای از گسترش سرطان باشد و فرد باید آنها را جدی بگیرد (در صورت مشاهده به پزشک مراجعه کنید).

بر اساس اعلام سرویس سلامت همگانی بریتانیا افراد بالای ۵۵ سال که به‌طور مداوم مشکل سوء‌ِ هاضمه دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

افرادی که مشکل سوء‌ِ هاضمه به همراه یکی از موارد زیر را در سوابق پزشکی خود دارند، باید به پزشک مراجعه کنند:

با پیشرفت سرطان معده کم‌کم علائم و نشانه‌های زیر در فرد نمایان می‌شوند:

عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

سرطان با تغییر در ساختار DNA شروع می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، دستورالعمل‌های کنترل رشد سلولی مختل می‌شوند. به دنبال این اتفاق شاید سلول‌هایی که باید از بین بروند، نمی‌میرند یا سلول‌ها با سرعتی بیش از حد و غیر قابل کنترل تولید شوند. دانشمندان هنوز در مورد علت جهش بعضی سلول‌های معده و سرطانی شدن آنها مطمئن نیستند. اینکه چرا سرطان معده دامن برخی از افراد می‌گیرد، هنوز هم رازی سر به مهر است.

پیش‌تر گفتیم چه نشانه‌ها و علائمی به شما می‌گوید باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک از نشانه‌ها، سابقه‌ی خانوادگی، برخی از عادات مربوط به سبک زندگی (مانند عادت غذایی) و سابقه‌ی پزشکی شما سوالاتی می‌پرسد، سپس یک معاینه‌ی فیزیکی روی شما انجام خواهد داد تا حساسیت معده یا توده را بسنجد.

اگر پزشک به بیماری شما شک کند، شما را به متخصص ارجاع می‌دهد تا آزمون‌های تکمیلی صورت گیرد. روش‌های تشخیص سرطان معده می‌توانند شامل مواردی باشند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

متخصص به کمک دوربین بسیار کوچکی داخل معده‌ی فرد را مشاهده می‌کند. چنان‌چه متخصص مشکوک به ابتلای فرد به سرطان باشد، امکان دارد بخشی از بافت را بردارد که به این کار بافت‌برداری یا نمونه‌برداری می‌گویند.

اگر متخصص به سرطان در بخش بالایی معده مشکوک باشد، ممکن است اسکن فراصوت انجام دهد (اندوسکوپی فراصوت).

در این روش فرد یک نوشیدنی محتوی باریم می‌نوشد. این کار به تشخیص بهتر سرطان به کمک پرتو ایکس کمک می‌کند.

ممکن است متخصص برای تشخیص میزان گستردگی سرطان بخواهد درون شکم را با جزئیات بیشتری مشاهده کند. در این فرآیند بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، سپس یک لاپاروسکوپ (لوله‌ای که دوربینی در نوک آن قرار دارد) از طریق ایجاد برشی در قسمت پایینی معده، وارد آن می‌شود.

در این روش‌ها یک مجموعه تصاویر رادیوگرفی از داخل بدن تهیه می‌شود. این تصاویر به متخصص در سنجش میزان پیشرفت بیماری کمک می‌کند. همچنین به کمک این تصاویر متخصص از گسترش سرطان در بدن اطلاع می‌یابد. این تصاویر همچنین برای انتخاب روش درمانی مناسب به دکتر کمک شایانی می‌کند.

اگر دکتر به سرایت سرطان به کبد شک کند، بهتراست یک اسکن فراصوت روی کبد نیز صورت پذیرد.

انتخاب روش درمانی سرطان معده به عوامل مختلفی مانند شدت بیماری، ترجیحات و وضعیت کلی سلامت بیمار بستگی دارد. روش درمانی می‌تواند شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی، داروها و شرکت بیمار در کارآزمایی بالینی باشد.

هدف جراح در این روش از بین بردن بیماری از طریق برداشتن بافت سرطانی است. او باید اطمینان حاصل کند هیچ سلول سرطانی باقی نمانده است. مثال‌هایی از این روش عبارتند از:

جراحی‌های شکم معمولا بسیار سنگین هستند و دوره‌ی بهبود آنها نسبتا طولانی است. ممکن است بیمار برای بهبود دو هفته در بیمارستان بماند و در ادامه چند هفته‌ای هم در منزل استراحت کند تا بهبودی حاصل شود.

در این روش پرتوهای حامل انرژی، سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهند و از بین می‌برند. به خاطر خطر آسیب زدن پرتو به اندام‌های نزدیک معده معمولا پرتودرمانی برای درمان سرطان معده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، البته اگر سرطان پیشرفت زیادی کرده باشد یا باعث خون‌ریزی و درد شدید در فرد شود، پرتودرمانی از گزینه‌های درمان فرد خواهد بود.

در این روش از پرتودرمانی پیش از عمل جراحی استفاده می‌شود. تومورها به لطف تابش کوچک‌تر و برداشتن آنها به وسیله‌ی عمل جراحی آسان‌تر می‌شود.

این روش پرتودرمانی پس از عمل جراحی صورت می‌گیرد. هدف آن از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده (احتمالی) در اطراف معده است. امکان دارد بیماران در نتیجه‌ی پرتودرمانی سوء‌ِ هاضمه، اسهال و استفراغ را تجربه کنند.

در این روش به کمک دارو روند تقسیم و تکثیر سریع سلول‌های سرطانی متوقف می‌شود؛ این داروها به‌عنوان داروهای سیتوتوکسیک نیز شناخته می‌شوند. دارو در بدن بیمار می‌چرخد و به سلول‌های سرطانی در نقطه‌ای که بیماری از آن شروع شده و سایر نقاطی که بیماری به آن سرایت کرده است، حمله می‌کند.

در این روش از شیمی‌درمانی پیش از عمل جراحی استفاده می‌شود. تومورها به کمک دارو کوچک‌تر می‌شوند و برداشتن آنها به وسیله‌ی عمل جراحی آسان‌تر می‌شود.

این روش شیمی‌درمانی پس از عمل جراحی صورت می‌گیرد. هدف آن از بین بردن سلول‌های سرطانی باقیمانده (احتمالی) در اطراف معده است. شیمی‌درمانی برای درمان برخی از سرطان‌های معده روشی مناسب است. تومورهای استرومال دستگاه گوارش و لنفوم معده نمونه‌هایی هستند که استفاده از شیمی درمانی در درمان آن ارجحیت دارد.

ساتنت (سانیتینیب) و گلیوک (ایمانیتیب) نمونه‌هایی از داروهای هدف‌داری هستند که به سلول‌های سرطانی در بیماران مبتلا به تومورهای استرومال دستگاه گوارش حمله می‌کنند.

علائم ابتلا به سرطان معده

در این روش درمان‌های تجربی به کمک داروها یا روش‌های جدید درمانی به کار گرفته می‌شوند. شاید بیماران بخواهند در این درمان‌های آزمایشی شرکت کنند، باید توجه کرد این روش‌ها آزمایشی‌اند و تضمینی برای درمان سرطان معده نیستند.

بیماران در مورد این روش‌ها باید با خانواده و دکتر خود مشورت و خود را برای جنبه‌های ناشناخته‌ی این درمان‌ها آماده کنند. مثلا ممکن است این درمان‌ها اثرات جانبی داشته باشد که به علت تحقیقات کم هنوز مشخص نشده است.

متخصصان علت دقیق سرطان معده را نمی‌دانند. برای این بیماری واکسنی نیز وجود ندارد؛ بنابراین هیچ راه عملی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد. اگرچه راه‌هایی وجود دارد که احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد. این راه‌ها عبارتند از:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

من چند وقتی میشه به خاطر یه سری مسائل استرسی شدم و مثلا موقع خواب یا مواقعی که کاملا سکوته با شنیدن صدای کوبیده شدن چیزی معدم واکنش نشون میده و یه چیزی توش ترشح میشه و حالت عصبی پیدا میکنم. از دیشب هم به خاطر درد معده و سوزش خوابم نبرد تا اینه صبح بالا آوردم و تا الانم که بعد از ظهره سوزش معده دارم و بی حالم. آیا استرس زیاد باعث سرطان معده میشه و آیا این نشانه ها ربطی به سرطان داره؟؟ ممنون میشم از پاسختون

منتظر پاسخ شما هستم دوست عزیز

سلام تینا جان
مواردی که برشمردین، لزوما نشان‌دهنده‌ی سرطان معده نیستن. اما استرس و هیجان میتونن موجب بروز مشکلات معده بشن.
پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو مطالعه کنید، اونجا درباره‌ی معده‌درد عصبی بیشتر توضیح دادیم:
علائم معده درد عصبی و را‌ه‌های درمان آن

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما و دوستان فعال در این سایت. خانواده ما زخم معده رو همه دارن .حدود ۱ هفته میشه هر روز بالا میارم و چیزیم نمیتونم بخورم یا اگرم بخورم بخشی ازش رو بالا میارم. صبح هم بلند میشم یه مایع شبیه بزاغ بالا میارم. انواع قرص حالت تهوع و.. مصرف کردم. لطفا راهنمایی کنین .

سلام دوست گرامی
بهتره به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی مشکل شما مشخص بشه. هیچ وقت هم سرخود هیچ دارویی مصرف نکنید.
با ارزوی سلامتی برای شما

سلام من حدود ۲ ماهه حالت تهوع دارم ولی استفراغ نداشتم سوزش دل پس از غذا هم دارم احساس ضعف هم دارم اشتهامم هم کم شده و فک کنم چند کیلیوی هم کم کردم سنمم ۱۴سالمه ولی نه مدفوع خونی دارم نه استفراغ خونی دکتر هم رفتم چند تا دارو داد بهتر نشدم میخواستم ببینم آیا مبتلا به این بیماری شدم یا آزمایش خون بدم معلوم میشه مبتلا هستم یا نه؟

سلام سهیل عزیز
تشخیص بیماری‌ها برعهده‌ی پزشک هست و متأسفانه در این مورد ما نمی‌تونیم بهتون کمکی بکنیم.
حتما به پزشک مراجعه کنید، ایشون آزمایش‌هایی رو که لازمه بهتون میگن.
با ارزوی سلامتی برای شما

سلام.من ۴ ساله بواسیر دارم.سنم ۱۵ سال است.کمی درد دارم در ناحیه شکم.مشکل تهوع و کم اشتهایی اصلا ندارم.یعنی من همش گشنمه مامانم میگه کمتر بخور سرطان میگیری.۶ ماه پیش بخواطر بواسیر داخل مدفوع خون بود.اما دیگه نیست.ولی زود خسته میشوم و همش باد شکم و نفخ شکم به من دست میده است .میخواستم بدونم سرطان معده هست یا نه. مرسی از سایت خوبتان.راستی امید به زندگی ام کم شده .خیلی میترسم.بابام ۳ سال دیگه بازنشت میشه کلی پول گیرمون میاد.یعنی قول بی ام وی شاستی بلند داده است.خیلی میترسم اون روز نبینم.لطفا کمکم کنید.امیدم به زندگی کم میشه

سلام اشکان عزیز
باد و نفخ شکم و همین‌طور خستگی، می‌تونن علت‌های بسیاری داشته باشن و کسی که این علائم رو داره، لزوما به سرطان مبتلا نیست. تشخیص سرطان برعهده‌ی پزشک هست و مطالبی که ما خدمت‌تون ارائه میدیم، تنها به‌منظور افزایش اطلاعات خودتون هست. برای اطمینان از وضعیت سلامتی‌تون، بهتره به پزشک مراجعه کنید.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

نشانه‌های سوء استفاده عاطفی چیست و درمقابل آن چه باید کرد؟

علائم بیماری چند شخصیتی چیست؛ تشخیص و درمان آن

ناپروکسن؛‌ انواع، عوارض و نحوه مصرف آن

درمان نفخ شکم با حرکات ورزشی در ۵ دقیقه

با قطع ناگهانی رابطه عاطفی چه کنیم؟

ترین های جهان

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علائم ابتلا به سرطان معده
علائم ابتلا به سرطان معده
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *