علائم ابتلا به سرطان حنجره

علائم ابتلا به سرطان حنجره
علائم ابتلا به سرطان حنجره

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حنجره جعبه‌ی تولید صداست که در بالای نای قرار گرفته است و با استفاده از لوله‌ای مخصوص به‌نام لارینگوسکوپ (laryngoscope) معاینه می‌شود. سرطان حنجره معمولا در افراد بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. خطر ابتلا به این نوع سرطان در افراد سیگاری بیشتر است، اما با ترک سیگار، به‌میزان زیادی احتمال ابتلا به سرطان حنجره در این افراد کاهش می‌یابد. ایجاد خشونت صدا یکی از علائم مهم سرطان حنجره محسوب می‌شود. سرطان حنجره معمولا با روش‌هایی مثل پرتودرمانی و جراحی قابل‌درمان است و درصورت پیشرفت بیماری می‌توان از شیمی‌درمانی استفاده کرد. اما میزان موفقیت این روش‌های درمانی علاوه‌بر اندازه و محل قرارگیری تومور، به سن و میزان سلامت بیمار بستگی دارد. در این مطلب بیشتر با سرطان حنجره، عوامل ایجادکننده و روش‌های درمان آن آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

علائم ابتلا به سرطان حنجره

سرطان حنجره (که به آن سرطان گلو هم می‌گویند) اصطلاحی عمومی است که به ایجاد سرطان در ناحیه‌ی حلق یا حنجره اشاره دارد. مانند سایر انواع سرطان‌، سلول‌های سرطانی به‌سرعت رشد می‌کنند و بعد از ایجاد تومور، می‌توانند به بافت‌های دیگر گلو مهاجرت (متاستاز) کنند.

بعضی از محققان سرطان حنجره را زیرمجموعه‌ای از سرطان مری می‌دانند. سرطان مری می‌تواند علائمی مثل سوزش و درد (فشار) در ناحیه‌ی گلو را ایجاد کند که این درد می‌تواند تا مری و معده گسترش پیدا کند. سرطان مری هم می‌تواند علائم، نشانه‌ها و روش‌های درمانی مشابه با سرطان حنجره داشته باشد.

براساس تحقیقی که در مرکز سرطان‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۷ انجام شد، حدود ۱۳۳۶۰ مورد جدید از افراد مبتلا به سرطان حنجره و ۳۶۶۰ مورد مرگ گزارش شده است. براساس محل قرارگیری و مرحله‌ی سرطان، تا پنج سال شانس زنده‌ماندن وجود دارد. هرقدر سرطان در مراحل ابتدایی‌تر باشد شانس زنده‌ماندن بیشتر خواهد بود.

علائم و نشانه‌های سرطان حنجره در افراد مختلف متفاوت است و معمولا نشانه‌ی ویژه‌ای برای آن وجود ندارد. درصورتی‌که تومور سرطانی بسیار کوچک باشد و به‌سرعت پیشرفت نکند، احتمالا علائمی نخواهد داشت. بعضی‌ اوقات کمی التهاب یا تغییر رنگ مختصری در ناحیه‌ی گلو تنها نشانه‌ی غیرمعمول وجود سرطان است. درصورتی‌که سرطان به‌سرعت گسترش پیدا کند علائمی ایجاد می‌شود که هر فرد مبتلا، حداقل یک یا دو مورد از آن‌ها را خواهد داشت:

البته وجود این عوامل نشانه‌ی قطعی برای وجود سرطان حنجره نیست، اما هرقدر تعداد این علائم در فردی بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان حنجره بیشتر می‌شود و بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کند.

هرچند علت اصلی ایجاد سرطان حنجره مشخص نیست، اما بعضی جهش‌های ژنتیکی سبب می‌شوند تا سلول‌ها به‌صورت غیرمعمول رشد کنند و به تومور تبدیل شوند. این سلول‌های سرطانی می‌توانند گسترش یابند و به مناطق دیگر مهاجرت کنند. سیگار کشیدن، عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) و تماس با مواد سمی مثل آزبست یا مصرف مقدار زیاد الکل می‌تواند ازجمله عوامل ایجادکننده‌ی این جهش‌های ژنتیکی باشد.

بعضی از عوامل خطر برای ایجاد سرطان حنجره با سبک زندگی افراد ارتباط مستقیمی دارد. برای مثال سیگار کشیدن یا مصرف سایر محصولات دارای تنباکو، مصرف بیش‌ازحد الکل و کمبود ویتامین A می‌تواند خطر ابتلا به سرطان حنجره را افزایش دهد. قرارگیری در معرض آزبست، رعایت‌نکردن بهداشت دهان و دندان و به‌ویژه ابتلا به HPV که نوعی ویروس انسانی است، از عوامل خطرناک است.

بررسی سوابق زندگی فرد (به‌خصوص درصورت وجود عوامل خطر) و آزمایشات بالینی به پزشک کمک می‌کند تا احتمال وجود سرطان را بهتر تشخیص دهد. همچنین انجام آزمایشات اضافی می‌تواند به تشخیص بهتر کمک کند که از جمله‌ی آن می‌توان به تصویربرداری مثل سی‌تی اسکن، ام‌آرآی (MRI)، پِت اسکن‌، عکس‌برداری از قفسه‌ی سینه، لارینگوسکوپی و بلع باریوم اشاره کرد که همه‌ی این روش‌ها می‌تواند اطلاعات مفیدی از موقعیت و میزان گسترش سرطان به پزشک بدهد، نمونه‌برداری یا بیوپسی از تومور هم به تشخیص نهایی سرطان حنجره کمک می‌کند. نمونه‌برداری می‌تواند از طریق جراحی در ناحیه‌ی گلو و فروکردن سوزن به داخل تومور یا با استفاده از اندوسکوپی انجام شود.

مراحل سرطان حنجره با سیستم تی‌ان‌ام (TNM) تعیین می‌شود.

تمام این مراحل در کنار یکدیگر میزان پیشرفت بیماری را نشان می‌دهند. بعد از مرحله‌ی صفر (که تومور در یک منطقه قرار دارد و هنوز به سلول‌های اطراف منتقل نشده است)، سایر مراحل با حروف یونانی به صورت مرحله‌ی ۱ تا ۴ (I تا IV ) نشان داده می‌شود. هرچه اعداد کوچک‌تر باشند به این معنی است که سرطان در مراحل ابتدایی‌تر قرار دارد و کمتر گسترش پیدا کرده است و اعداد بزرگ‌تر، مثل مرحله‌ی ۴ (IV) نشان‌دهنده‌ی پیشرفت و گسترش بیماری است.

معمولا برای معالجه‌ی سرطان حنجره یک گروه درمانی برای فرد بیمار تشکیل می‌شود و متخصصان زیر در آن حضور دارند:

این گروه متخصص بهترین روش را برای درمان یا کنترل بیماری و کاهش علائم آن انتخاب می‌کنند و به بیمار و خانواده‌ی او کمک می‌کنند که با کمی تغییر در سبک زندگی و با وجود بیماری، بهتر زندگی کنند.

درمان سرطان حنجره به‌میزان گسترش و پیشرفت بیماری وابسته است. معمولا درمان‌ها به‌شکلی طراحی می‌شود که هر فرد بتواند شانس بهبودی بیشتری داشته باشد و توانایی خوردن، صحبت‌کردن و داشتن یک زندگی سالم و معمول برای هر فرد درنظر گرفته می‌شود. برای این منظور ممکن است که از یک یا چند روش استفاده شود. از میان این روش‌ها می‌توان به جراحی، پرتودرمانی، شیمی‌درمانی، پروتون‌درمانی، درمان‌های هدفمند و آزمایشات بالینی مشترک برای درمان سرطان اشاره کرد که دررابطه با هرکدام توضیح مختصری آورده شده است:

عوارض جانبی استفاده از روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است. اما از عوارض معمول می‌توان به التهاب غشای مخاطی، خشکی دهان، تغییر پوست (به‌خصوص بعد از پرتودرمانی)، حالت تهوع و استفراغ ( به‌خصوص بعد از شیمی‌درمانی)، خستگی، گلودرد، سختی در بلع، افزایش مخاط چسبنده، کم اشتهایی، ازدست‌دادن چشایی، ریزش مو و سختی تنفس اشاره کرد. در بسیاری از بیماران، عوارض جانبی بعد از چند هفته یا چند ماه از بین می‌رود اما در تعداد کمی از بیماران این عوارض برای همیشه باقی خواهند ماند.

هرچند روش خانگی برای درمان قطعی سرطان حنجره وجود ندارد، اما استفاده از بعضی روش‌ها می‌تواند به کاهش علائم سرطان در بعضی از بیماران کمک کند. در زیر به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌شود:

بیماران باید قبل از انجام این روش‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنند.

بیشتر روش‌های درمانی برای افراد مبتلا به سرطان حنجره ادامه‌دار است. افراد مبتلا به حمایت‌های توان‌بخشی مثل گفتار درمانی یا درمان‌های جسمی و حرفه‌ای نیاز دارند. تعداد کمی از بیماران به جراحی‌های اضافی مثل جراحی ترمیمی و کاشت دندان نیازمند هستند. علاوه‌براین آسیب‌شناسی گفتاری، شنوایی‌سنجی و توان‌بخشی در بلع ممکن است موردنیاز باشد.

پیش‌بینی‌ها برای بیماران مبتلا به سرطان حنجره بسته‌به مرحله‌ی سرطان و محل قرارگیری آن متفاوت است. بیشتر پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که بسته‌به نوع سرطان و مرحله‌ی آن، تا پنج سال احتمال زنده‌ماندن افراد وجود دارد. بیشترین شانس زنده‌ماندن مربوط به سرطان چاکنای (گلوتی) با احتمال ۹۰ درصد و بدترین نوع مربوط به سرطان هایپوفارنکس (Hypopharenx) با حدود ۵۳ درصد شانس زنده‌ماندن است. البته در هر دو مورد، بیماری در مرحله‌ی ابتدایی یعنی مرحله‌ی یک (I) است. تا جایی که مربوط به علم است تمام توان خود را برای درمان این بیماری به کار خواهد گرفت اما بخش مهم‌تر روحیه بیمار، اشتیاق و امید به زندگی است که گاهی می‌تواند به طرز حیرت‌آوری با هر رنج و دردی مقابله کند و دست آخر پیروز میدان باشد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

علائم ابتلا به سرطان حنجره

سلام ممنونم بخاطر مطلبتون اما یک سوال منظور از اینکه بعداز پیش بینی احتمال زندگی تا پنج سال هست چیه ؟ حتی پس از تشخیص و درمان تا پنج سال میتونه زنده باشه ؟ معذرت میخوام بخاطر سوالم چون یکم برام مبهم هست

ممنونم، بسیار عالی

از لطف شما متشکرم

ممنون از مطالبی که می گذارید

سلام دوست عزیز از لطف شما ممنونم

خواص خوراکی ها

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

خواص گیاه مورینگا؛ ۲۲ خاصیت اثبات‌شده و عوارض مورینگا

بوتاکس مو چیست؛ نحوه انجام و عوارض آن برای موها

چرا مدیریت داده‌‌ و اطلاعات برای سازمان‌ها حیاتی است؟

معرفی کتاب مائده های زمینی اثر ماندگار آندره ژید

ترین های جهان


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

 

مقدمه

حنجره یا جعبه صوتی قسمتی از بدن است که در تنفس و صحبت کردن نقش بسیار مهمی دارد. وجود سرطان در این ناحیه عملکرد افراد را در زمینه های مختلف مختل می کند. این نوع سرطان که نوعی از سرطان های سر و گردن می باشد، در افراد بالای ۶۰ سال رایج است و در مردان ۴ برابر بیشتر از زنان دیده می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به «سرطان حنجره» مراجعه فرمایید. در این قسمت می خواهیم علایم سرطان حنجره را بهتر بشناسیم و بیشتر با این نوع سرطان آشنا شویم. البته نباید با مشاهده چند مورد از این علایم نگران شد، ولی اگر احساس خطر می کنید می توانید به پزشک مراجعه فرمایید.

فهرست

علائم ابتلا به سرطان حنجره

ممکن است احساس کنید صدایتان گرفته و کمی خشن شده. تغییر صدا می تواند به علت تغییر ساختار تارهای صوتی ایجاد شود. تارهای صوتی کمی سفت می شوند و انعطاف خود را از دست می دهند. در این صورت صدا ممکن است گرفته شود و با خشونت همراه شود. اگر تغییر صدایتان بیش از دو هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه فرمایید. در بیشتر موارد که شروع سرطان از تارهای صوتی است، این علامت جزو علایم اولیه است. ولی در سایر موارد که سرطان حنجره از قسمت های دیگر حنجره و گردن شروع می شود، تغییر صدا هنگامی مشاهده می شود که سرطان به تارهای صوتی برسد.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که تغییرات صدا الزاما به معنای وجود سرطان حنجره نمی باشد. برای مثال فردی که حین صحبت کردن به حنجره خود فشار می آورد نیز دچار گرفتگی و خشونت صدا می شوند. تفاوت بیشتر در علت ایجاد این علامت است. یعنی مثلا اگر کسی سیگار بکشد و الکل مصرف کند، در مقایسه با کسی که دائم داد می زند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان گلو و حنجره مبتلا شود؛ در حالیکه که صدای هر دو گرفته و خشن است.

ممکن است هنگام قورت دادن غذا، در ناحیه گلو احساس درد داشته باشید. یا نتوانید غذا را به راحتی قورت دهید. وجود توده سرطانی و تغییر ساختاری و بافتی تارهای صوتی موجب ایجاد مشکلات بلع می گردند. همچنین ممکن است حتی در قورت دادن آب هم دچار مشکل شوید.

ممکن است احساس کنید که جسمی در گلویتان گیر کرده که حتی با سرفه کردن و محکم قورت دادن از بین نمی رود. یا ممکن است احساس کنید گلویتان ورم کرده و وجود این ورم شما را اذیت می کند. در واقع توده سلول های سرطانی ساختار آناتومیکی حنجره شما را از حالت طبیعی خارج کرده اند و شما احساس می کنید که یک جسم خارجی در گلویتان وجود دارد.

شایع ترین علت ایجاد سرطان حنجره، کشیدن سیگار است. افراد به دلیل مصرف سیگار سرفه های طولانی و مزمن دارند. همچنین تغییر شکل تارهای صوتی سرفه های پی در پی را به دنبال خواهد داشت. گاهی هم احساس سرفه به شما دست می دهد. یعنی شما می خواهید سرفه کنید تا جسمی که احساس می کنید در گلویتان گیر کرده خارج شود.

سرطان حنجره می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه گلو شود. گاهی درد گلو ممکن است در گوش نیز حس شود. به این نوع درد، «درد ارجاعی» گویند. البته دردی که از ناحیه گلو به ناحیه گوش کشیده شده است، خیلی رایج و شایع نیست.

در موارد شدید که توده سرطانی رشد کرده است، فرد نمی تواند به خوبی نفس بکشد. توده سرطانی در راه جریان هوا قرار گرفته و تنفس را مختل می کند. همچنین ممکن است تنفس فرد همراه با ایجاد صدا باشد، یعنی هوا حین عبور به توده سرطانی برخورد کرده و ایجاد صدا کند. گاهی هم مشاهده می شود که فرد احساس خفگی می کند.

کاهش وزن می تواند به دلیل سرطان در افراد مشاهده گردد. کاهش قابل توجه وزن به کاهش بیش از ۵% وزن بدن در طی ۶ الی ۱۲ ماه اطلاق می گردد که اگر این شرایط را دارید حتما باید به پزشک مراجعه فرمایید. از سایر علایم کاهش خطرناک وزن می توان به خستگی، کاهش اشتها، افزایش ابتلا به بیماری و عفونت ها (ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن)، و تغییراتی در کمیت و کیفیت رفتن به دستشویی اشاره نمود.

ویدئو فوق تصویربرداری استروبوسکوپی از سرطان حنجره می باشد. استروبوسکوپی کمک می کند تا متخصص بتواند فضای حنجره را مشاهده و ارزیابی کند.

این علایم ممکن است در کنار دیگر علایم سرطان حنجره مشاهده گردد که نسبت به موارد قبلی کلی ترند. این علایم عبارتند از تب، خستگی و بی حالی، تغییرات پوستی (قرمز شدن پوست، تیره شدن پوست، خارش)، درد در ناحیه سینه، نفس بدبو، تغییر اندازه غده های لنفاوی و بزرگ تر شدن آن ها، و تولید خلط به طور دایم.

اگر این نشانه ها را بیش از دو هفته در خود مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه فرمایید. البته وجود این علایم به معنای وجود قطعی سرطان نیست، چرا که این علایم در سایر بیماری ها مانند عفونت گلو و حتی سرماخوردگی نیز مشاهده می گردد. پس اگر این علایم را داشتید بهتر است با مراجعه زود هنگام به پزشک، از علت ایجاد این علایم مطلع شوید. اگر نیاز بود، پزشک شما را به متخصص ارجاع خواهد داد تا علت اصلی و نوع بیماری مشخص گردد.

پس از تشخیص، نوبت درمان است. سرطان حنجره پس از درمان، عوارضی را برجای خواهد گذاشت. یکی از این عوارض تغییر صدای فرد است که گفتاردرمانگر می تواند در این زمینه به فرد کمک کند. همچنین در حیطه مشکلات بلع نیز می تواند مداخله داشته باشد. برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به گفتاردرمانی در سرطان حنجره مراجعه فرمایید.

در این متن به معرفی علایم سرطان حنجره پرداختیم. به طور کلی سرطان های حنجره (تومور) در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند و این بدین معناست که احتمال بهبودی در آن ها در مقایسه با سایر سرطان ها وجود دارد. حدود ۷۰ درصد از افراد دارای سرطان حنجره حداقل به مدت ۵ سال پس از تشخیص زنده می مانند و حدود ۶۰ درصد از این افراد پس از تشخیص، میتوانند حداقل تا ۱۰ سال دیگر زندگی کنند. پس اگر سیگار می کشید، بهترین پیشگیری ترک سیگار است.

آیا علائم فوق را تجربه و یا در اطرافیان مشاهده کرده اید؟ نظر خود را در بخش زیر با دیگران به اشتراک بگذارید! همچنین می توانید جهت دریافت ” مشاوره رایگان ” با متخصصین توان درمان ارتباط برقرار کنید.

{“@context”: “http://schema.org/”, “@type”: “VideoObject”, “name”: “سرطان حنجره”, “contentUrl”: “http://g1.asset.aparat.com/flv_video_new/4690/926b3d53e211fa0440f2f317db316dca14067294-360p.apt?wmsAuthSign=eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCI6IkpXVCJ9.eyJ0b2tlbiI6ImY2ODdiNjcyNzE5Mjk5NmE5ZDc2NWNhZjk2MGUzNWE1IiwiZXhwIjoxNTUyMTU4OTE1LCJpc3MiOiJTYWJhIElkZWEgR1NJRyJ9.65DTX_r-_a-joGYgMvp0ha8pBxEd24CfvIwtXMIPXMk”, “duration”: “PT01M07S”, “thumbnailUrl”: “https://tavandarman.com/wp-content/uploads/2018/07/laryngeal-cancer-signs.jpg”, “uploadDate”: “2019-3-09T14:45:00+03:30”, “isFamilyFriendly”: “True”, “description”: “استروبوسکوپی به تصویربرداری رنگی از حنجره گفته می شود. این تصویربرداری به متخصص کمک می کند تا اختلالات حنجره را بهتر تشخیص داده و برنامه ی درمانی متناسب را ارائه دهد.”, “productionCompany”:{“name”: “tavandarman”, “url”: “https://Tavandarman.com”}, “publisher”:{“@type”: “Organization”, “name”:”توان درمان”, “url”:”https://tavandarman.com/laryngeal-cancer-signs/”, “logo”:{“@type”:”ImageObject”, “url”:”https://tavandarman.com/wp-content/uploads/2018/03/logo-1-1.png”}}}

وبسایت توان درمان به مدیریت محمدجواد راشدی در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1397 All Rights Reserved © 2017 – 2019 Tavandarman.com

خانم هستم آقا هستم

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

علائم ابتلا به سرطان حنجره

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

براساس یک تحقیق تازه پزشکان عمومی باید بیمارانی که از گلودرد دایمی، تنگی نفس، مشکل در قورت دادن و گوش‌درد رنج می برند را برای معاینات مربوط به سرطان پیش متخصص بفرستند.

در حال حاضر توصیه می شود که بیمارانی که صدایشان برای مدت طولانی گرفته یا توده ای در ناحیه گردن آنها ظاهر شده برای سرطان حلق یا حنجره تحت معاینه قرار می گیرند.

با این حال ویلین وو از مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا گفت که بیماران نباید نگران شوند.

او گفت: “گلودرد به خودی خود به سرطان حنجره ربطی ندارد. اما این مطالعه بهترین شواهد تا به امروز را برای تقویت توصیه های فعلی و ارجاع دادن بیماران مسن تری که صدای آنها برای مدتی طولانی خشدار است فراهم می کند.”

حنجره بخشی از حلق است که در نقطه شروع نای قرار دارد، دستگاهی که به تنفس و تکلم کمک می کند.

در بریتانیا سالانه حدود دو هزار نفر به سرطان حنجره مبتلا می شوند.

در تحقیقات تازه تحت هدایت متخصصان در دانشگاه اگزتر از جمله رکورد بیماران بیش از ۶۰۰ پزشک عمومی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر الیزابت شپرد نویسنده اصلی این تحقیق گفت که این اولین بررسی جدی همه علائمی است که ممکن است برای تشخیص سرطان حنجره مهم باشند.

او گفت: “اهمیت مطالعه این است که فهمیدیم صدای خشدار در سرطان حنجره اهمیت دارد، اما وقتی با گلودرد مزمن همراه باشد خطر مبتلا بودن بیمار به سرطان حنجره خیلی بیشتر می شود.”

پروفسور ویلی همیلتون از نویسندگان مطالعه یکی از کسانی است که توصیه های کنونی “ان آی سی ای” (موسسه ملی پیشتازی در بهداشت و مراقبت) را تهیه کرده اند.

او گفت که این تحقیقات مهم است چون “به طور بالقوه جدی بودن بعضی علائم به صورت مرکب، که قبلا خطر آن کم تشخیص داده می شد را نشان می دهد.”

اما او گفت که منظور آنها فقط یک گلو درد عادی نیست – “گلو درد باید آنقدر جدی باشد که بیمار به پزشک خود مراجعه کند.”

او گفت به علاوه ترکیب علائم دایمی – گلو درد، خشدار بودن صدا، سختی تنفس یا قورت دادن – است که می تواند هشداردهنده باشد.

علائم ابتلا به سرطان حنجره
علائم ابتلا به سرطان حنجره
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *