علائم ابتلا به تب کنگو

علائم ابتلا به تب کنگو
علائم ابتلا به تب کنگو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نماینده
ولی‎فقیه در لرستان گفت: سپاه
خار چشم استکبار است.

مسئول تیم اعزامی از سازمان ملل متحد گفت: سازمان ملل با همه
امکانات به کمک مردم خواهد آمد.

نماینده
ولی‎فقیه در جمعیت هلال احمر
گفت: سیل زده صبوری و پایداریش را امتحان پس می‌دهد.

به
گزارش…

بخشدار
اشترینان از گازرسانی به 39 روستا خبر داد.

به گزارش
ایسنا منطقه لرستان، مقداد صارمی اظهار…

عضو
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دو میلیون یورو از صندوق توسعه ملی
به جبران خسارات سیل اختصاص داده شده…علائم ابتلا به تب کنگو

دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: تمرکز زدایی
بودجه به تخصیص سرانه‎ای به استان‎ها تبدیل شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بروجرد گفت: ۸۴ درصد از واحدهای
روستایی شهرستان تبدیل به احسن شده‎اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: طرح
حفاظت اضطراری قلعه فلک الافلاک و پل کشکان ابلاغ می‌شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از طرح دعوا
در مراجع قضایی علیه وزارت نیرو خبر داد.

وزیر نیرو از بررسی رواناب‌های لرستان خبر داد.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات
امروز نتیجه دقیق محاسبه نکردن مسائل است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از طرح حمایت
آسیب‌دیدگان سیل اخیر خبر داد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی گفت: لرستان
برای حیات و ممات می‌کوشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان از خسارت ۳۰۰ میلیاردی سیل
به آبفای استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از وجود ۴۳۶ نقطه سیل‌خیز
در استان خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از خسارت ۱۵۲ میلیارد
تومانی سیل به آبفار استان خبر داد.

مدیرجهاد کشاورزی بروجرد گفت: بیش از 93 میلیارد سیلاب به
بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد کرد.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: سیل گاز سه شهر و ۱۷۳ روستای
استان را قطع کرد.

مدیرشرکت توزیع برق بروجرد گفت: اشترینان 12 هزار مشترک دارد.

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در لرستان گفت: 5هزار منزل
در سیل اخیر استان تخریب شدند.


همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

علائم ابتلا به تب کنگو

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

هر سال در فصل گرما گزارش‌هایی از شیوع برخی بیماری‌ها منتشر می‌شود که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از آنها است. اعلام شده که این بیماری در ایران امسال دست‌کم ۲۸ نفر را مبتلا کرده است. در باره این بیماری چه باید بدانیم؟

این یک بیماری ویروسی است که نوعی کنه سخت هم مخزن و هم ناقل آن است. این ویروس می‌تواند بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی را مبتلا کند. انسان هم در صورت تماس با حیوان مبتلا یا کنه آلوده به ویروس ممکن است مبتلا شود. این ویروس بیشتر حیوانات را مبتلا می کند، اما موارد تک گیر یا اپیدمی انسانی هم می‌تواند اتفاق بیفتد. پرندگان بجز شترمرغ در مقابل این ویروس مقاوم هستند. تماس با فرد مبتلا هم می‌تواند باعث بیماری شود.

این بیماری در ایران اولین بار در کتاب گنجینه خوارزمشاه جرجانی در حدود سال ۱۱۱۰ توصیف شد و در سال ۱۹۷۰ وجود بیماری در ایران ثابت شد.

در حیوانات اهلی مثل گاو و گوسفند بیماری علائم مشخصی ندارد و حداکثر باعث تب می‌شود، بنابراین کارکنان کشتارگاه‌ها و سلاخ‌خانه‌ها به احتمال زیاد متوجه بیماری دام نخواهند شد.

شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت کنه است. علائم بیماری در انسان: سردرد، تب شدید، کمردرد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال، استفراغ، قرمزی چشم و سرخی گونه، خونریزی (مثلا بصورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیعتر یا خون دماغ)، یرقان.

علائم بیماری یک تا سه روز بعد از نیش کنه آلوده یا پنج تا شش روز بعد از تماس با حیوان آلوده ایجاد می‌شود. بعد از چند روز بیماری وارد مرحله خونریزی می‌شود. خونریزی خطر اصلی برای بیمار است و موارد منجر به مرگ اکثرا به دلیلی خونریزی‌های شدید داخلی است. مرگ و میر بر اثر بیماری زیاد است و به سی درصد می‌رسد.

برای دام‌ها واکسن معتبر برای پیشگیری وجود ندارد. در انسان هم واکسن ندارد.

درمان بیماری در انسان هم بیشتر درمان حمایتی برای رفع عوارض و خطرات بیماری است. داروهای ضد ویروس برای درمان این بیماری بکار گرفته شده و تاثیر مثبتی هم داشته اما بیماری درمان اختصاصی ندارد.

دامداران، کشاورزان، کارگران کشتارگاه‌ها، دامپزشکان و کارکنان بهداشتی و درمانی، بخصوص در بیمارستان‌ها.

این بیماری از راه خوردن گوشت حیوان ذبح شده منتقل نمی‌شود، این ویروس بیرون بدن از بین می‌رود بنابراین مگر اینکه فرد بلافاصله گوشت حیوان تازه ذبح شده را خام بخورد احتمال ابتلا وجود ندارد. گوشتی که مهر سازمان دامپزشکی را دارد می‌توان بدون نگرانی مصرف کرد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان ضمن تشریح علائم، نحوه انتقال و هشدارهای پیرامون بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با نام اختصاری (CCHF) از بیماری های ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که در صورت عدم پیشگیری های لازم یا تاخیر در درمان، خطرناک بوده و ممکن است کشنده باشد.

 

به گزارش وبدای سیرجان، دکتر محمد موقری پور افزود: این بیماری گسترده نبوده و جای نگرانی نیست؛ هرساله وجود داشته و در فصول گرم سال افزایش دارد؛ بیشتر افرادی را که به کار ذبح یا جابه جایی حیوان اشتغال داشته یا به نگهداری از دام در کنار منازل خود مبادرت می ورزند، درگیر می کند و همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سر و کار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قر ار گیرند.

 

علائم ابتلا به تب کنگو

وی تاکید کرد: اما تمام افراد بایستی به توصیه های سازمان دامپزشکی توجه کافی کنند؛ در تماس با دام مراقب باشیم و از جدا کردن کنه و حتی له کردن آن خودداری شود. مهم ترین توصیه های سازمان دامپزشکی این است که دام از میادین تحت نظارت سازمان دامپزشکی تهیه شود، چراکه در این میادین کنترل های کافی توسط سازمان اعمال شده است؛ به دلیل اینکه متاسفانه دام بدون علامت بیماری است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ قرار گیرد تا ویروس‌های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

 

دکتر موقری پور افزود: دوره کمون بیماری تب کریمه کنگو به طور متوسط چهار روز و حداکثر دوازده روز می‌باشد. معمولاً تا روز چهارم علائم غیر خونریزی مانند تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، درد عضلانی، پرخونی صورت، پرخونی ملتحمه و چشم، استفراغ و دردهای بالای معده می‌باشد. معمولا علائم خونریزی از روز چهارم شروع می‌شود که به صورت پتشی در مخاط دهان و پوست، خونریزی از لثه‌ها، بینی، معده، روده ورحم و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست ها و… ظاهر می‌شود لذا در صورت پدید آمدن تب همراه با این خونریزی ها به مراکز درمانی مراجعه شود.

سیرجان بلوار سید جمال الدین اسد ابادی جنب پارک ترافیک –کد پستی :7816916338تلفن: 42340640-034فکس:42340626-034پست الکترونیک: ssm@sirums.ac.irواحد تلفن تماس:ریاست : 42340611-034 و42340610-034آموزش:   42234506-034فکس معاونت توسعه مدیریت و منابع : 42340612-034فکس آموزش: 42202051-034

کليه حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني سیرجان مي باشد.

علائم ابتلا به تب کنگو
علائم ابتلا به تب کنگو
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *