علائم ابتلا به اچ پی وی

علائم ابتلا به اچ پی وی
علائم ابتلا به اچ پی وی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

بیش از ۴۰ نوع از این ویروس وجود دارد که می توانند بر دستگاه تناسلی خانم ها و آقایان اثر بگذارند و این انواع، می توانند دهان و گلو را نیز درگیر کند. برخی از آنها به قدری خطرناک و مهلک پیش بروند که ادامه زندگی فرد را زجرآور سازند. به گزارش نبض ما به نقل از جام جم،  بیماری HPV می تواند موجب بروز مشکلات جدی سلامت، از جمله زگیل های تناسلی و برخی سرطان های خاص شود. البته در برخی موارد، اچ پی وی، پیش از آن که مشکلی ایجاد کند، برطرف می شود و فرد مبتلا حتی متوجه وجود این عفونت ویروسی در بدنش نمی شود.

اچ پی وی همانند هرپس یا اچ آی وی (HIV) که موجب بروز بیماری ایدز می شود، نیست. اگرچه هر دوی این ویروس ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند، اما علائم متفاوتی دارند و موجب بروز مشکلات سلامت متفاوتی می شوند.

هر فردی که رابطه جنسی دارد، یا قبلاً داشته، ممکن است به این ویروس مبتلا باشد. بیماری HPV چنان شایع است که می توان گفت تقریباً همه خانم ها و آقایانی که به لحاظ جنسی فعالند، بالاخره در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند. این امر حتی برای کسانی که در طول زندگی خود فقط با یک نفر رابطه جنسی داشته اند، نیز صادق است.

علائم ابتلا به اچ پی وی

بیماری HPV از طریق تماس جنسی، اغلب طی تماس جنسی واژینال و مقعدی، منتقل می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس جنسی دهانی نیز منتقل می شود. اچ پی وی هم در افراد دارای روابط جنسی نرمال و هم در هم جنس گرایان قابل انتقال است، حتی زمانی که طرف مقابل هیچ گونه علامتی ندارد و فقط ناقل است.

اغلب افراد مبتلا خودشان متوجه ابتلای خود و این که ممکن است ویروس را به طرف مقابل انتقال دهند، نمی شوند. هر فرد ممکن است حتی سال ها پس از داشتن رابطه با فرد مبتلا، این ویروس را داشته باشد. همچنین، ممکن است هر فرد بیش از یک نوع ویروس بگیرد. در موارد نادر، خانم باردار مبتلا به اچ پی وی تناسلی، ممکن است حین زایمان، این ویروس را به فرزندش منتقل کند.

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری HPV هیچ علامتی ندارند و مشکلی هم برایشان ایجاد نمی شود. اما گاهی، عفونت های اچ پی وی می توانند موجب بروز برخی مشکلات جدی سلامت، از جمله موارد زیر شوند:

پاپیلوماتوزیس تنفسی راجعه (RRP)؛ وضعیتی نادر که در آن زگیل ها در گلو رشد می کنند. سرطان دهانه رحم (سرویکس) و دیگر سرطان های کمتر رایج، اما جدی، مانند سرطان های تناسلی و یک نوع خاص از سرطان سر و گردن که اروفارینژیال نامیده می شود (سرطان در نواحی پشت گلو).

در همه موارد زگیل های تناسلی و آر آر پی (RRP) و تقریباً همه موارد سرطان دهانه رحم، پای اچ پی وی در میان است! برخی از زیر مجموعه های خاص سرطان های واژن، فرج، آلت، مقعد و حلق نیز فقط از این ویروس ایجاد می شوند. گونه هایی از اچ پی وی که موجب زگیل های تناسلی می شوند با آن گونه هایی که موجب بروز سرطان می شوند، متفاوتند.

زگیل های تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برآمدگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند. این زگیل ها می توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا تخت و یا به شکل گل کلم باشند. زگیل ها ممکن است چند هفته یا چند ماه پس از تماس جنسی با فرد آلوده ظاهر شوند، حتی اگر وی هیچ نشانه ای از زگیل تناسلی نداشته باشد. در صورت درمان نشدن، زگیل ها ممکن است برطرف شوند، بدون تغییر باقی بمانند و یا بزرگ و زیاد شوند. گونه هایی از بیماری HPV که سرطان زایند با گونه هایی که زگیل تناسلی ایجاد می کنند، متفاوتند.

سرطان دهانه رحم معمولاً تا مرحله پیشرفته، علائم ندارد. به همین دلیل، مهم است که خانم ها به طور مرتب برای سرطان دهانه رحم غربالگری شوند. تست های غربالگری می توانند نشانه های زودهنگام بیماری را پیدا کنند و کمک کنند مشکلات زودتر درمان شوند، پیش از آن که به سرطان تبدیل شوند.

دیگر سرطان های ناشی از بیماری HPV تا زمان رسیدن به مرحله پیشرفته، هیچ علائم و نشانه ای ندارند و درمان آن ها دشوار است. دیگر سرطان های مرتبط با آن عبارتند از سرطان فرج، واژن، آلت، مقعد. آر آر پی (RRP) نیز وضعیتی است که در آن زگیل ها در گلو رشد می کنند و می تواند در کودکان و بزرکسالان رخ دهد. رشد زگیل ها در گلو می تواند مجرای هوا را مسدود کند و موجب خرخر و اختلال در تنفس شود.

اگر این ویروس مقاوم باشد و از بین نرود، می تواند سلول های نرمال را به غیرنرمال بدل کند و در اغلب موارد شما نمی تواننید این تغییرات سلولی را متوجه شوید. زگیل ها ممکن است چند ماه پس از ابتلا ظاهر شوند. پیشرفت سرطان نیز اغلب سال ها یا حتی دهه ها پس از ابتلا، زمان می برد.

راهی قطعی و مشخص برای دانستن این نکته که کدام افراد مبتلا به این ویروس، گرفتار سرطان یا دیگر مشکلات می شوند، وجود ندارد. اما افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف (از جمله مبتلایان به ایدز) توان کمتری برای جنگیدن با این ویروس و رهایی از مشکلات ناشی از آن را دارند.

حدود ۸۰ میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلایند. هر ساله نیز حدود ۱۴ میلیون نفر به این ویروس آلوده می شوند. شیوع بالای این ویروس از آن رو است که تقریباً تمام زنان و مردانی که به لحاظ جنسی فعالند، در مقعطی از زندگی شان حداقل به یکی از گونه های این این ویروس آلوده می شوند.

سالانه حدود ۳۶۰ هزار نفر نیز در آمریکا به زگیل های تناسلی مبتلا می شوند. سالانه حدود ۱۰ هزار زن نیز در آمریکا به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. آمار ابتلای سالانه به دیگر انواع سرطان مرتبط با بیماری HPV ، بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ نفر است.

سوالات خود را در ارولوژی می توانید از دکتر بپرسید و در سریع ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید

توجه به این نکته نیز ضروری است که دیگر عوامل، به ویژه مصرف بالای الکل و توتون نقش مهمی در ابتلا به سرطان های ناشی از این ویروس دارد. حدود ۲۱ هزار مورد از این سرطان ها به صورت بالقوه با واکسن HPV قابل پیشگیری اند. آمار ابتلا به پاپیلوماتوزیس تنفسی راجعه (RRP) بسیار کم است و در آمریکا سالانه حدوداً ۸۲۰ کودک به نوع کودکانِ این بیماری مبتلا می شوند.

HPV ویروسی متفاوت از HIV است و مشکلات و بیماری های متفاوتی ایجاد می کند. بیماری HPV در سلول های خون زندگی نمی کند و بیشتر بر روی پوست زندگی می کند. همچنین، HIV موجب ابتلا به ایدز می شود، اما HPV تناسلی به زگیل های تناسلی و انواع خاصی از سرطان می انجامد. شانس ابتلای افراد مبتلا به HIV، به ویروس HPV بیشتر است و باعث می شود بیماری های ناشی از آن، به ویژه سرطان مقعد، پیشرفت کند.

خانم ها باردار نیز ممکن است مبتلا به این عفونت ویروسی شوند. معمولاً این عفونت ها مشکلی ایجاد نمی کنند، اما گاهی موجب رشد زگیل های تناسلی در دوره بارداری می شوند. خانم هایی که در مراحل آخر بارداری به زگیل تناسلی مبتلا می شوند، ممکن است در گلوی نوزادشان نیز زگیل رشد کند و به RRP مبتلا شود که البته بسیار نادر است. در دوران بارداری نیز ممکن است تغییرات سلولی ناشی از بیماری HPV در دهانه رحم رخ دهد.

این تغییرات فقط در غربالگری های منظم دوره ای برای سرطان دهانه رحم قابل کشف است.همه خانم ها، حتی خانم های باردار، باید این غربالگری های دوره ای را انجام دهند.

آزمایش های HPV برای کمک به غربالگری سرطان دهانه رحم در خانم های ۳۰ ساله و بالاتر وجود دارد. این آزمایش ها برای غربال آقایان، نوجوانان و یا خانم های زیر ۳۰ سال توصیه نمی شود. هیچ تست عمومی برای کنترل وضعیت کلی HPV در خانم ها و آقایان وجود ندارد. همچنین هیچ آزمایش تأییدشده ای برای یافتن این ویروس در دهان و گلو نیز وجود ندارد.

چند راه برای کاهش شانس ابتلا به این ویروس وجود دارد:

واکسن های HPV برای دختران و پسران ۱۱ یا ۱۲ ساله توصیه می شود. این واکسن ها ایمن و مؤثرند و می تواند زنان و مردان را در برابر برخی انواع شایع تر این ویروس که منجر به بیماری و سرطان می شوند، محتفظت کند. این واکسن بهترین محافظت را برای دختران و پسران ۱۰-۱۱ ساله فراهم می کند، زیرا پاسخ سیستم ایمنی آن ها به این واکسن، بهتر از مردان و زنان مسن تر است.

برای دختران و زنان دو واکسن سرواریکس و گاردازیل برای محافظت از ابتلا به سرطان دهانه رحم در دسترس است. گاردازیل برای محافظت از ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان های مقعد، واژن و فرج نیز مؤثر است. این واکسن نیز برای دختران ۱۱ و ۱۲ ساله و خانم های ۱۳ تا ۲۶ ساله ای که قبلاً واکسن نزده اند، توصیه می شود.

برای پسران و مردان نیز یک واکسن (گارادزیل) برای محافظت از اغلب زگیل های تناسلی و سرطان ها وجود دارد. گاردازیل برای پسران ۱۱ و ۱۲ ساله و آقایان ۱۳ تا ۲۱ ساله ای که قبلاً واکسن نزده اند، توصیه می شود. آقایان ۲۲ تا ۲۶ ساله نیز می توانند واکسن بزنند.

استفاده از کاندوم نیز خطر ابتلا به این ویروس و بیماری های ناشی از آن را کاهش می دهد. بیماری HPV می تواند نواحی پوشش نیافته با کاندوم را آلوده کند، پس کاندوم نمی تواند محافظت کامل در برابر این ویروس ایجاد کند. بهترین راه محافظت، داشتن رابطه ای وفادارانه با یک نفر و پرهیز از داشتن شرکای جنسی است. در انتخاب یک فرد نیز باید دقت شود که او قبلاً شرکای جنسی متعدد داشته است یا خیر. البته، گاهی حتی افرادی که فقط یک شریک جنسی داشته اند، نیز مبتلایند.

در واقع، هیچ گاه نمی توان مطمئن بود که شخصی که شرکای جنسی متعدد داشته یا فقط یک شریک جنسی دارد، به این ویروس مبتلاست یا خیر. به هرحال، چون میزان شیوع این ویروس بسیار بالاست، هر کسی ممکن است به آن مبتلا شود، بنابراین، لازم است که خود را در برابر مشکلات احتمالی آن محافظت کند.

متأسفانه درمانی برای خودِ ویروس HPV وجود ندارد، اما برای بیماری های ناشی از آن، درمان هایی وجود دارد. زگیل های تناسلی را می توان به روش های گوناگون، مانند لیزردرمانی و کرایوتراپی برداشت. هیچ یک از روش های درمان هم بهتر از دیگری نیست. برخی هم اصلاً سراغ درمان نمی روند تا خودش برطرف شود که البته، این کار درست نیست چون ممکن است تعداد و اندازه زگیل بیشتر شود.

سرطان دهانه رحم درمان پذیرترین بیماری است، اگر زود تشخیص داده و درمان شود. زنانی که به طور منظم تست پاپ اسمیر می دهند و پیگیری می کنند، می تواند پیش از پیشرفت سرطان، آن را درمان کنند. پیشگیری همیشه بهتر از درمان است! دیگر سرطان های ناشی از این ویروس نیز، در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمانند. پاپیلوماتوزیس تنفسی راجعه نیز با جراحی یا دارو قابل درمان است که البته ممکن است دوره درمان آن طولانی (بیش از یک سال) باشد

علت پر ادراری در زنان و مردان

علائم ابتلا به اچ پی وی

آیا بی اختیاری ادراری قابل درمان است؟

درمان پروستات با حنا و عسل

علل و درمان خانگی سوزش ادرار

علائم ورم پروستات در مردان

روش های تشخیص هرپس تناسلی یا HSV

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلامبرای ویروس hpvیازگیل تناسلی چه پزشکی باید برم منظورم ارولوژه یا داخلی

سلام به پزشک اورولوژ باید مراجعه کنید

مطالب بسیار جالب وپر اهمیتی بود وصدالبته باعث میشه که اطلاعات ما هرچه بیشتر بشه درمورد حفاظت های جنسی فقط اگر کسی بعضی از این علائمو داشته باشه برای اطمینان خاطر باید به کجا مراجعه کنهممنون بابت مطالبتون وخسته نباشید بابت اینکه باعث آگاهی عموم میشد

سلام وقت بخیر.من فقط با همسرم رابطه دارم و تاحالا هیییچ شریک ب جز ایشون نداشتمولی همسرم دردوران مجردی شریک جنسی زیاد داشته و همچنین روابط پرخطرتاحالا ازمایش و معاینه ی جنسی ایم نرفته .بعد از ازدواجمون من خیلی دچار عفونت های زنانه میشم و دارو مصرف کردم ولی اکثرا میگن بخاطر حساسیت بیش از حدم هستش و مصرف قرص ال دی .حالا بعدازخوندن این نطالب نگران شدمچجوری باید فهمید ک ب این ویروس مبتلا هستیم یا ن ؟واکسنوازکجا تهیه کنیم الان بزنیم مشکلی نداره

لطفا در مورد این ویروس بیشتر توضیح بدید.آیا این ویروس در مورد رابطه جنسی زن و شوهری هم مصداق داره؟این ویروس می تونه توی رابطه زن و شوهری هم منتقل بشه؟از اونجایی که مبتلاشدن به این ویروس صددرصده، پس چنانچه سکس دهانی (توی رابطه زن و شوهری) داشته باشی یعنی مبتلا شدی؟دفع ویروس از بدن توی افرادی که سلامتی ۹۰ درصد دارن دقیقا شامل چه خصوصیاتی از سلامتی افراد میشه؟لطفا توضیح بدید. من و همسرم پس از اطلاع از این ویروس از برقرار کردن هرگونه رابطه ای میترسیم!!!

در ناحیه تناسلی واژن بعد از نزدیکی ترکهایی ایجاد میشود که بسیار دردناک است و بعد از مدتی که نزدیکی ندارم برطرف شده و با اولین نزدیکی دوباره ایجاد میشود علتش چه میتواند باشد

واکسن؟؟؟؟؟؟؟چراندونسته نظرمیدین…واکسنی که برای مقابله بااین ویروس ساخته شده بسیارمرگباره بخصوص برای خانمها که کلادستگاه تولیدمثلشون رونابودمیکنه کلااین واکسن برای خانمهاممنوع شده وبه نظرمن بهتره که آقایون هم ازاین واکسن استفاده نکنن فیلمهاشوتواینترنت ببینیدکه چطوربچه هاوخانمابعداززدن این واکسن به خودشون میپیچن ومیمیرن

این واکسن عقیم کننده ست

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

زگیل تناسلی تماس پوستی باعث درگیری میشود و کاندوم مانع از انتقال ان نمی شود البته کسانی که زگیل دارند حتما باید با کاندوم نزدیکی داشته باشند .شما باید منتظر تایپینگ زگیل باشید تا نوع مشخص شود تا واکسن بزنید .فعلا کاری نمی توان کرد چون علامتی هم ندارید.

سلام،زگيل با كاندوم منتقل ميشودحتي اگر مبتلاء هم شده باشيد تزريق واكسن براي شما مفيد است

سلام

تزریق واکسن انجام شود

سلامواکسن از انتقال ویروس در تماس های جنسی گذشته پیشگیری نمی کند

با سلام. ویروس زگیل تناسلی به صورت کامل از بین نمی رود و ممکن است مجددا فعال شود. بهتر است که شریک جنسی شما واکسن زگیل تناسلی را تزریق کند و تا چند ماه بعد از ازدواج رابطه جنسی نداشته باشید.

سلام.بعد از پاک شدن ظاهری ضایعات شانس انتقال کاهش می یابد

سلام،براي انتقال زگيل ٢ شرط لازم است١-شخص فيزيك ضايعه را داشته باشد٢- زگيل در تماس با مخاط دهان،واژن و يا مقعد باشد

سلام،بهترين درمان زگيل تناسلي كرايوتراپي(فريز) استبهترين راه جهت جلوگيري از عود ،تقويت سيستم ايمني و عدم مصرف دخانيات است

مرورگر شما امکان پخش صدا را ندارد. لطفا مرورگر خود را آپدیت کنید.

سلام.بهتره خجالت را کنار بگذاری و در سریعترین زمان ممکن به پزشک مراجعه شود لیزر سریعترین روش درمانی استنگران نباش

سلام.در صورتی که زگیل تناسلی مطرح باشد معمولا مهمترین اقدام تقویت سیستم ایمنی و پرهیز از سیگار و الکل است ضایعات موجود نیز باید با صلاحدید پزشک تحت درمان قرار گیرد ممکنه پدوفیلین یا کرایوتراپی یا لیزر نیز لازم باشد بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود

مرورگر شما امکان پخش صدا را ندارد. لطفا مرورگر خود را آپدیت کنید.

سلام.این بیماری زگیل تناسلی است که ممکن است حاوی ویروس HPV باشد. درمان آن تزریق سه نوبت واکسن اچ پی وی اولیه ودومی دوماه بعد و آخرین بار شش ماه بعد میباشد. در ضمن اینکه زگیل باید از طریق لیزر یا کرایو برداشته شود.

سلام.لیزر بهترین روش است

مرورگر شما امکان پخش صدا را ندارد. لطفا مرورگر خود را آپدیت کنید.

سلام

تفاوتی ندارد هر دو روش زگیل را از بین می برد

مرورگر شما امکان پخش صدا را ندارد. لطفا مرورگر خود را آپدیت کنید.

سلام

بهتره برای ارزیابی دقیقتر به پزشک مراجعه شود زگیل تناسلی در دختران عموما ناشی از اپیلاسیون و نظائر آن است

سلام

بله مجردها هم مبتلا میشوند اول لیزر کنید و بعد هم واکسن بزنید

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری های مقاربتی است که به‌دلیل وجود ویروس HPV ایجاد می‌شود. زگیل تناسلی می‌تواند باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش در بیمار شود. ویروس اچ پی وی به خصوص برای زنان خطرناک است، چون برخی از انواع این ویروس می‌توانند به ایجاد سرطان دهانه رحم و سرطان مهبل منجر شوند. در این مقاله به علائم زگیل تناسلی در زنان، علائم زگیل تناسلی در مردان، علت ایجاد آن، راه های درمان زگیل تناسلی، واکسن HPV و روش‌های پیشگیری از این بیماری پرداخته‌ایم.

علائم ابتلا به اچ پی وی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ایجاد زگیل تناسلی شناخته می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع HPV شناسایی شده است که حدود ۴۰درصد از آنها، پتانسیل آلوده‌کردن ناحیه‌ی تناسلی را دارند.

این ذرات ویروسی می‌توانند از طریق سایش میکروسکوپی در ناحیه‌ی تناسلی که در طول فعالیت جنسی اتفاق می‌افتد، به داخل پوست و سطوح مخاطی نفوذ کنند؛ اما علائم این بیماری بلافاصله پس از آلوده‌شدن سلول‌ها به HPV ظاهر نمی‌شود و ممکن است یک دوره‌ی نهفتگی چندماهه تا چندساله داشته باشد. در طول دوره‌ی نهفتگی هیچ نشانه و علامتی از عفونت دیده نمی‌شود.

سوال مهمی که مبتلایان به این بیماری می‌پرسند این است که آیا زگیل تناسلی درد دارد؟ باید بدانید که زگیل تناسلی، بدون درد است؛ اما به‌علت محل قرارگیری، اندازه یا خارشی که ایجاد می‌کنند، می‌توانند آزاردهنده باشند.

زگیل تناسلی در مردان می‌توانند پیشابراه، آلت تناسلی، کیسه‌ی بیضه و ناحیه‌ی مقعد را آلوده کنند. این زگیل‌ها ممکن است به‌شکل توده‌های برجسته و نرم با سطحی هموار (روی بدنه‌ی آلت تناسلی) یا ناهموار با برآمدگی‌های انگشتی‌شکل بسیار (زگیل‌های مقعد) ظاهر شوند. بقیه ممکن است ظاهری شبیه مروارید و گل‌کلم یا سطح تیره و ناهمواری داشته باشند. اکثر این ضایعات برجسته هستند؛ اما برخی از آنها ممکن است مسطح بوده و فقط کمی بالاتر از سطح پوست باشند. گاهی اوقات ممکن است این ضایعات به‌وسیله‌ی مو پوشیده شوند یا در داخل پوست ختنه‌گاه مردانی که ختنه نشده‌اند، پنهان شوند.

زگیل تناسلی در زنان نیز ظاهر مشابهی دارند و معمولا در نواحی مرطوب لابیا مینور و دهانه‌ی واژن ایجاد می‌شوند. خانم‌ها در صورت مشاهده‌ی هرگونه ضایعه روی قسمت بیرونی اندام تناسلی‌شان باید به پزشک مراجعه کنند تا معاینه‌ی کاملی از کانال واژینال، گردن رحم و ناحیه‌ی آنورکتال آنها صورت بگیرد. اکثر زگیل های واژینال هیچ‌گونه علامتی ندارند. در موارد نادر ممکن است خانم‌ها پس از رابطه‌ی جنسی، دچار خون‌ریزی، خارش یا ترشح واژینال شوند.

اگر زگیل تناسلی دارید، پیش پزشک متخصص بروید و درباره‌ی گزینه‌های درمان با او مشورت کنید.

اگر زگیل‌هایتان خون‌ریزی دارد و نمی‌توانید خون‌ریزی آنها را با فشار مستقیم کنترل کنید، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. پدیدآمدن زگیل‌هایی که دهانه‌ی پیشابراه را مسدود می‌کنند و به شما اجازه‌ی ادرارکردن نمی‌دهند، به‌معنای وجود وضعیتی اورژانسی است و باید در اسرع وقت به‌دنبال درمان‌کردن بروید.

تشخیص hpv اغلب براساس یافته‌های به‌دست‌آمده از سابقه و ظاهر زگیل تناسلی انجام می‌شود.

ازآنجاکه زگیل تناسلی به‌جز ظاهرشان اساسا هیچ علامتی ندارند، نیاز کمی به درمان خانگی احساس می‌شود؛ بااین‌حال مهم است که توجه داشته باشید چنین زگیل هایی وجود دارند.

هیچ درمان مؤثر واحدی برای ازبین‌بردن زگیل‌های تناسلی وجود ندارد. چندین گزینه‌ی درمانی در دسترس هستند، بااین‌حال هیچ درمانی در ازبین‌بردن زگیل‌ها و پیشگیری از عود مجدد آنها در همه‌ی بیماران، صددرصد مؤثر نیست؛ همچنین در صورت آلوده‌شدن به ویروس اچ پی وی، امکان ازبین‌بردن عفونت آن وجود ندارد. ممکن است زگیل تناسلی در ۱۰ تا ۲۰درصد از افراد، بدون هیچ درمان خاصی در طول یک دوره‌ی‌ ۳ تا ۴ماهه از بین بروند.

داروهای متعددی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارند و می‌توانند به‌عنوان جایگزینی برای سایر درمان‌ها به‌کار روند:

برداشتن زگیل ها می‌تواند به‌شکل یک جراحی سرپایی با بی‌حسی موضعی در داخل مطب انجام شود. این روش معمولا هنگامی به‌کار می‌رود که تعداد زگیل ها کم و اندازه‌ی آنها کوچک باشد. بریدن زگیل ها و برداشتن آنها از طریق جراحی در ریشه‌کن‌کردن آنها مؤثرتر از درمان‌های دارویی است؛ اما نرخ عود نسبتا بالایی دارد.

احتمال عود زگیل تناسلی پس از یک‌ سال، بیش از ۵۰درصد در نظر گرفته می‌شود و با عوامل زیر مرتبط است:

۱. عفونت عودکننده از یک شریک جنسی؛‌

آلوده‌شدن به چندین نوع HPV محتمل است.

۲. دوره‌ی نهفتگی بالقوه طولانی HPV؛

۳. ماندگاری ویروس در پوست اطراف، در فولیکول مو یا در محل‌هایی که در هنگام درمان از قلم افتاده‌اند؛

۴. ضایعات عمیق یا ضایعاتی که قابل‌شناسایی نیستند.

زگیل تناسلی اغلب در طول حاملگی ظاهر می‌شوند یا تعدادشان افزایش می‌یابد. عفونت‌های خاموش نیز ممکن است فعال شوند. وجود زگیل تناسلی در صورتی که در دهانه‌ی رحم یا مهبل قرار داشته باشد، می‌تواند زایمان طبیعی را دشوار سازد و زگیل های حاضر در این نواحی معمولا به‌راحتی خون‌ریزی می‌کنند. این زگیل‌ها اغلب بدون هیچ درمانی پس از بارداری از بین می‌روند؛ بااین‌حال خطر واقعی متوجه‌ی نوزادان تازه‌متولدشده است؛ چون ممکن است آنها در هنگام عبور از کانال زایمانِ آلوده، به این عفونت مبتلا شوند.ویروس HPV می‌تواند باعث بروز یک وضعیت بسیار جدی به‌نام پاپیلوماتوز راجعه‌ی تنفسی (RRP) در کودکان شود. این بیماری خطرناکی است که دستگاه تنفسی کودک را درگیر می‌کند. پاپیلوماها یا زگیل‌ها به‌سرعت ظاهر و پخش می‌شوند و گاهی اوقات می‌توانند راه تنفسی کودک را به‌طرز خطرناکی مسدود کنند.

واکسن HPV یک واکسن غیرفعال‌شده (غیرزنده) است که در برابر ۴ نوع اصلی ویروس اچ پی وی از بدن محافظت می‌کند.

این ۴ نوع شامل ۲ نوعی هستند که باعث حدود ۷۰ درصد از سرطان‌های دهانه‌ی رحم می‌شوند، به علاوه‌ی ۲ نوع دیگری که عامل حدود ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی هستند. واکسن HPV می‌تواند از اکثر زگیل های تناسلی و اکثر موارد سرطان دهانه‌ی رحم پیشگیری کند.

انتظار می‌رود که حفاظت ایجادشده توسط واکسن HPV، طولانی‌مدت (پایا) باشد. اما زنانی که واکسن HPV دریافت می‌کنند، باید همچنان تست پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان دهانه‌ی رحم انجام دهند زیرا این واکسن در برابر تمام انواع HPV که باعث سرطان دهانه‌ی رحم می‌شوند، حفاظت ایجاد نمی‌کند.

مهم است که دختران قبل از اولین تماس جنسی‌شان واکسن HPV دریافت کنند، چون در این دوران در معرض HPV قرار نگرفته‌اند. برای این دختران، واکسن HPV می‌تواند تقریبا از ۱۰۰ درصد از بیماری‌های ایجادشده توسط ۴ نوع HPV هدف‌گرفته در این واکسن پیشگیری کند.

با این حال اگر یک دختر یا زن قبلا به یک نوع ویروس HPV آلوده شده باشد، این واکسن از بیماری ناشی از آن نوع اچ پی وی پیشگیری نخواهد کرد.

واکسن HPV به شکل یک سری سه‌دوزه داده می‌شود:

دوزهای اضافی (تقویت‌کننده) توصیه نمی‌شوند.

واکسن HPV ممکن است به‌طور همزمان با سایر واکسن‌ها داده شود.

به‌نظر نمی‌رسد که واکسن HPV هیچ‌گونه عوارض جانبی جدی ایجاد کند.

با این حال یک واکسن مانند هر دارویی احتمالا می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند واکنش‌های آلرژیک شدید شود. ریسک آسیب جدی یا مرگ ناشی از تزریق هر واکسن، بسیار کم است.

مشکلات خفیفی که ممکن است با واکسن HPV اتفاق بیفتند، عبارتند از:

علائم ابتلا به اچ پی وی

این علائم، مدت زیادی طول نمی‌کشند و خودبه‌خود ازبین می‌روند.

واکنش‌های آلرژیک خطرناک ناشی از تزریق واکسن‌ها نادر هستند و اگر چنین واکنش‌هایی اتفاق بیفتند، در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون خواهد بود.

واکسن HPV مانند تمام واکسن‌ها همچنان برای مشکلات غیرمعمول یا شدید تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

باید به دنبال چه علائمی باشید؟

باید چه کار کنید؟

چگونه می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

خواص گیاه مورینگا؛ ۲۲ خاصیت اثبات‌شده و عوارض مورینگا

بوتاکس مو چیست؛ نحوه انجام و عوارض آن برای موها

چرا مدیریت داده‌‌ و اطلاعات برای سازمان‌ها حیاتی است؟

معرفی کتاب مائده های زمینی اثر ماندگار آندره ژید

ترین های جهان


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

تاکنون بیش از ۲۰۰ رده از ویروس اچ‌پی‌وی شناخته شده است و بسیاری آن را با زگیل‌های تناسلی می‌شناسند. این ویروس اما عامل بروز سرطان‌های گردن رحم، حلق، مقعد و آلت جنسی هم هست.

اچ پی وی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یک ویروس حاوی DNA است که بیش از دویست رده آن شناخته شده است و بیش از ۴۰ نوع آن نواحی جنسی را درگیر می‌کند.  یکی از عمده‌ترین راه‌های انتقال این ویروس، تماس جنسی است. از هر ۴ فرد با آلت جنسی منتسب به زنانه، ۳ فرد در طول زندگی به این عفونت مبتلا می‌شوند. دراکثر مواقع عفونت‌های ناشی از HPV جدی نیستند، نشانه‌ای از خود بروز نمی‌دهند و خودبخود و بدون نیاز به درمان از بین می‌روند. به دلیل همین بروز ندادن نشانه‌های ظاهری است که ویروس HPV به راحتی منتقل می‌شود و بر خلاف باور عامه که ویروس‌های دیگری همچون HIV را خطر اصلی روابط جنسی محافظت نشده می‌داند، اچ‌پی‌وی این روزها شایع‌ترین ویروسی است که با تماس جنسی منتقل می‌شود. تنها چند رده از این ویروس موجب بروز سرطان‌های اندام‌های جنسی و تولید مثل، مقعد و حلق می‌شوند.

رعایت بهداشت در روابط جنسی و دوری از تماس‌های جنسی پرخطر مهم‌ترین روش پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس است. در اینجا منظور از تماس جنسی پر خطر رابطه جنسی بدون حفاظت دهانی، رابطه جنسی بدون حفاظت مقعدی، تماس آلت‌های جنسی بدون حفاظت، دخول بدون حفاظت و حتی تماس مستقیم پوست یا دست با آلت جنسی فرد مبتلا به ویروس است. هنوز شواهد علمی قابل استنادی برای تأیید انتقال ویروس از طریق صندلی توالتی که فرد ناقل ویروس استفاده کرده است و یا شنا در استخری که فرد ناقل در آن شنا کرده وجود ندارد.

علائم ابتلا به اچ پی وی

 

همانطور که گفته شد تنها چند رده از این ویروس می‌توانند موجب بروز سرطان شوند. ویروس اچ‌پی‌وی به عنوان عامل چهار نوع سرطان شناخته می‌شود؛ سرطان‌های حلق و دهان، سرطان آلت جنسی، سرطان مقعد و سرطان گردن رحم. همین‌جا یادآوری می‌کنیم که تست پاپ‌‌اسمیر مستمر و به طور متوسط هر سه سال برای افرادی که رحم دارند یکی از راه‌های پیشگیری و درمان به موقع سرطان رحم است.

باقی رده‌های ویروس تنها موجب بروز زگیل‌های پوستی می‌شوند که به راحتی هم قابل درمانند، اما بسته به بدن فرد و سیستم ایمنی‌اش، نیاز به طول زمان‌های متفاوتی برای دفع از بدن وجود دارد و تنها آزمایش‌های ویژه بعد از طی درمان می‌تواند شخص را از وضعیت ویروس در بدنش مطمئن کند.

پس از کشف ارتباط ویروس اچ‌پی‌وی و این سرطان‌ها و به ویژه با افزایش شیوع ویروس و سرطان‌ها توجه زیادی به ویروس اچ‌پی‌وی جلب شده است و به روایتی آن‌را خطرناک‌تر از ویروس اچ‌آی‌وی یا ایدز می‌کند. شیوع این ویروس در میان نوجوانان و جوانان بالاست. در این سنین عطش برای برقراری تماس جنسی و رابطه جنسی زیاد است. نهی و ممنوعیت برقراری روابط جنسی برای پیشگیری از شیوع این بیماری به هیچ وجه کافی نیست و تنها آگاه‌سازی و آموزش رعایت بهداشت جنسی می‌تواند از بروز آن پیشگیری کند.

واکسیناسیون و تکمیل دوره‌های چندگانه بهترین و امن‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا به ویروس برای همه افراد از هر جنس و جنسیت، گرایش و رفتار جنسی، به ویژه پیش از آغاز فعالیت جنسی توصیه  می‌شود. این واکسن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان رحم را تا ۷۰٪ و بروز زگیل‌های تناسلی را تا ۹۰٪ کاهش دهد.

این واکسن‌ها تاثیری بر انواع ویروس‌های HPV که فرد ممکن است به آن مبتلا باشد ندارند.

 

چطور ویروس HPV وارد بدن ما می‌شود؟

انواع رده‌های HPV که موجب بروز زگیل‌های تناسلی می‌شوند، عمدتاً از طریق تماس پوستی در رابطه‌ جنسی همراه با دخول منتقل می‌شوند. ویروس معمولاً در اطراف آلت‌های جنسی و مقعد دیده می‌شود و تجمع کمتری در ناحیه دهان یا گلو دارد.

زگیل‌های تناسلی در افرادی که ناقل ویروس HIV هستند، بعد از تماس با ویروس HPV  با احتمال بیشتری بروز پیدا می‌کند. قدرت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم‌ترین معیارها در بروز زگیل‌های پوستی است. افرادی که بدنشان ایمنی پایین‌تری دارد، از جمله آنها که به ویروس HIV و یا سایر بیماری‌هایی که توان ایمنی بدن را پایین می‌آورد،  مبتلا هستند زگیل‌ها را بیشتر بروز می‌دهند، چرا که از توانایی پایین‌تری برای مقابله با ویروس برخوردارند.

در طول رابطه جنسی مقعدی، HPV می‌تواند در ناحیه کانال مقعدی منتشر شود. بعضی از انواع اچ‌پی‌وی می‌تواند موجب تغییراتی در برخی از سلول‌های داخل مقعد شود و موجبات سرطان مقعد را فراهم آورد. در مردانی که با مردان دیگر روابط جنسی دارند و HIV+ هستند، احتمال بروز این تغییرات بالاتر گزارش شده است.  

 

زگیل‌های تناسلی کی و کجا به وجود می‌آیند؟

زگیل‌های تناسلی ممکن است بصورت برجستگی‌های بی‌درد در ناحیه آلت جنسی و یا حول مقعد بر روی باسن دیده شود. این زگیل‌ها نزدیک مجرای ادرار، زیر پوست ختنه‌گاه یا غفله، بر روی قضیب یا حول فرج یا در نواحی داخل آن و نیز بیرون یا درون مقعد دیده می‌شوند. زگیل‌ها اشکال مختلفی دارند. برخی به شکل یک لکه سفید مسطح و برخی دیگر مانند دسته‌های کوچک گل‌کلمی پدیدار می‌شوند.

زگیل‌ها ممکن است ۴ هفته تا ۸ ماه بعد از تماس با ویروس HPV، و گاهی هم دیرتر بر سطح پوست دیده شوند و گاهی هم اصلا زگیلی دیده نمی‌شود. انتقال ویروس از فرد ناقل به فرد دیگر ربطی به وجود زگیل بر پوست ندارد و حتی اگر زگیلی دیده نشود، ویروس همچنان می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

معمولا در مراحل اولیه سرطان گردن رحم با منشا HPV، هیچ علایمی دیده نمی‌شود اما این نشانه‌ها می‌تواند شامل خونریزی‌های شدید یا غیرطبیعی واژنی و یا خونریزی بین پریودها باشد. اگر شما این علایم را می‌بینید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

اکثر افراد با ابتلا به زگیل‌های تناسلی دچار مشکلات بلندمدت نمی‌شوند. در افراد باردار، زگیل‌های تناسلی می‌توانند بزرگتر باشند، خونریزی داشته باشند یا عفونی شوند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند به نوزاد هم منتقل شوند، اما این احتمال پایین است. برخی از انواع HPV موجب تغییراتی در سلول‌ها می‌شوند که منشا سرطان‌های گردن رحم، قضیب، فرج، مقعد و یا گلو هستند. در میان این سرطان‌ها، سرطان گردن رحم شایع‌ترین است.

 

چه آزمایش‌‌هایی ممکن است به تشخیص کمک کند؟

کادر بهداشتی و درمانی می‌تواند با پرسش درباره علایم و معاینه زگیل‌ها تشخیص بدهد که آیا شما دچار زگیل‌های تناسلی هستید یا خیر. برای تشخیص تغییرات با منشا ابتلا به ویروس HPV در گردن رحم، باید تست پاپ بدهید. این آزمایش را جدی بگیرید، چرا که تشخیص زودرس  می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود و پیشگیری از پیشرفت سرطان گردن رحم داشته باشد. همچنین توصیه می‌شود مردانی که در روابط جنسی با مردان دیگر پذیرنده دخول هستند، به ویژه آنها که HIV+ هستند، تست پاپ مقعدی را جدی بگیرند.

 

اچ‌پی‌وی را چطور درمان کنیم؟

در اکثر مواقع، ابتلا به HPV منجر به بروز زگیل‌های تناسلی خود بخود از بین می‌رود. این فرایند ممکن اسن چند ماه تا چند سال طول بکشد. زگیل تناسلی می‌تواند خودبخود یا با درمان از بین برود اما  دیده نشدن این زگیل‌ها بر پوست لزوماً نشان‌دهنده خروج ویروس از بدن نیست و ویروس می‌تواند همچنان از راه تماس‌های پوستی بین شرکای جنسی منتقل شود.

تلاش برای از بین بردن علایم و زگیل‌ها امری کاملاً طبیعی است. درمان می‌تواند شامل فریز کردن و یا استفاده از مایعات و کرم‌های موضعی باشد که بسته به نوع دارو توسط پزشک یا خود شما در یک بازه از ۴ تا ۱۶ هفته استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید به هیچ‌وجه از درمان‌های خانگی و بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. داروهایی که در داروخانه برای درمان زگیل‌های پوستی در دسترس شماست لزوماً برای درمان زگیل‌های تناسلی مناسب نیست و ممکن است موجب سوختگی‌های شدید پوستی شود.

 

برای پیشگیری چه کنیم؟

واکسن گارداسیل را بزنید. برای رابطه دهانی، مقعدی، و یا واژنی از کاندوم و یا سایر روش‌های پیشگیری از انتقال بیماری‌های آمیزشی استفاده کنید.

بهداشت رابطه جنسی را در هر شرایطی رعایت کنید، مخصوصا از داشتن رابطه دهانی-مقعدی و یا واژنی-مقعدی بدون رعایت بهداشت اجتناب کنید.

شکل ظاهری زگیل‌های تناسلی و سایر علایم ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی را بشناسید و در صورت مشاهده این علایم در اسرع وقت به دنبال درمان کامل باشید.

در صورت مشاهده زگیل روی بدن خود و یا شریک جنسی از داشتن تماس جنسی و ارتباط جنسی تا انتهای درمان ضایعات اکیدا خودداری کنید.

 

آیا‌ ویروس اچ‌پی‌وی از طریق بوسیدن هم منتقل می‌شود؟

جواب به این سوال کمی پیچیده است زیرا ویروس در بزاق فرد ناقل هم وجود دارد. اما از طرف دیگر راه اثبات شده انتقال این ویروس تماس با آلت جنسی فرد ناقل است. بنابراین امروز بوسیدن یک نوع تماس جنسی با پتانسیل انتقال ویروس اچ‌پی‌وی تلقی نمی‌شود.

علائم ابتلا به اچ پی وی

 

آیا همه رده‌های ویروس اچ‌پی‌وی خطرناکند؟

تاکنون نزدیک به دویست رده از ویروس اچ‌پی‌وی شناسایی شده است. اغلب رده‌ها سرطان‌زا نیستند و فقط زگیل یا ضایعات پوستی ایجاد می‌کنند و تنها برخی از رده‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. رده‌های سرطا‌ن‌زا شامل رده ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶ و ۵۹

هستند. اگر این رده‌های ویروس در بدن فردی شناسایی شوند نشان دهنده ریسک بالاتر ابتلا به سرطان‌های آلت‌های جنسی، گردن رحم، مقعد و سرطان‌های گلو است.

آیا ابتلا به اچ‌پی‌وی تفاوتی در مردان و زنان دارد؟

از ظاهر زگیل‌ها می‌توان اچ‌پی‌وی را تشخیص داد. برای تشخیص قطعی آن می‌توان از ضایعات بیوپسی (نمونه‌برداری) کرد و سلول‌های ویروس را مشاهده کرد. از لحاظ ابتلا و ریسک سرطان، همه افراد در یک میزان خطر هستند، ولی روش ساده‌ای برای تشخیص و اثبات ابتلا به ویروس در مردان بدون علامت یا ضایعه قابل مشاهده نداریم. در زنان تست پاپ اسمیر و آزمایش نمونه‌برداری تشخیص اچ‌پی‌وی و تیپ (رده) آن وجود دارد و در مردان با روابط جنسی با هم‌جنس پاپ مقعدی پیشنهاد می‌شود.

 

آیا ممکن است کسی که تا کنون رابطه جنسی با دخول نداشته، به اچ‌پی‌وی مبتلا شود؟ آیا این فرد می‌تواند تست پاپ اسمیر بدهد، بدون این که نگران تغییر شکل مجرای واژن باشد؟

راه انتقال رده‌های خطرناک ویروس اچ‌پی‌وی تماس جنسی است و دخول تنها یکی از راه‌های برقراری تماس جنسی است. بنابراین حتی با فرض اینکه کسی تجربه دخول نداشته باشد ولی در معرض تماس جنسی قرار گرفته باشد می‌تواند به اچ‌پی‌وی مبتلا شود. جدای این چیزی به نام «پرده بکارت» با شکل پاره شدنی وجود ندارد و تست پاپ اسمیر هم برای تشخیص ابتلا به ویروس برای پیشگیری از بروز و رشد سرطان رحم ضروری است. در صورت اصرار برای پیشگیری از هرگونه تغییر شکل مجرای داخلی واژن، می توان از سواپ‌های مخصوص با سایز کوچک‌تر استفاده کرد و یا از سطح ضایعه نمونه‌برداری کرد.

اما جواب صحیح به این سوال این است که بدون در نظر گرفتن بکارت و تابو بودن آن باید به آموزش بهداشت رابطه و پیشگیری صحیح بپردازیم. اگر شناخت کافی وجود داشته باشد و شما در یک رابطه تک‌شریکی و یا  رابطه جنسی با پیوند مایعی باشید، نگرانی وجود ندارد. اما نباید به هیچ وجه با فردی که ضایعات و زگیل قابل مشاهده دارد تماس جنسی برقرار کرد. توجه داشته باشید که رعایت بهداشت و توجه به سلامت جنسی خود و پارتنرتان در هر رابطه جنسی لازم و ضروری است. پس در صورتیکه به هر بیماری آمیزشی مبتلا هستید پارتنر یا شریک جنسی خود را در جریان قرار دهید و به دنبال درمان آن در اسرع وقت باشید. از شریک خود بخواهید درباره بیماری‌های آمیزشی شفاف و راستگو باشد و دانش لازم را نیز به دست بیاورد. این حق و وظیفه شماست که زمانی که احساس می‌کنید سلامت شما ممکن است به خطر بیفتد تماس یا رابطه جنسی را به بعد از درمان موکول کنید. هر فردی که وارد رابطه جنسی می‌شود باید بتواند از سلامت خودش و افراد دیگر شریک در رابطه جنسی حفاظت کند و درباره این موضوع با شریک یا شرکای جنسی‌اش گفتگو کند.

آیا درمان صد در صدی برای اچ‌پی‌وی وجود دارد؟

خیر، هنوز یک روش درمانی با طول درمان مشخص برای دفع کامل ویروس اچ‌پی‌وی از بدن وجود ندارد و تنها بر حسب توانایی سیستم ایمنی فرد مبتلا، ویروس ممکن است تا میزان زیادی غیرفعال شود و یا کاملا خارج شود. به یاد داشته باشید افراد با از بین بردن علایم ابتلا به ویروس، یعنی زگیل‌های تناسلی و درمان آنها، همچنان ناقل ویروس خواهند ماند و تنها با تکرار آزمایش‌ها می‌توان از دفع کامل ویروس مطمئن شد.  

 

آیا واکسن اچ‌پی‌وی موثر است؟

بله، واکسن‌ها برای پیشگیری ابتلا به اچ‌پی‌وی موثر هستند. اولین نوع واکسن HPV که به بازار آمد سراویکس بود که بدن را بر علیه ویروس اچ‌پی‌وی رده ۱۶ و ۱۸ ایمن می‌کرد و بدین ترتیب از بروز سرطان رحم جلوگیری می‌کرد. امروزه گارداسیل و گارداسیل ۹ در بازار هستند که به ترتیب بدن را در مقابل رده‌های ۴ و ۹  و هم رده سرطان‌زای ویروس اچ‌پی‌وی ایمن می‌کنند. البته باید توجه داشت این واکسن‌ها باید قبل از سن شروع تماس جنسی و پیش از اولین تماس جنسی دریافت شوند.

پروتکل استاندارد جهانی تزریق واکسن از یازده سالگی است و در مناطقی که فعالیت جنسی افراد زودتر شروع می‌شود و یا سن بلوغ به طور طبیعی پایین‌تر است، می‌تواند از ۹ سالگی هم دریافت شود. این واکسن باید دو بار قبل از ۱۵ سالگی و سه بار بعد آن دریافت شود تا ایمنی کافی را ایجاد کند. گفته می‌شود که تزریق این واکسن در زنان تا ۲۶ سالگی و در مردان تا ۲۱ سالگی موثر است و بعد از اثر کمتری دارد. البته کسانی که ضعف سیستم ایمنی و یا بیماری زمینه ای مثل دیابت دارند یا داروهای سرکوبگر ایمنی مثل کورتون دریافت میکنن بیشتر در خطر بالاتری برای ابتلا به ویروس اچ‌پی‌وی قرار دارند و توصیه می‌شود که حتی در سنین بالاتر هم واکسن را دریافت کنند. توجه داشته باشید که محدودیت سنی خاصی برای تزریق واکسن وجود ندارد و تزریق واکسن برای زنان بین سن ۹ تا ۲۶ سال و مردان بین ۱۱ تا ۲۶ سال یک توصیه جهانی است، چرا که اثربخشی این واکسن در این سنین زیاد است و بعد از آن اثربخشی واکسن کم می‌شود.

برای دریافت واکسن نیاز نیست که از مبتلا نبودن مطمئن باشید و در هر صورت واکسن می‌تواند در برابر رده های دیگری که به آن مبتلا نیستید ایمنی ایجاد کند. ضمنا باید توجه کرد که تکرار واکسن برای پیش‌گیری از بروز علایم ظاهری و نیز کنترل ویروس در بدن برای افرادی که ناقل HPV هستند مهم است.

 

آیا اچ‌پی‌وی از مادر به فرزند انتقال میابد و آیا می‌توان با روش زایمان سزارین ریسک انتقال را کم کرد؟

بله، متاسفانه گزارش شده است که ویروس اچ‌پی‌وی از طریق مادر به جنین منتقل می‌شود و ویروس انتقال یافته به جنین در دوران بارداری می‌تواند باعث بروز ضایعات در دهان و گلوی نوزاد بشود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نوع زایمان، یعنی سزارین و یا طبیعی، تاثیری در میزان احتمال انتقال ویروس اچ‌پی‌وی از مادر به جنین ندارد. در واقع متاسفانه تاکنون روشی با اطمینان صد درصدی برای تضمین سلامت نوزاد با والد یا والدین مبتلا به ویروس اچ‌پی‌وی، و یا تست تشخیصی برای تعیین سلامت نوزاد و یا کودکان زیر ۷ سال نداریم.

تنها توصیه‌ای که باید جدی گرفته شود، درمان ضایعات و زگیل‌های فعال پیش از آغاز بارداری است. تزریق واکسن در طول بارداری خطرناک است.

 

زگیل‌های اچ‌پی‌وی یا زگیل‌های تناسلی را چطور درمان کنیم؟

برای درمان زگیل های اچ‌پی‌وی روش‌های مختلفی وجود دارد، اما کرایو و لیزر دو روش متداول سرپایی است که اثر سریعی دارد و با کشتن سلول‌های زگیل، ضایعات اچ‌پی‌وی را درمان می‌کند. درمان دیگر استفاده از پودرهای پروفیلین در محل ضایعات توسط پزشک متخصص است و روش پر کاربرد دیگر هم کرم ایمیکیمود است که درمان با آن شش ماه بطول می‌انجامد. بعد از پایان دوره درمانی، افراد می‌توانند آزمایش بدهند و ببینند که آیا ویروس هنوز در بدن حضور دارد یا نه.

 

آیا اچ‌پی‌وی از طریق شنا در استخر و یا لیزر مو منتقل می‌شود؟

خیر، تحقیقات زیادی در رابطه با احتمال انتقال ویروس اچ‌پی‌وی در استخر انجام شده و نتایج این تحقیقات منفی بوده است. لیزر مو هم نمی‌تواند باعث انتقال ویروس شود.

 

آیا اجتناب از زندگی جنسی پرخطر برای مبتلا نشدن کافی است؟

زندگی جنسی پرخطر به معنی داشتن رابطه پرخطر است و نه به معنی نداشتن انواع مشخصی از روابط جنسی. ممکن است شما با بیش از یک‌ نفر به صورت همزمان در رابطه باشید اما تمام نکات ایمنی را رعایت کنید و روابط جنسی خود را ایمن نگه دارید، یا این که تنها با یک نفر رابطه جنسی داشته باشید و آن رابطه را پرخطر تعریف کنید. اما اگر شما و شریکتان در یک رابطه مایعی هستید، یعنی تنها با یک نفر در ارتباط جنسی هستید و شریک جنسی‌تان هم همزمان با شخص دیگری تماس جنسی ندارد، شانس بسیار بالاتری، تا ۹۳٪، برای دور ماندن از ویروس اچ‌پی‌وی دارید. پس از هر جنس و جنسیتی باشید و هر نوع گرایش و یا رفتار جنسی که دارید، رفتارهای پرخطر را بشناسید و از خود و دیگران مراقبت کنید.

زگیل‌های تناسلی چه شکل و شمایلی دارند؟ 

زگیل‌های تناسلی درست شبیه سایر زگیل‌هایی هستند که ممکن است هرجایی بر سطح پوست ظهور کنند. نکته مهم در تشخیص آنها، محل پدیدار شدنشان است. اینجا برخی اشکال این زگیل‌ها را می‌بینید:

 

https://smartsexresource.com/

 

در سلامت ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۲ نظر 15,760 بازدید

ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV (به انگلیسی: Human Papillomavirus) ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد. بیش از ۱۰۰ نوع یا سوش مختلف از HPV وجود دارد. اکثر مردان و زنانی که دچار این عفونت هستند از این موضوع بی‌اطلاع می‌باشند، زیرا در بدن آنها علائم یا مشکلات بهداشتی ایجاد نمی‌شود. اما در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) یا زگیل تناسلی بشوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان ایجاد نمایند.

تقریباً ۶۰ نوع اچ‌پی‌وی این قابلیت را دارند که باعث ایجاد زگیل‌های معمولی بشوند، که این زگیل‌ها در برخی از نواحی بدن مانند دست و پا به‌وجود می‌آیند. تقریباً ۴۰ نوع از این ویروس‌ها را اچ‌پی‌وی‌های «نوع تناسلی» می‌نامند که ممکن است موجب زگیل تناسلی شوند. این ویروس‌ها به هنگام تماس اندام‌های تناسلی، معمولاً در طول آمیزش جنسی از راه مهبل یا مقعد، از شخصی به شخص دیگر پخش می‌شوند. این ویروس می‌تواند از راه آمیزش جنسی از راه دهان هم منتقل شود. اچ‌پی‌وی رایج‌ترین عامل بیماری است که از طریق آمیزش جنسی انتقال می‌یابد.

انواع تناسلی اچ‌پی‌وی می‌توانند ناحیه تناسلی زنان، از جمله فرج (بخش بیرونی مهبل)، آستر مهبل، و گردن رحم (قسمت پایینی و باریک رحم زن)، و همچنین ناحیه تناسلی مردان، از جمله آلت تناسلی مردانه، را آلوده کنند. هم در زنان و هم در مردان، اچ‌پی‌وی‌های تناسلی می‌توانند مقعد و برخی از نواحی سر و گردن را آلوده سازند. گاهی اوقات نژادهای «کم‌خطر» اچ‌پی‌وی‌های تناسلی، از همه بیش‌تر HPV – ۶ و HPV – ۱۱، می‌توانند باعث شوند زگیل‌ها یا ضایعات تناسلی بر روی یا در اطراف این مکان‌ها به وجود آید. اندازه، شکل، و تعداد این توده‌ها ممکن است متغیر باشد، و این توده‌ها به‌ندرت به سرطان منتهی می‌شوند.

علائم ابتلا به اچ پی وی

احتمال ایجاد سرطان توسط برخی از انواع HPV تناسلی بیش‌تر است، و این انواع را HPVهای «پرخطر» می‌نامند. معمولاً دستگاه ایمنی زن یا مرد آلوده به اچ‌پی‌وی کم‌خطر یا پرخطر از شر این عفونت خلاص می‌شود و ویروس صدمه‌ای وارد نمی‌کند. اما در برخی از افراد عفونتی دائمی (ماندگار) به‌وجود می‌آید که به‌کندی، اغلب در طول چندین سال، باعث ایجاد تغییراتی در سلول‌های طبیعی می‌شود که امکان دارد این تغییرات به ایجاد ضایعات پیش سرطانی یا سرطان منتهی شود.

سرطان‌های مرتبط با HPV شامل موارد زیر است:

اصولاً، تمام سرطان‌های گردن رحم در اثر عفونت HPV ایجاد می‌شود. اینکه آیا زنی که به HPV آلوده‌است دچار سرطان گردن رحم خواهد شد به تعدادی از عوامل، از جمله نوع HPV، بستگی دارد. از بین سرطان‌های گردن رحم مرتبط با HPV، تقریباً ۷۰٪ توسط دو نژاد HPV – ۱۶ و HPV – ۱۸ ایجاد می‌شوند. در زنانی که به HPV آلوده هستند، امکان دارد کشیدن سیگار خطر سرطان گردن رحم را افزایش دهد. گرچه تقریباً تمام سرطان‌های گردن رحم توسط HPV ایجاد می‌شود، به یاد داشتن این نکته اهمیت دارد که اکثر عفونت‌های HPV تناسلی باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

ویروس اچ‌پی‌وی می‌تواند در زنان و در مردان باعث ایجاد سرطان دهان (سرطان دهان و زبان) و سرطان حلق دهانی (حلق دهان یا قسمت میانی گلو که از لوزه‌ها تا نوک حنجره ادامه دارد) بشود. این سرطان‌های مرتبط با HPV پیوسته در مردان افزایش می‌یابد. در واقع، بر طبق یافته‌های مطالعه‌ای که اخیراً صورت گرفته‌است، اینک ویروس HPV به اندازه استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الکلی باعث ایجاد سرطان‌های قسمت بالایی گلو می‌شود. شاید تغییر در رفتار جنسی، از جمله افزایش در آمیزش جنسی از راه دهان، یکی از دلایل این افزایش باشد.

ویروس اچ.پی. وی با سرطان‌هایی که شیوع کم‌تری دارند هم مرتبط می‌باشد. تقریباً نیمی از موارد سرطان فرج با HPV ارتباط دارد. انواعی از HPV که باعث ایجاد سرطان گردن رحم می‌شوند با سرطان مقعد هم مرتبط می‌باشند. انواع پرخطر HPV با سرطان مهبل و سرطان آلت تناسلی مردانه هم ارتباط دارند.

تستی آزمایشگاهی که در آن سلول‌هایی را با خراش دادن گردن رحم تهیه می‌کنند و آنها را از نظر حضور DNA ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) بررسی می‌نمایند. امکان دارد این ویروس باعث تشکیل توده‌های (Growths) بافتی غیرطبیعی (به‌عنوان مثال زگیل) شود و تغییرات دیگری را در سلول‌ها ایجاد نماید. ممکن است آلودگی دراز مدت به تیپ‌های خاصی از ویروس پاپیلوم انسانی باعث ایجاد سرطان گردن رحم شود. امکان دارد ویروس HPV در انواع دیگر سرطان (مانند سرطان‌های مقعد، مهبل، فرج، آلت جنسی مردانه، و حلق دهانی) هم نقشی ایفا کند. این آزمایش می‌توان همراه آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.

درمانی برای HPV وجود ندارد. اما اکثر عفونت‌های HPV در واقع به مرور زمان برطرف می‌شوند یا به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که بر بدن تأثیری نمی‌گذارند. عفونتی که فعال نمی‌باشد ممکن است، به هنگامی‌که دستگاه ایمنی شخص به دلیل درمان بیماری‌های دیگر مانند سرطان ضعیف می‌شود، به صورت فعال درآید.

مشکلات بهداشتی که توسط HPV ایجاد می‌شود را می‌توان درمان نمود. زگیل و ضایعات پیش سرطانی را می‌توان از طریق درمان انجمادی (منجمد کردن یا Cryotherapy)؛ از راه برداشتن با حلقه الکتریکی (LEEP یا Loop Electrosurgical Excision Procedure)، که در آن از جریان برق برای برداشتن بافت‌های غیرطبیعی استفاده می‌کنند؛ یا با عمل جراحی برداشت. داروهای موضعی (مانند کرم‌هایی که مستقیماً روی پوست مالیده می‌شوند) را هم می‌توان برای درمان زگیل‌های تناسلی تجویز نمود. اما برطرف کردن زگیل‌های تناسلی به این معنی نمی‌باشد که شخص دیگر بهHPV آلوده نیست. امکان دارد زگیل‌ها بعداً برگشت کنند، زیرا ممکن است ویروس هنوز در سلول‌ها زنده مانده باشد. شخص آلوده به HPV که هیچ زگیل آشکاری نداشته باشد هم می‌تواند شریک جنسی خود را به این ویروس آلوده سازد.

راه‌هایی برای کم کردن خطر آلوده شدن به HPV وجود دارد، از جمله واکسینه شدن با واکسن HPV. محدود نمودن تعداد کسانی که شخص با آنها رابطه جنسی دارد راه دیگری برای کاهش دادن خطر است، زیرا داشتن رابطه جنسی با تعداد زیادی از افراد خطر آلوده شدن به عفونت HPV را افزایش می‌دهد. استفاده ازکاندوم نمی‌تواند در طول آمیزش جنسی به‌طور کامل از شخص در برابر HPV محافظت نماید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) دو واکسن به نام‌های گارداسیل و سرواریکس را تأیید نموده‌است که در پیشگیری از آلوده شدن به HPV مفید هستند. گارداسیل به جلوگیری از آلوده شدن به دوHPV کمک می‌کند که می‌دانیم باعث ایجاد اکثر موارد سرطان گردن رحم و ضایعات پیش سرطانی در گردن رحم می‌شوند. این واکسن از آلوده شدن به دو HPV کم‌خطر هم جلوگیری می‌کند، که می‌دانیم این دو HPV عامل ایجاد ۹۰٪ از موارد زگیل‌های جنسی می‌باشند. گارداسیل برای پیشگیری سرطان‌های گردن رحم، مهبل، و فرج در دختران و زنان ۹ تا ۲۶ ساله؛ و همچنین برای پیشگیری از سرطان مقعد در زنان و مردان و زگیل‌های تناسلی در پسران و مردانی که در همان دامنه سنی قرار دارند تأیید شده‌است. ضمناً، سرواریکس برای پیشگیری از سرطان گردن رحم در دختران و زنان ۱۰ تا ۲۵ ساله تأیید شده‌است.

چون واکسن تنها می‌تواند از عفونت پیشگیری کند، و قادر نیست عفونت موجود را درمان نماید، واکسیناسیون افراد باید پیش از آغاز فعالیت جنسی آنها صورت گیرد. افرادی که قبلاً از نظر جنسی فعال شده و شاید به HPV آلوده شده باشند، باید با پزشک خود مشورت نمایند. امکان دارد این واکسن از آنها در برابر سویه‌هایی از HPV محافظت کند که به آنها آلوده نیستند.

زنان باید، علاوه بر استفاده از این واکسن، با انجام پاپ اسمیر از خود محافظت نمایند، که پاپ اسمیر رایج‌ترین تست برای کمک به ردیابی سرطان گردن رحم است. با انجام پاپ اسمیر می‌توان سلول‌های پیش سرطانی را پیدا نمود و آنها را پیش از تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی از بدن خارج کرد. محققان دریافته‌اند که با ادغام نمودن پاپ اسمیر و تستی که برای ردیابی HPV در زنان طراحی شده‌است می‌توان دقیق‌ترین نتایج را به‌دست‌آورد. لازم است زنان دربارهٔ انجام پاپ اسمیر، و احتمالاً انجام تست HPV، با پزشکان خود مشورت نمایند.

در گفت‌وگو با دکتر محمدرضا صفری‌نژاد،‌ جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار، پرسش های مرتبط با این بیماری واگیر‌دار را مطرح کردیم که پیش روی شماست.

اگر یکی از زوج‌ها زگیل تناسلی داشته باشد، آیا می‌توان از ابتلای زوج دیگر جلوگیری کرد؟

ابتلای همسر بعد از برقراری رابطه زناشویی تقریبا قطعی است. خطر انتقال این ویروس در هر رابطه زناشویی حدود ۷۰ درصد است و پس از چند بار رابطه زناشویی، زوج مقابل گرفتار می‌شود. استفاده از کاندوم از انتقال این بیماری جلوگیری نمی‌کند، چون ویروس‌ها پخش هستند.

آیا استفاده از واکسن، خطر ابتلا به زگیل تناسلی را از بین می‌برد؟

واکسن در جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی موقعی موثر است که شرایط زیر فراهم باشد:

– عامل ایجاد بیماری یکی از انواع ۶، ۱۱، ۱۶، یا ۱۸ باشد. حدود صد نوع ویروس HPV می‌توانند سبب ایجاد زگیل تناسلی شوند. واکسن می‌تواند فقط از چهار نوع فوق پیشگیری کند.

– واکسیناسیون در سن مناسب صورت بگیرد. بهترین موعد تاثیر واکسن زیر بیست و شش سالگی است.

– دوره تزریق واکسن (سه دوز) کامل شده باشد.

آیا این بیماری فقط از طریق مقاربت منتقل می شود؟

خیر. هر گونه تماس جلدی با ناحیه تناسلی ممکن است سبب انتقال یا ابتلا به این بیماری شود. بسیار دیده می‌شود که یکی از طرفین در دوران نامزدی و قبل از این‌که عمل نزدیکی صورت گیرد به این بیماری مبتلا می‌شود.

اگر هر دو زوج مبتلا به زگیل تناسلی باشند، می‌توانند بدون مشکل‌ازدواج کنند؟

همان‌طور که ‌ذکر شد، ویروس زگیل تناسلی یا همان HPV حدود یکصد نوع دارد. این ویروس‌ها به سه دسته کم‌خطر، با خطر متوسط و پرخطر تقسیم می‌شوند. ممکن است یکی از زوج‌ها دارای ویروس کم‌خطر مثلا نوع ۶ باشد و زوج دیگر دارای نوع پرخطر مثلا نوع ۱۸ باشد. این دو زوج ویروس‌ها را به همدیگر منتقل می‌کنند و هر دو در نهایت دارای انواع ۶ و ۱۸ خواهند بود. خطر سرطان دهانه رحم در خانم‌هایی که دارای نوع ۱۸ این ویروس هستند، ۲۰۰ برابر خانم‌های سالم است.

اگر بعد از آزمایش مشخص شد یکی از زوجین ویروس کم خطر HPV است. آیا احتمال وجود نوع پرخطر در وی منتفی است؟

ممکن است او دارای انواع پرخطر این ویروس هم باشد؛ ولی به دو دلیل زیر آزمایش منفی باشد:

– هنوز تعداد ویروس آن‌قدر زیاد نشده است که آزمایش نشان دهد؛ ولی در بدن بیمار وجود دارد.

– اشتباه آزمایشگاهی وجود دارد.

فردی از نظر وجود زگیل تناسلی آزمایش داده و جواب آزمایش منفی است، آیا او قطعا مبتلا به زگیل تناسلی نیست؟

به دو دلیلی که ذکر شد، فرد ممکن است مبتلا به ویروس HPV باشد، ولی آزمایش منفی باشد. بهترین دلیل بر عدم ابتلا به زگیل تناسلی نداشتن رابطه جنسی خارج از ازدواج حتی از نوع تماس پوستی در گذشته است.

کسی که هیچ نوع ضایعه‌ای در ناحیه تناسلی ندارد آیا امکان دارد مبتلا به زگیل تناسلی باشد؟

همه افراد مبتلا به ویروس زگیل تناسلی دچار زگیل در ناحیه تناسلی نیستند، ولی ممکن است حامل ویروس باشند.

فردی که زگیل در ناحیه تناسلی دارد، اگر این زگیل‌ها را از بین ببرد، آیا باز هم امکان ابتلا وجود دارد؟

علائم ابتلا به اچ پی وی

وجود زگیل به خودی خود اهمیت چندانی ندارد. این ویروس داخل خون افراد مبتلاست و اگر هم تمامی زگیل‌ها را از بین ببرند، باز خطر انتقال و ابتلا وجود دارد.

آیا دارویی وجود دارد که این ویروس را به طور قطعی از بین ببرد؟

متاسفانه تاکنون دارویی برای این ویروس کشف نشده است.

فردی که ده سال قبل مبتلا به زگیل بوده و آنها را سوزانده است و اکنون هیچ ضایعه‌ای ندارد و بعد از آن نیز عود نکرده است، آیا به‌طور قطعی سالم است؟

ممکن است ویروس هنوز در خون وی باقی و فعال باشد.نبود ضایعه دلیل بر ‌نبود بیماری ‌ نیست.

زن و شوهری در موقع ازدواج هیچ‌گونه زگیل پوستی نداشتند، ولی اکنون هر دو مبتلا به زگیل تناسلی هستند . عامل ایجاد این بیماری کدام‌یک از زوج‌هاست؟

عامل ایجاد آن زوجی است که دارای رابطه جنسی خارج از ازدواج بوده است. اگر هر دو دارای رابطه جنسی خارج از ازدواج بودند، عامل آن ویروسی است که از قبل در بدن بوده، یا ویروس جدیدی است که از همسر سرایت کرده است.

چگونه می‌توان از عدم ابتلای فرد پیش از ازدواج به بیماری زگیل تناسلی اطمینان حاصل کرد؟

این ویروس را می‌توان با آزمایشی که در یک آزمایشگاه معتبر انجام می‌شود، تشخیص داد. دقت تشخیصی ۹۰ درصد است. ولی همان‌طور که گفته شد، آزمایش ممکن است جواب کاذب داشته باشد.

اگر فردی که دارای ویروس HPV و زگیل تناسلی است، لازم است هنگام ازدواج از نظر سایر بیماری‌های آمیزشی نیز چک شود؟

احتمال وجود سایر بیماری‌های آمیزشی، بخصوص هپاتیت و HIV، در مبتلایان به HPV بیشتر از جمعیت عادی است. بنابراین باید از نظر این دو بیماری نیز چک شوند.

آیا خانمی که زگـــیل تناسلی دارد، می‌تواند باردار‌شود؟

قدرت باروری مرد و زن رابطه‌ای با وجود یا فقدان زگیل تناسلی ندارد.

آیا ممکن است خطری جنین او را تهدید ‌کند؟

ویروس HPV، برخلاف ویروس HIV، نمی‌تواند از جفت عبور کند. بنابراین جنین داخل رحم به این ویروس مبتلا نمی‌شود.

خانمی که به زگیل تناسلی مبتلاست، در زمان زایمان به چه تمهیداتی نیاز دارد؟

اگر موقع زایمان زگیل تناسلی وجود داشته باشد، باید زایمان به روش سزارین انجام شود. ولی برای اطمینان خاطر، خانم‌های مبتلا به ویروس HPV، چه زگیل تناسلی داشته باشند و چه نداشته باشند، بهتر است سزارین کنند. چون هنگام عبور جنین از کانال زایمان خطر ابتلای وی وجود دارد که گاه عوارض بسیار خطرناکی دارد.

ساتین

۱۸ فروردین ۱۳۹۸

۷ فروردین ۱۳۹۸

۱۵ اسفند ۱۳۹۷

ممنون بابت این تحقیق جامع و کامل

سلام یکی از اقوام ما مشکوک به بیماری hpv میباشد ما چگونه باید مراقب باشیم که بیماری به ما سرایت نکنه متشکرم

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .بخش ‌های مورد نیاز علامت‌ گذاری شده ‌اند * *

دیدگاهdocument.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “27f24ac96937de5abd5e76ab99a5d93a” );document.getElementById(“3f85010cda”).setAttribute( “id”, “comment” );

نام *

ایمیل *

وب سایت

کلیه حقوق مادی و معنوی سایت ساتین محفوظ است، استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع با لینک مستقیم بلامانع است.

© Copyright 2019, All Rights Reserved. | Powered by saten

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

علائم ابتلا به اچ پی وی

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

دکتر مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز، ایران می‌گوید اچ‌پی‌وی (ویروس زگیل تناسلی) در ایران فوق‌العاده شیوع پیدا کرده است.

ویروس پاپیلومای انسان (HPV) یکی از علل اصلی سرطان‌های دهانه رحم است، بیش از نود درصد موارد سرطان دهانه رحم به این ویروس مربوط است. اچ‌پی‌وی در آقایان هم ممکن است موجب سرطان شود.

راه انتقال این ویروس پوست و مخاط (پوشش مرطوب اعضای داخلی بدن) است. مهمترین راه تماس جنسی است، به ویژه از راه واژن و مقعد. انتقال ویروس از راه دهان هم امکان‌پذیر است.

دکتر محرز به تندرست‌نیوز گفت: “این ویروس به هیچ عنوان درمان قاطع ندارد، فقط زگیل‌های تناسلی ناشی از ابتلا به این ویروس را با لیزر یا محلول‌های مخصوص می‌سوزانند، در بسیاری از مواقع هم این زگیل ها خودبخود از بین می‌رود اما مسئله این است که در نهایت ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود، گاهی عود می‌کند و منتقل هم می‌شود.”

دکتر محرز گفت واکسن ضد این ویروس (گارداسیل) تا چندی پیش یک میلیون تومان قیمت داشته اما مشخص نیست که با افزایش قیمت ارز اکنون چقدر قیمت دارد.

پس از فراخوان سازمان بهداشت جهانی در سال ٢٠٠٦ برای مبارزه با این ویروس، در دوازده سال گذشته واکسیناسیون ضد اچ‌پی‌وی در هشتاد کشور دنیا انجام می‌شود.

ماه پیش دکتر تدروس ادهانوم، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، دوباره از جامعه جهانی خواست برای مبارزه با این ویروس اقدام به واکسیناسیون کنند:

وی تاکید کرد که “اگر الان دست به کار نشویم تا سال ٢٠٣٠ مرگ به علت سرطان دهانه رحم پنجاه درصد افزایش خواهد یافت.”

دکتر محرز در باره واکسن اچ‌پی‌وی گفت: “این واکسن کاملا موثر است و برای مردان تا ۲۶ سال و برای زنان ۳۵ تا۴۰ سال حتما باید تزریق شود.”

در ایران توصیه شده این واکسن از دوازده سالگی برای دختران تزریق شود. در بریتانیا این واکسن به رایگان به تمام دختران ١٢ تا ١٨ ساله تزریق می‌شود و نوبت دوم تزریق شش تا دوازده ماه بعد انجام می‌شود. در برخی کشورها مثل آمریکا توصیه می‌شود تمام خانم‌های زیر ٢٦ سال واکسن اچ‌پی‌وی بزنند.

به گفته دکتر محرز، “این واکسن به هیچ عنوان عوارض ندارد، فقط فرد باید بعد از تزریق نیم ساعت در محلی که تزریق صورت گرفته است بنشینند و بعد آنجا را ترک کند.”

متوسط شیوع جهانی این ویروس بین ۹ تا ۱۳ درصد است اما در ایران آمار دقیقی از شیوع این بیماری وجود ندارد. به گفته دکتر محرز “چندی پیش مطالعه‌ای در باره کارگران جنسی در یکی از مناطق تهران انجام شد که ۳۱ درصد زنان مبتلا به اچ‌پی‌وی بودند.”

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، برخی می گویند: این ویروس محصول تغییرات وسیع اجتماعی و تغییر الگوها است اما فارغ از این تغییرات اجتماعی چیزی است که در جامعه رخ می دهد و باید از آن مطلع بود و حداقل آن را پیشگیری کرد.چند ماه پیش در یکی از برنامه های پر مخاطب سیما، شماری از هموطنان متوجه وجود پاپیلوما یا همان «اچ پی وی»( HPV ) شدند. ویروسی که از خطرناک ترین ویروس ها به شمار می آید که سلامت انسان را تهدید می کند و مستقیما روی اندام های جنسی اثر می گذارد و به همین علت آن را یکی از بیماری های مقاربتی نامگذاری کرده اند.قدر مسلم آن است که این ویروس چیز جدیدی نیست و قبلا هم بوده است اما موج نگرانی از ابتلا به آن به نظر می رسد که در کشور جدید باشد.چند سال پیش، از دختری 14 ساله در همایشی در یکی از مناطق تهران سخن به میان آمد که از خانواده ای پر آسیب بود و اینکه به دلیل مورد اخلاقی، می خواستند او را از مدرسه اخراج کنند.معلوم نیست او را اخراج کردند یا به گونه ای دیگر با او برخورد شد؟ البته این سوال در حوصله این گزارش نمی گنجد اما معلوم نیست آیا آن دختر تا الان درمان شده است یا خیر؟ چرا که به ویروس ‘اچ پی وی’ یا پاپیلوما گرفتار شده بود که در بدترین حالتش ابتلا به سرطان رحم است به خاطر شریک یا شرکای جنسی و به قول همکلاسی هایش دوست یا دوستان پسری که داشت. پاپیلوما در نقاطی از بدن مثل واژن، مقعد و ناحیه اوروفارنکس ( قاعده زبان، پشت حلق و لوزه ها) از خود نشانه ای به جا می گذارد و ممکن است تبدیل به سرطان شود.بیماری HPV از طریق تماس جنسی، اغلب طی تماس جنسی واژینال و مقعدی، منتقل می شود. این ویروس همچنین از طریق تماس جنسی دهانی نیز منتقل می شود. اچ پی وی هم در افراد دارای روابط جنسی نرمال و هم در هم جنس گرایان قابل انتقال است، حتی زمانی که طرف مقابل هیچ گونه علامتی ندارد و فقط ناقل است. دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز اظهار می دارد که ۹۸ تا ۹۹ درصد راه انتقال این بیماری به دنبال تماس جنسی است.مسائلی مانند ابتلا از طریق رفتن به استخر تاثیر چندانی در ابتلا به این بیماری ندارد.پاپیلوما به دو دسته تقسیم می شود. گروه اول که شامل انواع ویروس HPV کم خطر مانند سروتیپ های 6 و 11 که عامل زگیل تناسلی خوش خیم است و به سمت سرطانی شدن پیشرفت نمی کند و مبتلایان معمولاً بهبود می یابند . این گروه از ویروس ، مسئول حدود 90 درصد موارد زگیل تناسلی در مردان و زنان به شمار می آید.گروه دوم، شامل انواع پرخطر ویروس HPVشامل سروتیپ های 16، 18، 31، 33، 45 است که در ابتدا ضایعاتی شبیه خال روی آلت یا گوشت اضافه روی آلت و حتی کاملا شبیه زگیل معمولی روی آلت ایجاد می کند و در صورت عدم درمان به تدریج تغییر ماهیت می دهد و باعث ایجاد بدخیمی در این نواحی می شود که بین انواع پر خطر ویروسHPV سروتیپ 16 شیوع بیش تری داشته است.** هشت درصد زنان کشور عفونت HPV دارنددکتر علی قنبری مطلق، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی است. او می گوید: هشت درصد زنان در ایران به عفونت HPV مبتلا هستند و این عفونت نزدیک به صد در صد عامل سرطان دهانه رحم شناخته شده است.وی می افزاید: برای اینکه عفونت HPV به سرطان تبدیل شود 10 تا 15 سال طول می کشد و در این فاصله می توان ضایعاتی را که هنوز سرطانی نشده است، تشخیص داد و با برداشتن این ضایعات، از بروز سرطان پیشگیری کرد و به همین علت خانم ها می توانند این تست را به جای تست پاپ اسمیر انجام دهند.به گفته قنبری مطلق، در دو سال گذشته نیز میزان شیوع عفونت HPV مورد سنجش قرار گرفت و مشخص شد شیوع ویروس HPV در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر کم نیست و هشت درصد در زنان است.** یک خبر جدید؛ آزمایش HPV جایگزین تست پاپ اسمیر می شودقنبری مطلق در عین حال یک خبر داغ دیگر را نیز به خبرنگار ایرنا می دهد و آن این است که آزمایش HPV (ویروس پاپیلوما) برای تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم قرار است جایگزین تست «پاپ اسمیر» شود. این آزمایش یعنی آزمایش HPV یکی از روش های تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است که از تست پاپ اسمیر دقیق تر است و دستور العمل جایگزینی تست HPV به زودی به سازمان های بیمه گر ابلاغ می شود.به گفته این مقام مسوول در حوزه سلامت، اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، بسته خدمات گلوبال (فراگیر) پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم تهیه کرده که مورد تایید دبیرخانه شورای عالی بیمه قرار گرفته و در خصوص هزینه این تست هم، آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت توانسته است زمینه انجام تست را با قیمت مناسب فراهم کند.وی در خصوص هزینه این تست اظهار می دارد: در زمان حاضر هزینه تست HPV حدود 46 هزار تومان تخمین زده شده است که اگر بیمه شود، 70 درصد این هزینه را بیمه و 30 درصد را شخص خواهد پرداخت.این تست برای خانم های بین 30 تا 49 ساله انجام می شود اما فعلا آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با ظرفیت 300 هزار تست HPV ، آن را انجام می دهد. آزمایشگاه های دیگر در سراسر کشور که شرایط لازم برای انجام تست HPV را داشته باشند و به تایید آزمایشگاه مرجع برسند نیز می توانند این خدمت را ارائه دهند. وی در عین حال می گوید: فعلا در سطح شبکه های بهداشت و مراکز و خانه های بهداشتی ، نمونه های تست، جمع آوری و به آزمایشگاه مرجع فرستاده می شود اما قرار است مراکز دریافت نمونه متقاضیان تست HPV را معرفی کنیم تا این مراکز نمونه ها را جمع آوری کنند و به آزمایشگاه های جامع HPV بفرستند؛ ضمن اینکه معرفی مراکز به تدریج طی سه ماه در شهر های مختلف کشور انجام خواهد شد.** مرگ سالانه 250 هزار زن در جهان بر اثر سرطان دهانه رحمبنابراین سرطان دهانه رحم یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که ابتلا به ویروس HPV یا پاپیلوم انسانی علت اصلی آن است. با وجود این که سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، سالانه بیش از 500 هزار زن در سراسر جهان مبتلا به این بیماری می شوند و بیش از 250 هزار زن جان خود را از دست می دهند.** هر سال چند نفر در کشور، سرطان دهانه رحم می گیرند؟دکتر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سخنگوی این وزارتخانه پیش تر به این نکته اشاره کرده بود که هر سال بیش از 900 مورد سرطان دهانه رحم در کشور گزارش می شود که درصدی از این شمار ممکن است به زگیل تناسلی دچار شده باشند.به گفته این مقام مسوول وزارت بهداشت، بروز زگیل تناسلی در زنان، کمتر از 24 سال و در مردان، بین 25 تا 29 سال، بیشتر است.او نکاتی را نیز یاد آور می شود. اینکه تست HPV به عنوان یکی از راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم است اما ارتقای آگاهی در خصوص راه های پیشگیری از آلوده شدن به این ویروس و واکسیناسیون هم از جمله راه های پیشگیری از سرطان یاد شده است. به خصوص افزایش آگاهی عمومی و آموزش های فردی جزو بسته خدمتی پیشگیری از سرطان دهانه رحم است و در سطح شبکه بهداشتی ارائه می شود. ** آیا HPV قابل پیشگیری است؟کارشناسان می گویند: یکی از راه های ابتلا نشدن به این ویروس، تزریق واکسن در سنین کم یا همان نوجوانی است.دکتر مسعود مردانی، رییس انجمن متخصصان میکروبیولوژی و بیماری های عفونی ایران و عضو کمیته تحقیقات کشوری ایدز می گوید: برای پیشگیری از ویروس یاد شده واکسن وجود دارد و متقاضیان این واکسن نیز بیشتر، جوانانی هستند که در خارج از حریم خانواده رفتارهای جنسی محافظت نشده دارند.مردانی البته مهم ترین علت تقاضای تزریق واکسن HPV را معرفی کردن غیر کارشناسانه بیماری زگیل تناسلی در یک برنامه پرمخاطب سیما و نیز برخی رسانه ها می داند که باعث شده است تا شمار مراجعه برای استفاده از این واکسن به مراکز درمانی افزاش یابد.او هر چند برنامه تلویزیونی مورد نظر را نقد می کند اما به هر حال آن را فرصتی می داند برای آگاهی مردم به ویژه جوانان که به جای تزریق واکسن HPV از رفتارهای جنسی پر خطر پرهیز کنند و اینکه اگر نمی توانند به این توصیه مهم بهداشتی عمل کنند، حداقل از کاندوم استفاده کنند تا از شیوع بیماری زگیل تناسلی در جامعه پیشگیری شود.این فوق تخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در عین حال واکسن HPV را واکسنی گران ارزیابی می کند و به عنوان اولین واکسن ضد سرطانی می داند که می تواند از سرطان دهانه رحم، پیشگیری کند و در تمام دنیا برای دختران سنین 11 تا 13 سال توصیه می شود؛ کما اینکه در زمان حاضر هم در کشورهای استرالیا، انگلستان، آمریکای شمالی، اسکاندیناوی این واکسن در قالب طرح گسترش ایمن سازی به صورت رایگان به دختران سنین پایین تزریق می شود؛ ضمن اینکه با توجه به محدودیت های زیر ساختی که کشور برای تهیه این واکسن دارد باید واکسن یاد شده را وارد کنیم و دختران 11 تا 13 سال هم ضروری است آن را تزریق کنند.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین خاطرنشان می کند که واکسن HPV، حدود 6 سالی می شود که به کشور وارد شده است.**آیا ایران می تواند واکسن HPV بسازد؟دکتر علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران هم پیش تر از تولید آزمایشگاهی این واکسن در چند شرکت داخلی خبر داده بود اما هنوز به تولید انبوه و صنعتی نرسیده است که برای نیل به این هدف باید زیر ساخت ها، فضا و تجهیزات مورد نیاز فراهم شود.بیگلری همچنین در خصوص محل تامین اعتبارساخت واکسن مورد نظر اظهار داشت: دولت و مجلس برای ساخت واکسن های با اولویت بالا مانند روتاویروس و پنوموک، اعتبارات مورد نیاز را تامین می کنند اما این بدان معنی نیست که به واکسن HPV نیاز نداریم. با توجه به قیمت و فناوری آن، بهتر است که به ساخت این واکسن در کشور بپردازیم چون هر واکسنی که ساخته می شود، گامی برای تولید واکسن های بعدی و ارتقای فناوری های این حوزه است.وی در عین حال به سازمان های مردم نهاد و خیریه ها نیز اشاره دارد که می توانند در تولید واکسن نقش بسیار مهمی داشته باشند.ادله بیگلری این است که اگر قرار باشد تا اعتبارات دولت برای ساخت واکسن HPV تامین شود، باید سالها صبر کنیم اما ورود و کمک سازمان های مردم نهاد و خیریه ها مسلما سرعت ارتقای صنعت واکسن سازی را در کشور افزایش می دهد.** واکسن ایرانی HPV احتمالا از سال 98 به بازار می آیددکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در خرداد امسال اعلام کرد که پژوهشگران دو شرکت دانش بنیان ایرانی به پیشرفت 90 و 70 درصدی در تولید واکسن HPV (پاپیلوم انسانی ) رسیده اند و اینکه نخستین واکسن ایرانی این بیماری بزودی تولید و احتمالا از سال 98 وارد بازار می شود.به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت که اظهاراتش در خروجی ایرنا هم منتشر شد، واکسن ایرانی دو ظرفیتی HPV(سروتیپ های 16 و 18 که نقش عمده ای در بروز سرطان دهانه رحم دارند) مشابه سرواریکس است و در مراحل آزمایشات بالینی و دریافت مجوز سازمان غذا و دارو است که با دریافت مجوز، احتمالا از ابتدای سال 98 وارد بازار می شود و دیگری نیز واکسن چهار ظرفیتی ) HPV سروتیپ های 6 ، 11، 16 و 18) مشابه گارداسیل در مرحله آزمایشات حیوانی است و به پیشرفت 70 درصدی رسیده است.ملک زاده هزینه واکسیناسیون HPV برای هر فرد را 750 هزار تومان و نرخ استفاده از این واکسن در کشور را 43 هزار دز بیان کرد و به همین علت، تحقیقات و تلاش ها برای تولید واکسن های موثر و با کیفیت و نیز کاهش دهنده هزینه ها را قابل حمایت ارزیابی کرد.ملک زاده به نتایجی از مطالعات مرتبط با شیوع HPV در کشور اشاره می کند مبنی بر اینکه در ایران شیوع کلی این ویروس در جمعیت زنان حدود چهار تا هفت درصد تخمین زده می شود. وی به مطالعه ای اشاره می کند که در سال 1392 انجام شد و در آن، 30 هزار زن 30 تا 49 سال از جمعیت عادی چهار شهرستان کشور نمونه گیری شدند و نتایج آن نشان داد نزدیک به سه هزار تن از این زنان، HPV مثبت داشتند. همچنین در سال 2017 گزارشی از «ICO HPV INFORMATION CENTRE » در مورد وضعیت HPV در ایران با استناد به نتایج مجموعه ای از مطالعات در چندین شهر جمع آوری و منتشر شد که نتایج آن نشان می دهد شیوع HPV در زنان مورد بررسی با سیتولوژی نرمال، 7.4 درصد است و حدود 2.8 درصد زنان در جمعیت عمومی، حامل 16/18HPVدر ترشحات دهانه رحم بودند.به گفته ملک زاده و بر اساس یک مرور سیستماتیک روی 14 مطالعه در ایران، شیوع HPV در بین زنان سالم در استان های مختلف ایران 9.4 درصد اعلام شده که در این میان، شیوع 16HPV، 2.3 درصد و شیوع 18 HPV نیز 1.7 بوده است.وی خاطرنشان می کند: آنچه از یافته های منتشره بر می آید این است که تاکنون مطالعه فراگیری در کشور که بتواند با حجم نمونه قابل تعمیم، شیوع HPV را در زنان و گروه های مختلف سنی نشان دهد وجود ندارد و از سویی اغلب مطالعات در کشور در زمینهHPV در موارد سرطان و تعیین ارتباط آن صورت گرفته است؛ در حالی که صورت دیگر بیماری، در زنان و مردان زیر 30 سال است که خود را با بروز زگیل های آنوژنیتال با تبعات بسیار فراوان نشان می دهد.ملک زاده این نکته را هم یادآور می شود که هم اکنون، زگیل های آنوژنیتال، توسط متخصصان زنان و متخصصان پوست بخوبی در بیماران مراجعه کننده، شناسایی شده است و کاملا تحت درمان قرار می گیرد.معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، سرطان دهانه رحم را هفدهمین سرطان شایع در بین زنان ایرانی می داند و با استناد به آمارهای تخمینی ،مرگ های ناشی از سرطان دهانه رحم در کشور را سالانه 370 مورد اعلام کرد.** استان تهران، نخستین استان مبتلا ملک زاده، همچنین از انجام جامع ترین و دقیق ترین ثبت سرطان دهانه رحم مبتنی بر کل جمعیت ایران (پوشش بالای 98 درصد) در سال 94 خبر می دهد و می گوید: این نظام جامع، ضمن ثبت 671 مورد سرطان دهانه رحم در کشور نشان داده است میزان بروز بیماری در هر 100 هزار زن، 1.78 است و استان تهران با 164 مورد ( 2.36 در هر 100 هزار نفر) نخستین استان مبتلا به شمار می آید.بر اساس گزارش ملک زاده ، پس از استان تهران به ترتیب، استان های خراسان رضوی، فارس، مازندران، گلستان، اصفهان، کرمان، خوزستان ، آذربایجان شرقی، کرمانشاه ، البرز، گیلان، هرمزگان، آذربایجان غربی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، بوشهر، همدان، خراسان شمالی، مرکزی، کردستان، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، ایلام قرار دارند.** تزریق واکسن HPV به دختران 9 ساله در برخی کشورها ملک زاده، معاون وزیر بهداشت این مطلب را نیز خاطرنشان می کند که این واکسن در برخی کشورها از سن 9 سالگی و در ایران از سن 12 سالگی تزریق می شود. سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند این واکسن به افراد زیر 26 سال تزریق شود و کشورها آن را در برنامه واکسیناسیون خود بگنجانند. علت تزریق زودهنگام واکسن نیز، کاملا مبنای پزشکی دارد و آن، ضرورت ایجاد مصونیت به موقع در برابر بیماری، در جریان واکسیناسیون است.** کاهش بروز بدخیمی ها در زنان کمتر از 50 سال با واکسیناسیون HPVمعاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به مطالعاتی در کشور اشاره می کند که نتایج آنها نشان می دهد، واکسیناسیون HPV در درازمدت، باعث کاهش 98 درصدی موارد بدخیمی ها در زنان کمتر از 50 سال می شود. همچنین برنامه های غربالگری زنان باعث کاهش 30 درصدی بدخیمی های مهاجم در زنان بالای 50 سال می شود. با ادغام این دو رویکرد، می توان تا 81 درصد از بروز بدخیمی ها کاست.اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری از بیماری HPV هر سال ، 13 اسفند ماه همزمان با روز جهانی آگاهی از HPV صورت می گیرد. در یکی از برنامه های سیما به سونامی این بیماری در ایران طی سالهای آینده اشاره و موجب موضع گیری هایی در این خصوص شد.تمام این مطالب برای HPV عنوان شد اما یک سوال، چند سالی هست که در ذهن نگارنده این گزارش را مشغول کرده و آن اینکه آیا آن دختر 14 ساله ای که در پنل آن روز این شهر از او یاد شد، زنده یا مرده است؟ دختری که سنش برای تزریق واکسن مناسب بود اما حتما واکسنی نگرفته بود که اگر به او تزریق شده بود شاید هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نمی شد. گزارش: لیلا خطیب زاده پژوهشم** 1776**1552

اجتماعی

سلامت

زنان

زگیل تناسلی

علائم ابتلا به اچ پی وی

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

علائم ابتلا به اچ پی وی
علائم ابتلا به اچ پی وی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *