علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی
علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

در هر سنی که باشید، حتما نام بیماری آلزایمر یا فراموشی به گوش‌تان خورده است. آلزایمر نوعی بیماری علاج‌ ناپذیر است که برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ توسط یک روانپزشک آلمانی به نام آلویز آلزایمر به جهان معرفی شد. شاید فکر کنید که این بیماری فقط مختص سالمندان است، اما همیشه هم این‌طور نیست. با اینکه آلزایمر عمدتا در افراد بالای ۶۵ سال اتفاق می‌افتد، اما آلزایمر در جوانی نیز دیده شود که در این صورت به آن آلزایمر زودرس می‌گویند. همراه ما باشید، در مطلب زیر به معرفی این بیماری، علائم و روش‌های تشخیص و درمان آن می‌پردازیم.علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

اخیرا شما بسیاری از چیزها را فراموش می‌کنید و این فقط یک فراموشی گاه‌به‌گاه مانند از یاد بردن نام، تاریخ یا جا گذاشتن کلیدها نیست، بلکه افراد و رویدادهایی را از یاد می‌برید که بخش مهمی از زندگی شما هستند. گاهی اوقات، ممکن است که مسیر خانه به محل کار برای شما ناآشنا به‌نظر برسد. شما به آشپزخانه می‌روید تا شام درست کنید، اما نمی‌توانید مراحل تهیه‌ی غذا را به‌درستی به یاد بیاورید. سال‌ها مشترکی خوش‌حساب بودید و قبض‌هایتان را بدون تأخیر پرداخت می‌کردید، اما مدتی است که به علت بدهکاری، اخطار قطع آب و برق دریافت می‌کنید.

اما شما در اواخر دهه‌ی ۴۰ زندگی‌تان هستید، بنابراین مشکل‌تان نمی‌تواند به بیماری آلزایمر مربوط باشد، می‌تواند؟

ممکن است! این فراموشی‌ها گاها می‌توانند برای هر کسی اتفاق بیفتند، اما ممکن است نشانه‌ی مشکل جدی‌تری مانند آلزایمر در جوانی نیز باشند.

آلزایمر در جوانی یا بیماری آلزایمر زودرس قبل از ۶۵ سالگی تشخیص داده می‌شود. این خبری تکان‌دهنده است و به این معناست که شما باید از حالا برای تغییرات بزرگی که پیش‌رو دارید، برنامه ریزی کنید تا خیال‌تان راحت باشد که با گذشت زمان، مراقبت‌های لازم را دریافت می‌کنید.

آلزایمر زودرس اغلب در دهه‌ی ۴۰ و ۵۰ زندگی ظاهر می‌شود، اما ممکن است که برخی از افراد در دهه‌ی ۳۰ زندگی‌شان نیز به آن دچار شوند.

از آنجا که بیماری آلزایمر باعث می‌شود تا به‌تدریج قدرت حافظه، توانایی فکر کردن درست و درنهایت مراقبت از خودتان را از دست بدهید، به یک سیستم حمایتی قوی نیاز دارید. به منظور برنامه‌ریزی برای بقیه‌ی زندگی‌تان از اعضای خانواده، دوستان و دفتر انجمن آلزایمر در محل زندگی‌تان کمک بگیرید.

به گفته‌ی انجمن آلزایمر، امروزه بیش از ۵ میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری آلزایمر مبتلا هستند. گرچه آلزایمر غالبا در بزرگسالان بالای ۶۵ سال دیده می‌شود، اما حدود ۵ درصد از افرادی که این بیماری در آنها تشخیص داده می‌شود، آلزایمر زودرس دارند. این بدان معناست که بیماری این افراد در دهه‌ی ۴۰ یا ۵۰ زندگی‌شان تشخیص داده می‌شود.

تشخیص آلزایمر در جوانی می‌تواند دشوار باشد، زیرا ممکن است این‌طور به نظر برسد که بسیاری از علائم آلزایمر زودرس ناشی از رویدادهای معمول زندگی مانند استرس هستند. هنگامی که این بیماری بر مغز اثر بگذارد، می‌تواند باعث کاهش توانایی‌های حافظه، قدرت استدلال و تفکر شود. این اُفت، معمولا به‌آهستگی اتفاق می‌افتد اما می‌تواند در هر مورد متفاوت باشد.

بیماری آلزایمر (AD) متداول‌ترین شکل زوال عقل است. زوال عقل اصطلاحی کلی برای از دست دادن عملکرد حافظه یا سایر توانایی‌های ذهنی است که زندگی روزانه‌ی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

داشتن یک یا چند مورد از علائم زیر می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به آلزایمر باشد:

ممکن است که بیش‌ازحد معمول فراموشکار شوید، مثلا اغلب اوقات تاریخ‌ها یا رویدادهای مهم را فراموش کنید. اگر دائما دچار فراموشی می‌شوید و نیاز به یادآوری‌های مکرر دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما یا یکی از عزیزان‌تان در برنامه‌ریزی یا دنبال کردن برنامه‌هایتان دچار مشکل هستید، ممکن است به آلزایمر مبتلا باشید. در این صورت کار کردن با اعداد برای شما دشوار خواهد بود. این مورد، اغلب زمانی دیده می‌شود که می‌خواهید به حساب و کتاب‌ قبض‌های ماهیانه یا دسته چک‌تان بپردازید؛ در این هنگام حل مسئله و انجام محاسبات ریاضی برای شما تبدیل به چالش خواهد شد.

بعضی از افراد مبتلا به این اختلال، در تمرکز کردن دچار مشکل می‌شوند (عدم تمرکز). با پیشرفت این بیماری، ممکن است که انجام کارهای عادی روزمره که مستلزم تمرکز و تفکر هستند، زمان بیشتری را به خود اختصاص دهند. ممکن است که در توانایی رانندگی فرد نیز اختلالاتی ایجاد شود. اگر درحین رانندگی در مسیری آشنا گم شدید، دقت کنید که این مورد نیز می‌تواند یکی از نشانه‌‌های بیماری آلزایمر در جوانی باشد.

از دست دادن توانایی در دنبال کردن تاریخ‌ها و درک اشتباه از گذر زمان نیز دو مورد از متداول‌ترین علائم بیماری آلزایمر در جوانی (آلزایمر زودرس) هستند. برنامه‌ریزی برای رویدادهای آینده برای افراد مبتلا به آلزایمر دشوار است، چون آنها فورا اتفاق نمی‌افتند. با پیشرفت علائم آلزایمر، افراد مبتلا به آن درمورد جایی که هستند، نحوه‌ی رفتن‌شان به آن محل یا دلیل حضورشان در آنجا به‌شدت فراموشکار می‌شوند.

مشکلات بینایی نیز از دیگر علائمی هستند که می‌توانند اتفاق بیفتند. ممکن است که شما درهنگام مطالعه یا تشخیص فاصله، رنگ و کنتراست درحین رانندگی، مشکل پیدا کنید.

آغاز کردن مکالمه‌ها یا پیوستن به آنها ممکن است برای افراد مبتلا به آلزایمر دشوار به‌ نظر برسد. آنها ممکن است در وسط صحبت کردن به‌طور ناگهانی حرف‌شان را قطع کنند، چون ممکن است فراموش کنند که چطور باید جمله‌ی خود را به پایان برسانند. به همین دلیل معمولا حرف‌های تکراری می‌زنند. همچنین ممکن است در پیدا کردن کلمات مناسب برای موضوعات خاص دچار مشکل شوند.

اگر بیماری آلزایمر زودرس (آلزایمر در جوانی) داشته باشید، ممکن است وسایل را در جاهای غیرمعمول و اشتباه قرار دهید. در این مواقع رجوع کردن به حافظه و به یاد آوردن جایی که وسیله را آنجا گذاشته‌اید، به‌شدت دشوار می‌شود و ممکن است باعث شود که فکر کنید کسی دارد از شما دزدی می‌کند. با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، این مسئله بیشتر اتفاق می‌افتد.

فرد مبتلا به آلزایمر زودرس (آلزایمر در جوانی) ممکن است در تصمیم گیری مالی مشکل پیدا کند. این علامت، اغلب باعث تصمیمات مالی غلط و زیان‌بار می‌شود. مثلا ممکن است فرد درهنگام خرید، پول بسیار بیشتری به فروشنده بپردازد. به‌علاوه شخص بیمار معمولا به رعایت بهداشت فردی توجه‌ چندانی نمی‌کند. به‌عنوان مثال تعداد دفعات حمام رفتن او ممکن است به‌شدت کاهش یابد یا تمایلی به عوض کردن لباس‌های کثیفش نداشته باشد.

با ظاهر شدن علائم این بیماری، ممکن است متوجه شوید که روزبه‌روز، بیشتر از فعالیت‌های اجتماعی، پروژه‌های کاری یا سرگرمی‌هایی که قبلا برایتان جذاب بودند، دوری می‌کنید. این اجتناب می‌تواند با بدتر شدن علائم افزایش یابد.

ممکن است نوسانات شدیدی در خلق‌وخو و شخصیت افراد مبتلا به آلزایمر در جوانی اتفاق بیفتد. برخی تغییرات قابل‌توجه در خلق‌وخو عبارتند از:

ممکن است متوجه شوید که وقتی چیزی خارج از روال معمول اتفاق می‌افتد، به‌شدت تحریک و خشمگین می‌شوید.

علت دقیق آلزایمر زودرس (آلزایمر در جوانی)، به‌طور کامل مشخص نیست. بسیاری از محققان بر این باورند که چندین عامل باعث بروز این بیماری می‌شود، نه فقط یک عامل خاص.

محققان ژن‌های نادری را کشف کرده‌اند که ممکن است به‌طور مستقیم باعث آلزایمر شوند یا در ابتلا به آن نقش داشته باشند. این ژن‌ها می‌توانند از نسلی به نسل بعد منتقل شوند. داشتن این ژن‌ها می‌تواند باعث شود که بزرگسالان زیر ۶۵ سال، بسیار زودتر از حد انتظار علائم آلزایمر را از خود بروز دهند. تخمین زده می‌شود که کمتر از ۵ درصد از آلزایمرهای تشخیص داده‌شده، به علت وجود این ژن‌ها باشند. تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

اگرچه بیماری آلزایمر لزوما با افزایش سن اتفاق نمی‌افتد، اما خطر ابتلا به آن با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. ریسک ابتلا به این بیماری در بزرگسالان بالای ۸۵ سال تقریبا ۵۰ درصد است.

همچنین اگر یکی از والدین، خواهر یا برادر یا یکی از فرزندان به آلزایمر مبتلا باشند، شانس ابتلای شما به این بیماری افزایش می‌یابد. اگر بیش از یک عضو در خانواده به AD مبتلا باشند، احتمال ابتلای شما بسیار بیشتر خواهد شد.

آزمایش واحدی وجود ندارد که ابتلای شما به آلزایمر زودرس را تأیید کند، اما پزشک‌تان از چند راه می‌تواند بررسی کند که آیا شما به این بیماری مبتلا هستید یا نه.

دکتر پیش از هر چیز، درمورد سابقه‌ی پزشکی‌تان و همچنین هرگونه علائمی که درحال‌حاضر شما را آزار می‌دهد، سؤال خواهد کرد. به‌علاوه شما تست‌هایی انجام خواهید داد که حافظه‌‌تان را بررسی می‌نمایند و نشان می‌دهند که در حل مسائل چگونه عمل می‌کنید.

همچنین ممکن است تحت تست‌های تصویربرداری قرار بگیرید که تغییرات ایجادشده در مغز شما را بررسی و به رد سایر علل احتمالی علائم شما کمک می‌کنند. این تست‌ها می‌توانند شامل سی‌تی اسکن یا ام آر آی باشند.

همچنین ممکن است که پزشک‌تان، انجام آزمایشاتی را پیشنهاد کند که به‌دنبال مجموعه‌ای از تغییرات در ژن‌هایی هستند که با ابتلا به آلزایمر زودرس در ارتباطند.

اکثر کارشناسان معتقدند که بیماری آلزایمر به‌ علت تجمع پروتئینی به نام آمیلوئید در مغز ایجاد می‌شود. مقدار بیش‌ازحد این پروتئین بر نحوه‌ی فکر کردن شما تأثیر می‌گذارد.

هنوز کاملا مشخص نیست که چرا این بیماری در برخی افراد، زودتر از حد معمول آغاز می‌شود، بنابراین به بررسی‌های بیشتری در این زمینه نیاز است.علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

در برخی موارد، این بیماری جنبه‌ی ارثی دارد و ممکن است به علت وقوع تغییراتی در ژن‌هایی که از والدین‌تان به شما منتقل می‌شوند، اتفاق بیفتد.

درحال‌حاضر هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد. گاهی اوقات علائم بیماری آلزایمر می‌توانند تا حدودی با داروهایی که به بهبود حافظه یا کاهش اختلالات خواب کمک می‌کنند، برطرف شوند. درحال‌حاضر، تحقیقاتی در رابطه با درمان‌های جایگزینِ موجود برای آلزایمر، در حال انجام است.

بخش مهمی از کنترل بیماری شما، مثبت اندیش بودن است. به فعالیت‌هایی که همچنان از آنها لذت می‌برید، ادامه دهید. راه‌های مختلفی همچون یوگا یا تنفس عمیق را برای تمدد اعصاب امتحان کنید.

سعی کنید سلامتی و تناسب اندام خود را حفظ کنید. به این منظور، غذاهای سالم بخورید و به‌طور منظم ورزش کنید.

داروهایی وجود دارند که می‌توانند به کاهش برخی از علائم آلزایمر زودرس کمک کنند. پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کُند کردن روند ضعف حافظه تجویز نماید، مانند:

این داروها می‌توانند علائم شما را به مدت چند ماه تا چند سال به تأخیر بیندازند یا بهبود بخشند. آنها ممکن است به شما زمان بیشتری برای داشتن زندگی مستقل بدهند.

همچنین ممکن است که پزشک‌تان برای درمان بی خوابی، هراس شبانه، مقابله با اضطراب و سایر مشکلات مرتبط با آلزایمر، استفاده از قرص خواب، داروهای ضدافسردگی یا آرام‌بخش‌ها را به شما توصیه کند.

مواردی هستند که می‌توانید از همین حالا برای آنها برنامه‌ریزی کنید تا در آینده به کمک شما بیایند. به عنوان مثال، بهتر است که به وکیل مراجعه کنید و با او درمورد تمهیداتی که به آنها نیاز پیدا خواهید کرد، مشورت نمایید. دادن وکالت به یک فرد قابل‌اعتماد، به عزیزان‌تان را قادر می‌سازد تا در زمانی که دیگر نمی‌توانید تصمیمات مالی و سلامتی لازم را اتخاذ کنید، به جای شما تصمیم گیری کنند.

همچنین ایده‌ی خوبی است که درمورد نحوه‌ی پرداخت هزینه‌های مربوط به سلامت‌تان در آینده نیز فکر کنید. برخی از چیزهایی که باید در نظر بگیرید، از این قرارند: تجهیزات ایمنی که در خانه به آنها نیاز خواهید داشت یا کمک گرفتن از پرستاری حرفه‌ای. اعضای خانواده‌ را دور هم جمع کنید تا درمورد امور مالی و مقدار پولی که احتمالا برای دریافت مراقبت مناسب نیاز خواهید داشت، با آنها صحبت کنید.

یکی دیگر از کارهای اصلی که باید انجام دهید، تشکیل گروهی برای حمایت از خودتان است. افراد مختلف بسیاری می‌توانند در آن حضور داشته باشند؛ بستگان، دوستان، همسایه‌ها و متخصصین بهداشت و سلامت همگی می‌توانند در آن نقش داشته باشند. اعضای خانواده و پزشک شما می‌توانند در تشکیل این گروه به شما کمک کنند. مسئله‌ی مهم این است که تعیین کنید به چه چیزهایی نیاز دارید، برنامه‌ی مشخص و واقع‌بینانه‌ای آماده کنید و اطرافیان‌تان را از آن مطلع سازید.

علائم بیماری آلزایمر معمولا به مرور زمان بدتر می‌شوند. برای بسیاری از افراد از زمان شروع علائم تا تشخیص رسمی این بیماری توسط پزشک، چیزی بین ۲ تا ۴ سال طول می‌کشد. این دوره معمولا مرحله‌ی اولیه نامیده می‌شود. فرد پس از تشخیص آلزایمر، وارد مرحله‌ی دوم این بیماری می‌شود. این دوره که شامل اختلالات شناختی خفیف است، می‌تواند ۲ تا ۱۰ سال به طول بینجامد. درطول مرحله‌ی نهایی، ممکن است زوال عقل اتفاق بیفتد. زوال عقل، شدیدترین فُرم از این بیماری است. فرد در این مرحله ممکن است در دوره‌هایی حافظه‌اش را به‌طور کامل از دست بدهد و در انجام کارهایی مانند مدیریت مالی، رانندگی و مراقبت از خود به کمک نیاز پیدا کند.

اگر شما به بیماری آلزایمر مبتلا هستید، منابع زیادی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیارتان قرار دهند یا شما را به خدمات پشتیبانی حضوری معرفی کنند. انجمن آلزایمر، یکی از مراکزی است که اطلاعات به‌روز و مفیدی در رابطه با بیماری آلزایمر ارائه می‌دهد. دفاتر این انجمن در شهرهای مختلف، می‌توانند افراد مبتلا به آلزایمر را به مراکز درمانی معتبر و پرستاران آموزش‌دیده معرفی کنند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

خیلی بده آلزایمر.خدا نصیب هیچ کس نکنه

با آرزوی سلامتی برای همه‌ی عزیزان.

واقعٱ مریضیه بدیه.

بله، اختلالات ذهنی واقعا ناتوان‌کننده هستند.

ترسناکه

حق با شماست اما تا حدودی هم قابل پیشگیریه.

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

سردرد صبحگاهی و مهم‌ترین دلایل آن

قرص باکلوفن چیست؛ عوارض و تداخل دارویی آن چگونه است؟

کتاب بهانه ممنوع؛ اثری از وین دایر برای رسیدن به موفقیت

نشانه‌های سوء استفاده عاطفی چیست و درمقابل آن چه باید کرد؟

علائم بیماری چند شخصیتی چیست؛ تشخیص و درمان آن

ترین های جهان

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

به نقل از افکارنیوز،‌ دستش را به سمت انتهاي سفره دراز كرد و گفت: «لطفاً اون رو بدين به من… چي مي گن… چيز… اي بابا چي بود اسمش؟» و بقيه بهت زده نگاهش مي كردند و يكي يكي آنچه روي سفره بود را نام مي برند؛ «نون؟»، «ديس برنج؟»، «ظرف خورش؟» و… تا اينكه آخرش معلوم شد نمكدان را مي خواسته است. احتمالاً براي شما هم پيش آمده است كه فارغ از سن و سال گاهي چيزهاي ساده را فراموش كنيد؛ براي مثال يادتان نيايد كيف پول تان را چه كار كرده ايد يا اسم يك هنرپيشه معروف را فراموش كنيد، يادتان برود تولد دوست تان را تبريك بگوييد و مواردي از اين دست. خيلي ها در چنين شرايطي به شوخي مي گويند آلزايمر گرفته اند و خيلي هاي ديگر هم جدي جدي نگران اين مسئله مي شوند. آيا هر فراموشي اي نشانه شروع بيماري آلزايمر است؟ چرا دچار فراموشي مي شويم؟ چه موقع فراموشي، جدي و نشانه بيماري و چه موقع عادي و ناشي از عوامل بيروني است؟ نشانه هاي بيماري آلزايمر چيست؟ چه موقع بايد نگران شويم؟ پاسخ همه اين پرسش ها را در ادامه بخوانيد.

در گذشته نه چندان دور وقتي صحبت از حواس پرتي به ميان مي آمد، تصوير پيرزن يا پيرمردي به ذهن مي رسيد كه به دليل كهولت سن دچار اين مشكل شده اند اما امروز ديدن افراد جواني كه براي مثال پس از خارج شدن از محل كار در به در دنبال اتومبيل شان مي گردند و يادشان نيست آن را كجا پارك كرده اند، به هيچ وجه عجيب نيست.

انواع فراموشي

حافظه فرار:

يكي از شايع ترين انواع فراموشي هاست كه در آن آموخته ها و دانسته ها در طول زمان فراموش مي شوند. به طور كلي ذهن انسان تمايل دارد اطلاعات را بلافاصله پس از يادگيري فراموش كند، به همين دليل هر چه بيشتر از دانسته ها و اطلاعات استفاده كنيم كمتر فراموش شان مي كنيم. شايد در نگاه اول اين مسئله يك ضعف به نظر برسد اما يك موهبت است چون باعث مي شود اطلاعات به درد نخور از ذهن پاك شوند و فضا براي اطلاعات جديدتر و كاربردي تر باز شود.

حواس پرتي:

شايع ترين نوع فراموشي است كه در اثر عدم تمركز ايجاد مي شود؛ مثلاً به اين دليل يادمان مي رود كه كارت ملي مان را كجا گذاشته ايم كه از همان ابتدا به محلي كه آن را قرار مي دهيم توجه كافي نمي كنيم. وقتي هنگام انجام كاري به موضوع ديگري مي انديشيم و يا حتي به هيچ چيز ديگري فكر نمي كنيم، ذهن نيز اطلاعات را درست كدبندي نمي كند؛ بنابراين هنگام بازيابي به مشكل بر مي خورد.

بلوكه شدن ذهن:

وقتي مي گوييد: «نوك زبانم است ولي…» دقيقاً دچار بلوكه شدن حافظه شده ايد؛ يعني چيزي را مي دانيد اما نمي توانيد در آن لحظه درباره اش فكر كنيد و نمي توانيد يك خاطره يا اطلاعات خاص را بازيابي كنيد. گاهي شباهت دو خاطره يا اطلاعات باعث مي شود به جاي آنچه دنبالش هستيد، موارد مشابه را به خاطر بياوريد و ديگر پس از آن تا مدتي نتوانيد به خاطره و اطلاعات اصلي دسترسي داشته باشيد. اين مسئله با افزايش سن بيشتر رخ مي دهد و به همين دليل است كه بيشتر سالمندان نمي توانند اسامي را درست به خاطر بياورند.

يادآوري ناقص:

نوعي از فراموشي است كه اگرچه كل ماجرا را به ياد مي آوريم اما نمي توانيم جزئياتش را به خاطر بياوريم. نوع ديگر اين فراموشي زماني است كه فكر مي كنيم يك ايده بكر و تازه به ذهن مان خطور كرده است اما بازتاب چيزي است كه قبلاً خوانده، ديده يا شنيده ايم اما كاملاً فراموشش كرده ايم. بعضي از سرقت هاي ادبي غير عمد به اين دليل رخ مي دهند.

فراموشي پنهان:

واضح ترين خاطره ها نيز صددرصد با واقعيت منطبق نيستند چون هنگام به خاطر سپردن آنها تفسيرها، تجربه ها، باورها و وضعيت روحي در چگونگي ذخيره شدن آنها تاثير مي گذارند. اين مسئله باعث مي شود خاطره ها و اطلاعات با نوعي فيلتر شخصي در ذهن كدبندي شوند، به همين دليل موقع بازيابي آنها را طوري به ياد مي آوريم كه خودمان ذخيره كرده ايم، نه آن طور كه واقعاً رخ داده اند. با اين حساب، بخشي از واقعيت را فراموش مي كنيم بدون اينكه خودمان از آن باخبر باشيم.

۱۰ دليل شايع فراموشي

۱. افسردگي: افسردگي شديد مي تواند باعث فراموشي شود. وقتي ضربه روحي شديدي را تجربه كرده ايم، ارتباط مان با دنياي اطراف مخدوش مي شود و دچار نوعي حواس پرتي مي شويم. اگرچه با گذر زمان و كمرنگ تر شدن احساسات، فراموشي ناشي از آن نيز برطرف مي شود اما در صورت عدم رسيدگي به موقع، ممكن است با عميق تر شدن افسردگي، فراموشي نيز شديدتر شود.

۲. عوارض جانبي داروها: هر دارويي عوارض جانبي خود را دارد؛ فراموشي يكي از عوارض جانبي بعضي از داروهاست كه در بيشتر مواقع با قطع مصرف دارو خود به خود بهبود پيدا مي كند.

۳. كمبود ويتامين B: افرادي كه در رژيم غذايي شان ويتامين ۱۲B كافي وجود ندارد، ممكن است در دراز مدت به فراموشي دچار شوند چون اين ويتامين نقش مهمي در سلامت مغز دارد. عدم توجه به اين مسئله در دراز مدت مي تواند باعث آسيب هاي مغزي دائمي و غير قابل برگشت شود.

۴. بيماري هاي غده تيروئيد: فراموشي يكي از نشانه هاي مشكلات مربوط به تيروئيد است كه كمتر كسي به آن توجه مي كند. كم كاري غده تيروئيد باعث اختلال در حافظه مي شود زيرا بدن قادر به جذب مواد مغذي خوراكي هاي مصرف شده نيست. خوشبختانه بيماري هاي تيروئيد با يك آزمايش ساده خون قابل تشخيص هستند و درمان آنها نيز ساده است؛ بنابراين با درمان اين بيماري ها فراموشي ناشي از آنها نيز برطرف مي شود.

۵. كم خوابي و بي خوابي: كم خوابي و بي خوابي باعث مي شود نتوانيم روي جزئيات و كارهاي روزمره به خوبي تمركز كنيم و به دنبال آن دچار فراموشي مي شويم. راه حل؟ خوب بخوابيد.

۶. تداخلات دارويي: گاهي خود داروهاي مصرفي فراموشي ايجاد نمي كنند اما وقتي با داروهاي ديگري مصرف مي شوند، به خصوص در سالمندان كه مجبورند چند نوع دارو را با هم مصرف كنند، باعث بروز اين مشكل مي شوند. در اين صورت بهترين راه مشورت با پزشك براي تغيير داروهاي مصرفي است.

۷. كم آبي: از دست دادن آب بدن، به خصوص در سالمندان باعث بروز علائمي شبيه زوال مغزي مي شود؛ بنابراين مصرف روزانه آب كافي، به خصوص در فصل هاي گرم سال خيال تان را از بابت حداقل اين نوع فراموشي راحت مي كند.

۸. ضربه به سر: ضربه شديد به سر در اثر سقوط از ارتفاع يا سوانح رانندگي مي تواند باعث فراموشي شود اما نه با آن اغراقي كه در بيشتر فيلم ها و سريال هاي تلويزيوني مي بينيم. هر ضربه اي به سر باعث فراموشي نمي شود اما اگر شدت اين ضربه به قدري زياد باشد كه به سلول هاي مغز آسيب جدي برساند، حتي ممكن است فراموشي غير قابل برگشت ايجاد كند.

۹. زوال مغز: زوال مغز يكي از دلايل شايع فراموشي است كه در سالمندان بالاي ۶۰ سال ديده مي شود. اگرچه همه سالمندان در خطر زوال مغز و فراموشي نيستند اما بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به آن را بسيار افزايش مي دهد.

۱۰. تومورهاي مغزي: تومورهاي مغزي گاهي علائم شبيه زوال مغزي ايجاد مي كنند چون همزمان با رشد خود، سلول هاي مغز را از بين برده و فراموشي ايجاد مي كنند. بنابراين بسته به بزرگي و محل تومور شدت فراموشي نيز متفاوت است.

علائم آلزايمر

اگر حداقل دو مورد از علائم زير را داريد، به احتمال بسيار زياد در معرض ابتلا به آلزايمر هستيد.

ـ اختلال در برنامه ريزي و حل مشكلات
ـ فراموشي مختل كننده فعاليت هاي عادي
ـ تفسير اشتباه زمان و مكان
ـ اختلال در درك تصاوير و ابعاد
ـ اشكال در صحبت كردن و نوشتن
ـ اشتباه قرار دادن اشيا
ـ اختلال در قضاوت
ـ اختلال در انجام امور شغلي و روابط اجتماعي
ـ تغيير خلق و خو و شخصيت

كي ماجرا جدي است؟

فراموشي طبيعي و ناشي از افزايش سن فراموشي ناشي از زوال مغزي

با وجود فراموشي هاي مكرر مي توانيد به طور مستقل عمل كنيد و فعاليت هاي عادي و روزمره را انجام دهيد. در انجام امور روزمره ناتوان هستيد؛ براي مثال پرداخت قبوض، لباس پوشيدن، حمام كردن و… و نمي توانيد كارهايي را كه بارها انجام داده ايد، انجام دهيد

كاملاً به ياد مي آوريد چه موقع دچار فراموشي شده ايد. نمي توانيد به ياد بياوريد چه موقع فراموشي باعث اختلال در عملكردتان شده است

با وجود مشكل در جهت يابي اما در مسيرهاي آشنا گم نمي شويد در مسيرهاي آشنا گم مي شويد و نمي توانيد جهت درست را بيابيد

اگرچه در يافتن كلمه هاي مناسب به مشكل بر مي خوريد اما اين موضوع مانع از ادامه گفتگوهايتان نمي شود به طور مكرر كلمه ها را فراموش مي كنيد و يا در جاي اشتباه استفاده مي كنيد و بارها يك مطلب را در گفتگو تكرار مي كنيد

در قضاوت و تصميم گيري با مشكل مواجه نمي شويد در تصميم گيري ناتوان هستيد و نمي توانيد درست قضاوت كنيد يا درست رفتار كنيد.

چه نوع فراموشي جاي نگراني ندارد؟

گاهي دوست داريم بضي از مسائل را فراموش كنيم چون برايمان آزاردهنده هستند اما معمولاً اين اتفاق نمي افتد و اين خاطره ها و اطلاعات بيشتر در ذهن حك مي شوند. افراد مبتلا به افسردگي يا كساني كه به اختلال استرسي پس از حادثه دچارند بيشتر با اين نوع فراموشي در گيرند.

با اين حال، در بيشتر مواقع فراموشي جزو پديده هاي طبيعي زندگي است و با افزايش سن بيشتر مي شود اما در بيشتر مواقع اصلاً جاي نگراني ندارد و به معني بيماري نيست. از سوي ديگر فراموشي و حواس پرتي كاملاً قابل پيشگيري يا به تاخير انداختن است.

نكته مهم اينكه افراد در جواني به بيماري آلزايمر مبتلا نمي شوند زيرا اين بيماري در سنين بالاي ۶۰ سال بروز مي كند. هر چه سن افزايش يابد، احتمالاً ابتلا به آلزايمر نيز بيشتر مي شود. گفته مي شود افراد بالاي ۸۰ سال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد در خطر ابتلا به آلزايمر هستند.

با اين حال، اگر شرايط زير برايتان پيش آمد نگران نباشيد چون فراموشي تان كاملاً طبيعي است.

ـ يادتان نمي آيد كليدها، عينك، كارت ملي و… را كجا گذاشته ايد.
ـ اسامي آشنايان و دوستان قديمي تان را به خاطر نمي آوريد و بايد چند دقيقه درباره شان فكر كنيد.
ـ قرارهاي ملاقات كاري يا دوستانه و يا تاريخ تولد دوستان و آشنايان را فراموش مي كنيد.
ـ نمي توانيد آنچه را تازه خوانده ايد به ياد بياوريد و يا جزئيات يك گفتگو يا ماجرا را فراموش كرده ايد.
ـ وارد اتاقي شويد اما ندانيد چرا به آنجا رفته ايد.
ـ به آساني دچار عدم تمركز و حواس پرتي مي شويد.
ـ به قول معروف نمي توانيد آنچه نوك زبان تان است را به خاطر بياوريد.

راهنماي كوچك پيشگيري از فراموشي

نگذاريد مغزتان آكبند بماند!

هيچ كس نمي خواهد دچار فراموشي شود و براي يادآوري خاطره ها و اسم ها و… كلي به دهنش فشار بياورد. خوشبختانه همان طور كه در دو صفحه قبل خوانديد، اگر فراموشي جدي و در اثر زوال مغزي نباشد به راحتي قابل درمان و پيشگيري است. اگرچه متخصصان معتقدند اگر از جواني اقدام كنيد، مي توانيد آلزايمر را در سالمندي به تاخير بيندازيد.

چند روش غير مستقيم براي حفظ سلامت مغز

ـ ورزش كنيد:

احتمالاً ديگر حوصله تان از ديدن يا شنيدن اين عبارت در هر مبحث مربوط به سلامت در رسانه هاي مختلف سر رفته اما چاره چيست؛ واقعيتي است كه بايد پذيرفت. ورزش منظم باعث افزايش فاكتورهاي رشد مغزي و توليد سلول هاي جديد مغزي مي شود. ورزش همچنين باعث كاهش احتمال بروز اختلال هايي مي شود كه به فراموشي و زوال مغز منجر مي شوند؛ مانند ديابت و بيماري هاي قلبي عروقي. در نهايت نيز ورزش باعث كنترل بهتر استرس، اضطراب و افسردگي مي شود كه همه آنها در ايجاد فراموشي نقش دارند.

ـ روابط اجتماعي تان را گسترش دهيد:

پژوهش ها نشان داده اند افرادي كه به اندازه كافي با اقوام، دوستان و به طور كل افراد جامعه تعامل ندارند، بيشتر در خطر ابتلا به فراموشي هستند. روابط اجتماعي از چند جنبه به عملكرد بهتر مغز كمك مي كنند؛ براي مثال فعاليت هاي اجتماعي چالش هاي مثبت براي مغز ايجاد مي كنند و آن را به فعاليت بيشتر وا مي دارند و يا حس صميميتي كه در بين اعضاي خانواده وجود دارد، افسردگي و استرس را كاهش مي دهد. بنابراين با عضويت در يك باشگاه ورشي، فرهنگي و اجتماعي ذهن تان هميشه آماده و هوشيار مي ماند.

ـ سيگار نكشيد:

استعمال دخانيات باعث افزايش خطر بيماري هاي عروقي و سكته مغزي مي شود و اكسيژن رساني به مغز را مختل مي كند.

ـ مراقب تغذيه تان باشيد:

توقع داريد چه بگوييم؟ همان حرف هميشگي اما همچنان مهم؛ از ميوه ها و سبزيجات بيشتري در رژيم غذايي تان استفاده كنيد و چاي سبز بنوشيد. به طور كل غذاهاي حاوي آنتي اكسيدان مغزتان را سالم نگه مي دارند و نمي گذارند به قول معروف زنگ بزند! خوراكي هاي سرشار از چربي هاي امگا۳ مانند ماهي سالمون، تن، گردو و… براي مغز بسيار مفيدند. از سوي ديگر، مصرف كالري زياد مي تواند باعث ضعف حافظه شود.
همچنين توصيه مي شود اگر نمي خواهيد دچار فراموشي شويد حواس تان به مصرف چربي هاي اشباع شده و ترانس نيز باشد چون مي توانند با افزايش سطح كلسترول خون خطر سكته مغزي را بالا ببرند.

ـ استرس تان را مديريت كنيد:

كورتيزول يا هورمون استرس در دراز مدت به مغز آسيب مي رساند و باعث فراموشي مي شود. البته قبل از اينكه كار به آنجاها بكشد خود استرس و اضطراب مي توانند باعث فراموشي هاي موقت شوند. بنابراين دوري از استرس يا مديريت درست آن يعني دوري از فراموشي.

ـ خوب بخوابيد:

كم خوابي باعث اختلال در نحوه ذخيره شدن اطلاعات و اشكال در بازيابي هاي بعدي مي شود؛ كم خوابي باعث كاهش توليد سلول هاي جديد مغزي مي شود كه در نتيجه آن مشكلاتي مانند ضعف حافظه، عدم تمركز و ضعف در تصميم گيري و در نهايت افسردگي ايجاد مي شود. بنابراين هر كاري مي كنيد از خواب تان نزنيد.

پيشنهاد ويژه؛ پياده روي كنيد

پژوهش هاي اخير نشان مي دهند ۱۰ تا ۱۴ كيلومتر پياده روي در هفته احتمال زوال مغزي و فراموشي را تا ۵۰ درصد كاهش مي دهد.

چند توصيه براي فراموش نكردن قرارها و مكان ها

ـ زنگ ساعت كوكي، تلفن همراه يا وسايل الكترونيكي ديگر را روي يك ساعت قبل از ساعتي كه بايد در جايي حضور داشته باشيد تنظيم كنيد.
ـ اگر به مناطق ناآشنا مي رويد از نقشه استفاده كنيد تا در مسير معطل نشويد.
ـ از اعضاي خانواده و يا دوستان و آشنايان بخواهيد قرار و كارتان را به شما يادآوري كنند.

چند روش مستقيم براي حفظ سلامت مغز

ـ بازي هاي فكري مانند شطرنج انجام دهيد.
ـ جدول كلمات متقاطع و سودوكو حل كنيد.
ـ مطالعه كنيد
ـ مهارت هاي جديد ياد بگيريد؛ موسيقي، زبان خارجي، بازي و حتي مسير جديد خانه.
ـ كارهايي مانند باغباني را امتحان كنيد.

چند روش ساده براي يادآوري

چند توصيه براي به خاطر سپردن تاريخ ها، برنامه ها، كارهاي آينده و شماره تلفن ها:

ـ فهرست و يادداشت تهيه كنيد.
ـ روزهاي مهم را روي تقويم يا به صورت الكترونيكي روي وسايلي مانند تلفن هاي همراه مشخص كنيد.
ـ اگر در به خاطر آوردن نحوه انجام كاري به مشكل بر مي خوريد، مراحل آن را يادداشت كنيد.

چند توصيه براي به خاطر آوردن محلي كه وسايل تان را گذاشته ايد

ـ وقتي با وسايل پر مصرفي مانند تلفن همراه، كليد، عينك، ساعت و… كاري نداريد آنها در همان محلي قرار دهيد كه موقع كار كردن مي گذاريد.
ـ اگر مي خواهيد جاي يك وسيله مهم را عوض كنيد، هنگام قرار دادن آن در جاي جديد خوب به محل نگاه كنيد و جايش را با صداي بلند بگوييد.
ـ در صورت لزوم محل اشيا و وسايل پرمصرف را يادداشت كنيد.

تندرستي/ شماره ۱۳۰/ ۹ آبان ماه ۹۲/ سوادا ماركاريان/ صفحه ۳۴

محققان در بررسی های جدید، ارتباطی را میان بخشی از مغز که برای جهت یابی به کار می رود و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده یافته اند.

به گزارش اسپوتنیک، ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل نوشت: مطالعه جدید محققان دانشگاه ادینبورگ که پروژه ‘پیشگیری’ نام دارد در ارتباط با کشف علائم اولیه در سنین جوانی است که بر احتمال ابتلا به آلزایمر در بزرگسالی دلالت دارد.آلزایمر نوعی اختلال عملکرد مغز است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار را تحلیل می‌برد. به واقع، آلزایمر رایج‌ترین شکل زوال عقل است. علائم این بیماری با از دست دادن قدرت حفظ اطلاعات به خصوص حافظهٔ موقت در دوران پیری آغاز شده و به‌تدریج با از دست دادن قدرت تشخیص زمان، افسردگی، از دست دادن قدرت تکلم، گوشه‌گیری و سرانجام مرگ در اثر ناراحتی‌های تنفسی به پایان می‌رسد. مرگ پس از پنج تا 10 سال از بروز علائم اتفاق می‌افتد؛ اما فرآیند بیماری حدود 20 سال قبل از ظهور علائم آغاز شده‌ است.معمولا تا قبل از دوران 60 سالگی بیماری آلزایمر در افراد تشخیص داده نمی شود و این زمانی است گه بیماری آسیب عمیق به مغز وارد کرده است.محققان دانشگاه ادینبورگ در مطالعه طولانی مدت خود متوجه شدند که تضعیف مهارت های مسیریابی از اولین پیش نشانه های ابتلا به این وضعیت است.آنها در این مطالعه دو گروه از افراد 41 و 59 ساله را بررسی کردند، یک گروه —پرخطر- بستگان نزدیکی داشتند که به آلزایمر مبتلا بودند و گروه دیگر خویشاوندی با این بیماری ، نداشتند.یافته های این مطالعه که در مجله Alzheimer’s and Dementia journal منتشر خواهد شد، نشان داد افرادی که در طبقه پر خطر قرار داشتند توانایی کمتری در انجام آزمایش هایی داشتند که توانایی آنها را برای درک موقعیت مکانی شان محک می زد.این مطالعه همچنین نشان داد بخشی از مغز که مسئول جهت یابی است —هیپوکامپ — در این افراد کوچکتر است.محققان معتقدند که دارودرمانی در مراحل اولیه آلزایمر موثرتر است و شیوه زندگی سالم نیز می تواند مانع پیشرفت بالقوه این بیماری شود.مطالعه دیگری در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه مریلند نشان می دهد که 30 دقیقه راهپیمایی با سرعت متوسط برای چهار بار در هر هفته موجب کاهش اختلال شناختی خفیف می شود.

اطلاعیه اسپوتنیک

ثبت نام و گرفتن اجازه دسترسی کاربران در وبسایت های “اسپوتنیک” از طریق حساب یا حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی حاکی از قبول این مقررات خواهد بود.

کاربران ملزم هستند قوانین ملی و بین المللی را رعایت کنند. کاربران موظف هستند با دیگر شرکت کنندگان در بحث ها و خوانندگان محترمانه صحبت کنند. علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

مدیریت سایت حق دارد کامنت های نوشته شده به زبان های دیگر متفاوت با زبان سایت را حذف کند.

هرگونه کامنت درج شده درسایت های sputniknews.com به هر زبانی قابل تغییر است.

کامنت های کاربران در حالات زیر حذف می شود:

مدیریت حق دارد در صورت نقض این مقررات دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کرده یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع دهی از قبل، حذف کند.

کاربر می تواند با برقراری تماس با ناظمان از طریق پست الکترونیکی زیر پیشنهاد احیای حساب / آزاد کردن دسترسی را مطرح کند: moderator.ir@sputniknews.com

نامه باید حاوی نکات زیر باشد:

اگر ناظمان احیای حساب کاربری / آزاد کردن دسترسی را ممکن تشخیص دهند، این کار انجام خواهد شد.

در صورت نقض دوباره مقررات از جانب کاربر، دسترسی دیگر احیا نخواهد شد. برای برقراری تماس با گروه ناظمان به نشانی زیر نامه بنویسید: moderator.ir@sputniknews.com

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

راهنمای استفاده از کد QR

علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی

بیماری آلزایمر چیست؟ علائم و راه درمان بیماری آلزایمر مواد غذایی آلزایمر را از خود دور کنیدآلزایمر چگونه آغاز می شود؟۱۰ نشانه اولیه آلزایمر۱۳ عادت روزمره که باعث پیری میشوددستگاه ضربان ساز مغزی سلول‌های آلزایمری را دوباره جوان می‌کند + عکسآیا می‌توان از ابتلا به بیماری آلزایمر پیشگیری کرد؟ده علامت هشدار دهنده بیماری آلزایمرخوراکی های سنتی برای پیشگیری از آلزایمرويتامين B – پادزهري در برابر آلزايمر ترفندهای ساده از آلزایمر پیشگیری کنیدتشخیص آلزایمر با معاینه ساده چشمغذا های ضد آلزایمر کدامند؟مام های ضدعرق آلزایمر می آورند؟مبتلایان به آلزايمر نرگس بو کنند8 ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنندعوامل موثر در کاهش شنوایی افراد بالغپیشگیری از آلزایمر با مطالعهگیاه جینکوبیلوبا و اثرات ضد آلزایمر ماده غذایی که از زوال عقل پیشگیری می‌کنندتاثیر نور خورشید در کاهش ابتلا به آلزایمرورزش و بیماری آلزایمرابتلا به الزایمر با این رفتارهاچگونه با گیاهان طبیعی حافظه خود را تقویت کنیمفراموشی را فراموش کنید!مواد غذایی ضد فراموشی!جلوگيري از آلزايمر با مواد غذاييجلوگيري از آلزايمر با مواد غذاييمشکل اصلی «آلزایمر»آلزایمر چیست؟ابتلا به الزایمر با این رفتارهاآیا فراموشی بیماری است؟آیا برنامه غذایی شما باعث پیری تان می‌شود؟این فراموشی ها خطرناکندروش های مفید و مناسب برای جلوگیری از آلزایمر10 نشانه مبتلا شدن به بیماری آلزایمر..!نشانه های اولیه مبتلاشدن به آلزایمرآلزایمر چطور آغاز می شود؟روش های مفید و مناسب برای جلوگیری از آلزایمرمرحله به مرحله آلزایمربا کمک زبان از بیماری آلزایمر پیشگیری کنیدراهی آسان برای غلبه بر آلزایمرتاثیر جالب ادویه در حافظه و پیشگیری از آلزایمرآلزایمر و غذاهای ضد آنبیماری هولناک فراموشی در جوانیخواص مفید زردچوبه برای بدن انسانآزمون های مناسب برای تشخیص بیماری آلزایمرآلزایمر چیست؟ نکات جالب درباره ی آلزایمر

و…

علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی
علائم ابتلا به آلزایمر در جوانی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *