عفونت گوش و گلو

عفونت گوش و گلو
عفونت گوش و گلو


التهاب گوش یا عفونت گوش که به نام اوتیت (Otitis) شناخته می‌شود، یکی از بیماری‌های شایع گوش است. در صورت درگیری گوش میانی، بیماری را التهاب گوش میانی و در صورت درگیری گوش خارجی، آن را التهاب گوش بیرونی می‌نامیم.




عفونت گوش و گلو

دستگاه شنوایی انسان از سه بخش گوش بیرونی، میانی و درونی تشکیل شده است.

 

گوش بیرونی یا خارجی که به چشم دیده می شود، شامل پرده گوش (صماخ)، مجرای گوش و لاله گوش است وارتعاشات اصوات را می گیرد و به پرده صماخ انتقال می دهد.

 

گوش میانی شامل صندوق صماخ و استخوانچه های چکشی، سندانی و رکابی است و به واسطه این استخوان ها ارتعاشات اصوات را به گوش درونی منتقل می کند که از آنجا به وسیله عصب شنوایی به مغز منتقل خواهد شد.

 

گوش درونی یا داخلی در ارتباط با مغز واعصاب شنوایی است.

 

1- عفونت گوش خارجی

عفونت گوش خارجی در افراد شناگر و کارگرانی که در کارگاه هایی کار می کنند که دارای براده های منتشر در هوا هستند، شایع تر است. علت عفونت گوش می تواند باکتریایی، ویروسی و یا قارچی باشد.

 

از آنجا که عفونت گوش خارجی در افراد شناگر شایع است، به آن بیماری گوش شناگر هم می گویند.

 

علائم عفونت گوش خارجی

شامل احساس درد گوش و یا اطراف مجرای گوش، تب، احساس ناخوشی، التهاب غدد لنفاوی اطراف گوش و اختلال شنوایی به صورت خفیف و خارش و سوزش گوش است.


افرادی که شنا می کنند و یا با وسیله ای مجرای گوش را تحریک می کنند، بیشتر در معرض خطر عفونت گوش خارجی هستند.


 

درمان عفونت گوش خارجی

برای درمان عفونت گوش خارجی باید از آنتی بیوتیک مناسب با تجویز پزشک متخصص استفاده شود.

 

تخلیه ترشحات چرب و عفونی مجرای گوش بیرونی از طریق شستشوی گوش نیز در برخی موارد مفید است.

 

در صورتی که فرد بیمار دچار زونای گوش شده باشد باید بیشتر دقت کند و از داروهایی چون آسیکلوویر و یا کورتون، طبق دستور پزشک معالج استفاده نماید، زیرا بیماری زونا سبب فلج عصب شنوایی شده و اختلالات شنوایی و تعادلی ایجاد می کند.

2- عفونت گوش میانی

عفونت گوش میانی در نوزادان و کودکان بیشتر دیده می‌شود. این بیماری به‌دنبال عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بروز می‌کند. عفونت ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی باعث اختلال عملکرد شیپور استاش می‌شود و عفونت از طریق شیپور استاش بطرف گوش میانی پیشرفت می‌کند و باعث ایجاد بیماری التهاب گوش میانی می‌گردد.

 

عفونت گوش میانی خطرناک تر از عفونت گوش بیرونی است، زیرا می تواند سبب پارگی پرده صماخ و کری گردد و یا اینکه عفونت حاصله به طرف گوش داخلی و مغز منتقل شود.

 

علائم عفونت گوش میانی

تب ولرز، درد شدید و ضرباندار در گوش به ویژه در شب ها، کاهش شنوایی و خروج ترشحات زرد یا متمایل به سیاه از گوش و پارگی پرده صماخ از علائم عفونت گوش میانی است.

 

عفونت گوش میانی می تواند از راه عفونت گلو به گوش راه یابد و یا از راه خون (در سرخک، مخملک، تیفوس و عفونت خون) و یا از طریق دستکاری مجرای گوش بیرونی توسط فرد رخ دهد.عفونت گوش و گلو

 

لذا در صورت عفونت گلو و سینوزیت هر چه سریع تر آنها را درمان کنید، زیرا عفونت های گلو و سینوس ها توسط شیپور استاش به گوش میانی رفته و سبب عفونت حاد یا مزمن گوش می شوند.

 

عفونت گوش میانی نیز می تواند منشأ باکتریایی، ویروسی و یا قارچی داشته باشد.


درمان عفونت گوش میانی


از طریق آنتی بیوتیک (پس از آنتی بیوگرام از ترشحات گوش) و قطره های گوش و مسکن می توان به درمان آن پرداخت.

 

در صورتی که استخوانچه های گوش میانی دچار عفونت شوند، خروج ترشحات چرکی بدبو از مجرای گوش به همراه کاهش شنوایی رخ می دهد که درمان با چرک خشک کن (آنتی بیوتیک) و در بیشتر موارد جراحی ضرورت دارد.

 

اگر عفونت گوش میانی ادامه داشته باشد، پرده صماخ فرصت ترمیم و بسته شدن را پیدا نمی‌کند و در نتیجه فرد دچار عفونت مزمن گوش میانی می‌شود.

 

پیشگیری از عفونت گوش خارجی و میانی

برای پیشگیری از عفونت گوش بیرونی، هنگام استفاده از وان و یا هنگام شنا کردن باید پنبه آغشته به وازلین و یا گوشی خاصی که در داروخانه ها موجود است، در داخل گوش قرار دهید.

 

از دستکاری داخل گوش که معمولا با چوب کبریت و یا گوش پاک کن صورت می گیرد، جدا بپرهیزید.

 

در صورتی که علائمی مثل خارش یا سوزش در مجرای گوش مشاهده کردید و یا کاهش شنوایی داشتید، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

3- عفونت گوش درونی

عفونت گوش درونی بیشتر مربوط می شود به اختلالات دهلیزی و حلزونی گوش داخلی همراه با اختلالات تعادل و شنوایی که بسیار تخصصی است.

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

سلامت نیوز

ویکی پدیا

 

مطالب مرتبط:

عفونت گوش، درد دارد

درمان عفونت گوش در کودکان

خطر عفونت گوش با مکیدن پستانک

هر گوش دردی، عفونت گوش نیست

علایم و تشخیص التهاب گوش

عوامل ایجاد التهاب در گوش

گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی

گوش شناگر یک بیماری است

مشاوره متنی
شروع قیمت از رایگان


ویزیت ویدئویی
شروع قیمت از 19،500 تومان


نوبت حضوری
رزرو آنلاین و قطعی نوبت حضوری

عفونت گوش و گلو


۰۹:۱۶:۵۱ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰


۱۵:۰۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴


۱۵:۰۱:۱۹ ۱۳۹۶/۱۱/۲۴

دکتر امیر سجادیان
(متخصص گوش، حلق و بینی)

گلودرد میتواند نشانه عفونت باکتریایی باشد ولی ختما نیاز به ویزیت پزشک دارین

سوال قبل


زگیل تناسلی

سوال بعد


سقط جنین

شما هم سوال مشابهی دارید؟ از بین صدها پزشک با دانش و با تجربه زوپ سوال خود را بپرسید یا وقت ویزیت ویدئویی یا حضوری خود را رزرو کنید.


بی حسی

۱۹:۰۹:۲۸ ۱۳۹۶/۱۲/۰۴

سلام خسته نباشید بنده ۷روز پیش اتوپلاستی انجام دادم که از اون موقع تا حالا کل گوشم کاملا بی حس و غضروفش سفت هست آیا احتمال داره عصب حسی پاره شده باشه و دیگه نتونم حس کنم با گوشم؟


آتریزی گوش چپ

۱۶:۱۹:۴۴ ۱۳۹۴/۱۲/۱۶

با سلام و ضمن تشکر من دختری دارم که مادرزادی مبتلا به آتریزی یا انسداد مجرای گوش چپ هست الان 30ماهه هست خیلی نگران وضعش هستم هم ظاهر هم شنوایی در صورت امکان در هر دومورد راهنمایی بفرماییدآیا باید کاری بکنم یا منتظر بزرگ شدنش باشم ممنونم.


وجود چرک در گلو

۱۵:۰۸:۱۲ ۱۳۹۴/۱۲/۲۶

با سلام مادر من 70سال سن دارد. مرتب صبحها که بیدار میشود سرفه میکند و چرک از گلویش خارج میشود. نزد دکتر هم رفتیم گفته ریه هایت مشکلی ندارد و کلاریترومایسین به او دادند.با خوردن آن دارو خوب شد ولی بعد که تمام شد بازهم همین مشکل به سراغش آمد. از آنجا که کلاریترومایسین نارسایی قلبی می اورد و بخاطر طعم بد دهانش همیشه شکایت داشت خواهش میکنم بفرمائید چه کار ی میتوان انجام داد.


درد گلو

۱۹:۵۳:۱۴ ۱۳۹۷/۰۹/۱۴

سلام آقای دکتر من حدودا بعضی وقتا یه طرف جلوم درد میکنه اصلا اون طوری که خارش داشته باشه نتونم چیزی بخورم نه اون جوری نیست انگار مثلا استخوان درد هس سمت چپ گلوم هست انگار مثلا چیزی مونده باشه یا این جور مثل بغض نیست و خیلی منو نگران کرده اصلا هم شبیه گلو درد هنگام آنفولانزا نیست به نظر شما چه مشکلی من میتونم داشته باشم (من ۲۰ سالم هست )


سوزش گلو

۱۴:۱۳:۰۳ ۱۳۹۶/۱۰/۳۰

سلام خسته نباشید 5روزه سمت چپ گلوم و زیر گوش چپم احساس دردو سوزش دارم به طوری که دردش تا قفسه سینه هم میرسه…هنگام بلع مشکل دارم احساس میکنم خلط تو گلومه…سرفه خیلی کم …
6ماه پپش بخاطر تنگی نفس به دکتر قلب و عروق مراجعه کردم گشادی دریچه میترال تشخیص دادن….خواهش میکنم راهنمایی کنین چکار کنم تازگیا خیلی بی حوصله شدم زود خسته میشم زود عصبانی میشم…..

استفاده از زوپ همانند مشاوره تلفنی یا تلگرامی با پزشکان هرگز جایگزین مراجعه حضوری به پزشک و معاینه فیزیکی نمی گردد و صرفاً به عنوان ابزار مکمل ویزیت حضوری جهت ارتقاء کیفیت تجربه درمان و آگاهی جامعه می باشد.

عفونت گوش (عفونت حاد اوتییت) اغلب عفونت باکتری یا ویروسی است که بر گوش می‌گذارد، فضای پر از هوا در پشت پرده گوش که حاوی استخوان‌های کوچک ارتعاشی گوش است. کودکان بیشتر از بزرگ‌سالان می‌توانند عفونت گوش داشته باشند.

ازآنجاکه عفونت‌های گوش اغلب به‌خودی‌خود ایجاد می‌شوند، درمان ممکن است از کنترل درد و نظارت بر مشکل جلوگیری کند. عفونت گوش در نوزادان و موارد شدید معمولا به داروهای آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. مشکلات بلندمدت مربوط به عفونت‌های گوش – مایعات مداوم در گوش میانی، عفونت‌های مداوم یا عفونت‌های مکرر – می‌توانند مشکلات شنوایی و سایر عوارض جدی را ایجاد کنند.

شروع علائم و نشانه‌های عفونت گوش معمولا سریع است.

.علائم و نشانه‌های رایج در کودکان عبارت‌اند از:عفونت گوش و گلو

-درد گوش، خصوصا هنگام لمس کردن

-تکان دادن یا کشیدن به گوش

-سختی خوابیدن

-گریه بیش‌ازحد معمول

-دشواری شنیدن یا پاسخ دادن به صداها

-از دست دادن تعادل

-تب  (۳۸ C) یا بالاتر

-سردرد

-از دست دادن اشتها

-درد گوش

-خروج مایع از گوش

-شنوایی کاهش‌یافته

 

-علائم بیش از یک روز طول می‌کشد.

-علائم در کودک کمتر از ۶ ماهه وجود دارد.

-درد گوش بسیار شدید است.

-نوزاد یا کودک نوپای شما پس از سردرد یا سایر عفونت‌های تنفسی فوقانی، بی‌خوابی یا تحریک‌پذیر است.

-شما یک تخلیه مایع، گلوله یا خونریزی از گوش مشاهده می‌کنید.

-بزرگسالان با درد گوش یا ترشحات باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

 

گوش میانی

عفونت گوش توسط یک باکتری یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود. این عفونت اغلب از بیماری دیگری مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا آلرژی ناشی می‌شود که سبب تراکم و تورم بینی، گلو ولوله‌های اوستاکیای می‌شود.

 

لوله‌های Eustachia یک جفت لوله باریک است که از هر گوش میانی تا بالا در عقب گلو، پشت پرده بینی قرار دارد.

-تنظیم فشار هوا در گوش میانی

-تازه کردن هوا در گوش

-تخریب ترشحات طبیعی از گوش میانی

تورم، التهاب و مخاط در لوله‌های Eustachia از یک عفونت تنفسی فوقانی یا آلرژی می‌تواند آن‌ها را مسدود کند و باعث انباشت مایعات در گوش میانی شود. عفونت باکتری یا ویروسی این مایع معمولا باعث ایجاد نشانه‌های عفونت گوش می‌شود.

عفونت‌های گوش در کودکان به میزان زیادی شایع هستند، زیرا لوله‌های اوستاکیای آن‌ها باریک‌تر و افقی‌تر هستند – عواملی که موجب تخلیه آن‌ها بیشتر و مشکل‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

 

-آدنوئید دو پلاک کوچک از بافت بالا در پشت بینی است که معتقد است که نقش در فعالیت سیستم ایمنی بدن دارند، این عملکرد ممکن است باعث آلودگی، التهاب و تورم شود.

-ازآنجاکه آدنوئید ها در نزدیکی باز شدن لوله‌های Eustachian هستند، التهاب یا بزرگ شدن آدنوئید ها ممکن است لوله‌ها را مسدود کند، درنتیجه به عفونت گوش میانی کمک می‌کند. التهاب آدنوئید ها احتمالا نقش عفونت گوش در کودکان را ایفا می‌کند، زیرا کودکان دارای آدنوئید نسبتا بزرگ هستند.

           

عفونت گوش و گلو

-استفاده کردن از هندزفری و هدفون در بین جوانان بسیار شایع است. هندزفری اثرات زیان باری بروی شنوایی می‌تواند داشته باشد. سلول‌های موئی گوش داخلی بسیار حساس می‌باشند. استفاده از هندزفری با صدای بلند می‌تواند به سلول‌های موئی آسیب برساند.

-ناشنوایی ناشی از هندزفری ابتدا ممکن است به‌صورت وزوز بروز کند استفاده مداوم از هندزفری باعث عفونت گوش می‌شود. به علت ثابت ماندن هندزفری در گوش، ممکن است عفونت قارچی یا باکتری در گوش خارجی ایجاد شود. این عفونت ممکن است به ساختار گوش خارجی آسیب بزند و مسیر ورود صدا را تحت تأثیر قرار دهد.سردرد و سرگیجه از دیگر عوارض استفاده مداوم از هندزفری هست.

 

 

 

عوامل خطر عفونت گوش عبارت‌اند از:

-سن. کودکان بین ۶ ماه و ۲ سال بیشتر به علت اندازه و شکل لوله‌های الاستیکی خود و به علت سیستم ایمنی بدنشان به‌شدت حساس به عفونت گوش هستند.

-فعالیت. کودکانی که بیشتر در محیط خارج خانه حضور دارند بیشتر در معرض عوامل ایجادکننده عفونت گوش قرار می‌گیرند تا کودکانی که در محیط خانه‌اند.

-تغذیه.  نوزادانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند، به‌خصوص درحالی‌که دراز کشیدند، عفونت گوش بیشتری دارند نسبت به نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند.

-جلوگیری از سرماخوردگی و بیماری‌های دیگر. کودکان خود را آموزش دهید تا دست‌ها را به‌طور مرتب و شفاف بشوید و غذا و نوشیدنی‌ها را به اشتراک نگذارید.

– در صورت امکان، محدودیت زمانی ایجاد کنید برای خارج بودن کودک خود.

-اجتناب از دود دست‌دوم اطمینان حاصل کنید که هیچ‌کس در خانه شما سیگار نکشید دور از خانه، در محیط‌های دود غیرمجاز باقی بماند.

-کودک خود را تغذیه کنید در صورت امکان، شیر مادر را برای شش ماه شام ​​تغذیه کنید. شیر پستان شامل آنتی‌بادی‌هایی است که ممکن است از عفونت گوش محافظت کند.

-اگر بطری خورده باشد، کودک خود را در موقعیت صحیح نگه‌دارید.

-در مورد واکسیناسیون با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود بپرسید که واکسیناسیون مناسب برای کودک شما است. آنفولانزای فصلی، پنوموکوک و سایر واکسن‌های باکتریایی ممکن است به جلوگیری از عفونت گوش کمک کند.

 

منابع:عفونت گوش (گوش میانی)، درمان عفونت گوش.

ممنون بابت مقاله خوبتون .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

وبسایت

سوامی ویوکاناندا :

ایده‌ای را دنبال کنید. آن را به زندگی‌تان تبدیل کنید. به آن فکر کنید، رؤیایش را ببینید، با آن زندگی کنید، بگذارید مغز، ماهیچه‌ها، اعصاب و همه‌ی بخش‌های بدن‌تان مملو از آن ایده شود و ایده‌‌های دیگر را رها کنید؛ این مسیر موفقیت است.

تمامی حقوق برای سایت «زندگی سالم» محفوظ است. / زندگی سالم

عفونت گوش و گلو
عفونت گوش و گلو
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *