عفونت گوش میانی در بزرگسالان

عفونت گوش میانی در بزرگسالان
عفونت گوش میانی در بزرگسالان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بررسی و راهنمای انتخاب پزشک شما

رویه کاشت مو چگونه است؟ ریسک‌های این عمل (جراحی) چیست؟ آیا روش‌های جایگزینی وجود دارد؟

۲۰ دی ۱۳۹۷۲۰ دی ۱۳۹۷

۱۵ دی ۱۳۹۷۱۵ دی ۱۳۹۷

۳ دی ۱۳۹۷۴ دی ۱۳۹۷

عفونت گوش میانی در بزرگسالان

۱۰ آذر ۱۳۹۷۱۰ آذر ۱۳۹۷

حمله قلبی هنگامی رخ می‌دهد که جریان خون به قلب مسدود شود. از علائم حمله قلبی می‌توان به درد قفسه سینه، ضعف و … اشاره کرد.

۵ آذر ۱۳۹۷۵ آذر ۱۳۹۷

۲۸ آبان ۱۳۹۷۱ آذر ۱۳۹۷

۲۴ آبان ۱۳۹۷۲۴ آبان ۱۳۹۷

۲۱ آبان ۱۳۹۷۲۱ آبان ۱۳۹۷

یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص مشکلات کبد، سونوگرافی کبد است و برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی بسیار ضروری است.

۲۴ بهمن ۱۳۹۷۲۴ بهمن ۱۳۹۷

۲۳ بهمن ۱۳۹۷۲۳ بهمن ۱۳۹۷

۴ دی ۱۳۹۷۴ دی ۱۳۹۷

۲۴ آذر ۱۳۹۷۲۴ آذر ۱۳۹۷

آگاهی نسبت به کیست غده بارتولین در بانوان، کمک می‌کند تا از بروز آن جلوگیری شود و یا درمان آن بهتر انجام شود.

۴ بهمن ۱۳۹۷۶ بهمن ۱۳۹۷

۱ دی ۱۳۹۷۲ دی ۱۳۹۷

۱۰ آذر ۱۳۹۷۱۲ آذر ۱۳۹۷

۷ آذر ۱۳۹۷۷ آذر ۱۳۹۷

ما در طول روز به وسیله حس بینایی، شنوایی و لامسه با جهان اطراف خود ارتباط برقرار می‌کنیم. اما افرادی که به دلایلی مانند عفونت یا آلرژی شدید دچار انسداد …

۹ آبان ۱۳۹۷۹ آبان ۱۳۹۷

۶ آبان ۱۳۹۷۶ آبان ۱۳۹۷

۲۹ مهر ۱۳۹۷۲۹ مهر ۱۳۹۷

۲۵ مهر ۱۳۹۷۲۵ مهر ۱۳۹۷

تقویت مغز افراد میانسال و کهنسال برای پیشگیری از بیماری‌های مختلف، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد و باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۶ بهمن ۱۳۹۷۱۶ بهمن ۱۳۹۷

۱۵ دی ۱۳۹۷۱۵ دی ۱۳۹۷

۸ دی ۱۳۹۷۸ دی ۱۳۹۷

۲۷ آذر ۱۳۹۷۲۷ آذر ۱۳۹۷

اگر شما به‌تازگی صاحب نوزاد خصوصا نوع زودرس شده‌اید، احتمالا روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌های اخیر را با انجام آزمایش‌ها، اندازه‌گیری‌ها و وزن کردن سپری کرده‌اید.

۱۸ دی ۱۳۹۷۱۸ دی ۱۳۹۷

۱ دی ۱۳۹۷۱ دی ۱۳۹۷

۲۷ آذر ۱۳۹۷۲۷ آذر ۱۳۹۷

۱۹ آذر ۱۳۹۷۱۹ آذر ۱۳۹۷

شکستگی یکی از مشکلات رایج برای استخوان‌ها است و هر فرد به طور متوسط در طول زندگی خود دو بار با شکستگی استخوان مواجه می‌شود. شکستگی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد …

۱۳ بهمن ۱۳۹۷۱۳ بهمن ۱۳۹۷

۱۰ بهمن ۱۳۹۷۱۰ بهمن ۱۳۹۷

۳ بهمن ۱۳۹۷۳ بهمن ۱۳۹۷

عفونت گوش میانی در بزرگسالان

۳ بهمن ۱۳۹۷۳ بهمن ۱۳۹۷

سقط خودبه‌خودی به از دست دادن جنین قبل از شروع هفته بیستم از حاملگی اطلاق می‌شود که برای هر مادری ممکن است اتفاق بیافتد.

۱۶ بهمن ۱۳۹۷۱۶ بهمن ۱۳۹۷

۸ بهمن ۱۳۹۷۸ بهمن ۱۳۹۷

۱۹ دی ۱۳۹۷۱۹ دی ۱۳۹۷

۱۵ دی ۱۳۹۷۱۵ دی ۱۳۹۷

۲۹ بهمن ۱۳۹۶

۱۳ مرداد ۱۳۹۷۱۳ مرداد ۱۳۹۷

۱۷ بهمن ۱۳۹۶

۵ بهمن ۱۳۹۶

۱۶ اسفند ۱۳۹۶۲۸ مرداد ۱۳۹۷

سلام مطلب فوق العاده ی داری خیلی دوستش داشتم نمیدونم چطور از شما قد دانی…

باتشکر

با درود وسپاس از زحماتتان،درافزودن دانائی های مربوط به بهداشت تن وروان در بین مردم…

A QUICK OVERVIEW OF OUR GLOBAL VAPE SHOP DATABASE Our Global Vape Shop Database contains…

سلام پسر من شبها خوب نمی خوابد با دهان باز تنفس می کند و گه…

کلیه مطالب این سایت برای مجموعه دکتردکتر محفوظ است

Otitis media (OM) واژه پزشکی برای عفونت گوش میانی است. گوش میانی درست در پشت پرده گوش شما قرار دارد. عفونت گوش و وجود مایع در گوش نوزادان و کودکان کوچکتر از بزرگسالان شایع تر است. این به این دلیل است که لوله های باریک (لوله های Eustachian) که از گوش میانی تا بالا در پشت گلو ادامه دارند که باعث تخلیه ترشحات طبیعی گوش می شوند، در کودکان کوتاه تر و افقی تر هستند. در نتیجه، این لوله ها احتمال بیشتری دارند که اشباع شده و آلوده به باکتری ها و ویروس ها شوند. در اکثر موارد، عفونت های گوش خودشان را از بین می برند – این معمولا به این دلیل است که عفونت ویروسی است و با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود. مهم است توجه داشته باشید که اگر گوش درد دارید، هیچ گونه درمانی را که شامل داخل کردن هر چیزی به کانال گوش می شود انجام ندهید، تا زمانی که پزشک قادر به بررسی کانال گوش شما با اتوسکوپ خود نباشد، نمی توان اطمینان حاصل کرد که غشای تیپنیک آسیبی ندیده است .

۱- از روش منتظر بمانید و ببینید چه چیزی پیش می آید استفاده کنید

بیشتر اوقات، سیستم ایمنی بدن انسان می تواند با صرف کردن کمی زمان (معمولا در دو تا سه روز) عفونت گوش را بهبود بخشد. این که اکثر عفونت های گوش می توانند در حقیقت خودشان را بهبود ببخشند موجب شده است تعدادی از پزشکان از روش “منتظر بمانید و ببینید چه چیزی پیش می آید” حمایت کنند که به معنای تسکین دادن درد با استفاده کردن از مسکن ها و استفاده نکردن از آنتی بیوتیک هاست.

۲- آنتی بیوتیک مصرف کنید

عفونت گوش میانی در بزرگسالان

اگر عفونت به تنهایی برطرف نشود، پزشک شما احتمالا یک دوره ۱۰ روزه آنتی بیوتیک را تجویز می کند، که می تواند عفونت را درمان کند و بعضی علائم را کوتاه کند. معمولا آنتی بیوتیک های تجویز شده عبارتند از آموکسی سیلین و همچنین زیتروماکس (اگر شما به پنی سیلین حساسیت دارید). آنتی بیوتیک ها اغلب برای افرادی که از عفونت های مکرر رنج می برند یا برای کسانی که عفونت های شدید و بسیار درد آور دارند، تجویز می شود. در اکثر موارد، آنتی بیوتیک ها باید عفونت را از بین ببرند. عوارض جانبی بالقوه شامل بثورات پوستی، تهوع، استفراغ و اسهال است.

۳- از دکونژستانت استفاده کنید

از ضد احتقان ها یا داروهایی که بتواند مایع انباشته شده به وسیله عفونت را از بین ببرد استفاده کنید. شما می توانید آنها را به شکل اسپری بینی یا داروهای خوراکی دریافت کنید و می توانید آن ها را در اکثر داروخانه ها خریداری کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دستورالعمل روی برچسب را دنبال کنید. توجه داشته باشید که شواهد کمی وجود دارد که ضد احتقان هاعفونت گوش را بهبود می بخشند و به همین دلیل معمولا مصرف آن ها توصیه نمی شود.

۴- عمل میرینگوتومی انجام دهید

جراحی گوش ممکن است در موارد عفونت های گوش مکرر که از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها از بین نمی رود یک گزینه خوب باشد. جراحی به نام میرینگوتومی، شامل تخلیه مایع از گوش میانی و وارد کردن لوله تهویه به پرده گوش است. معمولا برای تعیین اینکه آیا این جراحی مناسب شما است یا نه، باید به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید.

۱- از کمپرس گرم استفاده کنید

بر روی گوش آسیب دیده، یک دستمال مرطوب و گرم برای کاهش درد و خارش و خفقان قرار دهید. شما می توانید از هر نوع کمپرس گرم استفاده کنید، مانند یک حوله گرم پیچیده شده در آب گرم و یا داغ

۲- از مسکن استفاده کنید

پزشک شما ممکن است از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند تا درد و احساس ناراحتی را کاهش دهد. مطمئن شوید که دوز مشخص شده در برچسب رامصرف کنید.

۳- از قطره های گوش استفاده کنید

اگر درد قابل توجهی دارید، پزشک ممکن است قطره های گوش مانند آنتی پییرین – بنزوکائین – گلیسیرین (آودورکس) را برای از بین بردن درد تا زمانی که پرده گوش سالم است و آسیبی ندیده تجویز کند. تجویز متداول پزشکان این است که سه یا چهار قطره دارو در کانال گوش خود دو بار در روز به مدت هفت روز بریزید. برای یک دقیقه به پهلو دراز بکشد تا قطره زمان این را داشته باشد که در جای مناسب قرار بگیرد.

۴- حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

برای از بین بردن درد و کمک به تخلیه مایعاتی که در گوش شما است، می توانید موقعیتی را که شب ها درآن حالت می خوابید، تغییر دهید. چند بالش را زیر سر خود بگذارید تا سر خود را بالا بیاورید تا مایعات از لوله گوش شما تخلیه شوند.

۱- قبل از مصرف کردن هرگونه مرهم گیاهی پزشکتان را ملاقات کنید

بعضی از افراد قبل از ملاقات کردن یک پزشک از داروهای ضد میکروبی طبیعی استفاده می کنند. این کار در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا نمی توانید بگویید که آیا کودک واقعا از یک پرده گوش سوراخ شده رنج می برد یا خیر، یک تومور در کانال گوش، یک برش در پوست گوش یا یک چیز شدیدتر دیگری از یک عفونت گوش ساده است. اعمال یک درمان خانگی می تواند این شرایط را تشدید کند و یا ممکن است پزشکان توانایی تشخیص آنها را هنگامی که به داخل گوش نگاه می کنند، نداشته باشند. اگر کودک دارای پرده گوش سوراخ شده باشد، انجام این کار نیز می تواند به طور جدی باعث ایجاد ناشنوایی در آن گوش شود.

۲- از روغن سیر یا نارگیل خانگی استفاده کنید

هر دو روغن سیر و نارگیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارند و برای درمان عفونت خانگی به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند. روغن سیر را می توان در خانه از چندین حبه سیر و روغن نارگیل تهیه کرد و برای رسیدن به بهترین نتایج، باید روغن نارگیل بکر و با فشار سرد تهیه شده باشد.

۳- آدامس زایلیتول بجوید

زایلیتول یک شیرین کننده طبیعی یا جایگزین شکر است. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد که زایلیتول ممکن است تعداد عفونت های گوش را به حداقل برساند زیرا با با باکتری که می تواند در گوش شما رشد کند و باعث عفونت شود مبارزه می کند. دو قطعه آدامس حاوی زایلیتول پنج بار در روز بخورید .

۴- از سرکه سیب استفاده کنید

یکی دیگر از داروهای ضد میکروبی طبیعی، سرکه سیب است. برخی شواهد بی نظیر – گرچه بدون هیچ گونه حمایت علمی وجود دارد که سرکه ممکن است در کمک به از بین بردن عفونت گوش مفید باشد. سرکه را با استفاده از یک بخش سرکه به یک بخش آب رقیق کنید، سپس کانال گوش را با محلول پر کنید، آن را با یک توپ پنبه یا لیف بپوشانید و بر روی طرف دیگرتان دراز بکشید. پس از پنج دقیقه با خم کردن گوش آسیب دیده گوش را خالی کنید.

۵- از لبنیات در رژیم غذایی تان کمتر استفاده کنید

اگر چه اخیرا تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی احتمالا تولید موکوس را افزایش نمی دهند، مطالعات موردی وجود دارد که در آن افراد گزارش می کنند که لبنیات این کار را انجام می دهد. اگر تولید موکوس افزایش یابد، می تواند لوله های Eustachia را مسدود کند و خطر رشد باکتری را افزایش دهد.عفونت گوش میانی در بزرگسالان

۱- علائم مشخص و مربوط به گوشتان را یادداشت کنید

شایع ترین علائم عفونت گوش میانی عبارتند از: درد گوش یا کشیدن گوش (اگر کودک هنوز نمی تواند درد را بیان کند)، سرگیجه، تب و حتی استفراغ. علاوه بر این، یک کودک ممکن است نتواند به طور معمول غذا بخورد و یا به طور نرمال بخوابد، زیرا دراز کشیدن، جویدن و مکیدن می تواند درد و فشار در گوش را ایجاد کند. بزرگسالان نیز درد، احساس فشار و ناراحتی در هنگام دراز کشیدن را تجربه می کنند.

با توجه به اینکه گروه سنی سه ماهه تا دو سال مورد تاثیر عفونت های گوش و پیدایش مایع در گوش قرار می گیرند، والدین یا مسئولین بهداشت باید اطلاعات و تاریخچه کودک را به طور دقیق به پزشک کودک بدهند. بنابراین، مهم است که پیگیر باشید و به علائم ذکر شده به دقت توجه کنید.

۲- به علائم شایع سرماخوردگی توجه کنید

عفونت های گوش به عنوان عفونت های ثانویه در نظر گرفته می شوند که از “سرماخوردگی” یا عفونت های اولیه پیروی می کنند. شما باید انتظار ترشحات بینی یا گرفتگی آن، سرفه، گلودرد و تب پایین، علائم معمولی که به همراه سرماخوردگی به وجود می آیند را داشته باشید.

۳- به دنبال مشکلات شنوایی بگردید

گوش میانی معمولا با هوا پر می شود که امواج صوتی را می فرستد. هنگامی که گوش میانی در طی یک عفونت با مایع پر شود،‌ صداها متفاوت خواهند بود یا کاهش خواهند یافت. بعضی از مردم از این شکایت دارند که به نظر می رسد به صداها در زیر آب گوش می دهند. علائمی که ممکن است نشان دهنده این باشند که شنوایی سالم شما تحت تاثیر قرار گرفته عبارتند از:

۴- عوارض بالقوه را بشناسید

اکثر عفونت های گوش باعث ایجاد عوارض درازمدت نمی شود و اغلب طی دو تا سه روز خودشان بهبود می یابند. با این حال، عفونت های مکرر می تواند منجر به عوارض جدی مانند این ها شوند:

۵- با پزشکتان یک قرار ملاقات تعیین کنید

اگر در حین کار به داشتن یک عفونت گوش مشکوک شده اید،‌ برای تایید تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک با استفاده از یک اتوسکوپ، یک ابزار کوچک که مانند یک چراغ قوه به نظر می رسد، گوش شما را بررسی می کند. این به پزشک کمک می کند تا داخل پرده گوش را نگاه کند.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

درمان عفونت گوش میانی به عوامل مختلفی مانند سن و شدت علائم بستگی دارد. از روش‌های درمان عفونت گوش می توان به مصرف آنتی‌بیوتیک، استفاده از لوله گوش و همچنین چکاندن سرکه سیب در گوش اشاره کرد.

 از هر چهار کودک در دنیا، یک نفر تا سن ۱۰ سالگی، به عفونت گوش میانی مبتلا می‌شود. التهاب گوش میانی نوعی عفونت گوش است که باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایع در پشت پرده گوش می‌شود. هر کسی ممکن است به عفونت گوش میانی مبتلا شود، اما نوزادان شش تا ۱۵ ماه بیشتر در معرض این عفونت قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی روش‌های درمان عفونت گوش میانی می‌پردازیم.

 

مقداری سرکه سیب را با آب رقیق کرده و چند قطره از آن را در گوش خود بریزید. گوش خود را با کمی پنبه پوشانده و طوری دراز بکشید که گوش آلوده به سمت بالا قرار بگیرد. با چکاندن سرکه سیب به داخل گوش، به طور طبیعی می‌توانید درد گوش را تسکین دهید.

به جای استفاده از گوش پاک کن، می‌توانید از روغن زیتون برای از بین بردن چرک گوش خود استفاده کنید. همانند مخلوط سرکه سیب، چند قطره روغن زیتون را مستقیما در گوش خود بریزید. کمی صبر کنید تا تاثیر کند. سپس، متوجه خواهید شد که چرک گوش نرم شده و راحت‌تر از گوش خارج می‌شود.عفونت گوش میانی در بزرگسالان

کمی نمک را در دستگاه مایکروویو گرم کنید. توجه داشته باشید که نمک نباید زیاد داغ شود. نمک گرم شده را درون یک جوراب ریخته و آن را مستقیما بر روی گوش خود قرار دهید. گرما باعث کاهش التهاب و درد خواهد شد.

منبع: ستاره

کلیه حقوق برای «اتاق خبر 24» محفوظ بوده و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

Select Page

آوریل 28, 2016 | پزشکی

* این مقاله جنبه ی آموزشی دارد نه درمانی، هر دارویی باید با تشخیص و تجویز پزشک مصرف شود.

در این مقاله به عفونت گوش میانی می پردازیم و نه عفونت گوش خارجی که به آن عفونت گوش شناگران هم می گویند و معمولاً در تابستان ها وجود آب در گوش باعث تولید عفونت قارچی یا باکتریایی می شود و درمان آن با درمان عفونت گوش میانی فرق می کند. هم چنین به عفونت گوش داخلی که به آن عفونت لابیرنت می گویند نیز بعدا می پردازیم.عفونت گوش میانی در بزرگسالان

“اتیت” عفونت و یا انفلاماسیون گوش است در فضای استخوانی کوچکی در گوش میانی که در پشت پرده گوش قرار دارد. این فضا توسط مجرایی که شیپور استاش نام دارد به قسمت بالایی حلق وصل می شود و در بیشتر موارد از همین راه است که ویروس یا باکتری ها به علت سرماخوردگی یا گلودرد (فارنژیت) به طرف گوش میانی بالا می روند.

همه افراد می توانند اتیت بگیرند ولی بیشتر بیماران را کودکان تشکیل می دهند و معمولا با گوش درد و تب همراه است. ۷۰ درصد موارد باکتری ها باعث اتیت می شوند و سی درصد ویروس ها و در بیشتر موارد در عرض چند روز درمان می شود.

این بیماری عفونی در اکثر موارد در نزد شیرخواران و کودکان دیده می شود و معمولاً قبل از سه سالگی ۸۵ درصد کودکان حداقل یکبار به آن دچار می شوند و بعضی دو بار یا بیشتر. باید دانست که استفاده وسیع از بعضی واکسن ها علیه پنوموکوک و واکسن ضد گریپ باعث می شود که کمی از تعداد بیماران کاسته شود. در سال ۲۰۰۹ ـ ۲۰۰۸ پنجاه درصد از کودکان دو تا سه ساله حداقل یک بار اتیت گرفته اند.

انواع اتیت

سه نوع اتیت گوش میانی وجود دارد که علل و سیمپتوم های مختلفی دارند:

اتیت حاد ـ عفونت گوش میانی است که معمولا ۷ تا ۱۴ روز طول می کشد.

اتیت حاد مقاوم ـ که بیشتر از شش هفته طول می کشد. امکان اینکه مایعی در داخل گوش به مدت سه ماه و یا بیشتر جمع شود هست که نه علامت عفونی دارد و نه درد. در این حالت به آن اتیت سروزی می گویند که مشکل تولید شده بر اثر اتیت حاد است.

اتیت عودکننده ـ وقتی که اتیت حاد چند بار در یک فصل دیده شود به آن اتیت عودکننده می گویند.

علل تولید بیماری

در اغلب موارد عامل بیماری یک عفونت ویروسی است که اول به صورت سرماخوردگی و یا فارانژیت است و بر اثر آب ریزش بینی ویروس می تواند به گوش میانی برود و در ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد یک عفونت باکتریایی هم به عفونت ویروسی اضافه می شود.

وقتی که شیپور استاش متورم یا بسته می شود امکان تولید یک اتیت میانی حاد زیاد است. شیپور استاش باعث می شود که فشار هوای داخل فضای گوش میانی و قسمت فوقانی حلق و هوای بیرون متعادل باشند و ترشحات گوش میانی را نیز خارج می کند. گاهی بر اثر سرماخوردگی مایع تولید شده بر اثر انفلاماسیون به خوبی خارج نمی شود و ازدیاد مایع و عدم تعادل فشار در داخل گوش میانی بهترین محیط برای ازدیاد و فعالیت های میکروبی است.

علل اتیت های مقاوم و تکراری

ـ وجود مایع عفونی در گوش پس از یک اتیت حاد

ـ پرده گوش پاره شده که بسته نشده باشد به عفونت مقاوم در گوش میانی کمک می کند.

ـ تب یونجه و آلرژی های درمان نشده دیگر.

ـ انفلاماسیون غدد آدنوئید که وقتی عفونی می شوند می توانند شیپور استاش را مسدود کنند.

مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید

اتیت حاد به ندرت ممکن است مشکلات جدی سلامتی تولید کند. مشکلاتی که بیش از همه دیده می شوند عبارتند از اتیت سروزی و اتیت های تکراری.

اتیت میانی سروزی و اتیت های تکراری می توانند باعث کم شدن شنوایی بشوند که در بعضی مواقع باعث تاخیر در یادگیری زبان در کودکان می شود و باید تشخیص داده و درمان شود.

هنگام عفونت گوش میانی مایع داخلی بر روی پرده گوش فشار وارد می کند که ممکن است تولید دردهای شدید و سپس پارگی پرده گوش و ترشحات چرکی یا خونی کند، ولی پارگی پرده گوش باعث از بین رفتن درد شده و در اکثر موارد در عرض چند روز خوب می شود. اگر پارگی پرده گوش تکرار شود ممکن است عمل جراحی لازم شود.

سیمپتوم های اتیت گوش میانی

نزد شیرخواران و کودکان

ـ اکثراً تب شدید

ـ درد در یک یا هر دو گوش که باعث می شود کودک مرتباً گوش ها را لمس کند (مالیدن یا کشیدن گوش)

ـ گریه، بی تابی و اشکال در خوابیدن و تحریک پذیری

ـ بی اشتهایی

ـ ترشحاتی که از یک گوش خارج می شود.

ـ کم شدن شنوایی؛ کودک به صداهای ضعیف جواب نمی دهد.

ـ در بعضی از کودکان باعث اشکالاتی در دستگاه گوارش می شود مانند اسهال و استفراغ.

باید دانست که در بیشتر کودکان امکان وجود ترشحات در داخل گوش میانی تا دو ماه پس از درمان عفونت وجود دارد که در اکثر موارد خطرناک نیست ولی باعث ناراحتی می شود.

سیمپتوم های اتیت سروزی

ـ اتیت های سروزی ممکن است تشخیص داده نشود، زیرا باعث درد شدید نمی شود و مهم ترین سیمپتوم آن کم شدن شنوایی یا تأخیر در حرف زدن کودک می شود. این بیماری در کودکان بین ۳ تا ۶ سال زیاد دیده می شود. اگر متوجه می شوید که کودک شما خوب نمی شنود با پزشک مشورت کنید.

نزد بزرگسالان

ـ درد نباض (ریتم ضربان قلب) در گوش که می تواند حتی در سر هم احساس بشود.

ـ احساس گرفتگی در گوش که باعث کم شدن شنوایی می شود.عفونت گوش میانی در بزرگسالان

ـ بی حالی عمومی مثل کمبود انرژی، تحریک پذیری، اشکال در خوابیدن و غیره و گاهی همراه با تب شدید.

ـ وزوز در گوش.

ـ گاهی خروج ترشحات زرد رنگ از سوراخ گوش که نشان دهنده پاره شدن پرده گوش است.

ـ سرگیجه و عدم تعادل

ـ اغلب قبل از اتیت سرماخوردگی وجود داشته.

چه کسانی در خطر مبتلا شدن هستند

به طور کلی کودکان خردسال به آن مبتلا می شوند و آن هم به دلیل شکل و قرار گرفتن شیپور استاش است که نازک و افقی است و اگر آلرژی، سرماخوردگی و عفونت در دستگاه تنفسی وجود داشته باشد مایع تولید شونده غلیظ شده و باعث بسته شدن شیپور استاش و ایجاد محیط مناسبی برای فعالیت ویروس ها و باکتری ها در گوش میانی می شوند. کودکان به علت این که سیستم دفاعی بدنشان هنوز کامل نیست بیشتر دچار اتیت میانی می شوند.

ـ کودکانی که خواهر یا برادرشان دچار عفونت در گوش شده اند.

ـ کودکانی که دارای سابقه فامیلی آلرژی مانند آسم، اگزما، تب یونجه (آلرژی فصلی) و آلرژی های غذایی هستند و یا خودشان آلرژیک هستند. بعضی از مطالعات نشان داده که رابطه ای میان اتیت تکراری و آلرژی نسبت به شیر گاو در کودکان وجود دارد.

ـ کودکان تری زومیک

ـ کودکانی که دچار شکاف در لب و دهان هستند.

ـ کودکان نارس به دنیا آمده

ـ به عللی که هنوز مشخص نشده پسرها بیشتر از دخترها مبتلا می شوند.

ـ کسانی که شیپور استاش آنها کم کاری دارد و باعث می شود مایعات به راحتی در گوش میانی جمع شوند.

ـ اینوئیت ها، سرخ پوستان، افراد بومی ساکن آلاسکا به علت شکل شیپور استاش شان

عواملی که باعث خطر آلودگی می شوند

ـ رفتن کودکان به مهد کودک و کودکستان

ـ در معرض دود سیگار و یا میزان بالای آلودگی هوا قرار داشتن

ـ تغذیه با شیشه شیر به جای تغذیه با پستان مادر

ـ تغذیه با شیشه شیر در حالی که کودک در حالت دراز کشیده قرار دارد

ـ استفاده زیاد از پستانک مخصوصاً پس از ده ماهگی

پیشگیری

چند راهنمایی مهم:

ـ شستشوی مرتب دست ها و یاد دادن به کودکان که آن ها هم مرتب دستشان را بشویند مهم ترین راه پیشگیری از سرماخوردگی است که باعث اتیت میانی می شود.

ـ کودکان نباید در معرض دود سیگار قرار بگیرند. کودکانی که در معرض دود سیگار هستند بیشتر دچار اتیت می شوند و در اغلب موارد درمانشان طولانی تر است. ثابت شده که کودکانی که پدر و مادرشان سیگاری هستند ۴ برابر کودکانی که در هوای بدون دود هستند به اتیت گوش میانی مبتلا می شوند. دود سیگار از خوب کارکردن شیپور و عوامل محافظت کننده مخاط نازوفارنکس جلوگیری می کند.

ـ تا آنجایی که امکان دارد از مهد کودک های کوچک استفاده کنید، زیرا هر چه تعداد بچه در مهد کودک و کودکستان زیادتر باشد کودک شما در معرض سرماخوردگی بیشتری است.

ـ تا آنجایی که امکان دارد بچه از شیر مادر تغذیه شود، طبق مطالعات انجام شده توسط متخصصین کلینیک مایو در ایالات متحده شیرخوارانی که با شیشه شیر تغذیه می شوند ۲ تا ۳ برابر بیشتر در خطر عفونت های مجاری گوش هستند تا آنهایی که شیر مادر می خورند. شیر مادر باعث تقویت سیستم دفاعی نوزاد می شود و به عللی که هنوز مشخص نشده شیپور استاش این کودکان به راحتی بسته نمی شود.

یک متا آنالیز چاپ شده در سال ۲۰۰۶ نشان می دهد که شیرخوارانی که حداقل تا ۴ ماهگی و در صورت امکان تا ۶ ماهگی شیر مادر خورده اند به میزان کمتری در بین ۶ ماهگی تا دو سالگی به اتیت دچار شده اند.

ـ از شیشه شیر به خوبی استفاده کنید، کودک را بیشتر در حالت عمودی تغذیه کنید تا افقی و هم چنین در حالت خوابیده به او شیشه شیر ندهید، زیرا به غیر از بالا بردن امکان اتیت باعث خرابی دندان هایش هم می شود.

بخش دوم و پایانی هفته آینده



Share:

عطا انصاری استاد سابق دانشکده پزشکی دانشگاه کیسانگانی است.

ژوئن 9, 2011

ژوئن 25, 2015

دسامبر 21, 2017

آگوست 5, 2010

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

COMMENT

وبسایت

ناشر: انتشارات شهروند

سردبیر: حسن زرهی

مدیر هیئت تحریریه: نسرین الماسی

ویراستار انگلیسی: سیما سحر زرهی

تصویر ساز قصه: محمود معراجی

کاریکاتور: توکا نیستانی

تیم تحریریه و همکاران: دکتر رضا براهنی، دکتر نسترن ادیب راد، دکتر عطا انصاری،  بهرام بهرامی، شهرام تابع محمدی،  محمد رحیمیان، بهرنگ رهبری ، سیما سحر زرهی، علی شریفیان، عباس شکری،  جواد طالعی، فرهاد فرسادی، اسد مذنبی، عزت مصلی نژاد، میرزاتقی خان، شهباز نخعی، مجید نفیسی

Sharvand Publication

SUITE 322- 550 HIGHWAY 7 EAST

Richmond Hill, Ontario, L4B 3Z4

CANADA

Tel: +1 905 764 7022

Email: news@shahrvand.com

Designed by Elegant Themes | Powered by WordPress

عفونت گوش میانی در بزرگسالان
عفونت گوش میانی در بزرگسالان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *