عفونت پوستی سوختگی

عفونت پوستی سوختگی
عفونت پوستی سوختگی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است




در حقیقت می توان گفت، سلولیت همان عفونت میکروبی پوست است.

شرایط زیر خطر ابتلا به عفونت میکروبی پوست را زیاد می کنند:- جراحت و زخمی شدن پوست

عفونت پوستی سوختگی

– بیماری دیابت

– مشکلات گردش خون مثل جریان خون کم به دست ها و پاها، مواقعی که سیاهرگ ها یا دستگاه لنفاوی نتوانند به طور موثر مواد زائد را از بدن دور کنند، بروز رگ های واریسی (مشاهده سیاهرگ های بزرگ و ضخیم زیر پوست)

– بیماری های کبدی ماند هپاتیت طولانی مدت و سیروز

– بیماری های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و بیماری های عفونی که باعث بروز زخم پوستی می شوند مثل آبله مرغان

 

علل عفونت میکروبی پوست- حوادثی که باعث پارگی پوست می شوند

– عفونت پوست بعد از عمل جراحی

– بیماری های پوستی طولانی مدت مانند اگزما و پسوریازیس

– وجود یک جسم خارجی در پوست مانند خرده شیشه، تراشه چوب و …

– عفونت استخوان زیر پوست، به عناون مثال وجود زخم باز عمیق روی پوست برای مدت زمان طولانی، باعث تماس استخوان با باکتری و عفونت آن می شود.

 

علائم عفونت میکروبی پوستسلولیت می تواند روی هر قسمتی از بدن ظاهر شود. سلولیت معمولا روی پوست آسیب دیده مانند زخم های ملتهب پوست، بریدگی های چرک کرده و جاهایی از بدن که جریان خون کمی دارند، دیده می شود.

برای درمان سلولیت باید به پزشک مراجعه کرد.

نشانه های شایع سلولیت عبارتند از:- قرمزی پوست- رگه های قرمزرنگ- ورم پوست- گرم شدن پوست- درد یا سوزش- ترشح مایع زرد شفاف یا چرک

 

در شرایط زیر باید فورا به اورژانس مراجعه کرد:- تب بالا یا لرز- حالت تهوع و استفراغ- بزرگ شدن یا سفت شدن منطقه قرمزرنگ- افزایش درد- بی حسی محل سلولیت موقع دست زدن به آن- سایر بیماری هایی که حتی یک عفونت کوچک هم روی آنها تاثیر می گذارد

 

آزمایشات لازمپزشک در مورد وضعیت سلامتی تان و بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید، از شما سئوالاتی می پرسد و از نظر بدنی شما را معاینه می کند.

سایر آزمایشاتی که برای تشخیص سلولیت به کار می روند، شامل موارد زیر است:- آزمایش خون تا معلوم شود که آیا عفونت پوست به خون هم رسیده است یا نه.

– عکسبرداری با اشعه ایکس، در صورتی که یک جسم خارجی مثل خرده شیشه در زیر پوست وجود داشته باشد یا استخوان عفونت کرده باشد.

– کشت آزمایشگاهی: پزشک با سرنگ، مقداری از مایع محل سلولیت را بیرون می کشد و برای بررسی به آزمایشگاه می فرستد.

درمان خانگی- به محل سلولیت استراحت دهید.

– محل دچار سلولیت را بالاتر قرار دهید تا ورم آن کم شود و دردش بهبود یابد.

 

– برای کاهش درد و تب، از داروهای مسکن مانند استامینوفن یا بروفن استفاده کنید.

 

اگر عفونت پوست خیلی وخیم نباشد، می توانید یک تا دو هفته داروی آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) بخورید. پزشک یک جلسه برای ویزیت بعدی برای شما تعیین می کند.

در شرایط زیر، پزشک آمپول چرک خشک کن برای شما می نویسد:- عفونت پوست شدید باشد.- سن شما خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد.- بیماری دیگری داشته باشید.- سلولیت قسمت زیادی از دست را مبتلا کرده باشد و یا نزدیک محل های حساس بدن مثل چشم ها باشد.- عفونت پوست با وجود مصرف داروهای آنتی بیوتیک، بعد از 2 تا 3 روز بدتر شود.

 

در موارد جدی و خطرناک، باید در بیمارستان بستری شوید. 2 تا 3 روز آمپول آنتی بیوتیک به شما تزریق می شود تا عفونت پوست کم شود. سپس می توانید از بیمارستان مرخص شوید و در منزل داروهای چرک خشک کن بخورید.

 

جراحی عفونت میکروبی پوستبه ندرت، موارد جدی سلولیت نیاز به عمل جراحی دارند؛ به عنوان مثال پزشک گاهی اوقات مجبور است با جراحی، آبسه پوستی را باز کند تا چرک آن را خالی نماید.

همچنین پزشک ممکن است بافت مرده پوست را با عمل جراحی بردارد تا پوست بتواند بهبود پیدا کند.

 

عفونت پوستی سوختگی

جلوگیری از عفونت میکروبی پوست- بهداشت شخصی خود را کاملا رعایت کنید و پوست تان را تمیز نگه دارید.

– کفش محکم و اندازه پای خود بپوشید و یا کفش راحتی با جوراب نخی به پا کنید و هرگز پابرهنه در بیرون از خانه راه نروید.

– پوست زخمی و آسیب دیده را آب و صابون بشویید. مراقب باشید تا زخم پوست تان طی چند روز خوب شود و چرک نکند.

 

برخی آسیب های پوستی بیشتر دچار عفونت میکروبی می شوند. لذا در شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید تا دچار سلولیت نشوید:- گاز گرفتگی توسط حیوان یا انسان- سوراخ شدن عمیق پوست مثلا در اثر یک میخ بلند- بافت له شده ای که خونریزی کند- سوختگی پوستی که تاول بزند- سرمازدگی پوست- جراحت ها و زخم های عمیق پوست که کثیف هستند- تماس زخم پوستی با آب دریا (که باعث عفونت می شود)، خصوصا اگر بیماری کبدی داشه باشید- بیماری دیابت یا بیماری مهم دیگری داشته باشید، مثل بیماری کبدی یا کلیوی- ورم دست ها و پاها که برطرف نمی شود

 

روند بهبودی عفونت میکروبی پوستبیشتر افرادی که دچار سلولیت می شوند، طی 2 تا 3 روز با مصرف داروهای آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) خوب می شوند.

در موارد نادری، عفونت پوست به خون هم می رسد و خطرناک می شود.

حتی در موارد نادرتری، عمل جراحی برای بریدن پوست و خالی کردن چرک آبسه و نیز برداشتن بافت مرده پوست مورد نیاز است.

مطالب مرتبط:زخم‌های بریدگی، خراشیدگی و سوراخ شدن پوست5 سئوال درباره مراقبت از زخم10 راه کاهش باقی ماندن جای زخمزخم‌ها و درمان آنهاروی زخم را باز نگذاریدکدام پارگی پوست نیاز به بخیه دارد؟8 نوع عفونت قارچی پوستکورک یک آبسه پوستی استچه کسانی عفونت خون می‌گیرند؟در سفر گزیده نشویدزخم پای بیماران دیابتی خطرناک است 

چگونه با سوختگی مقابله کنیم؟

سوختگی های ناشی از آتش یا آب جوش بسیار خطرناک است و می تواند تاثیرات قابل ملاحظه ای را بر پوست و بافت های بدن بر جای گذارد. به د نبال خوردن آب جوش نیز مسیر نای و گلوی فرد می تواند دچار سوختگی شود و آسیب های جدی ببیند.

سوختگی ها چه تاثیراتی بر جای می گذارند؟

برخی سوختگی ها که شدت آنها زیاد است و می تواند فرد را با مشکلات عدیده ای مواجه کند در پی تماس بدن با مایعات داغ و پرحرارت ایجاد می شود. عواملی که باعث می شوند تا این سوختگی ها بروز کنند به قرار زیر است:

*حرارت های بسیار شدید مانند شعله های آتش، سطوح بسیار داغ، مایعات پرحرارت، گاز

عفونت پوستی سوختگی

*سوختگی های الکتریکی، مانند بی دقتی در سیم کشی های داخلی منازل، اتصالات برقی قدیمی و فرسوده، عدم فعالیت درست ابزارآلات سیمی و الکتریکی، برق گرفتگی

*سوختگی های شیمیایی، اسید ها و مواد قلیایی بسیار قوی، استفاده نادرست از مواد شیمیایی پاک کننده ، باتری های فرسوده و قدیمی

چه کسانی آسیب می بینند؟

سوختگی از هر نوعی که باشد، به عنوان دومین عامل مرگ و میر در بین کودکان محسوب می شود. سوختگی ممکن است در هر سنی بروز کند، اما در بین کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است. در این میان سوختگی های ناشی از مایعات داغ، بیشتر برای نوزادانی که چهاردست و پا راه می روند و با کنجکاوی فراوان دوست دارند به همه جا سر بکشند و از همه چیز سر در بیاورند، شایع است و معمولا با فنجان های داغ چای، رفتن به داخل حمام های داغ و … بروز می کند.

نشانه های سوختگی چیست؟

ممکن است پس از سوختگی نشانه های آن ظرف مدت زمانی بسیار کوتاه و به صورت مشهود بر روی پوست بدن بروز کند و بسیار دردناک باشد. در سوختگی های نه چندان شدید ممکن است پوست فرد به رنگ صورتی، قرمز و یا لکه لکه در بیاید و تاول های کوچک و بزرگ نیز ممکن است مشاهده شود. اگر بر میزان سوختگی افزوده شود، این عارضه بسیار عمیق بروز می کند، قسمت فوقانی پوست بدن تخریب شده و به رنگ سفید و سیاه در می آید و حالت زغالی به خود می گیرد.

مسئله ای که در این زمینه باید به آن توجه داشت این است که سوختگی های بسیار عمیق معمولا بدون درد بروز می کنند زیرا در سوختگی های شدید به علت وارد آمدن آسیب به سیستم عصبی، انتقال پیام های ناشی از درد مختل می شود.

سوختگی ها چگونه درمان می شوند؟

هنگامی که سوختگی خیلی شدید نیست، گرفتن محل سوختگی زیر آب سرد و روان به مدت 10 دقیقه و یا شستشو با مواد شیمیایی مخصوص سوختگی به مدت 20 دقیقه می تواند از بروز عوارض ناشی از سوختگی جلوگیری کند. علاوه بر این، پس از سوختگی، خیلی سریع باید لباس های فرد را از محل سوختگی خارج کرد. پس از این، به منظور جلوگیری از بروز هر گونه عفونت و یا ورود میکروب به داخل بدن، باید محل سوختگی در محفظه های پلاستیکی مخصوص و یا مواد استریل نگهداری شود.

سوختگی های خفیف و معمولی می توانند با گازهای استریل و همچنین مسکن های مخصوص درمان شوند. اما در عین حال اگر این سوختگی ها شدت یابند و یا در ناحیه صورت، دست و یا مفاصل بدن اتفاق بیافتند، باید خیلی سریع فرد به بیمارستان منتقل شود.

این طور که آمارهای رسمی نشان می دهند، به طور کلی 10 درصد از کل سوختگی هایی که بروز می کنند، به مراقبت های پزشکی و بیمارستانی نیاز دارند. این در حالی است که بیش از 50 درصد سوختگی های بدن، بسیار شدید هستند و شانس زنده ماندن فرد بسیار کم است.

سوختگی های عمیق و شدید به درمان های طولانی مدت و مراقبت های ویژه نیازمند است که در برخی مواقع می تواند شامل پیوند پوست و یا درمان های دیگر برای جلوگیری از کشیدگی پوست و همچنین درمان های روانی شود.

ایمنی بیشتر

شما می توانید با امن کردن منزل خود از بروز هر گونه آتش سوزی و سوختگی جلوگیری کنید. برای مثال، نصب دستگاه های شناسایی محل سوختگی در منزل، بازدید سیم کشی ها و خارج کردن مواد شیمیایی خطرناک می تواند تا حد زیادی از بروز هر گونه سوختگی و عوارض ناشی از آن در شما جلوگیری کند.

چند نوع سوختگی داریم؟

برای تشخیص سوختگی خفیف تا شدید، اولین قدم تعیین وسعت تخریب بافت بدن (پوست و عضله) است. سه نوع سوختگی داریم: سوختگی درجه 1، سوختگی درجه 2 و سوختگی درجه 3.

سوختگی دست

سوختگی درجه 1

در این نوع سوختگی، فقط لایه خارجی پوست یا اپیدرم تخریب می شود و دارای علائم زیر است:

– پوست قرمز می شود.

– پوست ورم می کند.

– برخی مواقع درد هم وجود دارد.

اگر این نوع سوختگی بخش هایی از دست، پا، صورت، کشاله ران، باسن و یا مفاصل بزرگ را درگیر کند، نیاز به درمان پزشکی دارد.

سوختگی درجه 2

هنگامی که اولین و دومین لایه پوست (اپیدرم و درم) تخریب شوند، سوختگی درجه 2 نام دارد. علائم آن عبارت است از:

– تاول پوستی بروز می کند.

– پوست به شدت قرمز و لکه لکه می شود.

– درد و ورم شدیدی وجود دارد.

از یخ برای محل سوختگی استفاده نکنید. استفاده از یخ بر روی محل سوختگی باعث می شود که بدن فرد بسیار سرد شود و موجب تخریب بیشتر زخم شود

اگر وسعت این نوع سوختگی بیشتر از هفت و نیم سانتیمتر نباشد، به صورت سوختگی درجه یک درمان می شود.

اگر منطقه سوختگی بیشتر از هفت‌ونیم سانتیمتر باشد و یا اگر سوختگی در دست ها، پاها، صورت، کشاله ران و یا باسن و یا مفاصل بزرگ باشد، درمان باید فورا انجام شود.

سوختگی درجه 3

در این نوع سوختگی، تمام لایه های پوست تخریب می شوند و باعث آسیب دائمی بافت می شود. بافت چربی، ماهیچه و حتی استخوان نیز ممکن است درگیر شوند.

منطقه سوختگی ممکن است سیاه و خشک شود.

اگر همراه با سوختگی، دود هم استنشاق شود، مشکلات تنفسی، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و یا دیگر مسمومیت ها ممکن است رخ دهد.

عفونت پوستی سوختگی

درمان سوختگی درجه 1 و 2

– سرد کردن : محل سوختگی را زیر شیر آب سرد به مدت 10 تا 15 دقیقه بگیرید تا درد فروکش کند. اگر این کار برایتان سخت است، می توانید محل سوختگی را در ظرف آب سرد قرار دهید. سرد کردن محل سوختگی باعث دور شدن گرما از پوست و کاهش ورم پوست می شود. لازم به ذکر است که باید از قرار دادن یخ بر روی محل سوخته خودداری کنید.

بستن محل سوختگی پوست با گاز استریل

– محل سوختگی را با گاز استریل بپوشانید. از پارچه های کرکی و پرزدار و یا پارچه هایی که ممکن است الیاف آن جدا شده و به دورن زخم فرو برود یا بچسبد، خودداری کنید. گاز استریل را سفت نبندید و محل سوختگی را فشار ندهید.

با باندپیچی کردن، از ورود هوا به محل سوختگی جلوگیری می کنید، درد را کاهش می دهید و از تاول زدن پوست محافظت می کنید.

– داروهای ضد درد مصرف کنید. این داروها از قبیل: آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و یا استامینوفن می باشد. از مصرف آسپیرین برای کودکان خودداری کنید. کودکان و نوجوانانی که در دوره نقاهت آبله مرغان و یا علائم شبه آنفلوانزا می باشند، نباید آسپرین مصرف کنند. بهتر است با پزشک خود راجع به مصرف داروها مشورت کنید.

نکات مهم در درمان سوختگی درجه 1 و 2

سوختگی های کوچک معمولا بدون درمان، بهبود می یابند. این سوختگی ها معمولا موجب تغییر رنگ پوست می شوند.

برخی سوختگی ها همراه با عفونت می باشد. نشانه های عفونت شامل: درد زیاد، قرمزی، تب، ورم و یا ترشح می باشد. اگر عفونت رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کنید.

– از یخ استفاده نکنید. استفاده از یخ بر روی محل سوختگی باعث می شود که بدن فرد بسیار سرد شود و موجب تخریب بیشتر زخم شود.

از مالیدن سفیده تخم مرغ، کره و یا خمیردندان بر روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا این ها باعث عفونت می شوند

– تاول ها را نترکانید. ترکاندن تاول ها باعث گسترش عفونت می گردد.

– از برنزه کردن پوستی که کمتر از یک سال از سوختگی آن می گذرد، اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث تغییر شدید رنگ پوست شود

– حداقل به مدت یک سال، کرم ضدآفتاب را به محل سوختگی بمالید.

نکات مهم در سوختگی درجه 3

برای این نوع سوختگی ها به پزشک مراجعه کنید و این کارها را انجام دهید:

– لباس های سوخته را درنیاورید.

– فرد سوخته را از دود و آتش و یا گرما دور کنید.

– سرد کردن محل سوختگی پوست

– محل سوختگی را در آب سرد فرو نکنید. اگر منطقه سوخته را سرد کنید، دمای بدن به یکباره افت می کند و فشار خون و جریان خون بدتر می شوند و شوک رخ می دهد.

– نشانه های گردش خون (تنفس، سرفه و یا حرکت) را بررسی کنید. اگر این نشانه ها وجود ندارد، CPR (احیای قلبی ریوی) را شروع کنید.

– اگر امکان داشته باشد، محل سوختگی را بالاتر از سطح قلب قرار دهید.

– منطقه سوختگی را بپوشانید. با گاز استریل و یا با حوله مرطوب و تمیز،  منطقه سوخته را بپوشانید.

– واکسن کزاز بزنید. سوختگی می تواند باعث ابتلا به کزاز شود. پزشکان توصیه می کنند که هر 10 سال یک‌بار، واکسن کزاز بزنید.

ارتباط سوختگی‌ با افسردگی
سوختگی صورت

سوختگی مشکل بهداشتی متداولی در کل جهان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. در ایران صدمات سوختگی هنوز مرگ و میر بالایی دارد. طی قرن بیستم به دلیل پیشرفت در مراقبت از سوختگی، بقای بیماران سوخته افزایش یافته است.

مقایسه مطالعات اپیدمیولوژیک صورت گرفته در ایران نیز موید این ادعا است. به دلیل عوارض متعدد سوختگی از جمله اسکار (جای زخم)، بدشکلی و اختلال عملکرد عضو، فرآیند بهبود، چالش ‌برانگیز و طولانی ‌مدت می‌ شود.

بیماران حتی پس از دریافت پیشرفته‌ ترین اقدامات ترمیمی، اغلب با ظاهری غیرطبیعی زندگی می ‌کنند.

زندگی با اسکار به ویژه در شرایط اجتماعی فرهنگی که بهای زیادی برای جذابیت جسمی قایل است می ‌تواند مشکل ‌آفرین باشد.

در میان بدشکلی ‌ها، بدشکلی صورت به دلیل اهمیت آن از توجه خاصی برخوردار است. صورت محل زیبایی و جذابیت، کانال اصلی درک محیط، نشان دادن خود و برقراری ارتباط است.

جذابیت جسمی ماهیت کلیشه ‌ای دارد؛ به این ترتیب که افراد جذاب، از لحاظ اجتماعی کارآمدتر، باهوش ‌تر، مسلط ‌تر و سازگار تر به نظر می ‌رسند و برعکس افراد بدشکل مشکلات بیشتری در تعامل با دیگران داشته و واکنش‌ های منفی از سایرین دریافت می‌ نمایند.

این افراد سطوح بالایی از تنش ‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی را تجربه می‌ کنند. بنابراین بدشکلی ماهیتی چند بعدی داشته و عوامل فردی و اجتماعی را دربرمی ‌گیرد. این عوامل می ‌تواند ظرفیت بیمار برای مدارا کردن با موقعیت خویش را تحت تاثیر قرار دهد. به رغم این که کلیه فرهنگ ‌ها تمایل به کلیشه براساس ظاهر دارند اما محتوای دقیق این کلیشه بستگی به ارزش‌ های فرهنگی داشته و در فرهنگ ‌های مختلف می ‌تواند متفاوت باشد. بررسی‌ های اخیر نشان می ‌دهد افرادی که دچار سوختگی‌ ها می ‌شوند و حتی پس از مدتی بهبود می ‌یابند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. سوختگی از جمله مشکلاتی است که تاثیر مستقیم بر مغز گذاشته و آستانه تحریک ‌پذیری افراد را کاهش می ‌دهد و در این میان زنان، از حساسیت بیشتری برخوردار هستند.

در مواردی که افراد به دلیل سوختگی نیاز به جراحی پلاستیک پیدا می ‌کنند، احتمال افسردگی در آن ها افزایش می ‌یابد و بهتر است درمان افسردگی بیمار همراه با درمان محل سوختگی وی انجام ‌شود.

از آنجایی که پوست، نخستین عضوی است که با مسایل و ناراحتی‌ های روحی واکنش نشان می ‌‌دهد، چنان چه فرد نسبت به درمان افسردگی و ناراحتی‌ های خود اقدام نکند، درمان سوختگی او نیز به تعویق می ‌افتد.

در بیش از 46 درصد از سوختگی ها، حالات افسردگی خفیف تا متوسط دیده می شود زیرا افراد به نوعی احساس قربانی شدن می ‌کنند. این آمار در زنان و کسانی که به ظاهر خود بیشتر اهمیت می ‌دهند، بیشتر است.


کلید واژه ها:
سوختگیبیماری های شایع

نشانی:
اراک،میدان حضرت ولیعصر (عج)، مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر (عج)

پست الکترونیکی:

pr_valieasr@arakmu.ac.ir

تلفن:

086-32222003-8

دورنگار:

086-32231283

کد پستی:

3814957558

صندوق پستی:

411373671857

ساعات کاری:
به صورت تمام وقت

 انواع سوختگی

سوختگی های پوست را می‌توان به دو دسته با ضخامت نسبی و تمام ضخامت نیز طبقه ‌بندی کرد.

–          ضخامت نسبی :

در سوختگی های با ضخامت نسبی، اپیدرم یا اپیدرم و قسمت فوقانی درم درگیر می‌شوند و به بافت های زیرین آسیبی وارد نمی‌ شود.

–          تمام ضخامت :

عفونت پوستی سوختگی

سوختگی های تمام ضخامت علاوه بر درم و اپیدرم به لایه‌های زیر پوستی نیز آسیب می‌ رسانند.

هر دو این سوختگی ها را می‌توان با سیستم دیگری که درجه نامیده می‌شود به انواع درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی کرد که خفیفترین نوع آن سوختگی درجه یک است.

 سوختگی های درجه یک و دو از نوع ضخامت نسبی و درجه سه از نوع تمام ضخامت هستند.

     –  سوختگی نوع 1:

اگر فقط پوستتان قرمز شود و حساس باشد و دردی را احساس نکنيد و تاولی هم نزند، سوختگی شما، درجه اول است و در عرض يک هفته بدون بر جای گذاشتن جای زخم از بين می‌رود. این نوع سوختگی سطحی و خفیف ترین نوع سوختگی است که فقط لایه ی خارجی پوست یعنی اپیدرم را درگیر می کند.

       ظاهر سوختگی :

پوست در محل سوختگی گرم، قرمز و حساس به لمس است و می ‌تواند کمی متورم باشد وقتی با نوک انگشت به ملایمت به ناحیه سوخته فشار وارد کنیم قرمزی بطور موقت سفید می‌شود. سوختگی درجه یک در عرض چند روز بدون بر جای گذاشتن جوشگاه و گوشت اضافه (اسکار) با پوسته ریزی محل سوختگی بهبود می‌ یابد.

 

    –  سوختگی نوع 2:

این نوع سوختگی، سوختگی با شدت متوسط است که فقط اپیدرم و قسمتی از درم (اما نه همه درم) را مبتلا می‌کند و به بافتهای زیرین آسیبی نمی ‌رساند. در سوختگی درجه دوم پوست تاول می زند و تورم و ترشح مايع و درد شديد ديده می شود که بهبودی اين زخم سه هفته‌ طول می‌کشد و باید به پزشک مراجعه شود.

      ظاهر سوختگی :

محل سوختگی دارای قرمزی قابل توجه، تاول و ظاهری توری مانند یا شبکه‌ ای شکل است. مانند سوختگی درجه یک با فشار انگشت در محل قرمزی، سفیدی موقت ایجاد می ‌شود. معمولاً شکاف های کوچکی در اپیدرم و تاول های بزرگ پر از مایع دیده می‌شوند. از آنجایی که پلاسما ( بخش خون) و مایعات بافتی به تراوش خود ادامه داده و باعث برآمده شدن لایه فوقانی پوست می ‌شوند ممکن است تا 48 ساعت پس از وقوع آسیب نیز تشکیل تورم و تاول ادامه داشته باشد. پوست ناحیه سوختگی در ظاهر متورم و خیزدار بوده و مرطوب و عرق کرده به نظر می رسد.

مشخصه این نوع سوختگی درد بسیار شدید و عمیق می‌ باشد و سوختگی بینهایت به لمس حساس است بطوری که حتی برخورد باد یا جریان هوا با آن سبب درد سوزاننده‌ ای می‌ شود. اگر سوختگی درجه دو بطور مناسب درمان و مراقبت شود خودبخود بهبود می‌ یابد و جوشگاه بسیار کمی بر جای می‌ گذارد. در این نوع سوختگی امکان عفونت یافتن زخم سوختگی وجود دارد که باید از این نظر مراقبت شود.

 

    –  سوختگی نوع 3:

در سوختگی درجه سه تمام ضخامت پوست  یعنی اپیدرم و درم تخریب می‌ شود و حتی ممکن است آسیب عمیق‌ تر شده و بافت های زیر پوستی (چربی، ماهیچه و استخوان) را نیز درگیر کند. گاهاً تمایز سوختگی درجه سه از سوختگی درجه دو مشکل می‌باشد؛ با این وجود ناحیه سوختگی در نوع درجه سه معمولاً سیاه رنگ و یا خشک و سفید است اما در نوع درجه دو قرمز و مرطوب بوده و ظاهر عرق کرده دارد. در سوختگی درجه سه به علت از بین رفتن اعصاب زیر جلدی معمولاً بیمار دردی احساس نمی ‌کند، بجز مواردی که در اطراف سوختگی درجه سه، مناطقی از سوختگی درجه دو نیز وجود داشته باشد. در این نوع سوختگی شدید باید فوراً بیمار به مراکز درمانی منتقل شود.

      ظاهر سوختگی :

پوست سوخته، سفید مرواریدی یا زرد و قهوه‌ ای و بعضی مواقع سیاه و زغالی است. بعضی از مناطق پوست ممکن است شفاف شود و می‌توان در زیر آن شبکه‌ ای از سیاهرگ های حاوی لخته‌های خون را دید. پوست مرده که شامل پروتئین های منعقد شده است لایه‌ای سخت و غیر قابل ارتجاع به نام اسکار (جوشگاه) می‌ سازد. جوشگاه خشک و سخت است و به علت از بین رفتن پایانه‌های اعصاب پوست در لمس حساس نیست و دردی ندارد. برای ترمیم زخم سوختگی درجه سه ممکن است به پیوند پوست نیاز شود. عفونت مسئله عمده ‌ای در ارتباط با این نوع سوختگی است.

 

 

علل سوختگی :

علل بروز سوختگی عمدتاً به شش بخش تقسیم می شوند . که شامل سوختگی ناشی از شعله مستقیم آتش ، مایعات داغ ، سوختگی ناشی از تماس با اشیاء داغ یا خیلی سرد ، سوختگی ناشی از انفجار ، سوختگی شیمیایی و سوختگی الکتریکی می باشد.

عوامل‌ افزايش‌ دهنده‌ خطر :

استرس‌، بی‌احتياطی‌، سيگار كشيدن‌ در رختخواب‌ يا مصرف‌ الكل‌. تمامی موارد فوق‌ باعث‌ افزايش‌ احتمال‌ حوادث‌ می‌شوند.

مشاغلی‌ كه‌ دربرگيرنده‌ قرار گرفتن‌ در معرض‌ گرما يا اشعه‌ باشند، مثلاً آتش‌نشان‌ها، پليس‌ها، يا كسانی‌ كه‌ در كارخانه‌های صنايع‌ نظامی‌ كار می كنند.

مشكل‌ در سيم‌ كشی‌ ساختمان‌

آبگرم‌ كن‌هايی‌ كه‌ روی‌ درجه‌ حرارت‌ بالا تنظيم‌ شده‌ باشند.

 

پيشگيری :‌

در بيرون‌ از خانه‌ از كرم‌ ضد آفتاب‌ استفاده‌ نماييد.

خانه‌ خود را از نظر آتش‌سوزی‌ ايمن‌ كنيد. آژير مخصوص‌ دود در خانه‌ نصب‌ كنيد، برای‌ خروج‌ اضطراری تمهيدات‌ لازم‌ را بيانديشيد و به ‌طور منظم‌ مقابله‌ با آتش‌سوزی را تمرين‌ كنيد.

در نزديكی‌ آتش‌ يا اشعه‌، لباس‌ و وسايل‌ حفاظتی‌ مخصوص‌ بپوشيد و نكات‌ ايمنی‌ را به‌ دقت‌ رعايت‌ كنيد.

از دست‌ زدن‌ به‌ سيم‌های‌ برق‌ لخت‌ جداً خودداری‌ كنيد.

به‌ فرزندانتان‌ نكات‌ ايمنی را در رابطه‌ با استفاده‌ از كبريت‌، آتش‌، پريز برق‌، سيم‌ برق‌، و اجاق‌ گاز و اجاق‌های‌ الكتريكی‌، بياموزيد.

از سيم‌ سياری‌ كه‌ يك‌ پريز در يك‌ سمت‌ و يك‌ جای‌ لامپ‌ در سمت‌ ديگر دارد استفاده‌ نكرده‌، آن‌ را دور بيندازيد. زيرا خطرناك‌ است‌.

عفونت پوستی سوختگی

اگر فرزند خردسال‌ داريد، روی‌ پريزهای‌ برق‌ بی‌استفاده‌ درپوش‌ حفاظتی‌ بگذاريد و سيم‌هايی‌ كه‌ قسمتی‌ از پوشش‌ آنها رفته‌ است‌ را تعويض‌ كنيد.

 

عوارض‌ احتمالی :‌

شوك‌ به‌ علت‌ از دست‌ دادن‌ مايعات‌ و الكتروليت‌ها (سوختگی‌های‌ شديد)

اختلال‌ بينايی در صورت‌ آسيب‌ به‌ چشم‌ها

عفونت‌ در ناحيه‌ سوختگی‌

ذات‌الريه‌

تشكيل‌ جوشگاه‌ دايمی‌

كزاز و ساير عفونت‌ها

 

اصول‌ كلی ‌درمان

– اطمينان‌ حاصل‌ كنيد كه‌ واكسيناسيون‌ كزاز شما به‌ روز باشد، زيرا سوختگی‌ها يكی‌ از شايعترين‌ علل‌ عفونت‌ها، از جمله‌ كزاز هستند.

درمان‌ بسته‌ به‌ عمق‌ و وسعت‌ نواحی‌ دچار سوختگی‌ متفاوت‌ است‌.

در مورد سوختگی‌های خفيف‌:

ـ روی‌ نواحی‌ سوختگی درجه‌ 1 پماد سوختگی‌ بماليد.

ـ نواحی‌ كوچك‌ دچار سوختگی درجه‌ 2 يا 3 را به‌ مدت‌ ده‌ دقيقه‌ در آب‌ سرد فرو ببريد تا درد و تورم‌ كاهش‌ يابد.

ـ ناحيه‌ دچار سوختگی را تميز نگاه‌ داريد. روزانه‌ يك‌ بار ناحيه‌ سوخته‌ را در وان‌ آب‌ ولرم‌ قرار دهيد يا روی‌ آن‌ كمپرس‌ آب‌ ولرم‌ قرار دهيد. ضمناً می‌توانيد شامپوبجه برای شستشواستفاده کنید تا نواحی‌ دلمه‌ بسته‌  پاك‌ شود. برای‌ كمپرس‌ فقط‌ از آب‌ استفاده‌ كنيد.

ـ در صورت‌ امكان‌، ناحيه‌ سوخته‌ را بالاتر از ساير نقاط‌ بدن‌ قرار دهيد.

ـ می‌توانيد از پانسمان‌های‌ مخصوص‌ روی‌ ناحيه‌ سوخته‌ استفاده‌ نماييد.

– بستری‌ كردن‌ تمام‌ موارد سوختگی‌ درجه‌ 3 وسيع‌ و بعضی‌ موارد سوختگی درجه‌ 2- جراحی‌ برای‌ پيوند پوست‌ روی‌ سوختگی های‌ درجه‌ 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درمان سوختگی یکی از دغدغه های کسانی است که با سوختگی های شدید مواجه می شوند و در این میان بیشترین آمار مربوط به سوختگی کودکان و خردسالان است.به همین دلیل اینکه جای سوختگی در بدن باقی نماند و کاملا جای سوختگی از بین برود برای همه افراد خیلی مهم است چون تاثیر مستقیم در زیبایی دارد.

اصطلاح “سوختگی” تنها به احساس سوزش ناشی از آسیب‌ دیدگی اشاره ندارد. سوختگی‌ ها به صدمه‌ های پوستی شدیدی گفته می‌شوند که باعث از بین رفتن بسیاری از سلول‌های آسیب دیده می‌شوند. اکثر افراد بسته به علت و شدت سوختگی بدون بروز عوارض و پیامدهای جدی بهبود می‌یابند. در برخورد با سوختگی‌ های شدیدتر به منظور پیشگیری از بروز عوارض و حتی مرگ، باید بی‌درنگ با مراکز مهم درمان سوختگی تماس گرفت.

پوست در اثر عوامل مختلفی دچار سوختگی می شود؛ مثل آتش، نور خورشید، مواد شیمیایی سوزاننده، برق، فلزات داغ، مایعات داغ و بخار آب داغ. بعد از سوختگی، پوست دچار تاول می شود. تاول سوختگی نیاز به مراقبت دارد تا عفونت نکند و مشکلات بیشتری برای فرد به وجود نیاورند.پماد برای تاول سوختگی را هم می توانید در سایت ادیب اکسیر پیدا کنید.

 

در مقاله سوختگی درجه یک مفصل در مورد این نوع سوختگی صحبت کرده ایم .سوختگی‌ درجه یک کمترین آسیب پوستی را باعث می‌شود. سوختگی درجه یک را “سوختگی سطحی” نیز می نامند، چون فقط به بیرونی‌ترین لایه پوست آسیب می‌زند. نشانه‌های واضح سوختگی درجه یک عبارتند از:
•    قرمزی
•    التهاب جزئی (تورم)
•    درد
•    خشک و پوسته پوسته شدن پوست در زمان التیام یافتن سوختگی

عفونت پوستی سوختگی

از آن رو که لایه بالایی پوست در این سوختگی صدمه می‌بیند، نشانه‌ها و علائم پس از ریختن سلول‌های مرده و پوست‌ اندازی برطرف می‌شود. سوختگی درجه یک معمولاً ظرف مدت ۳ تا ۶ روز التیام می‌یابد، بااین حال در صورت آسیب دیدن ناحیه وسیعی از پوست، بیش از ۳ اینچ، یا سوختگی صورت یا مفصل اصلی باید فکری به حال درمان سوختگی کرد چون شاید جای زخم باقی بماند.

 

 

سوختگی درجه ۲ عمیق‌تر و وخیم‌تر از درجه ۱ است، چرا که آسیب دیدگی از لایه سطحی پوست فراتر رفته است. این نوع آسیب گسترده تاول زدن، قرمزی و زخم و التهاب شدید پوست را به دنبال دارد. سوختگی در نتیجه ترکیدن بعضی تاول‌ها مرطوب به نظر می‌رسد.

نشانه های سوختگی درجه ۲ عبارتند از:

۱.تاول
۲. ورم
۳.کنده شدن پوست همراه با درد شدید

از آنجا که چنین زخم‌هایی بسیار آسیب‌ پذیرند، پانسمان کردن آنها جهت پیشگیری از عفونت باید بصورت مداوم عوض شود؛ ضمن اینکه تعویض پانسمان در التیام سریع‌ تر سوختگی نیز مؤثر است. بهبود بعضی از سوختگی‌های درجه ۲ بیش از ۳ هفته طول می‌کشد، اما اکثر موارد سوختگی‌های درجه ۲ پس از سپری شدن ۲ تا ۳ هفته التیام می‌یابد و دردش ساکن می شود. هر چه وضعیت تاول‌ها بدتر و تعداد آنها بیشتر باشد، بهبود سوختگی و متعاقب آن درمان سوختگی زمان بیشتری می‌برد.

سوختگی درجه ۳ شدیدترین نوع سوختگی است که با بیشترین میزان آسیب دیدگی در تمام لایه‌های پوست همراه است و گاهی حتی به اندام‌های اصلی، گردش خون و استخوان‌ها صدمه می‌زند و در نهایت به مرگ مصدوم می‌انجامد.

تصور اشتباهی وجود دارد که سوختگی درجه ۳ دردناک‌ترین نوع سوختگی است. اما در واقع میزان آسیب دیدگی در این نوع سوختگی آن قدر شدید و گسترده است که احتمال دارد بیمار به دلیل صدمه دیدن عصب‌ها هیچ دردی احساس نکند. سوختگی درجه ۳ با توجه به دلیل سوختگی باعث تغییرهای ظاهری متفاوت در پوست می‌شود:

•    سفید و مومی شدن پوست
•    سوختن و سیاه شدن پوست
•    به رنگ قهوه‌ای تیره درآمدن
•    برآمده و چرمی شدن پوست

هرگز سعی نکنید سوختگی درجه ۳ را خودتان درمان کنید و در مواجهه با این نوع سوختگی بی‌درنگ با مراکز مربوط به درمان سوختگی تماس بگیرید. در مدت زمانی که منتظر دریافت درمان هستید، در صورت امکان محل سوختگی را تا سطح بالای قلب بلند کنید. لباستان را درنیاورید، اما مطمئن شوید که هیچ پارچه و الیافی به سوختگی نچسبیده باشد. التیام یافتن سوختگی درجه ۳ زمان‌بندی مشخصی ندارد.

 

 

 

سوختگی درجه ۳ شدیدترین و جدی‌ترین عوارض سوختگی را داراست، مانند عفونت، خونریزی و شوک، البته این بدین معنا نیست که سوختگی‌های درجه ۱ و درجه ۲ بدون عوارض می باشند. در هر نوع سوختگی احتمال بروز عفونت به دلیل امکان‌پذیر شدن ورود باکتری از راه پوست متلاشی شده وجود دارد. عفونت جریان خون یا سپسیس نیز پی‌آمد اکثر موارد سوختگی‌های شدید است که به شوک یا حتی مرگ می‌انجامد.

کزاز نیز یکی از عوارض احتمالی مربوط به انواع سوختگی است. کزاز نیز مانند عفونت خون عفونتی باکتریایی است که بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد و در نهایت به تشنج و گرفتگی و انقباض عضلات منجر می‌شود. بر طبق قاعده‌ای کلی تمامی اعضاء خانواده باید جهت پیشگیری از ابتلا به این نوع عفونت هر ۵ سال یک بار در برابر کزاز واکسینه شوند.

سوختگی‌ شدید با احتمال افت دمای بدن یا هایپوترمی و کاهش حجم خون یا هایپوولمی نیز همراه است. در درجه اول افت شدید دمای بدن یکی از عوارض دور از انتظار سوختگی به نظر می‌رسد، در حالیکه در حقیقت از دست رفتن گرمای بدن در اثر سوختگی باعث این امر می شود. کاهش حجم خون بدن نیز هنگامی روی می‌دهد که بدن در اثر سوختگی خون بسیار زیادی از دست بدهد.

 

برخی از افراد از کره برای سوختگی‌های کوچک در آشپزخانه استفاده می کنند و باید در نظر داشت که کره و مارگارین گرما را در خود نگه داشته و آسیب بیشتری را به پوست فرد می‌رسانند. بنابراین هرگز از کره و روش‌های غیر علمی برای درمان سوختگی در منزل استفاده نکنید.

سعی کنید هوای اطراف بیمار را تمیز نگه دارید و از تهویه مطبوع و کولر گازی های جدید که قابلیت باکتریی زدایی دارند استفاده نمایید.

استفاده از خمیردندان نه تنها کمکی به ترمیم سوختگی نمی کند بلکه گاهی اوقات سبب آلرژی و ایجاد مشکلات بیشتری نیز می‌شود.

راهکار ما برای درمان سوختگی استفاده از پماد کاملا گیاهی ادیب درم می باشد که برای انواع سوختگی ها چاره ساز است.در درجه اول شاید فکر کنید که این امر شدنی نیست و باید حتما به پزشک مراجعه نمود ولی اگر تجربیات و سوابق شرکت ما را بررسی فرمایید قبول این واقعیت برای شما ملموس تر خواهد بود.

پماد سوختگی ادیب حاوی مواد موثره چند گیاه که هر یک از این مواد نقش مهمی در ترمیم سوختگی زخم دارند همچنین عوارض کورتو­ها و دیگر فرآورده های پوستی را ندارد و از تشکیل اسکار جلوگیری می کند.

پماد سوختگی ادیب برای انواع سوختگی ها شامل سوختگی با آب جوش ،اتو یا سوختگی با آفتاب مناسب می باشد.

برای آشنایی بیشتر با پماد ترمیم کننده پوست ادیب به صفحه مربوط به پماد ترمیم کننده پوست ادیب مراجعه کنید.

 

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را هم مطالعه فرمایید:

نمونه هایی از درمان سوختگی با پماد سوختگی ادیب درم

پماد زگیل ادیب درم

کرم ماسک گیاهی ادیب

تلفن : ۰۲۱۶۶۴۳۹۵۳۴

تلفن : ۰۹۱۴۵۴۰۷۸۴۴

ایمیل : info@adibeksir.com

آدرس : ایران – تهران – یوسف آباد – خیابان جهان مهر – خیابان راد افزون – پلاک ۷۵ – طبقه پنجم

عفونت پوستی سوختگی
عفونت پوستی سوختگی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *