عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست
عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

پارگی رباط صلیبی قدامی و پیچ خوردگی، از شایع ترین آسیب ها در میان ورزشکارانی هستند که ورزش ‌هایی با ریسک بالا را انجام می دهند، از جمله بسکتبال و فوتبال و همچنین کسانی که ورزش اسکی انجام می دهند. اما باور کنید یا نه، طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد آمریکا، اکثر آسیب ‌های ناشی از پارگی رباط صلیبی قدامی ، از طریق مکانیزم‌ های غیر تماسی ایجاد می شوند. در این مقاله از بخش بیماری ها و ورزش و سلامتی دکتر سلام به بررسی پارگی …

بوتاکس یکی از رایج ‌ترین روش ‌های درمان چین و چروک صورت است، اما این بدان معنی نیست که این روش لزوما گزینه مناسبی برای شما است. هزینه، آلرژی‌های بالقوه، اثرات جانبی، ترس از سوزن، و این واقعیت که در هنگام بارداری یا شیردهی نمی تواند تجویز شود، تنها دلایلی هستند که چرا بوتاکس ممکن است برای برخی از بیماران خاص، توصیه نشود. خوشبختانه، تعدادی جایگزین برای بوتاکس وجود دارد که به کاهش ظاهر چین و چروک و مقابله با علائم پیری کمک می کنند. …عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

در مورد بنزوئیل پراکسید چه می دانید؟ آیا با موارد کاربرد آن آشنایی دارید؟ چه عوارضی با مصرف این ماده شیمیایی در کمین شما خواهد بود؟ همه ی …

آیورودا برای کودکان چه پیشنهاداتی دارد؟ چگونه می توان با کمک توصیه های آیوردا از بروز بیماری در کودکان پیشگیری کرد؟ آیا شما کنجکاو هستید که آیورودا چگونه …

با خواص چای نعناع آشنایی دارید؟ چای نعناع یک دم کرده گیاهی است که از برگ های نعناع تهیه شده و در بسیاری از موارد پزشکی کاربرد دارد. …

با خواص چای سیلان آشنایی دارید؟ آیا سعی می کنید از این دمنوش خوشمزه در برنامه غذایی خود استفاده کنید؟ چگونه میتوان این چای را دم کرد؟ فواید …

بعضی از افراد با جستجو در گوگل و انجام تست های روان شناسی به دنبال جواب این هستند که آیا دیوانه اند یا نه؟ خوشبختانه اکثر افرادی که …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

ورزش کردن در پیری فواید زیادی بر سلامتی آنها می گذارد. آیا می دانید چه نکاتی را باید در این راستا رعایت کنند. با …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قبل از اینکه با سرطان مغز استخوان آشنا شویم، لازم است اول ببینم که اساسا خود مغز استخوان چیست و چه کاربردی برای بدن دارد. مغز استخوان یک بافت اسفنجی است که داخل بعضی استخوان‌ها، از جمله مفصل ران و استخوان ران وجود دارد. مغز استخوان دربردارنده‌ی سلول‌های بنیادی است که به انواع سلول‌های خونی موجود در بدن توسعه می‌یابند، از جمله:عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

بدن معمولا این گلبول‌ها را هنگام نیاز تولید می‌کند، مانند وقتی که گلبول‌های قدیمی ازبین می‌روند. گاهی اوقات این سلول‌ها با سرعت بیش‌ازحد یا غیرطبیعی رشد می‌کنند که آن را به نام سرطان مغز استخوان می‌شناسند. در این مقاله‌ می‌خواهیم، با سرطان مغز استخوان، انواع آن و همین‌طور راه‌های تشخیص و درمان آن آشنا شویم.

سرطان مغز استخوان براساس نوع سلول‌های آسیب‌دیده دسته‌بندی می‌شود.

مولتیپل میلوما نوعی از سرطان است که در پلاسماسل‌ها روی می‌دهد. پلاسماسل‌ها در مغز استخوان ساخته می‌شوند.

لوکمیا سرطان‌های گلبول سفید هستند. گاهی‌اوقات این نوع سرطان‌ها می‌توانند در انواع گلبول‌ها آغاز شوند.

لوکمیاهای حاد سرطان‌هایی با رشد سریع و لوکمیاهای مزمن سرطان‌هایی با رشد آهسته هستند. چندین نوع مختلف لوکمیا وجود دارد:

لنفوم‌ها سلول‌های سرطانی در سیستم لنفاوی هستند. این نوع سرطان‌ها می‌توانند در بسیاری از جاهای بدن، ازجمله در مغز استخوان روی بدهند.

دو نوع اصلی لنفوم وجود دارد:

علائمی که فرد مبتلا تجربه می‌کند، براساس نوع سرطان، اینکه کجا قرار دارد و چقدر تهاجمی است، تفاوت دارند.

نشانه‌های مولتیپل میلوما اینها هستند:

نشانه‌های لوکمیا اینها هستند:

نشانه‌های لنفوم شبیه به نشانه‌های لوکمیا هستند، اما ممکن است اینها را هم شامل شوند:

اگر کسی این نشانه‌ها را دارد، باید سریعا برای معاینه به پزشک مراجعه کند.

آزمایش‌هایی که برای تشخیص سرطان مغز استخوان انجام می‌شوند اینها هستند:

این آزمایش‌ها در طول دوره‌ی درمان هم به‌طور متناوب استفاده می‌شوند تا چگونگی روند درمان یا چگونگی پیشرفت بیماری کنترل شود.

درمان سرطان مغز استخوان بسیار منحصربه‌فرد است و به عوامل زیادی بستگی دارد، ازجمله میزان پیشرفت سرطان و سلامت عمومی فرد مبتلا. درمان می‌تواند به‌منظور بهبود کامل، جلوگیری از انتشار یا گاهی‌اوقات صرفا برای به‌حداقل‌رساندن علائم استفاده شود تا فرد راحت‌تر باشد. وقتی دیگر هیچ سلول غیرطبیعی در خون یا مغز استخوان وجود نداشته باشد، فرد موردنظر بهبود یافته است.

انواع درمان سرطان مغز استخوان عبارت‌اند از:

شیمی‌درمانی از دارو برای ازبین بردن سرطان یا جلوگیری از گسترش آن استفاده می‌کند. انواع مختلف زیادی از درمان‌های شیمی‌درمانی وجود دارند.

در بعضی موارد، پیوند مغز استخوان هم یکی از گزینه‌ها محسوب می‌شود، اما همه‌ی بیماران نمی‌توانند از این نوع درمان بهره ببرند. در این درمان، دُزهای بالایی از شیمی‌درمانی به فرد مبتلا داده می‌شود تا مغز استخوان کنونی از بین برود و سپس سلول‌های پیوندی به‌صورت داخل وریدی دریافت می‌شوند.

این درمان شامل اِعمال پرتو مستقیم به سلول‌های سرطانی به‌منظور جلوگیری از تکثیر آنهاست.

پس از تشخیص سرطان مغز استخوان پزشک یا انکولوژیست درباره‌ی گزینه‌های موجود درمانی صحبت کرده و یک طرح درمان ارائه می‌دهند. ممکن است این برنامه به‌صورت دوره‌ای نیاز به تجدیدنظر داشته باشد که بستگی به چگونگی واکنش سرطان به درمان و چگونگی واکنش فرد به داروها دارد.

پس از تشخیص سرطان مغز استخوان، دورنمای موجود از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسیاری از افراد با تشخیصی زودهنگام، واکنش خوبی به درمان نشان می‌دهند و پس از بهبودی هم سال‌های سال بدون سرطان به زندگی ادامه می‌دهند.

در موارد دیگری که سرطان تهاجمی است، ممکن است واکنش خوبی به درمان نشان داده نشود. علاوه بر این، هم سرطان و هم درمان‌های سرطان می‌توانند باعث عواقب خطرناکی همچون عفونت شدید یا نارسایی کلیه بشوند.

تحقیقات سرطان مدام در حال یافتن درمان‌های جدید و داروهای امیدوارکننده است. برای گزینه‌های مختلف درمان، باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);
عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

وبلاگ‌نویس و مدرس زبان انگلیسی، نویسنده و مترجم چند جلد کتاب، علاقه‌مند به فناوری فکر، ایده‌پردازی، کارآفرینی و صدالبته زبان انگلیسی 🙂

سلام

برادر من بر اثر این بیماری در بیمارستان فوت کرد جالبه که تا زمان مرگ تو ایران نتونستن تشخیص بدن لام فرستادیم یه کشور دیگه تشخیص دادن
این بیماری خیلی زیاده چرا کاری نمیکنن

درود بر شما،
بابت فوت برادرتون متأسفم.
من هم مثل شما امیدوارم به‌زودی امکان تشخیص سریع و درمان مؤثر این بیماری در کشور ما توسعه پیدا بکنه.

من هم چند سال پیش یکی از دوستان دچار این سرطان شد و ۲۶ سالش بود ظاهرا برای ساخت مهر تبلیغاتی از بنزین استفاده می کنند و ایشون هم ندانسته زیاد با بنزین سر و کله زده بود همین عامل باعث سرطانش شد.با وجود اینکه پیوند هم کرد بازم داوام نیاورد و بعد از ۲ سال دار فانی را وداع گفت.
از نظر بنده با تحقیقاتی که انجام داده ام علم پزشکی نوین بیشتر از آنکه درمان کند بدتر می کند.توصیه اکید بنده استفاده از مواد طبیعی به همراه آب سالم و هوای سالم است.هیچگاه خودتون رو تسلیم پزشکان نوین نکنید.هر بیماری و هر دردی با خام گیاه خواری درمان می شود.تحقیق کنید به حرفم می رسید.سازمان FDA هیچگاه دوست ندارد بیماری ریشه کن شود چون میلیاردها دلار ضرر خواهد کرد.چقدر ساده ایم اگه فکر کنیم این سازمان و کسانی که دراروهای شیمیایی را تولید می کنند به فکر سلامتی ما هستند!! این سازمان و صاحبان داروهای شیمیایی اولین چیزی که بهش فکر می کنند پول خودشان است.
کتاب درمانهای طبیعی که آنها نمی خواهند شما بدانید را بخوانید اثر کوین ترودو
اگر کتاب را بخوانید به حرفم می رسید.امیدوارم روزی برسد که دیگر این بیماریها که ساخته دست خود بشر است نماند و دیگر به فکر درمان نباشیم.

درود بر محمد عزیز،
از اینکه دردگاه خودتون رو با ما هم در میان گذاشتید، سپاس‌گزارم.

بسیار جای تاسف داره وقتی این نوع سرطان مثل یک سونامی سخت باعث از بین رفتن عزیزان مخصوصا قشر جوان جامعه شده… بدون هیچ توضیحی گروه گروه جوان های این مملکت بر اثر این درد از دست میرن و هیچ کس هیچ توضیحی براش نداره که چرا طی این سال ها تا به این حد افزایش یافته… من خواهر یک قهرمانم که ۱۱ ماه با ALL مبارزه كرد چون واقعا قوی بود …. امیرحسین برادر ۱۹ ساله من که از ۸ سالگی ورزش جودو رو به صورت حرفه ایی انجام میداد در اوج ناباوری و در زمانی که جزو نوابغ +۱۰۰ کیلوگرم تیم ملی جودو نوجوانان بود پس از یک دوره فقط ۱۰ روزه کمر درد با تشخیص دکتر مبتلا به این بیماری شده و پس از ۱۱ ماه با گذراندن دوران بسیار سختی چه برای خودش و چه برای خانواده پر کشید… من از درون گود صحبت میکنم همه اینارو گفتم که بگم علرغم اینکه وضعیت مالی ما به گونه ایی بود که بتوانیم شرایط پیوند را فراهم کنیم اما امیرحسین حتی به این مرحله نرسید… بسیاری بودن که با پیوند هم از بین رفتن چون در اینجا نه علم و نه شرایطش اصلا فراهم نیست که این درمان به صورت کامل طی بشه… ناراحتم برای همه عزیزانی که در بیمارستان شرمنده بیمارانشون میشن به خاطر نداشتن توان مالی… متاسفم اما باید بگم هیچ درمانی برای این بیماری وجود نداره و باید با واقعیت رو به رو بشیم من ۲ سال تمام حتی یک نفر هم ندیدم علرغم همه مراحل درمان بهبود یافته باشه … خواهش میکنم واقعیت هارو بیان کنیم بزاریم مردم آگاهانه با این موج درد روبه رو باشن …. از نظر همه کسانی که به این بیماری دچار بودن و حتی درگیر بودن این نوع سرطان حتی شیمی درمانی هم براش یک نوع خودکشی تدریجی هستش چون باعث از بین رفتن تدریجی بافت های سالم بدن مثل کلیه و ریه و … غیره میشه که میشه گفت خیلی ها تو این نوع سرطان بر اثر از بین رفتن و ناتوانی بدن از بین میرن…. متاسف واسه همه آرزوهایی که با رفتن دردناک عزیزان در دل پدر و مادر ها و خانواده هاشون خاک میشه که سالیان سال با خون دل فرزند عزیزشون رو بزرگ کردن… عذر خواهی میکنم از صاحب این مطلب و تشکر دارم ازشون برای دادن این اطلاعات و آگاهی که واقعا مشکل جدی هستش … جسارت من رو ببخشید اما نمیشه چشم روی واقعیت ها بست این داستان درد دل نه من خیلی های دیگه هم هست که خواستم کنار این مطب ارزشمند قرار بگیره.
آن را که غمی چون غم ما نیست چه داند
کز درد توام دیده چه شب میگذراند ؟
با سپاس

درود بر خانم آشتیانی،
غم از دست دادنِ برادرتون، حتی از میون همین جمله‌های نقش‌بسته بر صفحه‌ی کامپیوتر هم دل آدم رو می‌سوزونه، چه برسه به شما؛ تسلیت صمیمانه‌ی بنده رو بپذیرید.
بابت این اطلاعات از درمان سرطان مغز استخوان در ایران، از طرف کسی که به قول خودتون وسط گود بوده هم بسیار سپاس‌گزارم.
امیدوارم شرایط مناسب برای تشخیص و درمان این سرطان‌ها هر چه زودتر به شکل مطلوبی فراهم بشه.

سپاس بی کران از شما و گروه بسیار موفق چطور

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

آخرین مطالب

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

ترین های جهان


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

آپلازی خالص گلبول قرمز (Pure Red Cell Aplasia) نوعی کم خونی مربوط به مغز استخوان بوده که به دلیل تخریب پیش سازهای گلبول های قرمز (RBC) در مغزاستخوان ایجاد می شود. در این بیماری فقط سلول های رده اریتروئید درگیر می شوند و پلاکت ها و گلبول های سفید (WBC) طبیعی هستند. در ادامه به بررسی علائم، تشخیص و درمان کم خونی یا آنمی مربوط به مغز استخوان، سندرم دیاموند بلک فان و عفونت با پاروویروس B19 می پردازیم.

در این نوع کم خونی، تنها یک رده از سلول های موجود در جریان خون مبتلا می شوند و نمونه گیری یا بیوپسی از مغزاستخوان نشان دهنده نبود یا کمبود پیش ساز گلبول های قرمز می باشد. در آپلازی خالص گلبول قرمز برخلاف کم خونی آپلاستیک (آنمی آپلاستیک) و سندرم میلودیسپلاستیک (MDS)، رده های سلولی دیگر یعنی گلبول های سفید و پلاکت ها از نظر کمی و کیفی طبیعی هستند.

به نظر می رسد که علت ایجاد آپلازی خالص گلبول قرمز (PRCA) وجود آنتی بادی ها یا لنفوسیت های مخربی باشد که به داروهای سرکوبگر ایمنی پاسخ می دهند. پیشرفت به سوی پان سیتوپنی یا لوسمی، در سندرم نارسایی یک رده سلول خونی مغزاستخوان، غیر معمول می باشد.

آپلازی خالص گلبول قرمز (PRCA) با کم خونی یا آنمی، کاهش تعداد گلبول های قرمز نابالغ یا رتیکولوسیت ها (رتیکولوسیتوپنی) و فقدان یا اندک بودن پیش سازهای اریتروئید در مغزاستخوان مشخص می شود. این بیماری در بزرگسالان به صورت اکتسابی رخ می دهد.

کم خونی دیاموند – بلک فان، یا آپلازی خالص گلبول قرمز مادرزادی، که در ابتدای تولد یا ابتدای دوره کودکی تشخیص داده می شود نوع مادرزادی بیماری بوده که به درمان با گلوکوکورتیکوئیدها (کورتون ها) معمولا پاسخ می دهد.عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

نارسایی موقت تولید گلبول های قرمز در حملات آپلاستیک گذرای کم خونی های همولیتیک، ثانویه به عفونت حاد پاروویروس B19 و در اریتروبلاستوپنی گذرای کودکی که کودکان طبیعی را مبتلا می سازد رخ می دهد.

آپلازی خالص گلبول قرمز با بیماری های سیستم ایمنی و خودایمنی ارتباط دارد. موارد کمی از این بیماری، همراه با تیموما بروز می کنند. آپلازی گویچه قرمز به طور شایع تر، ممکن است علامت لنفوسیتوز با گرانول های درشت باشد یا در لوسمی لنفوسیتیک مزمن (CLL) رخ دهد. برخی بیماران ممکن است هیپوگاماگلبولینمی نشان دهند.

آپلازی خالص گلبول قرمز ممکن است ثانویه عوارض داروها باشد. تجویز اریتروپویتین به شکل زیر جلدی از طریق پادتن های خنثی کننده می تواند منجر به آپلازی خالص گویچه قرمز گردد.

این بیماری، همانند کم خونی آپلاستیک (Aplastic Anemia) با مکانسیم های مختلفی ایجاد می شود. آنتی بادی های ضد رده پیش ساز گلبول های قرمز در خون وجود دارند. همچنین مهار سلول های لنفوسیت T علت اصلی ایجاد بیماری می باشد. فعالیت لنفوسیت های T سیتوتوکسیک مهار شده با جایگاه سازگاری بافتی یا سلول های آلوده با ویروس نوع I ویژه لوسمی و لنفوم سلول T انسانی و همچنین فعالیت سلول کشنده طبیعی (Natural Killer Cells) در جهت مهار خونسازی، در مواردی که به خوبی مطالعه شده نشان داده شده اند.

عفونت مزمن با پاروویروس B19 یکی از علل مهم و قابل درمان آپلازی خالص گلبول قرمز می باشد. این ویروس عامل اگزانتم خوش خیم کودکی (بیماری پنجم) و سندرم پلی آرترالژی و پلی آرتریت در بزرگسالان می باشد.

عفونت با این ویروس در بیماران مبتلا به همولیز می تواند باعث ایجاد حملات گذرای آپلازی و تشدید ناگهانی اما موقتی کم خونی یا آنمی شود. کم خونی مربوط به مغزاستخوان بوده و به دنبال کاهش تولید گلبول های قرمز در مغز استخوان روی می دهد.

در افراد طبیعی، عفونت حاد با پاروویروس B19 با تولید آنتی بادی ها در بدن، درمان می شود ولی در افرادی که دچار نقص ایمنی مادرزادی، اکتسابی یا درمان زاد هستند، ممکن است عفونت ویروسی پاروویروس B19 پایدار رخ دهد.

بررسی مغزاستخوان، نشان دهنده آپلازی گلبول های قرمز و پرونورموبلاست های غول آسا می باشد که علامت عفونت پاروویروس B19 است.

تمایل ویروس به سلول های پیش ساز اریتروئید به دلیل آنتی ژن P اریتروسیتی می باشد. سمیت سلولی مستقیم ویروس، در صورت نیاز بالا به تولید اریتروسیت ها، باعث ایجاد کم خونی یا آنمی می شود. در افراد سالم، توقف موقت تولید گلبول قرمز علامتی ندارد و علائم پوستی و مفصلی عفونت از طریق رسوب کمپلکس های ایمنی بوجود می آیند.

گرفتن شرح حال، معاینه فیزیکی و آزمایشات خونی در شناسایی بیماری زمینه ای و یا شک به عوارض دارویی کمک کننده می باشد.

ابتلا به تیموما را باید با تصویربرداری رد کرد. در صورت ابتلا به تیموما، برداشتن تومور ضروری است ولی حتما باعث بهبود کم خونی نمی شود.

شناسایی DNA پاروویروس B19 در خون برای تشخیص عفونت پاروویروسی لازم است (اغلب IgG و IgM وجود ندارند).

مبتلایان به آپلازی گویچه قرمز اگر تحت درمان حمایتی با تزریق خون و ترانسفیوژن اریتروسیت و شلاتور آهن نظیر دفروکسامین قرار گیرند، طول عمر طولانی خواهند داشت. تقریبا تمام بیماران مبتلا به عفونت پایدار پاروویروس B19 به درمان با ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIG برای ۵ روز پاسخ می دهند. البته عود و درمان مجدد آن بخصوص در مبتلایان به ایدز قابل انتظار است.

اکثریت بیماران مبتلا به آپلازی خالص گلبول قرمز به خوبی به درمان با داروهای سرکوب کننده ایمنی پاسخ می دهند. برای اغلب بیماران، یک دوره گلوکوکورتیکوئید (کورتون نظیر پردنیزون یا پردنیزولون) تجویز می شود. سیکلوسپورین (Cyclosporine)، گلوبولین ضد تیموسیت (ATG)، آزاتیوپرین (Azathioprine) و سیکلوفسفامید (Cyclophosphamide) نیز در درمان بیماری موثر هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.

بحران آپلاستیک یا کریز آپلاستیک (Aplastic Crisis) به کاهش ناگهانی سلول های خونی مغز استخوان گفته می شود که معمولا به دنبال ابتلا به ویروس پاروویروس B19 در افراد مستعد روی می دهد. این ها با کم خونی یا آنمی شدید مواجه می شوند. در ادامه به بررسی علت، علائم، تشخیص و درمان بحران آپلاستیک یا هیپوپلاستیک می پردازیم.

افرادی که دارای بیماری زمینه ای هستند. به دنبال ابتلا به برخی عفونت ها نظیر پاروویروس B19 دچار کاهش شدید رده های خونی، مخصوصا گلبول های قرمز و به دنبال آن دچار آنمی یا کم خونی می شوند. به این اتفاق، بحران آپلاستیک یا کریز آپلاستیک گفته می شود.

بحران آپلاستیک به معنای توقف کامل فعالیت خونسازی در بیماران مبتلا به کم خونی همولیتیک مزمن می باشد. این وضعیت با کاهش سریع هماتوکریت همراه است.

بیماران مبتلا به کم خونی همولیتیک بسیار مستعد ابتلا به بحران آپلاستیک هستند. همولیز گلبول های قرمز در این بیماران که ممکن است به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ دهد باعث کاهش طول عمر گلبول های قرمز شده و احتمال وقوع کریز آپلاستیک را بالا می برد.

بیماران مبتلا به کم خونی همولیتیک گاهی طی یک بیماری حاد یا بلافاصله پس از آن، دچار کاهش نسبتا شدید در میزان هماتوکریت و هموگلوبین می شوند.عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست

سرکوب مغز استخوان تقریبا در همه افراد، طی دوره بیماری های التهابی حاد و مزمن رخ می دهد. در بیماران مبتلا به کاهش طول عمر گلبول های قرمز، سرکوب عملکرد مغز استخوان می تواند باعث بروز کم خونی چشمگیرتری شود.

بحران های هیپوپلاستیک معمولا موقتی بوده، و بدون نیاز به درمان، خودشان تصحیح می شوند. حملات این هیپوپلاستیک معمولا خودبخود محدود می شوند.

بحران آپلاستیک (کریزآپلاستیک)، به علت عفونت با گونه خاصی از پاروویروس ها یعنی پاروویروس B19 رخ می دهد. در کودکانی که به عفونت با این ویروس دچار شده اند، معمولا ایمنی پایدار ایجاد می شود.

بحران آپلاستیک معمولا عود نمی کند و به ندرت در بالغین مشاهد می شود. درمان این بیماران به بررسی دقیق میزان هماتوکریت و تعداد رتیکولوسیت ها نیاز دارد.

درمان کریز آپلاستیک با انتقال خون در صورتی توصیه می شود که کم خونی علامت دار شود. اکثر بحران های آپلاستیک طی ۱ تا ۲ هفته خودبخود بهبود می یابند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.

عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست
عفونت و نارسایی مغز استخوان چیست
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *