عفونت مثانه و کلیه

عفونت مثانه و کلیه
عفونت مثانه و کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) یک نوع عفونت در مجرای ادرار است که معمولاً از مجرای ادرار یا مثانه شروع شده و به سمت کلیه‌ها گسترش می‌یابد. عفونت کلیه به مراقبت‌های فوری پزشکی نیاز دارد. در صورتی که این بیماری تحت مداوا قرار نگیرد، باکتری‌ها وارد جریان خون شده و باعث بروز عفونت‌های مهلک می‌شوند.

در صورتی که این بیماری تحت درمان قرار نگیرد، عفونت کلیه می‌تواند باعث ایجاد عوارض و بیماری‌های خطرناکی شود که برخی از آنها عبارتند از:

آسیب‌دیدگی دائمی کلیه: آسیب‌دیدگی دائمی کلیه می‌تواند باعث نارسایی مزمن کلیوی شود.
سمی شدن خون (سپتیسمی): کلیه‌ها مواد زائد خون را فیلتر کرده و سپس خون را به نقاط مختلف بدن ارسال می‌کنند. در صورتی که کلیه‌های شما عفونی شده باشند، باکتری‌ها از طریق کلیه وارد جریان خون شده و به سمت نقاط مختلف بدن می‌روند.
عوارض بارداری: زنان مبتلا به عفونت کلیه در دوران بارداری ممکن است بچه‌هایی را به دنیا آورند که در هنگام تولد، وزنشان کم است.

برای درمان هر چه سریع‌تر و جلوگیری از عوارض خطرناک عفونت کلیه در اولین فرصت به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید تا دارو و یا آزمایشات لازم تجویز گردد.عفونت مثانه و کلیه

 علائم عفونت کلیه

 

علامت و نشانه‌های عفونت کلیه عبارتند از:

تب
درد کمر، درد پهلوها یا درد در کشاله ران
درد شکم
تکرر ادرار
نیاز به ادرار کردن مداوم
احساس سوزش یا درد در هنگام ادرار کردن
وجود چرک یا خون در ادرار
ادرار با بوی بد و کف‌آلود

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر علامت یا نشانه‌ای که باعث نگرانی شما می‌شود باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که برای عفونت مجرای ادرار تحت درمان قرار دارید ولی علائم و نشانه‌های شما بهبود نمی‌یابد باید به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که هر یک از علائم عفونت کلیه با خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ همراه شد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

علل عفونت کلیه

عفونت کلیه معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق لوله‌هایی که ادرار را حمل می‌کنند وارد ادرار شده و شروع به تکثیر می‌کنند. باکتری‌های ناشی از عفونت‌های قسمت‌های دیگر بدن هم ممکن است از طریق جریان خون وارد کلیه‌ها شوند. عفونت کلیه از این مسیر غیرمعمول نیست و ممکن است اتفاق بیفتد. برای مثال در صورتی که شما از مفصل مصنوعی یا دریچه مصنوعی قلب استفاده می‌کنید و آنها عفونت کرده باشند ممکن است این عفونت از طریق جریان خون وارد کلیه شود. به ندرت، عفونت کلیه پس از عمل جراحی کلیه ایجاد می‌شود.

عوامل

عواملی که احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند عبارتند از:

آناتومی زنانه: زنان بیش از مردان در خطر مبتلا شدن به عفونت کلیه هستند. مجرای ادرار زنان بسیار کوتاه‌تر از مردان است بنابراین باکتری‌ها فاصله کمتری تا خارج شدن از بدن از طریق مثانه دارند. نزدیک بودن واژن به مقعد هم فرصت مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها تا زمان ورود به مثانه ایجاد می‌کند سپس عفونت از مثانه به سمت کلیه گسترش می‌یابد. زنان باردار بیشتر در معرض عفونت کلیه قرار دارند.
انسداد مجرای ادرار: هر چیزی که جریان ادرار را کند کند یا توانایی تخلیه کامل مثانه را کاهش دهد مانند سنگ کلیه، اختلالات ساختاری در سیستم دفع ادرار یا در مردان بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش دهد.
ضعف سیستم ایمنی بدن: برخی بیماری‌ها مانند دیابت و اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن را مختل کرده و احتمال ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند. برخی داروها مانند داروهایی که برای جلوگیری از رد پیوند ارگان‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند هم اثر مشابهی دارند.
آسیب‌دیدگی عصب‌های اطراف مثانه: آسیب‌دیدگی عصب‌ها یا نخاع می‌تواند احساس عفونی شدن مثانه را مسدود کند که در نتیجه شما متوجه وجود عفونت حتی در مراحل پیشرفته آن نمی‌شوید.
استفاده طولانی مدت از سوند ادرار: سوند ادرار لوله‌ای است که برای تخلیه ادرار از مثانه به کار برده می‌شود. شما ممکن است از سوند پس از انجام برخی عمل‌های جراحی یا آزمایش‌های تشخیصی استفاده کنید. در صورتی که شما نتوانید از روی تخت بلند شوید ممکن است لازم باشد برای مدت طولانی از سوند استفاده کنید.
بیماری‌هایی که باعث می‌شود ادرار در مسیر اشتباه جاری شود: در بیماری برگشت ادراری، مقدار کمی ادرار به مثانه برگشته و به سمت حالب یا کلیه‌ها می‌رود. افراد مبتلا به برگشت ادرار ممکن است در کودکی مکرراً به عفونت کلیوی مبتلا شده باشند و احتمال ابتلا به عفونت کلیه در دوران کودکی و بزرگسالی در این افراد افزایش می‌یابد.

آزمایش‌ها و تشخیص

پزشک معمولاً عفونت کلیه را از روی علائم و نشانه‌های آن مانند تب و کمر درد تشخیص می‌دهد. اگر دکتر در مورد تشخیص عفونت کلیه شک داشت از شما خواهد خواست تا از ادرارتان برای آزمایش باکتری‌ها، خون و چرک موجود در آن نمونه‌برداری شود. همچنین وی ممکن است کشت خون را تجویز نماید که در آزمایشگاه از این طریق، باکتری‌های یا ارگانیسم‌های دیگر موجود در خون شما مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. از آزمایش‌های دیگر می‌توان به سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری یا عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس که به آن سیستویورتروگرام ادرار گفته می‌شود نیز اشاره کرد.

اقدامات درمانی و داروها

آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت کلیه

 

مصرف آنتی‌بیوتیک اولین اقدام درمانی برای درمان عفونت کلیه‌ها است. نوع و مدت مصرف داروها به وضعیت سلامتی و باکتری‌های موجود در نمونه ادرار شما بستگی دارد. معمولاً علائم و نشانه‌های عفونت کلیه چند روز پس از شروع درمان بهبود می‌یابند اما ممکن است شما مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تا یک هفته یا بیشتر ادامه دهید. دوره مصرف آنتی‌بیوتیک که توسط پزشک برای شما تجویز شده است را تکمیل کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل از بین رفته است.

بستری شدن در بیمارستان

[Hospitalization]

برای عفونت‌های شدید، پزشک ممکن است دستور به بستری شدن شما در بیمارستان بدهد. درمان در بیمارستان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی در ورید دست باشد. مدت زمان بستری شدن شما در بیمارستان به شدت بیماری شما بستگی دارد.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی

برای کاهش ناراحتی در دوران نقاهت پس از درمان عفونت کلیه شما می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

استفاده از گرما: پدهای گرم را روی شکم، کمر و پهلوهای خود قرار دهید تا احساس فشار یا درد کاهش یابد.
استفاده از داروهای مسکن: برای رفع ناراحتی‌ها یا تب از داروهای غیر آسپیرینی مسکن که حاوی استامینوفن (تایلنول و داروهای دیگر) هستند مطابق دستور پزشک یا داروهای تجویزی دیگر که وی برای شما تجویز کرده است استفاده کنید.
سطح آب بدن را حفظ کنید: مقادیر زیادی مایعات بنوشید تا باکتری‌های از مجرای ادرار شما شسته شوند. از نوشیدن قهوه و الکل تا زمان رفع کامل عفونت خودداری کنید. این مواد می‌توانند نیازهای مکرر و سریع به دفع ادرار را تشدید کنند.

پیشگیری

با اقدامات پیشگیرانه زیر از بروز عفونت در کلیه‌های خود پیشگیری کنید. به خصوص زنان ممکن است بتوانند با رعایت نکات زیر احتمال ابتلا به عفونت مجرای ادرار را کاهش دهند:

مقادیر زیادی مایعات به خصوص آب بنوشید: نوشیدن مایعات می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های از بدن در زمان ادرار کردن کمک کند.
مکرراً ادرار کنید: از به تأخیر انداختن ادرار خود در زمانی که نیاز به این کار دارید پرهیز کنید.
پس از مقاربت مثانه خود را تخلیه کنید: پس از مقاربت در اولین فرصت ادرار کنید تا باکتری‌های موجود در مجرای ادرار شسته شده و احتمال ابتلا به عفونت کاهش یابد.
به دقت خود را تمیز کنید: طهارت از جلو به عقب پس از ادرار کردن و اجابت مزاج می‌تواند از گسترش باکتری‌های در مجرای ادرار جلوگیری کند.
از استفاده از محصولات زنانه در ناحیه دستگاه تناسلی خود اجتناب کنید: از محصولات زنانه مانند دئودورانت یا دوش مهبل در ناحیه تناسلی که باعث تحریک مجرای ادرار می‌شوند استفاده نکنید.

کلید واژه ها:
عفونت کلیهبیماری های شایعبیماری های کلیوی

نشانی:
اراک،میدان حضرت ولیعصر (عج)، مرکز آموزشی درمانی حضرت ولیعصر (عج)

پست الکترونیکی:

pr_valieasr@arakmu.ac.ir

تلفن:

086-32222003-8

دورنگار:

086-32231283

کد پستی:

3814957558

صندوق پستی:

411373671857

ساعات کاری:
به صورت تمام وقت

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت کلیه نوعی عفونت دستگاه ادراری است که معمولا از میزراه یا مثانه آغاز می‌شود و سپس به یک یا هردو کلیه‌ سرایت می‌کند. عفونت کلیه به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت درمان‌نشدن، عفونت می‌تواند به کلیه‌ آسیب بزند و با انتقال باکتری ازطریق گردش خون موجب بروز عفونت‌های خطرناک و کشنده‌ در بدن شود. درمان عفونت کلیه معمولا به‌کمک آنتی بیوتیک ها انجام می‌گیرد. همچنین گاهی برای درمان، بیمار باید در بیمارستان بستری شود. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا با عفونت کلیه و روش‌های تشخیص و درمان آن بیشتر آشنا شوید.عفونت مثانه و کلیه

علائم و نشانه‌های احتمالی عفونت کلیه عبارت‌اند از:

اگر علائم و نشانه‌های بیماری به‌مرور تشدید شدند، به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر درمان عفونت دستگاه ادراری موجب بهبود علائم و نشانه‌هایتان نشد، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت شدید کلیه درصورت درمان‌نشدن می‌تواند عوارض خطرناکی برجای بگذارد و زندگی فرد را تهدید کند. اگر علائم عفونت کلیه را همراه با وجود خون در ادرار و حالت تهوع و استفراغ دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عواملی که می‌توانند احتمال عفونت کلیه را افزایش دهند، عبارت‌اند از:

میزراه در زنان کوتاه‌تر از مردان است. این امر موجب انتقال راحت‌تر باکتری‌ها از خارج از بدن به مثانه می‌شود. علاوه‌براین نزدیکی میزراه به واژن و مقعد فرصت بهتری برای باکتری‌ها فراهم می‌کند تا وارد مثانه شوند. عفونت مثانه می‌تواند موجب سرایت عفونت به کلیه شود. همچنین زنان باردار بیشتر از دیگران درمعرض عفونت کلیه قرار دارند.

این امر ناشی از عواملی است که با کاهش جریان ادرار توانایی مثانه‌ را در دفع آن کاهش می‌دهند. وجود سنگ کلیه، چیزهای غیرطبیعی در ساختمان دستگاه ادراری و یا بزرگ‌شدن غده‌ی پروستات در مردان از علل بروز این پدیده هستند.

عفونت کلیه می‌تواند در اثر تضعیف دستگاه ایمنی بروز کند. بیماری‌هایی مانند دیابت و ایدز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند. همچنین برخی داروهایی که برای جلوگیری از پس‌زدن عضو پیوندی مصرف می‌شوند نیز دستگاه ایمنی را تضعیف می‌کنند.

آسیب عصبی یا نخاعی می‌تواند موجب شود عفونت‌های مثانه را احساس نکنید و سپس عفونت به کلیه‌تان گسترش یابد.

سوندهای ادراری لوله‌هایی هستند که ادرار را از مثانه‌ تخلیه می‌کنند. ممکن است در طول برخی عمل‌های جراحی یا پس از آن یا حتی برای تشخیص برخی مشکلات از سوند ادراری استفاده شود. همچنین افرادی که مجبورند استراحت مطلق داشته باشند، باید برای مدت نسبتا طولانی از سوند ادراری استفاده کنند.

در بیماری ریفلاکس ادراری مقدار اندکی ادرار از مثانه به سمت میزنای (لوله‌ی باریکی که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه می‌برد) و کلیه‌ها می‌رود. مبتلایان به این بیماری بیش از دیگران درمعرض ابتلا به عفونت کلیه در کودکی و بزرگسالی قرار دارند.

درصورت درمان‌نشدن، عفونت کلیه می‌تواند موجب بروز عوارض جدی‌ در فرد شود. این عوارض عبارت‌اند از:

برخی اقدامات با کاهش خطر عفونت‌ دستگاه ادراری، خطر عفونت کلیه را نیز کاهش می‌دهند. این اقدامات در زنان اهمیت بیشتری دارد. اقداماتی که خطر عفونت‌ دستگاه ادراری را کاهش می‌دهند، عبارت‌اند از:

برای تأیید عفونت کلیه معمولا از فرد نمونه‌ی ادرار گرفته می‌شود تا وجود باکتری، خون یا چرک در ادرار بررسی شود. همچنین ممکن است از فرد نمونه‌ی خون گرفته شود تا وجود باکتری یا سایر ارگانیسم‌ها در خون در آزمایشگاه، آزمایش شود.

گاهی آزمون‌های فراصوت، سی‌تی‌اسکن و نوعی آزمایش پرتو ایکس به‌نام «سیستورتروگرام حین ادرار» برای بیمار تجویز می‌شود. در سیستورتروگرام حین ادرار نوعی رنگ به فرد تزریق می‌شود و مثانه زمانی‌که پُر و درحال ادرار است، با پرتو اکس بررسی می‌شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها اولین خط مبارزه با عفونت‌های کلیه هستند. نوع و مدت زمان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به وضعیت سلامت و باکتری‌های یافت‌شده در نمونه‌‌ی ادرارتان بستگی دارد. ممکن است مجبور شوید برای یک هفته یا بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید. باید آنتی‌بیوتیک را طبق دستورالعمل پزشک و تا پایان دوره مصرف کنید؛ حتی اگر پس از مدتی احساس کردید حال‌تان بهتر است.

ممکن است پزشک چندین بار از شما آزمایش ادرار بگیرد تا از درمان عفونت اطمینان حاصل کند. اگر پس از دوره‌ی درمان باز هم نشانه‌ای از عفونت وجود داشت، شما به یک دوره‌ی درمان دیگر با آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز خواهید داشت.

اگر عفونت کلیه‌تان شدید باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد تا در بیمارستان بستری و درمان شوید. روند درمان شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و مایعات بوده که به روش داخل‌وریدی به رگی در بازو تزریق می‌شود. مدت زمان بستری‌شدن در بیمارستان به شدت عفونت‌ بستگی دارد.

برخی مواقع ممکن است در اثر برخی مشکلات مانند اختلال در ساختمان دستگاه ادراری عفونت کلیه‌تان دوباره عود کند. در این مواقع باید به نفرولوژیست (فوق‌تخصص کلیه و مجاری ادراری) یا اورولوژیست (جراح کلیه و مجاری ادراری) برای ارزیابی مراجعه کنید. شاید در این مواقع برای ترمیم مشکلات ساختمانی کلیه مجبور به انجام عمل جراحی شوید.

برای کاهش ناراحتی در زمان بهبود عفونت کلیه ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشید:

معمولا در این مواقع فرد ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می‌کند. اگر پزشک تشخیص دهد که عفونت به کلیه سرایت کرده، برای درمان بیماری شما را نزد اورولوژیست خواهد فرستاد.

زمانی‌که می‌خواهید به پزشک مراجعه کنید، درباره‌ی محدودیت‌های احتمالی مانند محدودیت در رژیم غذایی سؤال کنید. همچنین برای آمادگی، فهرست زیر را قبل از مراجعه به پزشک آماده کنید:

برای ملاقات با پزشک یک نفر از افراد خانواده یا دوستان‌تان را با خود ببرید تا اگر حرف‌های پزشک را فراموش کردید، به شما یادآوری کند.

برای عفونت کلیه می‌توانید سؤالات زیر را از پزشک بپرسید:

احتمالا پزشک سؤالات زیر را از شما می‌پرسد:

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);
عفونت مثانه و کلیه

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام مقاله جالب و عالی بود.

خواص خوراکی ها


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

آخرین مطالب

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

ترین های جهان

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

عجیب ترین خانه های دنیا که شما را بهت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز


دستگاه ادراری از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه ها هم توسط لوله‌هایی که حالب خوانده می‌شوند به مثانه وصل می‌شوند. دستگاه ادراری به پیشابراه ختم می‌شود که لوله کوتاهی است که ادرار را به خارج از بدن می‌برد. وقتی باکتری‌های موجود در روده‌ها، از راه رکتوم به پیشابراه برسند و از آنجا بالا رفته وارد مثانه شوند، عفونت به وجود می‌آید.




عفونت مثانه و کلیه


باکتری‌ها می‌توانند مثانه را آلوده کرده و عفونت ایجاد کنند و یا بدون آنکه علامتی ایجاد کنند، در آنجا تکثیر یابند.

در هر یک از این موارد، باکتری‌ها ممکن است از راه حالب بالا رفته و کلیه‌ها را دچار عفونت سازند. عفونت کلیه خطرناک است و ممکن است باعت زایمان زودرس در خانم‌های باردار یا سایر عوارض گردد.

عفونت مثانه در بین خانم‌های 20 تا 50 بیشتر شایع است.

 

علل عفونت مثانه

– میکروب‌ها از از بیرون بدن وارد پیشابراه شوند.

– این عفونت در زنان بسیار شایع است، زیرا مدخل پیشابراه با مخرج فاصله کمی دارد و عفونت به سادگی از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می‌یابد.

– در زنان طول پیشابراه کوتاه‌تر است و عفونت به سادگی این مسافت کم را تا مثانه طی می‌کند.

– عفونت‌های کلیه می‌تواند پخش شود و مثانه را نیز مبتلا کند.

– آسیب به پیشابراه

– استفاده از کاتتر ادراری برای تخلیه مثانه، مثلاً پس از زایمان یا جراحی

– باکتری‌هایی که از راه پوست اطراف ناحیه تناسلی و مقعدی به مجاری ادراری راه می‌یابند.

عوامل خطر عفونت مثانه

استرس

مصرف الکل

افزایش فعالیت جنسی در زنان باعث آسیب رسیدن به پیشابراه می‌شود.

عفونت در سایر بخش‌های دستگاه ادراری ـ تناسلی

کاهش مقاومت بدن

پوشیدن لباس زیر تنگ و بدون تبادل هوا

نشستن در وان پر از آبی که آلوده باشد.

شل شدن و افتادگی اجزای دستگاه ادراری ـ تناسلی در زنان

نگه داشتن ادرار برای مدت خیلی طولانی



 

علائم عفونت مثانه

درد، ناراحتی و سوزش هنگام دفع ادرار (و احتمالا هنگام مقاربت جنسی)

ناراحتی لگن یا درد قسمت تحتانی شکم (اغلب در قسمت فوقانی استخوان لگن)

افزایش دفعات دفع ادرار و احساس فشار و نیاز به ادرار کردن به طور مکرر حتی زمانی که میزان ادرار در مثانه بسیار کم است .

ادرار بدبو

ادرار کدر

وجود خون در ادرار (اغلب با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود)

تب خفیف

شب ادراری در کودک

عفونت مثانه و کلیه

تب و تحریک پذیری در شیرخوار

 

تشخیص عفونت مثانه

با آزمایش ادرار، جمع‌آوری دقیق ادرار برای کشت باکتری، سیستوسکوپی (معاینه مثانه با لوله مخصوص که در سر آن منبع نور و دوربین نصب شده است) و سونوگرافی.


پیشگیری از عفونت ادراری


– مقدار زیادی آب بنوشید، روزانه حداقل 8 لیوان .

– هیچگاه احساس دفع ادرار را نادیده نگیرید و سعی کنید هر بار مثانه را کاملاً خالی کنید.

– بعد از اجابت مزاج، موضع را از جلو به عقب تمیز کنید تا از ورود باکتری‌های مدفوع به پیشابراه پیشگیری شود.

– پیش از مقاربت جنسی و بعد از آن ادرار کنید و دستگاه تناسلی را بشویید.

– از فرآورده‌های بهداشتی مخصوص دستگاه تناسلی (اسپری یا پودر) و صابون‌های قوی خودداری کنید، زیرا پیشابراه و دستگاه تناسلی را تحریک می‌کند و محیط کشت مناسبی برای رشد باکتری‌ها خواهد بود.

– لباس های زیر خود را از نوع نخی انتخاب کنید و از جوراب شلواری‌هایی که قسمت بالای آن نخی است استفاده کنید.

– به جای استفاده از وان حمام بهتر است دوش گرفته شود.

– از کافئین پرهیز کنید، زیرا باعث تحریک مثانه می‌شود.

 

بارداری و عفونت ادراری

بارداری احتمال ابتلا به عفونت هر یک از بخش‌های دستگاه ادراری را بالا می‌برد. مقدار زیاد هورمون پروژسترون، موجب شل شدن عضلات حالب و در نتیجه گشادتر شدن حالب می‌شود.

رحم در حال رشد، می‌تواند به حالب ها فشار وارد آورد و جریان ادرار را در داخل آن‌ها با اختلال مواجه کرده و سرعت آن را کند سازد.

رشد جنین موجب فشار بر روی مثانه می‌شود و در نتیجه تخلیه آن هنگام دفع کامل نخواهد بود.

در نتیجه این اختلالات باعث می‌شود که عبور ادرار در مسیر دستگاه ادراری بیشتر طول بکشد و باکتری‌ها قبل از خروج از بدن زمان بیشتری برای تکثیر در اختیار خواهند داشت.

پزشک در همان اولین نوبت معاینات دوران بارداری آزمایش ادرار درخواست می‌کند، خواه شما علائم عفونت ادراری داشته باشید یا خیر.

 

درمان عفونت مثانه در زن باردار

اگر شما هنگام بارداری دچار عفونت مثانه شوید، باید به مدت 7 تا 10 روز تحت نظر پزشک آنتی بیوتیک خوراکی دریافت کنید.

انجام کشت‌های مکرر ادرار با فواصل معین در تمام دوره بارداری امری الزامی است تا از عدم بازگشت عفونت اطمیـنان حاصل شود.

در 40 درصد خانم‌های بـاردار که دچـار عفونت ادراری می‌شوند، عفونت تکرار می‌شود.

به منظور پیشگیری از عود عفونت، در صورت تکرار عفونت مثانه، ممکن است آنتی بیوتیک به طور دائم و با یک دوز پائین تا زمان زایمان توسط پزشک تجویز شود.

داروهای ضداسپاسم و گاهی استفاده از ضد دردهای ادراری برای تخفیف درد نیز تجویز می‌شود.

به هنگام درمان و تا دو هفته پس از رفع علایم از نزدیکی خودداری کنید تا التهاب کاملاً برطرف شود.

 

درمان عفونت ادراری با درمان‌های طبیعی

1- عصاره شاتوت بنوشید. آب عصاره شاتوت میزان باکتری‌ها را کاهش داده و از جایگزینی باکتری‌های جدید در دستگاه ادراری پیشگیری می‌کند. (هرچند نوشیدن عصاره شاتوت عفونت ادراری را درمان نخواهد کرد و باید به پزشک مراجعه کنید.)

2- آب قره‌قاط (cranberry) بنوشید تا ادرار اسیدی شود. برخی از داروها وقتی ادرار اسیدی باشد بهتر عمل می‌کنند.

3- حمام آب گرم ممکن است علایم را تخفیف دهد.

4- زرشک در درمان عفونت ادراری مفید است.

5- عسل و دارچین: دو قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چایخوری پودر دارچین را در مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می‌شود که میکروب‌های مثانه از بین برود.

6- زغال اخته به خروج باکتری‌ها از بدن کمک می‌کند. اسید بنزوئیک موجود در زغال اخته دارای خواص درمانی عفونت مثانه می‌باشد.

7- کرفس، درمان کننده عفونت‌های مجاری ادراری می‌باشد.

8- گشنیز، دارای خواص ضد عفونی کننده مجاری ادراری می‌باشد.

فرآوری: مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان



سایت پزشکان بدو مرز

پارسی طب

آفتاب

پیام سرا

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

مهم این است که علائم عفونت مثانه خود را خیلی زود تشخیص دهید و به درمان توسط پزشک نه خوددرمانی بپردازید. اما اگر دچار عفونت کلیوی شده باشید به یک متخصص بیماری کلیوی مراجعه نمایید تا پزشکان با آنتی بیوتیک هایی خوراکی و یا حتی آنتی بیوتیک های تزریقی بسته به میزان عفونت شما به درمان آن بپردازند. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

سایت های دیگر

عفونت مثانه و کلیه

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

می پسندم

1

سایر خبرها

نشان دهید چگونه می تواند با این صداها خود را سرگرم کند. نوزاد شش ماهه درهفته سوم چگونگی رشد نوزاد شش ماهه در هفته سوم به زودی نوزاد به شما نشان می دهد آماد خوردن غذای جامد است. در این زمان او به غذای شما دست درازی می کند. نوزاد اشتهای زیادی دارد اما چون دندان ندارد، سعی کنید با غذاهای نرم و آبکی تر شروع کنید. مقداری موز، آواکادو یا پنیر نرم، هلو، گلابی …

…. – در هنگام رفتن برای دفع در کنار او باشید و او را تنها نگذارید حتی اگر به راحتی می تواند بنشیند. – برای تداوم در آموزشتان حتی اگر از خانه دور هستید حتما صندلی او را با خود به همراه داشته باشید – با دیدن علائم ادرار کردن در کودکتان سریعا او را به سمت سرویس بهداشتی انتقال دهید و به او یاد دهید تا با احساس آن فورا به شما اطلاع دهد. – به دخترتان اموزش …

خواب باید مورد بررسی قرار گرفته و حتما درمان شود. گزینه های مداوا چیست؟ اگر خروپف در اثر آپنه ایجاد شود، درمان ممکن است شامل تغییرات شیوه زندگی مانند کاهش وزن، همراه با درمان پزشکی مانند استفاده از دستگاه سفارشی دندان که فک جلو را برای باز کردن راه هوایی می کشد، و یا دستگاه فشار مثبت مداوم (CPAP)که با فشار هوا به گلو از طریق یک ماسک و شیلنگ عمل می کند. عمل جراحی …

تمدن ها در همین موضوع ریشه دارد. وی در خصوص نوع تدریس و مدرسان این رشته نیز اظهار داشت: بحث این است که رشته حقوق در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارای مشکلاتی است و باید در رفع آن جدی تر بود. برخی دروس و سر فصلها دیگر به درد امروز نمیخورد ، قدیمی و کهنه است فقط وقت می گیرد و چیزی به دانشجو نمی دهد بنابراین باید اصلاح گردد. یک حقوقدان خوب الزاماً یک مدرس خوب …

وزارت بهداشت، درمان و آموزش به گونه ای است که سرنوشت همه افراد قبل از تولد تا پس از مرگ در دستان متولیان است و نه تنها تعیین می کنند که چه بخورد و بیاشامد بلکه حتی علت مرگ و مجوز دفن را نیز پزشکان صادر می کنند، حتی اگر یک پزشک باعث مرگ شده باشد ؟! هیچ رشته تحصیلی دیگر و هیچ صنف یا حرفه یا قشر دیگری در ایران از این موهبت برخوردار نیست. هیچکدام از وزرای دیگر دولت نیز چنین سیطره و امپراتوری …

پایین کمر از بی علامتی تا درد، عفونت، قرمزی، تب و لرز و ترشح چرکی، گرمی پوست، ورم، اگر مجرای این سوراخ ها بسته شود ترشحات چرکی داخل حفره تجمع پیدا کرده و باعث ایجاد آبسه می شود که با درد شدید همراه است.بطور کم تر شایع کیست مویی در جاهای دیگر بدن مانند دست ها رشد می کند. تشخیص کیست مویی پایین کمر تشخیص کیست مویی با معاینه فیزیکی و دیدن سوراخ های ریز بین دو باتک داده می شود و بطور …

. 17- قرار دادن دست و پای ترک خورده در آب گرم شده برگ چغندر، موجب بر طرف شدن عارضه می شود. 18- ضماد برگ چغندر با عسل جهت رفع طاسی و زگیل مؤثر می باشد و چنانچه با حنا مصرف شود برای رویاندن مجدد مو و نکویی آن تأثیربه سزایی خواهد داشت. 19- مصرف چغندر برای درد مفاصل و نقرس مفید است چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارد. 20- در استعمال خارجی برای پانسمان زخم و …

به گزارش سرویس گوناگون جام نیوز ، 15ماده غذایی وجود دارندکه تسکین دهنده انواع دردها هستند. التهاب و درد ناشی از آن ناشی از واکنش بافت های بدن نسبت به عفونت، آلودگی، جراحت و یا یک ماده محرک است. نشانه های التهاب – درد. – تورم و قرمز شدن محل درد. گاهی اوقات عملکرد بافت و یا اندام ملتهب شده دچار اختلال می گردد و فرد دیگر به درستی قادر به حرکت …

خود را به دستشویی برساند)، مشکل و تاخیر در شروع کردن ادرار، جریان ادرار ضعیف، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بلند شدن از خواب شبانه برای ادرار کردن گاهی فرد دچار احتباس کامل ادرار می شود بعضی از موارد می تواند باعث عفونت ادراری مکرر و خون در ادرار و گاهی نارسایی کلیه شود . تشخیص آن با شرح حال از بیمار و همراهان، معاینه ، آزمایش خون و ادرار و سونوگرافی می باشد. لازم به ذکر است معاینه مقعدی …

قابل کنترل است. علائم تشنج چیست؟ وقتی کودکی تشنج میکند ممکن است شما هریک ازاین علایم راببینید: 1-کودک دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومکان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد. 2-حرکاتی غیر ارادی در اعضای بدن کودک ظاهر شود این حرکات ممکن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیرکند.ممکن است کودک به شدت دست وپابزند …

قهوه ای علامت عفونت یا التهاب باکتریایی دستگاه تناسلی است که معمولاً با بوی غیرعادی ماهی همراه است. عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص علائم عفونت دستگاه ادراری، گفت: عفونت دستگاه ادراری همراه با درد خفیف کمر، تهوع و تب، احساس سوزش در هنگام دفع ادرار، ترشح مقدار کمی ادرار، دفع ادرار خونی و گاهی اوقات بوی بد و دیدن چرک می باشد. وی در ادامه یادآور شد: بعضی از عفونت ها مانند سوزاک و کلامیدیا …

، خطر عفونت را در بیمار افزایش می دهد. در ماه آگوست 2013 دکتری در ایالت مریلند آمریکا، دو زنی را که از ابتلا شدن به عفونت در اثر عمل زیبایی در کلینیکی در جمهوری دومینیکن رنج می بردند، درمان کرد. این در حالی است که آن دو زن اظهار داشتند که همین مشکل برای یکی دیگر از آشنایان شان در ایالت ماساچوست پس از انجام عمل در همان کلینیک، به وجود آمده است. در نتیجه مشخص شد که محل انجام این عمل ها توسط …

(کارت های پوکمون، اسباب و لوازم جنگ ستارگان، کوله پشتی های دورای ماجراجو) و خوراکی های زیادی هم دوست دارند. اما شیرینی ها چه ویژگی ای دارند که این طور باعث نیاز به جیره بندیِ آن ها می شود؟ این مسئله چیزی فراتر از بحثی آکادمیک است، چون واکنش تمام مردم به شکر مشابه واکنش کودکان است: وقتی به مصرف آن عادت کنند، هرچقدر از آن را که بتوانند به آسانی به دست آورند، مصرف می کنند. مانع اصلی مصرفِ …

…> اثرات درمانی نارگیل اسهال:آب نارگیل یک غذای ایده آل برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اسهال است. سنگ های ادراری (مانند سنگ مثانه):برای درمان سنگ های ادراری، گل های نارگیل را خشک کرده و پودر کنید و سپس آن را با ماست بخورید. سردرد: آب نارگیل سردردی را که در اثر تماس زیاد با نور خورشید بروز می کند، تسکین می دهد. کرم ها:جوشاندن ریشه نارگیل با مقدار …

که بطور طبیعی تولید می شوند از نشانه های اولیه ابتلا به این بیماری است. درمان روزاسه شامل مصرف داروهای خوراکی و موضعی است. 6. زخم سرد (تاول) تاول توسط یک نوع ویروس که در سلول های عصبی نخاع وجود دارد و پس از برخی محرک های زیست محیطی مانند آفتاب سوختگی و یا سرماخوردگی ایجاد می شود. معمولاً در اطراف لب ظاهر شده و پس از حدود 7 تا 10 روز خود به خود از بین می رود. بنابراین نیاز به درمان …

…، پارکینسون و آلزایمر منجر شود. وجود پروبیوتیک ها در ماست های غنی شده پروبیوتیک ها یک سری موجودات ریز و زنده هستند که در روده ها باعث توازن میکروبی می شوند و برای سیستم گوارش بسیار مفید می باشند. مصرف پروبیوتیک ها ایمنی بدن را افزایش می دهد، در تحقیقات اخیر نشان داده شده است اگر مادران باردار 6 ماه ماست های حاوی پروبیوتیک مصرف کنند نوزادان دچار اگزمای پوستی …

گفته متخصصان، برخی از بیماران دچار ناراحتی های متفاوت می شوند. درد هنگام راه رفتن، سرفه کردن، عبور از دست انداز جاده ، می تواند نشانه ملتهب بودن کل دیواره شکم باشد. در این شرایط آپاندیس در آستانه ترکیدن است. حالت تهوع، استفراغ و بی اشتهایی باید دانست که این علایم می تواند نشانه وجود باکتری معده باشد؛ از طرفی هر فردی که آپاندیسیت دارد، لزوماً با این علایم روبه رو نخواهد شد. اما اگر دچار حالت تهوع و …

خود میشوند؛ و آن طور که دکتر حسن جولایی، رئیس پژوهشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گزارشگر خبرجنوب می گوید؛ اگر آقایان متوجه نشانه های درد شوند هم کمتر آن را به روی خود می آورند. این می شود که مردان بسیار بیشتر از بانوان از انواع بیماریها می میرند. که البته از قرار معلوم، زیاد تفاوتی میان نرخ بیماری ها در فارس و استان های دیگر کشور از این نظر وجود ندارد. ابتلای مردان در فارس به ویژه در …

خوراکی در درمان سوزش ناحیه ی واژن تأثیر بسزایی دارد. با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت لزوم، داروهای خوارکی را برای شما تجویز کند. قارچ ها، باکتری ها و عفونت ها: بسیار دیده شده که پس از ناراحتی و ایجاد مشکلاتی در ناحیه ی تناسلی، مشکلات جدیدی نیز مانند اضافه شدن قارچ ها، باکتری ها و عفونت ها، درمان را سخت تر کرده است. تریکوموناسیس چیست؟ از نشانه هایی است که موجب …

. حدود 50 درصد بیماران گلو درد دارند که در اکثر موارد این اولین علامت بیمار است، زیرا می تواند 10 ساعت بعد از شروع عفونت اتفاق بیفتد. بعد از آن بیمار با گرفتگی بینی و سینوس ها، آبریزش بینی و عطسه روبه رو خواهد شد. سرماخوردگی می تواند با گرفتگی صدا و سرفه نیز همراه باشد که ممکن است بیشتر از بقیه علایم، گاهی تا چند هفته طول بکشد. به ندرت ممکن است بیمار دچار تب بالا بشود. تشخیص علائم …

شایع تر است. اما اگر مردی در خانواده خود سابقه سرطان پروستات دارد باید از سن 45 سال به بالا چکاپ انجام دهد؛ چراکه عامل ارثی در 50 درصد موارد ابتلا به این بیماری دخالت دارد. همچنین اگر علائمی مانند سوزش ادرار و خون در آن مشاهده کردند، باید به پزشک مراجعه کنند. انجمن اورولوژی ایران نشانی و تلفن تماس مراکز و مطب های ارائه مشاوره رایگان روز سلامت مردان را که در بسیاری از استان های کشور انجام می شود، در سایت این انجمن به نشانیwww.iuanet.org قرار داده است. …

کل موارد دیابت را شامل می شود انسولین تولید شده از پانکراس به خوبی عمل نمی کند. در واقع یا پانکراس به اندازه کافی انسولین ترشح نمی کند و یا اینکه انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد کارایی لازم است. افزایش قند خون سبب ایجاد عوارض زودرس و دیررس دیابت در بدن می شود. اگر دیابت پیشگیری و درمان نشود، بسیاری از عوارض دیابت کشنده بوده و یا حداقل سبب کاهش کیفیت زندگی …

شیعه از فِرَق هفتاد و سه گانه نجات می یابد از این موارد است. باز در این جا هم باید به جنبه مثبت و منفی آن اشاره کرد. در اینکه در عقاید شیعه چنین آموزه های وجود دارد تردیدی نیست؛ اما دلیلی وجود ندارد که شیعه بخواهد خود را برتر از دیگران بداند. اما متأسفانه وقتی به دست عوام الناس می افتد وضعیت به گونه دیگر می شود. باید بین تفکر اسلامی و شیعی با تفکر و عملکرد مسلمانان و متشیعان تفاوت گذاشت. در هر حال …

…، حتماً به پزشک مراجعه کنید. دلایل متعدد بسیار زیادی وجود دارند که می توانند منجر به خشن شدن و یا غیر طبیعی شدن صدای شما شوند و برخی از آنها به طور کلی از حیطه کنترل شما خارج می باشند، یک نمونه از این موارد می تواند شامل سرما خوردگی باشد. نوعی ویروس خاص وجود دارد که اگر روی حنجره بنشیند سبب تورم و خشک شدگی تارهای صوتی می شود. برای پیشگیری سعی کنید تا دست هایتان را به صورت مداوم …

غذاهای حاضری سرو می شوند) و… می توانند سیستم انتقال عصبی شما را دچار اختلال کنند و منجر به شروع سر درد شوند. این مورد در افرادی که سابقه ی سردردهای میگرنی را دارا هستند بیشتر بایستی رعایت شود. رعایت یک رژیم غذایی سالم و مصرف متعادل نمک و همینطور کاهش مصرف شکر و مواردی که درشان شکر بالایی وجود دارد از عوامل کاهش ابتلا به سردرد هستند. 3 بعد از ظهر: وقت تنفس ساعات پایانی کار …

پاکسازی کننده(purging type) این گروه افراد پس از دریافت کالری سعی می کنند با استفاده از داروهای مسهل یا مدر یا از طریق استفراغ غذای مصرفی خود را دفع کنند. فرد ترس زیادی از چاقی دارد و دچار افسردگی، بی اشتهایی، یبوست، توقف قاعدگی، عدم تحمل سرما، خودداری از حفظ حداقل استاندارد وزن برحسب سن و قد و اشکال در برداشت ذهنی از شکل بدن خود می شود؛ به طوری که با وجود لاغری زیاد هنوز فکر می کند که …

سرویس سلامت و پزشکی بی باک ؛ بخش مهمترین عناوین: بعضی از نشانه های ساده در بدن، بیانگر بروز مشکلی جدی در بدن شما هستند. ممکن است شما یک چیز جدید و عجیب و غریب در بدن خود مشاهده کنید، مانند کمی درد در بازوی خود، موهای اضافی در شانه یا حتی طاسی قریب الوقوع که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم به ظاهر خوش خیم می باشند. بدن شما از کار خوب شما یا اشتباهات شما سیگنال هایی …

تصویر چند کانون ریز اکوزن در دهانه رحمم مشاهده میش مطابقت بلینی از نظر سریست توصیه میگردد مثانه افزایش ضخامت جداری داشته rb سگرد چیست ؟من کیست و عفونتم و زودو تند تند پریود شدنم و درد هنگام پریودم و کم خونی ام رو چگونه درمان کنم . بعد اینکه من 5 ماهه ازدواج کردم. با تشکر جواب: دوست عزیز. روش جلوگیری شما چیست؟ یک آزمایش چکاپ کامل هورمونی کم خونی تیروئید و آزمایش ادرار باید …

را مختل سازد. ابتلا به بیماری های اسکلتی – عضلانی که معمولاً با درد همراه است، می تواند مانع خواب ما شود. کمردرد، درد در زانو و درد اندام فوقانی به خصوص شانه و مچ دست از جمله این موارد هستند. وی افزود: سردرد به علت های مختلف، ناراحتی گوارشی و درد معده، ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و درد در قفسه سینه، بیماری های ریوی به خصوص ابتلا به بیماری های مثل آسم که همراه با سرفه های مکرر هستند …

. زنان باردار باید قبل از سفر با پزشک معالج خودشان مشورت کنند و هرگاه حین سفر علائم خطرناکی مانند ورم پا همراه با درد یا تغییر رنگ، خونریزی یا ریزش آب و قطع حرکات جنین مشاهده کردند باید در اسرع وقت نزد پزشک مراجعه کنند تا به طور اورژانسی درمان شوند. مسافرت خانم های باردار با هواپیما بهترین زمان برای مسافرت خانم های باردار در اواسط بارداری و در هفته 14 تا 28 بارداری می …

“),t.close()},t.write(‘

عفونت مثانه و کلیه

دکتر شهریار ناطق متخصص کلیه و پروستات –

با توجه به ناگهانی بودن عفونت های مثانه ، اکثرا به صورت حاد رخ می دهند. در مابقی حالت ها به صورت مزمن یا طولانی مدت اتفاق می افتند. درمان به موقع عفونت مثانه ، یکی از راه حل های کلیدی برای جلوگیری از انتشار گسترده عفونت است.

فهرست موضوعات

باکتری های وارد شده به مثانه از طریق میزراه، میتوانند باعث عفونت شوند. با وجود اینکه بدن بوسیله ی ادرار خیلی از باکتری ها را از مثانه دفع می کند، ولی ممکن است این باکتری ها به دیواره ی مثانه چسبیده و به سرعت تکثیر شوند. تکثیر بیش از حد باکتری ها، باعث از بین رفتن توانایی بدن در نابود کردن آن ها و این عارضه، یکی از علل ایجاد عفونت در مثانه است.

بر اساس مطالعات، بیشتر عفونت های مثانه بوسیله ی باکتری E.Coli رخ می دهد. این باکتری به صورت معمول در روده ها وجود دارد. در صورت آغشته شدن ناحیه تناسلی به مدفوع، این باکتری ممکن است باعث عفونت در مجرای ادراری شود. در خانم ها باتوجه به کوتاه تر بودن مجرای میزراه و فاصله ی مقعد تا دهانه ی آن، این باکتری راحت تر می تواند باعث عفونت شود.عفونت مثانه و کلیه

علایم عفونت مثانه با توجه به شدت آن متغیر می باشد. تغییر در دفع ادرار، یکی از اولین علائم عفونت مثانه است. بعضی از علائم شایع عبارتند از:

انتشار عفونت مثانه به نقاط دیگر بدن، ممکن است باعث ایجاد درد در ناحیه میانی کمر شود. این درد با عفونت کلیه ها در ارتباط است. برخلاف دردهای عضلانی این درد بدون توجه داشتن به حالت بدن یا نوع فعالیت، به صورت مداوم ادامه پیدا می کند.

عفونت کلیه ها معمولا باعث ایجاد تب، لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود. عفونت در کلیه ها خیلی خطرناکتر از عفونت مثانه بوده و نیازمند مداخله ی سریع پزشکی است.

با اینکه تمامی افراد توانایی مبتلا شدن به این عفونت را دارند، ولی خانم ها بیشتر از آقایان درمعرض خطر ابتلا به این عارضه هستند. با بالا رفتن سن در آقایان، احتمال بزرگتر شدن پروستات بیشتر می شود، در نتیجه امکان انسداد مجاری ادرار وجود دارد. در آقایانی که مجاری ادراری آنها به هر دلیلی مسدود شده است، احتمال ابتلا به عفونت های مجاری ادراری بیشتر است.

مابقی عوامل خطرساز در خانم ها و آقایان که احتمال ابتلا به عفونت مثانه را بیشتر میکند، عبارتند از:

یکی از مهمترین عوامل تشخیص عفونت در مثانه، آزمایش ادرار می باشد. این آزمایش برای ردیابی موارد زیر در ادرار انجام می شود:

همچنین در صورت نیاز از کشت ادرار نیز استفاده می شود. این کشت به منظور تشخیص نوع باکتری موجود در مثانه و ارزیابی حساسیت آن به انواع انتی بوتیک انجام می شود.

درمان عفونت مثانه بوسیله ی انتی بوتیک ها و مسکن ها انجام می گیرد.

انتی بیوتیک های خوراکی، به منظور از بین بردن باکتری های دخیل در عفونت مثانه استفاده می شوند. در صورت احساس درد و یا سوزش، میتوان از مسکن های خوارکی مانند فنازوپریدین (پیریدیوم) استفاده کرد.

در زمان ابتلا به عفونت مثانه بهترین اقدام مناسب، نوشیدن زیاد مایعات برای دفع باکتری های گیر افتاده در مثانه می باشد. با توجه به اینکه نوشیدنی های کافئین دار و افزودنی های مصنوعی باعث تحریک مثانه می شوند، از مصرف آنها باید اجتناب کرد.

از عصاره و آب ذغال اخته میتوان برای پیشگیری از عفونت مجاری ادرار بوسیله ی باکتری، استفاده کرد. البته در درمان این گونه عفونت ها، نباید فقط به این موارد اتکا کرد.

در مطالعات انجام شده در زمینه ی میکروبیولوژی، آب ذغال اخته باعث کاهش باکتری های موجود در مثانه میشود، ولی با این وجود در از بین بردن کامل این باکتری ناتوان است.

تغییر در سبک زندگی می تواند تا حد زیادی از بروز و یا عود مجدد عفونت مثانه، جلوگیری کند. بعضی از عوامل کمک کننده در این راستا، شامل موراد زیر می باشند:

مصرف روزانه ی آنتی بیوتیک ها به منظور پیشگیری از عفونت، در خانم هایی که دچار عود مکرر عفونت مثانه می باشند، مفید است. همچنین استفاده ی تک دوز از آنتی بیوتیک ها پس از رابطه جنسی نیز، می تواند موثر باشد.

بیشتر عفونت های مثانه طی ۴۸ ساعت پس از دریافت آنتی بوتیک سرکوب می شوند. مصرف تمامی انتی بوتیک های تجویز شده، حتی در صورت احساس بهبودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بعضی از عفونت ها، به دلیل مقاومت باکتری ها به آنتی بوتیک های تجویز شده و یا عدم درمان کافی و به موقع، ممکن است به سمت کلیه ها انتشار پیدا کنند. عفونت مکرر و مداوم سیستم مجاری ادراری، به انجام بعضی از آزمایش ها و تست ها نیاز دارد. در عفونت های مزمن و مکرر مثانه باید از داروها و آنتی بیوتیک های قوی تری استفاده شود.

 

دکتر شهریار ناطق جراح کلیه و متخصص ارولوژی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

 


هدف از ایجاد این وب سایت ارائه اطلاعات صحیح و تخصصی در زمینه اورولوژی با زبانی ساده برای هموطنان ایرانی می باشد. در این وب سایت تلاش می شود تا به تدریج موضوعاتی شامل نشانه ها، تشخیص ، پیشگیری و درمان بیماری های دستگاه ادراری مردان و زنان و همچنین دستگاه باروری مردان به اشتراک گذاشته شود.

مطلب قبلی

سرطان حالب از علائم تا روش های درمانی آن

مطلب بعدی

چگونه سنگ مثانه را دفع کنیم ؟

۱۴ علت تکرر ادرار (+ قرص های ضد تکرر ادرار)

روش گذاشتن سوند فولی + عوارض سوند ادراری

چه زمانی هماچوری گروس خطرناک است؟

درمان خون در ادرار زنان + علت خون در ادرار

مطالب پربازدید

اندازه طبیعی پروستات در مردان چند سی سی است؟


اگر ختنه نکنیم چه می شود؟

عفونت مثانه و کلیه


درمان قطعی پروستات با گیاهان دارویی

کاهش اندازه ی آلت تناسلی مردان چیست و به چه علتی به وجود می آید؟

عفونت مثانه و کلیه
عفونت مثانه و کلیه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *